7Z7Z.
Mercedes A-klasse
Aqoparc
Eerste editie van de Ford Ka
Vier aangedreven wielen
voor Toyota Hi-Ace
Baby wordt volwassen geboren
y n 1 1 1 4
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
I
r
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
ychen
I èn
i prima
graag.
Discussie
Nieuwe Land
Rover op komst
Eind 1997 verschijnt er een
nieuwe Land Rover die een
aanvulling zal zijn op het
huidige programma met
de Defender, Discovery en
Range Rover. Het gaat om
een compacte 4x4 die zal
worden verkocht in een
voor het merk nieuw
segment. Hierdoor zal het
marktaandeel van Land
Rover aanzienlijk worden
vergroot. In het jaar 2000
denkt de fabriek dan ook
drie keer zoveel auto's te
bouwen dan de 68.000 stuks
die in 1993 werden
afgeleverd. Overigens
stijgt de vraag naar Land
Rover producten nu al, dit
jaar met zo'n 12procent.
De nieuwe Land Rover past
binnen een uitgebreid
investeringsplan van
Rover Group en zal alleen
al bij de toeleveranciers
voor 10.000 extra banen
zorgen. Het wordt een echt
Britse auto met maar liefst
87,5 procen t Br i tse
componenten. De nieuwe
Land Rover stelt de 12.000
banen van de Land Rover
medewerkers veilig. Zo'n
700 mensen zijn betrokken
bij de uitbreiding van de
productiefaciliteiten.
Zo wordt er een nieuw
complex gebouwd met een
vloeroppervlak van bijna
drie hectare. De recent in
gebruik genomen nieuwe
lakstraat behoort tot de
grootste en meest
geavanceerde in Europa.
Oplage: 100.800
Donderdag 12 december 1996
srkocht.
I
m in de
Autotest:
Lees verder
Volkswagen Polo 1.0
in dit nummer
o.a.:
pag.3
pag. 7
Rij-Impressie
Mitsubishi L200
Jaargang 8
Nummer 48
_3Nm
inke
Officieel Mercedes Benz dealer voor Tilburg e.o.
De Hoogt 13 LOON OP ZAND Tel. 0416-361553
gei
mogel
maker
Tweede jeugd
De nieuwe A-klasse moet de
Mercedes een tweede jeugd
bezorgen. Al vele maanden
worden al advertenties
^plaatst om vooraf zoveel
ogelijk mensen warm te
vuren. Inmiddels zijn er al
toerenteller,
stuurbekrachtiging en een
elektronische
startbeveiliging met
transponder.
Met de introductie van de A-klasse slaat Mercedes
een nieuwe weg in. Niet alleen de auto is totaal
afwijkend van de producten die door het merk ooit
zijn geproduceerd, de communicatie met de klant
werd ook nooit eerder vertoond. De A-klasse maakt
Mercedes-rijden bereikbaar voor een grotere groep
mensen.
gel
topsnt
zorgt e
onder ver
omstanc1'
voeten l
Er wordt voor Nederland een
genummerde oplage van 500
stuks gebouwd. De auto wordt
in 'Panther Black' metallic
gespoten en de bumpers
blijven in contrasterend grijs.
Het pakket waarmee de First
Edition is uitgevoerd omvat
onder meer lichtmetalen
velgen, speciale badges op de
raamlijsten, stuur
bekrachtiging, elektrisch
bediende portierramen,
centrale vergrendeling,
tweede airbag, hoofdsteunen
op de achterbank, met leer
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410-5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14.5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
achterbank heeft een erg
korte zitting. In de A-klasse
biedt Mercedes de
mogelijkheid van uitklapbare
kinderzitjes. Het dashboard
heeft een aantal grappige
details en ziet er jeugdig uit.
In de auto wordt op een
beschaafde manier gespeeld
met kleuren. In de standaard
uitvoering vinden we twee
airbags en zelfs twee side
bags, naast gordelspanners
en verstevigingsbalken.
Eveneens standaard vanaf
het basismodel zijn de
elektrisch bediende
voorportierruiten, een
gekocht. Zie daar, de rol van
de nieuwe A-klasse.
