7£7L NIEUWE COUPE FIAT TOPPER DAIHATSU INTRODUCEERT DE GRAN MOVE Hardrijders U 1 1 5 6 DAGEN TOT HET JAAR 2000 M He on ik- z Bijlage van: De Tilburgse Koerier ychen -Is KLEUREN VAN HET AUTOPARK |K';DK 74661 i - pciyil I ci o*' Oplage: 100.600 Donderdag 31 oktober 1996 c laamc plakki Lees verder pag. 5 Automatische airco loupé I I Tony Vos Lees verder in dit nummer pag. 7 o.a.: Tp Auto-test Mitsubishi Carisma 1.8 GLS sedan pag. 3 Seat frist Ibiza en Cordoba op Jaargang 8 Nummer 42 De kleine Move debuteert in een nieuw segment met zijn kunnen gewoon i i variant De Ien7 □ark iet middei verhou neer chiq nogL. Helein' versie maxii goedi Volgend jaar gaat Daihatsu maar liefst twee ruimtewagens in ons land op de markt brengen. i dan hun aansteker i blijven gebruiken. Handig is de extra elektrisch aansluiting onderin de console voor bijvoorbeeld een portable telefoon. Rokers "nde De auto sn wielen leen de Profiel Ronde lijnen lijken voorlopig hun langste tijd gehad te heb ben, althans als we Toyota Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur r 5-pitter komt jl vermogen van 147 pk en levert koppel van 186 Nm 1 tr/min. Dit laat zich een topsnelheid van 21 leratie van 0 tot 2.3 seconden. Maar Fiat gaat met de Coupé nog een stapje verder. t» -nieuw is een turbo- verwarmingssysteem i de 5 cilinder, die tot gekregen, terwijl een volledig 1220 pk komt en automatische airco standaard is voor een enorm koppel is op de 2 liters. De Met de nieuwe Camry gaat Toyota krachtig concurreren met bijvoorbeeld de Nissan Maxima, maar ook Europese auto's als de Opel Omega, Volvo 850 en Ford Scorpio. De auto heeft met een lengte van 4,76 meter en breedte van 1,78 meter volwassen dimensies, maar komt absoluut niet pompeus over. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. DA.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. De vierde generatie van de Toyota Camry zal in het zakelijke segment door zijn moderne, elegante vormgeving en de aantrekkelijk complete uitrusting moeten gaan scoren. Het modellen programma blijft beperkt tot een vierdeurs sedan met twee benzinemotoren. Een stationwagon en diesel staan niet op de prijslijst en worden ook niet in de toekomst leverbaar. meest luxueuze versie heeft standaard lichtmetaal. Achter de smalle lichtunits die aan de Toyota Paseo doen denken gaat een flinke bagageruimte met een inhoud van 518 liter schuil. De rugleuning van de achterbank, die is voorzien van een opklapbare J J snarmsteun, kan in een „ouding 40/60 worden ngeklapt, waardoor deze clique Toyota nog eens extra handig wordt. Opvallend is verder de groei van het aantal zwarte auto's van nog slechts 1 procent in 1995 tot 7 procent nu. Bruine en gele auto's, die in 1985 nog een aandeel van respectievelijk 10 en 7 procent in het wagenpark hadden, zijn vrijwel uit h« straatbeeld verdwenen. (Bron: Rai Actueel) geïntegreerd. Onderin zitten op iedere nieuwe Camry mistlampen. Bumpers, portiergrepen en buitenspiegels zijn in dezelfde lak als de carrosserie gespoten. Het profiel doet enigszins denken aan de Cadillac Seville, opzich niet zo verwonderlijk, daar Toyota ieder jaar zo'n 340.000 exemplaren van de Camry in de Verenigde Staten afzet. Overigens wordt de Amerikaanse versie van de Camry ook ter plaatse gemaakt. De Europese rolt in Japan van de band, royale stationwagon, die we van de huidige derde generatie kennen, was een specifiek Amerikaans product, maar komt niet meer terug. Wel zal men in de VS een Lexus-variant