Nissan Primera 2.0 TD SLX 19 oktober: Citroen Bertens en Pearle geven voorrang aan veiligheid Neo Retro-kalender Renault '97 12,5 jaar Auto Oisterwijk gevierd Met de Europese slag iPL-VB-52j^T~ i en S d 4 T Automarkt groeit bescheiden door J»E X' »E X SSE 'S:. SE SE X SE X SE SE a SE S SE a se a SE X; SE S SE X: 300 km pr. o.a. 800 km pr. o.a. uc mu i uivimm i uonueruag i OMOuer i aao pagina a ut I iLbuneioE KutHitri )6 pagina 2 ^\ND te V ien< al w HL DENISSEN T.O.G G O Op naar de 25 jaar! O O G G O O G G G O O ■^anelen eur surd. Op zaterdag 19 oktober staat het thema veiligheid centraal bij Citroën-dealer Bertens aan de Gemimiweg in Tilburg. et drie sn. Ook dit is een tail daar de ian in ring sn, in ieder red volger Primer staan, werkt veraJ Europese i auto is r compact, v auto's in c’ de buitenl Dat vertaalt zie het geval van de itvoering zeer smdat dit .e zomer —innen tgave staat i. Dat hele gezin. worden .aden met veilig slletjes en een «rijd. snten i we over en de snde rste 1 met de Primera iropees mogelijke aren. Het merk durft aan om een 000 km 12.500,- X)0km 22.900,- XX) km 12.500,- XX) km 17.900,- De veiligheidsdag bij Bertens is voor het hele gezin. Kinderen won beziggehoude verkeer spel! kleiirwedstri programma gesimuleerd. Ter bevordering van de verkeersveiligheid ontvangt iedereen die van Bertens voor 15 november a.s. een auto krijgt afgeleverd gratis een Technische gegevens: Merk en type: Nissan Primera 2.0 TD SLX Hatchback Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1974 cc tirco in srken dat ikt. 000 km 29.900,- G KUNT U I KOPERS. g85 klanten^ Een leuk geschenk voor uzelf of buurman, familielid, kennis of collega. Stuur een (brief)kaartje met uw volledige adresgegevens naar Losange, Postbus 410, 5000 AK Tilburg en maakt het bedrag tegelijkertijd over op rekeningnummer 60.67.11.503 van de ABN/AMRO te Tilburg. Bij verkeersveiligheid vormen mens, weg en voertuig een drie-eenheid. De veiligheid van auto's en wegen wordt voortdurend verbeterd, zodat de factor 'mens' de meest onzekere in het rijtje is. i i »y£vn~an het weggedrag van de nieuwe Nissan Primera: TEST'M 1 thema veilighe i Citroën-dealer Gemimiweg in Er wordt dan een veiligheidspromotie gehouden die naadloos aansluit op de campagne 'Zien is overleven' van Veilig Verkeer Nederland samen met Pearle opticiens. Iedere auto bij Bertens krijgt op 19 oktober gratis een WN- Veiligheidsinspectie waarbij remmen, banden, verlichting en ruitenwissers worden Onderstel knop Naast de reeds bestaande 1.6 akeld en 2.0 liter benzinemotoren is in de nieuwe Primera nu een 1 iselkrachtbron te ^ezen, die in de plaats komt van de atmosferische 2 liter uit de vorige serie. Het gaat ook hier weer om de bekende 2 liter die door toevoeging van een turbocompressor tot een maximaal vermogen komt van 90 pk bij 4400 tr/min. Het maximale koppel van 177 Nm ligt zelfs hoger dan dat van de 2 liter en wordt bovendien bij een prettig laag toerental van 2400 tr/min bereikt. Nissan komt rijkelijk laat met deze turbodiesel, maar door het goede prestatieniveau en het keurig gedempte geluid in het interieur kan het merk nu veel beter de concurrentie in het dieselsegment aan. De auto De kalender is gedrukt op A3- formaat en kan worden aangeschaft voor f.19,95 inclusief verzendkosten. U hoeft de 12 maanden niet af te scheuren, maar deze kunnen netjes omgebladerd worden, zodat de kalender in z'n geheel bewaard kan blijven. de standaarduitvc—1 toe te juichen, omdat systeem vooral in de zorgt voor een ontspar klimaat. De SLX-uitga op een hoog niveau. D betekent dat deze auto onder meer is voorzien van getint glas, elektrisch bediende buitenspiegels, lendensteun ''“rstelling op de bestuurdersstoel, centrale