Citroën Saxo 1.5 D SX 5-deurs
KI
p
Héél ver rijden...
Pirelli Kalender 1997:
Women of the World
Nbv
GOEDBETERBERTFNS
Eindejaarsactie bij Mazda:
Amazing X-Mas Festival
n
s
AUTOBEDRIJF JAN BERTENS BV
SSSSSSST.
IONS
Succesvolle Bedrijfswagen Beurs
krijgt met zekerheid een vervolg
Wil
i4
5 pagina 2
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 28 november 1996 pagina 3
ieen
m
ve Cc
ran
3-’9O
5-'93
FOTO: VAN AARLE
i parti
Tilbu
3rt
u
o
A
U
T
T
E
T
imma van de Citroën Saxo
ijk alleen uit de driedeurs met
NBEEK
14
1-93
1--92
ó-'91
9-*91
5-’B9
7- *88
8- '89
V'91
8- '9O
1'93
10--89
8'88
4.’94
10'91
12.-91
9- 90
9’89
8'87
8'88
l-'88
1-'88
2.-88
8'89
8’90
4--91
2.-92
1--92
9-'94
1--96
ter wereld is
itvoering.
-. Dat is dan
luidige auto
terpe inruil-
•e kortingen
SUZUKI
nnenboek ont-
>1861 607 707
rijs met.
in met
irt
ergrijs
jwmet.
d met.
smet.
Het leveringsprograi
bestond aanvankelij
verschillende benzinemotoren. Daar is sinds kort
ook de vijfdeurs koets en de 1.5 liter dieselmotor bij
gekomen. Daardoor omvat het Saxo-gamma een
veel bredere keus. We kozen voor deze test voor de
combinatie van de twee extra portieren en de
dieselmotor.
ig en ook bij
acte auto
xiing
Citroën dealer voor Udenhout en omgeving
Brabantse Hoek 4, 01 3/5111532
karakter van de Pirelli Groep
met vestigingen in de hele
wereld. Daarom kwam hij op
het idee voor de titel "Women
of the World".
In 14 dagen tijd
Industria Studio ii
het materiaal
voorbereiding
meer ti,_
zoeken-
iring kon
ijder de
Citroen is eigendom van
Peugeot en daarom is het niet
verwonderlijk dat beide
merken van veel dezelfde
‘c maken.
i rijke
mde
merken van veel dez
onderdelen gebruik i
Citroen heeft echter een r
historie met zeer afwijker
modellen en technieken.
Vanuit dat oogpunt gezien is
de Citroën Saxo wellicht een
wel erg brave auto.
een
Citroen dealer voor Tilburg en omgeving
Geminiweg 39, 013/5423030
De MX-3 1.8 V6 krijgt gratis
metaallok en kost nu
£49.995,=.
De Mazda 626 sedan begint bij
f.38.995,=en de hatchback is
duizend gulden duurder.
De Ambition-uitvoering heeft
gratis airco en metaallok.
De 626 Wagon 2.0 LX Ambition
kost f.38.995,=. Het totale
pakket heeft inclusief de
Actieprijs
Tot en met ei”
Citroën een
meeste mode
Saxo. D«
Directeur Business Development, dhr. J.F.A. Staals van DAF
Trucks N.V., Wethouder P. van de Ende, dhr. M. Prinssen van
OBAMTilbu rg en dhr. D. van Bavel van DAF Tilburg heffen het
glas op een succesvolle Brabantse Bedrijfswagen Beurs.
Op vrijdag 15 november jl.
leverde Toyota-dealer
Autonova het eerste
exemplaar van de
oorstrelende Toyota Camry
2.2 GL af aan dhr. Schijvens
van het bedrijf Van Geel
Systems uit Boxtel. Deze kreeg
de sleutel van zijn nieuwe
Toyota Camry uit handen van
Martin Kleinherenbrink van
Autonova.
