Renault Mégane Scénic 1.6 RT K fo kwaliteits- vaarborg WSi Volwaardige ruimte-auto Auto Bongers, nieuwe naam is oude bekende 11 Q VAN DER BOOM n n 4x4-evenement in Beekse Bergen Van Baast bouwt aan toekomst mei knallende kortingen u r. i o ’w ES3 D D D RENAULT D D D O n D D D D D 1- L DE 7 ILtMJHUbt KUEHIEH DE AUTOMAAT Donderdag 24 oktober 1996 pagina 3 )6 pagina 2 Het <m .0 GA <m om bij ijnoo Wie: .X <m cm 1.0 Spirit LS 1.3 GLXAT km km ns i.3 m km km km automaat km km rarmde spiegels roep, tristh schuifdak trisdie ramen haak metalen velgen ifdak rbekrachtiging r. vergrendeling ntewerend glas AUTOTEST lume iter. 1.6 JLX vw m Dei met WAGEN (W 1.6 Er is Mé£ .’entc Golf1 aut< het gi< dii de bxj niet” mods 1991 1993 1996 ...2 x 1988 1987 1991 1991 1994 1992 1991 1987 1995 1990 1991 1989 1994 11-1986 1986 50 auto's kenmerk Jeurs zijn -orka 1.6 GLX Sedan A I. 3 XLi Hatchback II. 6 XLi sedan mst waarin Daarom S<zemen richtte Het gebeurt slechts zelden dat een autofabrikant met een zo vernieuwend concept komt, dat de concurrentie zich eens achter de oren krapt en zich met reden afvraagt waarom de eigen ontwikkelings-afdeling dit niet bedacht heeft. De Renault Mégane Scénic is hier een voorbeeld van. Maar als 'schepper' van de compacte (Twingo) en grote (Espace) ruimte wagen past deze nieuwe middenklasse APV uitstekend bij Renault. jevens: lult JRT xuders: 4 in lijn .houd: 1598 cc lag: 79,5 x 80,5 mm i: 90 pk bij 5000 Vakmanschap en service als traditie. AUTOBEDRIJVEN Daar moet haast wel iets voor u bijzitten. Van Baast wil het liefst zo weinig mogelijk occasions naar de nieuwe showroom verhuizen en vertaalt die wens in klinkende kortingen. Deze aanbiedingen zullen tijdens de gehele verbou- wingsperiode gehandhaafd blijven, maar wie het eerst komt heeft de meest royale keuze. uit Tilburg, Berkel-Enschot, Gilze, Loon op Zand, Diessen, Udenhout, Goirle, Riel en Haghorst kan er zijn huis of bedrijf op ontdekken. V.d. Enden kon het niet nalaten om de aanwezigen uit Berkel- Enschot en Udenhout op te roepen eens goed naar Tilburg te kijken en zich ervan te overtuigen dat de samenvoeging voor beide partijen een goede zaak is. Iedereen is van harte welkom om tot 30 november de fototentoonstelling te komen bekijken in de showroom van Auto Bongers aan de Ringbaan Noord. Daarna worden de betreffende foto's aan de diverse gemeentes overgedragen. Wil men een duplicaat van een getoonde foto, dan kunnen deze ook tot de genoemde datum besteld worden voor f.25,- per stuk. Tilburg Goirkestraat 25 Tel. (013) 536 40 11 Oisterwijk Beneluxstraat 8 Tel. (013) 528 39 05 Goirle Nobelstraat 7 and. Tijvoort) Tel. (013) 534 12 61 De Renault Dealer in het Hart van Brabant vermogen van tr/min en komt van 137 Nm bij 41 voorwielen word Technische gegc Merk en type: Renault Mégane Scénic 1.6 L’, Aantal cilinder J Cilinderinhc Boring x slac Vermogen: j tr/min Koppel: 137 Nm bij 4000 tr/min Afmetingen: lengte 4,13 meter, breedte 1,719 meter Gewicht: 1195 kg Aanhanggewicht: 1000 kg ';remd) x restaties: topsnelheid 170 km/u acceleratie 0-100 in 13,7 sec. Verbruik: stadscyclus 11 liter/lOOkm buitenwegcyclus 6,6 liter/100 km gemiddeld 8,2 liter/100 km Prijs: f.39.925,= De Mazda-dealer voor Tilburg en omstreken Van Baast aan de Mascagnistraat zit midden in een grote verbouwing. De graaf werkzaamheden zijn afgerond en de fundering zit in de grond. In december moet de forse uitbreiding van de showroom een feit zijn en medio april 1997 zullen de totale verbouwingswerkzaamheden ii v ,u. afgerond