Mitsubishi L200
Lekker 'bakkie'
Goed onderhoud is levensbehoud
Ford Academy
Rijd veilig: neem de
verkeersregels in acht
Inschrijving
Camel Trophy
geopend
Volkswagen introduceert milieumanagement
i d
Uk
/lutomobielbedrijf
Kluitmens b.k
Ik rij veilig of
ik rij niet
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 12 december 1996 pagina
)6 pagina 6
isen
sllipti
zohc
BS is
iGL-
ist in
ide
sn
IBTIAi
Idan
lis
lil-
f van
Start met je gordel om
toegekend aan de afdeling
Technische Ontwikkeling.
van kinderzitjes
inderd hoog en
iuwe jaar.
raar de gunstee
laf. En dan
3t in hoog-
i de twee
or de zeer
teer bij de
sn u alvast
seft
ifer met
iiminiu»
sbak,
geb
a mii
sn
»EG-
een kc
2500 ti
de
m de
:hts
iragen
bepaalde gevallen zelfs
levensbehoud!
jkt dat
laatste
itekent
niet
zit.
ijfbak
)e 4WD
zware or
nog de
gebruil
omstandigheden ook
i lage gearing
iken.
i van
ing of
ing worden
nteerde
procent,
m studie
insport L
trinE
rhterbankpassagiers
Let gordelgebruik af.
ering van de
ishi L200i
axieverschi
rianten. De
zogenaamde
5 auto is 4,93
s zodanig
cilandse
^ab heeft
iet een
sr. Ook is
i cabine
Totaalbalans
Vanuit deze afdelin
ecologisch georiënt
maatregelen in het
productieproces
geïntergreerd. Hierbij wordt
gekeken naar
Kapt. Hatterasstraat 11
5015 BB TILBURG (Ind. Loven)
Tel. 013-5443330
Balansassen
Het front van de diverse
cabine-types is wat minder
vierkant dan de vorige
generatie. De
vierwielaangedreven
modellen hebben een
luchtinlaat in de motorkap
voor de intercooler. De
voorbumper is in alle
gevallen in de
Op de foto ondertekenen J.J.
Kleyheeg, algemeen directeur
van Innovam (rechts) en R.
Landwehr, algemeen direc
teur van Ford Nederland
(links) het contract.
Deze verbetering van de
verkeersveiligheid is te
danken aan de invoering
de maximum snelheid,
aanpassingen van de infra
structuur, het veiliger worden
van de auto's, de anti-alcohol-
campagnes, de 'draag-uw-
gordel' campagnes, het
voeren van
voertuigverlichting overdag
en andere bewustmakings-
acties.
Vooral in tropische landen, maar bijvoorbeeld ook
in de Verenigde Staten behoort de pick-up tot de
best verkochte auto's. In Nederland is het aandeel
nog zeer gering, maar de populariteit groeit.
Mitsubishi speelt in dit bescheiden marktsegment
al jaren een leidende rol. De L200 staat inmiddels in
een compleet nieuwe generatie voor de deur.
Het terugdringen van het energieverbruik is slechts materiaalgebruik, het
één van de elementen die door Volkswagen zijn J""‘:
ondergebracht bij een milieumanagement-
systeem. Hieronder vallen zowel de productie als
de ontwikkeling van de auto. Als basis is men
uitgegaan van de certificaten volgens de in Europa
geldende EG-Eco-Audit voor productievestigingen
en de wereldwijd geldende ISO 14000 voor
productieprocessen.
een beperkte lengte heeft van
1,50 meter. De Double Cab
wordt geleverd op geel
kenteken, maar speciaal voor
Nederland wordt een
verhoogde/verlengde versie
geleverd die wel weer grijs
kan worden aangeboden. In
dit geval is de laadbak weer
1,83 meter lang. Afhankelijk
van de gekozen uitvoering
mag tussen 1035 en 1190 kg
aan lading worden vervoerd.
