7Z7Z Peugeot 406 BMW geeft 5-serie de ruimte Rijkere uitrusting Renault Laguna BREAK E N V 6 V 1 16 3 DAGEN TOT HET JAAR 2000 Swingend duo litse Ford KA CHEN. Bijlage van: DeTilburgse Koerier Politiek cfDOO Oplage: 100.600 Donderdag 24 oktober 1996 s en). a. er en ten te nze 1^* 1 Tony Vós Autotest: Lees verder in dit nummer o.a.: pag.3 pag. 7 Je voelt je lekkerder in een Peugeot Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-4634355 Renault Mégane Scénic 1.6 RT Toyota met eerste electiische auto met brandstofcellen Jaargang 8 Nummer 41 ingen rmee leid te GUTOCENTRUM COLL A RIS TILBURG BV raid ijfbak, l traps sternen. iCruiser u Nm. juwe Jd die een idvloer autc volger gebc bak: biedt plaats aan twee kinderen die tegen de rijrichting in zitten. jiligheid lezelfde sedan: twee r i yyo pagina 2(1 Li.iper sdeur rag Ite Automaat Het interieur komt wat inrichting betreft natuurlijk vrijwel volledig met de sedan Het huidige leveringsprogramma van de Peugeot 406 is nog maar nauwelijks compleet te noemen. Een forse reeks extra uitvoeringen staat op dit moment in de startblokken. Zo verschijnt volgend jaar tegen de zomer de uitermate fraaie Coupé getekend en gebouwd door Pininfarina. Echter al in december tonen de Nederlandse dealers de nieuwe Break en tevens kan rond die tijd een volledig nieuwe V6-motor in de 406 worden besteld. 1.8 liter 16-klepper met een vermogen van 112 pk bij 5500 tr/min en een koppel van 155 Nm bij 4250 tr/min. Gekoppeld aan een soepel schakelende vijfbak zet deze versie goede prestaties neer zoals een top van 184 km/u en een Nieuwe V6 Liefhebbers van extra kracht die door een turbocompressor wordt geleverd, komen uit bij de 2 liter turbo van maar liefst 150 pk, een top van 204 km/u en een sprintje in 10,6 seconden. Daarnaast kan er worden gekozen uit drie turbodiesels. Het gaat om twee exemplaren van de bekende 1,9 liter en de 2,1 liter 12-klepper. Aan de basis staat een 75 pk sterke 1,9 liter met zogenaamde light pressure turbo. Lees verder op pagina 12 Op basis van de electrisch aangedreven FunCruiser heeft Toyota de FCEV ontwikkeld, een auto die over enige tijd in productie zal gaan. De accu's zijn hier vervangen door brandstofcellen, waarin waterstof en zuurstof via een chemische reactie energie leveren. De auto heeft een actieradius van 250 km en een top van 100 km/u. De uitlaatgassen bestaan uit pure waterdamp. De eerste exemplaren van de elektrische Funcruiser zijn in Japan inmiddels verkocht en de verkoop van de Amerikaanse versie start begin 1997. De versie met brandstofcel gaat weer een stap verder. Tot dusver waren deze cellen te groot om in een auto te worden gebruikt. Toyota heeft een compacte cel ontwikkeld waarin een speciaal soort lichtmetaal een grote hoeveelheid waterstof aan zich bindt en gemakkelijk weer af geeft. Hierdoor verdubbelt de absorptie van waterstof ten opzichte van conventionele system De motor uit de FunC heeft een maximaal vermogen van 45 kW een koppel van 165 Ni Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14.5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 2°.00 uur dakrailings zijn standaard. De 406 Break heeft een duidelijk zichtbare D-stijl. Men heeft niet doelbewust geprobeert dit deel van de carrosserie met doorgetrokken ruiten te bedekken. Boven de achterruit zit een klein spoilertje dat voor een deel voorkomt dat de ruit smerig wordt. De achterlichten hebben een bekende Peugeot- vormgeving en doen zelfs aan de 306 denken. De achterbumper heeft Spoilertje De daklijn loopt vrijwel recht naar achteren door. De fraaie De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. DJLT.