Volkswagen Polo 1.0
Hoe ouder uw
auto, hoe hoger de
Knallend vuurwerk van Opel
Nominaties Nissan Denissen
Sportvrijwilligersprijs bekend
inruilprijs
iur
ir
Mercedes A-klasse
'n Klein hartje
AUTO BONGERS
Jubileum-Mazda voor
Artsen zonder Grenzen
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 12 december 1996 pagina 3
I6 pagina 2
tum is.
)e
ruit.
1.0
ing vc
>ystee
arlijk
n. De
i van
sdiend. In de
Ma
isort
Vervolg van pagina 1
duizend kilogram.
:en in
in er
met
e auto's
van
aanc
aunj
irig
“nomen,
is op
"31. Dit
i redelijk
sst men
dan
missen u.
filburgs
rtgala. Denissen spons
js voor de
de sport.
jse
ing van
sin de
lers,
i inzet
gegevens:
olkswagen
Wethouder van Diessen en Fons Denissen temidden van twee genomineerden, de
h. A. van Rijswijk en de heer S. van Gestel (geheel rechts).
FRANS VAN AARLE
Ringbaan Noord 65, 5046 AA Tilburg. Tel.: (013) 532 14 11. Fax (013) 535 59 20
Met de huidige Polo heeft
Volkswagen zich een stevige
plaats weten te verschaffen op
de markt van compacte auto's.
De drie-en vijfdeurs spreken
duidelijk veel meer mensen
aan dan de vorige generatie.
Recent heeft VW het
motorenprogramma flink
herzien. Een van de
nieuwkomers is een 1 liter
basismotor.
volgend jaar officieel wordt
geïntroduceerd. Daar komt
later in januari nog de Opel
Sintra bij, een vol waardige
ruimtewagen. Nieuw in de
Vectra is verder de 2 liter 16-
kleppen direct ingespoten
turbodieselmotor.
december zal tijdens het
Sportgala in de Schouwburg
Tilburg definitief bekend
worden aan wie.de Nissan
Denissen-prijs voor de
sportvrijwilliger wordt
toegekend.
Prijs
De A-klasse zal door
Mercedes in het Duitse
Rastatt worden gemaakt
een later stadium ook in
Brazilië van de band gaan
rollen. In 1998 worden er
180.000 gebouwd, waarvai
zo'n 4000 naar Nederland
zullen komen. De prijslijst zal
iets onder de f .40.000,= starten
voor de A140.
Voorlopig is nog geen versie
voorzien met elektrische of
hybride aandrijving. Wel is
een zogenaamde 3 liter-versie
in ontwikkeling, een motor die
minder dan 3 liter per 100 km
gemiddeld verbruikt. Het gaat
dan om een diesel met directe
inspuiting.
Het programma van de Polo is
overigens nog steeds niet
klaar. De drie- en vijfdeurs
kennen we al weer een jaar of
twee, terwijl de vierdeurs
sedan van recenter dati
Op korte termijn zal
Volkswagen ook nog een
stationcar presenteren die
uiteraard de toevoeging
'Variant' zal krijgen.
de heer A. van Rijswijk van
Tilburgse IJssportvereniging;
de heer Sjef van Gestel van
TWC Pijnenburg en de heer
Louis Eckhardt van
paardesportvereniging
T.A.V.E.N.U. Op zondag 22
Met de nieuwe 1 liter motor
heeft de basisuitvoering van
de Polo duidelijk meer pit
gekregen.
De nieuwe krachtbron is
redelijk zuinig. De Polo is een
degelijke compacte auto met
behoorlijk veel binnenruimte
tegen een keurige
aanschafprijs.
mgte 3,715
1,655 meter
Ikg
vicht: 650 kg
Al enige jaren is de Tilburgse
Nissan-dealer Denissen b.v.
sponsor van het Ti
Sportgala. De..i_.
met name de prijs
vrijwilligers in de
Hiermee wil de Tilburgs
Nissan-dealer het belar
de talloze vrijwilligers i
sport benadrukken, immf
zonder hun belangeloze i
zou het voor de vele
duizenden sporters in Tilburg
niet mogelijk zijn aktief hun
sport te kunnen beoefenen.
Afgelopen zaterdagochtend
werd zo'n 15-tal vrijwilligers
bij Garage Denissen
ontvangen en tijdens een
gezellig samenzijn maakte
wethouder van cultuur en
sport, René van Diessen, de 3
genomineerden voor de
Sportvrijwilligersprijs van
1996 bekend.
De genomineerden zijn
spal
cketi
raggar
repartitie
verzekerd bent tegs
Dat de actie echt mau
Het is dus van belang J
service wordt eventuee
financieringsvoorstel c
De openingstijden zijn
17.00 uur.
beschikt over een
stabilisatorstang. Achter
treffen we een semi-
onafhankelijke constructie
aan met een torsie-as en
veerpoten. De Polo heeft
daardoor een typisch Duitse
afvering, stevig maar niet
mkhard. De Polo heeft een
r goedmoedig karakter. De
turing gaat prima zolang
de auto rolt, maar in dit
tijdperk van
stuurbekrachtiging is het
weer even wennen als we de
Polo in een parkeervak
moeten manoeuvreren. Bij zijn
gewicht van 850 kg is die
bekrachtiging ook eigenlijk
niet nodig.
