De geschiedenis van de Parijse autotentoonstelling
nte.
r-
13
1
TEST 'M
Zweedse elegance
Nieuwe V6-motor voor
Renault Laguna
L
I
Nieuwe versies VW
Golf Cabrio en Sharan
Lotus Elise
Citroën Berlingo Multispace
en
Volvo C70
B.V.
Alfa duikt met Nuvola nog verder
niche-markt in
.000,-
ONK
hr*
de au i uwiAAT Donderdag 11 oktober 1996 pagn -
DETILBURGSE KOERIER
996 pagina 4
met
ving
lan
le
II
5
9 9 6
8 9 8
5*4201-43.
ingrij
in het
□nse
slfdra
irbekrachtiging
met startonder-
selmotoren.
iet een handige
)0
)0?
ever
int
Si en 620 Turbo
20 Si met airco
ƒ49.990,-.
essie en
kregen
lCX,
’arijse
Salon
André
iedere k<
uitvindii
ontdek!
onderstel worden besteld met
18 inch velgen.
Fantasie
Net als bij de S/
relatief bolle lij
dat de typische
uitstraling is v
wagen
Passat
Frankrijk is de
geboorteplaats van de
auto. De auto-droom is
nu ruim een eeuw oud.
Tussen de Delamare-
Deboutteville uit 1884 en
de moderne electrische
auto's voor de 21-ste
eeuw zit een wereld van
verschil. Alle
tussenliggende
mijlpalen waren op de
Parijse
autotentoonstellingen te
zien.
Parijs - Eén van de
meest spannende
nieuwe auto's die in
Parijs het levenslicht
zagen, is de nieuwe
Volvo C70, ofwel een
coupé op de technische
basis van de 850. Dit
nieuwe model en tevens
de eerste Volvo Coupé
sinds jaren, komt vanaf
zomer 1997 beschikbaar
langedreven Citroen voor prijzen vanaf
ongeveer f.95.000,=.
modern, de vormgeving von
de nieuwe Nissan Primera:
---Lse,.
Introductiekleuren
Bij de ontwikkeling en
aanpassing van de
ophanging heeft Volvo de
expertise ingehuurd van Tom
Walkingshaw Racing (TWR),
die al enige tijd met Volvo
rerkt in de BTCC.
nc uedrijven hebben in
i joint-venture Autonova
jericht, de fabriek in het
C70 gaat produceren,
voorlopig in 20.000 stuks per
jaar. De helft van de productie
van deze exclusieve Volvo is
gereserveerd voor de VS en
Japan. De C70 komt
beschikbaar in 17 kleuren,
naast twee speciale
introductietinten: parelend
-j-1 elegant
een
elektrisch
jruiten, centrale
met
-ig en
le buitenspiegels.
ieg de
rijke
inning.
massapr
decennii
ook luxueuze merl
Ariès, Brasier, Chc
Dion-Bouton.
verstralers. De auto kost in
Frankrijk zo'n f.55.000,= en dat
is een koopje.
Vanaf begin volgend jaar
gaat Renault een nieuwe V6-
motor leveren in de Laguna.
Deze 2944 cc machine met 4
kleppen per zuiger is in
nauwe samenwerking met
Peugeot ontwikkeld en levert
een maximaal vermogen van
192 pk. De huidige 3 liter V6,
die in eerste vorm in 1975
werd geïntroduceerd, komt tot
170 pk. De nieuwe motor is
ondanks het hogere
prestatieniveau zuiniger.
Naast de handgeschakelde
vijfbak komt ook een auto
maat met vier
overbrengingen beschikbaar.
G A R^A G E
DENISSEN
terwijl de eerste exemplaren
volgend jaar al op de
Amerikaanse markt worden
afgezet.
fENTER
1996
06-1996
1994
1996
1979
1989
1988
1992
1977
1988
1993
1989
1994
1989-1990
1989
1990
1994
>85-1986-1987
1987
1990
1992
1991
1992
1993
1992
1988
1988
1995
1987
.'.'.'.."1986-1987
ig-
s koopt, be
lt maximum
nawoorden.
)RIJF
nschot
bestaat uit lichtmetalen
wielen, stoffen bekleding,
softtop, een Lotus/Nardi-
stuurwiel, verwijderbare
achterruit en een
achterspoiler. Tegen
meerprijs kan de Elise-rijder
kiezen voor metaallok, met
leer bekleed interieur en
zijwanden achterin zijn
volledig bekleed en op de
portierpanelen komt de
bekledingsstof terug. De
stoelen en achterbank zijn in
twee kleuren velours bekleed.