middenarmsteun achter, sktrisch bediende voorportierruiten, kaartleeslampje voor, zes speakers en regelbare dashboardverlichting. Serengeti zonnebril ter waarde van vierhonderd gulden, een zonnebril die i zijn bijzondere eigenschappen zeer geschikt is voor automobilisten. XX) km 46.900,- 300 km 44.900,- XX) km 46.900,- OOOkm 29.900,- XX) km 28.500,- XX) km 28.900,- XX) km 33.500,- XX) km 12.900,- U krijgt de kalender dc een stevige verpakkini binnen enkele weken, geval ruim voor de feestdagen, thuisgestuurd. pr. o.a. pr. o.a. De Nissan Primera wordt in het Engelse Sunderland gemaakt. Daardoor is het merk in staat sneller in te spelen op veranderende wensen en eisen van de Europese koper. In de tweede generatie Primera, die ook in Japan leverbaar is, zijn vele details aangebracht die kenmerkend zijn voor een Europees product. Een voorbeeld daarvan is de turbodieselmotor. absoluut volwassen over en kan wat dat betreft de Europese concurrentie recht in de ogen kijken. Maar de werkelijk sterke punten van deze Nissan vinden we vooral onderhuids. Bumpers en buitenspiegels zijn bij de SLX- uitgave meegespoten. Ruitomlijsting, stootstrips en portiergrepen zijn contrasterend in zwart uitgevoerd. De achterklep kan van buitenaf met een drukknop worden geopend, terwijl deze klep uiteraard is aangesloten op de centrale vergrendeling die geschiedt met een afstandsbedienng. Het Europese karakter van de Primera wordt duidelijk als we de afmetingen van de auto vergelijken met de naaste Europese concurrenten. De i met 4,43 meter relatief iet, de meeste Japanse i,i dit segment zijn aan tenkant groter. ich overigens in de Primera niet gecontroleerd. Het gezichtsvermogen van de automobilist speelt bij verkeersveiligheid een belangrijke rol. Onderzoek heeft aangetoond dat een op de tien weggebruikers niet goed ziet. Bij Bertens Tilburg voert Pearle op zaterdag 19 oktober een ogentest gecertificeerd met het Goedmerk van Veilig Verkeer Nederland. Indien nodig kan ook een uitvoerige oogmeting worden gedaan. Als extra attractie is een rijsimulator aanwezig, waarbij men zonder gevaar voor eigen leven kan ervaren wat het is om bijvoorbeeld op ijzel te rijden of met 80 km/u plotseling in een mistbank terecht te komen. Zelfs het rijden onder invloed is in het haalt een topsnelheid van 174 km/u en heeft 14 seconden nodig om naar de 100 km/u l sprinten. Keurige cijfers waarmee de Primera in zijn segment geen slecht figuur slaat. De motor heeft een prima souplesse en het aangrijpen van de turbo is niet echt voelbaar en zeker niet te horen. Bij lage toerentallen is het typische dieselgeluid in de verte nog te horen, maar eenmaal op snelheid is de Primera 2.0 TD net zo stil als zijn benzinebroeders. De grootste complimei krijgt de Primera als w het onderstel praten e, daaruit voortvloeien J - wegligging. De eerste Primera was een buitengewoon plezierige rijmachine, maar de nieuwe generatie overtreft zijn voorganger op dit punt. De auto heeft namelijk zowel voor als achter een multi-link ophanging die sterk lijkt op die van de grotere Maxima. Voor is bovendien een stabilisator aangebracht. De auto heeft een goed afgestemde afvering, niet te soepel, maar ook niet oncomfortabel hard. Overhellen in bochten doet de auto nauwelijks en zowel ihtuit als in kort op elkaar '-'ende bochten weet de sra zijn mannetje te i. De stuurbekrachtiging t prettig. Het onderstel is is inclusief stuurbekrachtiging vanaf f.27.990,=. Reden voor deze prijsaanpassing is de koers van de Yen en het terugbrengen van de productiekosten met zo'n 35%. Mede door het aantrekkelijke prijsniveau kan Auto Oisterwijk haar actieve rol in de regio verder voortzetten. vers best schuifknoppen l_irt