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Kiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. overeen. Ook heeft de Break dezelfde bekledingsstoffen. In principe zijn alle versies die bekend zijn van de sedan ook als Break te koop met uitzondering van het absolute basismodel met de 1.6 liter motor. Aan de basis staat een optie kan een uitschuifbare laadvloer worden besteld, handig bij het inladen. Om ook bij een zware belading v - rij genot te garanderen de 5-serie touring naar ons land met een standaard niveau-regeling zodat de hoogte van de auto ten opzichte van het wegdek constant blijft. Op het gebied van vei krijgt de touring df uitrusting als de sc airbags, side-bags, ABS, gordelspanners en ASC+T. Van de huidige touring zijn er tussen 1992 en dit jaar maar liefst 115.000 exemplaren gemaakt. Zonder de prijs aan te passen krijgt de Renault Laguna een rijkere uitrusting. Zo krijgt de heef basis RN-uitvoering voortaan in hc standaard elektrisch bediende voorportierruiten, terwijl de prijs van de hatchback gehandhaafd blijft opf.37.995,=. Voor tweeduizend gulden meer wordt deze auto aangeboden in de Alizé uitvoering met handbediende airconditioning. Alle Laguna's hebben een derde remlicht gekregen, andere wieldoppen, nieuwe vormgegeven achterwisser en een andere Laguna- aanduiding. De Spannings Reductie Programmering in de gordels vermindert de mogelijk maakt. Hierbij geheel helemaal dicht. Als liggen onder meer de optie kan een uits''k,"Ov"“ schokdempers vrijwel laadvloer worden i volledig horizontaal. Toch handig bij het inla staat het laadvolume bij deze ook bij een zware auto niet voorop, wel de extra het rijg® mogelijkheden die dit model komt de biedt. Ónder de laadvloer is een aparte ruimte gemaakt waaronder 'onzichtbaar' kleine spullen kunnen worden opgeborgen. Net als bij de huidige touring kan de achterruit afzonderlijk worden geopend om minder grote zaken in te laden. De achterklep heeft een zogenaamde Soft Close Automatic. De klep hoeft maar zachtjes gesloten te worden, het slotmechanisme trek het De nieuwe 406 Break is een stationwagon zoals we die van Peugeot mogen verwachten. De achterkant is ten opzichte van de sedan met maar liefst 17 centimeter verlengd, waardoor de auto in totaal 4,72 meter lang is. De neus en voorportieren zijn identiek aan de sedan, maar alles wat daarachter zit is nieuw ontworpen. bestuurdersstoel. De sportieve RTi met 16- kleppenmotor heeft ABS, mistlampen in de voorbumper, elektrisch bediende zijruiten achter en hoofdsteunen op de achterbank. Dit model is er vanaf f.55.575,=. De topversie is de Laguna V6, die voortaan altijd is voorzien van een automatische versnellingsbak, snelheidsregelaar en elektrisch verstelbare voorstoelen. De wijzigingen die bij de Laguna Break worden doorgevoerd zijn vrijwel identiek. De RN 1.8 Break kost f.39.995,-. acceleratie van 0 tot 100 in 12,5 seconden. Deze versie weegt 1285 kg. De 1.8 motor blijkt in de praktijk zeer goed te voldoen en is ook keurig stil. Wie de motor enigszins op toeren houdt zal merken dat tussenacceleraties vlot verlopen. Wie echter toch meer vermogen wenst komt uit bij de 2 liter 16-klepper van 135 pk. Deze auto haalt 197 km/u en trekt in 10,2 seconden naar de 100 km/u. Standac heeft deze 2 liter een vijf maar nieuw is een vierti r tomaat die door ZF geheel jns Peugeot-wensen is gebouwd. Het is een moderne uvxx met een sport- en winterprogramma. Deze automatische versnellingsbak die tijdens een korte stadsrit in het Franse Tours zijn kwaliteiten reeds toonde, is vrijwel direct leverbaar ook in de sedan tegen een meerprijs van f.3.600,=. kracht op de borst bij een aanrijding. De RN-uitgave rft verder onder meer een loogte verstelbare bestuurdersstoel, verstelbaar stuurwiel, in delen neerklapbare achterbank en een startblokkering. De RT- versie staat op het tweede niveau en wordt aangevuld met een elektronisch regelbare airconditioning en hoofdsteunen op de achterbank. De RT is