7£7Z. Nederlands debuut voor Mercedes CLK e Volvo 850 voortaan S70 en V70 e Renault Mégane Scénic 'Auto van het Jaar 1997' FOHD gewoon op de AutoRAI DAGEN TOT HET JAAR 2000 ht Qvan der boom Zwarte doos I Bijlage van: De Tilburgse Koerier ivan os ig VAN ROOSMALEN NU 4,95 uNu4,95 stratie RTING ff»*" 996 pagina 24 Oplage: 100.800 Donderdag 21 november 1996 ige i van ik dat T seldh ikelij de 5upé< pdei Tony Vos Suzuki Swift Autotest: Lees verder Mercedes SLK 200 Europese wijzigingen in dit nummer o.a.: pag. 3 pag. 7 .00 UUR ERS uit VOLVO pimJ stoom! oor v huis 22.00 uur in te lenen november] 6.00 uur Langzaam begint ons land zich weer op te maken voor de komende AutoRai. Er wordt al gefluisterd over een aantal primeurs, waarvan de nieuwe Mercedes CLK er één zal zijn. Een Europese primeur wel te verstaan, omdat de auto begin januari al in Detroit zal worden onthuld. fsteem in jinte sch gebied kan de straks uit drie dezen. 24 uur per dag becialist Iburg n registratie BKR. Lm vrijdag) UTRECHT .00 uur 's s idag tot ivragen, lening. n eerst uw sna zou autowe- ials< ...et opt grijpt h Autobedrijven Ringbaan Zuid 3 TILBURG 013-5360015 Donderdag koopavond tot 21.00 uur Hoge Steenweg 85 LOON OP ZAND 0416-362450 Vrijdag koopavond tot 20.00 uur NTONGEN se benaming voor chien wel een merplanten. iters en ials luisplant, iiverse kleuren. w l «I I I I I Jaargang 8 Nummer 45 I I I I I I i i i I In de wandelgangen wordt echter gefluisterd dat een aantal RAI leden zo verbolgen was over het feit dat Ford als enige merk niet op de RAI zou staan, dat er druk op het merk is uitgevoerd en dat dat de doorslag heeft gegeven. In ieder geval lijkt het allemaal op de bekende storm in een glas water. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Als officiële reden wordt opgegeven dat onlangs bekend is geworden dat Ajax op 8, 9 of 12 februari een wedstrijd om de Amstelcup speelt. De definitieve datum wordt eind november bekend. Met de mededeling dat Ford van 6 tot en met 16 februari niet op de AutoRAl vertegenwoordigd zou zijn, maar met het hele circusnaarde Amsterdam Arei trekken, is in de reld ingeslagen als een bom. Ford heeft echter besloten dit evenement in de Arena af te lassen en toch met haar normale stand op de RAI aanwezig te zijn. Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur gordelspanners met gordelkrachtbegrenzers voor de voorpassagiers en een anti-doorslipregeling. Op motorise CLK-koper s machines ki «1 mp. (max 750 de score van de Octavia: negen keer een eerste plaats. De Ford Ka werd grossier in de tweede noteringen, namelijk negentien maal. Verdeeldheid was er wel afhankelijk van het land van herkomst van de juryleden. Vijf van de zes Franse juryle den noteerden de Renault als overwinnaar, terwijl deze Franse auto van de Duitse juryleden slechts 13 van de 50 maximaal haalbare punten kreeg toebedeeld. De Nederlandse jury bestaat uit drie personen: Ton Roks (Autovisie), Jack Kruger (De Telegraaf) en Willem Leniger (KNAC Magazine). Ton Roks gaf de voorkeur aan de Ford Ka terwijl de andere twee ieder negen punten aan de Renault Mégane Scénic gaven. De Passat werd drie keer op de derde plaats gezet. De Skoda kreeg maar één punt. Renault heeft voor de vierde keer tijdens het bestaan van de verkiezing de titel in huis weten te halen. Eerder gebeurde dat met de Renault 16 (1965), Renault 9 (1982) en de Renault Clio (199D- Fiat spant wat betreft overwinningen de kroon (zeven keer), gevolgd door Renault en vervolgens Ford en Citroen (drie maal). De nieuwe naamgeving in het leven terwijl de Estate V70 Volvo-programma wordt wordt genoemd. Maar Volvo verder doorgetrokken. zet niet alleen een nieuw De Volvo 850 krijgt een nieuwe typeplaatje op deze auto's, naam. De sedan gaat De carrosserie heeft een voortaan als S70 door het facelift gekregen, waarbij met Aan de basis staat de 136 pk sterke 2 liter 16-klepper reeds bekend uit de C, E en SLK. inmiddels van de E-klasse Daarboven komt de krachtige kennen, waarbij een deel van 2,3 liter Kompressor van 193 de lichtunits op het Pk-die we ook al eerder in de kofferdeksel is gemonteerd. C-klasse en SLK zagen. In het topmodel komt een volledig nieuwe 3,2 liter V6 die binnenkort ook in andere modellen aangeboden zal worden. Een noviteit in de CLK van Mercedes is de zogenaamde rem-assistent, een systeem waarbij sensoren de snelheid meten waarmee het rempedaal wordt ingetrapt. Zo wordt een noodsituatie herkent. Als het aanwezige vertragingspotentieel in zo'n geval niet optimaal wordt benut, grijpt het syste om hier