ITC Hockenheim
16
1 1.950,-
M.
I
f3000,-
;'T
is
WASAKTIE
GRANDIOZE
Afscheid met een lach en een traan F“f,bTd
De andere titelpretendent,
Alessandro Nannini, die in de
eerste race nog op de zesde
plaats eindigde kwam dit
keer niet verder dan negen
ronden en zo werd het op
Hockenheim een ware
Opeltriomf.
Alleen Jörg van Ommen kon
voor Mercedes de derde
mi
en
N I S
E N
IBM
d
IvinJ
1 v J
i
i
Jan Segers Tilburg
wVBBESS
•'-LT-
VOOR 750 I
tussen 9.00 en 17.00 uur
met persoonlijke begeleiding
A/li n
Km 8-1
Citroën in de aanval met Evasion
Steeds meer Renault
Erkend Schadebedrijven
Ik
Ub IILbUHUbfc KULHILH
me mu i uivimm i uonaerdag 1 oktober 1996 pagina t>
1996 pagina 4
Bp
iiim—r
leeft
een
igane
anaf
1.995,-.
LPG-installaties vanaf 1600,-
en
2-1993 grijsmet., schuif dak, CM.
2-1994 donkergroen, vele accessoires
Primera Selektie:
f
A RA G
geldig op 18/10 en 25/10 tegen inlevering von deze advertentie
30
van
ihte
mte
I
I ---
I
I
I
I
I
Tekst en foto's:
Kees van der Velden.
aai
inh
nac
wei
15.000,-.
3 maanden
ane
net
de
I te
het
Kunnekestraat 17, TILBURG-NOORD
Tel. 013-4554254
/aarj
ttilil; 1
tste
vel
j was
Igend
ook
roodmet, schuifdak, CM.
grijsmet., schuifdak
ENAULT
EIGEN MANIER
VAN LEVEN
•»-
daar echter weinic
boodschap
Hockenhein
mgename omstandigheden
i het Motodrom en op de
igenoeg volle tribunes
erden Opel-vlaggen
afgewisseld met Alfa-
spandoeken en Mercedes-
Regerend ITC-kamp
de startplaats maar j
*Bij aankoop van auto vanaf
Oude auto rijdend en minimaal
geldige APK
Win het onderhoud van uw Volvo terug via
GRATIS STAATSLOTEN
VOLVO 850
VOLVO 400
VOLVO 440
VOLVO 440
VOLVO 340
RENAULT
Stationwagon
Primera 2.0i LX 16V
Primera 2.0iSLX 16V
rpioen Bernd Schelder vertrok van een zes-
fr haalde in Hockenheim geen punten.
OPVRUDAG VAN 15,- j
w voor uw oude auto*
Nederland telt inmiddels 180
Renault Erkend
ladebedrijven en
rdt een keurige la
ig bereikt. Komt a<=
aij een Renault Erkei
cu..drijf dan wordt a
_Ï2tratieve en fir'
afhandeling van de scl
helemaal geregeld. Er
direct contact opgenomen met
de verzekeraar en eventueel
leasemaatschappij. Via de
dealer wordt een ver
vangende auto aangeboden.
De kwaliteit van reparatie bij
schade is van steeds groter
belang naarmate de auto
Keuze uit overige ar
Alfa 1451.9TDL [-995
SdtaSiOXlóV 8-1993
HOTdaCiJk 1.5i DX 101992
Hyundai Lantra 1.6 GIS 4-994
m oaam
PRIMERA ULTIMA**
‘Bouwjaar vanaf november 1990 I
4 deurs:
Primera 1.6 LX 16V
Primera 1.6i LX 16V airco
Primera 1.6i LX 16V airco
Primera 2.0UX16V
Primera 2.0i SLX16V LPG
Primera 2.0i LX 16V
Primera 2.0 LX Diesel
Primera 2.0 SLX Diesel
n I Garage Penissen BV
jiffn
Burg. Jansenstr. 52-56, Tilburg Tel:013-46839Cl
U bent welkom bij:
Fina Tilburg
Ringbaan West 7
5042 AA Tilburg
Telefoon: 013-5424988
momenten in Hockenheim.
Het gebrul van de motoren
werd overstemd door de
toeters, de aanmoedigingen
en het vuurwerk van het
publiek en bij het opkomen
lanbiedingen
roodmet.
Cirruswit
5-drs, do.groen
azurblauw
zilvermet.
do.blauw
zwart metal.
wijnrood
zwart
grijs metal.