van i Camry presenteren. De staat op 15 inch staler met wieldoppen. Alle Ook rood is onder de Nederlandse automobilisten zeer populair (23%). De keuze voor een bepaalde kleur wordt echter niet alleen beïnvloed door het modebeeld. Ook factoren als veiligheid en sportiviteit zijn van belang. inzittenden en voldoende bagage. Daihatsu verwacht in ons land veel van deze nieuwe auto die het huidige model- aanbod aanzienlijk zal verbreden. compacte afmetingen en zuinige 850 cc 3 cilinder motor. Daarnaast komt de Gran Move beschikbaar, een middenklasse MPV met bijzonder veel binnenruimte. Er is plaats voor vijf De kleuren van auto's zijn sterk aan de heersende mode onderhevig. Tien jaar geleden waren auto's in de kleuren rood, blauw, grijs en in mindere mate groen, in aantal nagenoeg gelijk. In 1990 raakt wit in zwang ten koste van groen. Tegen woordig overheersen wit en in mindere mate grijs. Ruim eenderde van het Nederlandse wagenpark is in deze kleuren gespoten. Iemand die hard rijdt en dicht op zijn voorganger hangt, hoeft lang niet automatisch een gevaar voor zichzelf en de medeweggebruikers te zijn. Tot die conclusie komt psycholoog drs. W. van Winsum die met zijn onderzoek naar het rijgedrag van een groot aantal automobilisten promoveerde aan de Rijksuniversiteit in Groningen. Tijdens zijn onderzoek heeft de promovendus gebruik gemaakt van de rijsimulator van het Verkeerskundig Studie Centrum in Groningen. Hij is op wetenschappelijke wijze erachter gekomen dat iemand die hard rijdt in het verkeer over het algemeen beter oplet en ook allerter reageert op plotselinge voorvallen. Hetzelfde geldt voor mensen die er een gewoonte van maken dicht op de voorvanger te rijden, de zogenaamde bumperplakkers. Aan de ene kant heb ik zo iets van, eindelijk eens iemand die met een onderzoek onderschrijft wat ik al lange tijd dacht. Op mensen die hard rijden rust een vloek, omdat ze de verkeersveiligheid in gevaar brengen. Dat is min of meer een waarheid als een koe, als we tenminste de overheid en bijvoorbeeld Veilig Verkeer Nederland moeten geloven. Mensen die veel rij-ervaring hebben, tienduizenden kilometers per jaar maken en een uitstekende voertuigbeheersing bezitten, kunnen volkomen safe harder rijden. Zij rijden bijvoorbeeld veel veiliger dan iemand die uitsluitend in het weekend de snelweg opgaat en daar 100 km/u rijdt op plekken waar je 120 km/u mag. Maar tegelijk realiseer ik me dat dit onderzoek tot niets leidt. Je zou automobilisten een extra rijtest kunnen laten afnemen en een bewijs van extra goede rijvaardigheid geven. Maar daarmee kan men nog niets. Houdt de politie een dergelijke super- automobilist bij een snelheidscontrole aan, moet deze dan zijn bewijs tonen en wordt de bekeuring dan ingetrokken? De bevindingen uit het onderzoek kunnen daarom op geen enkele manier in de praktijk iets opleveren. Het kan hoogstens lichtjes de publieke opinie ten opzichte van mensen die harder rijden dan ieder ander, in positieve zin beïnvloeden, maar ook daar heb ik een hard hoofd niet. In de console zit een indrukwekkend paneel waarop de volledig automatische airconditioning wordt bediend. Als bestuurder hoeft men eigenlijk niet meer te doen dan de gewenste temperatuur in te stellen en op de knop 'AUTO' te drukken. Ook kan op het display de buitentemperatuur worden weergegeven. Op de console, het dashboard en de deuren zijn kunststof panelen gebruikt met een houtmotief om het geheel wat op te vrolijken. Een audio- installatie is niet standaard, maar met vier speakers en een antenne is er wel op gerekend. De vier portierruiten worden elektrisch geopend en gesloten. De buitenspiegels hebben zowel een elektrische bediening als verwarming. Met een sleutel worden de portieren, maar ook het tankklep en kofferdeksel gesloten. Vreemd is dat een afstandsbediening ontbreekt. moeten geloven. De nieuwe Camry heeft opvallende rechte lijnen in haar carrosserie. