Ford KA
1
e
ik
Uiterlijk vertoon
Opel nummer 1 in Japan
Detailwijzigingen Mercedes C-klasse
Autokosten drukken zwaar
op gezinsbudget
Adieu
Peugeot 205
t
ELe
'I
A
t-
A
n
d
c
p
Auto Recycling
gK KA 8012
üt AU i umAA i Donderdag 24 oktober 1996 pagina 7
»o paynido
a7
es,
Wat betreft vormgeving is Ford een goed voorbeeld
van een merk dat doorgaans voor een groot publiek
zeer acceptabele modellen maakt, die per definitie
a
een tikkeltje saai zijn, maar af en toe eens geheel
IK-KA 8012
uit de band springt. De Ford KA is wat betreft
vormgeving zo afwijkend, dat het grote publiek er
sterk aan zal moeten wennen.
ieen
le
h
gscertificaat
omruilgarantie
pectie na
ante
el Assistance
irca
tstof
1
een
idelii
(Bron: Rai Actueel)
JALITY
2ARS
reer 7.000
ït hebben van
irmee een
stenposten
iet
ai
et
>it
>e
n.
tn
)n
raat 22A
.G
>3924
waarin Ford
verte
comj
bren
k
lat
ige
fis,
ten
as-
j, tweede
tioning,
richt ver
toe en wordt
lin en e«
il05Nm''
n goedmocu
je dat vooral
prima volde
achtige strel
huishoudens ongeveer 800
gulden. Eenzelfde bedrag
gaat op aan
motorrijtuigenbelasting en
aan de autoverzekering is
men nog eens 700 gulden
kwijt.
Voor de 33e
achtereenvolgende maand
zijn de verkopen van de
importmerken in Japan
juli in Japan 20.357 Opeis
verkocht. Opel verwacht dit
jaar ruim 40.000 auto's in
Japan te verkopen.
k.
rden aan de
i vijftraps
Enkele jaren geleden toonde
Ford het KA-prototype op
diverse
autotentoonstellingen, een
fris roze metallic autootje met
vloeiende vormen. In het
ontwerp van de werkelijke
productie-auto zijn deze
vormen nog duidelijk terug te
vinden, maar van.opvallende
kleuren is helemaal geen
sprake meer. Volgens een
Ford-woordvoerder wil men
voorkomen dat de KA niet
serieus genomen gaat
worden,
wederom gestegen. Juli
noteerde een stijging van
17,8% (42.116 verkopen t.o.v.
vorig jaar).
orzien van een
ig, sequentiële
“’■stelbare in-
r wordt een
Driehoekig
Het uiterlijk van de KA trekt
de aandacht. De auto heeft
exact dezelfde wielbasis als
maar is in z'n
sodat de wielen
e hoeken van
staan. Toch is
met een totale lengte
van 3,62 meter groter dan
bijvoorbeeld de Renault
Twingo, de allereerste sub-B-
auto. De auto heeft vrij
pompeuze grijze kunstE
bumpers die meteen dienst
doen als spatborden. Door de
brede randen rond de wielen
kunnen heel wat
plaatwerkbeschadigingen
worden opgevangen. De
koplampen hebben een
aparte driehoekige
Veerkarakter
Ford wil duidelijk opvallen in
het zogenaamde sub-B-
segment, een deel van de
automarkt waarvan in de
komende jaren veel wordt
verwacht. In dit segment
zullen meerdere merken
compacte auto's brengen die
prijstechnisch aan de
onderkant zitten van het
volwaardige B-segment
In het eerst half jaar
verkochten de importerende
merken 255.424 voertuigen in
het land van de Rijzende Zon.
Alhoewel de prijs van de Ford
KA nog niet bekend is, wordt
al snel duidelijk dat het
niveau van de Fiesta Classic,
die voor f. 19.995,= te koop was,
niet kan worden behaald.
Begin volgend jaar begint de
levering en de verwachting is
dat men voor de KA minimaal
f.20.995,= over zal moeten
hebben.
