Peugeot 205 Génération
e>
13 t/m 18 november
Citroën-dealer deelt uit
Vervuilde motor wordt probleem
Mt
en
I
S
maar
Waardig
afscheid
ND
Winterklaar
inspectie voor,
27,5<W
q;
Speed Design in Utrechtse Jaarbeurs
Meer gordelcontrole in Europa
ealer!
Auto's eerder door de keuring
dinTssinW^
BÉ
I
DE AUTOMAAT Donderdag 14 november 1996 pagina b
DE TILBURGSE KOERIER
6 pagina 4
T.O.G
G
G
O
met
jelen
O
>het
>eren
>ger
h
meer vei
dergelijl
afsluit.
suden
sty Ci
.Het
koopavond
o
G
O
O
o
o
o
o
o
25.950, -
1 1.950,-
9.950,-
13.950, -
11.950, -
19.950, -
24.950, -
15.950, -
16.950, -
19.950, -
19.950, -
17.950, -
16.950, -
19.500,-
24.950, -
11.950, -
27.950, -
10.950, -
20.950, -
29.950, -
14.950, -
21.950, -
15.950, -
16.950, -
8.950,-
10.950, -
13.500, -
24.950, -
23.950, -
29.950, -
23.950, -
23.950, -
29.950, -
35.950, -
33.500, -
31.950, -
14.950, -
Citroën
verkrijgbac
uitvoerinc
treft enkele
Is wat
iken.
Volvo o.
keer d
dergelij
met een
maatscl
an Europa,
n nuldens bespaart,
nur u alleen bij on
want een veilic
aan dealer.
(bij dieselmotoren)
jrgastest (bij
mderdeel van de
auto
metaallok
vergrende
bediende
een tempert
airconditioi
se Volvo-
sinds
het meer
kan het
Suropese
Sracht
uropean
studie over
>en
tijdens alle
iwezig, geeft
i, met als
i Trader
Jos Verstappei
Jos Verstappen is ti
beursdagen aanwe
interviews, deelt
het
motoren,
s Peugeot
idg.
de hele wereld br
verzamelaars zijn
weggehaald. Ber:
namen als Fangic
Rind, Stewart, Hu
klinken'
zijn dive
1-tec
aam
deel:
bant
recor
Formule 1 wc
verbeteren!
irage de
len op de
3, komt de
functioneert
5uw, rookt
en rijdt
roeger
aale
naam Tentation. Voor een
meerprijs van f.2.700,= krijgt
deze auto onder meer een
ik, centrale
leling, elektrisch
e voorportierruiten en
'eratuur geregelde
woning.
Decf low
zikkeld dat
kool.
1985 kwam de speciale
Lacoste op de markt, later dat
jaar gevoigd door de puur
Nederlandse Accent. Deze
uitvoering zorgde ervoor dat
de Peugeot 205 eerste in z'n
klasse werd. Eén op de drie
205's die in Nederland zijn
verkocht is van het type
Accent.
Toen het definitieve prototype
klaar was, kon worden
begonnen met het uitvc
van zo'n 100.000 tests. A
details kwamen hierbij aan
bod. Verder werden er meer
Heel wat vervuilde
benzinemotors
slechte uitlaatc
Maar ook diese
geven een hog£
roet. Bij mot
srvuild zijl
srbi
wedstrijdleider Harry
Splinter. Er zijn tribunes met
3000 zitplaatsen.
Alle genoemde acties gelden
voor auto's die uiterlijk 31
januari 1997 op kenteken
worden gezet.
sleutelhanger.
Rijdend valt op dat de 205
misschien wat betre
vormgevingsdetails
gedateerd begint te ral
Maar als we kijken naar
prestaties, weggedrag en
comfort, dan gaat die vlieger
totaal niet op. Nog steeds is
het een aantrekkelijke
compacte auto met veel
gebruiksmogelijkheden en
een bewezen
betrouwbaarheid. Bovendien
koppelt Peugeot bij de
Génération al deze zaken aan
een meer dan aantrekkelijke
aanschafprijs. De driedeurs
1.4 kost namelijk f. 19.990,=. De
diesel komt op f.23.990,=. Wil
men twee extra portieren dan
moet daarvoor f. 1.010,=
worden afgerekend. De
Nederlandse importeur heeft
van de fabriek 1500
exemplaren toegezegd
gekregen, waarvan er al zo'n
duizend zijn verkocht. De
voorraad is dus uiterst
beperkt, al zal men probe
wellicht nog wat meer
exemplaren van deze laatste
205 naar ons land te halen.
Het thema van de 1996 editie
is "Wereldkampioenen".
