Mitsubishi L200 Lekker 'bakkie' Goed onderhoud is levensbehoud Ford Academy Rijd veilig: neem de verkeersregels in acht Inschrijving Camel Trophy geopend Volkswagen introduceert milieumanagement i d Uk /lutomobielbedrijf Kluitmens b.k Ik rij veilig of ik rij niet DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 12 december 1996 pagina )6 pagina 6 isen sllipti zohc BS is iGL- ist in ide sn IBTIAi Idan lis lil- f van Start met je gordel om toegekend aan de afdeling Technische Ontwikkeling. van kinderzitjes inderd hoog en iuwe jaar. raar de gunstee laf. En dan 3t in hoog- i de twee or de zeer teer bij de sn u alvast seft ifer met iiminiu» sbak, geb a mii sn »EG- een kc 2500 ti de m de :hts iragen bepaalde gevallen zelfs levensbehoud! jkt dat laatste itekent niet zit. ijfbak )e 4WD zware or nog de gebruil omstandigheden ook i lage gearing iken. i van ing of ing worden nteerde procent, m studie insport L trinE rhterbankpassagiers Let gordelgebruik af. ering van de ishi L200i axieverschi rianten. De zogenaamde 5 auto is 4,93 s zodanig cilandse ^ab heeft iet een sr. Ook is i cabine Totaalbalans Vanuit deze afdelin ecologisch georiënt maatregelen in het productieproces geïntergreerd. Hierbij wordt gekeken naar Kapt. Hatterasstraat 11 5015 BB TILBURG (Ind. Loven) Tel. 013-5443330 Balansassen Het front van de diverse cabine-types is wat minder vierkant dan de vorige generatie. De vierwielaangedreven modellen hebben een luchtinlaat in de motorkap voor de intercooler. De voorbumper is in alle gevallen in de Op de foto ondertekenen J.J. Kleyheeg, algemeen directeur van Innovam (rechts) en R. Landwehr, algemeen direc teur van Ford Nederland (links) het contract. Deze verbetering van de verkeersveiligheid is te danken aan de invoering de maximum snelheid, aanpassingen van de infra structuur, het veiliger worden van de auto's, de anti-alcohol- campagnes, de 'draag-uw- gordel' campagnes, het voeren van voertuigverlichting overdag en andere bewustmakings- acties. Vooral in tropische landen, maar bijvoorbeeld ook in de Verenigde Staten behoort de pick-up tot de best verkochte auto's. In Nederland is het aandeel nog zeer gering, maar de populariteit groeit. Mitsubishi speelt in dit bescheiden marktsegment al jaren een leidende rol. De L200 staat inmiddels in een compleet nieuwe generatie voor de deur. Het terugdringen van het energieverbruik is slechts materiaalgebruik, het één van de elementen die door Volkswagen zijn J""‘: ondergebracht bij een milieumanagement- systeem. Hieronder vallen zowel de productie als de ontwikkeling van de auto. Als basis is men uitgegaan van de certificaten volgens de in Europa geldende EG-Eco-Audit voor productievestigingen en de wereldwijd geldende ISO 14000 voor productieprocessen. een beperkte lengte heeft van 1,50 meter. De Double Cab wordt geleverd op geel kenteken, maar speciaal voor Nederland wordt een verhoogde/verlengde versie geleverd die wel weer grijs kan worden aangeboden. In dit geval is de laadbak weer 1,83 meter lang. Afhankelijk van de gekozen uitvoering mag tussen 1035 en 1190 kg aan lading worden vervoerd. Voorts kent de Mitsubishi bij de L200 twee aandrijfconcepten. Standaard is dit model voorzien van achterwielaandrijving, maar ook kan er gekozen worden voor inschakelbare vierwielaandrijving. Dat is overigens alleen mogelijk in combinatie met de Club Cab en Double Cab. De dubbel uitgevoerde laadbak heeft vier sjorogen en een rek tegen de achterruit om eventueel schuivende lading tegen te houden. Natuurlijk kan de laadbak worden voorzien een kunststof bescherming er kan voor verschillende opbouwmogelijkheden worden gekozen. Gordelgebruik Uit het continue verkeersonderzoek blijl het gordelgebruik de la jaren stabiel is. Dit beft helaas dat nog steeds r iedereen die in een auto 2 ook daadwerkelijk 'in de gordels' zit. Buiten de bebouwde kom dragen de bestuurder en voorbankpassagier in maximaal 80 procent van c gevallen de gordel; binner bebouwde kom is dat slecl 70 procent. Vrouwen di Tien jaar geleden introduceerde Mitsubishi de vorige L200. In de afgelopen jaren heeft men veel van de klanten geleerd. De