Bij zijn introductie in 1983 had
Peugeot een vooruitziende
blik. Het 'Sterk Nummer' werd
een succesnummer. Meer dan
5 miljoen eenheden werden
van deze kleine drie- en
vijfdeurs auto gemaakt. Maar
de carrière van de 205 loopt in
Nederland ten einde. Als
uitsmijter komt er nog één
serie beschikbaar, de 205
Génération. Overigens zijn er
in Nederland bijna 150.000
stuks afgeleverd. De nieuwe
en laatste Génération is
gebaseerd op de 205 Forever
en heeft onder meer centrale
vergrendeling met
afstandsbediening, elektrisch
J bediende voorportierruiten,
getint glas, meegespoten
bumpers, velours bekleding,
wat harder moet werken en
dan ook meteen wat rumoerig
wordt. De 1.3 liter heeft de
taak de 871 kg zware KA voort
te trekken. In dat geval is een
top mogelijk van 155 km/u en
een acceleratie van 0 tot 100 in
14,8 seconden. Worden
luxueuze accessoires
toegevoegd als
stuurbekrachtiging,
airbag en airconditk
dan neemt het gewit,
boven de 900 kg toc e
de auto merkbaar trager. De
brandstof wordt op moderne
wijze ingespoten via een
sequentiële injectie en de
electronica in de auto wordt
geregeld door Fords EEC-V
motormanagmentsysteem.
Overigens is het onterecht om
een motor die al wat langer op
de markt is meteen als
ouderwets te bestempelen.
Natuurlijk is de 1,25 liter 16-
klepper uit de Fiesta veel
moderner, maar de keuze voor
deze motor zou de prijs ook
Ij ven.
KA alleen
rar met een
^schakelde vijfbak,
ijvoorbeeld een CVT
j het stadskarakter
ginele Ford past.
Huishoudens geven jaarlijks
gemiddeld 5.700 gulden uit
om er een auto op na te
houden. Als daarbij ook nog
eens de financieringskosten
en het renteverlies worden
opgeteld dan is de
particuliere autobezitter op
jaarbasis ongeve
gulden kwijt. Het
een auto vormt daar
van de grootste kost
binnen het totale
gezinsbudget. Bijna 14% van
alle gezinsuitgaven kan op
het conto van de auto worden
bijgeschreven. Dit percentage
is voor alle inkomensgroepen
nagenoeg gelijk. Alleen
wonen overtreft de auto met
36,1% substantieel.
dit euvel geen volledig einde.
Het dashboard bestaat uit een
grijs kunststof lichaam en een
omlijsting van het
instrumentarium en de
middenconsole in een
glanzend grijs/paars-metallic
materiaal. In de console wordt
standaard een radio
geplaatst die precies de vorm
van het beschikbare vak heeft
aangenomen.
Een radio-cassette of radio-
CD-speler kunnen tegen
meerprijs worden
gemonteerd.
In het interieur is goed te
merken dat de KA wat kleiner
is dan de Fiesta. Dit heeft men
voor een deel willen
opvangen door met name de
zitting van de voorstoelen aan
de korte kant te houden. Op
lange ritten zouden ze wat
ondersteuning betreft wel
eens te kort kunnen schieten.
Achterin is plaats voor twee
volwassenen die niet
overdreven veel hoofdruimte
een wisser achterop en een
speciale badge op de
achterklep. De auto krijgt
krachtige 75 pk injectiemotor
of kan naar keus ook worden
geleverd met de 60 pk sterke
1.8 liter diesel. De prijzen zijn
zeer scherp. De 205
Génération kost in zijn
complete uitvoering f.19.990,=,
terwijl de diesel beschikbaar
is voor f.23.990,=. Er kan naast
de driedeurs ook voor vijf
portieren worden gekozen.
De meerprijs bedraagt
f. 1.010,=. Nederland krijgt
exact 1500 stuks van de 205
Génération en als deze auto's
verkocht zijn is het definitief
over. Al blijft de 205 tot in
lengte van jaren als occasion
populair.
in het programma. De
bestaande C230 Kompressor
heeft een verstelbare
inlaatnokkenas gekregen. Het
nieuwe electronisch
managementsysteem regelt
niet alleen de ontsteking,
inspuiting, stationaire loop en
instrumentenpaneel, maar
regelt ook de als optie
leverbare vijftrapsautomaat
en de startblokkering. Deze
vijftraps automaat was al
langer leverbaar in de E- en S-
klasse, maar is nieuw in de C-
reeks. Ook de dieselversies
hebben een nieuwe
elektronische regeling
gekregen die tevens
gekoppeld kan worde
electronica van de Ij
automaat.