Daarom zijn uit de Formule 1
historie 16 wereldkampioens-
auto's bijeen gebracht, de
originele exemplaren die over
ren veroorzaken
utgasemissies.
selmotoren
>ge uitstoot, van
rotoren die inwendig
vervuild zijn is de
verbranding niet in orde en
dat heeft invloed op de
prestaties, het verbruik en
vooral de uitlaatgassen. In
garagetaal:
compressieverlies, hoger
olieverbruik, pingelen,
nadieselen,
vermogensverlies.
Als per 1 januari de roetmeting
en in de loop van 1997 ook de viei
benzinemotoren) een verplicht oi
APK-keuring wordt zullen heel veel auto's de
nieuwe strenge keuringswaarden overschrijden.
Ze mogen dan niet meer de weg op.
De vierde editie van de beurs Speed Design die
van 13 tot en met 18 november wordt gehouden in
de Utrechtse Jaarbeurs heeft weer alles te bieden
op het gebied van autosport, audio, tuning, styling,
accessoires, oldtimers en een spectaculair
indoorrace programma.
Op dit moment heeft de
Citroën-dealer veel
aantrekkelijke aanbiedingen.
Zo worden op dit moment de
bijvoorbeeld door intensieve controle, Break-versies van de Citroën
opgevoerd zou kunnen worden tot 95%, zouden ZX, Xantia en XM voor
er per jaar 7000 dodelijke slachtoffers minder hetzelfde bedrag aangeboden
vallen. De Council pleit voor het vaststellen als de vijfdeurs. De ZX Break
van een percentage in de Unie dat als taak- start nu als 1.4i X bij f.30.090,=.
stelling voor alle lidstaten zou kunnen dienen. Er is een Xantia Break vanaf
Het rapport is aangeboden aan Europees f.40.430,= en de grote XM
Commissaris van Vervoer Neil Kinnock. (Bron Break wordt afgeleverd voor
Rai Actueel) f.55.265,=. Kiest men bij de ZX
handtekeningen uit en
demonstreert zijn capriolen in
de indoor-Arena. In de
Formule 1 hal staat een
podium met daarop diverse
activiteiten onder aanvoering
van Olav Mol en Allard Kalff
Speed Design biedt een
overzicht van de nationale
„=,„4bij race-en rallysport met
- -zijn presentaties van diverse
,aald. Beroemde klasses, merkencups en
Is Fangio, Clark, Hill, verschillende teams,
lewart, Hunt en Lauda hoogtepunt het Auto 1
hierbij. Daarnaast Dutch Touring Car
i diverse actuele Formule Championship.
teams op Speed Design
"iwezig. Bezoekers kunnen
=elnemen aan een
idenwisselspel. Probeer de
jrds die op dit gebied in de
mule 1 worden gehaald te
voor een vijfdeurs dan betaalt
men de prijs van de driedeurs
en wie toch graag een
driedeurs heeft krijgt gratis
voor duizend gulden aan
accessoires. Overigens
betaalt men tijdelijk ook geen
meerprijs voor de Saxo
vijfdeurs. De accessoire-actie
geldt op de Saxo 3-deurs.
De Citroën Xantia is
baar in een speciale
ig die luistert naar de
krachtige 205 Turbo 16 werd
vele jaren lang één grote
reclamespot voor de normale
205. Ari Vatanen won nog in
de testfase van de auto de
Finse 1000 Meren-rally. In 1984
introduceerde Peugeot de 205
GTi met een vermogen van.
105 pk, die tegelijk met zeven
andere driedeursversies op
de markt kwam. De eerste 205
met elektrische aandrijving
dateert uit datzelfde jaar. De
205 Turbo 16 kwam in 1985 in
een beperkte oplage van 200
stuks in een 'civiele'
uitvoering op de markt met
een direct achter de stoelen
geplaatste motor van 200 pk
en permanente
vierwielaandrijving. Begin
Franse klassiekers
Het kloppende hart van de
beurs blijft de wereld van de
mooie auto. Vele tuning- en
stylingbedrijven toveren uw
auto om met behulp van
spoiler tot turbo. Bij de
klassieke schoonheden
voeren de Franse klassiekers
de boventoon, met onder meer
25 klassieke Citroëns.
Speed Design in de
Jaarbeurs Utrecht is van
woensdag tot en met vrijdag
geopend van 14.00 tot 22.00
uur en op zaterdag, zondag en
maandag van 10.00 tot 18.00
uur. De entreeprijs bedraagt
f.25, inclusief een bezoek
aan de indoor aktie-Arena.
Kinderen tot 5 jaar mogen
gratis naar binnen en het grut
tot 11 jaar betaalt slechts
f.10,-.
teruggebracht.
Daarna kan de gar
motor weer afstellt
fabrieksgegevens,
auto door de APK, f
hij weer als nieuw,
minder, trekt beter i
weer zo zuinig als vre
omdat er weer optime
verbranding is.
