Peugeot 205 Génération e> 13 t/m 18 november Citroën-dealer deelt uit Vervuilde motor wordt probleem Mt en I S maar Waardig afscheid ND Winterklaar inspectie voor, 27,5<W q; Speed Design in Utrechtse Jaarbeurs Meer gordelcontrole in Europa ealer! Auto's eerder door de keuring dinTssinW^ BÉ I DE AUTOMAAT Donderdag 14 november 1996 pagina b DE TILBURGSE KOERIER 6 pagina 4 T.O.G G G O met jelen O >het >eren >ger h meer vei dergelijl afsluit. suden sty Ci .Het koopavond o G O O o o o o o 25.950, - 1 1.950,- 9.950,- 13.950, - 11.950, - 19.950, - 24.950, - 15.950, - 16.950, - 19.950, - 19.950, - 17.950, - 16.950, - 19.500,- 24.950, - 11.950, - 27.950, - 10.950, - 20.950, - 29.950, - 14.950, - 21.950, - 15.950, - 16.950, - 8.950,- 10.950, - 13.500, - 24.950, - 23.950, - 29.950, - 23.950, - 23.950, - 29.950, - 35.950, - 33.500, - 31.950, - 14.950, - Citroën verkrijgbac uitvoerinc treft enkele Is wat iken. Volvo o. keer d dergelij met een maatscl an Europa, n nuldens bespaart, nur u alleen bij on want een veilic aan dealer. (bij dieselmotoren) jrgastest (bij mderdeel van de auto metaallok vergrende bediende een tempert airconditioi se Volvo- sinds het meer kan het Suropese Sracht uropean studie over >en tijdens alle iwezig, geeft i, met als i Trader Jos Verstappei Jos Verstappen is ti beursdagen aanwe interviews, deelt het motoren, s Peugeot idg. de hele wereld br verzamelaars zijn weggehaald. Ber: namen als Fangic Rind, Stewart, Hu klinken' zijn dive 1-tec aam deel: bant recor Formule 1 wc verbeteren! irage de len op de 3, komt de functioneert 5uw, rookt en rijdt roeger aale naam Tentation. Voor een meerprijs van f.2.700,= krijgt deze auto onder meer een ik, centrale leling, elektrisch e voorportierruiten en 'eratuur geregelde woning. Decf low zikkeld dat kool. 1985 kwam de speciale Lacoste op de markt, later dat jaar gevoigd door de puur Nederlandse Accent. Deze uitvoering zorgde ervoor dat de Peugeot 205 eerste in z'n klasse werd. Eén op de drie 205's die in Nederland zijn verkocht is van het type Accent. Toen het definitieve prototype klaar was, kon worden begonnen met het uitvc van zo'n 100.000 tests. A details kwamen hierbij aan bod. Verder werden er meer Heel wat vervuilde benzinemotors slechte uitlaatc Maar ook diese geven een hog£ roet. Bij mot srvuild zijl srbi wedstrijdleider Harry Splinter. Er zijn tribunes met 3000 zitplaatsen. Alle genoemde acties gelden voor auto's die uiterlijk 31 januari 1997 op kenteken worden gezet. sleutelhanger. Rijdend valt op dat de 205 misschien wat betre vormgevingsdetails gedateerd begint te ral Maar als we kijken naar prestaties, weggedrag en comfort, dan gaat die vlieger totaal niet op. Nog steeds is het een aantrekkelijke compacte auto met veel gebruiksmogelijkheden en een bewezen betrouwbaarheid. Bovendien koppelt Peugeot bij de Génération al deze zaken aan een meer dan aantrekkelijke aanschafprijs. De driedeurs 1.4 kost namelijk f. 19.990,=. De diesel komt op f.23.990,=. Wil men twee extra portieren dan moet daarvoor f. 1.010,= worden afgerekend. De Nederlandse importeur heeft van de fabriek 1500 exemplaren toegezegd gekregen, waarvan er al zo'n duizend zijn verkocht. De voorraad is dus uiterst beperkt, al zal men probe wellicht nog wat meer exemplaren van deze laatste 205 naar ons land te halen. Het thema van de 1996 editie is "Wereldkampioenen". Daarom zijn uit de Formule 1 historie 16 wereldkampioens- auto's bijeen gebracht, de originele exemplaren die over ren veroorzaken utgasemissies. selmotoren >ge uitstoot, van rotoren die inwendig vervuild zijn is de verbranding niet in orde en dat heeft invloed op de prestaties, het verbruik en vooral de uitlaatgassen. In garagetaal: compressieverlies, hoger olieverbruik, pingelen, nadieselen, vermogensverlies. Als