Mitsubishi L400
Essen Motor Show *96
Uitbreiding bij Peugeot 406
Alfa Romeo 145 en 146
I
Kia gaat grote auto
aan Mazda leveren
Van
29 november - 8 december
/oo
M
B.V.
WINTERKtARfjOCCASipNi
ruimtewagen
tot besteller
feïïSt
pagina 6
DE AUTOMAAT Donderdag 28 november 1996 pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
iuto's
013-4682001
WIKT
5 uit
stuk
aal .41 Conga
23.500
37.950,
ijk.
000
gd...
Vervolg van pagina 1
te
>.000,-
ts 3.01
jwd.
D
'2753
Reparatie
ARANTIE
OM
aui» V
Burg. Jonsenstroot 52-56z Tilburg, 013468
Uitrusting
Alfa Romeo gaat de 145 en 146
met nieuwe motoren in ons
end
roog op de
lenf.2.500,=
>ten in rekening
EN
Zij
bei
siers. De auto
i f.79.000,=.
Break heeft een
L400 is
tandaard
Jaast de
194
m 232
In hal 3’
vinden i
08-1996
1991
1990
1994
1988
1987
1993
1988
1991
1992
1991
1990
1989
1989
1989
1988
1988
1988
1987
1987
1990
08-1992
isprodukten,
miniaturen en
Brandvertragei
De bestuurder zit ho
K^Z5
26.950
Avant
1,2.01,85 KW,
^s.dec. 1992,
ver
clii
velgen,
koplarr
kost als
De:
ihouden tot wel 21 liter
die tijd maar ook anno
5 enorme topsnelheden tot
250 km/u.
Alfa Romeo c*
een belangrij
In de tweede i
wordt de opvolger
geïntroduceerd die
verluid weer Gu; 1 -
3
4 I
of technische mankementen.
wieldoppen. De GL kan tegen
meerprijs met een airbag
worden geleverd.
land leveren in twee
uitvoeringen. Alleen de 1.4 en
2.0 turbodiesel zijn er in de
basisuitvoering met onder
meer een startblokkering.
A RA G
MISS
km/u mogelijk wordt. In 8,2
seconden bereikt de auto de
100 km/u. Standaard zijn
lederen bekleding, elektrisch
srstelbare voorstoelen,
imate control, lichtmetalen
ïlgen, ABR en
impsproei
oe vds sedan 1
i nieuwe 4061
sedan bedraagt f.2.600,=. Voor
nog eens f. 1.600,= extra kan de
Break worden voorzien van
een extra bankje achterin.
Tot slot heeft Peugeot de
prijzen van enkele opties
verlaagd, zoals airco voor
f. 1.250,= (bij SL en ST), climate
control voor f. 1.990,= (SV) en
ABR voor f.2.490,=.
De prijslijst van de Mitsubishi
L400 start bij f.27.990,= voor de
gesloten bestelwagen met
korte wielbasis. De GL-
uitvoering komt op f.30.990,=.
De verlengde versie start bij
f.29.990,=. Voor een dubbele
cabine worde
ombouwkost
gebracht.
Deze prijzen zijn exclusief
BTW. De L400 is er ook als
personenbus voor f.50.770,=
inclusief BTW. De Taxi-
uitvoering is vrijwel gelijk in
prijs. De ombouwkosten
liggen iets hoger.
zeldzame, exclusieve en
exotische oldtimers getoond
en verder zijn er exposanten
met nieuwe en oude
onderdelen, accessoires,
interieurs,
onderhoudsp
literatuur, mi
Het Mitsubishi
bedrijfswagenprogram
ma wordt uitgebreid
met de nieuwe L400 die
naast de bestaande
L300 in het programma
komt. Het gaat om een
Japanse besteller
nieuwe stijl die sterke
overeenkomsten
vertoond met de Space
Gear ruimtewagen. De
L400 heeft een normale
of verlengde carrosserie
en kan worden geleverd
met dubbele cabine.
Verder kan er worden
gekozen uit twee
uitrustingsvarianten.
De hallen 12 en 7 worden
ingenomen door 29
automerken die er een deel
van hun actuele aanbod laten
zien. Tuning neemt daarnaast
een belangrijke plaats in
Essen in. Er zijn maar liefst
zes (4,8,9,10,11 en 12) hallen
mee gevuld. Bijna alle types
en automerken worden in
veredelde uitvoeringen
aangeboden.
i van het complex
motorrijders hun
domein. Er zijn niet alleen
motorfietsen te zien, maar ook
accessoires, aankleding en
kleding. Op een podium
worden doorlopend shows
gepresenteerd van motoren
en motorkleding.
