7£7L
Ford Maverick
1
)0N
(T
Opgepoetst
Fiat Palio ook als
stationwagon
Kleine Honda Logo
50
k
EH»
n
u ft- 1 4 9
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
95
11
8
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
-
ste en
Tilburg
iht
(Koopavond: vrijdag)
FEL
dag
iwjb pagina ia
Oplage: 100.800
Donderdag 7 november 1996
Motornummer
«el
n
,J
- TEL. 5426356
iropa r
«lissii
ito).
Autotest:
Nieuwe naam
Lees verder
Auto Bongers
in dit nummer
o.a.:
pag. 3
pag. 5
BURG
Mogelijk kleine
auto van Suzuki en
General Motors
Jaargang 8
Nummer 43
de Nederlandse
i aantallen die
Hyundai Coupé
2.0iFX
'ed
>pk
;md
leukste ideeën
:rden geweldige
kerststemming
:te voor.
Europa
3 het
IRG UTRECHT
I van
.00 uur
beide aut
te geven,
driedev'
metenac
vooral door i
koplam'
oog spri
beschei
want het
van dit idee
i die hun
rrkolom is
1 ook nog
De centi
>g heeft e
i Deadlock,
sndelde
i niet van
>end worden.
Vrijloopnaven
De ruiten kunnen elektrisch
worden geopend. Bij de
driedeurs zijn de ruiten
achterin handmatig
uitstelbaar. De stuur’
verstelbaar, terwijl oo»
eens de hoogte van de
xcn.iriSCh
spiegels,
sau', twee
Het terreinautosegment speelt op
markt een zeer bescheiden rol. De
door de verschillende merken worden verkocht zijn
niet overweldigend. Ford denkt dan ook van de
vernieuwde Maverick niet meer dan zo'n 250 auto's
op jaarbasis te gaan verkopen.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
imiei niet
kan ik deze
j alleen
hen...
Tony Vos
gekoppeld aan een handge-
schakelde vijfbak of multi-
matic Continu Variabele
Transmissie.
De voorwielophanging
bestaat uit McPherson
veerpoten, terwijl men achter
heeft gekozen voor een torsie-
as.
De kleine Logo heeft een zeer
complete uitrusting met
standaard onder meer
Tijdens de kort geleden
gehouden
autotentoonstelling in het
Braziliaanse Sao Paulo
introduceerde Fiat de nieuwe
Palio Weekend, een
stationcar-versie van de reeds
in productie genomen drie- en
vijfdeurs Palio. De Palio is een
auto in de klasse van de Punto
waarmee Fiat vooral mikt op
zich snel ontwikkelende
markten buiten Europa en
Meer smoel
Na een paar jaar vond men bij
Ford (en Nissan) de tijd rijp om
ito's wat meer smoel
i. De 4,19 meter lange
Burs en 4,67 meter
ide vijfdeurs kwamen
1 door de kleine
impen en weinig in het
pringende grille te
bescheiden over voor een 4x4.
Daar is nu flink verandering
in gekomen. De rechthoekige
koplampen hebben plaats
gemaakt voor dubbele ronde
exemplaren, een kleine en
grote per kant. Deze lampen
zijn omgeven door chroom,
een materiaal waarmeisook
de volledige grille is bedekt.
Hierdoor trekt de neus nu
enorm de aandacht. De
gewijzigde bumper en de
eveneens verchroomde
buitenspiegels maken het
beeld verder compleet. Ook
monteert Ford bredere wielen
Probleemloos tokkelt de
diesel door modder, plassen
en over een drassige
ondergrond. Een diesel is nu
eenmaal door zijn hoge
koppel bij een laag toerental
veel beter geschikt voor het
terrein. Maar er zijn
nauwelijks auto's van dit
kalliber die het terrein ooit
zien. De keuze voor een dies
ligt vaak voor de hand
vanwege het gunstige
brandstofverbruik.
Ford levert de nieuwe
Maverick in slechts één
standaard uitvoering, die
echter op diverse manieren is
uit te breiden. Daar zijn zelfs
een aantal nieuw af de
Dat Honda veel meer
verschillende modellen
produceert dan die men in
Europa verkoopt, moge
duidelijk zijn. Aan de
onderzijde van het
programma is in Japan de
Honda Logo op de markt ge
bracht zowel in een drie- als
vijfdeurs variant.
Deze Honda mini heeft een
nieuwe 1,343 cc motor
Grijs kenteken
Het uiterlijk van de auto wordt
gesierd door meegespoten
bumpers, getint glas,
mistlampen voor (de kleine
ronde lampjes), kunststof
verbreders langs de
spatschermen en elektrisch
verstelbare buitensjr
Eén uitrustingsniveai
motoren en twee
carrosserievarianten leiden
tot een programma met vier
aufo's. De korte versie met
benzinemotor kost f.55.990,=.
