Ford KA 1 e ik Uiterlijk vertoon Opel nummer 1 in Japan Detailwijzigingen Mercedes C-klasse Autokosten drukken zwaar op gezinsbudget Adieu Peugeot 205 t ELe 'I A t- A n d c p Auto Recycling gK KA 8012 üt AU i umAA i Donderdag 24 oktober 1996 pagina 7 »o paynido a7 es, Wat betreft vormgeving is Ford een goed voorbeeld van een merk dat doorgaans voor een groot publiek zeer acceptabele modellen maakt, die per definitie a een tikkeltje saai zijn, maar af en toe eens geheel IK-KA 8012 uit de band springt. De Ford KA is wat betreft vormgeving zo afwijkend, dat het grote publiek er sterk aan zal moeten wennen. ieen le h gscertificaat omruilgarantie pectie na ante el Assistance irca tstof 1 een idelii (Bron: Rai Actueel) JALITY 2ARS reer 7.000 ït hebben van irmee een stenposten iet ai et >it >e n. tn )n raat 22A .G >3924 waarin Ford verte comj bren k lat ige fis, ten as- j, tweede tioning, richt ver toe en wordt lin en e« il05Nm'' n goedmocu je dat vooral prima volde achtige strel huishoudens ongeveer 800 gulden. Eenzelfde bedrag gaat op aan motorrijtuigenbelasting en aan de autoverzekering is men nog eens 700 gulden kwijt. Voor de 33e achtereenvolgende maand zijn de verkopen van de importmerken in Japan juli in Japan 20.357 Opeis verkocht. Opel verwacht dit jaar ruim 40.000 auto's in Japan te verkopen. k. rden aan de i vijftraps Enkele jaren geleden toonde Ford het KA-prototype op diverse autotentoonstellingen, een fris roze metallic autootje met vloeiende vormen. In het ontwerp van de werkelijke productie-auto zijn deze vormen nog duidelijk terug te vinden, maar van.opvallende kleuren is helemaal geen sprake meer. Volgens een Ford-woordvoerder wil men voorkomen dat de KA niet serieus genomen gaat worden, wederom gestegen. Juli noteerde een stijging van 17,8% (42.116 verkopen t.o.v. vorig jaar). orzien van een ig, sequentiële “’■stelbare in- r wordt een Driehoekig Het uiterlijk van de KA trekt de aandacht. De auto heeft exact dezelfde wielbasis als maar is in z'n sodat de wielen e hoeken van staan. Toch is met een totale lengte van 3,62 meter groter dan bijvoorbeeld de Renault Twingo, de allereerste sub-B- auto. De auto heeft vrij pompeuze grijze kunstE bumpers die meteen dienst doen als spatborden. Door de brede randen rond de wielen kunnen heel wat plaatwerkbeschadigingen worden opgevangen. De koplampen hebben een aparte driehoekige Veerkarakter Ford wil duidelijk opvallen in het zogenaamde sub-B- segment, een deel van de automarkt waarvan in de komende jaren veel wordt verwacht. In dit segment zullen meerdere merken compacte auto's brengen die prijstechnisch aan de onderkant zitten van het volwaardige B-segment In het eerst half jaar verkochten de importerende merken 255.424 voertuigen in het land van de Rijzende Zon. Alhoewel de prijs van de Ford KA nog niet bekend is, wordt al snel duidelijk dat het niveau van de Fiesta Classic, die voor f. 19.995,= te koop was, niet kan worden behaald. Begin volgend jaar begint de levering en de verwachting is dat men voor de KA minimaal f.20.995,= over zal moeten hebben. Bij zijn introductie in 1983 had Peugeot een vooruitziende blik. Het 'Sterk Nummer' werd een succesnummer. Meer dan 5 miljoen eenheden werden van deze kleine drie- en vijfdeurs auto gemaakt. Maar de carrière van de 205 loopt in Nederland ten einde. Als uitsmijter komt er nog één serie beschikbaar, de 205 Génération. Overigens zijn er in Nederland bijna 150.000 stuks afgeleverd. De nieuwe en laatste Génération is gebaseerd op de 205 Forever en heeft onder meer centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrisch J bediende voorportierruiten, getint glas, meegespoten bumpers, velours bekleding, wat