De geschiedenis van de Parijse autotentoonstelling nte. r- 13 1 TEST 'M Zweedse elegance Nieuwe V6-motor voor Renault Laguna L I Nieuwe versies VW Golf Cabrio en Sharan Lotus Elise Citroën Berlingo Multispace en Volvo C70 B.V. Alfa duikt met Nuvola nog verder niche-markt in .000,- ONK hr* de au i uwiAAT Donderdag 11 oktober 1996 pagn - DETILBURGSE KOERIER 996 pagina 4 met ving lan le II 5 9 9 6 8 9 8 5*4201-43. ingrij in het □nse slfdra irbekrachtiging met startonder- selmotoren. iet een handige )0 )0? ever int Si en 620 Turbo 20 Si met airco ƒ49.990,-. essie en kregen lCX, ’arijse Salon André iedere k< uitvindii ontdek! onderstel worden besteld met 18 inch velgen. Fantasie Net als bij de S/ relatief bolle lij dat de typische uitstraling is v wagen Passat Frankrijk is de geboorteplaats van de auto. De auto-droom is nu ruim een eeuw oud. Tussen de Delamare- Deboutteville uit 1884 en de moderne electrische auto's voor de 21-ste eeuw zit een wereld van verschil. Alle tussenliggende mijlpalen waren op de Parijse autotentoonstellingen te zien. Parijs - Eén van de meest spannende nieuwe auto's die in Parijs het levenslicht zagen, is de nieuwe Volvo C70, ofwel een coupé op de technische basis van de 850. Dit nieuwe model en tevens de eerste Volvo Coupé sinds jaren, komt vanaf zomer 1997 beschikbaar langedreven Citroen voor prijzen vanaf ongeveer f.95.000,=. modern, de vormgeving von de nieuwe Nissan Primera: ---Lse,. Introductiekleuren Bij de ontwikkeling en aanpassing van de ophanging heeft Volvo de expertise ingehuurd van Tom Walkingshaw Racing (TWR), die al enige tijd met Volvo rerkt in de BTCC. nc uedrijven hebben in i joint-venture Autonova jericht, de fabriek in het C70 gaat produceren, voorlopig in 20.000 stuks per jaar. De helft van de productie van deze exclusieve Volvo is gereserveerd voor de VS en Japan. De C70 komt beschikbaar in 17 kleuren, naast twee speciale introductietinten: parelend -j-1 elegant een elektrisch jruiten, centrale met -ig en le buitenspiegels. ieg de rijke inning. massapr decennii ook luxueuze merl Ariès, Brasier, Chc Dion-Bouton. verstralers. De auto kost in Frankrijk zo'n f.55.000,= en dat is een koopje. Vanaf begin volgend jaar gaat Renault een nieuwe V6- motor leveren in de Laguna. Deze 2944 cc machine met 4 kleppen per zuiger is in nauwe samenwerking met Peugeot ontwikkeld en levert een maximaal vermogen van 192 pk. De huidige 3 liter V6, die in eerste vorm in 1975 werd geïntroduceerd, komt tot 170 pk. De nieuwe motor is ondanks het hogere prestatieniveau zuiniger. Naast de handgeschakelde vijfbak komt ook een auto maat met vier overbrengingen beschikbaar. G A R^A G E DENISSEN terwijl de eerste exemplaren volgend jaar al op de Amerikaanse markt worden afgezet. fENTER 1996 06-1996 1994 1996 1979 1989 1988 1992 1977 1988 1993 1989 1994 1989-1990 1989 1990 1994 >85-1986-1987 1987 1990 1992 1991 1992 1993 1992 1988 1988 1995 1987 .'.'.'.."1986-1987 ig- s koopt, be lt maximum nawoorden. )RIJF nschot bestaat uit lichtmetalen wielen, stoffen bekleding, softtop, een Lotus/Nardi- stuurwiel, verwijderbare achterruit en een achterspoiler. Tegen meerprijs kan de Elise-rijder kiezen voor metaallok, met leer bekleed interieur en zijwanden achterin zijn volledig bekleed en op de portierpanelen komt de bekledingsstof terug. De stoelen en achterbank zijn in twee kleuren velours bekleed. Naast de standaard stuurbekrachtiging is ook de stuurverstelling op iedere Multispace aanwezig. Verder zien we een derde remlicht, in Traction Avant met zijn zelfdragende carrosserie volledig uit plaatstaal gemaakt, een auto die 23 jaar in productie bleef. In 1936 werden onder meer de Peugeot 302, Fiat Topolino en Panhard Dynamic gepresenteerd. Maar de Tweede Wereldoorlog riep een halt toe aan de Parijse autosalon en vergelijkbare tentoonstellingen in andere Europese landen. In 1946 was de Autosalon weer terug in het Grand Palais. De algemeen voorzitter van de tentoonstelling zie: "Toen ik door de Cours la Reine op de ochtend van de openingsdag aan kwam lopen, zag ik een rij mensen vanaf de hoofdingang helemaal langs de Seine. Deze 540 heeft de C70 x uuixa lijnen, zonder t 'ie Volvó- ling is vervallen. De Georganiseerd door de Automobile Club de Fra- autotentoonstelling plaats in de Jardin des Tuileries in 1898. Maar liefst 140.000 mensen kwamen kijken naar 232 voertuigen, die zelfstandig de rit van Parijs naar Versailles hadden afgelegd. Op de Lotus-stand in Parijs werden twee uitvoeringen getoond van de inmiddels in productie genomen Elise roadster. Uitgaande van het prototype dat vorig jaar in Frankfurt te zien was, zijn er toch de nodige details aangepast. De auto kan worden uitgerust met een softtop, maar er is ook een hard dak te bestellen. In beide gevallen ziet de Elise er nog steeds leuk uit. Het interieur is zeer Spartaans, lijkt sterk op dat van de Renault Sport