worden en met de officiële jrdje tot heropening worden gevierd. De melden huidige showroom krijgt dan de naam namelijk een andere bestemming. Van Baast, maar liefst 25 jaar Mazda-dealer en de grootste dealer van dit Japanse merk in Midden- Brabant, bouwt op deze manier aan haar toekomst, een toekoms u ook een rol kunt spelen. L Op vrijdag 19 oktober jl. werd op feestelijke wijze de naam 'Auto Bongers' onthuld op het pand waar tot voor kort de naam Adriaan v.d. Ven te lezen was. De Bongers Grc waartoe inmiddels vier VW/Audi-dealers behoren, werd in de persoon van Johc Bongers enkele jaren gelede,, al actief in Tilburg, maar de vertrouwde naam bleef gehandhaafd. Inmiddels, na de overname van een vierde dealerbedrijf was de tijd rijp ook de naam te wijzigen. Eén van de sprekers tijdens de onthulling was dhr. B. van Veenendaal (adjunctdirecteur Pons Automobielhandel B.V.) die op ludieke wijze de naamswijziging gestalte gaf. Hij gaf duidelijk aan dat een modern dealerbedrijf een onderneming is en niet meer een garage. Daarbij is de geboden service belangrijker dan de auto als product. In de toekomst zal Auto Bongers eén merkenscheiding gaan toepassen, zodat men met heeft de dealer een spectaculaire kortingsactie op gebruikte auto's. Zo zijn bijvoorbeeld de Mazda Kroon occasions extra scherp geprijsd en worden er kortingen gegeven op accessoires. Van Baast heeft de beschikking over een uitgebreid aanbod van zo'n 150 auto's in diverse prijsklassen. Drie stoelen portieren worden centraal st een afstandsbediening geopend. In dat geval kan ook de vijfde deur en de achterklep open gemaakt worden. De klep geeft een enorme toegang tot de laadruimte. Onder de hoedenplank is een voh beschikbaar van 410 lite maar wie tot het dak doorstapeld kan veel meer kwijt. Die hoedenp1 1- drie hoogtes wor Wordt dit onderdeel halverwege gehangen en de rugleuning van de achterstoelen neergeklapt, dan verkrijgt men een vlakke handeling en daarmee ging november. Op diverse ook meteen de panelen hangen luchtfoto's fototentoonstelling van start van alle plaatsen die behoren die in de showroom van Auto tot het rayon van Auto Bongers staat opgesteld tot 30 Bongers in Tilburg. Iedereen Commercial laadvloer 'op niveau'. In de bagageruimte zijn twee afsluitbare vakjes en twee diepe vakken waarin flessen frisdrank kunnen worden opgeborgen. Achterin beschikt de Scénic over drie afzonderlijke stoelen. Bij de RT-uitgave zijn deze voorzien van hoofdsteunen. De rugleuningen van alle stoelen werden met 15 tot 17 centimeter verhoogd i een zithouding die snplank kan op nadrukkelijk rechtop is meer jrden benut. steun te kunnen bieden. De stoelen achterin zijn net als de voorste exemplaren over rails verstelbaar, het middelste exemplaar over 17 centimeter en de buitenste over 14 achterlichten en de omlijsting van de nummerplaat bekend voorkomen. Gelukkig heeft Renault bij de Scénic het derde remlicht hoog op de klep geplaatst. Heel bewust worden de bumpers in een grijze tint gespoten en dragen niet de kleur van de carrosserie, omdat het geheel anders veel te zwaar zou worden. Stootstrips, ruitomlijsting en portiergrepen zijn ook 'gewoon' zwart. Wie naast de Scénic staat heeft totaal niet in de gaten dat de auto slechts 4,13 meter lang is. En na een blik in het interieur is dat helemaal niet meer te geloven. Met de komst van de Scénic (spreek uit: seeniek) heeft Renault twee volledige modellenprogramma's naast elkaar. De Twingo, Scénic en Espace vormen een apart gamma ruimtewagens naast de