per 1 januari de roetmeting en in de loop van 1997 ook de viei benzinemotoren) een verplicht oi APK-keuring wordt zullen heel veel auto's de nieuwe strenge keuringswaarden overschrijden. Ze mogen dan niet meer de weg op. De vierde editie van de beurs Speed Design die van 13 tot en met 18 november wordt gehouden in de Utrechtse Jaarbeurs heeft weer alles te bieden op het gebied van autosport, audio, tuning, styling, accessoires, oldtimers en een spectaculair indoorrace programma. Op dit moment heeft de Citroën-dealer veel aantrekkelijke aanbiedingen. Zo worden op dit moment de bijvoorbeeld door intensieve controle, Break-versies van de Citroën opgevoerd zou kunnen worden tot 95%, zouden ZX, Xantia en XM voor er per jaar 7000 dodelijke slachtoffers minder hetzelfde bedrag aangeboden vallen. De Council pleit voor het vaststellen als de vijfdeurs. De ZX Break van een percentage in de Unie dat als taak- start nu als 1.4i X bij f.30.090,=. stelling voor alle lidstaten zou kunnen dienen. Er is een Xantia Break vanaf Het rapport is aangeboden aan Europees f.40.430,= en de grote XM Commissaris van Vervoer Neil Kinnock. (Bron Break wordt afgeleverd voor Rai Actueel) f.55.265,=. Kiest men bij de ZX handtekeningen uit en demonstreert zijn capriolen in de indoor-Arena. In de Formule 1 hal staat een podium met daarop diverse activiteiten onder aanvoering van Olav Mol en Allard Kalff Speed Design biedt een overzicht van de nationale „=,„4bij race-en rallysport met - -zijn presentaties van diverse ,aald. Beroemde klasses, merkencups en Is Fangio, Clark, Hill, verschillende teams, lewart, Hunt en Lauda hoogtepunt het Auto 1 hierbij. Daarnaast Dutch Touring Car i diverse actuele Formule Championship. teams op Speed Design "iwezig. Bezoekers kunnen =elnemen aan een idenwisselspel. Probeer de jrds die op dit gebied in de mule 1 worden gehaald te voor een vijfdeurs dan betaalt men de prijs van de driedeurs en wie toch graag een driedeurs heeft krijgt gratis voor duizend gulden aan accessoires. Overigens betaalt men tijdelijk ook geen meerprijs voor de Saxo vijfdeurs. De accessoire-actie geldt op de Saxo 3-deurs. De Citroën Xantia is baar in een speciale ig die luistert naar de krachtige 205 Turbo 16 werd vele jaren lang één grote reclamespot voor de normale 205. Ari Vatanen won nog in de testfase van de auto de Finse 1000 Meren-rally. In 1984 introduceerde Peugeot de 205 GTi met een vermogen van. 105 pk, die tegelijk met zeven andere driedeursversies op de markt kwam. De eerste 205 met elektrische aandrijving dateert uit datzelfde jaar. De 205 Turbo 16 kwam in 1985 in een beperkte oplage van 200 stuks in een 'civiele' uitvoering op de markt met een direct achter de stoelen geplaatste motor van 200 pk en permanente vierwielaandrijving. Begin Franse klassiekers Het kloppende hart van de beurs blijft de wereld van de mooie auto. Vele tuning- en stylingbedrijven toveren uw auto om met behulp van spoiler tot turbo. Bij de klassieke schoonheden voeren de Franse klassiekers de boventoon, met onder meer 25 klassieke Citroëns. Speed Design in de Jaarbeurs Utrecht is van woensdag tot en met vrijdag geopend van 14.00 tot 22.00 uur en op zaterdag, zondag en maandag van 10.00 tot 18.00 uur. De entreeprijs bedraagt f.25, inclusief een bezoek aan de indoor aktie-Arena. Kinderen tot 5 jaar mogen gratis naar binnen en het grut tot 11 jaar betaalt slechts f.10,-. teruggebracht. Daarna kan de gar motor weer afstellt fabrieksgegevens, auto door de APK, f hij weer als nieuw, minder, trekt beter i weer zo zuinig als vre omdat er weer optime verbranding is. De Tecflow Speedcleaner is te koop bij garages en de betere autoshop (22,50 gulden). Eén flacon is voldoende om een inwendig vervuilde