7£7Z.
Nederlands debuut voor Mercedes CLK
e
Volvo 850 voortaan
S70 en V70
e
Renault Mégane Scénic
'Auto van het Jaar 1997'
FOHD
gewoon op
de AutoRAI
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
ht
Qvan der boom
Zwarte doos
I
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
ivan
os
ig
VAN ROOSMALEN
NU 4,95
uNu4,95
stratie
RTING
ff»*"
996 pagina 24
Oplage: 100.800
Donderdag 21 november 1996
ige
i van
ik dat
T
seldh
ikelij
de
5upé<
pdei
Tony Vos
Suzuki Swift
Autotest:
Lees verder
Mercedes SLK 200
Europese wijzigingen
in dit nummer
o.a.:
pag. 3
pag. 7
.00 UUR
ERS uit
VOLVO
pimJ
stoom!
oor
v huis
22.00 uur
in te lenen
november]
6.00 uur
Langzaam begint ons land zich weer op te maken
voor de komende AutoRai. Er wordt al gefluisterd
over een aantal primeurs, waarvan de nieuwe
Mercedes CLK er één zal zijn. Een Europese primeur
wel te verstaan, omdat de auto begin januari al in
Detroit zal worden onthuld.
fsteem in
jinte
sch gebied kan de
straks uit drie
dezen.
24 uur per dag
becialist
Iburg
n registratie BKR.
Lm
vrijdag)
UTRECHT
.00 uur 's
s
idag tot
ivragen,
lening.
n eerst uw
sna zou
autowe-
ials<
...et opt
grijpt h
Autobedrijven
Ringbaan Zuid 3 TILBURG 013-5360015
Donderdag koopavond tot 21.00 uur
Hoge Steenweg 85 LOON OP ZAND 0416-362450
Vrijdag koopavond tot 20.00 uur
NTONGEN
se benaming voor
chien wel een
merplanten.
iters en
ials
luisplant,
iiverse kleuren.
w l
«I
I
I
I
I
Jaargang 8
Nummer 45
I
I
I
I
I
I
i
i
i
I
In de wandelgangen
wordt echter gefluisterd
dat een aantal RAI
leden zo verbolgen was
over het feit dat Ford als
enige merk niet op de
RAI zou staan, dat er
druk op het merk is
uitgevoerd en dat dat de
doorslag heeft gegeven.
In ieder geval lijkt het
allemaal op de bekende
storm in een glas water.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Als officiële reden
wordt opgegeven dat
onlangs bekend is
geworden dat Ajax op 8,
9 of 12 februari een
wedstrijd om de
Amstelcup speelt.
De definitieve datum
wordt eind november
bekend.
Met de mededeling dat
Ford van 6 tot en met 16
februari niet op de
AutoRAl
vertegenwoordigd zou
zijn, maar met het hele
circusnaarde
Amsterdam Arei
trekken, is in de
reld ingeslagen als een
bom. Ford heeft echter
besloten dit evenement
in de Arena af te lassen
en toch met haar
normale stand op de
RAI aanwezig te zijn.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
gordelspanners met
gordelkrachtbegrenzers voor
de voorpassagiers en een
anti-doorslipregeling.
Op motorise
CLK-koper s
machines ki
«1
mp. (max 750
de score van de Octavia:
negen keer een eerste plaats.
De Ford Ka werd grossier in
de tweede noteringen,
namelijk negentien maal.
Verdeeldheid was er wel
afhankelijk van het land van
herkomst van de juryleden.
Vijf van de zes Franse juryle
den noteerden de Renault als
overwinnaar, terwijl deze
Franse auto van de Duitse
juryleden slechts 13 van de 50
maximaal haalbare punten
kreeg toebedeeld.
De Nederlandse jury bestaat
uit drie personen: Ton Roks
(Autovisie), Jack Kruger (De
Telegraaf) en Willem Leniger
(KNAC Magazine). Ton Roks
gaf de voorkeur aan de Ford
Ka terwijl de andere twee
ieder negen punten aan de
Renault Mégane Scénic
gaven. De Passat werd drie
keer op de derde plaats gezet.
De Skoda kreeg maar één
punt.
Renault heeft voor de vierde
keer tijdens het bestaan van
de verkiezing de titel in huis
weten te halen.
Eerder gebeurde dat met de
Renault 16 (1965), Renault 9
(1982) en de Renault Clio
(199D- Fiat spant wat betreft
overwinningen de kroon
(zeven keer), gevolgd door
Renault en vervolgens Ford
en Citroen (drie maal).
De nieuwe naamgeving in het leven terwijl de Estate V70
Volvo-programma wordt wordt genoemd. Maar Volvo
verder doorgetrokken. zet niet alleen een nieuw
De Volvo 850 krijgt een nieuwe typeplaatje op deze auto's,
naam. De sedan gaat De carrosserie heeft een
voortaan als S70 door het facelift gekregen, waarbij met
Aan de basis staat de 136 pk
sterke 2 liter 16-klepper reeds
bekend uit de C, E en SLK.
inmiddels van de E-klasse Daarboven komt de krachtige
kennen, waarbij een deel van 2,3 liter Kompressor van 193
de lichtunits op het Pk-die we ook al eerder in de
kofferdeksel is gemonteerd. C-klasse en SLK zagen. In het
topmodel komt een volledig
nieuwe 3,2 liter V6 die
binnenkort ook in andere
modellen aangeboden zal
worden. Een noviteit in de
CLK van Mercedes is de
zogenaamde rem-assistent,
een systeem waarbij sensoren
de snelheid meten waarmee
het rempedaal wordt
ingetrapt. Zo wordt een
noodsituatie herkent.