De lange variant met dezelfde
krachtbron komt op f.65.990,=.
De twee diesels komen
respectievelijk op f.62.490,= en
f.72.490,=. Ford levert tijdelijk
voor f. 1.490,= extra een
zogenaamde exterieurpakket
met aluminium opstaptredes,
achterlichtbescherming,
uitlaatsierstuk, achterspoiler
met derde remlicht,
aluminium-look B-stijl
bekleding en een vol
kunststof reservewielhouder.
Tot slot is de Ford Maverick
ook op grijs kenteken
leverbaar. De driedeurs krijgt
dan een verhoogd dak en kost
met benzinemotor f.46.484,=
inclusief BTW. De vijfdeurs
kan worden gekozen met een
volledig tussenschot vanaf
f.52.531,=. Het dak heeft dan
de normale hoogte. Kiest men
voor een laag tussenschot
dan moet het dak echter
worden verhoogd.
om nog verder aan de
verwachting van een stoere
terreinauto te kunnen
voldoen.
Het motorenprogramma is
wat betreft keuze gelijk
gebleven. De 2.4 liter 4
cilinder benzinemotor is
echter aan de nieuwste
emissie-normen aangepast
om ook de komende jaren in
het programma te kunnen
blijven. De 12-klepper is goec
voor een vermogen van 116 p
bij 4800 tr/min en komt vreem
genoeg bij de langere
vijfdeurs op 118 pk uit. De 3-
deurs haalt een topsnelheid
van 160 km/u en heeft 13,7
seconden nodig om de 100
km/u op de teller aan te
wijzen. De langere versie is
iets trager in acceleratie (14,3
seconden), maar komt tot
dezelfde top. De benzinemotor
wordt in Europa minder
verkocht dan de diesel en in
Nederland is dat al niet
anders, vooral omdat de
Maverick ook op grijs
kenteken kan worden besteld.
stuurbekrachtiging, een
bestuurdersairbag en hitte
absorberend glas. Als optie
zijn onder meer een
airconditioning, ABS,
navigatie systeem, sport-kit
en een differentieel met
beperkte slip leverbaar. In
Japan verwacht Honda iedere
maand zo'n 6.000 Logo's af te
leveren. De export naar
Europa is niet voorzien.
Samen onderzoeken
Suzuki Motor Corporation
en General Motors
International de
mogelijkheid om in f
samen te werken op
gebied van kleine auto's.
Hierbij moet worden
gedacht aan de technische
specificaties en nieuwe
productie-methodes,
terwijl ieder zelf voor de
vormgeving zal
zorgdragen. Sinds 1981
werken Suzuki en GM al
samen in verscheidene
delen van de wereld. In het
Canadeese Ontario
worden sinds 1989 diverse
modellen voor de Noord-
Amerikaanse markt
gebouwd die zowel als
Suzuki en Geo (van GM)
worden geleverd.
bestuurdersstoel kan worden
aangepast. Op de inbouw van
een radio is gerekend. Alle
bedrading en vier speakers
zijn al aanwezig.
Kijken we naar het exterieur
dan staat de auto op 17 inch
stalen wielen. Op de vooras
zijn automatische
vrijloopnaven gemonteerd,
die bij het inschakelen van de
motor van 75 pk of een 1.6 liter
16-klepper. In eerste instantie
zal de produktie van de
Weekend net als de 3- en 5-
deurs een aanvang nemen in
Brazilië. Volgend jaar start de
fabriek in Polen, maar
vooralsnog is verkoop in
Europa niet voorzien. Zou die
beslissing positief uitvallen
dan komen de Europese
versies uiteraard uit de
Poolse fabriek.
vierwielaandrijvingen zorgen
voor het aankoppelen van de
voorwielen. Wordt op de
verharde weg met
tweewielaandrijving
gereden, dan staat de vooras
door middel van deze naven
stil. Uiteraard kan via een
extra pookje in de auto voor
twee- en vierwielaandrijving
worden gekozen met voor
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
fabriek te bestellen zaken bij
zoals ABS, speciale
kinderzitjes achterin en een
ultrasoon alarmsysteem. De
airbag in het stuurwiel is
overigens op iedere Maverick
standaard. De gordels voorin
kunnen in hoogte worden
aangepast. Op de stoelen en
achterbank zijn hoofdsteunen
geplaatst. Overigens is het
meubilair met nieuwe stoffen
bekleed. De vijfdeurs heeft er
een derde zitrij bij gekregen,
in de vorm van een makkelijk
te verwijderen bankje. De
rugleuning van de bank op de
tweede zitrij is verstelbaar en
kan in gelijke delen worden
neergeklapt. De centrale
vergrendeling heeft een
zogenaamde De<
Eenmaal vergrei
deuren kunnen r
binnenuit geopei
Intercooler
De dieselmotor is een 2,7 liter
4 cilinder met
uitlaatterugvoersysteem die
inmiddels is voorzien van een
intercooler. Daarom is het
vermogen met zo'n 25 procent
toegenomen tot 125 pk bij 3600
tr/min en het koppel groeide
naar 278 Nm bij 2000 tr/min.
