7£7L Ford Maverick 1 )0N (T Opgepoetst Fiat Palio ook als stationwagon Kleine Honda Logo 50 k EH» n u ft- 1 4 9 DAGEN TOT HET JAAR 2000 95 11 8 Bijlage van: De Tilburgse Koerier - ste en Tilburg iht (Koopavond: vrijdag) FEL dag iwjb pagina ia Oplage: 100.800 Donderdag 7 november 1996 Motornummer «el n ,J - TEL. 5426356 iropa r «lissii ito). Autotest: Nieuwe naam Lees verder Auto Bongers in dit nummer o.a.: pag. 3 pag. 5 BURG Mogelijk kleine auto van Suzuki en General Motors Jaargang 8 Nummer 43 de Nederlandse i aantallen die Hyundai Coupé 2.0iFX 'ed >pk ;md leukste ideeën :rden geweldige kerststemming :te voor. Europa 3 het IRG UTRECHT I van .00 uur beide aut te geven, driedev' metenac vooral door i koplam' oog spri beschei want het van dit idee i die hun rrkolom is 1 ook nog De centi >g heeft e i Deadlock, sndelde i niet van >end worden. Vrijloopnaven De ruiten kunnen elektrisch worden geopend. Bij de driedeurs zijn de ruiten achterin handmatig uitstelbaar. De stuur’ verstelbaar, terwijl oo» eens de hoogte van de xcn.iriSCh spiegels, sau', twee Het terreinautosegment speelt op markt een zeer bescheiden rol. De door de verschillende merken worden verkocht zijn niet overweldigend. Ford denkt dan ook van de vernieuwde Maverick niet meer dan zo'n 250 auto's op jaarbasis te gaan verkopen. Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur imiei niet kan ik deze j alleen hen... Tony Vos gekoppeld aan een handge- schakelde vijfbak of multi- matic Continu Variabele Transmissie. De voorwielophanging bestaat uit McPherson veerpoten, terwijl men achter heeft gekozen voor een torsie- as. De kleine Logo heeft een zeer complete uitrusting met standaard onder meer Tijdens de kort geleden gehouden autotentoonstelling in het Braziliaanse Sao Paulo introduceerde Fiat de nieuwe Palio Weekend, een stationcar-versie van de reeds in productie genomen drie- en vijfdeurs Palio. De Palio is een auto in de klasse van de Punto waarmee Fiat vooral mikt op zich snel ontwikkelende markten buiten Europa en Meer smoel Na een paar jaar vond men bij Ford (en Nissan) de tijd rijp om ito's wat meer smoel i. De 4,19 meter lange Burs en 4,67 meter ide vijfdeurs kwamen 1 door de kleine impen en weinig in het pringende grille te bescheiden over voor een 4x4. Daar is nu flink verandering in gekomen. De rechthoekige koplampen hebben plaats gemaakt voor dubbele ronde exemplaren, een kleine en grote per kant. Deze lampen zijn omgeven door chroom, een materiaal waarmeisook de volledige grille is bedekt. Hierdoor trekt de neus nu enorm de aandacht. De gewijzigde bumper en de eveneens verchroomde buitenspiegels maken het beeld verder compleet. Ook monteert Ford bredere wielen Probleemloos tokkelt de diesel door modder, plassen en over een drassige ondergrond. Een diesel is nu eenmaal door zijn hoge koppel bij een laag toerental veel beter geschikt voor het terrein. Maar er zijn nauwelijks auto's van dit kalliber die het terrein ooit zien. De keuze voor een dies ligt vaak voor de hand vanwege het gunstige brandstofverbruik. Ford levert de nieuwe Maverick in slechts één standaard uitvoering, die echter op diverse manieren is uit te breiden. Daar zijn zelfs een aantal nieuw af de Dat Honda veel meer verschillende modellen produceert dan die men in Europa verkoopt, moge duidelijk zijn. Aan de onderzijde van het programma is in Japan de Honda Logo op de markt ge bracht zowel in een drie- als vijfdeurs variant. Deze Honda mini heeft een nieuwe 1,343 cc motor Grijs kenteken Het uiterlijk van de auto wordt gesierd door meegespoten bumpers, getint glas, mistlampen voor (de kleine ronde lampjes), kunststof verbreders langs de spatschermen en elektrisch verstelbare buitensjr Eén uitrustingsniveai motoren en twee carrosserievarianten leiden tot een programma met vier aufo's. De korte versie met