Alfa Romeo
145 146
Boxer is EXIT
u n 1 1 2 8
Citroën krachtig
het nieuwe jaar in
Knalgele Daihatsu Cuore
Marathon
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
if
Voorkeuren
Easy Travel ideale hulp
voor particulier en bedrijf
Stel u moet van huis uit naar een onbekende plek ergens
in ons land. Wat is er dan makkelijker dan dat men bij
vertrek een complete routebeschrijving heeft eventueel
met een kaartje erbij. Er kan dan natuurlijk gebeld wordt
met het adres van bestemming voor een mondelinge of
schiftelijke routebeschrijving. Veel handiger is het om in
de computer het programma Easy Travel te raadplegen.
Dit programma op CD-ROM is onwikkeld door Falk plan
en bevat alle plaatsen in Nederland met hun complete
kaart. Alle straten zijn er op te vinden en er kan ook op
postcode worden gezocht. Er kan een complete route
worden uitgestippeld met een aantal tussenstops. De
route wordt dan niet alleen op het scherm weergegeven,
ook wordt de totale afstand berekend en de reistijd. De
route kan als kaartje worden uitgeprint en er bestaat ook
een mogelijkheid de volledige rit met aanwijzingen op
papier te krijgen. Men kan eenvoudig in- en uitzoemen,
zodat de gewenste kaart of het kaartsegment zichtbaar
wordt. Naast Easy Travel is er ook Easy Travel Pro met een
aantal specifieke toepassingen voor bedrijven zoals de
invoermogelijkheid van adressenbestanden. Easy Travel
is verkrijgbaar in boekhandel en computerzaken.
AK 495 CR
f>7
196 pagina 20
Oplage: 100.800
Donderdag 28 november 1996
rin
2
joed
lis
UtOl
Vel
en
fe
Lees verder op pagina 7
om
ode
I
rische
o.a.:
pag.3
pag.7
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
chen
Lees verder
in dit nummer
Autotest:
Citroën Saxo 1.5 D
SX 5-deurs
Jaargang 8
Nummer 46
Mitsubishi
L400
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
De nieuwe 1.6 T.S. 16V maakt
een uitstekende indruk en
geeft net dat beetje extra pit
dat men bij de 1.4 eventueel
zal missen. Het motorgeluid is
De nieuwe Xantia V6 zal in de
loop van december leverbaar
worden en gaat ongeveer
f.72.000,= kosten. De 2,9 liter
V6 met 24 kleppen levert een
vermogen van 194 pk bij 5500
tr/min en komt tot een koppel
van 267 Nm. De auto haalt een
topsnelheid van 230 km/u en
heeft een zeer rijke uitrusting
met een op alle mogelijke
manieren verstelbare
bestuurdersstoel, elektri
Alfa Romeo levert nu in al
haar auto's motoren met Twi
Spark en vier kleppen per
cilinder. Alleen de
turbodiesels en 6-cilinders
maken hierop een
uitzondering. De 2 liter Twin
Spark 16-klepper bekend uit
de 145 Quadrifoglio, 146 ti, 155
en Spider/GTV is de topversie
uit de nieuwe motorenfamilie.
Vergelijken we dat met de
kleinste van de good-old
boxer, dan zien we een
vermogen van 90 pk. In de
driedeurs 145 is de 1.4 T.S. 16V
goed voor een topsnelheid
van 185 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 in 11,2
seconden (was 178 km/u en
12,3 seconden bij de boxer).
Daarnaast verbruiken de
nieuwe jnotoren minder
benzine. De 1.4 liter is redelijk
stil en maakt een
uitgebalanceerde indruk.
De vijfversnellingsbak is
afgeleid van het exemplaar
dat in de 145 Quadrifoglio
wordt gebruikt. De auto
presteert niet supersnel, maar
in ons drukke verkeer komt de
1.4 meer dan vlot mee.
De tweede nieuwe motor in de
reeks de 1.6 liter Twin Spcnrk
16V, die kort geleden ook in de
155 verscheen. De motor is
goed voor 120 pk bij 6300
tr/min en een koppel van 144
Nm bij 4500 tr/min. Hiermee
behaalt de 145 een top van 195
km/u en trekt in 10,2 seconden
naar de 100 km/u. Ook hier
weer even het vergelijk met
de oude 1.6 boxer: 103 pk,
topsnelheid 185 km/u en
sprintje in 11 seconden.