Nissan de nieuwe Primera wederom standaard met airconditioning. Het gaat hier om een installatie van het meest eenvoudige soort. Met een simpele druk op de k wordt de airco ingeschakciu en met de bekende draaiknop wordt de temperatuur turbodieselkrac geregeld. Echter met of zonder kiezen, die in dt airco is die temperatuurregeling duidelijk afwijkend. Wie bij koud weer de verwarming aan heeft staan op een aangename temperatuur en vervolgens vanwege beslagen ruiten de air werking stelt, zal merncu de temperatuur enorm zal Dit is overigens geen fenomeen dat we alleen bij de Primera tegen komen, het geldt voor alle airco's behalve de zogenaamde automatische klimaatbeheersingssystemen die dan ook veel duurder zijn. In ieder geval is de toevoeging van de airco aan verder mooi stil, maar dat geldt eigenlijk voor alle elementen in de auto die eventueel geluid kunnen voortbrengen. Het brandstofverbruik van de turbodiesel bevindt zich met een gemiddelde van 1 op 14,5 op een normaal niveau in deze klasse. Ook hier geldt weer dat we reden met een nog niet volledig ingereden exemplaar. Een diesel bereikt pas zijn meest gunstige verbruikscijfers na zo'n 10.000 kilometer. Nissan levert de turbodieselmotor in de Primera sedan en hatchback in twee uitrustingsvarianten. Voor f.43.495,= is er de sedan GX, terwijl de SLX op f .45.895,= uitkomt. De vijfdeurs hatchback in beide uitgaves kosten respectievelijk f.44.295,= en f.46.695,=. Nissan heeft zijn bestaande Primera vooral technisch en wat betreft comfort op vele details weten te verbeteren. Het uiterlijk is heel herkenbaar gebleven en dat kan de één nu eenmaal wat meer appreciëren dan de ander. De 2 liter diesel is geen toppunt van moderniteit, maar presteert absoluut naar tevredenheid. markt bracht. Twaalf modellen komen aanbod en op de omslag figureren de Sport Spider en Alpine Al 10 in hun kenmerkende 'bleu de France'. In de eerste negen maanden van dit jaar zijn de autoverkopen in ons land gestegen met 6 procent tot 394.200 eenheden. Ook de bedrijfsautomarkt maakt een groei door met 31 procent tot 53.700 stuks. Daarnaast werden nog eens 23 procent meer vrachtauto's verkocht (12.800). Uiteraard verschillen de successen per merk enorm. Er is zelfs sprake van een verschui ving per land van herkomst. Zo bezitten de Duitse merken nu een marktaandeel van 43 procent (was 40% vorig jaar en 37,6% in 1990). De Japanse merken hebben moeten inleveren van 27 procent in 1990 tot 20,4 procent anno 1996. Dit is vooral te verklaren door de sterke positie van de Yen Nissan wil een zo Euro auto lever het nu al c vierdeurs sedan en vijfdeurs hatchback aan te bieden die wat betreft eerste aanblik slechts een evolutie van de eerste Primera zijn. Dat betekent dat de auto niet voldoende nieuwsgierigheid opwekt en dat is nu net nodig om de zogenaamde vreemde- merkrijders over de streep te trekken. l.Opel: 55.237 (53.957) 2. VW/Audi: 54.133(47.989) 3. Ford: 40.501(31.506) 9. Nissan: 15.609(16.449) 10. Mazda: 13.230(14.406) Ontwikkeling De door ons gereden vijfdeurs hatchback is een typisch Europese ontwikkeling, waarbij uiteraard is uitgegaan van de sedan. Het profiel, maar ook het front met chroom omlijste grille en de vorm van de achterlichten doen zeer sterk aan de laatste versie van de eerste Primera denken. De auto ziet er keurig, netjes afgewerkt, maar wat braafjes uit. De Primera komt vermaakt. In de showroom stonden twee speciale Honda- modellen te pronken. De onlangs geïntroduceerde Civic City driedeurs en de vijfdeurs Civic Ascot. Beide auto's bieden een extra complete uitrusting tegen een geringe meerprijs. Overigens heeft Honda onlangs de prijzen van de Civic aangepast, zodat er nu al een vlotte driedeurs