benzinemotor kost f.55.990,=. De lange variant met dezelfde krachtbron komt op f.65.990,=. De twee diesels komen respectievelijk op f.62.490,= en f.72.490,=. Ford levert tijdelijk voor f. 1.490,= extra een zogenaamde exterieurpakket met aluminium opstaptredes, achterlichtbescherming, uitlaatsierstuk, achterspoiler met derde remlicht, aluminium-look B-stijl bekleding en een vol kunststof reservewielhouder. Tot slot is de Ford Maverick ook op grijs kenteken leverbaar. De driedeurs krijgt dan een verhoogd dak en kost met benzinemotor f.46.484,= inclusief BTW. De vijfdeurs kan worden gekozen met een volledig tussenschot vanaf f.52.531,=. Het dak heeft dan de normale hoogte. Kiest men voor een laag tussenschot dan moet het dak echter worden verhoogd. om nog verder aan de verwachting van een stoere terreinauto te kunnen voldoen. Het motorenprogramma is wat betreft keuze gelijk gebleven. De 2.4 liter 4 cilinder benzinemotor is echter aan de nieuwste emissie-normen aangepast om ook de komende jaren in het programma te kunnen blijven. De 12-klepper is goec voor een vermogen van 116 p bij 4800 tr/min en komt vreem genoeg bij de langere vijfdeurs op 118 pk uit. De 3- deurs haalt een topsnelheid van 160 km/u en heeft 13,7 seconden nodig om de 100 km/u op de teller aan te wijzen. De langere versie is iets trager in acceleratie (14,3 seconden), maar komt tot dezelfde top. De benzinemotor wordt in Europa minder verkocht dan de diesel en in Nederland is dat al niet anders, vooral omdat de Maverick ook op grijs kenteken kan worden besteld. stuurbekrachtiging, een bestuurdersairbag en hitte absorberend glas. Als optie zijn onder meer een airconditioning, ABS, navigatie systeem, sport-kit en een differentieel met beperkte slip leverbaar. In Japan verwacht Honda iedere maand zo'n 6.000 Logo's af te leveren. De export naar Europa is niet voorzien. Samen onderzoeken Suzuki Motor Corporation en General Motors International de mogelijkheid om in f samen te werken op gebied van kleine auto's. Hierbij moet worden gedacht aan de technische specificaties en nieuwe productie-methodes, terwijl ieder zelf voor de vormgeving zal zorgdragen. Sinds 1981 werken Suzuki en GM al samen in verscheidene delen van de wereld. In het Canadeese Ontario worden sinds 1989 diverse modellen voor de Noord- Amerikaanse markt gebouwd die zowel als Suzuki en Geo (van GM) worden geleverd. bestuurdersstoel kan worden aangepast. Op de inbouw van een radio is gerekend. Alle bedrading en vier speakers zijn al aanwezig. Kijken we naar het exterieur dan staat de auto op 17 inch stalen wielen. Op de vooras zijn automatische vrijloopnaven gemonteerd, die bij het inschakelen van de motor van 75 pk of een 1.6 liter 16-klepper. In eerste instantie zal de produktie van de Weekend net als de 3- en 5- deurs een aanvang nemen in Brazilië. Volgend jaar start de fabriek in Polen, maar vooralsnog is verkoop in Europa niet voorzien. Zou die beslissing positief uitvallen dan komen de Europese versies uiteraard uit de Poolse fabriek. vierwielaandrijvingen zorgen voor het aankoppelen van de voorwielen. Wordt op de verharde weg met tweewielaandrijving gereden, dan staat de vooras door middel van deze naven stil. Uiteraard kan via een extra pookje in de auto voor twee- en vierwielaandrijving worden gekozen met voor De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. fabriek te bestellen zaken bij zoals ABS, speciale kinderzitjes achterin en een ultrasoon alarmsysteem. De airbag in het stuurwiel is overigens op iedere Maverick standaard. De gordels voorin kunnen in hoogte worden aangepast. Op de stoelen en achterbank zijn hoofdsteunen geplaatst. Overigens is het meubilair met nieuwe stoffen bekleed. De vijfdeurs heeft er een derde zitrij bij gekregen, in de vorm van een makkelijk te verwijderen bankje. De rugleuning van de