Volkswagen Polo 1.0 Hoe ouder uw auto, hoe hoger de Knallend vuurwerk van Opel Nominaties Nissan Denissen Sportvrijwilligersprijs bekend inruilprijs iur ir Mercedes A-klasse 'n Klein hartje AUTO BONGERS Jubileum-Mazda voor Artsen zonder Grenzen DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 12 december 1996 pagina 3 I6 pagina 2 tum is. )e ruit. 1.0 ing vc >ystee arlijk n. De i van sdiend. In de Ma isort Vervolg van pagina 1 duizend kilogram. :en in in er met e auto's van aanc aunj irig “nomen, is op "31. Dit i redelijk sst men dan missen u. filburgs rtgala. Denissen spons js voor de de sport. jse ing van sin de lers, i inzet gegevens: olkswagen Wethouder van Diessen en Fons Denissen temidden van twee genomineerden, de h. A. van Rijswijk en de heer S. van Gestel (geheel rechts). FRANS VAN AARLE Ringbaan Noord 65, 5046 AA Tilburg. Tel.: (013) 532 14 11. Fax (013) 535 59 20 Met de huidige Polo heeft Volkswagen zich een stevige plaats weten te verschaffen op de markt van compacte auto's. De drie-en vijfdeurs spreken duidelijk veel meer mensen aan dan de vorige generatie. Recent heeft VW het motorenprogramma flink herzien. Een van de nieuwkomers is een 1 liter basismotor. volgend jaar officieel wordt geïntroduceerd. Daar komt later in januari nog de Opel Sintra bij, een vol waardige ruimtewagen. Nieuw in de Vectra is verder de 2 liter 16- kleppen direct ingespoten turbodieselmotor. december zal tijdens het Sportgala in de Schouwburg Tilburg definitief bekend worden aan wie.de Nissan Denissen-prijs voor de sportvrijwilliger wordt toegekend. Prijs De A-klasse zal door Mercedes in het Duitse Rastatt worden gemaakt een later stadium ook in Brazilië van de band gaan rollen. In 1998 worden er 180.000 gebouwd, waarvai zo'n 4000 naar Nederland zullen komen. De prijslijst zal iets onder de f .40.000,= starten voor de A140. Voorlopig is nog geen versie voorzien met elektrische of hybride aandrijving. Wel is een zogenaamde 3 liter-versie in ontwikkeling, een motor die minder dan 3 liter per 100 km gemiddeld verbruikt. Het gaat dan om een diesel met directe inspuiting. Het programma van de Polo is overigens nog steeds niet klaar. De drie- en vijfdeurs kennen we al weer een jaar of twee, terwijl de vierdeurs sedan van recenter dati Op korte termijn zal Volkswagen ook nog een stationcar presenteren die uiteraard de toevoeging 'Variant' zal krijgen. de heer A. van Rijswijk van Tilburgse IJssportvereniging; de heer Sjef van Gestel van TWC Pijnenburg en de heer Louis Eckhardt van paardesportvereniging T.A.V.E.N.U. Op zondag 22 Met de nieuwe 1 liter motor heeft de basisuitvoering van de Polo duidelijk meer pit gekregen. De nieuwe krachtbron is redelijk zuinig. De Polo is een degelijke compacte auto met behoorlijk veel binnenruimte tegen een keurige aanschafprijs. mgte 3,715 1,655 meter Ikg vicht: 650 kg Al enige jaren is de Tilburgse Nissan-dealer Denissen b.v. sponsor van het Ti Sportgala. De..i_. met name de prijs vrijwilligers in de Hiermee wil de Tilburgs Nissan-dealer het belar de talloze vrijwilligers i sport benadrukken, immf zonder hun belangeloze i zou het voor de vele duizenden sporters in Tilburg niet mogelijk zijn aktief hun sport te kunnen beoefenen. Afgelopen zaterdagochtend werd zo'n 15-tal vrijwilligers bij Garage Denissen ontvangen en tijdens een gezellig samenzijn maakte wethouder van cultuur en sport, René van Diessen, de 3 genomineerden voor de Sportvrijwilligersprijs van 1996 bekend. De genomineerden zijn spal cketi raggar repartitie verzekerd bent tegs Dat de actie echt mau Het is dus van belang J service wordt eventuee financieringsvoorstel c De openingstijden zijn 17.00 uur. beschikt over een stabilisatorstang. Achter treffen we een semi- onafhankelijke constructie aan met een torsie-as en veerpoten. De Polo heeft daardoor een typisch Duitse afvering, stevig maar niet mkhard. De Polo heeft een r goedmoedig karakter. De turing gaat prima zolang de auto rolt, maar in dit tijdperk van stuurbekrachtiging is het weer even wennen als we de Polo in een parkeervak moeten manoeuvreren. Bij zijn gewicht