Electronica
De motor van de KA is een
oude bekende, die vanwege
strengere emissie- en
geluidsnormen weer
helemaal up-to-date is. Het
gaat om de vertrouwde 1.3
liter die sinds enige tijd de
naam Endura-E heeft
toegevoegd gekregen. De
krachtbron komt aan een
maximaal vermogen van 60
pk bij 5000 tr/min en een
koppel van 105 Nm bij 2500
tr/min. Een goedmoedig
machientje dat vooral in
stadsverkeer prima voldoet,
maar in bergachtige streken
met de Fiesta
tegenwoordigd is. Om eer
apleet nieuwe auto te
uiengen voor een nette prijs,
is het zaak zoveel mogelijk
bestaande onderdelen te
gebruiken. De Ford KA staat
zodoende op het onderstel
van de Fiesta Classic, zeg
maar de huidige Fiesta voor
de facelift. Dat komt neer op
een McPherson vering aan d«
voorzijde en een semi-
onafhankelijke constructie
achter. Technisch is dit niet
hyper-verfijnd, maar*we
moeten gewoon toegeven dat
de Ford KA een prima
veerkarakter heeft en voor de
gemiddelde automobilist
meer dan uitstekend zal
voldoen. Auto's worden
steeds stiller, niet alleen op
het gebied van motorgeluid,
maar ook waar het gaat om
afrolgeluiden en dergelijke.
Op dit gebied wordt direct na
het wegrijden duidelijk dat de
KA niet helemaal state-of-the-
oude
Natt
kleppe
moderner, maar
deze motor zou d(
direct fors opdrij’
Voorlopig is de K
3 leverbaar me*
■A handgesc
terwijl bij
prima bij
van deze origi
In de eerste helft van dit
jaar hebben de bij Auto
Recycling Nederland (ARN)
aangesloten autobedrijven
98.783 autowrakken
milieuverantwoord
verwerkt. De ARN-
bedrijven zullen naar
verwachting in 1996 cir
217.000 van de 260.000
autowrakken verwerken.
Dit is een toename van
circa 70 procent vergeleken
met 1995. De 211 bij ARN
aangesloten bedrijven
verwerkten in de eerste zes
maanden ruim 75 procent
van het totaal bij de
Rijksdienst voor het
Wegverkeer (RDW)
afgemelde autowrakken.
Dit percentage zal tot het
einde van dit jaar oplopen
tot naar schatting 85.
Het aantal te demonteren
auto's neemt de komende
jaren verder toe tot
ongeveer 500.000 stuks in
het jaar 2001. Op dit
moment wordt zo'n 75% van
het gewicht van
autowrakken (metaal)
zonder inspanning van
ARN door
shredderbedrijven
verwerkt. De ARN-
bedrijven zijn
verantwoordelijk voor het
verwerken van moeilijk te
recyclen delen als
kunststof, rubber, glas etc.
Per autowrak gaat het om
90 tot 100 kg, ofwel 75
procent van de doelstelling
per wrak voor 1995. Omdat
het metaalgehalte van
autowrakken de komende
jaren paar verwachting
afneemt (65% in 2000)
neemt het
gewichtspercentage van
door ARN-bedrijven
additioneel te recyclen
materialen toe.
(Bron: Rai Actueel)
Een en ander blijkt uit de
nieuwste CBS-uitgave 'Auto's
in Nederland'. In het boekje
zijn alle binnen het CBS
beschikbare statistische
gegevens over het fenomeen
auto overzichtelijk op een rij
gezet. Volgens het CBS vormt
de aanschaf van een auto de
grootste kostenpost, direct
gevolgd door brandstof en
olie. Beide posten kosten de
consument elk zo'n 1.600 tot
1.700 gulden per jaar. Voor
onderhoud betalen
art is. Vooral de
voorwielophanging is niet zo
stil zoals bijvoorbeeld bij de
Fiesta en in bochten willen
ook nog geluiden van
achteren in het interieur
doordringen. De auto staat
standaard op 13 inch stalen
velgen met 165/65 R 13
banden.
vormgeving en herbergen alle
lichtfuncties. Aan de
voorbumper vast zit een
brede, platte grille, terwijl het
overgrote deel van de
luchttoevoer naar de motor
via de bumper geschiedt. De
daklijn is opmerkelijk bol en
dat geldt eveneens voor de
vorm van de zijruiten. De
achterkant loopt schuin af.
Wie de KA van achteren
bekijkt ziet een relatief smal
dak. De zijkanten lopen wat
breder naar onderen uit,
terwijl de zware
achterbumper er een soort
uitgelopen druppelvorm van
maakt. Door de hoge bumper
is de tildrempel aan de flinke
kant. De klep kan alleen met
behulp van de sleutel worden
geopend. Het bagagevolume
is met 186 liter niet meer dan
redelijk. De achterbank kan
natuurlijk worden
neergeklapt waardoor de
mogelijkheden behoorlijk
worden uitgebreid.
