Mitsubishi L400 Essen Motor Show *96 Uitbreiding bij Peugeot 406 Alfa Romeo 145 en 146 I Kia gaat grote auto aan Mazda leveren Van 29 november - 8 december /oo M B.V. WINTERKtARfjOCCASipNi ruimtewagen tot besteller feïïSt pagina 6 DE AUTOMAAT Donderdag 28 november 1996 pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER iuto's 013-4682001 WIKT 5 uit stuk aal .41 Conga 23.500 37.950, ijk. 000 gd... Vervolg van pagina 1 te >.000,- ts 3.01 jwd. D '2753 Reparatie ARANTIE OM aui» V Burg. Jonsenstroot 52-56z Tilburg, 013468 Uitrusting Alfa Romeo gaat de 145 en 146 met nieuwe motoren in ons end roog op de lenf.2.500,= >ten in rekening EN Zij bei siers. De auto i f.79.000,=. Break heeft een L400 is tandaard Jaast de 194 m 232 In hal 3’ vinden i 08-1996 1991 1990 1994 1988 1987 1993 1988 1991 1992 1991 1990 1989 1989 1989 1988 1988 1988 1987 1987 1990 08-1992 isprodukten, miniaturen en Brandvertragei De bestuurder zit ho K^Z5 26.950 Avant 1,2.01,85 KW, ^s.dec. 1992, ver clii velgen, koplarr kost als De: ihouden tot wel 21 liter die tijd maar ook anno 5 enorme topsnelheden tot 250 km/u. Alfa Romeo c* een belangrij In de tweede i wordt de opvolger geïntroduceerd die verluid weer Gu; 1 - 3 4 I of technische mankementen. wieldoppen. De GL kan tegen meerprijs met een airbag worden geleverd. land leveren in twee uitvoeringen. Alleen de 1.4 en 2.0 turbodiesel zijn er in de basisuitvoering met onder meer een startblokkering. A RA G MISS km/u mogelijk wordt. In 8,2 seconden bereikt de auto de 100 km/u. Standaard zijn lederen bekleding, elektrisch srstelbare voorstoelen, imate control, lichtmetalen ïlgen, ABR en impsproei oe vds sedan 1 i nieuwe 4061 sedan bedraagt f.2.600,=. Voor nog eens f. 1.600,= extra kan de Break worden voorzien van een extra bankje achterin. Tot slot heeft Peugeot de prijzen van enkele opties verlaagd, zoals airco voor f. 1.250,= (bij SL en ST), climate control voor f. 1.990,= (SV) en ABR voor f.2.490,=. De prijslijst van de Mitsubishi L400 start bij f.27.990,= voor de gesloten bestelwagen met korte wielbasis. De GL- uitvoering komt op f.30.990,=. De verlengde versie start bij f.29.990,=. Voor een dubbele cabine worde ombouwkost gebracht. Deze prijzen zijn exclusief BTW. De L400 is er ook als personenbus voor f.50.770,= inclusief BTW. De Taxi- uitvoering is vrijwel gelijk in prijs. De ombouwkosten liggen iets hoger. zeldzame, exclusieve en exotische oldtimers getoond en verder zijn er exposanten met nieuwe en oude onderdelen, accessoires, interieurs, onderhoudsp literatuur, mi Het Mitsubishi bedrijfswagenprogram ma wordt uitgebreid met de nieuwe L400 die naast de bestaande L300 in het programma komt. Het gaat om een Japanse besteller nieuwe stijl die sterke overeenkomsten vertoond met de Space Gear ruimtewagen. De L400 heeft een normale of verlengde carrosserie en kan worden geleverd met dubbele cabine. Verder kan er worden gekozen uit twee uitrustingsvarianten. De hallen 12 en 7 worden ingenomen door 29 automerken die er een deel van hun actuele aanbod laten zien. Tuning neemt daarnaast een belangrijke plaats in Essen in. Er zijn maar liefst zes (4,8,9,10,11 en 12) hallen mee gevuld. Bijna alle types en automerken worden in veredelde uitvoeringen aangeboden. i van het complex motorrijders hun domein. Er zijn niet alleen motorfietsen te zien, maar ook accessoires, aankleding en kleding. Op een podium worden doorlopend shows gepresenteerd van motoren en motorkleding. 