7£7L
NIEUWE COUPE
FIAT TOPPER
DAIHATSU INTRODUCEERT
DE GRAN MOVE
Hardrijders
U 1 1 5 6
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
M
He
on
ik-
z
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
ychen
-Is
KLEUREN
VAN HET
AUTOPARK
|K';DK 74661
i - pciyil I ci o*'
Oplage: 100.600
Donderdag 31 oktober 1996
c
laamc
plakki
Lees verder pag. 5
Automatische airco
loupé
I
I
Tony Vos
Lees verder
in dit nummer
pag. 7
o.a.:
Tp
Auto-test
Mitsubishi Carisma
1.8 GLS sedan
pag. 3
Seat frist Ibiza en
Cordoba op
Jaargang 8
Nummer 42
De kleine Move debuteert in
een nieuw segment met zijn
kunnen
gewoon i
i variant
De
Ien7
□ark
iet
middei
verhou
neer
chiq
nogL.
Helein'
versie
maxii
goedi
Volgend jaar gaat Daihatsu
maar liefst twee
ruimtewagens in ons land op
de markt brengen.
i dan hun aansteker
i blijven gebruiken.
Handig is de extra elektrisch
aansluiting onderin de
console voor bijvoorbeeld een
portable telefoon. Rokers
"nde
De auto
sn wielen
leen de
Profiel
Ronde lijnen lijken voorlopig
hun langste tijd gehad te heb
ben, althans als we Toyota
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
r 5-pitter komt
jl vermogen
van 147 pk en levert
koppel van 186 Nm 1
tr/min. Dit laat zich
een topsnelheid van 21
leratie van 0 tot
2.3 seconden.
Maar Fiat gaat met de Coupé
nog een stapje verder.
t» -nieuw is een turbo- verwarmingssysteem
i de 5 cilinder, die tot gekregen, terwijl een volledig
1220 pk komt en automatische airco standaard
is voor een enorm koppel is op de 2 liters. De
Met de nieuwe Camry gaat
Toyota krachtig concurreren
met bijvoorbeeld de Nissan
Maxima, maar ook Europese
auto's als de Opel Omega,
Volvo 850 en Ford Scorpio. De
auto heeft met een lengte van
4,76 meter en breedte van 1,78
meter volwassen dimensies,
maar komt absoluut niet
pompeus over.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. DA.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
De vierde generatie van de Toyota Camry zal in het
zakelijke segment door zijn moderne, elegante
vormgeving en de aantrekkelijk complete
uitrusting moeten gaan scoren. Het modellen
programma blijft beperkt tot een vierdeurs sedan
met twee benzinemotoren. Een stationwagon en
diesel staan niet op de prijslijst en worden ook niet
in de toekomst leverbaar.
meest luxueuze versie heeft
standaard lichtmetaal.
Achter de smalle lichtunits
die aan de Toyota Paseo doen
denken gaat een flinke
bagageruimte met een inhoud
van 518 liter schuil. De
rugleuning van de
achterbank, die is voorzien
van een opklapbare
J J snarmsteun, kan in een
„ouding 40/60 worden
ngeklapt, waardoor deze
clique Toyota nog eens extra
handig wordt.
Opvallend is verder de
groei van het aantal zwarte
auto's van nog slechts 1
procent in 1995 tot 7 procent
nu. Bruine en gele auto's,
die in 1985 nog een aandeel
van respectievelijk 10 en 7
procent in het wagenpark
hadden, zijn vrijwel uit h«
straatbeeld verdwenen.
(Bron: Rai Actueel)
geïntegreerd. Onderin zitten
op iedere nieuwe Camry
mistlampen. Bumpers,
portiergrepen en
buitenspiegels zijn in
dezelfde lak als de
carrosserie gespoten. Het
profiel doet enigszins denken
aan de Cadillac Seville,
opzich niet zo verwonderlijk,
daar Toyota ieder jaar zo'n
340.000 exemplaren van de
Camry in de Verenigde Staten
afzet. Overigens wordt de
Amerikaanse versie van de
Camry ook ter plaatse
gemaakt. De Europese
rolt in Japan van de band,
royale stationwagon, die we
van de huidige derde
generatie kennen, was een
specifiek Amerikaans
product, maar komt niet meer
terug. Wel zal men in de VS
een Lexus-variant van i
Camry presenteren. De
staat op 15 inch staler
met wieldoppen. Alle
Ook rood is onder de
Nederlandse
automobilisten zeer
populair (23%). De keuze
voor een bepaalde kleur
wordt echter niet alleen
beïnvloed door het
modebeeld. Ook factoren
als veiligheid en
sportiviteit zijn van belang.
inzittenden en voldoende
bagage.