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de bovenzijde van de achterschermen, de smalle, lange achterlichtunits en het kofferdeksel. De kofferbak loopt naar achteren zelfs iets af, een effect dat de neus nog sterker vertoond. De koplampen zijn fors uitgevallen en de grille bestaande uit drie spijlen met daarop het Toyota-embleem is in de voorbumper van 310 Nm bij 2500 tr/min. Hiermee kan niet alleen een topsnelheid van 250 km/u gehaald worden, maar is deze Fiat het overgrote c het verkeer te snel i accel ww- seconden. Daarmee is dit de snelste Fiat allertijden. Het remsysteem is op dit presta tieniveau aangepast met dikkere remschijven met een grotere diameter en remblokken met een groter remoppervlak. In het interieur zijn diverse wijzigingen doorgevoerd. Zo heeft de middenconsole een nieuwe analoge klok gekregen, is de asbak groter geworden en zijn de buitenspiegels makkelijker van binnenuit te verstellen. De 1.8 liter heeft een krachtiger verwarmingssysteei gekregen, terwijl eer automatische air portierpanelen passen wat betreft vormgever beter bij de rest van het interieur. De opbergvakken zijn vergroot en deel van de armsteunen zachter verkeer te snel af met een geworden. De uiterlijke :eleratie van 0 tot 100 in 6,5 veranderingen blijven beperkt tot een derde remlicht, nieuwe typeplaatjes en de horizontaal geribbelde grille. De 20V Turbo is verder herkenbaar aan de specifieke lichtmetalen 16 inch wielen, terwijl de twee andere versies 15 inch lichtmetalen exemplaren bezitten. Het kleurenaanbod is met drie tinten uitgebreid. De standaarduitrusting van iedere Coupé Fiat omvat een bestuurdersairbag, startblokkering, gordels met spanners, centrale vergrendeling, mistlampen voor, getint glas, meegespoten buitenspiegels met elektrische verstelling, in twee richtingen verstelbaar stuurwiel en ABS. In het segment opvallende coupés speelt Fiat een vooraanstaande rol. De Coupé Fiat die enkele jaren geleden op de markt kwam, heeft een zeer herkenbare r11S styling die op blijft vallen. en Korte tijd geleden kwam dit model beschikbaar met een 1,8 liter 16 kleppen motor, daar zijn nu twee varianten van de 5 cilinder 2 liter 20 klepper bijgekomen, ter vervanging van beide bestaande 4 cilinder 2 liters. De gewone 2 liter F tot een maximaal svert een bij 4500 i vertalen in gekregen, 112 km/u geworden Net als bij het uiterlijk heeft ook het interieur diverse rechtlijnige vormen. Zo is de overkapping van het instrumentarium nog s licht gebogen. In drie l wordt informatie gegeven over de rijsnelheid, het motortoerental, brandstofvoorraad en motortemperatuur. De versies met automatische transmissie hebben een display met daarop de inschakelde versnelling. In het verstelbare stuurwiel is een airbag opgenomen, terwijl een tweede exemplaar hoog bovenin het dashboard eell aeiael is gesitueerd. Aan zij-airbags en een acceler( denkt Toyota voorlopig nog 100 km/u in 8 9 niet. In de console zit een Maar Fiat aaat -stapj slemaal nie i van i imaal

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 33