Harde zit
Het driespakige stuurwiel kan
tegen bijbetaling van een
airbag worden voorzien. De
verwarming en ventilatie
worden met drie
draaiknoppen bec
uiteindelijk f.24.889,= bij de
dealer af rekenen. En voor dat
bedrag heeft men een aardig
rangeklede, lekker compacte
ruto met goede rij-
genschappen en een hoge
catwaarde.
In oktober 1997 verschijnen
eerst de A140 en A160 voorzien
van een 1,4 en 1,6 liter
benzinemotor met
respectievelijk 82 en 102 pk.
Begin 1998 mag de eerste
diesel worden verwacht, een
90 pk sterke 1,7 liter turbo met
intercooler. Later wordt het
programma nog uitgebreid
met een 1,9 liter van 122 pk en
een 60 pk turbodiesel zonder
intercooler. Deze motoren
kunnen worden gekoppeld
aan drie versnellingsbakken:
handgeschakeld, half-
automaat of volledig
automatisch, allemaal n
vijf overbrengingen. De i
hebben een wielbasis va:
2,43 meter en wegen zo'n
Afvering
De Polo heeft voor
MacPherson veerpoten en
spetterende Eindejaars Show
staat volledig in het teken van
knallende aanbiedingen en
verrassingen. Tijdens de
show wordt letterlijk een tipje
van de sluier opgelicht van de
nieuwe Opel Vectra
Stationwagon die begin
Eerder dit jaar arriveerde de 500.000ste Mazda in ons land, een
323 F. Er werd een oproep gedaan onder Mazda-rijders om een
geschikte organisatie te kiezen om deze auto aan te schenken.
Maar liefst 33,9% van 21.226 reacties wezen Artsen zonder
Grenzen aan. De Mazda 323 F werd onlangs tijdens een
feestelijke bijeenkomst overhandigd aan Jacques de Milliano
van Artsen zonder Grenzen door Henny van Dijk, Algemeen
directeur van Mazda-importeur Auto Palace de Binckhorst. De
auto zal worden ingezet op het hoofdkantoor van de
organisatie in Amsterdam. Daar zijn zo'n 100 mensen
werkzaam die projecten in ongeveer 25 landen coördineren.
De Nederlandse Opel-dealers
houden op dit moment een
Knallende Vuurwerk Show
met acties, aanbiedingen en
een extra prettige sfeer. Zo
zijn de Opel Astra Sport en de
versies met dieselmotor extra
gunstig geprijsd. De
Technische g
Merk en type: Voll
Polo 1.0
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 999 cc
Boring x slag: 67,1 x 70,6 mm
Vermogen: 50 pk bij 5000
tr/min
Koppel: 86 Nm bij 3000 tot 3600
tr/min
Afmetingen: lei
meter, breedte
Gewicht: 850 k-
Aanhanggewiu
(geremd)
Prestaties: topsnelheid 151
km/u
acceleratie 0-100 in 18,5 sec.
Verbruikuik: bij 90 km/u 4,8
liter/100 km
bij 120 km/u 6,1 liter/100 km
stadsverkeer 6,6 liter/100 km
Prijs: f.22.995,=
De 1 liter motor in de Polo
moet weer heel wat jaren mee
en zal zeker ook in andere
modellen van Volkswagen en
tevens van Seat en Skoda een
plek krijgen. Gemiddeld
verbruikten we in de Polo 1
liter Eurosuper op 13,9
kilometer. Een keurig
verbruik dat door mensen met
een rustige rechtervoet zeker
verbeterd kan worden.
De prijs van de Polo is
ondanks het verschijnen
een nieuwe motor gelijk
gebleven. Daarom kost de
Polo 1.0 driedeurs in
standaarduitvoering
f.22.995,=. Wil men de auto,
net als het testexemplaar,
voorzien van metaallok, het
Comfort-pakket en een derde
remlicht dan moet men
console is verder plaats voor
de radio-inbouw, asbak met
aansteker,
uitstroomopeningen en twee
handige opbergvakken. Ook
kunnen er kleine spullen in de
portierbakken wordt
geplaatst en is er een
dashboardkastje. Kiest men plai
voor een tweede airbag, dan zeer i
vervalt dit. De buitenspiegels besti
kunnen handmatig van
binnenuit worden versteld en
ook de ruiten moeten
geslingerd worden. Getint
glas is wel weer standaard.
Binnenruimte biedt de Polo
voldoende. Voorin heeft men
helemaal niet te klagen, maar
ook op de achterbank kunnen
twee volwassenen of drie
kinderen prima vertoeven. De
voorstoelen gaan ver genoeg
naar voren om een goede
instap naar achteren te
bieden. Natuurlijk is de
toegankelijkheid van de
vijfdeurs aanmerkelijk beter.
De stoelen bieden een redelijk
harde zit en hebben vanwege
hun bescheiden formaat en de
afwezigheid van
nadrukkelijke randen geen
overdreven ondersteuning.