Daihatsu verwacht in ons
land veel van deze nieuwe
auto die het huidige model-
aanbod aanzienlijk zal
verbreden.
compacte afmetingen en
zuinige 850 cc 3 cilinder
motor. Daarnaast komt de
Gran Move beschikbaar, een
middenklasse MPV met
bijzonder veel binnenruimte.
Er is plaats voor vijf
De kleuren van auto's zijn
sterk aan de heersende
mode onderhevig. Tien jaar
geleden waren auto's in de
kleuren rood, blauw, grijs
en in mindere mate groen,
in aantal nagenoeg gelijk.
In 1990 raakt wit in zwang
ten koste van groen. Tegen
woordig overheersen wit
en in mindere mate grijs.
Ruim eenderde van het
Nederlandse wagenpark is
in deze kleuren gespoten.
Iemand die hard rijdt en
dicht op zijn voorganger
hangt, hoeft lang niet
automatisch een gevaar
voor zichzelf en de
medeweggebruikers te
zijn. Tot die conclusie komt
psycholoog drs. W. van
Winsum die met zijn
onderzoek naar het
rijgedrag van een groot
aantal automobilisten
promoveerde aan de
Rijksuniversiteit in
Groningen. Tijdens zijn
onderzoek heeft de
promovendus gebruik
gemaakt van de
rijsimulator van het
Verkeerskundig Studie
Centrum in Groningen. Hij
is op wetenschappelijke
wijze erachter gekomen
dat iemand die hard rijdt
in het verkeer over het
algemeen beter oplet en
ook allerter reageert op
plotselinge voorvallen.
Hetzelfde geldt voor
mensen die er een
gewoonte van maken dicht
op de voorvanger te rijden,
de zogenaamde
bumperplakkers. Aan de
ene kant heb ik zo iets van,
eindelijk eens iemand die
met een onderzoek
onderschrijft wat ik al
lange tijd dacht. Op
mensen die hard rijden
rust een vloek, omdat ze de
verkeersveiligheid in
gevaar brengen. Dat is
min of meer een waarheid
als een koe, als we
tenminste de overheid en
bijvoorbeeld Veilig
Verkeer Nederland moeten
geloven. Mensen die veel
rij-ervaring hebben,
tienduizenden kilometers
per jaar maken en een
uitstekende
voertuigbeheersing
bezitten, kunnen volkomen
safe harder rijden. Zij
rijden bijvoorbeeld veel
veiliger dan iemand die
uitsluitend in het weekend
de snelweg opgaat en
daar 100 km/u rijdt op
plekken waar je 120 km/u
mag. Maar tegelijk
realiseer ik me dat dit
onderzoek tot niets leidt. Je
zou automobilisten een
extra rijtest kunnen laten
afnemen en een bewijs
van extra goede
rijvaardigheid geven.
Maar daarmee kan men
nog niets. Houdt de politie
een dergelijke super-
automobilist bij een
snelheidscontrole aan,
moet deze dan zijn bewijs
tonen en wordt de
bekeuring dan
ingetrokken? De
bevindingen uit het
onderzoek kunnen daarom
op geen enkele manier in
de praktijk iets opleveren.
Het kan hoogstens lichtjes
de publieke opinie ten
opzichte van mensen die
harder rijden dan ieder
ander, in positieve zin
beïnvloeden, maar ook
daar heb ik een hard hoofd
niet. In de console zit een
indrukwekkend paneel
waarop de volledig
automatische airconditioning
wordt bediend. Als
bestuurder hoeft men
eigenlijk niet meer te doen
dan de gewenste temperatuur
in te stellen en op de knop
'AUTO' te drukken. Ook kan
op het display de
buitentemperatuur worden
weergegeven. Op de console,
het dashboard en de deuren
zijn kunststof panelen
gebruikt met een houtmotief
om het geheel wat op te
vrolijken. Een audio-
installatie is niet standaard,
maar met vier speakers en
een antenne is er wel op
gerekend. De vier
portierruiten worden
elektrisch geopend en
gesloten. De buitenspiegels
hebben zowel een elektrische
bediening als verwarming.