Voorts kent de Mitsubishi bij
de L200 twee
aandrijfconcepten. Standaard
is dit model voorzien van
achterwielaandrijving, maar
ook kan er gekozen worden
voor inschakelbare
vierwielaandrijving. Dat is
overigens alleen mogelijk in
combinatie met de Club Cab
en Double Cab. De dubbel
uitgevoerde laadbak heeft
vier sjorogen en een rek tegen
de achterruit om eventueel
schuivende lading tegen te
houden. Natuurlijk kan de
laadbak worden voorzien
een kunststof bescherming
er kan voor verschillende
opbouwmogelijkheden
worden gekozen.
Gordelgebruik
Uit het continue
verkeersonderzoek blijl
het gordelgebruik de la
jaren stabiel is. Dit beft
helaas dat nog steeds r
iedereen die in een auto 2
ook daadwerkelijk 'in de
gordels' zit. Buiten de
bebouwde kom dragen de
bestuurder en
voorbankpassagier in
maximaal 80 procent van c
gevallen de gordel; binner
bebouwde kom is dat slecl
70 procent. Vrouwen di
Tien jaar geleden
introduceerde Mitsubishi de
vorige L200. In de afgelopen
jaren heeft men veel van de
klanten geleerd. De nieuwe
L200 moet daarom niet alleen
een zakelijke doelgroep
aanspreken, maar ook privé-
rijders plezieren. Vandaar dat
men heeft gewerkt aan een
aardige vormgeving, goede
prestaties, hoog
veiligheidsniveau, goede
handelbaarheid en een
personenauto-achtige
interieurinrichting.
Associatie. De opleidingen
worden verzorgd in de
regionale centra van Innovam
in Best, Dordrecht,
Hoogeveen, Nieuwegein,
Voorschoten, Zwolle en
Zaandam. Jaarlijks zullen
12.000 trainingendagen
worden verzorgd voor circa
3.000 personeelsleden van
Ford-dealers.
Afstellen hoofdsteun
Aan de afstelling van de
hoofdsteunen kan nog veel
worden verbeterd. Er is een
meting verricht onder
automobilisten over het
gebruik van de hoofdsteun, te
verdelen in drie categorieën:
goed (hoofdsteun boven
oorhoogte), twijfel (rond
Veilig winterverkeer
Zorg dat de
voertuigverlichting goed
staat afgesteld. Controleer
ook het mistachterlicht.
Goede verlichting is met
name bij regen en mist van
levensbelang.
- Zorg voor goed werkende
ruitewissers met nieuwe
bladen, zodat uw voorruit
streeploos wordt gewist.
- Controleer het
bandenprofiel. Het wettelijke
minimum is 1,6 mm. Twee
millimeter is natuurlijk beter.
Uw banden zijn het enige
contactvlak met de weg. Zij
moeten ook bij sneeuw, ijzel
en regen hun
verantwoordelijke werk
aankunnen.
Wanneer u met sneeuw en
ijzel op de Rijkswegen met
ZOAB rijdt, pas dan uw
snelheid aan aan de
weersomstandigheden. Rij
rustig, volg de aanwijzingen
op de info-panelen boven de
weg op (de matrixborden of
DRIP's). Blijf zo veel mogelijk
in één baan met uw
medeweggebruikers.
- Start met uw autogordel om
en zorg voor een goed
afgestelde hoofdsteun.
Bovenkant hoofdsteun gelijk
aan de bovenkant van uw
hoofd, ter voorkomen van
nekletsel bij
achteraanrijdingen.
Verkeersveiligheid raakt ons allen. Als er minder
ongelukken gebeuren, spaart dat veel menselijk,
maatschappelijk en materieel leed. Op
verkeersveiligheidsgebied is al veel bereikt: 25
jaar geleden was het verkeer veel minder intensief,
toch vielen er in ons land jaarlijks meer dan twee
keer zo veel verkeersslachtoffers te betreuren als
tegenwoordig.
Er zijn inmiddels al vier
bedrijven van Volkswager
gecertificeerd volgens de 1
Eco-Audit: de
productiebedrijven in Emden,
Mosel en Braunschweig en de
energiecentrale in Wolfsburg.
