Renault Mégane Scénic 1.6 RT
K
fo kwaliteits-
vaarborg
WSi
Volwaardige ruimte-auto
Auto Bongers, nieuwe naam is oude bekende
11
Q VAN DER BOOM
n
n
4x4-evenement in Beekse Bergen
Van Baast bouwt aan toekomst mei knallende kortingen
u
r.
i o ’w
ES3
D
D
D
RENAULT
D
D
D
O
n
D
D
D
D
D
1- L
DE 7 ILtMJHUbt KUEHIEH
DE AUTOMAAT Donderdag 24 oktober 1996 pagina 3
)6 pagina 2
Het
<m
.0 GA
<m
om bij
ijnoo
Wie:
.X
<m
cm
1.0 Spirit
LS
1.3 GLXAT
km
km
ns i.3
m
km
km
km
automaat
km
km
rarmde spiegels
roep,
tristh schuifdak
trisdie ramen
haak
metalen velgen
ifdak
rbekrachtiging
r. vergrendeling
ntewerend glas
AUTOTEST
lume
iter.
1.6 JLX
vw
m
Dei
met
WAGEN
(W 1.6
Er is
Mé£
.’entc
Golf1
aut<
het
gi<
dii
de bxj
niet”
mods
1991
1993
1996
...2 x 1988
1987
1991
1991
1994
1992
1991
1987
1995
1990
1991
1989
1994
11-1986
1986
50 auto's
kenmerk
Jeurs zijn
-orka
1.6 GLX Sedan
A
I. 3 XLi Hatchback
II. 6 XLi sedan
mst waarin
Daarom
S<zemen
richtte
Het gebeurt slechts zelden
dat een autofabrikant met
een zo vernieuwend
concept komt, dat de
concurrentie zich eens
achter de oren krapt en
zich met reden afvraagt
waarom de eigen
ontwikkelings-afdeling
dit niet bedacht heeft. De
Renault Mégane Scénic is
hier een voorbeeld van.
Maar als 'schepper' van
de compacte (Twingo) en
grote (Espace) ruimte
wagen past deze nieuwe
middenklasse APV
uitstekend bij Renault.
jevens:
lult
JRT
xuders: 4 in lijn
.houd: 1598 cc
lag: 79,5 x 80,5 mm
i: 90 pk bij 5000
Vakmanschap en service als traditie.
AUTOBEDRIJVEN
Daar moet haast wel iets voor u
bijzitten. Van Baast wil het liefst zo
weinig mogelijk occasions naar de
nieuwe showroom verhuizen en
vertaalt die wens in klinkende
kortingen. Deze aanbiedingen
zullen tijdens de gehele verbou-
wingsperiode gehandhaafd blijven,
maar wie het eerst komt heeft de
meest royale keuze.
uit Tilburg, Berkel-Enschot,
Gilze, Loon op Zand, Diessen,
Udenhout, Goirle, Riel en
Haghorst kan er zijn huis of
bedrijf op ontdekken. V.d.
Enden kon het niet nalaten om
de aanwezigen uit Berkel-
Enschot en Udenhout op te
roepen eens goed naar
Tilburg te kijken en zich ervan
te overtuigen dat de
samenvoeging voor beide
partijen een goede zaak is.
Iedereen is van harte welkom
om tot 30 november de
fototentoonstelling te komen
bekijken in de showroom van
Auto Bongers aan de
Ringbaan Noord. Daarna
worden de betreffende foto's
aan de diverse gemeentes
overgedragen. Wil men een
duplicaat van een getoonde
foto, dan kunnen deze ook tot
de genoemde datum besteld
worden voor f.25,- per stuk.
Tilburg Goirkestraat 25 Tel. (013) 536 40 11
Oisterwijk Beneluxstraat 8 Tel. (013) 528 39 05
Goirle Nobelstraat 7 and. Tijvoort) Tel. (013) 534 12 61
De Renault Dealer in het Hart van Brabant
vermogen van
tr/min en komt
van 137 Nm bij 41
voorwielen word
Technische gegc
Merk en type: Renault
Mégane Scénic 1.6 L’,
Aantal cilinder J
Cilinderinhc
Boring x slac
Vermogen: j
tr/min
Koppel: 137 Nm bij 4000 tr/min
Afmetingen: lengte 4,13 meter,
breedte 1,719 meter
Gewicht: 1195 kg
Aanhanggewicht: 1000 kg
';remd)
x restaties: topsnelheid 170
km/u
acceleratie 0-100 in 13,7 sec.