1986 1984 1992 1993 1991 1991 1993 1991 1985 1988 1991 1984 1987 K -1993 1990 1991 1990 1990 1992 1985 1989 1992 1985 1987 Qi Medio volgend jaar brengt Kia op de Koreaanse markt een nieuwe auto uit in de topklasse. Deze limousine heeft een lengte van 4,98 meter en breedte van 1,81 meter. Er kan worden gekozen uit drie motorvarianten met 2.5,3.0 en 3.6 liter inhoud. Dezelfde auto zal voorzien van een andere grille en koplampen worden geleverd aan Mazda die dit model in Japan onder eigen naam aan 1.4 standaard al elektrisch bediende voorportierruiten. De vernieuwde 145 en 146 komen begin volgend jaar beschikbaar en de prijzen zullen zo’n 4 tot 5 procent boven die van de huidige auto's liggen. Dat betekent dat de 145 1.4 ruim f.31.000,= gaat kosten en de 146 bij iets meer dan f.33.000,= start. voor 18.950,- v°°r15.500,- S; TSK,- voor 7.950,- vow 14.950,- voor 6.950,- i gaat overigens rijk jaar tegemoet, e helft van 1997 1'’ör van de 155 x uie naar verluid weer Guiletta gaat heten. De opvolger van de 164 is daardoor iets opgeschoven. Verder is Alfa Romeo bezig met nieuwe dieselmotoren die directe inspuiting zullen hebben. Filmwereld Het show-gedeelte in Essen is wereldberoemd. Ieder jaar worden er zeer aparte auto's tentoongesteld in een passende setting. Dit jaar is als show-thema gekozen voor wordt de brandstoftoevoer direct afgesloten. De nieuwe Mitsubishi L400 is vanaf begin volgend jaar leverbaar op de Nederlandse markt. De basisuitvoering is onder meer voorzien van een verwarmde achterruit, antenne, van binnenuit te openen brandstofklepje, getint glas, digitaal klokje, radiovoorbereiding met bekabeling en luidsprekers, variabele interval op de ruitewissers, verstelbaar stuurwiel en verstevigingsbalken in de portieren. De GL-uitgave voegt daar nog aan toe: ABS, centrale vergrendeling, verstelbare koplampen, wisser/sproeier achterop en kunstobjecten. Dit alles is te vinden in de hallen 6,13,14 en 15. Hal 6 is vooral gevuld door een aantal 'onverkoopbare' klassiekers. Hier worden onder meer een Metallurgique Maybach uit 1907, een Mercedes-Maybach uit 1906, een Opel Racewagen uit 1914 en een Lal?rance 1915 getoond. Stuk voor st auto's met gigantische motorinhouden tot wel 2’ en voor die tijd maar Ov» v 1996 enorme topsnelh J zo'nF stuurkolom gaat heel plezierig, maar het geheel werkt net iets te stroef. Manouvreren met de L4 kinderspel door de stai stuurbekrachtiging. N< goede verwarming en ventilatie is tegen meerprijs airco leverbaar. Er zijn voldoende opbergvakken voor kleine spullen voor handen. In zowel cabine als laadruimte is vooral gebruik gemaakt van brandvertragende materialen. Bij een aanrijding verstelbaar stuur, toerenteller, verstelbare gordelhoogte, getint glas, stuurbekrachtiging, een derde remlicht en een bestuurdersairbag. De turbodiesel heeft bovendien centrale vergrendeling, elektrisch voorruitbediening en een in delen neerklapbare achterbank. Deze elementen heeft de 1.4 in de luxueuze L- uitvoering. Die wordt dan bovendien aangevuld met gedeeltelijk meegespoten bumpers, hoogteverstelling op de bestuurdersstoel, radiovoorbereiding met 6 speakers, mistlampen en hoofdsteunen achterin. De 1.6 is er uitsluitend als L en krijgt elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels. De 1.8-motor heeft verder nog lichtmetalen wielen en meegespoten dorpelschilden. Deze gegevens betreffen de driedeurs 145, maar komen redelijk met de vijfdeurs 146 overeen. Alleen heeft de 146 'een reis door de filmwereld Maar liefst 150 stuks eenmalige, curieuze, onbetaalbare, actuele, zeldzame, edele, futuristische, klassieke maar daarnaast ook de meest