Nissan Primera 2.0 TD SLX
19 oktober: Citroen Bertens en Pearle
geven voorrang aan veiligheid
Neo Retro-kalender Renault '97
12,5 jaar
Auto Oisterwijk gevierd
Met de Europese slag
iPL-VB-52j^T~
i
en
S
d
4 T
Automarkt groeit
bescheiden door
J»E X'
»E X
SSE 'S:.
SE
SE X
SE X
SE
SE a
SE S
SE a
se a
SE X;
SE S
SE X:
300 km pr. o.a.
800 km pr. o.a.
uc mu i uivimm i uonueruag i OMOuer i aao pagina a
ut I iLbuneioE KutHitri
)6 pagina 2
^\ND
te
V
ien<
al w
HL
DENISSEN
T.O.G
G
O
Op naar de 25 jaar!
O
O
G
G
O
O
G
G
G
O
O
■^anelen
eur
surd.
Op zaterdag 19 oktober staat
het thema veiligheid centraal
bij Citroën-dealer Bertens aan
de Gemimiweg in Tilburg.
et drie
sn. Ook dit is een
tail daar de
ian in
ring
sn, in ieder
red
volger
Primer
staan,
werkt
veraJ
Europese i
auto is r
compact, v
auto's in c’
de buitenl
Dat vertaalt zie
het geval van de
itvoering zeer
smdat dit
.e zomer
—innen
tgave staat
i. Dat
hele gezin.
worden
.aden met veilig
slletjes en een
«rijd.
snten
i we over
en de
snde
rste
1 met de Primera
iropees mogelijke
aren. Het merk durft
aan om een
000 km 12.500,-
X)0km 22.900,-
XX) km 12.500,-
XX) km 17.900,-
De veiligheidsdag bij Bertens
is voor het hele gezin.
Kinderen won
beziggehoude
verkeer spel!
kleiirwedstri
programma gesimuleerd.
Ter bevordering van de
verkeersveiligheid ontvangt
iedereen die van Bertens voor
15 november a.s. een auto
krijgt afgeleverd gratis een
Technische gegevens:
Merk en type: Nissan Primera
2.0 TD SLX Hatchback
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1974 cc
tirco in
srken dat
ikt.
000 km 29.900,-
G KUNT U I
KOPERS.
g85
klanten^
Een leuk geschenk voor uzelf
of buurman, familielid, kennis
of collega. Stuur een
(brief)kaartje met uw
volledige adresgegevens
naar Losange, Postbus 410,
5000 AK Tilburg en maakt het
bedrag tegelijkertijd over op
rekeningnummer 60.67.11.503
van de ABN/AMRO te Tilburg.
Bij verkeersveiligheid vormen
mens, weg en voertuig een
drie-eenheid. De veiligheid
van auto's en wegen wordt
voortdurend verbeterd, zodat
de factor 'mens' de meest
onzekere in het rijtje is.
i i »y£vn~an
het weggedrag van de
nieuwe Nissan Primera:
TEST'M
1 thema veilighe
i Citroën-dealer
Gemimiweg in
Er wordt dan een
veiligheidspromotie
gehouden die naadloos
aansluit op de campagne
'Zien is overleven' van Veilig
Verkeer Nederland samen
met Pearle opticiens. Iedere
auto bij Bertens krijgt op 19
oktober gratis een WN-
Veiligheidsinspectie waarbij
remmen, banden, verlichting
en ruitenwissers worden
Onderstel
knop Naast de reeds bestaande 1.6
akeld en 2.0 liter benzinemotoren is
in de nieuwe Primera nu een
1 iselkrachtbron te
^ezen, die in de plaats komt
van de atmosferische 2 liter
uit de vorige serie. Het gaat
ook hier weer om de bekende
2 liter die door toevoeging van
een turbocompressor tot een
maximaal vermogen komt
van 90 pk bij 4400 tr/min. Het
maximale koppel van 177 Nm
ligt zelfs hoger dan dat van de
2 liter en wordt bovendien bij
een prettig laag toerental van
2400 tr/min bereikt. Nissan
komt rijkelijk laat met deze
turbodiesel, maar door het
goede prestatieniveau en het
keurig gedempte geluid in het
interieur kan het merk nu veel
beter de concurrentie in het
dieselsegment aan. De auto
De kalender is gedrukt op A3-
formaat en kan worden
aangeschaft voor f.19,95
inclusief verzendkosten. U
hoeft de 12 maanden niet af te
scheuren, maar deze kunnen
netjes omgebladerd worden,
zodat de kalender in z'n
geheel bewaard kan blijven.
de standaarduitvc—1
toe te juichen, omdat
systeem vooral in de
zorgt voor een ontspar
klimaat. De SLX-uitga
op een hoog niveau. D
betekent dat deze auto onder
meer is voorzien van getint
glas, elektrisch bediende
buitenspiegels, lendensteun
''“rstelling op de
bestuurdersstoel, centrale
middenarmsteun achter,
sktrisch bediende
voorportierruiten,
kaartleeslampje voor, zes
speakers en regelbare
dashboardverlichting.