Voor het nieuwe modeljaar
hebben de diverse
uitvoeringen van de Mercedes
C-klasse detailverfijningen
ondergaan. De bestaande 1,8
en 2,0 liter zestienkleps
motoren zijn voor
antiklopregeling
inspuiting en verste
laatnokken. Verder
nieuw ontwikkeld
elektronisch regelsysteem
toegepast. Het vermogen en
koppel bleven gelijk, maar de
motor heeft onderin meer
trekkracht gekregen, accele
reert daardoor vlotter, terwijl
juist het geluidsniveau zowel
bij stationair als hogere
toerentallen is verlaagd.
Verder is de C230 met een 2,3
liter motor van 150 pk nieuw
Met een verkoopstijging van
31,6% in het eerste half jaar
van 1996 heeft Opel zich vast
op kop genesteld op de
verkooplijst van de
importautomobielen in Japan.
Een succes dat grotendeels te
danken is aan de Vectra en de
Vita (Corsa). In 1996 zijn tot 1
hebben of natuurlijk
maximaal drie kinderen.
Hieruit blijkt zeer direct dat
Ford de KA bedoeld heeft voor
alleenstaanden,
tweepersoons huishoudens of
als tweede auto in gezinnen
met jonge kinderen. Mensen
die vooral gericht zijn op het
stadse leven en relatief korte
ritten maken en gevoelig zijn
voor modern design. Wie een
compacte auto zoekt met meer
interieurruimte, betere
stoelen en een royale
motorenkeus is met de Fiesta
net wat beter uit.
Het is evident dat hoe hoger
het inkomen is hoe groter het
autobezit. Nog geen drie van
de tien huishoudens met het
laagste inkomen hebben een
auto, terwijl bij de
huishoudens met het hoogste
inkomen in ruim negen van de
tien gevallen een auto
aanwezig is. Bovendien heeft
een op de vier huishoudens in
de hoogste inkomensklasse
twee (of meer) auto's. Deze
huishoudens geven dan ook
ruim tweemaal zoveel aan
een auto uit.
Uit 'Auto's in Nederland' valt
af te lezen dat steeds minder
mensen zich een nieuwe auto
kunnen permitteren. Maar
liefst tweederde van alle
auto's wordt tweedehands
aangeschaft. Alleen in de
hogere inkomensklasse vanaf
53.000 gulden kiest men
eerder voor een nieuw
exemplaar.
De hoge kosten die met het
autorijden in ons land zijn
Ford geeft de KA niet alleen
een origineel uiterlijk mee,
ook het interieur is met de
nodige fantasie ingericht. De
portierpanelen bedekken de
deuren niet volledig, zodat de
carrosseriekleur een rol blijft
spelen. De vormen zijn rond
en ovaal. In het grappige
stuurwiel is standaard een
airbag opgenomen, een
tweede exemplaar kost extra
geld.
gemoeid heeft ook zijn
weerslag op de leeftijd van de
eigenaren. Het autobezit in de
leeftijdscategorie 20-24 jaar is
in tien jaar tijd gehalveerd tot
5 procent. Tegelijkertijd steeg
in dezelfde periode het
aandeel bij 65-plussers van 8
tot 11 procent. Niet alleen de
autobezitters vergrijzen, ook
het wagenpark vergrijst
langzaam. De gemiddelde
leeftijd van het park is
inmiddels 7,2 jaar tegen nog
6,2 jaar in 1990. Een
belangrijke oorzaak is de
voortschrijdende
kwaliteitsverbetering van
auto's, waardoor ze langer
meegaan. Tenslotte laat het
CBS-boekje zien dat driekwart
van alle voertuigkilometers
door mannen wordt afgelegd.
Zij rijden gemiddeld 18.850 km
per jaar. Het aandeel van
vrouwen is met 12.120 km
relatief bescheiden. Wel
gebruiken vrouwen de auto
veel meer voor korte
afstanden, waarbij het milieu
echter verhoudingsgewijs
meer wordt belast: bijna
tweederde van hun
verplaatsingen is kort
(maximaal 7,5 kilometer).
Ovaal klokje
Het instrumentarium bestaat
slechts uit een
snelheidsmeter en
brandstofmeter en daarnaast
een reeks controlelampjes.
Heel speels is een ovaal
klokje middenop het
dashboard. Het stuurwiel
bedekt voor een deel de
bovenkant van de
snelheidsmeter. Als optie is er
een hoogteverstelling op de
bestuurdersstoel, maar ook
deze voorziening maakt aan
je
ia
la.
NV-DP-44