Dhr. Schijvens kwam met de
Op 22 november jl. werd op
feestelijke wijze de 1997 editie
van de beroemde Pirelli
kalender uitgedeeld aan een
select gezelschap relaties van
het bandenmerk. Tijdens de
bijeenkomst werd een
exemplaar overhandigd aan
Zijne Excellentie Ranieri
Tallarigo, de Ambassadeur
van Italië. Fotograaf Richard
Avedon heeft 19 vrouwen
afkomstig uit alle hoeken van
de wereld op de gevoelige
plaat vastgelegd. Het is geen
muurkalender geworden,
maar het gaat om een luxe
opbergbox met losse
maandkaarten. Op iedere
kaart is zowel een zwart-wit
als kleurenfoto afgebeeld. De
fotograaf werd genspireerd
door het internationale
werd in de
o in New York
1 geschoten. De
bereidingen namen veel
tijd in beslag, zoals het
>n en contracteren van de
19 modellen. Zoals altijd zijn
er slechts 250 genummerde
exemplaren van de Pirelli in
Nederland uitgedeeld aan
relaties van het bedrijf.
Overigens opent op 2 februari
volgend jaar in het Palazzo
Grassi in Venetië een
overzichtstentoonstelling
over 35 jaar Pirelli Kalender,
die uiteraard vanaf die datum
voor iederen toegankelijk is.
De eerste Brabantse Bedrijfswagen Beurs, die afgelopen
weekend werd gehouden in en rondom het Willem-II-stadion,
is voor alle partijen zeer succesvol afgesloten. Het initiatief
van OBAM Tilburg en DAF Tilburg is bij de vele
geïnteresseerden in goede aarde gevallen. Meer dan 1.400
doelgerichte bezoekers hebben in een prachtige omgeving
ruim 125 bedrijfswagens van diverse merken kunnen
bewonderen. Zowel dhr. van Bavel van DAF Tilburg als ook
dhr. Prinssen van OBAM Tilburg geven te kennen dat deze
beurs een vervolg krijgt. Met enige zekerheid is de komende
(en dus tweede) Brabantse Bedrijfswagen Beurs gepland in
1998. Tijdens de officiële opening, waarop 200 genodigden
aanwezig waren, werd door wethouder van de Ende de
allernieuwste DAF-truck gepresenteerd.
prijsverlaging een waarde
van f.7.185,=. Op de Xedos 6 en
9 wordt voor f.990,= airco
ingebouwd en bij de Xedos 6
wordt geen meerprijs
berekend voor metaallok.
Tot slot levert Mazda in de
maand december een
dubbele cabine op de E-serie
bestelwagen voor de prijs van
een enkele cabine.
uitvoering kennen ze alleen
de normale
verstelmogelijkheden van
zitting en rugleuning.
De hellingshoek van de
zitting is uitstekend gekozen
en de ondersteuning die
wordt geboden is
bovengemiddeld, zodat ook
op een extreem lange rit geen
overdreven vermoeidheid zal
optreden. Het
instrumentarium zit onder een
halfronde overkapping. De
SX-uitgave heeft standaard
een toerenteller, naast de
normale instrumenten als
snelheidsmeter, brandstof- en
temperatuurmeter. De console
heeft een grote
uitstroomopening bovenin die
kan worden uitgetrokken.
Daaronder zitten een aantal
bedieningsknoppen, de
plaats voor de radio,
bedieningsorganen van de
verwarming en ventilatie die
wat slordig zijn samengesteld
en de asbak met aansteker.
Helemaal onderaan en direct
achter de versnellingspook zit
een opbergvak, terwijl de
portieren bescheiden
bergvakken voor handen zijn.
In het stuurwiel is standaard
een airbag opgenomen.
Bovendien heeft de Saxo SX
standaard
Tussen 6 december en 2
januari houden de
Nederlandse Mazda-dealers
het Amazing X-Mas Festival
waarbij voor de consument
veel voordeel te behalen valt.
Op alle modellen worden
aantrekkelijke aanbiedingen
gedaan. Zo wordt voor
f.25.990,= de 121 1.3 GLX
Comfort geleverd met een
gratis pakket (t.w.v. f.1.250,=)
bestaande uit centrale
vergrendeling, elektrisch
bediende ramen en elektrisch
bediende buitenspiegels. De
Mazda 121 1.3 LX Music heeft
voor f.23.990,= een Philips
radio/cd-wisselaar en
lichtmetalen velgen.
