7Z7Z
Peugeot 406
BMW geeft 5-serie de ruimte
Rijkere uitrusting
Renault Laguna
BREAK
E
N
V 6
V 1 16 3
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
Swingend duo
litse
Ford KA
CHEN.
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
Politiek
cfDOO
Oplage: 100.600
Donderdag 24 oktober 1996
s
en).
a.
er en
ten te
nze
1^*
1
Tony Vós
Autotest:
Lees verder
in dit nummer
o.a.:
pag.3
pag. 7
Je voelt je lekkerder in een Peugeot
Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-4634355
Renault Mégane
Scénic 1.6 RT
Toyota met eerste
electiische auto met
brandstofcellen
Jaargang 8
Nummer 41
ingen
rmee
leid te
GUTOCENTRUM
COLL A RIS TILBURG BV
raid
ijfbak,
l traps
sternen.
iCruiser
u
Nm.
juwe
Jd die een
idvloer
autc
volger
gebc
bak:
biedt plaats aan twee
kinderen die tegen de
rijrichting in zitten.
jiligheid
lezelfde
sedan: twee
r i yyo pagina 2(1
Li.iper
sdeur
rag
Ite
Automaat
Het interieur komt wat
inrichting betreft natuurlijk
vrijwel volledig met de sedan
Het huidige leveringsprogramma van de Peugeot
406 is nog maar nauwelijks compleet te noemen.
Een forse reeks extra uitvoeringen staat op dit
moment in de startblokken. Zo verschijnt volgend
jaar tegen de zomer de uitermate fraaie Coupé
getekend en gebouwd door Pininfarina. Echter al in
december tonen de Nederlandse dealers de nieuwe
Break en tevens kan rond die tijd een volledig
nieuwe V6-motor in de 406 worden besteld.
1.8 liter 16-klepper met een
vermogen van 112 pk bij 5500
tr/min en een koppel van 155
Nm bij 4250 tr/min. Gekoppeld
aan een soepel schakelende
vijfbak zet deze versie goede
prestaties neer zoals een top
van 184 km/u en een
Nieuwe V6
Liefhebbers van extra kracht
die door een turbocompressor
wordt geleverd, komen uit bij
de 2 liter turbo van maar liefst
150 pk, een top van 204 km/u
en een sprintje in 10,6
seconden. Daarnaast kan er
worden gekozen uit drie
turbodiesels. Het gaat om
twee exemplaren van de
bekende 1,9 liter en de 2,1 liter
12-klepper. Aan de basis staat
een 75 pk sterke 1,9 liter met
zogenaamde light pressure
turbo.
Lees verder op pagina 12
Op basis van de electrisch
aangedreven FunCruiser
heeft Toyota de FCEV
ontwikkeld, een auto die
over enige tijd in productie
zal gaan. De accu's zijn
hier vervangen door
brandstofcellen, waarin
waterstof en zuurstof via
een chemische reactie
energie leveren. De auto
heeft een actieradius van
250 km en een top van 100
km/u. De uitlaatgassen
bestaan uit pure
waterdamp. De eerste
exemplaren van de
elektrische Funcruiser zijn
in Japan inmiddels
verkocht en de verkoop
van de Amerikaanse versie
start begin 1997.
De versie met brandstofcel
gaat weer een stap verder.
Tot dusver waren deze
cellen te groot om in een
auto te worden gebruikt.
Toyota heeft een compacte
cel ontwikkeld waarin een
speciaal soort lichtmetaal
een grote hoeveelheid
waterstof aan zich bindt en
gemakkelijk weer af geeft.
Hierdoor verdubbelt de
absorptie van waterstof ten
opzichte van
conventionele system
De motor uit de FunC
heeft een maximaal
vermogen van 45 kW
een koppel van 165 Ni
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14.5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 2°.00 uur
dakrailings zijn standaard.
De 406 Break heeft een
duidelijk zichtbare D-stijl.
Men heeft niet doelbewust
geprobeert dit deel van de
carrosserie met
doorgetrokken ruiten te
bedekken. Boven de
achterruit zit een klein
spoilertje dat voor een deel
voorkomt dat de ruit smerig
wordt. De achterlichten
hebben een bekende Peugeot-
vormgeving en doen zelfs aan
de 306 denken.
De achterbumper heeft
Spoilertje
De daklijn loopt vrijwel recht
naar achteren door. De fraaie
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. DJLT.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Kiel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
overeen. Ook heeft de Break
dezelfde bekledingsstoffen.