Salzgitter volgt nog voor het
einde van 1996. Het ISO 14000-
certificaat is inmmiddels
carrosseriekleur gespoten. De
voorwielen zijn opgehangen
volgens het double wishbone
principe, waardoor een goed
comfortniveau kan worden
geboden. De achterwielen
hangen aan half-elliptische
bladveren om een zo hoog
mogelijk laadvermogen te
kunnen garanderen. Voor
treffen we schijfremmen aan
en achter trommels. Bij de
vierwielaangedreven L200
zijn deze onderdelen groter
wat betreft afmetingen. ABS
standaard op de luxueuze Gu-
uitvoering.
Iedere Mitsubishi L200 heeft
een 4 cilinder 2,5 liter
dieselmotor. De
tweewielaandrijvers hebben
een atmosferische versie die
goed is voor een vermogen
van 75 pk bij 4000 tr/min en
koppel van 150 Nm bij
tr/min. Hiermee kan een
Grijstinten
De interieurinrichting is
uitermate keurig. Mitsubishi
gebruikt zo als we van het
merk gewend zijn vooral veel
grijstinten bij bekleding,
vloerbedekking en
dashboard. Het stuurwiel is
verstelbaar. De L200 heeft een
compleet instrumentarium
met een toerenteller. De
verwarming en ventilatie zijn
ten opzichte van de
bestaande L200 verbeterd en
laten zich bedienen met
enkele draai- en
schuifknoppen. De
standaarduitrusting omvat
onder meer een antenne,
asbak, bekerhouder, van
binnenuit te ontgrendelen
tankklepje, elektronische
startblokkering, getint glas,
luidsprekers, signaal voor
vergeten verlichting,
stuurbekrachtiging,
toerenteller en een interval op
de ruitewissers. De GL-
Verlengd
De nieuwe Mitsubis
er maar liefst in drit
lende cabine-vari
basisversie is de 2
Single Cab. Deze aut
meter lang en is als zu
nieuw op de Nederlc:
markt. De Single Cab
een open laadbak me*
lengte van 2,24 meter,
er de Club Cab, een 1
die achter de stoelen nog wat
extra bergruimte biedt. In de
meeste landen zijn hierin ook
klapstoeltjes te vinden, maar
dat mag niet van onze grijs-
kenteken-regeling. De Club
Cab is wel met deze twee
stoeltjes te koop, maar dan
moet dik twaalf mille aan
BPM betaald worden. De Club
Cab is 5,05 meter lang en de
laadbak heeft een lengte van
1,83 meter. De Double Cab met
vier portieren en plaats voor
vier tot vijf personen is even
lang als de versie met Single
Cab, waardoor de laadbak
Al ruim vier jaar verzorgd de
Innovam diverse trainingen
en opleidingen voor de
Nederlandse Ford-dealers.
Deze goede samenwerking
heeft inmiddels geleid tot de
oprichting van de Ford
Academy, een organisatie
waarin alle opleidingen ten
behoeve van personeel van
de Ford-dealers is
I ondergebracht. Deze
trainingen worden volledig
gecoördineerd door Innovam
1 en betreffen zowel techniek,
after sales als management.
Dit besluit komt van Ford
Nederland en de Ford Dealers
De inschrijving voor de Camel
Trophy Mongolia '97 is
inmiddels geopend, een
Camel Trophy nieuwe stijl
waarbij deelnemers zelf
bepalen met wie ze op pad
gaan, wat ze onderweg zien
en wie ze ontmoeten via
welke route. In groepen van
maximaal drie teams zoekt
iedereen zijn eigen weg naar
de acht vaste locaties van het
evenement. In totaal moet er
een afstand van 2400 km
worden overbrugd.