1986
1984
1992
1993
1991
1991
1993
1991
1985
1988
1991
1984
1987
K
-1993
1990
1991
1990
1990
1992
1985
1989
1992
1985
1987
Qi
Medio volgend jaar brengt
Kia op de Koreaanse markt
een nieuwe auto uit in de
topklasse. Deze limousine
heeft een lengte van 4,98
meter en breedte van 1,81
meter. Er kan worden gekozen
uit drie motorvarianten met
2.5,3.0 en 3.6 liter inhoud.
Dezelfde auto zal voorzien
van een andere grille en
koplampen worden geleverd
aan Mazda die dit model in
Japan onder eigen naam aan
1.4 standaard al elektrisch
bediende voorportierruiten.
De vernieuwde 145 en 146
komen begin volgend jaar
beschikbaar en de prijzen
zullen zo’n 4 tot 5 procent
boven die van de huidige
auto's liggen.
Dat betekent dat de 145 1.4
ruim f.31.000,= gaat kosten en
de 146 bij iets meer dan
f.33.000,= start.
voor 18.950,-
v°°r15.500,-
S;
TSK,-
voor 7.950,-
vow 14.950,-
voor 6.950,-
i gaat overigens
rijk jaar tegemoet,
e helft van 1997
1'’ör van de 155
x uie naar
verluid weer Guiletta gaat
heten. De opvolger van de 164
is daardoor iets opgeschoven.
Verder is Alfa Romeo bezig
met nieuwe dieselmotoren die
directe inspuiting zullen
hebben.
Filmwereld
Het show-gedeelte in Essen is
wereldberoemd. Ieder jaar
worden er zeer aparte auto's
tentoongesteld in een
passende setting. Dit jaar is
als show-thema gekozen voor
wordt de brandstoftoevoer
direct afgesloten.
De nieuwe Mitsubishi L400 is
vanaf begin volgend jaar
leverbaar op de Nederlandse
markt. De basisuitvoering is
onder meer voorzien van een
verwarmde achterruit,
antenne, van binnenuit te
openen brandstofklepje,
getint glas, digitaal klokje,
radiovoorbereiding met
bekabeling en luidsprekers,
variabele interval op de
ruitewissers, verstelbaar
stuurwiel en
verstevigingsbalken in de
portieren. De GL-uitgave
voegt daar nog aan toe: ABS,
centrale vergrendeling,
verstelbare koplampen,
wisser/sproeier achterop en
kunstobjecten. Dit alles is te
vinden in de hallen 6,13,14 en
15. Hal 6 is vooral gevuld door
een aantal 'onverkoopbare'
klassiekers. Hier worden
onder meer een
Metallurgique Maybach uit
1907, een Mercedes-Maybach
uit 1906, een Opel Racewagen
uit 1914 en een Lal?rance
1915 getoond. Stuk voor st
auto's met gigantische
motorinhouden tot wel 2’
en voor die tijd maar Ov» v
1996 enorme topsnelh J
zo'nF
stuurkolom gaat heel
plezierig, maar het geheel
werkt net iets te stroef.
Manouvreren met de L4
kinderspel door de stai
stuurbekrachtiging. N<
goede verwarming en
ventilatie is tegen meerprijs
airco leverbaar. Er zijn
voldoende opbergvakken
voor kleine spullen voor
handen. In zowel cabine als
laadruimte is vooral gebruik
gemaakt van
brandvertragende
materialen. Bij een aanrijding
verstelbaar stuur,
toerenteller, verstelbare
gordelhoogte, getint glas,
stuurbekrachtiging, een
derde remlicht en een
bestuurdersairbag. De
turbodiesel heeft bovendien
centrale vergrendeling,
elektrisch voorruitbediening
en een in delen neerklapbare
achterbank. Deze elementen
heeft de 1.4 in de luxueuze L-
uitvoering. Die wordt dan
bovendien aangevuld met
gedeeltelijk meegespoten
bumpers, hoogteverstelling
op de bestuurdersstoel,
radiovoorbereiding met 6
speakers, mistlampen en
hoofdsteunen achterin. De 1.6
is er uitsluitend als L en krijgt
elektrisch verstelbare en
verwarmde buitenspiegels.
De 1.8-motor heeft verder nog
lichtmetalen wielen en
meegespoten dorpelschilden.