Bij de Mazda 323 zijn de
prijzen verlaagd. Zo begint de
323 Coupé nu bij f.27.295,= en
de sedan bij f.29.295,=. Het
voordeel van de 'Kerst
pakketten' kan bij de 323
oplopen tot £3.310,= bij de
Coupé en tot maximaal
f.4.310,= bij de sedan. De 323 F
begint nu bij £35.295,=.
Airconditioning is op alle 323-
modellen leverbaar vanaf de
1.6 motor voor f.990,=
De Mazda MX-3 is voor
f.43.995,= voorzien van een 1,6
liter motor, spoilerpakket,
speciale wieldoppen en
Oriental Red metaallok.
stuurbekrachtiging
een relatief compact
werkt zo'n voorzienir
comfortverhogend.
Op de achterbank is
voldoende ruimte voor twee
volwassenen. Er zijn twee
verhogingen in de rugleuning
aangebracht die
hoofdsteunen worden
genoemd, maar in feite alleen
de rugleuning iets verlengen.
De uitrusting van de Saxo SX
omvat verder een signaal
voor vergeten verlichting,
digitaal klokje, getint glas,
twee make-up spiegeltjes en
centrale vergrendeling.
Padding
Het interieur heeft met name
kleur door de toegepaste
bekledingsstof. Het
dashboard is uit een donkere
kunststof gemaakt net als de
portierpanelen. Maar ook
hierop wordt een lapje stof
gebruikt. In de voorportieren
is een zogenaamde 'padding'
gebruikt, een kunststof
doosstructuur in plaats van
de meer bekende
verstevigingsbalken.
De stoelen verdienen een zeer
hoog cijfer. In de SX-
Technische gegevens:
Merk en type: Citroën Saxo
1.5D SX 5-deurs
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1527 cc
Boring x slag: 77 x 82 mm
Vermogen: 58 pk bij 5000
tr/min
Koppel: 95 Nm bij 2250 tr/min
Afmetingen: lengte 3,718
meter, breedte 1,595 meter
Gewicht: 885 kg
Aanhanggewicht: 700 kg
(geremd)
Verbruik: bij 90 km/u 3,8
liter/100 km
bij 120km/u5,21iter/100km
stadsverkeer 5,6 liter/100 km
Prijs: £27.090,=
wordt in de C-stijl. Al bij al
ziet de Citroën Saxo er
gewoon vlot uit. De SX
uitvoering heeft bumpers die
aan de onderzijde
meegespoten worden. De 13
inch wielen zijn van keurige
doppen voorzien en de diesel
staat op 165/70 R13 rubbers.
De zijkanten wordt beschermd
door een brede stootstrip
waarin aan de voorzijde een
zijrichtingaanwijzer is
opgenomen. Aan de
achterzijde is een vrij bolle
klep te zien, die voor een deel
het genoemde bagagevolume
tot gevolg heeft. De lichtunits
zijn breed en laag, waardoor
een flinke toegang tot het
interieur wordt gegeven.
De vier portieren hebben
dezelfde contouren als van de
106, maar door de afwijkende
strip en gewijzigde
portiergrepen is dat niet sterk
zichtbaar. De Saxo valt niet
erg op, maar oogt modern en
goed afgewerkt. De vijfdeurs
versie heeft een betere
toegang tot het interieur.
Achterpassagiers hoeven niet
via een naar voren geklapte
stoel naar binnen te kruipen.
Toyota Camry in contact
middels een collega die het
vorige model Camry rijdt. Op
basis van zijn ervaringen en
het verkrijgen van alle
informatie van Autonova in
het stadium dat de Camry nog
niet was geïntroduceerd
raakte hij onder indruk van
het merk Toyota.
Informatie uit de eerste hand
van de importeur, maar ook
uit Amerika waar de Camry
reeds op 1 september werd
geïntroduceerd.
De dag na de afleveri
de nieuwe Camry-rijc
Dieselklop
De 1,5 liter dieselmotor uit de
Saxo is al wat langer bekend.