Deelnemers kunnen zo zelf de
verrassende aspecten van de
Mongoolse manier van leven
ontdekken: een dorp aandoen
en contact leggen met
Mongoolse jongeren, in een
lokale bar Mongoolse
cocktails uitproberen, een
traditionele worstelwedstrijd
bijwonen, genieten van
Mongoolse muziek en dans
of bij een nomadenstam leren
paarden en kamelen bijeen te
drijven. Het zijn slechts enkele
voorbeelden. Het totale
Verkeersregels
Dat de verkeersveiligheid de
gemoederen constant
bezighoudt, is logisch. Nog
steeds vallen er te veel doden
ling zit er en gewonden in het verkeer,
itieel in de Van deze verkeersslachtoffers
is een groot deel te vermijden
als men zich beter aan de
verkeersregels houdt. Minder
snel rijden op B-wegen, niet
'nog even' inhalen als het
eigenlijk niet kan, stoppen
voor rood-licht, niet met een
slok op achter het stuur, altijd
en overal de
veiligheidsgordels dragen,
ook voor korte ritjes.
Nu de winter weer nadert is
het tijd om extra aandacht
aan de verkeersveiligheid te
besteden. Zo kunnen de
weersomstandigheden in
relatie tot het veilige gebruik
van het voertuig waarin we
rijden ons noodzaken ons
rijgedrag aan te passen:
minder snel rijden, rekening
houden met een langere
remweg, nog meer defensief
rijden dan u gewend bent.
Waarbij het natuurlijk van
belang is dat het voertuig in
top-conditie verkeert.
Remmen, verlichting,
ruitewissers en banden
moeten in orde zijn; zaken als
de accu, koelvloeistof,
ruitewissersvloeistof en
deursloten dienen
'winterklaar' te zijn.
Onderhoud is behoud, in
top van zo'n 137 km/u worden
gehaald. De L200 met
vierwielaandrijving het
dezelfde motor echter m
turbocompressor en
intercooler. Deze
toevoegingen zorgen voor een
maximaal vermogen van 99
pk bij 4000 tr/min en een
koppel van 240 Nm bij 2000
tr/min. De topsnelheid ligt net
boven de 140 km/u. De
motoren hebben balansassen
waardoor trillingen nagenoeg
volledig worden
teruggedrongen.
De handgeschakelde vij
doet soepel zijn werk. Dt
heeft een extra pookje
waarmee de voorwielei
kunnen worden
bijgeschakeld. In het terrein
hoeft men niet uit te stappen
omdat de vrijloopnaven
automatisch werken.
Natuurlijk kan men onder
Haarendijk 6a
5076 TM HAAREN N.-Br.
Tel. 0411-621360
grondstoffen om tot een lager
verbruik te komen. In dat
kader past de ontwikkeling
van kunststoffen, aluminium
en magnesium. De nieuwe
Passat heeft een 1,6 liter
motor die 16,9 kilogram lichter
is geworden vanwege het
gebruik van aluminium. Ook
de versnellingsbak, waarbij
magnesium wordt gebruik,
weegt 4,5 kilogram minder.
Volgens de
ontwikkelingsqfdeli-
nog een groot potenties u u<=
aandrijflijn. Natuurlijk wordt
ook gewerkt aan alternatieve
aandrijfconcepten zoals
elektro-, hybride- en
aardgasauto's. In deze
gevallen is men vooral bezig
de rijprestaties en kosten
efficiëncy te verhogen.
uitvoering voegt hieraan toe
ABS, bestuurdersairbag,
verchroomde buitenspiegels
en grille en een variabele
interval op de ruitewissers.
De 4WD-versies hebben als
GL bovendien centrale
vergrendeling, elektrisch
verstelbare buitenspiegels,
elektrische raambediening,
koplampsproeiers en een
sperdifferentieel.
De Mitsubishi L200 Single
Cab kost f.27.495,= excl. BTW.
De GL-uitvoering van
dezelfde auto komt op
f.30.495,=.DeClubCabkot
basisuitgave f.29.995,= en
Double Cab komt op geel
kenteken uit op f.48.337,= incl.
BTW en BPM. De 4WD start als
Club Cab voor f.35.995,= excl.
BTW. De Double Cab komt op
geel kenteken op f.58.099,=
inclusief BTW en BPM. De
ombouwkosten voor de
Double Cab naar een
verlengde laadvloer komen
op f.8.500,= exclusief BTW.
