Citroën Saxo 1.5 D SX 5-deurs KI p Héél ver rijden... Pirelli Kalender 1997: Women of the World Nbv GOEDBETERBERTFNS Eindejaarsactie bij Mazda: Amazing X-Mas Festival n s AUTOBEDRIJF JAN BERTENS BV SSSSSSST. IONS Succesvolle Bedrijfswagen Beurs krijgt met zekerheid een vervolg Wil i4 5 pagina 2 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 28 november 1996 pagina 3 ieen m ve Cc ran 3-’9O 5-'93 FOTO: VAN AARLE i parti Tilbu 3rt u o A U T T E T imma van de Citroën Saxo ijk alleen uit de driedeurs met NBEEK 14 1-93 1--92 ó-'91 9-*91 5-’B9 7- *88 8- '89 V'91 8- '9O 1'93 10--89 8'88 4.’94 10'91 12.-91 9- 90 9’89 8'87 8'88 l-'88 1-'88 2.-88 8'89 8’90 4--91 2.-92 1--92 9-'94 1--96 ter wereld is itvoering. -. Dat is dan luidige auto terpe inruil- •e kortingen SUZUKI nnenboek ont- >1861 607 707 rijs met. in met irt ergrijs jwmet. d met. smet. Het leveringsprograi bestond aanvankelij verschillende benzinemotoren. Daar is sinds kort ook de vijfdeurs koets en de 1.5 liter dieselmotor bij gekomen. Daardoor omvat het Saxo-gamma een veel bredere keus. We kozen voor deze test voor de combinatie van de twee extra portieren en de dieselmotor. ig en ook bij acte auto xiing Citroën dealer voor Udenhout en omgeving Brabantse Hoek 4, 01 3/5111532 karakter van de Pirelli Groep met vestigingen in de hele wereld. Daarom kwam hij op het idee voor de titel "Women of the World". In 14 dagen tijd Industria Studio ii het materiaal voorbereiding meer ti,_ zoeken- iring kon ijder de Citroen is eigendom van Peugeot en daarom is het niet verwonderlijk dat beide merken van veel dezelfde ‘c maken. i rijke mde merken van veel dez onderdelen gebruik i Citroen heeft echter een r historie met zeer afwijker modellen en technieken. Vanuit dat oogpunt gezien is de Citroën Saxo wellicht een wel erg brave auto. een Citroen dealer voor Tilburg en omgeving Geminiweg 39, 013/5423030 De MX-3 1.8 V6 krijgt gratis metaallok en kost nu £49.995,=. De Mazda 626 sedan begint bij f.38.995,=en de hatchback is duizend gulden duurder. De Ambition-uitvoering heeft gratis airco en metaallok. De 626 Wagon 2.0 LX Ambition kost f.38.995,=. Het totale pakket heeft inclusief de Actieprijs Tot en met ei” Citroën een meeste mode Saxo. D« Directeur Business Development, dhr. J.F.A. Staals van DAF Trucks N.V., Wethouder P. van de Ende, dhr. M. Prinssen van OBAMTilbu rg en dhr. D. van Bavel van DAF Tilburg heffen het glas op een succesvolle Brabantse Bedrijfswagen Beurs. Op vrijdag 15 november jl. leverde Toyota-dealer Autonova het eerste exemplaar van de oorstrelende Toyota Camry 2.2 GL af aan dhr. Schijvens van het bedrijf Van Geel Systems uit Boxtel. Deze kreeg de sleutel van zijn nieuwe Toyota Camry uit handen van Martin Kleinherenbrink van Autonova. Dhr. Schijvens kwam met de Op 22 november jl. werd op feestelijke wijze de 1997 editie van de beroemde Pirelli kalender uitgedeeld aan een select gezelschap relaties van het bandenmerk. Tijdens de bijeenkomst werd een exemplaar overhandigd aan Zijne Excellentie Ranieri Tallarigo, de Ambassadeur van Italië. Fotograaf Richard Avedon heeft 19 vrouwen afkomstig uit alle hoeken van de wereld op de gevoelige plaat vastgelegd. Het is geen muurkalender geworden, maar het gaat om een luxe opbergbox met losse maandkaarten. Op iedere kaart is zowel een zwart-wit als kleurenfoto afgebeeld. De fotograaf werd genspireerd door het internationale werd in de o in New York 1 geschoten. De bereidingen namen veel tijd in beslag, zoals het >n en contracteren van de 19 modellen. Zoals altijd zijn er slechts 250 genummerde exemplaren van de Pirelli in Nederland uitgedeeld aan relaties van het bedrijf. Overigens opent op 2 februari volgend jaar in het Palazzo Grassi in Venetië een overzichtstentoonstelling over 35 jaar Pirelli Kalender, die uiteraard vanaf die datum voor iederen toegankelijk is. De eerste Brabantse Bedrijfswagen Beurs, die afgelopen weekend werd gehouden in en rondom het Willem-II-stadion, is voor alle partijen zeer succesvol afgesloten. Het initiatief van OBAM Tilburg en DAF Tilburg is bij de vele geïnteresseerden in goede aarde gevallen. Meer dan 1.400 doelgerichte bezoekers hebben in een prachtige omgeving ruim 125 bedrijfswagens van diverse merken kunnen bewonderen. Zowel dhr. van Bavel van DAF Tilburg als ook dhr. Prinssen van OBAM Tilburg geven