beschikbaar Airconditioning Het dashboard is vooral in zwart en grijs opgetrokken. Achter het stuurwiel met standaard airbag zit het instrumentarium met naast de snelheidsmeter en toerenteller de gebruikelijke instrumenten en controlelampjes. De overkapping van het dashboard is relatief rechthoekig, maar boven de klokken welft deze iets smhoog en naar voren. De bestuurder kan vanaf zijn zitplaats drie uitstroomopeningen bedienen, waarbij de middelste twee boven de sole naar wens warme of lucht kunnen uitblazen. De bediening van de verwarming en ventilatie geschiedt met drie draaiknopper Europees detc Japanse versie s heeft. Op de abs basisversie na lever en de opkomst van de Koreaanse merken. Korea is nu al goed voor 4,3 procent van de markt. De belangstelling voor Italiaanse auto's is stabiel en de Franse merken zijn licht teruggelopen. De voorspelling voor de markt voor 1996 blijft door de Rai en Bovag gehandhaafd op 450.000 tot 460.000 stuks. De top 10 ziet er als volgt uit (tussen haakjes de aantallen over de eerste 9 maanden van 1995): in negatieve zin naar de geboden ruimte in het interieur. De bagageruimte heeft een fors volume van 505 liter. De achterbank kan uiteraard in delen worden neergeklapt, zodat de mogelijkheden uitgebreid zijn. Maar ook voor vier tot vijf inzittenden biedt de Primera meer dan voldoende hoofd- en beenruimte. Er zijn vier hoofdsteunen aanwezig. De zitting van de bestuurdersstoel is zowel aan omh voor- als achterzijde in hoogte best te variëren, zodat iedereen een prima zitpositie kan vinden. Wie iedere maand van het komende jaar verzekerd wil zijn van een ander Renault- model aan de wand, kan nu de 1997 Renault Neo Retro- kalender bestellen. Sportieve, kleurrijke, trendsettende en chique Renault's als de Sport Spider, Caravelle, Mégane Scénic en sedan, Espace, Dauphine, Alpine Berlinette, Twingo en Safrane laten in fraaie foto's zien wat Renault anno 1997 maakt en wat het Franse merk vooral in de jaren vijftig en zestig op de De interieurbekleding is een console naai Europees element. Bij de SLX koude lucht 1 zijn de randen van een effen grijze stof voorzien, terwijl de donkere middenbaan speelse mintgroene accenten heeft. Deze stof komen we bovendien op de deurpai tegen, zodat het interieur redelijk wordt opgefleu^ Afgelopen zondag 13 oktober vierde Honda-dealer Auto Oisterwijk het feit dat het bedrijf 12,5 jaar geleden van start ging. Al weer zeven jaar geleden verhuisde Auto Oisterwijk naar het huidige pand aan de Sprendlingenstraat, een pand dat door zijn vormgeving en ligging nog steeds volop de aandacht trekt. Alle activiteiten van de Honda- dealer zijn onder één dak verenigd. Niet alleen verkoop van nieuwe Honda's en ge bruikte auto's, maar ook onderhoud en reparatie en de volledige inbouw van LPG- systemen. Verder kan Auto Oisterwijk in eigen huis een airconditioning inbouwen en bestaande airco's afvullen. De Honda-dealer heeft een jong team van enthousiaste medewerkers. Dit team zette dan ook afgelopen zondag alle klanten en Honda-rijders in de regio in het zonnetje. In de showroom was een uitgebreid buffet opgesteld, waar men zich tussen 11.00 en 16.00 uur te goed aan kon doen. Een pianist met vleugel zorgde voor een gepaste sfeer en ook de kinderen werden Boring x slag: 84,5 x 88,0 mm Vermogen: 90 pk bij 4400 tr/min Koppel: 177 Nm bij 2400 tr/min Afmetingen: lengte 4,43 meter, breedte 1,715 meter Gewicht: 1255 kg Aanhanggewicht: 800 kg (geremd) Prestaties: topsnelheid 174 km/u acceleratie 0-100 km/u in 14,0 sec. Verbruik: stadscyclus 8,6 liter/100 km buitenwegcyclus 5,7 liter/100 km gemiddeld 6,7 liter/100 km Prijs: f.46.695>=

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 21