er vanaf f.41.995,= wat in feite neerkomt op een prijsverlaging met 280 gulden. De luxueuze RXE 2.0 krijgt voortaan af-fabriek elektrisch verstelbare voorstoelen met een geheugen op de De nieuwe 5-serie touring van BMW zal op de komende AutoRai in februari 1997 zijn pubieksdebuut beleven. Eind maart wordt deze 'stationwagon' op basis van de 5-serie leverbaar. In eerste instantie gaat het dan om twee motorvarianten. De 528i heeft een 193 pk sterke 2,8 liter 6 cilinder lijnmotor, terwijl de eveneens 6 cilinder 525tds als diesel 143 pk aan de krukas aflevert. Kort daarna komende andere motorvarianten, de 520i, 523i en 8 cilinder 540i. Speciaal voor deze touring heeft BMW een nieuw achteras ontwikkeld volledig vlakke laadi gigantische afmetingen. Een deel van deze bumpe schaniert met de vijfde a» omhoog, om een zo laag mogelijke tildrempel te verkrijgen. Wordt de achterklep geopend dan gaapt een enorme ruimte je toe. Standaard is een hoedenplank waaruit een rolhoes kan worden getrokken. In de hoedenplank zijn zelfs twee opbergvakjes verwerkt. Als de achterbank is neergeklapt ontstaat een volledig vlakke vloer. Vanaf het ST-niveau kan deze bank in twee ongelijke delen worden weggeklapt. In de rugleuning kunnen drie hoofdsteunen worden vergrendeld, onderdelen die op de SV af-fabriek worden gemonteerd. De bagageruimte heeft minimaal een volume van 526 liter, terwijl na het neerklappen van de bank dit maximaal toeneemt tot 1741 liter en daarmee is de 406 Break een van de meest royale stationcars in zijn klasse. Overigens is de ruimte achterin zo royaal dat tegen een meerprijs van f.l.500,= een zogenaamde Familiale- uitvoering kan worden gekozen. In dat geval zit er op ingenieuze wijze een tweezitsbankje in de bagagevloer verwerkt. In een eenvoudige beweging kan deze worden opgeklapt en De politiek bemoeit zich weer eens met de verkeersveiligheid. Het behoort tot de taken van de politiek om zich hiermee te bemoeien. Het mikpunt heet op dit moment Annemarie Jorritsma, maar het had ook willekeurig welke andere minister op deze post kunnen zijn. Het aantal verkeersdoden is het afgelopen jaar voor het eerst sinds lange tijd weer toegenomen en dat baart zorgen, logisch! Maar moeten we nu zo histerisch reageren op die ene keer dat de dalende lijn is onderbroken? In ieder geval wil men de pakkans bij verkeersovertredii vergroten om daarmt de verkeersveilighet' verhogen. Het is al tientallen jaren duidelijk dat verkeersovertreders een makkelijker slachtoffer zijn dan georganiseerde criminelen en bovendien als wij met z'n alleen een keer te hard rijden, brengt dat veel meer geld in het laadje. De pakkans moet groter worden, maar het is natuurlijk niet zomaar de bedoeling dat we ons nu allemaal netjes aan de regels gaan houden, want dan wordt er wel weer een of andere belasting bedacht om dezelfde hoeveelheid geld binnen te kunnen halen. Verder wordt gevraagd een aantal verkeersregels te wijzigen. Op zich is dat niet verkeerd, maar omdat er de laatste jaren al zoveel regels zijn aangepast, kan het voor het grote publiek wel eens te ingewikkeld worden. Bovendien moet bij het veranderen van de regelgeving gekeken worden naar het buitenland. Het zou immers de kans op verkeersdoden weer kunnen verhogen als wij in ons land aanzienlijk afwijkende verkeersregels zouden hebben. Een toerist die niet weet dat een fietser van rechts voorrang heeft, zou de weggebruiker in kwestie zo kunnen aanrijden. Maar in het geval van het recht op voorrang voor fietsers die van rechts komen, loopt de politiek toch duidelijk achter de realiteit aan. Zeker in de steden trekken fietsers zich helemaal niets van verkeersregels aan. Als we er een wettelijk sausje overheen gieten, verandert er in feite niets...

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 21