7Z7Z. Mercedes A-klasse Aqoparc Eerste editie van de Ford Ka Vier aangedreven wielen voor Toyota Hi-Ace Baby wordt volwassen geboren y n 1 1 1 4 DAGEN TOT HET JAAR 2000 I r Bijlage van: De Tilburgse Koerier ychen I èn i prima graag. Discussie Nieuwe Land Rover op komst Eind 1997 verschijnt er een nieuwe Land Rover die een aanvulling zal zijn op het huidige programma met de Defender, Discovery en Range Rover. Het gaat om een compacte 4x4 die zal worden verkocht in een voor het merk nieuw segment. Hierdoor zal het marktaandeel van Land Rover aanzienlijk worden vergroot. In het jaar 2000 denkt de fabriek dan ook drie keer zoveel auto's te bouwen dan de 68.000 stuks die in 1993 werden afgeleverd. Overigens stijgt de vraag naar Land Rover producten nu al, dit jaar met zo'n 12procent. De nieuwe Land Rover past binnen een uitgebreid investeringsplan van Rover Group en zal alleen al bij de toeleveranciers voor 10.000 extra banen zorgen. Het wordt een echt Britse auto met maar liefst 87,5 procen t Br i tse componenten. De nieuwe Land Rover stelt de 12.000 banen van de Land Rover medewerkers veilig. Zo'n 700 mensen zijn betrokken bij de uitbreiding van de productiefaciliteiten. Zo wordt er een nieuw complex gebouwd met een vloeroppervlak van bijna drie hectare. De recent in gebruik genomen nieuwe lakstraat behoort tot de grootste en meest geavanceerde in Europa. Oplage: 100.800 Donderdag 12 december 1996 srkocht. I m in de Autotest: Lees verder Volkswagen Polo 1.0 in dit nummer o.a.: pag.3 pag. 7 Rij-Impressie Mitsubishi L200 Jaargang 8 Nummer 48 _3Nm inke Officieel Mercedes Benz dealer voor Tilburg e.o. De Hoogt 13 LOON OP ZAND Tel. 0416-361553 gei mogel maker Tweede jeugd De nieuwe A-klasse moet de Mercedes een tweede jeugd bezorgen. Al vele maanden worden al advertenties ^plaatst om vooraf zoveel ogelijk mensen warm te vuren. Inmiddels zijn er al toerenteller, stuurbekrachtiging en een elektronische startbeveiliging met transponder. Met de introductie van de A-klasse slaat Mercedes een nieuwe weg in. Niet alleen de auto is totaal afwijkend van de producten die door het merk ooit zijn geproduceerd, de communicatie met de klant werd ook nooit eerder vertoond. De A-klasse maakt Mercedes-rijden bereikbaar voor een grotere groep mensen. gel topsnt zorgt e onder ver omstanc1' voeten l Er wordt voor Nederland een genummerde oplage van 500 stuks gebouwd. De auto wordt in 'Panther Black' metallic gespoten en de bumpers blijven in contrasterend grijs. Het pakket waarmee de First Edition is uitgevoerd omvat onder meer lichtmetalen velgen, speciale badges op de raamlijsten, stuur bekrachtiging, elektrisch bediende portierramen, centrale vergrendeling, tweede airbag, hoofdsteunen op de achterbank, met leer Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410-5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14.5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur achterbank heeft een erg korte zitting. In de A-klasse biedt Mercedes de mogelijkheid van uitklapbare kinderzitjes. Het dashboard heeft een aantal grappige details en ziet er jeugdig uit. In de auto wordt op een beschaafde manier gespeeld met kleuren. In de standaard uitvoering vinden we twee airbags en zelfs twee side bags, naast gordelspanners en verstevigingsbalken. Eveneens standaard vanaf het basismodel zijn de elektrisch bediende voorportierruiten, een gekocht. Zie daar, de rol van de nieuwe A-klasse. De Mercedes A-klasse is een grappig vormgegeven auto met zeer beperkte buitenmaten. Door zijn lengte is de A zelfs kleiner dan bijvoorbeeld een Renault Clio en VW Polo, maar de binnenruimte komt overeen