2-1993 rood, ultimaplus uitvoering
8-1994 do.groen met, CP.V.
2-1995 zilvermet., CP.V, mistlampen
12-1992 zilvermet.
11-1992 wijnrood, CM, electr. ramen
5-1993 anthraciet, CP.V, trekhaak
H-1993 rood met.CP.V.
2-1994 groen met, CP.V, electr. ramen
PFM bi\v
een garantie van maar liefst
twee jaar op de reparatie met
betrekking tot plaatwerk en
iebedrijf spuitwerkzaamheden en een
garantie van 1 jaar op de
mechanische/technische
delen. De klant ontvangt
hiervoor een garantiebewijs.
Ter promotie van het Renault
Erkend Schadebedrijf krijgen
kopers van een nieuwe of
gebruikte Renault van de
dealer een schadehulpset
mee die bestaat uit een
schade-aangifteformulier,
lampje, meetlint, pen, krijtje
en fototoestel.
petten. Coureurs en teams
werden voorgesteld aan het
publiek en na dit feestelijk
gebeuren werd het tijd om de
helmen op te zetten en de
motoren te starten.
Aan het einde van de
opwarmronde kwam het veld
achter de pace-car in
slagorde het Motodrom
binnengerold en dit was zoals
vanouds een van de mooiste
iprimera 1.6 Invitation 16V
I Primera 2.0 D LX
Door de standaarduitrusting aanzienlijk te verrijken wil
Citroën de Evasion ruimtewagen extra aantrekkelijk
maken. Vanaf nu is de Evasion dan ook voorzien van een
tweede airbag en airconditioning. Bovendien worden vanaf
het SX-niveau de vier achterste zijruiten elektrisch bediend
en werkt de airco digitaal. Het basismodel, de Evasion 2.0i
X, komt op f.58.755,=. De SX-versie start bij f.62.510,=. De
Turbo begint als SX bij f.66.560,= en de 1.9 Turbo D kost
minimaal f.63.255,=. De duurste Evasion is de Turbo VSX met
Captain Chairs voor f.76.270,=.
i op het rechte stuk
serste chicane de 300
irrière doorbraken.
Binnen 150 meter schakelden
de beide Mercedes coureurs
terug van zes naar een om met
80 op de klok door de scherpe
bochtenconstructie te flitsen.
Deze prestaties zeggen niet
alleen wat over de
capaciteiten van de coureurs
maar ook over het technisch
niveau van de klasse 1
wagens.
Na die vrije trainingen werd
het op zaterdagmiddag dan
tijd voor het serieuze gevecht
om de pole-position. In deze
kwalificatietraining trok
Zakspeed-Opel coureur Klaus
Ludwig uiteindelijk aan het
langste eind maar de
verschillen waren klein. In de
top-zes stonden drie Opeis,
twee Mercedessen en een
Alfa en het tijdsversi
tussen pole-man Luc
Schneider op de zesde
bedroeg slechts eer
seconde. Alle ingredi
voor een spannende
waren aanwezig.
rschil
.adwig en
isde plaats
m halve
ediënten
race
lingsbakproblemen
f was het pleit voor Opel
:ht. Als een tandem
i Ludwig en Reuter keer
op keer door het stadion en in
de laatste ronde kreeg Klaus
over de boordradio de
opdracht om zijn merkgenoot
voor te laten gaan met het oog
op de stand in het
kampioenschap. De oude r
was echter geenszin van plan wat
om zijn rechtmatige zege op te ]°ar
geven en lapte de order aan al w<
zijn laars. vnnr
Bij de start van de tweede
race liet Manuel Reuter er
geen twijfel over bestaan dat
hij zoveel mogelijk punten
wilde scoren. Aan het einde
van het rechte stuk zette hij
Ludwig opzij en pakte de
eerste plaats om die niet meer
af te staan. Bernd Schneider
kende n
Dit keer moest de regerenc
kampioen na acht ronden
tt r -i -i -i-i Mercedes met een falend 1
Barrière Ommen or
Ironisch genoeg lijkt juist het yoor cle ®ers
laatste jaar van deze serie het km/uur ban
spannendste seizoen sinds
jaren op te leveren. In 1993
stond het debuterende Alfa
Romeo op eenzame hoogte
terwijl de daarop volgende
twee jaren in het teken van de
ster van Mercedes stonden.
Nicola Larini, Klaus Ludwig
en Bernd Schneider waren de
respectievelijke kampioenen.