Clio, Mégane, Laguna en Safrane. En wat dat betreft neemt het grote Franse merk een unieke positie in op de markt. Ook wethouder en locoburgemeester dhr. v.d. Enden sprak een woor de menigte en wist te i dat de afkorting van de naam sr Auto Bongers (AB) voor e Tilburgers wel een zeer vertrouwde klank had. S met Johan Bongers verri. V.d. Enden de officiële van f.350,= kan de RT worden voorzien van zogenaamde polychrome bekleding. Hierbij heeft iedere stoel een andere kleur, net als het Scénic-prototype uit 1991. Het moge duidelijk zijn dat het uitzicht rondom zeer royaal is. De neus is totaal niet te zien, maar dat gaat in de praktijk eigenlijk nooit fout. Door de standaard stuurbekrachtiging is de auto makkelijk te manouvreren en ook naar achteren is de --?rzichtelijk. ^xxjx xxx>., xxxcxx de auto met vier Ier dan is het ijn twee aan te raden de hoofdsteun agebracht met van middelste stoel te 1 handig is verwijderen, omdat deze i Renault de deels het zich naar achter door de spiegel bepei.... RT-uitvoering heeft verder onder meer elektrisch bediende voorportierruiten en dito verstelbare buitenspiegels De vorig jaar in de Mégane geïntroduceerde 1.6 liter Energy-motor is de meest Polychrome bekleding uitgebalanceerde krachtbron Het dashboard van de Scénic in het programma van de is zonder belangrijke Scénic. De motor levert zijn wijzigingen uit de Mégane vermogen van 90 pk bij 5000 overgenomen. Alleen is de tr/min en komt tot een koppel bovenkant verlengd en is het van 137 Nm bij 4000 tr/min. De hele lichaam hoger in de auto voorwielen worden geplaatst. De wijzerplaten zijn in blauw uitgevoerd. De RT heeft een toerenteller, digitaal klokje en in het verstelbare stuurwiel een airbag. De bedieningsknoppen voor de verwarming en ventilatie zitten te ver naar beneden, waardoor men om ze te bedienen even de blik van de weg moet halen. De bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar. Het meubilair is met een velours bekleed. Tegen een geringe meerprijs Grijze tint is niet één Renault igane, nee, er zijn er nu vier, maar het worden er straks zes. Door een grote familie te produceren, kunnen veel componenten vice versa gebruikt worden en dat drukt weer de kosten. De Scénic maakt gebruikt van de bestaande bodemgroep van de vijfdeurs met hier en daar wat kleine aanpassingen. Voor zien we de vertrouwde McPherson veerpoten, terwijl men achter getrokken draagarmen aantreft en vier geleidingsarmen. Deze ophanging zien we bij de vijfdeurs alleen bij de zwaarder gemotoriseerde versies, maar gezien het hogere gewicht en de kans op zware belading is deze ophanging bij de Scénic geen overbodige luxe. Het uiterlijk van de Scénic heeft ook diverse k die zo van de vijfde overgenomen. De motor en voorruit staan bijna in eikaars verlengde, maar de uitloop van de motorkap ter hoogte van de grille draagt net als bij de vijfdeurs het Renault-logo. De koplampen zijn tevens gelijkvormig. Kijken we naar het profiel dan komt duidelijk de bolle lijn in dak en ruiten terug, terwijl ook de vorm van de aangedreven via een soepel schakelende vijfbak. De topsnelheid van 170 km/u is meer dan bevredigend en de 1195 kg zware auto wordt in 13,7 seconden naar de 100 km/u gebracht. Afgelopen zondag 20 oktober fenomeen terreinrijden. Voor vond op de Beekse Bergen dit door Suzuki-dealer voor een aantal Gijsbers georganiseerde geïnteresseerden een eerste evenement kon men bij het kennismaking plaats met het dealerbedrijf aan de f.43.895,= inleveren. De Renault Mégane Scénic is een opzienbarende