bank op de tweede zitrij is verstelbaar en kan in gelijke delen worden neergeklapt. De centrale vergrendeling heeft een zogenaamde De< Eenmaal vergrei deuren kunnen r binnenuit geopei Intercooler De dieselmotor is een 2,7 liter 4 cilinder met uitlaatterugvoersysteem die inmiddels is voorzien van een intercooler. Daarom is het vermogen met zo'n 25 procent toegenomen tot 125 pk bij 3600 tr/min en het koppel groeide naar 278 Nm bij 2000 tr/min. Hierdoor heeft de auto zowel op de weg als in het terrein wat meer te vertellen. Noord-Amerika. De Palio Weekend werd ontworpen door het eigen Centro Stile Fiat en het bekende ontwerpbureau IDEA. De Palio Weekend is 4,13 meter lang en heeft een bagageruimte van 460 liter. Een volume dat tot maximaal 1004 liter kan worden uitgebreid. Net als de reeds bestaande Palio-telgen krijgt de Weekend een 1.5 liter zware omstandigheden een lage gearing. De voorwielen zijn opgehangen aan dubbele wieldraagarmen, hebben torsiestaven en een stabilisatorstang. Achter vinden we een starre as met schroefveren, vijf geleide armen en eveneens een stabilisatorstang. Hiermee komt tot de Ford tot een goed comfort/terrein-compromis. Tijdens een rit door het terrein blijken ook bij de Maverick de bekende regels te gelden. De korte versie komt in het terrein verder en de dieselmotor is veruit favoriet. Wie echt regelmatig met de Maverick het terrein ingaat doet er verstandig aan een duidelijk op dit werk afgestemde bandenset aan te schaffen. Oude zaken zijn er om opnieuw uitgevonden te worden. Dat zien we met name vaak in de techniek. Wie denkt dat vier kleppen per cilinder en bijvoorbeeld een variabele kleptiming vindingen uit de jaren tachtig zijn, komt bedrogen uit. Al in het decennium na de Eerste Wereldoorlog werden diverse auto's hiermee uitgerust, al kwam het nooit tot een werkelijk grote produktie. Maar ook de overheid vindt bepaalde zaken weer opnieuw uit. Er zijn plannen om het motornummer van een auto weer op het kentekenbewijs te gaan vermelden. In het verleden werd dat al gedaan, maar dit gegeven verdween vanwege de extra administratieve rompslomp in het pre- computertijdperk. Wie zich overigens het kentekenbewijs kan herinneren dat tot voor enkele jaren terug werd uitgegeven, weet dat er meerdere gegevens niet ingevuld waren. Wat is de achterliggende gedachte bij het herinvoeren van het motornummer op het kentekenbewijs deel I? Er worden jaarlijks in ons land vele tienduizenden auto's gestolen, waarvan een belangrijk deel niet wordt teruggevonden. Echter hoe meer men van een auto weet en hoe sneller men van de diefstal op de hoogte is, hoe makkelijker de politie tot resultaat kan komen. Ook krijgt de politie regelmatig de opdracht een verdachte auto te onderzoeken. Is het wel de auto die op het kenteken vermeld staat? Zo wordt de omgeving rond het chassisnummer altijd bekeken of deze niet is ingelast en later overgespoten. Weet men het officiële motornummer dat bij de auto hoort, dan kan men ook daar naar kijken. Wordt een motor op legale wijze verwisseld (revisiemotor, andere motor bij klassieke auto), dan moet dit natuurlijk wel worden doorgegeven, enige nadeel v is dat mensen motor bijvoorbeeld zelf verwisseld hebben omdat het oude exemplaar dienst weigerde, bij de eerste APK al vast lopen omdat het motornummer klopt. Verder k ontwikkeling c maar toejuicht Ford heeft in het verleden in Europa nooit terreinauto's gemaakt, terwijl men op de Amerikaanse markt met bijvoorbeeld de Bronco en Explorer altijd sterk vertegenwoordigd is geweest. Daarom werd een samenwerking met Nissan aangegaan voor het ontwikkelen van een vierwielaangedreven terreinauto in het luxueuze segment. De Ford Maverick en Nissan Terrano II zijn daarom eikaars evenbeeld op enkele details na. 'ORGING

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 19