Dit jaar lijkt vrouwe Fortuna
haar keuze echter niet te
kunnen maken. In het eerste
deel van het seizoen had het
er alle schijn van dat Opel
coureur Manuel Reuter de
titelstrijd volledig naar zijn
hand ging zetten, maar Alfa
en Mercedes kwamen sterk
terug. Eind september, bij de
race in Mugello, nam Bernd
Schneider zelfs de leiding van
Reuter over en ook
Alessandro Nannini was
binnen schootsafstand.
Na Mugello reisde het circus
dan af naar Hockenheim,
waar de Europese finale op
het programma stond. In de
vrije trainingen wisselden de
rijders elkaar af met snelle
tijden, waarbij Jan
Magnussen en Jörg van
Vreugde en verdriet
Tijdens de eerste interviews
onmiddellijk na afloop van de
race kwam het nog tot een
verbale schermutseling
tussen Ludwig en Reuter over
de teamorder van de eerste
manche, maar bij de officiële
persconferentie leek alles
weer bijgelegd. Tijdens die
persconferentie overheersten
gemengde gevoelens.
Vreugde over de zege
uiteraard maar ook verdriet
over het afscheid. Met een
brok in de keel vertelde
Reuter dat hij het in de laats*"
ronde door het Motodrom wel
rot erg moeilijk had. Ludwig
plan wat optimistischer: «Volg
r racen wij hier weer, c
weet ik nog niet met wat
voor wagens». Ook Mercedes
teamchef Norbert Haug
verklaarde dat hij er achter de
schermen alles aan zal doen
om een dergelijk racefestijn,
in welke vorm dan ook, voort
te kunnen zetten.
Laten we hopen dat Ludwig
en Haug gelijk krijgen want
het viel moeilijk te accepteren
s wederom geen geluk. dat het nu allemaal voorbij is.
er moest de regerend Ook menig toeschouwer en
ioen na acht ronden zijn journalist ging met een brok
les met een falend ABS in de keel huiswaarts.
Officieel staan er nog twee
weekends op het programma,
Brazilië en Japan, voor we
weten wie de tweede en
tevens laatste ITC kampioen
wordt. De meeste fans hebben
,r weinig
p aan. Voor hen was
im de echte finale.
Op zondag 13 oktober werd op de Hockenheimring
de Europese finale van het International Touring
Car Championship verreden. Een historische en
emotionele geschiedenis want het einde van dit
seizoen markeert tevens het einde van de uit de
DTM voortgekomen supersede voor klasse 1
toerwagens. De 82.000 aanwezige toeschouwers
zorgden voor een geweldige atmosfeer op de
tribunes en de top-coureurs van Alfa, Mercedes en
Opel zorgden voor een fantastisch spektakel op de
baan.
uitgerust is met steeds meer
veiligheidsvoorzieningen.
Schadebedrijven en daarmee Medewerkers van een
wordt een keurige landelijke Renault Erkend Schade
dekking bereikt. Komt de hebben een speciale
klant bij een Renault Erkend opleiding gevolgd om
Schadebedrijf dan wordt de bijvoorbeeld een ABS-
administratieve en financiële systeem, airbags,
deling van de schade gordelspanners en het SRP-
wordt systeem goed te laten
functioneren. De repara
tiekosten worden van te voren
vastgesteld. Er wordt gewerkt
volgens de Audatex-normen.
Uiteraard blijft de 8 jaar plaat-
werkgarantie van de
betreffende Renault volledig
gehandhaafd en krijgt men
van het rechte eind lieten de plaats achter Reuter en
opgezweepte rijders alle pk's Ludwig opeisen.
los. Ludwig wist zijn eerste
plaats vast te houden maar in
de aanvangsfase zat de
kopgroep dicht bij elkaar. Na
enige tijd verdwenen de Alfa
van Larini en de Mercedes
van Franchitti echter uit die
kopgroep en toen Schneider
in de slotfase ook nog eens
last van
versnelli
kreeg wc
beslech*
stoven Ludwig ei
ser door het
laatste ronde kreeg
sr de boordradio de
Opeltriomf
Op de racedag zorgde een
warme herfstzon voor
Estate 6-95 t.'96 7-96 11-93
trekhaken f 400,- gemonteerd
v.a. 1990 t.e.m. nieuw
1996 diesel, 17.000 km
1985-1986-1988
Twingo 1994
APK-keuring gratis bij een grote beurt. RDW erkend
18