Naast de standaard
stuurbekrachtiging is ook de
stuurverstelling op iedere
Multispace aanwezig. Verder
zien we een derde remlicht, in
Traction Avant met zijn
zelfdragende carrosserie
volledig uit plaatstaal
gemaakt, een auto die 23 jaar
in productie bleef. In 1936
werden onder meer de
Peugeot 302, Fiat Topolino en
Panhard Dynamic
gepresenteerd. Maar de
Tweede Wereldoorlog riep
een halt toe aan de Parijse
autosalon en vergelijkbare
tentoonstellingen in andere
Europese landen.
In 1946 was de Autosalon
weer terug in het Grand
Palais. De algemeen
voorzitter van de
tentoonstelling zie: "Toen ik
door de Cours la Reine op de
ochtend van de openingsdag
aan kwam lopen, zag ik een rij
mensen vanaf de
hoofdingang helemaal langs
de Seine. Deze
540 heeft de C70
x uuixa lijnen, zonder
t 'ie Volvó-
ling is vervallen. De
Georganiseerd door de
Automobile Club de Fra-
autotentoonstelling plaats in
de Jardin des Tuileries in 1898.
Maar liefst 140.000 mensen
kwamen kijken naar 232
voertuigen, die zelfstandig de
rit van Parijs naar Versailles
hadden afgelegd.
Op de Lotus-stand in Parijs
werden twee uitvoeringen
getoond van de inmiddels in
productie genomen Elise
roadster. Uitgaande van het
prototype dat vorig jaar in
Frankfurt te zien was, zijn er
toch de nodige details
aangepast. De auto kan
worden uitgerust met een
softtop, maar er is ook een
hard dak te bestellen. In beide
gevallen ziet de Elise er nog
steeds leuk uit. Het interieur
is zeer Spartaans, lijkt sterk op
dat van de Renault Sport
Spider, omdat het aluminium
van de carrosseriestructuur
duidelijk zichtbaar is. Achter
de voorstoelen ligt een 1,8
liter 16-kleppen motor die bij
5500 tr/min een vermogen
levert van 118 pk. Het
maximale koppel van 165 Nm
is bij 3000 tr/min beschikbaar.
De auto weegt slechts 695 kg
en dat verklaart de top van
202 km/u en de acceleratie
van 0 tot 100 in 5,9 seconden.
De standaarduitrusting
Feestelijk
Sinds 1988 heet de Parijse
show de 'Mondial de
l'Automobile'. Het aantal
fabrikanten nam flink af,
maar het aantal exposanten
fors toe van de 232 in 1898 tot
zo'n 1000 tegenwoordig. In
1898 gingen 140.000 mensen
’eugeot 404 Break, naar de Jardin des Tuileries,
rd (1962), Renault 8, in 1954 werd het aantal van 1
Porsche 901 (1963), miljoen overschreden en dat
Chrysler aantal wordt ook anno 1996
de luxueuze DS makkelijk gehaald,
xe C itroëns C
‘yane. De Salon de
was vooral een
-/orde A
ontwerpers kregen de
opdracht een auto te maken
die iedereen begeert.
Afgezien van de
bodemplaatafmetingen van
de 850, kregen de ontwerpers
alle gelegenheid hun fantasie
in deze Volvo te stoppen. De
vierpersoons C70 is sportief
en chique tegelijk. In de
carrosseriestructuur is het
De nieuwe Citroën Berlingo
bestelwagen is er ook in een
personenuitvoering met
achterruiten en een
neerklapbare bank. Het
programma wordt echter op
korte termijn uitgebreid met
de zogenaamde Multispace,
die vooral bedoeld is als zeer
multifunctionele gezinsauto.
Er kan bij de Multispace
worden gekozen voor de 75 pk
1.4 liter benzinemotor of de 1.9
liter diesel van 71
paardekrachten. De Berlingo
biedt plaats aan vijf personen
of kan maximaal 2,8 kubieke
meter aan bagage
meenemen. De twee
achterdeuren zijn door een
grote achterklep vervangen.