De Tecflow Speedcleaner is te
koop bij garages en de betere
autoshop (22,50 gulden). Eén
flacon is voldoende om een
inwendig vervuilde motor
helemaal schoon te krijgen.
sn van 75
pk, zorgt voor een top van 175
km/u en sprint in 10,6
seconden van 0 tot 100 km/u.
De 1,8 liter diesel is goed voor
60 pk, een top van 156 km/u en
een acceleratie van 0 tot 100
km/u in 15,1 seconden. De
__i de Génération
zeer compleet. De portieren
en achterklep worden op
afstand centraal vergrendeld.
De voorportierruiten kunnen
met een druk op de knop
worden geopend, het
raamwerk is getint en de
bumpers worden gedeeltelijk
in de carrosseriekleur
uitgevoerd. Het meubilair is
met velours bekleed, de
achterbank is neerklapbaar
en de achterruit is voorzien
van een wisser en sproeier.
De Génération is voorzien van
een speciale badge op de
achterklep. Bovendien is
iedere Génération
genummerd op de
Een betere controle zal leiden tot hclx
dragen van autogordels en daardoor
antal dodelijke slachtoffers in de Eu
wxiie met vijftien procent teruggebrac
worden. Deze conclusie trekt de Euro’-
Transport Safety Council uit een stuu
dit onderwerp. Het percentage auto-
inzittenden dat gordels draagt varieert van
land tot land, maar is overal te laag. Als het,
Ook aan successtory's
komt een eind. Toen de
Peugeot 205 in februari
1983 werd gepresenteerd,
kon het merk niet
bevroeden dat van deze
compacte auto ruim 5
miljoen exemplaren
gebouwd zouden worden.
Alleen al in Nederland
werden er ruim 150.000 op
de weg gezet. Maar de
205 stevent nu op zijn
afscheid af met de
speciale Génération-
uitvoering.
Ook op zo. 9.30-12.30 wr aan
G A RA G E Ij Uni<
sve prc._.2r,
>rden
voeren
.Alle
Overeenkomst
tussen Volvo
en Ohra
Alle Nederlandse
dealers mogen si
september schade-
reparaties uitvoeren van
bij Ohra verzekerde
Volvo's. Het is de eerste
r dat een automerk een
jelijke samenwerking
=en verzekerings-
itschappij aangaat. De
samenwerking is een
belangrijke stap tegen de
gestuurde schade-stroom
door verzekerings
maatschappijen. Veel
verzekeraars werken
samen met vooraf
geselecteerde
schadeherstellers, in veel
gevallen niet de
merkendealer. Volvo-
dealers kunnen nu schades
repareren van alle bij Ohra
verzekerde Volvo's. Het is
de bedoeling dat Volvo in
de nabije toekomst met
meer verzekeraars een
jke overeenkomst
ns pas
:inwm van
.Is u bedenkt
nt rente
offie
lar zetten?
Op het indoor-kartcircuit kan
men zelf het stuur in handen
nemen. Maar het summum
van aktie is de indoor-Arena
met elk uur een programma
onderdeel zoals eendencross,
oval-racing, rallysprints,
merkencups etc.
Het programma staat onder
supervisie van KNAF
veiligheidsfunctionaris en
5 miljoen
In 1986 verscheen de door
Pininfarina getekende en
gebouwde cabric
sterke GTi en ux? «w
automaat. Gebaseerd op het
Nederlandse Accent-succes
startte de fabriek met de 205
Junior, terwijl de GTi een 1.9
liter motor kreeg van 130 pk. In
1987 werden een aantal
bescheiden zichtbare
wijzigingen doorgevoerd,
maar de 205 behield zijn
vertrouwde uitstraling. In
Mulhouse liep het 2.000.005-
ste exemplaar van de band,
bestemd voor Japan. Een
grappige versie was de
Rallye uit 1988, terwijl de 205
CJ cabrio-rijden betaalbaar autc
maakte. In 1989 volgde de 205 zal s
H^B Minder rook
jp» Stam Automotive Products uit
Beverwijk heeft een
JL reinigingsmiddel, Te
|B Speedcleaner, ontwikt
■I doeltreffend alle roet, kc
hars en gom in het hele
brandstofsysteem, op kleppen
en zuigers tot aan de
katalysator toe, oplost en
B af voert. Het middel wordt
BBH toegevoegd aan de brandstof,
voldoet aan de laatste milieu-
||KB eisen en halveert bij
||nK dieselmotoren de roetuitstoot
^BB al na 60 kilometer, terwijl de
B^F uitlaatemissies bij
HF benzinemotoren tot een
acceptabele hoogte worden
Eigen ontwerp
Uit deze basiseisen kwam een
omschrijving waarmee de
ontwikkelingsafdeling van
start kon: een
voorwielaangedreven auto
met vijf zitplaatsen, vijf
portieren, een lengte tussen
3,60 en 3,80 meter, vier
onafhankelijk geveerde
wielen en de mogelijkheid
meerdere motoren in te
bouwen. In datzelfde jaar
waren de eerste ontwerpen
gereed, gemaakt door het
eigen Ontwerpcentrum en dat
van Pininfarina. Alle
klassieke en conventionele
voorstellen werden direct van
tafel geveegd en er werd
besloten verder te gaan met
het meest originele eigen
ontwerp. Dit model had een
sterk aflopende motorkap
omdat het reservewiel onder
de kofferruimte was
geplaatst. Een lage, strakke
daklijn was mogelijk
vanwege een laag onderstel
van de stoelen, terwijl de auto
ook voorzien was van een voor
die tijd ongebruikelijk groot
glasoppervlak. De Algemene
Directie gaf in 1979 definitief
groen licht voor dit model.