te kennen dat deze beurs een vervolg krijgt. Met enige zekerheid is de komende (en dus tweede) Brabantse Bedrijfswagen Beurs gepland in 1998. Tijdens de officiële opening, waarop 200 genodigden aanwezig waren, werd door wethouder van de Ende de allernieuwste DAF-truck gepresenteerd. prijsverlaging een waarde van f.7.185,=. Op de Xedos 6 en 9 wordt voor f.990,= airco ingebouwd en bij de Xedos 6 wordt geen meerprijs berekend voor metaallok. Tot slot levert Mazda in de maand december een dubbele cabine op de E-serie bestelwagen voor de prijs van een enkele cabine. uitvoering kennen ze alleen de normale verstelmogelijkheden van zitting en rugleuning. De hellingshoek van de zitting is uitstekend gekozen en de ondersteuning die wordt geboden is bovengemiddeld, zodat ook op een extreem lange rit geen overdreven vermoeidheid zal optreden. Het instrumentarium zit onder een halfronde overkapping. De SX-uitgave heeft standaard een toerenteller, naast de normale instrumenten als snelheidsmeter, brandstof- en temperatuurmeter. De console heeft een grote uitstroomopening bovenin die kan worden uitgetrokken. Daaronder zitten een aantal bedieningsknoppen, de plaats voor de radio, bedieningsorganen van de verwarming en ventilatie die wat slordig zijn samengesteld en de asbak met aansteker. Helemaal onderaan en direct achter de versnellingspook zit een opbergvak, terwijl de portieren bescheiden bergvakken voor handen zijn. In het stuurwiel is standaard een airbag opgenomen. Bovendien heeft de Saxo SX standaard Tussen 6 december en 2 januari houden de Nederlandse Mazda-dealers het Amazing X-Mas Festival waarbij voor de consument veel voordeel te behalen valt. Op alle modellen worden aantrekkelijke aanbiedingen gedaan. Zo wordt voor f.25.990,= de 121 1.3 GLX Comfort geleverd met een gratis pakket (t.w.v. f.1.250,=) bestaande uit centrale vergrendeling, elektrisch bediende ramen en elektrisch bediende buitenspiegels. De Mazda 121 1.3 LX Music heeft voor f.23.990,= een Philips radio/cd-wisselaar en lichtmetalen velgen. Bij de Mazda 323 zijn de prijzen verlaagd. Zo begint de 323 Coupé nu bij f.27.295,= en de sedan bij f.29.295,=. Het voordeel van de 'Kerst pakketten' kan bij de 323 oplopen tot £3.310,= bij de Coupé en tot maximaal f.4.310,= bij de sedan. De 323 F begint nu bij £35.295,=. Airconditioning is op alle 323- modellen leverbaar vanaf de 1.6 motor voor f.990,= De Mazda MX-3 is voor f.43.995,= voorzien van een 1,6 liter motor, spoilerpakket, speciale wieldoppen en Oriental Red metaallok. stuurbekrachtiging een relatief compact werkt zo'n voorzienir comfortverhogend. Op de achterbank is voldoende ruimte voor twee volwassenen. Er zijn twee verhogingen in de rugleuning aangebracht die hoofdsteunen worden genoemd, maar in feite alleen de rugleuning iets verlengen. De uitrusting van de Saxo SX omvat verder een signaal voor vergeten verlichting, digitaal klokje, getint glas, twee make-up spiegeltjes en centrale vergrendeling. Padding Het interieur heeft met name kleur door de toegepaste bekledingsstof. Het dashboard is uit een donkere kunststof gemaakt net als de portierpanelen. Maar ook hierop wordt een lapje stof gebruikt. In de voorportieren is een zogenaamde 'padding' gebruikt, een kunststof doosstructuur in plaats van de meer bekende verstevigingsbalken. De stoelen verdienen een zeer hoog cijfer. In de SX- Technische gegevens: Merk en type: Citroën Saxo 1.5D SX 5-deurs Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1527 cc Boring x slag: 77 x 82 mm Vermogen: 58 pk bij 5000 tr/min Koppel: 95 Nm bij 2250 tr/min Afmetingen: lengte 3,718 meter, breedte 1,595 meter Gewicht: 885 kg Aanhanggewicht: 700 kg (geremd) Verbruik: bij 90 km/u 3,8 liter/100 km bij 120km/u5,21iter/100km stadsverkeer 5,6 liter/100 km Prijs: £27.090,= wordt in de C-stijl. Al bij al ziet de Citroën Saxo er gewoon vlot uit. De SX uitvoering heeft bumpers die aan de onderzijde meegespoten worden. De 13 inch wielen zijn van keurige doppen voorzien en de diesel staat op 165/70 R13 rubbers. De zijkanten wordt beschermd door een brede stootstrip waarin aan de voorzijde een zijrichtingaanwijzer is opgenomen. Aan de achterzijde is een vrij bolle klep te zien, die voor een deel het genoemde bagagevolume tot gevolg heeft. De lichtunits zijn breed en laag, waardoor een flinke toegang