idiote, snelle en succesvolle sportbolides van het seizoen zijn er samengebracht. Een kleine greep: Grand Prix, auto's uit Movie World, amfibiën, particuliere auto's van filmsterren, schetsen van de bekende ontwerper Colani, auto's van James Bond, de mooiste auto's uit Pebble Beach, trekker-trek, Herbie en andere Kevers, een Lego sportwagen, dragsters en Big Foots. Venezuela, Iran, Pakistan, Vietnam, Duitsland en Maleisië. Vanaf 1998 zal de Sephia in Indonesië worden gemaakt. Kia exporteert naar meer dan honderd landen. De vraag naar de Sportage is per maand 6.000 stuks, terwijl er slechts 3.000 worden gebouwd. Daarom zal de assemblage bij het Duitse Karmann worden opgevoerd en mag binnenkort de 2 liter turbodiesel worden verwacht. de man zal gaan brengen. Over exportplannen naar Europa is nog niets bekend. Kia wil in het jaar 2005 2,1 miljoen auto's produceren, een verdubbeling ten opzich van de huidige capaciteit. D jaar verwacht Kia in eigen land 460.000 auto's te verkopen. Er worden inmiddels ook auto's geproduceerd of geassembleerd buiten Korea: Taiwan, Filipijnen, Van vrijdag 29 november tot en met zondag 8 december wordt in het Duitse Essen wederom de jaarlijkse Motor Show gehouden. In totaal tonen 550 exposanten uit 16 landen op een oppervlakte van 90.000 vierkante meter alles wat met auto's te maken heeft. Zoals gebruikelijk is de show verdeeld over diverse hallen met elk een eigen thema. Vlakke laadvloer Er kan worden gekozen uit een wielbasis van 2,80 en 3,00 meter. De motor ligt voor de vooras, terwijl de instap erachter is geplaatst. Het resultaat, een volledig vlakke laadvloer van voor tot achter. De L400 met korte wielbasis is 4,60 meter lang en 1,70 meter breed. Er mag in totaal 1000 kg in de auto worden vervoerd. De laadruimte heeft een vloer van 2,33 meter lang, 1,525 meter breed en 1,255 meter hoog. De laadruimte met een totale inhoud van 4,5 kubieke meter kan aan de achterzijde via een grote klep worden bereikt. De laadruimte en cabine zijn middels een haast vanzelfsprekend een starre as met half-elliptische bladveren. Deze zorgen voor een veel stuggere afvering, maar kunnen een forse belading probleemloos verwerken. De auto wordt geremd met trommels achter en schijven voor. De lange versie heeft voor remklauwen met dubbele zuigers. ABS is standaard op de GL- uitvoering. Door de flinke afmetingen en grote openingshoek kan men makkelijk in de L400 plaatsnemen. Er is een flinke opstaptrede gemaakt. De laadruimte kan niet alleen vanaf de achterzijde maar ook door twee grote ij schuifdeuren worden lereikt en dat is vooral in de versie met dubbele cabine zeer plezierig. tussenwand met ruit van elkaar gescheiden. Dit verlaagd het geluidsniveau in de cabine en zorgt voor een extra snel resultaat als de verwarming wordt aangezet. Op de laadvloer is een beschermende en geluidsisolerende kunststof aangebracht en aan vier bevestigingsogen kan lading worden vastgezet. Uiteraard kan de L400 volledig naar wens worden ingericht. De versie met lange wielbasis is 4,995 meter lang en heeft een vloerlengte van 2,73 meter. Het laadvolume is toegenomen tot 5,7 kubieke meter. Bovendien mag er een hoger gewicht van 1115 kg mee vervoerd worden. De versie met lange wielbasis kan tevens met een dubbele cabine worden uitgerust. Het laadvermogen blijft dan vrijwel gelijk, maar de laadruimte is dan beperkt tot 4,7 kubieke meter. Daarnaast kan de lange versie nog worden voorzien van een verhoogd polyester dak, waardoor een interne stahoogte van 1,90 meter ontstaat. bok en heeft