auto die het fenomeen 'ruimtewagen' dichterbij brengt voor een hoop gezinnen. Het is een ideale auto voor mensen die door de week zakelijk rijden en in het weekend er met de kinderen op uit trekt. Veel meer dan een ruimtewagen sr en dat uit ^et hogere segment is de nlijk het Scénic een typische gebruiksauto. Pluspunt Ondanks de relatief hoge carrosserie helt de Scénic in bochten totaal niet over verhoogd weer aanzienl., comfort. De stoelen bieden een goede ondersteuning en dat samen met een goede afvering zorgt voor een hoogstaand comfortniveau. De 1.6 liter motor is in de Scénic redelijk zuinig, want een gemiddelde van 1 op 12,4 s het zich naar achteren is meer dan keurig, de spiegel beperkt De Een belangrijk pluspunt van de Mégane Scénic is dat deze volwaardige ruimte-auto prijstechnisch binnen het bereik van een grote groep Europese automobilisten is gekomen. De 1.4 RN staat bij (gere de dealer voor f.35.925,=. Wil Pres men liever een 1.6 motor dan kost de Scénic f.37.025,=. Voor f.39.925,= staat het door ons gereden exemplaar voor de deur met zijn complete standaarduitrusting en wie liever de krachtige turbodiesel van 95 pk wil moet Volkswagen, Audi en VW Bedrijfswagens beter op de specifieke klant kan inspelen. VW/Audi zit behoorlijk in de lift en Van Veenendaal schreef deze verkoopverbetering toe aan de economie. Binnen >han anderhalf jaar zal sden Volkswagen overigens zeven we nieuwe modellen gaan introduceren: Passat, Golf, Vento, Polo Variant, Beetle, 1Variant en een kleine ruto onder de Polo. Namens =t personeel werd een lazen plaquette aan de irectie aangeboden waarop e silhouetten van diverse suwe en oude VW/Audi- >dellen te zien zijn. centimeter. Het naar voren schuiven van de drie stoelen is de eenvoudigste manier om de bagageruimte te vergroten. Nadat de rugleuning van de stoelen is neergeklapt, kunnen ze in hun geheel in één beweging worden omgeklapt en daarna eventueel worden uitgenomen. Onder de stoelen zit een breed opbergvak voor bijvoorbeeld een paar paraplus. In de voetruimte voor de achterpassagiers zijn ook nog twee opbergvakken carrosserie over gemaakt in de dubbele Gebruikt men de bodem. Op de rugleuning van personen of minde de voorstoelen zijn twee aan te raden de hc klaptafeltjes aangebracht met Van de middelste stc bekerhouder. Heel handig is verwijderen, omdat de ie de manier waarop F drie driepunts rolgordels achterin heeft geconstrueerd. Het middelste exemplaar is namelijk tegen het dak geplaatst. De been- en hoofdruimte zijn op alle zitplaatsen meer dan vorstelijk. Bosscheweg een startbewijs bemachtigen. Er was een route van ongeveer anderhalf uur uitgestippeld over verharde en onverharde wegen. Daarna kon men zich op een zandheuvel van 15 meter hoog uitleven. Vooral de Vitara Wagon diesel oogste veel bewondering. De diverse chauffeuses deden in prestaties niet onder voor de heren. Eerst werd de afdaling onder toezicht van een instructeur gemaakt, waarna de deelnemers zelfs mochten oefenen. Uiteraard kon worden gewisseld van auto, omdat Gijsbers niet alleen de Vitara Wagon, maar ook de korte Vitara en X-90 had meegenomen. Het weer liet zich van de goede kant zien, zodat iedereen met de juiste indrukken aan het einde van de middag in de showroom van Gijsbers kon napraten onder het genot van broodjes en een drankje. Alle deelnemers kregen een 4x4- certificaat en keerden met weer een ervaring rijker huis waarts. OE AUTOMAAT P" auto bonger^^^^BJ MB autoi

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 23