In principe zijn alle versies
die bekend zijn van de sedan
ook als Break te koop met
uitzondering van het absolute
basismodel met de 1.6 liter
motor. Aan de basis staat een
optie kan een uitschuifbare
laadvloer worden besteld,
handig bij het inladen. Om
ook bij een zware belading
v - rij genot te garanderen
de 5-serie touring naar
ons land met een standaard
niveau-regeling zodat de
hoogte van de auto ten
opzichte van het wegdek
constant blijft.
Op het gebied van vei
krijgt de touring df
uitrusting als de sc
airbags, side-bags, ABS,
gordelspanners en ASC+T.
Van de huidige touring zijn er
tussen 1992 en dit jaar maar
liefst 115.000 exemplaren
gemaakt.
Zonder de prijs aan te passen
krijgt de Renault Laguna een
rijkere uitrusting. Zo krijgt de heef
basis RN-uitvoering voortaan in hc
standaard elektrisch
bediende voorportierruiten,
terwijl de prijs van de
hatchback gehandhaafd blijft
opf.37.995,=. Voor
tweeduizend gulden meer
wordt deze auto aangeboden
in de Alizé uitvoering met
handbediende
airconditioning. Alle
Laguna's hebben een derde
remlicht gekregen, andere
wieldoppen, nieuwe
vormgegeven achterwisser en
een andere Laguna-
aanduiding. De Spannings
Reductie Programmering in
de gordels vermindert de
mogelijk maakt. Hierbij geheel helemaal dicht. Als
liggen onder meer de optie kan een uits''k,"Ov"“
schokdempers vrijwel laadvloer worden i
volledig horizontaal. Toch handig bij het inla
staat het laadvolume bij deze ook bij een zware
auto niet voorop, wel de extra het rijg®
mogelijkheden die dit model komt de
biedt. Ónder de laadvloer is
een aparte ruimte gemaakt
waaronder 'onzichtbaar'
kleine spullen kunnen
worden opgeborgen. Net als
bij de huidige touring kan de
achterruit afzonderlijk
worden geopend om minder
grote zaken in te laden. De
achterklep heeft een
zogenaamde Soft Close
Automatic. De klep hoeft maar
zachtjes gesloten te worden,
het slotmechanisme trek het
De nieuwe 406 Break is een
stationwagon zoals we die
van Peugeot mogen
verwachten. De achterkant is
ten opzichte van de sedan met
maar liefst 17 centimeter
verlengd, waardoor de auto in
totaal 4,72 meter lang is.
De neus en voorportieren zijn
identiek aan de sedan, maar
alles wat daarachter zit is
nieuw ontworpen.
bestuurdersstoel. De
sportieve RTi met 16-
kleppenmotor heeft ABS,
mistlampen in de
voorbumper, elektrisch
bediende zijruiten achter en
hoofdsteunen op de
achterbank. Dit model is er
vanaf f.55.575,=. De topversie
is de Laguna V6, die voortaan
altijd is voorzien van een
automatische
versnellingsbak,
snelheidsregelaar en
elektrisch verstelbare
voorstoelen.
De wijzigingen die bij de
Laguna Break worden
doorgevoerd zijn vrijwel
identiek. De RN 1.8 Break kost
f.39.995,-.
acceleratie van 0 tot 100 in 12,5
seconden. Deze versie weegt
1285 kg. De 1.8 motor blijkt in
de praktijk zeer goed te
voldoen en is ook keurig stil.
Wie de motor enigszins op
toeren houdt zal merken dat
tussenacceleraties vlot
verlopen. Wie echter toch
meer vermogen wenst komt
uit bij de 2 liter 16-klepper van
135 pk. Deze auto haalt 197
km/u en trekt in 10,2 seconden
naar de 100 km/u. Standac
heeft deze 2 liter een vijf
maar nieuw is een vierti r
tomaat die door ZF geheel
jns Peugeot-wensen is
gebouwd. Het is een moderne
uvxx met een sport- en
winterprogramma.