nieuwe L200 moet daarom niet alleen een zakelijke doelgroep aanspreken, maar ook privé- rijders plezieren. Vandaar dat men heeft gewerkt aan een aardige vormgeving, goede prestaties, hoog veiligheidsniveau, goede handelbaarheid en een personenauto-achtige interieurinrichting. Associatie. De opleidingen worden verzorgd in de regionale centra van Innovam in Best, Dordrecht, Hoogeveen, Nieuwegein, Voorschoten, Zwolle en Zaandam. Jaarlijks zullen 12.000 trainingendagen worden verzorgd voor circa 3.000 personeelsleden van Ford-dealers. Afstellen hoofdsteun Aan de afstelling van de hoofdsteunen kan nog veel worden verbeterd. Er is een meting verricht onder automobilisten over het gebruik van de hoofdsteun, te verdelen in drie categorieën: goed (hoofdsteun boven oorhoogte), twijfel (rond Veilig winterverkeer Zorg dat de voertuigverlichting goed staat afgesteld. Controleer ook het mistachterlicht. Goede verlichting is met name bij regen en mist van levensbelang. - Zorg voor goed werkende ruitewissers met nieuwe bladen, zodat uw voorruit streeploos wordt gewist. - Controleer het bandenprofiel. Het wettelijke minimum is 1,6 mm. Twee millimeter is natuurlijk beter. Uw banden zijn het enige contactvlak met de weg. Zij moeten ook bij sneeuw, ijzel en regen hun verantwoordelijke werk aankunnen. Wanneer u met sneeuw en ijzel op de Rijkswegen met ZOAB rijdt, pas dan uw snelheid aan aan de weersomstandigheden. Rij rustig, volg de aanwijzingen op de info-panelen boven de weg op (de matrixborden of DRIP's). Blijf zo veel mogelijk in één baan met uw medeweggebruikers. - Start met uw autogordel om en zorg voor een goed afgestelde hoofdsteun. Bovenkant hoofdsteun gelijk aan de bovenkant van uw hoofd, ter voorkomen van nekletsel bij achteraanrijdingen. Verkeersveiligheid raakt ons allen. Als er minder ongelukken gebeuren, spaart dat veel menselijk, maatschappelijk en materieel leed. Op verkeersveiligheidsgebied is al veel bereikt: 25 jaar geleden was het verkeer veel minder intensief, toch vielen er in ons land jaarlijks meer dan twee keer zo veel verkeersslachtoffers te betreuren als tegenwoordig. Er zijn inmiddels al vier bedrijven van Volkswager gecertificeerd volgens de 1 Eco-Audit: de productiebedrijven in Emden, Mosel en Braunschweig en de energiecentrale in Wolfsburg. Salzgitter volgt nog voor het einde van 1996. Het ISO 14000- certificaat is inmmiddels carrosseriekleur gespoten. De voorwielen zijn opgehangen volgens het double wishbone principe, waardoor een goed comfortniveau kan worden geboden. De achterwielen hangen aan half-elliptische bladveren om een zo hoog mogelijk laadvermogen te kunnen garanderen. Voor treffen we schijfremmen aan en achter trommels. Bij de vierwielaangedreven L200 zijn deze onderdelen groter wat betreft afmetingen. ABS standaard op de luxueuze Gu- uitvoering. Iedere Mitsubishi L200 heeft een 4 cilinder 2,5 liter dieselmotor. De tweewielaandrijvers hebben een atmosferische versie die goed is voor een vermogen van 75 pk bij 4000 tr/min en koppel van 150 Nm bij tr/min. Hiermee kan een Grijstinten De interieurinrichting is uitermate keurig. Mitsubishi gebruikt zo als we van het merk gewend zijn vooral veel grijstinten bij bekleding, vloerbedekking en dashboard. Het stuurwiel is verstelbaar. De L200 heeft een compleet instrumentarium met een toerenteller. De verwarming en ventilatie zijn ten opzichte van de bestaande L200 verbeterd en laten zich bedienen met enkele draai- en schuifknoppen. De standaarduitrusting omvat onder meer een antenne, asbak, bekerhouder, van binnenuit te ontgrendelen tankklepje, elektronische startblokkering, getint glas, luidsprekers, signaal voor vergeten verlichting, stuurbekrachtiging, toerenteller en een interval op de ruitewissers. De GL- Verlengd De nieuwe Mitsubis er maar liefst in drit lende cabine-vari basisversie is de 2 Single Cab. Deze aut meter lang en is als zu nieuw op de Nederlc: markt. De Single Cab een open laadbak me* lengte van 2,24 meter, er de Club Cab, een 1 die achter de stoelen nog wat extra bergruimte biedt. In de meeste landen zijn hierin ook klapstoeltjes te vinden, maar dat