Hierdoor heeft de auto zowel
op de weg als in het terrein
wat meer te vertellen.
Noord-Amerika. De Palio
Weekend werd ontworpen
door het eigen Centro Stile
Fiat en het bekende
ontwerpbureau IDEA. De
Palio Weekend is 4,13 meter
lang en heeft een
bagageruimte van 460 liter.
Een volume dat tot maximaal
1004 liter kan worden
uitgebreid. Net als de reeds
bestaande Palio-telgen krijgt
de Weekend een 1.5 liter
zware omstandigheden een
lage gearing. De voorwielen
zijn opgehangen aan dubbele
wieldraagarmen, hebben
torsiestaven en een
stabilisatorstang. Achter
vinden we een starre as met
schroefveren, vijf geleide
armen en eveneens een
stabilisatorstang. Hiermee
komt tot de Ford tot een goed
comfort/terrein-compromis.
Tijdens een rit door het terrein
blijken ook bij de Maverick de
bekende regels te gelden. De
korte versie komt in het
terrein verder en de
dieselmotor is veruit favoriet.
Wie echt regelmatig met de
Maverick het terrein ingaat
doet er verstandig aan een
duidelijk op dit werk
afgestemde bandenset aan te
schaffen.
Oude zaken zijn er om
opnieuw uitgevonden te
worden. Dat zien we met
name vaak in de
techniek. Wie denkt dat
vier kleppen per cilinder
en bijvoorbeeld een
variabele kleptiming
vindingen uit de jaren
tachtig zijn, komt
bedrogen uit. Al in het
decennium na de Eerste
Wereldoorlog werden
diverse auto's hiermee
uitgerust, al kwam het
nooit tot een werkelijk
grote produktie. Maar
ook de overheid vindt
bepaalde zaken weer
opnieuw uit. Er zijn
plannen om het
motornummer van een
auto weer op het
kentekenbewijs te gaan
vermelden. In het
verleden werd dat al
gedaan, maar dit
gegeven verdween
vanwege de extra
administratieve
rompslomp in het pre-
computertijdperk. Wie
zich overigens het
kentekenbewijs kan
herinneren dat tot voor
enkele jaren terug werd
uitgegeven, weet dat er
meerdere gegevens niet
ingevuld waren. Wat is
de achterliggende
gedachte bij het
herinvoeren van het
motornummer op het
kentekenbewijs deel I? Er
worden jaarlijks in ons
land vele tienduizenden
auto's gestolen, waarvan
een belangrijk deel niet
wordt teruggevonden.
Echter hoe meer men van
een auto weet en hoe
sneller men van de
diefstal op de hoogte is,
hoe makkelijker de
politie tot resultaat kan
komen. Ook krijgt de
politie regelmatig de
opdracht een verdachte
auto te onderzoeken. Is
het wel de auto die op het
kenteken vermeld staat?
Zo wordt de omgeving
rond het chassisnummer
altijd bekeken of deze
niet is ingelast en later
overgespoten. Weet men
het officiële
motornummer dat bij de
auto hoort, dan kan men
ook daar naar kijken.
Wordt een motor op
legale wijze verwisseld
(revisiemotor, andere
motor bij klassieke auto),
dan moet dit natuurlijk
wel worden
doorgegeven,
enige nadeel v
is dat mensen
motor bijvoorbeeld zelf
verwisseld hebben
omdat het oude
exemplaar dienst
weigerde, bij de eerste
APK al vast lopen omdat
het motornummer
klopt. Verder k
ontwikkeling c
maar toejuicht
Ford heeft in het verleden in
Europa nooit terreinauto's
gemaakt, terwijl men op de
Amerikaanse markt met
bijvoorbeeld de Bronco en
Explorer altijd sterk
vertegenwoordigd is geweest.
Daarom werd een
samenwerking met Nissan
aangegaan voor het
ontwikkelen van een
vierwielaangedreven
terreinauto in het luxueuze
segment. De Ford Maverick en
Nissan Terrano II zijn daarom
eikaars evenbeeld op enkele
details na.
'ORGING