Citroën introduceerde
destijds de 1,4 liter diesel in
de AX, een motor die was
afgeleid van de exact even
grote benzinemotor. Door de
vergroting van de
cilinderinhoud naar 1527 cc is
de motor merkbaar krachtiger
geworden. Het maximale
vermogen van 58 pk is bij 5000
tr/min helemaal aanwezig. Bij
2250 tr/min profiteert men al
van het koppel van 95 Nm.
Redelijk waarden die zorgen
voor een acceptabel
kenmerkende voordelen v<
de nieuwe Camry, zoals
oorstrelend stil, comfortabel,
en niet te vergeten de
compleetheid van de Camry
met o.a. de airconditioning
met automatische
klimaatbeheersing vol lof
bevestigen.
Een van de belangrijkste
aspecten, met name de
veiligheid, dubbele airbags,
ABS, etc., heeft hij gelukkig
niet kunnen bevestigen.
De medewerkers van
Autonova n.v. wensen hem
zeer prettige kilometers toe.
De Saxo is wellicht uiterlijk
geen in het oog springende
Citroën, maar is dat wat
betreft rij-gedrag absoluut.
De auto is comfortabel, ruim
van binnen, als SX rijk
uitgerust en voorzien van een
uiterst zuinig dieselmotor die
voldoende presteert.
Bagageruimte
De Saxo deelt zijn
bodemgroep en
carrosseriestructuur met de
Peugeot 106. De Saxo is echter
wel iets groter en dat is met
name in de bagageruimte te
merken. Een inhoud van 280
liter is in deze klasse fors te
noemen. De achterbank kan
in twee ongelijke delen
worden neergeklapt en dan
biedt de Saxo een zee aan
ruimte. Het uiterlijk van de 5-
deurs is aardiger dan van de
driedeurs. Ook de carrosserie
deelt enkele delen met de 106
en de overeenkomst is bij de
5-deurs gewoon minder goed
te zien. Heel aardig is dat een
lijn die vlak onder de zijruiten
doorloopt doorgetrokken
vijfdeurs, normaal zo'n
duizend gulden, wordt niet
aan rekening gebracht. Kiest
men dan toch voor een
driedeurs, dan biedt de dealer
gratis een accessoirepakket
aan. De 1,5D SX is er echter
alleen als vijfdeurs en kost
£27.090,=. De diesel is er ook
in de basis X-uitvoering en
komt op f.26.430,= voor zowel
de drie- als vijfdeurs.
De Saxo-reeks begint als l.li
X voor £21.890,=.
prestatieniveau: de
topsnelheid bedraagt 158
km/u en in 15,7 seconden rijdt
de Saxo diesel naar de 100
km/u. De diesel slaat na een
korte voorgloeiperiode snel
aan. De dieselklop is dan
duidelijk hoorbaar, maar
sind januari heeft
i actie op de
lellen, zo ook de
)e meerprijs voor de
verdwijnt in de verte
naarmate de motor op toeren
komt en warm wordt. Zowel in
stadsverkeer als op de grote
weg komt de Saxo 1.5D zeer
volwassen over. Een
plezierige auto om lange
afstanden mee te rijden.
Overigens gedraagt de motor
zich bij constante snelheden
zeer zuinig. Een verbruik van
boven de 1 op 20 is dan
makkelijk te realiseren. Gaat
men veel de stad in en wordt
er stevig aan getrokken, dan
zal de auto nooit onder de 1 op
16,5 uitkomen.
De wielen van de Saxo zijn
onafhankelijk verend met de
carrosserie verbonden. Voor
zien we de bekende
McPherson veerpoten. Achter
monteert Citroën getrokken
draagarmen, een compacte
en comfortabele oplossing.
Zowel voor als achter heeft de
Saxo een stabilisatorstang,
waardoor het bochtengedrag
bovengemiddeld is en dan
blijkt de Saxo toch weer een
echte Citroën te zijn. De auto
is comfortabel geveerd,
zonder in bochten overdrevei
over te hellen. Hij rijdt alsof
het een grotere auto is. Dus
mocht u dat in een Citroën-
reclame lezen, dan kunnen we
bevestigen dat dat waar is.
Mazda 121
PT-SV-67