Als het aanwezige
vertragingspotentieel in zo'n
geval niet optimaal wordt
benut, grijpt het syste
om hier verandering
brengen.
Vakmanschap en service als traditie.
AUTOBEDRIJVEN
Tilburg Goirkestraat 25 Tel. (013) 53640 11 OfMaïTIT
Oisterwijk Beneluxstraat 8 Tel (013) 528 39 05
Goirle Nobelstraat 7 (ind Ti/nort) Tel. (013) 534 12 61
De Renault Dealer in het Hart van Brabant
name de neus, bumpers en
ook de achterzijde wat meer
ronde vormen hebben
gekregen. Hierdoor sluiten
S70 en V70 beter aan bij de
nieuwe C70 Coupé die half
volgend jaar op de markt komt
en op hetzelfde onderstel
staat.
Het interieur is ook aangepast
en direct afgeleid van die C70.
De kooiconstructie van deze
vernieuwde Volvo is nog
verder verstevigd. Met name
de B-stijl is stijver geworden.
Volvo gaat de S70 leveren
vanaf f.63.600,= en de V70 start
bij f.68.200,=.
Dat betekent slechts een
geringe prijsverhoging ten
opzichte van de 850. De
nieuwe auto's worden vanaf
begin februari leverbaar.
Rem-assistent
Het interieur is specifiek voor
deze nieuwe Coupé
ontwikkeld, waarbij de
uitrusting en inrichting sterk
afhankelijk zijn van de
gekozen uitvoering: Sport of
Elegance.
De achterpassagiers
beschikken over individueel
gevormde zitplaatsen met een
neerklapbare rugleuning ter
vergroting van de
bagageruimte.
Het veiligheidspakket bestaat
onder meer uit een dubbele
airbag, zij-airbags, ABS,
Autorijden moet duurder
worden Dat is het devies
van de overheid. Alleen
heeft men nu eindelijk
door dat mensen die veel
rijden ook meer moeten
betalen. Daarom moeten
de zogenaamde
variabele kosten van het
autorijden omhoog. Dat
houdt in dat bijvoorbeeld
de wegenbelasting
omlaag kan gaan en de
accijnzen op
brandstoffen omhoog.
Ook mensen met een
lease-auto (lees: auto van
de zaak) zullen meer
moeten gaan betalen,
althans als er veelvuldig
privé-kilometers worden
gemaakt. Als het exacte
gebruik van een auto
beter in kaart kan
worden gebracht, kan de
bijtelling variëren
afhankelijk van het
aantal gemaakte
kilometers voorprivé-
doeleinden. De
bedoeling is om in de
toekomst een
zogenaamde zwarte doos
in de auto te bouwen die
registreerd wanneer er
hoeveel kilometers
worden gereden.
Een dergelijk apparaat is
niet nieuw en is een
vertaling van de
tachograaf in
vrachtwagens. Tot zover
snap ik het verhaal ook
nog wel. Maar hoe wil
men het onderscheid
tussen zakelijke en privé-
kilometers registreren.
Tellen kilometers
gereden tussen 81
morgens en 18.00 uur
avonds van maanc’“
en met vrijdag als
zakelijke kilomet-
alles daarbuiten
privé gereden
afstanden? Ik denl
men dan wellicht
onbedoeld problemen
gaat veroorzaken.
Mensen met een auto van
de zaak gaan eerder
naar huis om maar op tijd
thuis te kunnen zijn.
Dat veroorzaakt weer
langere files omdat
iedereen op hetzelfde
tijdstip vertrekt. Ik mag
hopen dat er nog een
nadere nuancering van
de zwarte doos en het
gebruik daarvan bekend
wordt gemaakt. Alleen
met een exace registratie
heeft het apparaat
wellicht nut. Maar als
iemand extra bijtelling
krijgt omdat hij al op
zondagmiddag naar het
buitenland vertrekt voor
een vergadering op
maandagmorgen, dan is
het hek van de dam en
het systeem
waardeloos...
Enkele jaren geleden toonde
Mercedes in Genève al een
prototype van een nieuwe
coupé met ronde koplampen
die een flinke tip van de sluier
oplichtte zowel met
betrekking tot de huidige E-
klasse als deze nieuwe CLK.
De CLK neemt met zijn lengte
van 4,56 meter een plaats in
tussen de C- en E-klasse.
Het front vertoont sterke
overeenkomsten met de E-
klasse, maar de vier ronde
koplampen zijn elliptischer
van vorm, kleiner en hellen
verder achterover.
De auto is 8 centimeter langer
dan een C-klasse sedan,
terwijl wielbasis en breedte
gelijk zijn. De achterzijde
toont een opbouw die we
Maar liefst 55 juryleden uit 21
landen hebben zojuist de
Renault Mégane Scénic
uitgeroepen tot 'Auto van het
Jaar 1997'. De nieuwe
middenklasse ruimtewagen
wist maar liefst 73,6 procent
van het maximaal aantal te
behalen punten voor zich te
winnen. Dat betekent dat de
Scénic met zijn unieke
concept een groot gat achter
zich laat tot de nummer twee,
de Ford Ka (293 punten).
Nummer drie is de
Volkswagen Passat
geworden, gevolgd door
concem-genoot Skoda
Octavia en als laatste de Audi
A3.
De jury kreeg als vanouds 25
punten te verdelen, maar het
maximaal aantal punten dat
aan één auto gegeven kon
worden werd teruggebracht
van 15 tot 10.
De Renault Scénic werd door
33 juryleden op de eerste
plaats gezet en nog eens door
13 personen als tweede
genoteerd. De Ka en Passat
eindigden vier keer op de
eerste plek. Opmerkelijk was
NDAAL
DEN
DE AUTOMAAT