met die van een middenklasser als de Opel Astra of Ford Escort. De inzittenden zijn relatief rechtop in de auto geplaatst en daarmee kan men besparen op de voertuiglengte. Verder past Mercedes het zogenaamde sandwich-concept toe op de A-klasse. De auto heeft een dubbele bodem die een belangrijke rol speelt bij de veiligheid. Bij een aanrijding aan de voorzijde schuift de motor als het ware onder de interieurvloer naar binnen, zodat de kooi rond de inzittenden in tact blijft. Mercedes heeft zichzelf hogere veiligheidseisen gesteld dan wettelijk verplicht. Drie versnellings bakken Het uiterlijk is vooral opvallend vanwege de motorkap en voorruit die in eikaars verlengde staan en de schuin geplaatste ruitstijl. wu Deze loopt bovendien keurig motoren o over in de achterruitspoiler. Allemaal De achterlichten hebben de bekende ribbels, terwijl aan de voorzijde alle lichtf uncties Bij de First Edition hoort tot slot een speciale zilveren sleutelhangel van de Amsterdamse kunstenares Milou Hermus. De Ka First Edition gaat f.24.990,= kosten. mag in dit model maximaal 1226 kg aan lading worden vervoerd. Ook kan er nog een aanhanger van 2000 kg worden getrokken. Het maximale koppel van 226 staat garant voor een flink trekkracht onder alle sbruiksomstandigheden. De uelheid van 150 km/u t ervoor dat de Hi-Ace ook srharde adigheden goed uit de i kan. Het interieur biedt plaats aan drie personen en is voorzien van een bestuurdersairbag, gordelspanners, beschermbalken in de )6 pagina 24 Jaaraana 8 J J Vlak voor de introductie van de Mercedes 190 begin jaren tachtig werd al gesproken van de zogenaamde Baby- Benz. Deze benaming past totaal niet bij de 190 en zijn de opvolger de C-klasse, maar lijkt veel meer van toepassing op de nieuwe A-klasse. Deze 3,60 meter lange mini- ruimtewagen beleeft zijn publieke première op de autotentoonstelling van Genève en staat vanaf oktober 1997 bij de dealer. Het leveringsprogramma van de Toyota Hi-Ace is per direct uitgebreid met de 4WD, een vierwielaangedreven versie voor mensen die vaak over moeilijk begaanbare wegen rijden, een zware aanhanger willen trekken en tegelijk een flinke laadruimte nodig hebben. De wielen worden permanent aangedreven via een visco-differentieel. Toyota levert de Hi-Ace 4WD slechts in één motorvariant, namelijk de 4 cilinder turbodiesel met een vermogen van 90 pk. De laadruimte heeft een inhoud van 5,4 kubieke meter en er Side-bags De A-klasse is niet alleen compact en veilig, maar ook zeer functioneel. Voorin staan twee stoelen, waarvan het exemplaar aan passagierszijde volledig uitgenomen kan worden. De achterbank bestaat uit twee ongelijke delen die onafhankelijk van elkaar kunnen worden neergeklapt De introductie van de Ford Ka zal worden ingeluid met een speciale editie, de Tirst Edition'. Deze auto wordt net als destijds de T-Ford in alle kleuren geleverd als het maar zwart is. in één unit zijn ondergebracht. Mercedes heeft voor de A-klasse een royaal schuifdak ontwikkeld dat bestaat uit lamellen die over elkaar heen schuiven. Verder zal een uitgebreid accessoire-programma worden opgesteld. De Mercedes A-klasse is een voorwielaandrijver die standaard is voorzien van ABS. Mercedes heeft voor dit model een vijftal nieuwe ontwikkeld. nuoiuuul met vier kleppen per cilinder. Lees verder op pagina 3 bekleed stuurwiel en speciale Ka-vloermatten. Bovendien is de middenconsole voorzien van het Easy Sound System 6000 met een CD-speler. tienduizend adressen opgenomen in het bestand van de A-klasse club. Waarom gaat Mercedes nu kleinere auto's maken? In de hogere marktsegmenten waar het merk al sinds jaar en dag heer