Maar men bespaard dan
minimaal twaalfduizend
gulden aan BPM.
productieproces, recycling,
verbruik en kooldioxide-
emissies, uitlaatgas,
voorkoming van bodem- en
waterbelasting en akoustiek.
Hieruit volgt een soort van
'totaalbalans' voor de auto.
Dan blijkt dat een huidig
model Volkswagen Golf die
zo'n 150.000 kilometer in zijn
leven rijdt, een
energiebehoefte heeft die
voor 80% toe te schrijven is
aan het gebruik, 10% aan de
productie en 10% aan de
productie en distributie van
brandstof. Daaruit is
makkelijk te concluderen dat
tijdens de gebruiksfase de
energiebehoefte het grootst is
en daaruit blijkt weer snel het
effect van lichtere
de gordel doorgaans meer
dan mannen; ouderen dragen
hem vaker dan jongeren. Als
het gebruik van de gordels op
de voorbank toeneemt tot
ongeveer 95 procent (dat is 25
procent hoger dan nu het
geval is), neemt het aantal
verkeersdoden in Nederland
af met circa 100 per jaar en
een veelvoud hiervan aan
gewonden.
Het gebruik van kinderzitjes
blijft onveranderd hoog en
st neemt zelfs iets toe tot 94
procent.
Bij de achtbxb
neemt het
Na invoering
draagplicht in 1992 steeg het
aantal gordeldragers achterin
tot 34 procent. Dit percentage
bleek in 1995 weer gedaald tot
27 procent.
Achterbankpassagiers zonder
gordel kunnen bij een
ofdisteun aanrijding, degenen die vóór
technisch hen zitten met stoe^en al naar
voren drukken en hierdoor
ernstig verwonden of zelfs
doden. Ook elders in Europa
is het gordelgebruik nog te
laag. Als overal in Europa het
gordelgebruik, bijvoorbeeld
door intensieve controle, zou
stijgen tot 95 procent, zouden
er, volgens een studie van de
'European Transport Safety
Council', per jaar in Europa
7000 dodelijke
verkeersslachtoffers minder
te betreuren zijn.
Uit deze cijfers blijkt dat het
altijd verstandig is om de
gordel te dragen, ook al gaat
het maar om een korte rit.
Ofwel: 'start met je gordel om'.
evenement wordt daardoor
wel minder zwaar. De wegen
zullen beter begaanbaar zijn
en de nadruk zal meer komen
liggen op het contact leggen
met mensen uit andere
culturen. De special tasks zijn
vervangen door vier sportieve
onderdelen op de acht vast
punten in de route: kanoën,
mountainbiken, oriëntatie en
rijden.
Begin- en eindpunt van het
evenement is Oelan Bator, de
hoofdstad. Dit jaar zullen er
deelnemers uit 19 landen
meedoen.
Inschrijfformulieren zijn
verkrijgbaar bij de
leveranciers van Camel
Trophy producten en de
Nederlandse Land Rover
dealers. Men kan dit formulier
ook telefonisch aanvragen bij
035-6239905. De inschrijving
sluit op 31 december. Zoals
gebruikelijk vindt de
nationale voorronde plaats
begin februari in de Beekse
Bergen.
oorhoogte) en slecht hoofd
(onder oorhoogte). Over het
algemeen is nog niet de helft
goed afgestemd. Bij mannen
is het percentage goed
afgesteld lager dan bij
vrouwen (ongeveer 34 procent
bij mannen tegenover 50
procent bij vrouwen). Het
percentage 'foute afstelling' is
bij mannelijke bestuurders
bijna twee keer zo hoog als bij
vrouwelijke bestuurders (27
procent tegenover 13,0
procent). Overigens neemt het
percentage goed afgestelde
hoofdsteunen toe met de
grootte van de auto. Bij kleine
auto's rijdt nog geen 40
procent van de bestuurders
met goed afgestelde
hoofdsteunen. De auto-
industrie moet hierin zijn
aandeel leveren. Uit
onderzoek en tests blijkt dat in
een aantal gevallen de
afstelling van de hooft’
op de goede hoogte tt
niet mogelijk is.
o
o
o
o
o
o
o
G
T
G