Het Franse blad
Retroviseur bericht iedere
maand over klassieke
auto's in Frankrijk en
daarbuiten. Het zojuist
verschenen
decembernummer is de
honderdste uitgave en
daarvan heeft de redaktie
met recht een bijzonder
exemplaar gemaakt.
Voorafgaand heeft men
onder meer een enquete
gehouden onder de
lezers. Iedereen mocht
zijn favoriete auto
opgeven en uit de
inzendingen is een top
100 gemaakt. Duizenden
lezers maakten hiervan
gebruik en dat levert een
leuke klassering op. Het
geeft in ieder geval aan
hoe de Franse
klassiekerliefhebber
tegen oude auto's
aankijkt en dan blijkt de
altijd chauvisniste
fransoos een behoorlijke
belangstelling en
bewondering te hebben
voor niet-Franse auto's.
De grote overwinnaar is
namelijk de Jaguar E-type
geworden. Een auto die
voor velen al van kinds af
aan een droom is en een
van de fraaiste Engelse
auto's aller tijden is.
Volledig voorspelbaar
komt de Citroen DS op de
tweede plaats. Een auto
die ook buiten Frankrijk
een stevige horde
aanhangers heeft. Voor
de derde notering verla
ten we het Franse land in
Oostelijke richting. De
vleugeldeuren en de
vooruitstrevende
techniek leveren de
Mercedes 300 SL deze
hoge notering op. De
'beste Franse sportauto',
zo noemt een lezer van
het genoemde blad de
Alpine Al 10 Berlinette en
dat levert deze auto de
vierde plaats op. Vele
niet-Franse auto's krijgen
een aanzienlijk aantal
punten zoals onder meer
de Porsche 911, AC Cobra,
Lamborghini Miura,
Chevrolet Corvette,
Jaguar MK2, Aston Martin
DB4, Ferrari 250 GT en
GTO en de Austin Healey
3000. Franse auto's die tot
en met de twintigste
plaats zijn
vertegenwoordigd zijn
onder meer de Bugatti's
35 en 57, Citroën Traction
Avant 15 Six en 7/11,
Citroen SM en Facel Véga
Facel II. Dat betekent dat
van de eerste twintig
plaatsen 11 auto's niet
Frans zijn. Maar ook in de
totale top 100 blijven de
Franse auto's in de
minderheid. Grappig om
te melden dat één van de
meest geproduceerde
auto's, de Ford T, op de
100 ste plaats terecht
kwam, terwijl er in de
enquete in totaal zo'n
vierduizend autotypes
werden genoemd...
Tony Vos
ondanks de enorme der_.r
typisch Alfa Romeo. Men
er bij dit merk duidelijk naar
gestreeft ondanks EG-
voorschriften er een eigen
klank aan te geven.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410-5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Het Franse merk Citroën is van plan volgend jaar
haar marktaandeel flink te verbeteren. Dat zal
onder meer moeten gebeuren met de Saxo waarvan
het programma nu compleet is en de Berlingo die in
een tweetal aantrekkelijke personenversies
leverbaar wordt. Verder wordt iedere Citroën nu
geleverd met een standaard bestuurdersairbag.
Het Xantia-programma wordt uitgebreid met de
krachtige V6 standaard met Activa-vering.
Bij de introductie van de Alfa 145 en 146 werden
direct opmerkingen gemaakt over de vertrouwde
boxermotoren die gezien het relatief hoge gewicht
van deze auto's niet presteerden zoals we in de
Alfa 33 gewend waren. Beide nieuwe Alfa's
schreeuwden dan ook om nieuwe technieken.
Het antwoord is een volledig nieuwe generatie
boxermotoren die vanaf begin volgend jaar
leverbaar wordt.
