Subaru Justy 1.3 GXAWD
3
11^'
Betaalbare 4x4
Volvo S90 en V90
Sublieme actiemodellen
van Peugeot
I
I
90
90
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
I
I
TT-tS) DEKKERS
inten
bont
Intollerantie
j
t als
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
69
I
jen
jn
I
I
i
VAN ROOSMALEN
■Ki
196 pagina 18
ae
Oplage: 100.800
Donderdag 5 december 1996
tl
Officieel Subaru-dealer voor Tilburg e.a.
Lees veidei op pagina 3
elijk
loet
lover
Tony Vos
rim.
[en
Autotest:
Alfa Romeo
Lees verder
Ford Mondeo 1.8
GTV3.0V6 24V
in dit nummer
hatchback
o.a.:
pag. 3
pag. 5
E
Je voelt je lekkerder in een Peugeot
VOLVO
Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-4634355
niet
S70/
een nieuwe naam.
SS*)
ik)
Jaargang 8
Nummer 47
Driedeurs
Inmiddels heeft de Swift
enkele zichtbare wijzigingen
BUTOCENTRUM
COLLfiRIS TILBURG BV
blime
jfdeurs
ioenen
/oerd
VTE voering
irtikelen
sin 72-
arkt 139
)org
>on 5420537
in kleurmakerij
v„dan)
Wat bet
verande
jrverf
ikt
5
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
stevigheid zorgen.
Subaru biedt de nieuwe Justy
aan in twee
uitrustingvarianten, GX en
GXE. De auto is aan de
buitenzijde voorzien van een
jen
een
elaar.
Autobedrijven
Ringbaan Zuid 3 TILBURG 013-5360015
Donderdag koopavond tot 21.00 uur
Hoge Steenweg 85 LOON OP ZAND 0416-362450
Vrijdag koopavond tot 20.00 uur
De auto krijgt een nieuwe type
15' inch lichtmetalen velg en
kan tegen meerprijs van
verchroomde 16-inch
exemplaren worden besteld.
De 2.5 liter 6 cilinder maakt
plaats voor een 3 liter met een
vermogen van 180 pk, terwijl
de 204 pk sterke 3 liter gewoon
blijft bestaan.
De verlengde versies blijven
in het programma en worden
voortaan bij Volvo zelf
gemaakt.
De nieuwe Subaru Justy wordt gemaakt in Hongarij
en is vanaf heden in twee uitvoeringen in ons land
leverbaar. Deze nieuwe compacte auto is ontstaan
in nauwe samenwerking met Suzuki. In feite is de
Justy identiek aan de Suzuki Swift maar is stan
daard voorzien van permanente
vierwielaandrijving.
gaan voortaan verder als S90
(sedan) en V90 (estate).
straft specificaties
lerd er vrijwel niets.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
uiterlijk voor 31 januari
volgend jaar worden
af geleverd. De 306 Sublime is
er als drie-, vier- en vijf
met de 1,4 en 1,6 liter
benzinemotoren en als 1,9
liter diesel. De 306 XR Sublime
is er vanaf f.32.425,=.
De 406 Sublime kent de 406 SL
als basis met de 1,6 en 1,8 liter
benzinemotoren 1,9 liter
turbodiesel van 90 pk. Voor
Geen airbag
De hele auto komt uitermate
vertrouwd over. Je moet zelfs
twee keer kijken om te zien
dat er Subaru op staat.
De permanente
vierwielaandrijving zorgt
voor extra veiligheid onder
extreme omstandigheden. En
dan kunnen we bijvoorbeeld
denken aan sneeuwval of
regen. Het algehele
veiligheidsniveau gaat er
flink op vooruit en mocht het
dan toch fout gaan dan heeft
de Justy verstevigingsbalken
in de portieren, die voor extra
Geheel in navolging van de
~:3uwe Volvo's S40/V40 en
S70/V70/C70 krijgt ook de 960
■jen nieuwe naam. Deze auto's
Op basis van de 306 en 406
levert Peugeot op dit moment
een aantal actiemodellen,
'Sublime' genaamd. Tegen
een geringe meerprijs krijgt
deze auto's onder meer e
audio-set met CD-wissel
Bij de 306 is de Sublime
gebaseerd op de XR en SR. De
royale uitrusting af-fabriek
wordt nog verder uitgebreid
met metaallok, een tweede
airbag en velours bekleding.