De bumpers worden in de
carrosseriekleur gespoten en
de wielen voorzien van
doppen. De interieurkleuren
worden afgestemd op de drie
mogelijke buitenkleuren:
groen metallic, parelmoer
rood en blauw metallic. De
Wederopstanding
Desondanks trok de show van
1932 vooral de aandacht door
de krachtiger gemotoriseerde
8 CV auto's, zoals de Citroen
Rosalie, Peugeot 301 en
Renault Monaquatre, maar
ook door een geweldig
Concours d'elegance met
onder meer de Bugatti 57. Het
venement in 1934 was de
itroductie van de
voorwielaai
carrosserielijnen zijn elegant
en worden krachtig ter hoogte
van de wielen, waardoor de
spatborden nadrukkelijk
'breed' worden. De bumpers
zijn vrijwel volledig in de
carrosserie geïntegreerd. De
auto staat op 18 inch wielen
met 235/40 ZR Michelin
banden waarvan het motief in
het loopvlak speciaal voor
deze auto werd ontwikkeld.
Het afzonderlijke onderstel
maakt het mogelijk voor Alfa
Romeo om de auto straks ter
beschikking te stellen aan
carrossiërs die er hun eigen
carrosserie op bouwen.
Daarbij zijn de mogelijkheden
natuurlijk divers: coupé,
stationwagon, cabriolet,
spider, speedster etc. Het is
mogelijk dat een aantal van
deze modellen door Alfa zelf
op de markt worden gebracht.
In ieder geval kunnen klanten
rekenen op de service en
garantie van het merk waar
het gaat om onderstel en
techniek.
vanwec
tentoons
autosalon gehouden, maar de autor
race om steeds krachtigere mate
motoren te bouwen was al Rena
begonnen. Zo werd de motor duizenden soldi
van De Dion Bouton opgepept front bij de Man
■van 1,75 tot 3 pk. De show van van Chamond bn
1902 trok 230.000 bezoekers die Duitse linies in 1S
niet alleen kwamen Z__,‘
naar de vele auto's, r
af kwamen cr 1Z
licht en de cinematogrc
Gaumont. Ook buitenk
merken waren rt
op de show aam
Fiat, Mercedes, 1
Napier. De vooruitgang ging
zeer snel en een
autotentoonstelling bracht
keer weer vele
dingen en
ckingen. Vier cilinder
autotentoonstelling was
nodig om weer het leven in
Parijs terug te brengen." In
1946 werd de show door
809.000 mensen bezocht die
kwamen kijken naar de
Panhard Dyna en vooral de
Renault 4CV, een auto die de
Franse wederopstanding
symboliseerde, en die de
wens van het volk om z 1- -
auto te bezitten werkelijkht,^
kon maken.
Het jaar 1948 was het jaar van
de Peugeot 203 en 1949 van de
beroemde Citroën 2CV (vier
wielen onder een paraplu). In
1949 had de industrie het
vooroorlogse productieniveau
weer bereikt en in de daarop
volgende jaren werden
belangrijke innovaties
gepresenteerd, zoals in 1955
de DS 19, Ford Continental en
de Peugeot 403 (de eerste
serie-auto uit Frankrijk met
een dieselmotor). Deze
werden gevolgd door de
Renault Dauphine (1956),
Lloyd Alexander TS, Austin
A40 Sprite (1958) en de kleine
Vespa 400, die tijdens de 46ste
Parijse salon in 1959 generaal
de Gaulle deed afvragen hoe
hij met zijn lange gestalte in
zelf een deze kleinste F ranse auto kon
slijkheid plaatsnemen.
hoogte verstelbare gordels,
gordelspanners en vijf
hoofdsteunen. Zaken als ABS,
airbags en een
diefstalbeveiliging zijn
optioneel. Ook is er e
comfortpakket met el
bediende zijrui
vergrendeling
afstandsbediening
verwarmdt
Parijse autotentoonstelling
werd ieder jaar gehouden tot
en met 1939, met uitzondering
van 1920 en 1925 toen in het
Grand Palais een Art Deco
tentoonstelling werd
georganiseerd. Tot en l
1961 bleef de specifieke
uitstraling van het Grand
Palais onlosmakelijk met de
Parijse autosalon verbonden.