motor helemaal schoon te krijgen. sn van 75 pk, zorgt voor een top van 175 km/u en sprint in 10,6 seconden van 0 tot 100 km/u. De 1,8 liter diesel is goed voor 60 pk, een top van 156 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 15,1 seconden. De __i de Génération zeer compleet. De portieren en achterklep worden op afstand centraal vergrendeld. De voorportierruiten kunnen met een druk op de knop worden geopend, het raamwerk is getint en de bumpers worden gedeeltelijk in de carrosseriekleur uitgevoerd. Het meubilair is met velours bekleed, de achterbank is neerklapbaar en de achterruit is voorzien van een wisser en sproeier. De Génération is voorzien van een speciale badge op de achterklep. Bovendien is iedere Génération genummerd op de Een betere controle zal leiden tot hclx dragen van autogordels en daardoor antal dodelijke slachtoffers in de Eu wxiie met vijftien procent teruggebrac worden. Deze conclusie trekt de Euro’- Transport Safety Council uit een stuu dit onderwerp. Het percentage auto- inzittenden dat gordels draagt varieert van land tot land, maar is overal te laag. Als het, Ook aan successtory's komt een eind. Toen de Peugeot 205 in februari 1983 werd gepresenteerd, kon het merk niet bevroeden dat van deze compacte auto ruim 5 miljoen exemplaren gebouwd zouden worden. Alleen al in Nederland werden er ruim 150.000 op de weg gezet. Maar de 205 stevent nu op zijn afscheid af met de speciale Génération- uitvoering. Ook op zo. 9.30-12.30 wr aan G A RA G E Ij Uni< sve prc._.2r, >rden voeren .Alle Overeenkomst tussen Volvo en Ohra Alle Nederlandse dealers mogen si september schade- reparaties uitvoeren van bij Ohra verzekerde Volvo's. Het is de eerste r dat een automerk een jelijke samenwerking =en verzekerings- itschappij aangaat. De samenwerking is een belangrijke stap tegen de gestuurde schade-stroom door verzekerings maatschappijen. Veel verzekeraars werken samen met vooraf geselecteerde schadeherstellers, in veel gevallen niet de merkendealer. Volvo- dealers kunnen nu schades repareren van alle bij Ohra verzekerde Volvo's. Het is de bedoeling dat Volvo in de nabije toekomst met meer verzekeraars een jke overeenkomst ns pas :inwm van .Is u bedenkt nt rente offie lar zetten? Op het indoor-kartcircuit kan men zelf het stuur in handen nemen. Maar het summum van aktie is de indoor-Arena met elk uur een programma onderdeel zoals eendencross, oval-racing, rallysprints, merkencups etc. Het programma staat onder supervisie van KNAF veiligheidsfunctionaris en 5 miljoen In 1986 verscheen de door Pininfarina getekende en gebouwde cabric sterke GTi en ux? «w automaat. Gebaseerd op het Nederlandse Accent-succes startte de fabriek met de 205 Junior, terwijl de GTi een 1.9 liter motor kreeg van 130 pk. In 1987 werden een aantal bescheiden zichtbare wijzigingen doorgevoerd, maar de 205 behield zijn vertrouwde uitstraling. In Mulhouse liep het 2.000.005- ste exemplaar van de band, bestemd voor Japan. Een grappige versie was de Rallye uit 1988, terwijl de 205 CJ cabrio-rijden betaalbaar autc maakte. In 1989 volgde de 205 zal s H^B Minder rook jp» Stam Automotive Products uit Beverwijk heeft een JL reinigingsmiddel, Te |B Speedcleaner, ontwikt ■I doeltreffend alle roet, kc hars en gom in het hele brandstofsysteem, op kleppen en zuigers tot aan de katalysator toe, oplost en B af voert. Het middel wordt BBH toegevoegd aan de brandstof, voldoet aan de laatste milieu- ||KB eisen en halveert bij ||nK dieselmotoren de roetuitstoot ^BB al na 60 kilometer, terwijl de B^F uitlaatemissies bij HF benzinemotoren tot een acceptabele hoogte worden Eigen ontwerp Uit deze basiseisen kwam een omschrijving waarmee de ontwikkelingsafdeling van start kon: een voorwielaangedreven auto met vijf