harder moet werken en dan ook meteen wat rumoerig wordt. De 1.3 liter heeft de taak de 871 kg zware KA voort te trekken. In dat geval is een top mogelijk van 155 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 14,8 seconden. Worden luxueuze accessoires toegevoegd als stuurbekrachtiging, airbag en airconditk dan neemt het gewit, boven de 900 kg toc e de auto merkbaar trager. De brandstof wordt op moderne wijze ingespoten via een sequentiële injectie en de electronica in de auto wordt geregeld door Fords EEC-V motormanagmentsysteem. Overigens is het onterecht om een motor die al wat langer op de markt is meteen als ouderwets te bestempelen. Natuurlijk is de 1,25 liter 16- klepper uit de Fiesta veel moderner, maar de keuze voor deze motor zou de prijs ook Ij ven. KA alleen rar met een ^schakelde vijfbak, ijvoorbeeld een CVT j het stadskarakter ginele Ford past. Huishoudens geven jaarlijks gemiddeld 5.700 gulden uit om er een auto op na te houden. Als daarbij ook nog eens de financieringskosten en het renteverlies worden opgeteld dan is de particuliere autobezitter op jaarbasis ongeve gulden kwijt. Het een auto vormt daar van de grootste kost binnen het totale gezinsbudget. Bijna 14% van alle gezinsuitgaven kan op het conto van de auto worden bijgeschreven. Dit percentage is voor alle inkomensgroepen nagenoeg gelijk. Alleen wonen overtreft de auto met 36,1% substantieel. dit euvel geen volledig einde. Het dashboard bestaat uit een grijs kunststof lichaam en een omlijsting van het instrumentarium en de middenconsole in een glanzend grijs/paars-metallic materiaal. In de console wordt standaard een radio geplaatst die precies de vorm van het beschikbare vak heeft aangenomen. Een radio-cassette of radio- CD-speler kunnen tegen meerprijs worden gemonteerd. In het interieur is goed te merken dat de KA wat kleiner is dan de Fiesta. Dit heeft men voor een deel willen opvangen door met name de zitting van de voorstoelen aan de korte kant te houden. Op lange ritten zouden ze wat ondersteuning betreft wel eens te kort kunnen schieten. Achterin is plaats voor twee volwassenen die niet overdreven veel hoofdruimte een wisser achterop en een speciale badge op de achterklep. De auto krijgt krachtige 75 pk injectiemotor of kan naar keus ook worden geleverd met de 60 pk sterke 1.8 liter diesel. De prijzen zijn zeer scherp. De 205 Génération kost in zijn complete uitvoering f.19.990,=, terwijl de diesel beschikbaar is voor f.23.990,=. Er kan naast de driedeurs ook voor vijf portieren worden gekozen. De meerprijs bedraagt f. 1.010,=. Nederland krijgt exact 1500 stuks van de 205 Génération en als deze auto's verkocht zijn is het definitief over. Al blijft de 205 tot in lengte van jaren als occasion populair. in het programma. De bestaande C230 Kompressor heeft een verstelbare inlaatnokkenas gekregen. Het nieuwe electronisch managementsysteem regelt niet alleen de ontsteking, inspuiting, stationaire loop en instrumentenpaneel, maar regelt ook de als optie leverbare vijftrapsautomaat en de startblokkering. Deze vijftraps automaat was al langer leverbaar in de E- en S- klasse, maar is nieuw in de C- reeks. Ook de dieselversies hebben een nieuwe elektronische regeling gekregen die tevens gekoppeld kan worde electronica van de Ij automaat. Electronica De motor van de KA is een oude bekende, die vanwege strengere emissie- en geluidsnormen weer helemaal up-to-date is. Het gaat om de vertrouwde 1.3 liter die sinds enige tijd de naam Endura-E heeft toegevoegd gekregen. De krachtbron komt aan een maximaal vermogen van 60 pk bij 5000 tr/min en een koppel van 105 Nm bij 2500 tr/min. Een goedmoedig machientje dat vooral in