1921 presenteerde Citroën
haar kleine 5CV. In 1923
opende de salon zijn poorten
op de eerste donderdag in
oktober, een traditie die nu
nog steeds gevolgd wordt. In
1926 werd een overwinning
van 6 cilinder motoren,
waaruit de invloed van de
Amerikaanse auto-industrie
duidelijk werd. Slankere
carrosserielijnen werden in
het begin van de jaren dertig
ingevoerd, terwijl ook de
eerste voorwielaandrijvers op
de markt kwamen. Maar de
depressie dwong de auto-
industrie tot rationalisatie en
het invoeren van
productie. In dit
ium verdwenen dc
naii7a merken als
rarron en De
rerden algemeen
1 en ook de eerste
ipers kwamen
aar.
1 werd het Grand Palais
lein en de
as werden dan
laatst naar het
-ron Cours la
jen gezicht
igerkoetsen In IS
overigens de prijs van de 1.4
liter 16V-motor in de Polo
vastgesteld op f.31.495,=. Op
relatief korte termijn zal het
Polo-programma bovendien
worden uitgebreid met een
Polo Variant, een
stationwagon die wederom
het broertje zal zijn van een
gelijkvormige Seat Cordoba.
campers, fietsen, motoren en
accessoires. Autofabrikanten
gingen steeds meer tijd
besteden aan veiligheid,
milieu en zuinigheid.
De sterren van de jaren zestig
waren de Peugeot 404 Break,
Opel Rekord (1962)
BMW 1500, Poi
Rover 200, Chix
Barracuda, de luxueuze DS makkelijk gehc
Pallas en de Citroëns Ami 6 De Parijse
Break en Dyane. De Salon de autotentoonstelling is niet
l'automobiïe was vooral een langer meer een bijeenkomst
klantenshow geworden en de van de high-society, zoals in
slogan van Fiat uit 1969 werd het begin van deze eeuw,
een leidraad (Tijden zijn Maar de Mondial de
veranderd, auto's ook). l'Automobile is nog steeds
De tentoonstellingen in de een feestelijk evenement dat
jaren zeventig werden de uitvinding van de auto
gehouden tegen de viert. De auto die in ruim 100
achtergrond van recessie en jaar tijd onophoudelijk
arbeidsonrust. Toch kregen verbeterd is en dagelijks de
auto's als de Citroën CX, wensen vervuld van steeds
Volkswagen Golf, Fiat meer mensen.
Volvo zet vaart achter de
vernieuwing van haar
modellenprogramma. Deze
werd in gang gezet met de
introductie van de S40 en V40.
Nu wordt het geheim rond de
C70 Coupé opgeheven en zal
in januari in Detroit de
cabriolet-versie te zien zijn.
Deze cabriolet komt pas in
1998 in Europa beschikbaar,
Het prototype van de Alfa
Romeo Nuvola speelde op d«
Parijse autotentoonstelling
een belangrijke rol op de
stand van het sportieve
Italiaanse merk. De auto heeft
een zelfdragend chassis en
introduceert een nieuwe
manier van produceren. Door
zijn constructie is het in de
toekomst mogelijk snel een
Mirafiori, Ford Fiesta, Citroën
LN en de Audi 100 veel
belangstelling van het grote
publiek.
In 1976 werd besloten de
tentoonstelling iedere twee
jaar te houden. De meeste
autofabrikanten vonden dat
er simpelweg teveel
tentoonstellingen waren.
Daarom werd besloten de
Parijse salon in alle even
jaren te houden in
afwisseling met de
tentoonstelling in Frankfurt
die in de on-even jaren
plaatsvindt.
s motoren w«
utomobile C lub de F rance ingevoerd
>nd de eerste internationale schokdemp
beschikbar
1. In 1904
al te kk
vrachtwagens
le ook overgepla
vlakbij gelegen Cc
Reine. De auto kre«
langzaam zijn eigei
en werden niet lan<
met een motor. De
motorkappen werden steeds
lager en langer en
carrosserielijnen werden
ronder. In 1913 werd de T-Ford
geïntroduceerd en
aansluitend ging de auto-
industrie over op serie-
productie. De massa-
consuptie was geboren.
SIPS-systeem opgenomen
aangevuld met dubbele
airbag, zij-airbags en
gordelspanners.
De C70 komt in ons land
beschikbaar met twee
motoren. Aan de basis staat
een 2,5 liter met een lage druk
turbo, die goed is voor 193 pk
en een koppel van 270 Nm. De
snelste variant heeft een 2,3 samenws
liter turbo-motor van 240 pk en Beide bec
330 Nm. De dwars voorin eenjcir/
geplaatste motoren drijven opgericht de fabriek in 1
via een vijfbak of automaat de Zweedse Uddevalla die
voorwielen aan. De snelste -
C70 heeft standaard traction
controle (TRACS), terwijl deze
voorziening op de 2.5 liter
optioneel verkrijgbaar is.