De Mercedes A-klasse is een
grappig vormgegeven auto
met zeer beperkte
buitenmaten. Door zijn lengte
is de A zelfs kleiner dan
bijvoorbeeld een Renault Clio
en VW Polo, maar de
binnenruimte komt overeen
met die van een
middenklasser als de Opel
Astra of Ford Escort. De
inzittenden zijn relatief
rechtop in de auto geplaatst
en daarmee kan men
besparen op de
voertuiglengte. Verder past
Mercedes het zogenaamde
sandwich-concept toe op de
A-klasse. De auto heeft een
dubbele bodem die een
belangrijke rol speelt bij de
veiligheid. Bij een aanrijding
aan de voorzijde schuift de
motor als het ware onder de
interieurvloer naar binnen,
zodat de kooi rond de
inzittenden in tact blijft.
Mercedes heeft zichzelf
hogere veiligheidseisen
gesteld dan wettelijk
verplicht.
Drie versnellings
bakken
Het uiterlijk is vooral
opvallend vanwege de
motorkap en voorruit die in
eikaars verlengde staan en de
schuin geplaatste ruitstijl. wu
Deze loopt bovendien keurig motoren o
over in de achterruitspoiler. Allemaal
De achterlichten hebben de
bekende ribbels, terwijl aan
de voorzijde alle lichtf uncties
Bij de First Edition hoort tot
slot een speciale zilveren
sleutelhangel van de
Amsterdamse kunstenares
Milou Hermus. De Ka First
Edition gaat f.24.990,= kosten.
mag in dit model maximaal
1226 kg aan lading worden
vervoerd. Ook kan er nog een
aanhanger van 2000 kg
worden getrokken. Het
maximale koppel van 226
staat garant voor een flink
trekkracht onder alle
sbruiksomstandigheden. De
uelheid van 150 km/u
t ervoor dat de Hi-Ace ook
srharde
adigheden goed uit de
i kan.
Het interieur biedt plaats aan
drie personen en is voorzien
van een bestuurdersairbag,
gordelspanners,
beschermbalken in de
)6 pagina 24
Jaaraana 8 J J
Vlak voor de introductie van
de Mercedes 190 begin jaren
tachtig werd al gesproken
van de zogenaamde Baby-
Benz. Deze benaming past
totaal niet bij de 190 en zijn de
opvolger de C-klasse, maar
lijkt veel meer van toepassing
op de nieuwe A-klasse. Deze
3,60 meter lange mini-
ruimtewagen beleeft zijn
publieke première op de
autotentoonstelling van
Genève en staat vanaf
oktober 1997 bij de dealer.
Het leveringsprogramma van
de Toyota Hi-Ace is per direct
uitgebreid met de 4WD, een
vierwielaangedreven versie
voor mensen die vaak over
moeilijk begaanbare wegen
rijden, een zware aanhanger
willen trekken en tegelijk een
flinke laadruimte nodig
hebben. De wielen worden
permanent aangedreven via
een visco-differentieel.
Toyota levert de Hi-Ace 4WD
slechts in één motorvariant,
namelijk de 4 cilinder
turbodiesel met een
vermogen van 90 pk. De
laadruimte heeft een inhoud
van 5,4 kubieke meter en er
Side-bags
De A-klasse is niet alleen
compact en veilig, maar ook
zeer functioneel. Voorin staan
twee stoelen, waarvan het
exemplaar aan
passagierszijde volledig
uitgenomen kan worden. De
achterbank bestaat uit twee
ongelijke delen die
onafhankelijk van elkaar
kunnen worden neergeklapt
De introductie van de Ford Ka
zal worden ingeluid met een
speciale editie, de Tirst
Edition'. Deze auto wordt net
als destijds de T-Ford in alle
kleuren geleverd als het maar
zwart is.
in één unit zijn
ondergebracht. Mercedes
heeft voor de A-klasse een
royaal schuifdak ontwikkeld
dat bestaat uit lamellen die
over elkaar heen schuiven.
Verder zal een uitgebreid
accessoire-programma
worden opgesteld.
De Mercedes A-klasse is een
voorwielaandrijver die
standaard is voorzien van
ABS. Mercedes heeft voor dit
model een vijftal nieuwe
ontwikkeld.
nuoiuuul met vier kleppen
per cilinder.
Lees verder op pagina 3
bekleed stuurwiel en speciale
Ka-vloermatten. Bovendien is
de middenconsole voorzien
van het Easy Sound System
6000 met een CD-speler.
tienduizend adressen
opgenomen in het bestand
van de A-klasse club.