mag niet van onze grijs- kenteken-regeling. De Club Cab is wel met deze twee stoeltjes te koop, maar dan moet dik twaalf mille aan BPM betaald worden. De Club Cab is 5,05 meter lang en de laadbak heeft een lengte van 1,83 meter. De Double Cab met vier portieren en plaats voor vier tot vijf personen is even lang als de versie met Single Cab, waardoor de laadbak Al ruim vier jaar verzorgd de Innovam diverse trainingen en opleidingen voor de Nederlandse Ford-dealers. Deze goede samenwerking heeft inmiddels geleid tot de oprichting van de Ford Academy, een organisatie waarin alle opleidingen ten behoeve van personeel van de Ford-dealers is I ondergebracht. Deze trainingen worden volledig gecoördineerd door Innovam 1 en betreffen zowel techniek, after sales als management. Dit besluit komt van Ford Nederland en de Ford Dealers De inschrijving voor de Camel Trophy Mongolia '97 is inmiddels geopend, een Camel Trophy nieuwe stijl waarbij deelnemers zelf bepalen met wie ze op pad gaan, wat ze onderweg zien en wie ze ontmoeten via welke route. In groepen van maximaal drie teams zoekt iedereen zijn eigen weg naar de acht vaste locaties van het evenement. In totaal moet er een afstand van 2400 km worden overbrugd. Deelnemers kunnen zo zelf de verrassende aspecten van de Mongoolse manier van leven ontdekken: een dorp aandoen en contact leggen met Mongoolse jongeren, in een lokale bar Mongoolse cocktails uitproberen, een traditionele worstelwedstrijd bijwonen, genieten van Mongoolse muziek en dans of bij een nomadenstam leren paarden en kamelen bijeen te drijven. Het zijn slechts enkele voorbeelden. Het totale Verkeersregels Dat de verkeersveiligheid de gemoederen constant bezighoudt, is logisch. Nog steeds vallen er te veel doden ling zit er en gewonden in het verkeer, itieel in de Van deze verkeersslachtoffers is een groot deel te vermijden als men zich beter aan de verkeersregels houdt. Minder snel rijden op B-wegen, niet 'nog even' inhalen als het eigenlijk niet kan, stoppen voor rood-licht, niet met een slok op achter het stuur, altijd en overal de veiligheidsgordels dragen, ook voor korte ritjes. Nu de winter weer nadert is het tijd om extra aandacht aan de verkeersveiligheid te besteden. Zo kunnen de weersomstandigheden in relatie tot het veilige gebruik van het voertuig waarin we rijden ons noodzaken ons rijgedrag aan te passen: minder snel rijden, rekening houden met een langere remweg, nog meer defensief rijden dan u gewend bent. Waarbij het natuurlijk van belang is dat het voertuig in top-conditie verkeert. Remmen, verlichting, ruitewissers en banden moeten in orde zijn; zaken als de accu, koelvloeistof, ruitewissersvloeistof en deursloten dienen 'winterklaar' te zijn. Onderhoud is behoud, in top van zo'n 137 km/u worden gehaald. De L200 met vierwielaandrijving het dezelfde motor echter m turbocompressor en intercooler. Deze toevoegingen zorgen voor een maximaal vermogen van 99 pk bij 4000 tr/min en een koppel van 240 Nm bij 2000 tr/min. De topsnelheid ligt net boven de 140 km/u. De motoren hebben balansassen waardoor trillingen nagenoeg volledig worden teruggedrongen. De handgeschakelde vij doet soepel zijn werk. Dt heeft een extra pookje waarmee de voorwielei kunnen worden bijgeschakeld. In het terrein hoeft men niet uit te stappen omdat de vrijloopnaven automatisch werken. Natuurlijk kan men onder Haarendijk 6a 5076 TM HAAREN N.-Br. Tel. 0411-621360 grondstoffen om tot een lager verbruik te komen. In dat kader past de ontwikkeling van kunststoffen, aluminium en magnesium. De nieuwe Passat heeft een 1,6 liter motor die 16,9 kilogram lichter is geworden vanwege het gebruik van aluminium. Ook de versnellingsbak, waarbij magnesium wordt gebruik, weegt 4,5 kilogram minder. Volgens de ontwikkelingsqfdeli- nog een groot potenties u u<= aandrijflijn. Natuurlijk wordt ook gewerkt aan alternatieve aandrijfconcepten zoals elektro-, hybride- en aardgasauto's. In deze gevallen is men vooral bezig de rijprestaties en kosten efficiëncy te verhogen. uitvoering voegt hieraan toe ABS, bestuurdersairbag, verchroomde buitenspiegels en grille en een variabele