Afhankelijk van de gekozen
motor staat de C70 op 16 of 17
inch wielen met 225-banden.
De 2.5 liter heeft een
zogenaamd goudgeel en elegant
'Dynamic'onderstel, terwijl de diepblauw. De auto is 4,72
2.3 een 'Sport' onderstel krijgt. meter iang/ biedt een
In beide gevallen kan tegen bagagevolume van 405 liter
meerprijs een ultra-laag en weegt 1480 kg.
Arbeidsonrust
In 1962 verhuisde de Parijse
salon zich naar de huidige
plek, de Porte de Versailles.
Tegelijk met de vergroting
van het oppervlakte, moesten
fabrikanten en bezoekers de
show meer vanuit een
Europees standpunt gaan
bekijken. En voor het eerste
bood de tentoonstelling ook
ruimte aan gebruikte auto's,
andere carrosserie op een
bestaand onderstel te bouwen
om zo veel vlugger op de snel
veranderende wensen en
eisen van klanten te kunnen
inspelen in de specifieke
niche-segmenten. De Nuvola
is een agressief ogende
tweezits coupé met een lengte
van 4,29 meter en een
wielbasis van 2,60 meter. De
Volksauto
Alhoewel
autotentoonstellingen in de
Eerste Wereldoorlog niet
werden gehouden, droec
automobiel in belangrijï
mate bij aan de overwin
Renault-taxi's brachten
duizenden soldaten naar het
front bij de Marne en tanks
i Chamond braken door de
linies in 1918, terwijl
een eindeloze convooi
rachtwagens Verdun
bevoorrade.
In 1919 werd de eerste Per
-J--iam"Sal
uc x nuiv’ gehouden. And
Citroën werd geroemd
vanwege zijn Type A, de
eerste volksauto in Europa in
een serie van 100 stuks per
dag geproduceerd. De
opwinding van de 'roaring
twenties' ging niet aan de
auto-industrie voorbij. De
In Parijs toonde Volkswc
niet alleen de nieuwe F
en de motorische
toevoegingen aan het Polo-
programma. Ook debuteerde
daar de Golf Cabriolet met
een 110 pk sterke TDi-motor.
In Nederland is op dit moment Deze motorversie wordt
geen importeur beschikbaar, leverbaar naast de reeds
maar rekenen we even met de bestaande 90 pk variant.
BPM, dan zou de Elise hier De auto haalt een topsnelheid
zo'n f.70.000,= moeten kosten. van 187 km/u en trekt in 11,3
seconden vanuit stilstand
naar de 100 km/u. De 110 pk
Golf TDi Cabrio wordt begin
volgend jaar in Nederland
leverbaar.
Dezelfde TDi-motor maakt ook
zijn opwachting in de VW
Sharan ruimtewagen.
Daarnaast wordt het Sharan-
programma uitgebreid met
een 2,8 liter VR6 automaat
gekoppeld aan Syncro
vierwielaandrijving. De motor
weet zijn 174 pk probleemloos
via de vier wielen op de weg
over te brengen. Vooral bij
een nat wegdek, maar ook bij
hoge snelheden rechtuit biedt
de permanente
vierwielaandrijving
voordelen. Volkswagen heeft
Prestige
Het publiek was zeer
enthousiast en dit
enthousiasme nam nog
verder toe toen de show van
1901 in het Grand Palais, vlak
bij de Champs Elysées in de
Franse hoofdstad werd
gehouden, een plek die pastte
bij de prestige van de auto-
industrie. In een paar jaar tijd
veranderde de automobiel het
leven van de mens en
versnelde de vooruitgang.
In het jaar 1900 werd er
sge een algemene
instelling geen
Ion gehouden, maar de
feeds krachtigere
te bouwen was al
n. Zo werd de motor
ion Bouton opgepept
ot 3 pk. De show
nj.uuu uöZOGkoiD vixe
n kijken
e auto's, maar ook vra
op het elektrisch bei
x_graa£ van l„ 1
buitenlandse salon onder de naai
reeds in 1902 de l'Auto" gehouder
iwezig zoals Citroën werd geroei
Locomobile en vanwege zijn Tyy -
luto ii
ilOOs
- ■--
t