Serengeti zonnebril ter
waarde van vierhonderd
gulden, een zonnebril die i
zijn bijzondere
eigenschappen zeer geschikt
is voor automobilisten.
XX) km 46.900,-
300 km 44.900,-
XX) km 46.900,-
OOOkm 29.900,-
XX) km 28.500,-
XX) km 28.900,-
XX) km 33.500,-
XX) km 12.900,-
U krijgt de kalender dc
een stevige verpakkini
binnen enkele weken,
geval ruim voor de
feestdagen, thuisgestuurd.
pr. o.a.
pr. o.a.
De Nissan Primera wordt in het Engelse
Sunderland gemaakt. Daardoor is het merk in staat
sneller in te spelen op veranderende wensen en
eisen van de Europese koper. In de tweede
generatie Primera, die ook in Japan leverbaar is,
zijn vele details aangebracht die kenmerkend zijn
voor een Europees product. Een voorbeeld daarvan
is de turbodieselmotor.
absoluut volwassen over en
kan wat dat betreft de
Europese concurrentie recht
in de ogen kijken. Maar de
werkelijk sterke punten van
deze Nissan vinden we vooral
onderhuids. Bumpers en
buitenspiegels zijn bij de SLX-
uitgave meegespoten.
Ruitomlijsting, stootstrips en
portiergrepen zijn
contrasterend in zwart
uitgevoerd. De achterklep kan
van buitenaf met een
drukknop worden geopend,
terwijl deze klep uiteraard is
aangesloten op de centrale
vergrendeling die geschiedt
met een afstandsbedienng.
Het Europese karakter van de
Primera wordt duidelijk als
we de afmetingen van de auto
vergelijken met de naaste
Europese concurrenten. De
i met 4,43 meter relatief
iet, de meeste Japanse
i,i dit segment zijn aan
tenkant groter.
ich overigens in
de Primera niet
gecontroleerd.
Het gezichtsvermogen van de
automobilist speelt bij
verkeersveiligheid een
belangrijke rol. Onderzoek
heeft aangetoond dat een op
de tien weggebruikers niet
goed ziet. Bij Bertens Tilburg
voert Pearle op zaterdag 19
oktober een ogentest
gecertificeerd met het
Goedmerk van Veilig Verkeer
Nederland. Indien nodig kan
ook een uitvoerige oogmeting
worden gedaan.
Als extra attractie is een
rijsimulator aanwezig,
waarbij men zonder gevaar
voor eigen leven kan ervaren
wat het is om bijvoorbeeld op
ijzel te rijden of met 80 km/u
plotseling in een mistbank
terecht te komen. Zelfs het
rijden onder invloed is in het
haalt een topsnelheid van 174
km/u en heeft 14 seconden
nodig om naar de 100 km/u l
sprinten. Keurige cijfers
waarmee de Primera in zijn
segment geen slecht figuur
slaat. De motor heeft een
prima souplesse en het
aangrijpen van de turbo is
niet echt voelbaar en zeker
niet te horen. Bij lage
toerentallen is het typische
dieselgeluid in de verte nog te
horen, maar eenmaal op
snelheid is de Primera 2.0 TD
net zo stil als zijn
benzinebroeders.
De grootste complimei
krijgt de Primera als w
het onderstel praten e,
daaruit voortvloeien J -
wegligging. De eerste
Primera was een
buitengewoon plezierige
rijmachine, maar de nieuwe
generatie overtreft zijn
voorganger op dit punt. De
auto heeft namelijk zowel
voor als achter een multi-link
ophanging die sterk lijkt op
die van de grotere Maxima.
Voor is bovendien een
stabilisator aangebracht. De
auto heeft een goed
afgestemde afvering, niet te
soepel, maar ook niet
oncomfortabel hard.
Overhellen in bochten doet de
auto nauwelijks en zowel
ihtuit als in kort op elkaar
'-'ende bochten weet de
sra zijn mannetje te
i. De stuurbekrachtiging
t prettig. Het onderstel is
is inclusief
stuurbekrachtiging vanaf
f.27.990,=. Reden voor deze
prijsaanpassing is de koers
van de Yen en het
terugbrengen van de
productiekosten met zo'n 35%.