en meester is, worden al zo'n tien jaar lang 950.000 auto's wereldwijd ver' Alleen is het aantal aanbieders in die tijd gegroeid van 6 naar 16. De spoeling wordt dus dunner en kwaliteit alleen is geen maatstaf meer. Daarom is men gekomen tot een nieuwe lange termijn visie. In het jaar 2000 wil Mercedes haar huidige productievolume van 630.000 stuks op jaarbasis uitbouwen tot 1 miljoen auto's. En dat kan alleen met nieuwe producten die door nieuwe klanten worden of losgeklikt. Hierdoor ontstaat bij een bescheiden voertuiglengte toch een forse vlakke laadvloer. Het maximale bagagevolume van de A-klasse overtreft dan ook die van een normale middenklasser. Blijft de achterbank in gebruik dan kan deze eenvoudig tien centimeter worden verschoven. De beenruimte wordt dan echter voor volwassenen erg krap. Twee groot uitgevallen personen kunnen achterin goed zitten, maar voor drie stuks is de auto gewoon te smal. De portieren en een toerenteller. Een tweede airbag en ABS staan op de optielijst. Ook is er een comf ortpakket met een verstelbaar stuur, elektrisch bediende portierruiten, centrale vergrendeling en een verwarmde achterruit met wisser/sproeier. Ook kan de 4WD worden uitgerust met een verhoogd dak en worden gespoten in een metaallok. Wil men meer personen in de Hi-Ace vervoeren dan is er een aantrekkelijke zespersoons uitgave met nog altijd 3 kubieke meter laadruimte. De prijslijst begint bij f.42.468,= excl. BTW. Op 8 december was de hele avond- programmering bij de VPRO gewijd aan de auto, waarbij zowel voor- als tegenstanders aan het woord kwamen. Zo werden kleine portretten gemaakt van autoliefhebbers, maar hadden de programmamakers ook reportages over actiegroepen die de fiets veel meer voorrang willen geven. Verder kwam de overheid en ook de industrie aan het woord. Het programma werd besloten met een discussie, waarvan men het verloop altijd volledig kan voorspellen. Het lijkt wel dezelfde discussie die tussen rokers en niet-rokers wordt gevoerd. Iedereen preekt voor eigen parochie. De eigenaar van een snelle Duitse auto zal echt niet toegeven dat hij wel wat minder kan gaan rijden, en de niet-autobezitter zal altijd hameren op verkeersveiligheid, te hoge snelheden en het. milieu. We moeten ook niet verwachten dat dit soort programma's tot een oplossing zal leiden. Want één oplossing is er gewoon niet. Maar verschillende oplossingen komen wel dichterbij als automobilisten en niet- automobilisten wat meer begrip voor elkaar tonen en niet proberen slimmer dan de ander te zijn met oneigenlijke cijfers. "Er zijn 6 miljoen automobilisten in ons land, dus hebben we het hier over een minderheid", meldt een fanatieke fietser vol vuur. Hij vergeet hierbij dat Nederland ook een aantal kinderen heeft. Automobilisten komen altijd met het argument dat het openbaar vervoer geen alternatief is. Inderdaad zijn de mogelijkheid van het openbaar vervoer beperkt en zijn er vele nadelen. Maar wie van stadscentrum tot stadscentrum moet reizen is met de trein veel beter uit. En dat bedoel ik met begrip tonen voor elkaar. Roepen dat het openbaar vervoer niet deugd als men er nooit gebruik van maakt, is wel erg gemakkelijk. En als een kip zonder kop roepen dat de maximum snelheid op autosnelwegen terug moet, als men er als fietser nooit komt, is ook niet reeël. De mens blijft in het verkeer de zwakste schakel en blijkt dat keer op keer in dit soort discussies te moeten bevestigen... Tony Vos De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. DA.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. !A;MB2OO]

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 25