interval op de ruitewissers. De 4WD-versies hebben als GL bovendien centrale vergrendeling, elektrisch verstelbare buitenspiegels, elektrische raambediening, koplampsproeiers en een sperdifferentieel. De Mitsubishi L200 Single Cab kost f.27.495,= excl. BTW. De GL-uitvoering van dezelfde auto komt op f.30.495,=.DeClubCabkot basisuitgave f.29.995,= en Double Cab komt op geel kenteken uit op f.48.337,= incl. BTW en BPM. De 4WD start als Club Cab voor f.35.995,= excl. BTW. De Double Cab komt op geel kenteken op f.58.099,= inclusief BTW en BPM. De ombouwkosten voor de Double Cab naar een verlengde laadvloer komen op f.8.500,= exclusief BTW. Maar men bespaard dan minimaal twaalfduizend gulden aan BPM. productieproces, recycling, verbruik en kooldioxide- emissies, uitlaatgas, voorkoming van bodem- en waterbelasting en akoustiek. Hieruit volgt een soort van 'totaalbalans' voor de auto. Dan blijkt dat een huidig model Volkswagen Golf die zo'n 150.000 kilometer in zijn leven rijdt, een energiebehoefte heeft die voor 80% toe te schrijven is aan het gebruik, 10% aan de productie en 10% aan de productie en distributie van brandstof. Daaruit is makkelijk te concluderen dat tijdens de gebruiksfase de energiebehoefte het grootst is en daaruit blijkt weer snel het effect van lichtere de gordel doorgaans meer dan mannen; ouderen dragen hem vaker dan jongeren. Als het gebruik van de gordels op de voorbank toeneemt tot ongeveer 95 procent (dat is 25 procent hoger dan nu het geval is), neemt het aantal verkeersdoden in Nederland af met circa 100 per jaar en een veelvoud hiervan aan gewonden. Het gebruik van kinderzitjes blijft onveranderd hoog en st neemt zelfs iets toe tot 94 procent. Bij de achtbxb neemt het Na invoering draagplicht in 1992 steeg het aantal gordeldragers achterin tot 34 procent. Dit percentage bleek in 1995 weer gedaald tot 27 procent. Achterbankpassagiers zonder gordel kunnen bij een ofdisteun aanrijding, degenen die vóór technisch hen zitten met stoe^en al naar voren drukken en hierdoor ernstig verwonden of zelfs doden. Ook elders in Europa is het gordelgebruik nog te laag. Als overal in Europa het gordelgebruik, bijvoorbeeld door intensieve controle, zou stijgen tot 95 procent, zouden er, volgens een studie van de 'European Transport Safety Council', per jaar in Europa 7000 dodelijke verkeersslachtoffers minder te betreuren zijn. Uit deze cijfers blijkt dat het altijd verstandig is om de gordel te dragen, ook al gaat het maar om een korte rit. Ofwel: 'start met je gordel om'. evenement wordt daardoor wel minder zwaar. De wegen zullen beter begaanbaar zijn en de nadruk zal meer komen liggen op het contact leggen met mensen uit andere culturen. De special tasks zijn vervangen door vier sportieve onderdelen op de acht vast punten in de route: kanoën, mountainbiken, oriëntatie en rijden. Begin- en eindpunt van het evenement is Oelan Bator, de hoofdstad. Dit jaar zullen er deelnemers uit 19 landen meedoen. Inschrijfformulieren zijn verkrijgbaar bij de leveranciers van Camel Trophy producten en de Nederlandse Land Rover dealers. Men kan dit formulier ook telefonisch aanvragen bij 035-6239905. De inschrijving sluit op 31 december. Zoals gebruikelijk vindt de nationale voorronde plaats begin februari in de Beekse Bergen. oorhoogte) en slecht hoofd (onder oorhoogte). Over het algemeen is nog niet de helft goed afgestemd. Bij mannen is het percentage goed afgesteld lager dan bij vrouwen (ongeveer 34 procent bij mannen tegenover 50 procent bij vrouwen). Het percentage 'foute afstelling' is bij mannelijke bestuurders bijna twee keer zo hoog als bij vrouwelijke bestuurders (27 procent tegenover 13,0 procent). Overigens neemt het percentage goed afgestelde hoofdsteunen toe met de grootte van de auto. Bij kleine auto's rijdt nog geen 40 procent van de bestuurders met goed afgestelde hoofdsteunen. De auto- industrie moet hierin zijn aandeel leveren. Uit onderzoek en tests blijkt dat in een aantal gevallen de afstelling van de hooft’ op de goede hoogte tt niet mogelijk is. o o o o o o o G T G

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 31