zitplaatsen, vijf portieren, een lengte tussen 3,60 en 3,80 meter, vier onafhankelijk geveerde wielen en de mogelijkheid meerdere motoren in te bouwen. In datzelfde jaar waren de eerste ontwerpen gereed, gemaakt door het eigen Ontwerpcentrum en dat van Pininfarina. Alle klassieke en conventionele voorstellen werden direct van tafel geveegd en er werd besloten verder te gaan met het meest originele eigen ontwerp. Dit model had een sterk aflopende motorkap omdat het reservewiel onder de kofferruimte was geplaatst. Een lage, strakke daklijn was mogelijk vanwege een laag onderstel van de stoelen, terwijl de auto ook voorzien was van een voor die tijd ongebruikelijk groot glasoppervlak. De Algemene Directie gaf in 1979 definitief groen licht voor dit model. De vormgeving van het interieur ging ook al in 1977 van start. Hierbij moest veel ruimte worden geschapen. De inrichting moest tijdloos worden en afgeronde dan 1 miljoen testkilometers afgelegd. Daaronder de zogenaamde corrosieproeven bestaande uit 15 kilometer steenslag, 955 kilometer door modderig pekelwater, 76 kilometer door pekelwater, 14.000 kilometer rijden en 960 uur in een warme (50 graden) en vochtige (95%) omgeving. De uiteindelijke serieproductie ging in november 1982 in Mulhouse van start. Aanvankelijk werd de 205 alleen als vijfdeurs gepresenteerd in zeven versies met een benzinemotor. In september van 1983 werden daar de diesels aan toegevoegd. De Het project dat uiteir 205 opleverde ging in >uu start. Er werden vooraf eisen gesteld met betrekking tot een laag gewicht, aërodynamische vorm en j gebruik van efficinte ro Ook moest de nieuwe P compact, ruim, krachtic zuinig, esthetisch en praktisch zijn. indelijk de profielen hebben ter in 1977 van bescherming van de inzittenden in geval van een botsing. Het onderstel moest compact en tegelijk comfortabel zijn. De oplossing: voor McPherson veerpoten met achter de vooras een stabilisatorstang en achter getrokken wieldraagarmen en dwarsgeplaatste torsiestaven. Turbo 16 Met gratis Winter~~V& Mobiliteitspas. Een grondige Winterklaar inspectie voor maar 27,50. Plus een gr' Winter Mobiliteitspas voor gratis hulp in Nederland en de rest van Plus Winter Voordeel Cheques waarmee u honderden guk Zoveel zekerheid en zoveel voordeel vindt u i IJlMrTVI K°m sne' met uw Nissan bij ons langs, prob|eem|oze winter begint bij de Nissai Roland Garros, terwijl een jaar later de produktie zijn hoogtepunt bereikte met 605.084 stuks in 12 maanden. Een zeer begerenswaardige 205 was de turbodiesel, terwijl dat predikaat ook gold voor de Gentry gebaseerd op de GTi met leer, metaallok en lichtmetalen wielen. In 1991 kreeg de 205 gezelschap van de 106, een auto die eigenlijk als zijn opvolger bedoeld was. Maar de 205 liep nog ste 1 .geei xxi 1994 jroot. Eén erde i. In Aantrekkelijk De Génération is er met benzine- en diesel en naar keuze als drie- en vijfdeurs. De 1.4 liter benzinemotor levert een vermogei zorgt voor een to xxxxx/u en sprint in 10, :onden van 0 tot is got 156 k eleratie van 0 tot IGv xxxxx, xx xxx 15,1 seconden. De sp nog steeds zo uitrusting van de Génération :abriolet, de 115 pk goed, dat Peugeot van geen is zeer compleeT' snde205 ophoudenwist. Ookin 1994 enac" was het succes nog groot. Eén afsta op de vijf geproduceerd Peugeot's was een 205. februari 1995 liep de vijfmiljoenste 205 van de band. In mei volgend jaar zal het laatste exemplaar worden geproduceerd. Tot die tijd is de 205 nog leverbaar in een speciale uitvoering, de Génération. Iedereen die nog graag een nieuwe 205 wil kopen heeft nog maar kort de gelegenheid, terwijl het niet eens ondenkbaar is dat deze to vroegtijdig uitverkocht 1 zijn. PS-ZP-01 11 j S

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 25