De vormgeving van het
interieur ging ook al in 1977
van start. Hierbij moest veel
ruimte worden geschapen. De
inrichting moest tijdloos
worden en afgeronde
dan 1 miljoen testkilometers
afgelegd. Daaronder de
zogenaamde corrosieproeven
bestaande uit 15 kilometer
steenslag, 955 kilometer door
modderig pekelwater, 76
kilometer door pekelwater,
14.000 kilometer rijden en 960
uur in een warme (50 graden)
en vochtige (95%) omgeving.
De uiteindelijke
serieproductie ging in
november 1982 in Mulhouse
van start.
Aanvankelijk werd de 205
alleen als vijfdeurs
gepresenteerd in zeven
versies met een
benzinemotor. In september
van 1983 werden daar de
diesels aan toegevoegd. De
Het project dat uiteir
205 opleverde ging in >uu
start. Er werden vooraf eisen
gesteld met betrekking tot een
laag gewicht,
aërodynamische vorm en j
gebruik van efficinte ro
Ook moest de nieuwe P
compact, ruim, krachtic
zuinig, esthetisch en
praktisch zijn.
indelijk de profielen hebben ter
in 1977 van bescherming van de
inzittenden in geval van een
botsing. Het onderstel moest
compact en tegelijk
comfortabel zijn.
De oplossing: voor McPherson
veerpoten met achter de
vooras een stabilisatorstang
en achter getrokken
wieldraagarmen en
dwarsgeplaatste
torsiestaven.
Turbo 16
Met gratis Winter~~V&
Mobiliteitspas.
Een grondige Winterklaar inspectie voor maar 27,50. Plus een gr'
Winter Mobiliteitspas voor gratis hulp in Nederland en de rest van
Plus Winter Voordeel Cheques waarmee u honderden guk
Zoveel zekerheid en zoveel voordeel vindt u i
IJlMrTVI K°m sne' met uw Nissan bij ons langs,
prob|eem|oze winter begint bij de Nissai
Roland Garros, terwijl een
jaar later de produktie zijn
hoogtepunt bereikte met
605.084 stuks in 12 maanden.
Een zeer begerenswaardige
205 was de turbodiesel, terwijl
dat predikaat ook gold voor de
Gentry gebaseerd op de GTi
met leer, metaallok en
lichtmetalen wielen. In 1991
kreeg de 205 gezelschap van
de 106, een auto die eigenlijk
als zijn opvolger bedoeld was.
Maar de 205 liep nog ste 1
.geei
xxi 1994
jroot. Eén
erde
i. In
Aantrekkelijk
De Génération is er met
benzine- en diesel en naar
keuze als drie- en vijfdeurs.
De 1.4 liter benzinemotor
levert een vermogei
zorgt voor een to
xxxxx/u en sprint in 10,
:onden van 0 tot
is got
156 k
eleratie van 0 tot IGv
xxxxx, xx xxx 15,1 seconden. De
sp nog steeds zo uitrusting van de Génération
:abriolet, de 115 pk goed, dat Peugeot van geen is zeer compleeT'
snde205 ophoudenwist. Ookin 1994 enac"
was het succes nog groot. Eén afsta
op de vijf geproduceerd
Peugeot's was een 205.
februari 1995 liep de
vijfmiljoenste 205 van de
band. In mei volgend jaar zal
het laatste exemplaar worden
geproduceerd. Tot die tijd is
de 205 nog leverbaar in een
speciale uitvoering, de
Génération. Iedereen die nog
graag een nieuwe 205 wil
kopen heeft nog maar kort de
gelegenheid, terwijl het niet
eens ondenkbaar is dat deze
to vroegtijdig uitverkocht
1 zijn.
PS-ZP-01
11
j
S