Verbruik: stadscyclus 11
liter/lOOkm
buitenwegcyclus 6,6 liter/100
km
gemiddeld 8,2 liter/100 km
Prijs: f.39.925,=
De Mazda-dealer voor Tilburg en
omstreken Van Baast aan de
Mascagnistraat zit midden in een
grote verbouwing. De graaf
werkzaamheden zijn afgerond en de
fundering zit in de grond. In
december moet de forse uitbreiding
van de showroom een feit zijn en
medio april 1997 zullen de totale
verbouwingswerkzaamheden
ii v ,u. afgerond worden en met de officiële
jrdje tot heropening worden gevierd. De
melden huidige showroom krijgt dan
de naam namelijk een andere bestemming.
Van Baast, maar liefst 25 jaar
Mazda-dealer en de grootste dealer
van dit Japanse merk in Midden-
Brabant, bouwt op deze manier aan
haar toekomst, een toekoms
u ook een rol kunt spelen. L
Op vrijdag 19 oktober jl. werd
op feestelijke wijze de naam
'Auto Bongers' onthuld op het
pand waar tot voor kort de
naam Adriaan v.d. Ven te
lezen was. De Bongers Grc
waartoe inmiddels vier
VW/Audi-dealers behoren,
werd in de persoon van Johc
Bongers enkele jaren gelede,,
al actief in Tilburg, maar de
vertrouwde naam bleef
gehandhaafd.
Inmiddels, na de overname
van een vierde dealerbedrijf
was de tijd rijp ook de naam te
wijzigen.
Eén van de sprekers tijdens de
onthulling was dhr. B. van
Veenendaal (adjunctdirecteur
Pons Automobielhandel B.V.)
die op ludieke wijze de
naamswijziging gestalte gaf.
Hij gaf duidelijk aan dat een
modern dealerbedrijf een
onderneming is en niet meer
een garage. Daarbij is de
geboden service belangrijker
dan de auto als product. In de
toekomst zal Auto Bongers
eén merkenscheiding gaan
toepassen, zodat men met
heeft de dealer een spectaculaire
kortingsactie op gebruikte auto's. Zo
zijn bijvoorbeeld de Mazda Kroon
occasions extra scherp geprijsd en
worden er kortingen gegeven op
accessoires. Van Baast heeft de
beschikking over een uitgebreid
aanbod van zo'n 150 auto's in
diverse prijsklassen.
Drie stoelen
portieren worden centraal
st een afstandsbediening
geopend. In dat geval kan ook
de vijfde deur en de
achterklep open gemaakt
worden. De klep geeft een
enorme toegang tot de
laadruimte. Onder de
hoedenplank is een voh
beschikbaar van 410 lite
maar wie tot het dak
doorstapeld kan veel meer
kwijt. Die hoedenp1 1-
drie hoogtes wor
Wordt dit onderdeel
halverwege gehangen en de
rugleuning van de
achterstoelen neergeklapt,
dan verkrijgt men een vlakke
handeling en daarmee ging november. Op diverse
ook meteen de panelen hangen luchtfoto's
fototentoonstelling van start van alle plaatsen die behoren
die in de showroom van Auto tot het rayon van Auto
Bongers staat opgesteld tot 30 Bongers in Tilburg. Iedereen
Commercial
laadvloer 'op niveau'. In de
bagageruimte zijn twee
afsluitbare vakjes en twee
diepe vakken waarin flessen
frisdrank kunnen worden
opgeborgen. Achterin
beschikt de Scénic over drie
afzonderlijke stoelen. Bij de
RT-uitgave zijn deze voorzien
van hoofdsteunen. De
rugleuningen van alle stoelen
werden met 15 tot 17
centimeter verhoogd i
een zithouding die
snplank kan op nadrukkelijk rechtop is meer
jrden benut. steun te kunnen bieden. De
stoelen achterin zijn net als de
voorste exemplaren over rails
verstelbaar, het middelste
exemplaar over 17 centimeter
en de buitenste over 14
achterlichten en de omlijsting
van de nummerplaat bekend
voorkomen. Gelukkig heeft
Renault bij de Scénic het
derde remlicht hoog op de
klep geplaatst. Heel bewust
worden de bumpers in een
grijze tint gespoten en dragen
niet de kleur van de
carrosserie, omdat het geheel
anders veel te zwaar zou
worden. Stootstrips,
ruitomlijsting en
portiergrepen zijn ook
'gewoon' zwart. Wie naast de
Scénic staat heeft totaal niet
in de gaten dat de auto
slechts 4,13 meter lang is. En
na een blik in het interieur is
dat helemaal niet meer te
geloven.