Deze gegevens betreffen de
driedeurs 145, maar komen
redelijk met de vijfdeurs 146
overeen. Alleen heeft de 146
'een reis door de filmwereld
Maar liefst 150 stuks
eenmalige, curieuze,
onbetaalbare, actuele,
zeldzame, edele, futuristische,
klassieke maar daarnaast ook
de meest idiote, snelle en
succesvolle sportbolides van
het seizoen zijn er
samengebracht. Een kleine
greep: Grand Prix, auto's uit
Movie World, amfibiën,
particuliere auto's van
filmsterren, schetsen van de
bekende ontwerper Colani,
auto's van James Bond, de
mooiste auto's uit Pebble
Beach, trekker-trek, Herbie en
andere Kevers, een Lego
sportwagen, dragsters en Big
Foots.
Venezuela, Iran, Pakistan,
Vietnam, Duitsland en
Maleisië. Vanaf 1998 zal de
Sephia in Indonesië worden
gemaakt. Kia exporteert naar
meer dan honderd landen. De
vraag naar de Sportage is per
maand 6.000 stuks, terwijl er
slechts 3.000 worden
gebouwd. Daarom zal de
assemblage bij het Duitse
Karmann worden opgevoerd
en mag binnenkort de 2 liter
turbodiesel worden verwacht.
de man zal gaan brengen.
Over exportplannen naar
Europa is nog niets bekend.
Kia wil in het jaar 2005 2,1
miljoen auto's produceren,
een verdubbeling ten opzich
van de huidige capaciteit. D
jaar verwacht Kia in eigen
land 460.000 auto's te
verkopen. Er worden
inmiddels ook auto's
geproduceerd of
geassembleerd buiten Korea:
Taiwan, Filipijnen,
Van vrijdag 29 november tot en met zondag 8
december wordt in het Duitse Essen wederom de
jaarlijkse Motor Show gehouden. In totaal tonen 550
exposanten uit 16 landen op een oppervlakte van
90.000 vierkante meter alles wat met auto's te
maken heeft. Zoals gebruikelijk is de show
verdeeld over diverse hallen met elk een eigen
thema.
Vlakke laadvloer
Er kan worden gekozen uit
een wielbasis van 2,80 en 3,00
meter. De motor ligt voor de
vooras, terwijl de instap
erachter is geplaatst. Het
resultaat, een volledig vlakke
laadvloer van voor tot achter.
De L400 met korte wielbasis is
4,60 meter lang en 1,70 meter
breed. Er mag in totaal 1000 kg
in de auto worden vervoerd.
De laadruimte heeft een vloer
van 2,33 meter lang, 1,525
meter breed en 1,255 meter
hoog. De laadruimte met een
totale inhoud van 4,5 kubieke
meter kan aan de achterzijde
via een grote klep worden
bereikt. De laadruimte en
cabine zijn middels een
haast vanzelfsprekend een
starre as met half-elliptische
bladveren. Deze zorgen voor
een veel stuggere afvering,
maar kunnen een forse
belading probleemloos
verwerken. De auto wordt
geremd met trommels achter
en schijven voor. De lange
versie heeft voor remklauwen
met dubbele zuigers. ABS is
standaard op de GL-
uitvoering.
Door de flinke afmetingen en
grote openingshoek kan men
makkelijk in de L400
plaatsnemen. Er is een flinke
opstaptrede gemaakt. De
laadruimte kan niet alleen
vanaf de achterzijde maar ook
door twee grote
ij schuifdeuren worden
lereikt en dat is vooral in de
versie met dubbele cabine
zeer plezierig.
tussenwand met ruit van
elkaar gescheiden. Dit
verlaagd het geluidsniveau in
de cabine en zorgt voor een
extra snel resultaat als de
verwarming wordt aangezet.
Op de laadvloer is een
beschermende en
geluidsisolerende kunststof
aangebracht en aan vier
bevestigingsogen kan lading
worden vastgezet. Uiteraard
kan de L400 volledig naar
wens worden ingericht.
De versie met lange wielbasis
is 4,995 meter lang en heeft
een vloerlengte van 2,73
meter. Het laadvolume is
toegenomen tot 5,7 kubieke
meter. Bovendien mag er een
hoger gewicht van 1115 kg
mee vervoerd worden. De
versie met lange wielbasis
kan tevens met een dubbele
cabine worden uitgerust. Het
laadvermogen blijft dan
vrijwel gelijk, maar de
laadruimte is dan beperkt tot
4,7 kubieke meter. Daarnaast
kan de lange versie nog
worden voorzien van een
verhoogd polyester dak,
waardoor een interne
stahoogte van 1,90 meter
ontstaat.
bok en heeft een prima
overzicht op het verkeer. De
stoel zit goed en is in
voldoende mate verstelbaar.