Twin Spark
Aan de basis van het 145/146-
programma komt een 1,4 liter
Twin Spark 16-klepper met
een exacte inhoud van 1370
cc. Deze motor levert een
vermogen van 103 pk bij 6300
tr/min en komt tot een koppel
van 124 Nm bij 4600 tr/min.
volledig door Citroen werd
ontwikkeld. Peugeot verkoopt
hetzelfde model als Partner.
Naast de bestelvarianten met
gesloten zijkant, komt begin
volgend jaar de Berlingo
Multispace het programma
versterken. Het gaat hier om
een versie met zeer luxueuze
uitrusting met onder meer
stuurbekrachting, getint glas,
elektrische ruitbediening en
centrale vergrendeling. In het
interieur zijn de zijkanten
volledig bekleed, terwijl de
auto is voorzien van vrolijke
bekledingsstoffen. Citroen
wil met de Berlingo
Multispace een nieuw type
voertuig aanbieden dat het
midden houdt tussen een
bestelauto en een
ruimtewagen. Deze grappige
Multispace zal met 1,4 liter
motor van 75 pk zo'n f.32.000,=
gaan kosten.
Middenconsole
De 1.8 T.S. 16V vervangt de 1.7
Boxer 16V. De motor is met een
exacte cilinderinhoud van
1747 cc (dus toch een 1.7) goed
voor een maximaal vermor
van 140 pk bij 6300 tr/mir
een koppel van 165 Nm bij
4000 tr/min. Hierin*
mogelijk van 205 u
wordt de acceleratie tot 100
km/u in 9,2 seconden
afgewerkt. De boxer had 129
pk, kwam tot 200 km/u en trok
in 9,8 seconden naar de 100
km/u. De hele Twin Spark
reeks is overigens specifiek
Alfa Romeo.
Al bij de eerste introductie
viel op dat de Alfa 145 en 146
geen lichtgewichten zijn. Zo
weegt een 145 1.4 al 1135 kg en
komt een 146 1.8 op 1215 kg.
Wordt gekozen voor
accessoires als bijvoorbeeld
In een beperkte oplage levert
Daihatsu op dit moment de
flitsende Cuore Marathon die
knalgeel is gespoten. De auto
kost f. 17.995,= en heeft naast
de gele carrosserie en
bumpers ook standaard een
airbag, een meegespoten
achterklepspoiler met derde
remlicht, speciale velours
bekleding, elektrisch ver
stelbare buitenspiegels,
wisser/sproeier achterop,
wieldoppen en Marathon-
aanduidingen. Maar de klant
kan nog meer kanten uit. Voor
een meerprijs van f.2.600,=
krijgt deze vlotte Daihatsu 13
inch lichtmetalen velgen met
bijbehorende banden, een
lederen pookknop, sport
uitlaat-eindstuk,
dashboardset met gele
kleuraccenten en stootlijsten
op de flanken met een rode
Cuore-aanduiding.
ruitbediening, automatische
airco met pollenfilter, een
spoiler op de achterklep,
lichtmetalen velgen en
Michelin SX GT 205/60 R15
banden. Als opties worden
alleen lederen bekleding en
een schuif dak aangeboden.
Uiteraard staat er naast de
handgeschakelde versie ook
een automaat op stapel.
De Berlingo is een nieuw
concept bestelauto die
jmping airconditioning dan neemt
[en heeft het gewicht nog eens flink toe.
Alfa Romeo heeft niet alleen
de motorenreeks in de 145 en
146 vernieuwd.
De auto is duidelijk na
opmerkingen van klanten op
details gewijzigd. Met name
de middenconsole van het
dashboard is anders van
vorm en dat hangt weer
samen met de sterk
verbeterde verwarming en
ventilatie.
De twee ronde
De motor is i
inderinhoud i
is toch een l.j
jrmogen
ain en
XN-abij
nee is een top uitstroomopeningen bovenin
i km/u en hebben haast vrouwelijke
vormen. De bekledingsstoffen
in het interieur zijn herzien en
de buitenzijde kan worden
gekozen in een aantal nieuwe
kleuren die het bestaande
pallet uitbreiden. Ook zijn er
nieuwe wieldoppen en
andere lichtmetalen velgen,
die wederom een variatie zijn
op het bekende gaatjes-
thema.
f