Met de komst van de Scénic
(spreek uit: seeniek) heeft
Renault twee volledige
modellenprogramma's naast
elkaar. De Twingo, Scénic en
Espace vormen een apart
gamma ruimtewagens naast
de Clio, Mégane, Laguna en
Safrane. En wat dat betreft
neemt het grote Franse merk
een unieke positie in op de
markt.
Ook wethouder en
locoburgemeester dhr. v.d.
Enden sprak een woor
de menigte en wist te i
dat de afkorting van de naam
sr Auto Bongers (AB) voor
e Tilburgers wel een zeer
vertrouwde klank had. S
met Johan Bongers verri.
V.d. Enden de officiële
van f.350,= kan de RT worden
voorzien van zogenaamde
polychrome bekleding.
Hierbij heeft iedere stoel een
andere kleur, net als het
Scénic-prototype uit 1991. Het
moge duidelijk zijn dat het
uitzicht rondom zeer royaal is.
De neus is totaal niet te zien,
maar dat gaat in de praktijk
eigenlijk nooit fout. Door de
standaard
stuurbekrachtiging is de auto
makkelijk te manouvreren en
ook naar achteren is de
--?rzichtelijk.
^xxjx xxx>., xxxcxx de auto met vier
Ier dan is het
ijn twee aan te raden de hoofdsteun
agebracht met van middelste stoel te
1 handig is verwijderen, omdat deze
i Renault de deels het zich naar achter
door de spiegel bepei....
RT-uitvoering heeft verder
onder meer elektrisch
bediende voorportierruiten en
dito verstelbare
buitenspiegels
De vorig jaar in de Mégane
geïntroduceerde 1.6 liter
Energy-motor is de meest
Polychrome bekleding uitgebalanceerde krachtbron
Het dashboard van de Scénic in het programma van de
is zonder belangrijke Scénic. De motor levert zijn
wijzigingen uit de Mégane vermogen van 90 pk bij 5000
overgenomen. Alleen is de tr/min en komt tot een koppel
bovenkant verlengd en is het van 137 Nm bij 4000 tr/min. De
hele lichaam hoger in de auto voorwielen worden
geplaatst. De wijzerplaten
zijn in blauw uitgevoerd. De
RT heeft een toerenteller,
digitaal klokje en in het
verstelbare stuurwiel een
airbag. De
bedieningsknoppen voor de
verwarming en ventilatie
zitten te ver naar beneden,
waardoor men om ze te
bedienen even de blik van de
weg moet halen. De
bestuurdersstoel is in hoogte
verstelbaar. Het meubilair is
met een velours bekleed.
Tegen een geringe meerprijs
Grijze tint
is niet één Renault
igane, nee, er zijn er nu vier,
maar het worden er straks zes.
Door een grote familie te
produceren, kunnen veel
componenten vice versa
gebruikt worden en dat drukt
weer de kosten. De Scénic
maakt gebruikt van de
bestaande bodemgroep van
de vijfdeurs met hier en daar
wat kleine aanpassingen.
Voor zien we de vertrouwde
McPherson veerpoten, terwijl
men achter getrokken
draagarmen aantreft en vier
geleidingsarmen. Deze
ophanging zien we bij de
vijfdeurs alleen bij de
zwaarder gemotoriseerde
versies, maar gezien het
hogere gewicht en de kans op
zware belading is deze
ophanging bij de Scénic geen
overbodige luxe.
Het uiterlijk van de Scénic
heeft ook diverse k
die zo van de vijfde
overgenomen. De motor
en voorruit staan bijna in
eikaars verlengde, maar de
uitloop van de motorkap ter
hoogte van de grille draagt
net als bij de vijfdeurs het
Renault-logo. De koplampen
zijn tevens gelijkvormig.
Kijken we naar het profiel dan
komt duidelijk de bolle lijn in
dak en ruiten terug, terwijl
ook de vorm van de
aangedreven via een soepel
schakelende vijfbak. De
topsnelheid van 170 km/u is
meer dan bevredigend en de
1195 kg zware auto wordt in
13,7 seconden naar de 100
km/u gebracht.