Rechts is een tweezitsbankje
geplaatst met plek voor
'anderhalf' persoon. De
rugleuning is niet verstelbaar
en staat erg rechtop. Ruimte
biedt de cabine meer dan
voldoende, zodat het er lang
uit te houden is. Het
dashboard is overgenomen
uit de Space Gear, maar iets
eenvoudiger van inrichting.
Het schakelen aan de
Klassiekers
Een belangrijk deel van de
bezoekers aan de Motor Show
in Essen hebben
belangstelling voor klassieke
auto's. Maar liefst 21 procent
is al in bezit van een oude
auto en 25 procent overweegt
er een te kopen. Er worden in
Essen ruim vierhonderd
Een beetje autokenner haalt
uit de nieuwe L400 van
Mitsubishi direct de
vormgeving van de Space
Gear, de grootste ruimtewa
gen van het merk. De auto
heeft een vrij hoge bumper, in
grijs uitgevoerd en een front
met grote koplampen. De
motorkap en voorruit staan
vrijwel in eikaars verlengde
en dat bepaalt in belangrijke
mate de moderne uitstraling.
Starre achteras
De L400 is er in slechts één
motorversie, een 2,5 liter 4
cilinder turbodiesel met een
vermogen van 87 pk bij 4200
tr/min en een fors koppel van
201 Nm tussen 1800 en 2400
tr/min. De achterwielen
worden aangedreven via een
handgeschakelde vijfbak met
bediening aan de stuurkolom.
Er is een topsnelheid mogelijk
van 140 km/u. De motor doet
behoorlijk gedempt zijn werk.
Door de electronisch
geregelde
uitlaatgasrecirculatie wordt
de uitstoot NOx tot een
minimum beperkt. Mitsubishi
heeft bij deze motor voor een
relatief kleine turbo gekozen
die watergekoeld is.
In de cabine wordt behoorlijk
veel comfort geboden door de
dubbele wishbone
voorwielophanging die
wegoneffenheden goed
verwerkt. Achter vinden we
Vanaf januari gaat Peugeot
een aantal nieuwe versies
van de 406 leveren. Het gaat
hier onder meer om de Break
in diverse varianten en de
nieuwe V6 in combinatie met
een zeer luxueuze uitrusting.
Ook nieuw is een 1,9 liter
diesel voorzien van een
turbocompressor die een
vrijwel constante lage druk
levert. Hierdoor komt deze
krachtbron tot een vermogen
van 75 pk en zorgt voor een
topsnelheid van 164 km/u. De
uitrusting komt vrijwel
overeen met die van de 406
SLdt 1.9 met 90 pk. Het enige
verschil zit in de iets smallere
banden en de stuurbe
krachtiging die constant
werkt in plaats van
toerentalafhankelijk.
Uiteraard zijn de
bestuurdersairbag, centrale
vergrendeling met
afstandsbediening en de
startcóde wel aanwezig. De
SLdt 75 pk kost f.43.900,=. Wie
voor 31 december deze auto
bestelt krijgt gratis een
regensensor (f .700,=) en een
Philips audio-set met CD-
wisselaar (f.l.700,=).
De 406 SVE 3.0 V6 heeft de
nieuwe krachtbron met 24
kleppen die samen met
Renault werd ontwikkeld. Er
wordt een maximaal
vermogen geleverd van 1'
pk, waardoor een top van
maximaal bagagevolume van
1741 liter en kan met vrijwel
alle motoren uit het
bestaande programma
worden verkregen. De
uitrusting is vergelijkbaar. De
serie start met de 1.8-16V SL
voor f.43.500,= en als SLdt 75
pk voor f.46.500,=. De
meerprijs ten opzichte van de
Het tentoonstellingscomplex
is Essen is vanuit Nederland
makkelijk te vinden. Men
neemt vanuit de richting
Venlo de autobaan A40 en
daarna afslag Essen-
Frohnhausen of Essen-
Centrum. De entreeprijs
bedraagt DM 25 voor
volwassenen en DM 16 voor
kinderen van 6 t/m 15 jaar. De
show is dagelijks geopend
van 10.00 tot 18.00 uur. In het
weekend gaat het geheel een
uur eerder van start.
VN-PP-36
J»®**»
[tK-495 Cj