Deze automatische
versnellingsbak die tijdens
een korte stadsrit in het
Franse Tours zijn kwaliteiten
reeds toonde, is vrijwel direct
leverbaar ook in de sedan
tegen een meerprijs van
f.3.600,=.
kracht op de borst bij een
aanrijding. De RN-uitgave
rft verder onder meer een
loogte verstelbare
bestuurdersstoel, verstelbaar
stuurwiel, in delen
neerklapbare achterbank en
een startblokkering. De RT-
versie staat op het tweede
niveau en wordt aangevuld
met een elektronisch
regelbare airconditioning en
hoofdsteunen op de
achterbank. De RT is er vanaf
f.41.995,= wat in feite
neerkomt op een
prijsverlaging met 280
gulden. De luxueuze RXE 2.0
krijgt voortaan af-fabriek
elektrisch verstelbare
voorstoelen met een
geheugen op de
De nieuwe 5-serie touring van
BMW zal op de komende
AutoRai in februari 1997 zijn
pubieksdebuut beleven. Eind
maart wordt deze
'stationwagon' op basis van
de 5-serie leverbaar. In eerste
instantie gaat het dan om
twee motorvarianten. De 528i
heeft een 193 pk sterke 2,8 liter
6 cilinder lijnmotor, terwijl de
eveneens 6 cilinder 525tds als
diesel 143 pk aan de krukas
aflevert. Kort daarna
komende andere
motorvarianten, de 520i, 523i
en 8 cilinder 540i.
Speciaal voor deze touring
heeft BMW een nieuw
achteras ontwikkeld
volledig vlakke laadi
gigantische afmetingen.
Een deel van deze bumpe
schaniert met de vijfde a»
omhoog, om een zo laag
mogelijke tildrempel te
verkrijgen. Wordt de
achterklep geopend dan
gaapt een enorme ruimte je
toe. Standaard is een
hoedenplank waaruit een
rolhoes kan worden
getrokken. In de hoedenplank
zijn zelfs twee opbergvakjes
verwerkt. Als de achterbank is
neergeklapt ontstaat een
volledig vlakke vloer. Vanaf
het ST-niveau kan deze bank
in twee ongelijke delen
worden weggeklapt. In de
rugleuning kunnen drie
hoofdsteunen worden
vergrendeld, onderdelen die
op de SV af-fabriek worden
gemonteerd.
De bagageruimte heeft
minimaal een volume van 526
liter, terwijl na het
neerklappen van de bank dit
maximaal toeneemt tot 1741
liter en daarmee is de 406
Break een van de meest
royale stationcars in zijn
klasse. Overigens is de ruimte
achterin zo royaal dat tegen
een meerprijs van f.l.500,=
een zogenaamde Familiale-
uitvoering kan worden
gekozen. In dat geval zit er op
ingenieuze wijze een
tweezitsbankje in de
bagagevloer verwerkt. In een
eenvoudige beweging kan
deze worden opgeklapt en
De politiek bemoeit zich
weer eens met de
verkeersveiligheid. Het
behoort tot de taken van
de politiek om zich
hiermee te bemoeien.
Het mikpunt heet op dit
moment Annemarie
Jorritsma, maar het had
ook willekeurig welke
andere minister op deze
post kunnen zijn. Het
aantal verkeersdoden is
het afgelopen jaar voor
het eerst sinds lange tijd
weer toegenomen en dat
baart zorgen, logisch!
Maar moeten we nu zo
histerisch reageren op
die ene keer dat de
dalende lijn is
onderbroken?
In ieder geval wil men de
pakkans bij
verkeersovertredii
vergroten om daarmt
de verkeersveilighet'
verhogen. Het is al
tientallen jaren duidelijk
dat verkeersovertreders
een makkelijker
slachtoffer zijn dan
georganiseerde
criminelen en bovendien
als wij met z'n alleen een
keer te hard rijden,
brengt dat veel meer
geld in het laadje. De
pakkans moet groter
worden, maar het is
natuurlijk niet zomaar de
bedoeling dat we ons nu
allemaal netjes aan de
regels gaan houden,
want dan wordt er wel
weer een of andere
belasting bedacht om
dezelfde hoeveelheid
geld binnen te kunnen
halen.
Verder wordt gevraagd
een aantal
verkeersregels te
wijzigen. Op zich is dat
niet verkeerd, maar
omdat er de laatste jaren
al zoveel regels zijn
aangepast, kan het voor
het grote publiek wel
eens te ingewikkeld
worden. Bovendien moet
bij het veranderen van
de regelgeving gekeken
worden naar het
buitenland. Het zou
immers de kans op
verkeersdoden weer
kunnen verhogen als wij
in ons land aanzienlijk
afwijkende
verkeersregels zouden
hebben. Een toerist die
niet weet dat een fietser
van rechts voorrang
heeft, zou de
weggebruiker in kwestie
zo kunnen aanrijden.
Maar in het geval van het
recht op voorrang voor
fietsers die van rechts
komen, loopt de politiek
toch duidelijk achter de
realiteit aan. Zeker in de
steden trekken fietsers
zich helemaal niets van
verkeersregels aan. Als
we er een wettelijk
sausje overheen gieten,
verandert er in feite
niets...