De genoemde audio-
apparatuur is van Clarion en
kent een bediening vanaf de
stuurkolom. Alle genoemde
extra's kosten normaal
f.3.275,= maar de klant betaalt
slechts een meerprijs van
f.230,=. De auto moet echter
nog dit jaar worden besteld i
In het vierspaaksstuurwiel is
geen airbag opgenomen en
ook de passagier moet het
zonder doen. Op de prijslijst
worden deze luchtzakken niet
eens als optie vermeld. Wel
heeft de auto een van
binnenuit te openen
achterklep, beklede
bagageruimte, digitaal
klokje, portiervakken,
radiovoorbereiding, met stof
beklede portieren.
De samenwerking tussen
Subaru en Suzuki werd al
enige jaren geleden
aangekondigd toen bekend
werd dat Suzuki in Hongarij
een fabriek ging inrichten.
Dat de eerste Subaru uit deze
fabriek als twee druppels
water op de Suzuki Swift zou
gaan lijken, werd toen nog
niet verteld. Deze nieuwe
Subaru Justy werd vorig jaar
september op de IAA in
Frankfurt onthuld.
De standaard vierwiel
aandrijving is een typische
Subaru-aangelegenheid. Alle
modellen van dit merk zijn
met aandrijving naar alle
wielen leverbaar. Bij de Justy
is deze voorziening
standaard. Een visco-
koppeling verdeelt de
motorkrachten permanent
over de vier wielen. De auto is
voorzien van de bekende 4
cilinder 1,3 liter motor met
centrale injectie en een
vermogen van 68 pk bij 6000
tr/min. Het maximale koppel
van 99 Nm is bij 3500 tr/min
volledig te gebruiken. De auto
zet goede prestaties neer
zoals een top van 155 km/u en
een acceleratie van 0 tot 100
km/u in 13,6 seconden.
De Justy heeft een soepel
schakelende vijfbak en kan
niet als automaat worden
gekozen. Daartoe heeft
Subaru nog even de Japanse
Justy met ECVT in de prijslijst
staan.
een meerprijs van f1.420,=
krijgt de klant een pakket dat
normaal f.4.820,= zou moeten
kosten. Hierin vinden we
metaallok, elektrisch
bediende portierruiten voor,
een tweede airbag,
regensensor, velours
bekleding en een audio-
installatie van Philips.
De prijzen van de 406 Sublime
starten bij f.40.370,=.
- AUTOMOBIELBEDRIJF
Korvelseweg 99, Tilburg Tel. 013-5355575
De nieuwe Subaru Justy AWD
binnenkort in onze showroom
De middenconsole is iets
gewijzigd, met name om
plaats te kunnen bieden aan
een navigatiesysteem.
De bagageruimte wordt ook
door de airco gekoeld.
toerenteller, uitstelbare
achterste zijruiten, derde
remlicht en in hoogte
verstelbare gordels voorin.
De GXE biedt als extra's de
centrale
portiervergrendeling,
stuurbekrachtiging en
elektrisch bediende
portierruiten.
wisser op de achterruit,
uitschuifbare antenne en
elektrisch bediende spiegels.
De stoelen met een kleurrijke
bekleding hebben
hoofdsteunen en de
rugleuning van de
achterbank kan in twee delen
worden neergeklapt.
De aangedreven
achterwielen zorgen wel voor
een bescheiden
bagage volume van 135 liter.
Feiten kloppen
niet met imago
zakenauto
Volgens de stichting
BOVAG-RAI Mobiliteit
klopt het imago van de
zakenauto niet meer met de
feiten en toch zorgt het
hardnekkige beeld van de
berijder van een zakenauto
er nog steeds voor dat men
zich er politiek permanent
mee bemoeid. De zakelijke
rijder is volgens de politiek
een snelle jongen die veel
privékilometers maakt op
kosten van de
gemeenschap.