verandering brengen. Vakmanschap en service als traditie. AUTOBEDRIJVEN Tilburg Goirkestraat 25 Tel. (013) 53640 11 OfMaïTIT Oisterwijk Beneluxstraat 8 Tel (013) 528 39 05 Goirle Nobelstraat 7 (ind Ti/nort) Tel. (013) 534 12 61 De Renault Dealer in het Hart van Brabant name de neus, bumpers en ook de achterzijde wat meer ronde vormen hebben gekregen. Hierdoor sluiten S70 en V70 beter aan bij de nieuwe C70 Coupé die half volgend jaar op de markt komt en op hetzelfde onderstel staat. Het interieur is ook aangepast en direct afgeleid van die C70. De kooiconstructie van deze vernieuwde Volvo is nog verder verstevigd. Met name de B-stijl is stijver geworden. Volvo gaat de S70 leveren vanaf f.63.600,= en de V70 start bij f.68.200,=. Dat betekent slechts een geringe prijsverhoging ten opzichte van de 850. De nieuwe auto's worden vanaf begin februari leverbaar. Rem-assistent Het interieur is specifiek voor deze nieuwe Coupé ontwikkeld, waarbij de uitrusting en inrichting sterk afhankelijk zijn van de gekozen uitvoering: Sport of Elegance. De achterpassagiers beschikken over individueel gevormde zitplaatsen met een neerklapbare rugleuning ter vergroting van de bagageruimte. Het veiligheidspakket bestaat onder meer uit een dubbele airbag, zij-airbags, ABS, Autorijden moet duurder worden Dat is het devies van de overheid. Alleen heeft men nu eindelijk door dat mensen die veel rijden ook meer moeten betalen. Daarom moeten de zogenaamde variabele kosten van het autorijden omhoog. Dat houdt in dat bijvoorbeeld de wegenbelasting omlaag kan gaan en de accijnzen op brandstoffen omhoog. Ook mensen met een lease-auto (lees: auto van de zaak) zullen meer moeten gaan betalen, althans als er veelvuldig privé-kilometers worden gemaakt. Als het exacte gebruik van een auto beter in kaart kan worden gebracht, kan de bijtelling variëren afhankelijk van het aantal gemaakte kilometers voorprivé- doeleinden. De bedoeling is om in de toekomst een zogenaamde zwarte doos in de auto te bouwen die registreerd wanneer er hoeveel kilometers worden gereden. Een dergelijk apparaat is niet nieuw en is een vertaling van de tachograaf in vrachtwagens. Tot zover snap ik het verhaal ook nog wel. Maar hoe wil men het onderscheid tussen zakelijke en privé- kilometers registreren. Tellen kilometers gereden tussen 81 morgens en 18.00 uur avonds van maanc’“ en met vrijdag als zakelijke kilomet- alles daarbuiten privé gereden afstanden? Ik denl men dan wellicht onbedoeld problemen gaat veroorzaken. Mensen met een auto van de zaak gaan eerder naar huis om maar op tijd thuis te kunnen zijn. Dat veroorzaakt weer langere files omdat iedereen op hetzelfde tijdstip vertrekt. Ik mag hopen dat er nog een nadere nuancering van de zwarte doos en het gebruik daarvan bekend wordt gemaakt. Alleen met een exace registratie heeft het apparaat wellicht nut. Maar als iemand extra bijtelling krijgt omdat hij al op zondagmiddag naar het buitenland vertrekt voor een vergadering op maandagmorgen, dan is het hek van de dam en het systeem waardeloos... Enkele jaren geleden toonde Mercedes in Genève al een prototype van een nieuwe coupé met ronde koplampen die een flinke tip van de sluier oplichtte zowel met betrekking tot de huidige E- klasse als deze nieuwe CLK. De CLK neemt met zijn lengte van 4,56 meter een plaats in tussen de C- en E-klasse. Het front vertoont sterke overeenkomsten met de E- klasse, maar de vier ronde koplampen zijn elliptischer van vorm, kleiner en hellen verder achterover. De auto is 8 centimeter langer dan een C-klasse sedan, terwijl wielbasis en breedte gelijk zijn. De achterzijde toont een opbouw die we Maar liefst 55 juryleden uit 21 landen hebben zojuist de Renault Mégane Scénic uitgeroepen tot 'Auto van het Jaar 1997'. De nieuwe middenklasse ruimtewagen wist maar liefst 73,6 procent van het maximaal aantal te behalen punten voor zich te winnen. Dat betekent dat de Scénic met zijn unieke concept een groot gat achter zich laat tot de nummer twee, de Ford Ka (293 punten). Nummer drie is de Volkswagen Passat geworden, gevolgd door concem-genoot Skoda Octavia en als laatste de Audi A3. De jury kreeg als vanouds 25 punten te verdelen, maar het maximaal aantal punten dat aan één auto gegeven kon worden werd teruggebracht van 15 tot 10. De Renault Scénic werd door 33 juryleden op de eerste plaats gezet en nog eens door 13 personen als tweede genoteerd. De Ka en Passat eindigden vier keer op de eerste plek. Opmerkelijk was NDAAL DEN DE AUTOMAAT

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 25