Gelukkig zorgen ze niet voor
overmatige vermoeidheid na
langere ritten. De afwerking
van de Polo is dik in orde en
alle gebruikte materialen
voelen degelijk aan.
Multipoint
De basismotor in de Polo was
de aloude 1,05 liter met een
vermogen van 45 pk, die door
toevoeging van een
injectiesysteem aan de
geldende milieu-eisen was
aangepast. De motor was
echter niet zo modern meer en
met nog strengere normen in
het verschiet, was
Volkswagen wel genoodzaakt
een nieuwe kleine motor te
ontwikkelen. Daar komt nog
bij, dat er op niet al te lange
termijn een kleinere auto
onder de Polo zal verschijnen,
die zich ongetwijfeld van de
1,0 liter motor laat bedienen.
De nieuwe krachtbron heeft
een exacte inhoud van 999 cc
en levert zijn vermogen van 50
pk bij 5000 tr/min. Het
maximale koppel van 86 Nm
is tussen 3000 en 3600 tr/min
volledig beschikbaar. De
brandstof wordt via een
elektronisch geregeld
multipoint injectiesysteem
naar de vier cilinders
gebracht. Vergelijken we deze
motor even met zijn
Comfort-pakket
De Polo is wat betreft uiter
een rasechte Volkswagen,
achterkant is zo recht
mogelijk gemaakt om een
optimale binnenruimte te een s
verkrijgen bij een lengte van !°?rC
3,71 meter. Via de achterklep or
wordt de bagageruimte met
een inhoud van 245 liter
bereikt. In de
standaarduitvoering wordt de
bank in één geheel
neergeklapt, waardoor het
volume toeneemt tot 975 liter.
De Polo maakt direct een
complete indruk. Bumpers,
buitenspiegels en dorpels
worden in de carrosseriekleur
gespoten. De auto staat
standaard op stalen 13 inch
wielen met 155/70 banden.
Over de flanken loopt een
smalle stootstrip. In de
voorschermen zijn keurig
zijknipperlichten opgenomen,
maar een derde remlicht is op
dit moment nog optioneel. Dit
onderdeel wordt gelukkig
hoog geplaatst tegen de
bovenkant van de achterruit.
De door ons gereden Polo 1.0
was voorzien van een
optiepakket in het interieur.
Dat bestaat uit een vrolijk
gekleurde bekledingsstof,
nodig om het doorgaans
grijs/zwarte geheel op te
vrolijken. De voorstoelen
kennen bij dit Comfort-pakket
bovendien een
hoogteverstelling en de
achterbank met twee
hoofdsteunen is in twee delen
neerklapbaar.
De auto maakt zeker met dit
pakket een complete indruk.
Het compacte
instrumentarium bestaat uit
een snelheidsmeter en
renteller en de
imeterteller geeft digitaal
zijn stand weer.
Op zaterdag 14 december en zondag 15 december is het
weer zover bij Kluitmans Mitsubishi en Bertens Citroen.
Beide autobedrijven, gevestigd op industrieterrein Loven,
hebben een grandioze actie opgezet waarbij het
belangrijk is dat de auto die u inruilt, oud genoeg is
Onder het motto «hoe ouder uw auto, hoe hoger de
inruilprijs», geven zij boven op de normale inruilprijs
volgens ANWB-koerslijst of Eurotax een bonus die op kan
lopen tot maar liefst drieduizend gulden. Een
opmerkelijke stunt van Bertens en Kluitmans.
Naast het grote voordeel waarvan de consument gebruik
kan maken, bieden de twee bedrijven u de mogelijkheid
om tegen een geringe meerprijs te kiezen voor een z.g.
pluspakket of privilege-pakket. Zo geeft het privilege-
pakket een grote zekerheid. Naast de normale
Bovaggarantie krijgt u ook nog een aanvullende
tieverzekering, waardoor u minimaal I jaar
srd bent tegen hoge reparatiekosten
naar 2 dagen duurt, moge duidelijk zijn,
ig dat u er op tijd bij bent. Als extra
ueel a la minute een
gemaakt.
n zaterdag en zondag van 10.00 tot
voorganger, dan zagen we
voorheen een vermogen van
45 pk bij 5200 tr/min en een
koppel van 76 Nm bij 2800
tr/min. Niet alleen door de
verbeterde cijfers, maar ook
door een iets lager gewicht,
presteert de nieuwe Polo 1.0
beter. Er is een topsnelheid
mogelijk van 151 km/u (145
km/u) en de auto trekt bij een
gewicht van 850 kg in 18,5
seconden naar de 100 km/u
(was 21,4 sec.). Hiermee mag
de Polo 1.0 niet sportief
genoemd worden, maar in ons
drukke verkeer kom je er
prima mee vooruit. De motor
doet redelijk gedempt zijn
werk, maar is bij hogere
snelheden toch wel hoorbaar.
De voorwielen worden
aangedreven via een
handgeschakelde vijfbak die
zich soepel en precies laat
bedienen.
(U
I Mazda 323