Wim de Grefte, de voorzitter
van de RAI-vereniging en
John Hoekzema, voorzitter
van de BOVAG hebben de
waarheden rond de
zakenauto verwoord in het
boekje 'De zakenauto,
vragen en antwoorden'.
Vragen als "Is een berijder
van een zakenauto
goedkoper uit dan iemand
die zelf een auto heeft
gekocht?", "Krijgen steeds
meer werknemers een
zakenauto, ook als ze 'm
voor hun werk niet nodig
hebben?"en "Neemthet
gebruik van de zakenauto
in woon-werkverkeer sterk
toe?" worden in het boekje
beantwoord. BOVAG en
RAI pleiten voor een
zakelijk politiek debat over
dit onderwerp, waarbij
geen enkel onderwerp uit
de weg gegaan mag
worden. Het boekje maakt
in ieder geval duidelijk dat
een generieke verhoging
van de bijtelling onrecht
vaardig en ineffectief is. De
Tweede Kamer deelt deze
mening in overgrote
meerderheid. Nog dit jaar
wordt de notitie over
'fiscaliteit en mobiliteit'
verwacht van het
ministerie van Financiën,
waarin wellicht andere
mogelijkheden worden
aangegeven.
ondergaan, die we ook op de
Justy aantreffen. Subaru
levert de auto uitsluitend in
een driedeurs variant. In de
motorkap is een kleine grille
verwerkt die net als de
bumpers is meegespoten in
de carrosseriekleur. Over de
flanken loopt een smalle
stootstrip. De 13 inch wielen
zijn voorzien van 165/70 R13
banden en sportieve
wieldoppen. De voorwielen
zijn opgehangen volgens het
McPherson systeem en achter
zien we een tevens
onafhankelijke constructie
met schroefveren en
torsiestaven.
Je leest steeds vaker
over het toenemen van
de intollerantie in
het verkeer. En
iedereen die veel op de
weg zit zal dat kunnen
beamen en doet er
waarschijnlijk zelf in
meer of mindere mate
ook aan mee. Onder het
woord 'intollerantie'
kunnen we vele
gedragingen
samenvatten van licht
onvriendelijk tot zwaar
strafbaar. Een daad van
intollerantie is
bijvoorbeeld al het
maken van gebaren
naar de
medeweggebruiker.
De vuist omhoog, de
tong uitsteken of de
bekende middelvinger.
Ook onnodig
claxoneren
en met het groot-licht
seinen horen tot de
middelen die de
geïrriteerde
automobilist direct
onder handbereik heeft.
Dit soort middelen
wordt vooral gebruikt
als men rijdt, omdat er
verder weinig mogelijk
is. Maar ontstaat de
ergernis in het verkeer
terwijl men in een file
staat, voor een stoplicht
of opeen
parkeerterrein, dan
hoorje steeds vaker dat
automobilisten
uitstappen en tot een
handgemeen komen of
nog erger. Herinnert u
zich nog de schietpartij
vorig jaar op een
parkeerterrein van een
zwarte markt, alleen
omdat twee mensen het
op hetzelfde
parkeerplaatsje
hadden voorzien?
Daar zijn de gevolgen
zo vergaand, datje je
niet kunt voorstellen
dat een simpel
parkeerplekje dat
allemaal waard is.
Deze week hoorde ik
van een kennis het
verhaal dat hij een
smal weggetje achter
een aantal
garageboxen inrijdt.
Er komt een tegenligger
aan die hij voor wil
laten, omdat het daar
erg smal is. Deze
tegenligger vat deze
vriendelijkheid op als
treuzelaarij, laat zijn
medepassagiers
uitstappen en de
klappen uitdelen. Je
vraagt je dan werkelijk
af waar het heen moet
in het verkeer...
[?y-HN-36~