Afgelopen zondag 20 oktober fenomeen terreinrijden. Voor
vond op de Beekse Bergen dit door Suzuki-dealer
voor een aantal Gijsbers georganiseerde
geïnteresseerden een eerste evenement kon men bij het
kennismaking plaats met het dealerbedrijf aan de
f.43.895,= inleveren.
De Renault Mégane Scénic is
een opzienbarende auto die
het fenomeen 'ruimtewagen'
dichterbij brengt voor een
hoop gezinnen. Het is een
ideale auto voor mensen die
door de week zakelijk rijden
en in het weekend er met de
kinderen op uit trekt. Veel
meer dan een ruimtewagen
sr en dat uit ^et hogere segment is de
nlijk het Scénic een typische
gebruiksauto.
Pluspunt
Ondanks de relatief hoge
carrosserie helt de Scénic in
bochten totaal niet over
verhoogd weer aanzienl.,
comfort. De stoelen bieden
een goede ondersteuning en
dat samen met een goede
afvering zorgt voor een
hoogstaand comfortniveau.
De 1.6 liter motor is in de
Scénic redelijk zuinig, want
een gemiddelde van 1 op 12,4
s het zich naar achteren is meer dan keurig,
de spiegel beperkt De Een belangrijk pluspunt van
de Mégane Scénic is dat deze
volwaardige ruimte-auto
prijstechnisch binnen het
bereik van een grote groep
Europese automobilisten is
gekomen. De 1.4 RN staat bij (gere
de dealer voor f.35.925,=. Wil Pres
men liever een 1.6 motor dan
kost de Scénic f.37.025,=. Voor
f.39.925,= staat het door ons
gereden exemplaar voor de
deur met zijn complete
standaarduitrusting en wie
liever de krachtige
turbodiesel van 95 pk wil moet
Volkswagen, Audi en VW
Bedrijfswagens beter op de
specifieke klant kan inspelen.
VW/Audi zit behoorlijk in de
lift en Van Veenendaal
schreef deze
verkoopverbetering toe aan
de economie. Binnen
>han anderhalf jaar zal
sden Volkswagen overigens zeven
we nieuwe modellen gaan
introduceren: Passat, Golf,
Vento, Polo Variant, Beetle,
1Variant en een kleine
ruto onder de Polo. Namens
=t personeel werd een
lazen plaquette aan de
irectie aangeboden waarop
e silhouetten van diverse
suwe en oude VW/Audi-
>dellen te zien zijn.
centimeter. Het naar voren
schuiven van de drie stoelen
is de eenvoudigste manier om
de bagageruimte te
vergroten. Nadat de
rugleuning van de stoelen is
neergeklapt, kunnen ze in hun
geheel in één beweging
worden omgeklapt en daarna
eventueel worden
uitgenomen. Onder de stoelen
zit een breed opbergvak voor
bijvoorbeeld een paar
paraplus. In de voetruimte
voor de achterpassagiers zijn
ook nog twee opbergvakken carrosserie over
gemaakt in de dubbele Gebruikt men de
bodem. Op de rugleuning van personen of minde
de voorstoelen zijn twee aan te raden de hc
klaptafeltjes aangebracht met Van de middelste stc
bekerhouder. Heel handig is verwijderen, omdat de
ie de manier waarop F
drie driepunts rolgordels
achterin heeft geconstrueerd.
Het middelste exemplaar is
namelijk tegen het dak
geplaatst. De been- en
hoofdruimte zijn op alle
zitplaatsen meer dan
vorstelijk.
Bosscheweg een startbewijs
bemachtigen. Er was een
route van ongeveer anderhalf
uur uitgestippeld over
verharde en onverharde
wegen. Daarna kon men zich
op een zandheuvel van 15
meter hoog uitleven. Vooral
de Vitara Wagon diesel
oogste veel bewondering. De
diverse chauffeuses deden in
prestaties niet onder voor de
heren. Eerst werd de afdaling
onder toezicht van een
instructeur gemaakt, waarna
de deelnemers zelfs mochten
oefenen. Uiteraard kon
worden gewisseld van auto,
omdat Gijsbers niet alleen de
Vitara Wagon, maar ook de
korte Vitara en X-90 had
meegenomen. Het weer liet
zich van de goede kant zien,
zodat iedereen met de juiste
indrukken aan het einde van
de middag in de showroom
van Gijsbers kon napraten
onder het genot van broodjes
en een drankje. Alle
deelnemers kregen een 4x4-
certificaat en keerden met
weer een ervaring rijker huis
waarts.
OE AUTOMAAT
P"
auto bonger^^^^BJ MB autoi