Met een sleutel worden de
portieren, maar ook het
tankklep en kofferdeksel
gesloten. Vreemd is dat een
afstandsbediening ontbreekt.
moeten geloven. De nieuwe
Camry heeft opvallende
rechte lijnen in haar
carrosserie. Kijk bijvoorbeeld
maar eens naar de bovenzijde
van de achterschermen, de
smalle, lange achterlichtunits
en het kofferdeksel. De
kofferbak loopt naar achteren
zelfs iets af, een effect dat de
neus nog sterker vertoond. De
koplampen zijn fors
uitgevallen en de grille
bestaande uit drie spijlen met
daarop het Toyota-embleem
is in de voorbumper
van 310 Nm bij 2500 tr/min.
Hiermee kan niet alleen een
topsnelheid van 250 km/u
gehaald worden, maar is deze
Fiat het overgrote c
het verkeer te snel i
accel ww-
seconden. Daarmee is dit de
snelste Fiat allertijden. Het
remsysteem is op dit presta
tieniveau aangepast met
dikkere remschijven met een
grotere diameter en
remblokken met een groter
remoppervlak.
In het interieur zijn diverse
wijzigingen doorgevoerd. Zo
heeft de middenconsole een
nieuwe analoge klok
gekregen, is de asbak groter
geworden en zijn de
buitenspiegels makkelijker
van binnenuit te verstellen.
De 1.8 liter heeft een
krachtiger
verwarmingssysteei
gekregen, terwijl eer
automatische air
portierpanelen passen wat
betreft vormgever beter bij de
rest van het interieur. De
opbergvakken zijn vergroot en
deel van de armsteunen zachter
verkeer te snel af met een geworden. De uiterlijke
:eleratie van 0 tot 100 in 6,5 veranderingen blijven
beperkt tot een derde
remlicht, nieuwe typeplaatjes
en de horizontaal geribbelde
grille. De 20V Turbo is verder
herkenbaar aan de specifieke
lichtmetalen 16 inch wielen,
terwijl de twee andere versies
15 inch lichtmetalen
exemplaren bezitten. Het
kleurenaanbod is met drie
tinten uitgebreid. De
standaarduitrusting van
iedere Coupé Fiat omvat een
bestuurdersairbag,
startblokkering, gordels met
spanners, centrale
vergrendeling, mistlampen
voor, getint glas,
meegespoten buitenspiegels
met elektrische verstelling, in
twee richtingen verstelbaar
stuurwiel en ABS.
In het segment opvallende
coupés speelt Fiat een
vooraanstaande rol. De
Coupé Fiat die enkele jaren
geleden op de markt kwam,
heeft een zeer herkenbare
r11S styling die op blijft vallen.
en Korte tijd geleden kwam dit
model beschikbaar met een
1,8 liter 16 kleppen motor,
daar zijn nu twee varianten
van de 5 cilinder 2 liter 20
klepper bijgekomen, ter
vervanging van beide
bestaande 4 cilinder 2 liters.
De gewone 2 liter F
tot een maximaal
svert een
bij 4500
i vertalen in gekregen,
112 km/u geworden
Net als bij het uiterlijk heeft
ook het interieur diverse
rechtlijnige vormen. Zo is de
overkapping van het
instrumentarium nog s
licht gebogen. In drie l
wordt informatie gegeven
over de rijsnelheid, het
motortoerental,
brandstofvoorraad en
motortemperatuur. De versies
met automatische
transmissie hebben een
display met daarop de
inschakelde versnelling. In
het verstelbare stuurwiel is
een airbag opgenomen,
terwijl een tweede exemplaar
hoog bovenin het dashboard eell aeiael
is gesitueerd. Aan zij-airbags en een acceler(
denkt Toyota voorlopig nog 100 km/u in 8 9
niet. In de console zit een Maar Fiat aaat
-stapj
slemaal nie
i van i
imaal