stadsverkeer prima voldoet, maar in bergachtige streken met de Fiesta tegenwoordigd is. Om eer apleet nieuwe auto te uiengen voor een nette prijs, is het zaak zoveel mogelijk bestaande onderdelen te gebruiken. De Ford KA staat zodoende op het onderstel van de Fiesta Classic, zeg maar de huidige Fiesta voor de facelift. Dat komt neer op een McPherson vering aan d« voorzijde en een semi- onafhankelijke constructie achter. Technisch is dit niet hyper-verfijnd, maar*we moeten gewoon toegeven dat de Ford KA een prima veerkarakter heeft en voor de gemiddelde automobilist meer dan uitstekend zal voldoen. Auto's worden steeds stiller, niet alleen op het gebied van motorgeluid, maar ook waar het gaat om afrolgeluiden en dergelijke. Op dit gebied wordt direct na het wegrijden duidelijk dat de KA niet helemaal state-of-the- oude Natt kleppe moderner, maar deze motor zou d( direct fors opdrij’ Voorlopig is de K 3 leverbaar me* ■A handgesc terwijl bij prima bij van deze origi In de eerste helft van dit jaar hebben de bij Auto Recycling Nederland (ARN) aangesloten autobedrijven 98.783 autowrakken milieuverantwoord verwerkt. De ARN- bedrijven zullen naar verwachting in 1996 cir 217.000 van de 260.000 autowrakken verwerken. Dit is een toename van circa 70 procent vergeleken met 1995. De 211 bij ARN aangesloten bedrijven verwerkten in de eerste zes maanden ruim 75 procent van het totaal bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) afgemelde autowrakken. Dit percentage zal tot het einde van dit jaar oplopen tot naar schatting 85. Het aantal te demonteren auto's neemt de komende jaren verder toe tot ongeveer 500.000 stuks in het jaar 2001. Op dit moment wordt zo'n 75% van het gewicht van autowrakken (metaal) zonder inspanning van ARN door shredderbedrijven verwerkt. De ARN- bedrijven zijn verantwoordelijk voor het verwerken van moeilijk te recyclen delen als kunststof, rubber, glas etc. Per autowrak gaat het om 90 tot 100 kg, ofwel 75 procent van de doelstelling per wrak voor 1995. Omdat het metaalgehalte van autowrakken de komende jaren paar verwachting afneemt (65% in 2000) neemt het gewichtspercentage van door ARN-bedrijven additioneel te recyclen materialen toe. (Bron: Rai Actueel) Een en ander blijkt uit de nieuwste CBS-uitgave 'Auto's in Nederland'. In het boekje zijn alle binnen het CBS beschikbare statistische gegevens over het fenomeen auto overzichtelijk op een rij gezet. Volgens het CBS vormt de aanschaf van een auto de grootste kostenpost, direct gevolgd door brandstof en olie. Beide posten kosten de consument elk zo'n 1.600 tot 1.700 gulden per jaar. Voor onderhoud betalen art is. Vooral de voorwielophanging is niet zo stil zoals bijvoorbeeld bij de Fiesta en in bochten willen ook nog geluiden van achteren in het interieur doordringen. De auto staat standaard op 13 inch stalen velgen met 165/65 R 13 banden. vormgeving en herbergen alle lichtfuncties. Aan de voorbumper vast zit een brede, platte grille, terwijl het overgrote deel van de luchttoevoer naar de motor via de bumper geschiedt. De daklijn is opmerkelijk bol en dat geldt eveneens voor de vorm van de zijruiten. De achterkant loopt schuin af. Wie de KA van achteren bekijkt ziet een relatief smal dak. De zijkanten lopen wat breder naar onderen uit, terwijl de zware achterbumper er een soort uitgelopen druppelvorm van maakt. Door de hoge bumper is de tildrempel aan de flinke kant. De klep kan alleen met behulp van de sleutel worden geopend. Het bagagevolume is met 186 liter niet meer dan redelijk. De achterbank kan natuurlijk worden neergeklapt waardoor de mogelijkheden behoorlijk worden uitgebreid. Voor het nieuwe modeljaar hebben de diverse