Waarom gaat Mercedes nu
kleinere auto's maken? In de
hogere marktsegmenten waar
het merk al sinds jaar en dag
heer en meester is, worden al
zo'n tien jaar lang 950.000
auto's wereldwijd ver'
Alleen is het aantal
aanbieders in die tijd
gegroeid van 6 naar 16. De
spoeling wordt dus dunner en
kwaliteit alleen is geen
maatstaf meer. Daarom is
men gekomen tot een nieuwe
lange termijn visie. In het jaar
2000 wil Mercedes haar
huidige productievolume van
630.000 stuks op jaarbasis
uitbouwen tot 1 miljoen
auto's. En dat kan alleen met
nieuwe producten die door
nieuwe klanten worden
of losgeklikt. Hierdoor
ontstaat bij een bescheiden
voertuiglengte toch een forse
vlakke laadvloer. Het
maximale bagagevolume van
de A-klasse overtreft dan ook
die van een normale
middenklasser. Blijft de
achterbank in gebruik dan
kan deze eenvoudig tien
centimeter worden
verschoven. De beenruimte
wordt dan echter voor
volwassenen erg krap. Twee
groot uitgevallen personen
kunnen achterin goed zitten,
maar voor drie stuks is de
auto gewoon te smal. De
portieren en een toerenteller.
Een tweede airbag en ABS
staan op de optielijst. Ook is
er een comf ortpakket met een
verstelbaar stuur, elektrisch
bediende portierruiten,
centrale vergrendeling en een
verwarmde achterruit met
wisser/sproeier. Ook kan de
4WD worden uitgerust met
een verhoogd dak en worden
gespoten in een metaallok.
Wil men meer personen in de
Hi-Ace vervoeren dan is er
een aantrekkelijke
zespersoons uitgave met nog
altijd 3 kubieke meter
laadruimte. De prijslijst
begint bij f.42.468,= excl. BTW.
Op 8 december was de
hele avond-
programmering bij de
VPRO gewijd aan de
auto, waarbij zowel voor-
als tegenstanders aan
het woord kwamen.
Zo werden kleine
portretten gemaakt van
autoliefhebbers, maar
hadden de
programmamakers ook
reportages over
actiegroepen die de fiets
veel meer voorrang
willen geven. Verder
kwam de overheid en ook
de industrie aan het
woord. Het programma
werd besloten met een
discussie, waarvan men
het verloop altijd
volledig kan voorspellen.
Het lijkt wel dezelfde
discussie die tussen
rokers en niet-rokers
wordt gevoerd. Iedereen
preekt voor eigen
parochie. De eigenaar
van een snelle Duitse
auto zal echt niet
toegeven dat hij wel wat
minder kan gaan rijden,
en de niet-autobezitter
zal altijd hameren op
verkeersveiligheid, te
hoge snelheden en het.
milieu. We moeten ook
niet verwachten dat dit
soort programma's tot
een oplossing zal leiden.
Want één oplossing is er
gewoon niet. Maar
verschillende
oplossingen komen wel
dichterbij als
automobilisten en niet-
automobilisten wat meer
begrip voor elkaar tonen
en niet proberen slimmer
dan de ander te zijn met
oneigenlijke cijfers.
"Er zijn 6 miljoen
automobilisten in ons
land, dus hebben we het
hier over een
minderheid", meldt een
fanatieke fietser vol
vuur. Hij vergeet hierbij
dat Nederland ook een
aantal kinderen heeft.
Automobilisten komen
altijd met het argument
dat het openbaar vervoer
geen alternatief is.
Inderdaad zijn de
mogelijkheid van het
openbaar vervoer
beperkt en zijn er vele
nadelen. Maar wie van
stadscentrum tot
stadscentrum moet
reizen is met de trein veel
beter uit. En dat bedoel ik
met begrip tonen voor
elkaar. Roepen dat het
openbaar vervoer niet
deugd als men er nooit
gebruik van maakt, is
wel erg gemakkelijk.
En als een kip zonder kop
roepen dat de maximum
snelheid op
autosnelwegen terug
moet, als men er als
fietser nooit komt, is ook
niet reeël. De mens blijft
in het verkeer de zwakste
schakel en blijkt dat keer
op keer in dit soort
discussies te moeten
bevestigen... Tony Vos
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. DA.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
!A;MB2OO]