van 850 kg is die bekrachtiging ook eigenlijk niet nodig. Harde zit Het driespakige stuurwiel kan tegen bijbetaling van een airbag worden voorzien. De verwarming en ventilatie worden met drie draaiknoppen bec uiteindelijk f.24.889,= bij de dealer af rekenen. En voor dat bedrag heeft men een aardig rangeklede, lekker compacte ruto met goede rij- genschappen en een hoge catwaarde. In oktober 1997 verschijnen eerst de A140 en A160 voorzien van een 1,4 en 1,6 liter benzinemotor met respectievelijk 82 en 102 pk. Begin 1998 mag de eerste diesel worden verwacht, een 90 pk sterke 1,7 liter turbo met intercooler. Later wordt het programma nog uitgebreid met een 1,9 liter van 122 pk en een 60 pk turbodiesel zonder intercooler. Deze motoren kunnen worden gekoppeld aan drie versnellingsbakken: handgeschakeld, half- automaat of volledig automatisch, allemaal n vijf overbrengingen. De i hebben een wielbasis va: 2,43 meter en wegen zo'n Afvering De Polo heeft voor MacPherson veerpoten en spetterende Eindejaars Show staat volledig in het teken van knallende aanbiedingen en verrassingen. Tijdens de show wordt letterlijk een tipje van de sluier opgelicht van de nieuwe Opel Vectra Stationwagon die begin Eerder dit jaar arriveerde de 500.000ste Mazda in ons land, een 323 F. Er werd een oproep gedaan onder Mazda-rijders om een geschikte organisatie te kiezen om deze auto aan te schenken. Maar liefst 33,9% van 21.226 reacties wezen Artsen zonder Grenzen aan. De Mazda 323 F werd onlangs tijdens een feestelijke bijeenkomst overhandigd aan Jacques de Milliano van Artsen zonder Grenzen door Henny van Dijk, Algemeen directeur van Mazda-importeur Auto Palace de Binckhorst. De auto zal worden ingezet op het hoofdkantoor van de organisatie in Amsterdam. Daar zijn zo'n 100 mensen werkzaam die projecten in ongeveer 25 landen coördineren. De Nederlandse Opel-dealers houden op dit moment een Knallende Vuurwerk Show met acties, aanbiedingen en een extra prettige sfeer. Zo zijn de Opel Astra Sport en de versies met dieselmotor extra gunstig geprijsd. De Technische g Merk en type: Voll Polo 1.0 Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 999 cc Boring x slag: 67,1 x 70,6 mm Vermogen: 50 pk bij 5000 tr/min Koppel: 86 Nm bij 3000 tot 3600 tr/min Afmetingen: lei meter, breedte Gewicht: 850 k- Aanhanggewiu (geremd) Prestaties: topsnelheid 151 km/u acceleratie 0-100 in 18,5 sec. Verbruikuik: bij 90 km/u 4,8 liter/100 km bij 120 km/u 6,1 liter/100 km stadsverkeer 6,6 liter/100 km Prijs: f.22.995,= De 1 liter motor in de Polo moet weer heel wat jaren mee en zal zeker ook in andere modellen van Volkswagen en tevens van Seat en Skoda een plek krijgen. Gemiddeld verbruikten we in de Polo 1 liter Eurosuper op 13,9 kilometer. Een keurig verbruik dat door mensen met een rustige rechtervoet zeker verbeterd kan worden. De prijs van de Polo is ondanks het verschijnen een nieuwe motor gelijk gebleven. Daarom kost de Polo 1.0 driedeurs in standaarduitvoering f.22.995,=. Wil men de auto, net als het testexemplaar, voorzien van metaallok, het Comfort-pakket en een derde remlicht dan moet men console is verder plaats voor de radio-inbouw, asbak met aansteker, uitstroomopeningen en twee handige opbergvakken. Ook kunnen er kleine spullen in de portierbakken wordt geplaatst en is er een dashboardkastje. Kiest men plai voor een tweede airbag, dan zeer i vervalt dit. De buitenspiegels besti kunnen handmatig van binnenuit worden versteld en ook de ruiten moeten geslingerd worden. Getint glas is wel weer standaard. Binnenruimte biedt de Polo voldoende. Voorin heeft men helemaal niet te klagen, maar ook op de achterbank kunnen twee volwassenen of drie kinderen prima vertoeven. De voorstoelen gaan ver genoeg naar voren om een goede instap naar achteren te bieden. Natuurlijk is de toegankelijkheid van de vijfdeurs aanmerkelijk beter. De stoelen bieden een redelijk harde zit en hebben vanwege hun bescheiden formaat en de afwezigheid van nadrukkelijke randen geen overdreven ondersteuning. Gelukkig zorgen ze niet voor overmatige vermoeidheid na langere ritten. De