Mede door het aantrekkelijke
prijsniveau kan Auto
Oisterwijk haar actieve rol in
de regio verder voortzetten.
vers
best
schuifknoppen
l_irt Nissan
de nieuwe Primera wederom
standaard met
airconditioning. Het gaat hier
om een installatie van het
meest eenvoudige soort. Met
een simpele druk op de k
wordt de airco ingeschakciu
en met de bekende draaiknop
wordt de temperatuur turbodieselkrac
geregeld. Echter met of zonder kiezen, die in dt
airco is die
temperatuurregeling
duidelijk afwijkend. Wie bij
koud weer de verwarming
aan heeft staan op een
aangename temperatuur en
vervolgens vanwege
beslagen ruiten de air
werking stelt, zal merncu
de temperatuur enorm zal
Dit is overigens geen
fenomeen dat we alleen bij de
Primera tegen komen, het
geldt voor alle airco's behalve
de zogenaamde automatische
klimaatbeheersingssystemen
die dan ook veel duurder zijn.
In ieder geval is de
toevoeging van de airco aan
verder mooi stil, maar dat
geldt eigenlijk voor alle
elementen in de auto die
eventueel geluid kunnen
voortbrengen.
Het brandstofverbruik van de
turbodiesel bevindt zich met
een gemiddelde van 1 op 14,5
op een normaal niveau in
deze klasse. Ook hier geldt
weer dat we reden met een
nog niet volledig ingereden
exemplaar. Een diesel bereikt
pas zijn meest gunstige
verbruikscijfers na zo'n 10.000
kilometer.
Nissan levert de
turbodieselmotor in de
Primera sedan en hatchback
in twee uitrustingsvarianten.
Voor f.43.495,= is er de sedan
GX, terwijl de SLX op f .45.895,=
uitkomt. De vijfdeurs
hatchback in beide uitgaves
kosten respectievelijk
f.44.295,= en f.46.695,=.
Nissan heeft zijn bestaande
Primera vooral technisch en
wat betreft comfort op vele
details weten te verbeteren.
Het uiterlijk is heel
herkenbaar gebleven en dat
kan de één nu eenmaal wat
meer appreciëren dan de
ander. De 2 liter diesel is geen
toppunt van moderniteit,
maar presteert absoluut naar
tevredenheid.
markt bracht. Twaalf
modellen komen aanbod en
op de omslag figureren de
Sport Spider en Alpine Al 10 in
hun kenmerkende 'bleu de
France'.
In de eerste negen
maanden van dit jaar zijn
de autoverkopen in ons
land gestegen met 6
procent tot 394.200
eenheden. Ook de
bedrijfsautomarkt maakt
een groei door met 31
procent tot 53.700 stuks.
Daarnaast werden nog
eens 23 procent meer
vrachtauto's verkocht
(12.800). Uiteraard
verschillen de successen
per merk enorm. Er is zelfs
sprake van een verschui
ving per land van
herkomst. Zo bezitten de
Duitse merken nu een
marktaandeel van 43
procent (was 40% vorig jaar
en 37,6% in 1990). De
Japanse merken hebben
moeten inleveren van 27
procent in 1990 tot 20,4
procent anno 1996. Dit is
vooral te verklaren door de
sterke positie van de Yen
Nissan wil
een zo Euro
auto lever
het nu al c
vierdeurs sedan en vijfdeurs
hatchback aan te bieden die
wat betreft eerste aanblik
slechts een evolutie van de
eerste Primera zijn. Dat
betekent dat de auto niet
voldoende nieuwsgierigheid
opwekt en dat is nu net nodig
om de zogenaamde vreemde-
merkrijders over de streep te
trekken.
l.Opel: 55.237 (53.957)
2. VW/Audi: 54.133(47.989)
3. Ford: 40.501(31.506)
9. Nissan: 15.609(16.449)
10. Mazda: 13.230(14.406)
Ontwikkeling
De door ons gereden vijfdeurs
hatchback is een typisch
Europese ontwikkeling,
waarbij uiteraard is
uitgegaan van de sedan. Het
profiel, maar ook het front met
chroom omlijste grille en de
vorm van de achterlichten
doen zeer sterk aan de laatste
versie van de eerste Primera
denken. De auto ziet er keurig,
netjes afgewerkt, maar wat
braafjes uit. De Primera komt
vermaakt. In de showroom
stonden twee speciale Honda-
modellen te pronken. De
onlangs geïntroduceerde
Civic City driedeurs en de
vijfdeurs Civic Ascot. Beide
auto's bieden een extra
complete uitrusting tegen een
geringe meerprijs. Overigens
heeft Honda onlangs de
prijzen van de Civic
aangepast, zodat er nu al een
vlotte driedeurs beschikbaar
Airconditioning
Het dashboard is vooral in
zwart en grijs opgetrokken.