tot het interieur wordt gegeven. De vier portieren hebben dezelfde contouren als van de 106, maar door de afwijkende strip en gewijzigde portiergrepen is dat niet sterk zichtbaar. De Saxo valt niet erg op, maar oogt modern en goed afgewerkt. De vijfdeurs versie heeft een betere toegang tot het interieur. Achterpassagiers hoeven niet via een naar voren geklapte stoel naar binnen te kruipen. Toyota Camry in contact middels een collega die het vorige model Camry rijdt. Op basis van zijn ervaringen en het verkrijgen van alle informatie van Autonova in het stadium dat de Camry nog niet was geïntroduceerd raakte hij onder indruk van het merk Toyota. Informatie uit de eerste hand van de importeur, maar ook uit Amerika waar de Camry reeds op 1 september werd geïntroduceerd. De dag na de afleveri de nieuwe Camry-rijc Dieselklop De 1,5 liter dieselmotor uit de Saxo is al wat langer bekend. Citroën introduceerde destijds de 1,4 liter diesel in de AX, een motor die was afgeleid van de exact even grote benzinemotor. Door de vergroting van de cilinderinhoud naar 1527 cc is de motor merkbaar krachtiger geworden. Het maximale vermogen van 58 pk is bij 5000 tr/min helemaal aanwezig. Bij 2250 tr/min profiteert men al van het koppel van 95 Nm. Redelijk waarden die zorgen voor een acceptabel kenmerkende voordelen v< de nieuwe Camry, zoals oorstrelend stil, comfortabel, en niet te vergeten de compleetheid van de Camry met o.a. de airconditioning met automatische klimaatbeheersing vol lof bevestigen. Een van de belangrijkste aspecten, met name de veiligheid, dubbele airbags, ABS, etc., heeft hij gelukkig niet kunnen bevestigen. De medewerkers van Autonova n.v. wensen hem zeer prettige kilometers toe. De Saxo is wellicht uiterlijk geen in het oog springende Citroën, maar is dat wat betreft rij-gedrag absoluut. De auto is comfortabel, ruim van binnen, als SX rijk uitgerust en voorzien van een uiterst zuinig dieselmotor die voldoende presteert. Bagageruimte De Saxo deelt zijn bodemgroep en carrosseriestructuur met de Peugeot 106. De Saxo is echter wel iets groter en dat is met name in de bagageruimte te merken. Een inhoud van 280 liter is in deze klasse fors te noemen. De achterbank kan in twee ongelijke delen worden neergeklapt en dan biedt de Saxo een zee aan ruimte. Het uiterlijk van de 5- deurs is aardiger dan van de driedeurs. Ook de carrosserie deelt enkele delen met de 106 en de overeenkomst is bij de 5-deurs gewoon minder goed te zien. Heel aardig is dat een lijn die vlak onder de zijruiten doorloopt doorgetrokken vijfdeurs, normaal zo'n duizend gulden, wordt niet aan rekening gebracht. Kiest men dan toch voor een driedeurs, dan biedt de dealer gratis een accessoirepakket aan. De 1,5D SX is er echter alleen als vijfdeurs en kost £27.090,=. De diesel is er ook in de basis X-uitvoering en komt op f.26.430,= voor zowel de drie- als vijfdeurs. De Saxo-reeks begint als l.li X voor £21.890,=. prestatieniveau: de topsnelheid bedraagt 158 km/u en in 15,7 seconden rijdt de Saxo diesel naar de 100 km/u. De diesel slaat na een korte voorgloeiperiode snel aan. De dieselklop is dan duidelijk hoorbaar, maar sind januari heeft i actie op de lellen, zo ook de )e meerprijs voor de verdwijnt in de verte naarmate de motor op toeren komt en warm wordt. Zowel in stadsverkeer als op de grote weg komt de Saxo 1.5D zeer volwassen over. Een plezierige auto om lange afstanden mee te rijden. Overigens gedraagt de motor zich bij constante snelheden zeer zuinig. Een verbruik van boven de 1 op 20 is dan makkelijk te realiseren. Gaat men veel de stad in en wordt er stevig aan getrokken, dan zal de auto nooit onder de 1 op 16,5 uitkomen. De wielen van de Saxo zijn onafhankelijk verend met de carrosserie verbonden. Voor zien we de bekende McPherson veerpoten. Achter monteert Citroën getrokken draagarmen, een compacte en comfortabele oplossing. Zowel voor als achter heeft de Saxo een stabilisatorstang, waardoor het bochtengedrag bovengemiddeld is en dan blijkt de Saxo toch weer een echte Citroën te zijn. De auto is comfortabel geveerd, zonder in bochten overdrevei over te hellen. Hij rijdt alsof het een grotere auto is. Dus mocht u dat in een Citroën- reclame lezen, dan kunnen we bevestigen dat dat waar is. Mazda 121 PT-SV-67

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 23