een prima overzicht op het verkeer. De stoel zit goed en is in voldoende mate verstelbaar. Rechts is een tweezitsbankje geplaatst met plek voor 'anderhalf' persoon. De rugleuning is niet verstelbaar en staat erg rechtop. Ruimte biedt de cabine meer dan voldoende, zodat het er lang uit te houden is. Het dashboard is overgenomen uit de Space Gear, maar iets eenvoudiger van inrichting. Het schakelen aan de Klassiekers Een belangrijk deel van de bezoekers aan de Motor Show in Essen hebben belangstelling voor klassieke auto's. Maar liefst 21 procent is al in bezit van een oude auto en 25 procent overweegt er een te kopen. Er worden in Essen ruim vierhonderd Een beetje autokenner haalt uit de nieuwe L400 van Mitsubishi direct de vormgeving van de Space Gear, de grootste ruimtewa gen van het merk. De auto heeft een vrij hoge bumper, in grijs uitgevoerd en een front met grote koplampen. De motorkap en voorruit staan vrijwel in eikaars verlengde en dat bepaalt in belangrijke mate de moderne uitstraling. Starre achteras De L400 is er in slechts één motorversie, een 2,5 liter 4 cilinder turbodiesel met een vermogen van 87 pk bij 4200 tr/min en een fors koppel van 201 Nm tussen 1800 en 2400 tr/min. De achterwielen worden aangedreven via een handgeschakelde vijfbak met bediening aan de stuurkolom. Er is een topsnelheid mogelijk van 140 km/u. De motor doet behoorlijk gedempt zijn werk. Door de electronisch geregelde uitlaatgasrecirculatie wordt de uitstoot NOx tot een minimum beperkt. Mitsubishi heeft bij deze motor voor een relatief kleine turbo gekozen die watergekoeld is. In de cabine wordt behoorlijk veel comfort geboden door de dubbele wishbone voorwielophanging die wegoneffenheden goed verwerkt. Achter vinden we Vanaf januari gaat Peugeot een aantal nieuwe versies van de 406 leveren. Het gaat hier onder meer om de Break in diverse varianten en de nieuwe V6 in combinatie met een zeer luxueuze uitrusting. Ook nieuw is een 1,9 liter diesel voorzien van een turbocompressor die een vrijwel constante lage druk levert. Hierdoor komt deze krachtbron tot een vermogen van 75 pk en zorgt voor een topsnelheid van 164 km/u. De uitrusting komt vrijwel overeen met die van de 406 SLdt 1.9 met 90 pk. Het enige verschil zit in de iets smallere banden en de stuurbe krachtiging die constant werkt in plaats van toerentalafhankelijk. Uiteraard zijn de bestuurdersairbag, centrale vergrendeling met afstandsbediening en de startcóde wel aanwezig. De SLdt 75 pk kost f.43.900,=. Wie voor 31 december deze auto bestelt krijgt gratis een regensensor (f .700,=) en een Philips audio-set met CD- wisselaar (f.l.700,=). De 406 SVE 3.0 V6 heeft de nieuwe krachtbron met 24 kleppen die samen met Renault werd ontwikkeld. Er wordt een maximaal vermogen geleverd van 1' pk, waardoor een top van maximaal bagagevolume van 1741 liter en kan met vrijwel alle motoren uit het bestaande programma worden verkregen. De uitrusting is vergelijkbaar. De serie start met de 1.8-16V SL voor f.43.500,= en als SLdt 75 pk voor f.46.500,=. De meerprijs ten opzichte van de Het tentoonstellingscomplex is Essen is vanuit Nederland makkelijk te vinden. Men neemt vanuit de richting Venlo de autobaan A40 en daarna afslag Essen- Frohnhausen of Essen- Centrum. De entreeprijs bedraagt DM 25 voor volwassenen en DM 16 voor kinderen van 6 t/m 15 jaar. De show is dagelijks geopend van 10.00 tot 18.00 uur. In het weekend gaat het geheel een uur eerder van start. VN-PP-36 J»®**» [tK-495 Cj

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 27