Achter het stuurwiel met
standaard airbag zit het
instrumentarium met naast
de snelheidsmeter en
toerenteller de gebruikelijke
instrumenten en
controlelampjes. De
overkapping van het
dashboard is relatief
rechthoekig, maar boven de
klokken welft deze iets
smhoog en naar voren. De
bestuurder kan vanaf zijn
zitplaats drie
uitstroomopeningen
bedienen, waarbij de
middelste twee boven de
sole naar wens warme of
lucht kunnen uitblazen.
De bediening van de
verwarming en ventilatie
geschiedt met drie
draaiknopper
Europees detc
Japanse versie s
heeft. Op de abs
basisversie na lever
en de opkomst van de
Koreaanse merken. Korea
is nu al goed voor 4,3
procent van de markt. De
belangstelling voor
Italiaanse auto's is stabiel
en de Franse merken zijn
licht teruggelopen. De
voorspelling voor de markt
voor 1996 blijft door de Rai
en Bovag gehandhaafd op
450.000 tot 460.000 stuks.
De top 10 ziet er als volgt uit
(tussen haakjes de
aantallen over de eerste 9
maanden van 1995):
in negatieve zin naar de
geboden ruimte in het
interieur. De bagageruimte
heeft een fors volume van 505
liter. De achterbank kan
uiteraard in delen worden
neergeklapt, zodat de
mogelijkheden uitgebreid
zijn. Maar ook voor vier tot vijf
inzittenden biedt de Primera
meer dan voldoende hoofd- en
beenruimte. Er zijn vier
hoofdsteunen aanwezig. De
zitting van de
bestuurdersstoel is zowel aan omh
voor- als achterzijde in hoogte best
te variëren, zodat iedereen
een prima zitpositie kan
vinden.
Wie iedere maand van het
komende jaar verzekerd wil
zijn van een ander Renault-
model aan de wand, kan nu
de 1997 Renault Neo Retro-
kalender bestellen. Sportieve,
kleurrijke, trendsettende en
chique Renault's als de Sport
Spider, Caravelle, Mégane
Scénic en sedan, Espace,
Dauphine, Alpine Berlinette,
Twingo en Safrane laten in
fraaie foto's zien wat Renault
anno 1997 maakt en wat het
Franse merk vooral in de
jaren vijftig en zestig op de
De interieurbekleding is een console naai
Europees element. Bij de SLX koude lucht 1
zijn de randen van een effen
grijze stof voorzien, terwijl de
donkere middenbaan speelse
mintgroene accenten heeft.
Deze stof komen we
bovendien op de deurpai
tegen, zodat het interieur
redelijk wordt opgefleu^
Afgelopen zondag 13 oktober
vierde Honda-dealer Auto
Oisterwijk het feit dat het
bedrijf 12,5 jaar geleden van
start ging. Al weer zeven jaar
geleden verhuisde Auto
Oisterwijk naar het huidige
pand aan de
Sprendlingenstraat, een pand
dat door zijn vormgeving en
ligging nog steeds volop de
aandacht trekt. Alle
activiteiten van de Honda-
dealer zijn onder één dak
verenigd. Niet alleen verkoop
van nieuwe Honda's en ge
bruikte auto's, maar ook
onderhoud en reparatie en de
volledige inbouw van LPG-
systemen. Verder kan Auto
Oisterwijk in eigen huis een
airconditioning inbouwen en
bestaande airco's afvullen.
De Honda-dealer heeft een
jong team van enthousiaste
medewerkers. Dit team zette
dan ook afgelopen zondag
alle klanten en Honda-rijders
in de regio in het zonnetje. In
de showroom was een
uitgebreid buffet opgesteld,
waar men zich tussen 11.00 en
16.00 uur te goed aan kon
doen. Een pianist met vleugel
zorgde voor een gepaste sfeer
en ook de kinderen werden
Boring x slag: 84,5 x 88,0 mm
Vermogen: 90 pk bij 4400
tr/min
Koppel: 177 Nm bij 2400 tr/min
Afmetingen: lengte 4,43 meter,
breedte 1,715 meter
Gewicht: 1255 kg
Aanhanggewicht: 800 kg
(geremd)
Prestaties: topsnelheid 174
km/u
acceleratie 0-100 km/u in 14,0
sec.
Verbruik: stadscyclus 8,6
liter/100 km
buitenwegcyclus 5,7 liter/100
km
gemiddeld 6,7 liter/100 km
Prijs: f.46.695>=