uitvoeringen van de Mercedes C-klasse detailverfijningen ondergaan. De bestaande 1,8 en 2,0 liter zestienkleps motoren zijn voor antiklopregeling inspuiting en verste laatnokken. Verder nieuw ontwikkeld elektronisch regelsysteem toegepast. Het vermogen en koppel bleven gelijk, maar de motor heeft onderin meer trekkracht gekregen, accele reert daardoor vlotter, terwijl juist het geluidsniveau zowel bij stationair als hogere toerentallen is verlaagd. Verder is de C230 met een 2,3 liter motor van 150 pk nieuw Met een verkoopstijging van 31,6% in het eerste half jaar van 1996 heeft Opel zich vast op kop genesteld op de verkooplijst van de importautomobielen in Japan. Een succes dat grotendeels te danken is aan de Vectra en de Vita (Corsa). In 1996 zijn tot 1 hebben of natuurlijk maximaal drie kinderen. Hieruit blijkt zeer direct dat Ford de KA bedoeld heeft voor alleenstaanden, tweepersoons huishoudens of als tweede auto in gezinnen met jonge kinderen. Mensen die vooral gericht zijn op het stadse leven en relatief korte ritten maken en gevoelig zijn voor modern design. Wie een compacte auto zoekt met meer interieurruimte, betere stoelen en een royale motorenkeus is met de Fiesta net wat beter uit. Het is evident dat hoe hoger het inkomen is hoe groter het autobezit. Nog geen drie van de tien huishoudens met het laagste inkomen hebben een auto, terwijl bij de huishoudens met het hoogste inkomen in ruim negen van de tien gevallen een auto aanwezig is. Bovendien heeft een op de vier huishoudens in de hoogste inkomensklasse twee (of meer) auto's. Deze huishoudens geven dan ook ruim tweemaal zoveel aan een auto uit. Uit 'Auto's in Nederland' valt af te lezen dat steeds minder mensen zich een nieuwe auto kunnen permitteren. Maar liefst tweederde van alle auto's wordt tweedehands aangeschaft. Alleen in de hogere inkomensklasse vanaf 53.000 gulden kiest men eerder voor een nieuw exemplaar. De hoge kosten die met het autorijden in ons land zijn Ford geeft de KA niet alleen een origineel uiterlijk mee, ook het interieur is met de nodige fantasie ingericht. De portierpanelen bedekken de deuren niet volledig, zodat de carrosseriekleur een rol blijft spelen. De vormen zijn rond en ovaal. In het grappige stuurwiel is standaard een airbag opgenomen, een tweede exemplaar kost extra geld. gemoeid heeft ook zijn weerslag op de leeftijd van de eigenaren. Het autobezit in de leeftijdscategorie 20-24 jaar is in tien jaar tijd gehalveerd tot 5 procent. Tegelijkertijd steeg in dezelfde periode het aandeel bij 65-plussers van 8 tot 11 procent. Niet alleen de autobezitters vergrijzen, ook het wagenpark vergrijst langzaam. De gemiddelde leeftijd van het park is inmiddels 7,2 jaar tegen nog 6,2 jaar in 1990. Een belangrijke oorzaak is de voortschrijdende kwaliteitsverbetering van auto's, waardoor ze langer meegaan. Tenslotte laat het CBS-boekje zien dat driekwart van alle voertuigkilometers door mannen wordt afgelegd. Zij rijden gemiddeld 18.850 km per jaar. Het aandeel van vrouwen is met 12.120 km relatief bescheiden. Wel gebruiken vrouwen de auto veel meer voor korte afstanden, waarbij het milieu echter verhoudingsgewijs meer wordt belast: bijna tweederde van hun verplaatsingen is kort (maximaal 7,5 kilometer). Ovaal klokje Het instrumentarium bestaat slechts uit een snelheidsmeter en brandstofmeter en daarnaast een reeks controlelampjes. Heel speels is een ovaal klokje middenop het dashboard. Het stuurwiel bedekt voor een deel de bovenkant van de snelheidsmeter. Als optie is er een hoogteverstelling op de bestuurdersstoel, maar ook deze voorziening maakt aan je ia la. NV-DP-44

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 27