afwerking van de Polo is dik in orde en alle gebruikte materialen voelen degelijk aan. Multipoint De basismotor in de Polo was de aloude 1,05 liter met een vermogen van 45 pk, die door toevoeging van een injectiesysteem aan de geldende milieu-eisen was aangepast. De motor was echter niet zo modern meer en met nog strengere normen in het verschiet, was Volkswagen wel genoodzaakt een nieuwe kleine motor te ontwikkelen. Daar komt nog bij, dat er op niet al te lange termijn een kleinere auto onder de Polo zal verschijnen, die zich ongetwijfeld van de 1,0 liter motor laat bedienen. De nieuwe krachtbron heeft een exacte inhoud van 999 cc en levert zijn vermogen van 50 pk bij 5000 tr/min. Het maximale koppel van 86 Nm is tussen 3000 en 3600 tr/min volledig beschikbaar. De brandstof wordt via een elektronisch geregeld multipoint injectiesysteem naar de vier cilinders gebracht. Vergelijken we deze motor even met zijn Comfort-pakket De Polo is wat betreft uiter een rasechte Volkswagen, achterkant is zo recht mogelijk gemaakt om een optimale binnenruimte te een s verkrijgen bij een lengte van !°?rC 3,71 meter. Via de achterklep or wordt de bagageruimte met een inhoud van 245 liter bereikt. In de standaarduitvoering wordt de bank in één geheel neergeklapt, waardoor het volume toeneemt tot 975 liter. De Polo maakt direct een complete indruk. Bumpers, buitenspiegels en dorpels worden in de carrosseriekleur gespoten. De auto staat standaard op stalen 13 inch wielen met 155/70 banden. Over de flanken loopt een smalle stootstrip. In de voorschermen zijn keurig zijknipperlichten opgenomen, maar een derde remlicht is op dit moment nog optioneel. Dit onderdeel wordt gelukkig hoog geplaatst tegen de bovenkant van de achterruit. De door ons gereden Polo 1.0 was voorzien van een optiepakket in het interieur. Dat bestaat uit een vrolijk gekleurde bekledingsstof, nodig om het doorgaans grijs/zwarte geheel op te vrolijken. De voorstoelen kennen bij dit Comfort-pakket bovendien een hoogteverstelling en de achterbank met twee hoofdsteunen is in twee delen neerklapbaar. De auto maakt zeker met dit pakket een complete indruk. Het compacte instrumentarium bestaat uit een snelheidsmeter en renteller en de imeterteller geeft digitaal zijn stand weer. Op zaterdag 14 december en zondag 15 december is het weer zover bij Kluitmans Mitsubishi en Bertens Citroen. Beide autobedrijven, gevestigd op industrieterrein Loven, hebben een grandioze actie opgezet waarbij het belangrijk is dat de auto die u inruilt, oud genoeg is Onder het motto «hoe ouder uw auto, hoe hoger de inruilprijs», geven zij boven op de normale inruilprijs volgens ANWB-koerslijst of Eurotax een bonus die op kan lopen tot maar liefst drieduizend gulden. Een opmerkelijke stunt van Bertens en Kluitmans. Naast het grote voordeel waarvan de consument gebruik kan maken, bieden de twee bedrijven u de mogelijkheid om tegen een geringe meerprijs te kiezen voor een z.g. pluspakket of privilege-pakket. Zo geeft het privilege- pakket een grote zekerheid. Naast de normale Bovaggarantie krijgt u ook nog een aanvullende tieverzekering, waardoor u minimaal I jaar srd bent tegen hoge reparatiekosten naar 2 dagen duurt, moge duidelijk zijn, ig dat u er op tijd bij bent. Als extra ueel a la minute een gemaakt. n zaterdag en zondag van 10.00 tot voorganger, dan zagen we voorheen een vermogen van 45 pk bij 5200 tr/min en een koppel van 76 Nm bij 2800 tr/min. Niet alleen door de verbeterde cijfers, maar ook door een iets lager gewicht, presteert de nieuwe Polo 1.0 beter. Er is een topsnelheid mogelijk van 151 km/u (145 km/u) en de auto trekt bij een gewicht van 850 kg in 18,5 seconden naar de 100 km/u (was 21,4 sec.). Hiermee mag de Polo 1.0 niet sportief genoemd worden, maar in ons drukke verkeer kom je er prima mee vooruit. De motor doet redelijk gedempt zijn werk, maar is bij hogere snelheden toch wel hoorbaar. De voorwielen worden aangedreven via een handgeschakelde vijfbak die zich soepel en precies laat bedienen. (U I Mazda 323

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 27