Spider, omdat het aluminium van de carrosseriestructuur duidelijk zichtbaar is. Achter de voorstoelen ligt een 1,8 liter 16-kleppen motor die bij 5500 tr/min een vermogen levert van 118 pk. Het maximale koppel van 165 Nm is bij 3000 tr/min beschikbaar. De auto weegt slechts 695 kg en dat verklaart de top van 202 km/u en de acceleratie van 0 tot 100 in 5,9 seconden. De standaarduitrusting Feestelijk Sinds 1988 heet de Parijse show de 'Mondial de l'Automobile'. Het aantal fabrikanten nam flink af, maar het aantal exposanten fors toe van de 232 in 1898 tot zo'n 1000 tegenwoordig. In 1898 gingen 140.000 mensen ’eugeot 404 Break, naar de Jardin des Tuileries, rd (1962), Renault 8, in 1954 werd het aantal van 1 Porsche 901 (1963), miljoen overschreden en dat Chrysler aantal wordt ook anno 1996 de luxueuze DS makkelijk gehaald, xe C itroëns C ‘yane. De Salon de was vooral een -/orde A ontwerpers kregen de opdracht een auto te maken die iedereen begeert. Afgezien van de bodemplaatafmetingen van de 850, kregen de ontwerpers alle gelegenheid hun fantasie in deze Volvo te stoppen. De vierpersoons C70 is sportief en chique tegelijk. In de carrosseriestructuur is het De nieuwe Citroën Berlingo bestelwagen is er ook in een personenuitvoering met achterruiten en een neerklapbare bank. Het programma wordt echter op korte termijn uitgebreid met de zogenaamde Multispace, die vooral bedoeld is als zeer multifunctionele gezinsauto. Er kan bij de Multispace worden gekozen voor de 75 pk 1.4 liter benzinemotor of de 1.9 liter diesel van 71 paardekrachten. De Berlingo biedt plaats aan vijf personen of kan maximaal 2,8 kubieke meter aan bagage meenemen. De twee achterdeuren zijn door een grote achterklep vervangen. De bumpers worden in de carrosseriekleur gespoten en de wielen voorzien van doppen. De interieurkleuren worden afgestemd op de drie mogelijke buitenkleuren: groen metallic, parelmoer rood en blauw metallic. De Wederopstanding Desondanks trok de show van 1932 vooral de aandacht door de krachtiger gemotoriseerde 8 CV auto's, zoals de Citroen Rosalie, Peugeot 301 en Renault Monaquatre, maar ook door een geweldig Concours d'elegance met onder meer de Bugatti 57. Het venement in 1934 was de itroductie van de voorwielaai carrosserielijnen zijn elegant en worden krachtig ter hoogte van de wielen, waardoor de spatborden nadrukkelijk 'breed' worden. De bumpers zijn vrijwel volledig in de carrosserie geïntegreerd. De auto staat op 18 inch wielen met 235/40 ZR Michelin banden waarvan het motief in het loopvlak speciaal voor deze auto werd ontwikkeld. Het afzonderlijke onderstel maakt het mogelijk voor Alfa Romeo om de auto straks ter beschikking te stellen aan carrossiërs die er hun eigen carrosserie op bouwen. Daarbij zijn de mogelijkheden natuurlijk divers: coupé, stationwagon, cabriolet, spider, speedster etc. Het is mogelijk dat een aantal van deze modellen door Alfa zelf op de markt worden gebracht. In ieder geval kunnen klanten rekenen op de service en garantie van het merk waar het gaat om onderstel en techniek. vanwec tentoons autosalon gehouden, maar de autor race om steeds krachtigere mate motoren te bouwen was al Rena begonnen. Zo werd de motor duizenden soldi van De Dion Bouton opgepept front bij de Man ■van 1,75 tot 3 pk. De show van van Chamond bn 1902 trok 230.000 bezoekers die Duitse linies in 1S niet alleen kwamen Z__,‘ naar de vele auto's, r af kwamen cr 1Z licht en de cinematogrc Gaumont. Ook buitenk merken waren rt op de show aam Fiat, Mercedes, 1 Napier. De vooruitgang ging zeer snel en een autotentoonstelling bracht keer weer vele dingen en ckingen. Vier cilinder autotentoonstelling was nodig om weer het leven in Parijs terug te brengen." In 1946 werd de show door 809.000 mensen bezocht die kwamen kijken naar de Panhard Dyna en vooral de Renault 4CV, een auto die de Franse wederopstanding symboliseerde, en die de wens van het volk om z 1- - auto te bezitten werkelijkht,^ kon maken. Het jaar 1948 was het jaar van de Peugeot 203 en 1949 van de beroemde Citroën 2CV (vier wielen onder een paraplu). In 1949 had de industrie het vooroorlogse productieniveau weer bereikt en in de daarop volgende jaren werden belangrijke innovaties gepresenteerd, zoals in 1955 de DS 19, Ford Continental en de Peugeot 403 (de eerste serie-auto uit Frankrijk met een dieselmotor). Deze werden gevolgd door de Renault Dauphine (1956), Lloyd Alexander TS, Austin A40 Sprite (1958) en de kleine Vespa 400, die tijdens de 46ste Parijse salon in 1959 generaal de Gaulle deed afvragen hoe hij met zijn lange gestalte in zelf een deze kleinste F ranse auto kon slijkheid plaatsnemen. hoogte verstelbare gordels, gordelspanners en vijf hoofdsteunen. Zaken als ABS, airbags en een diefstalbeveiliging zijn optioneel. Ook is er e comfortpakket met el bediende zijrui vergrendeling afstandsbediening verwarmdt Parijse autotentoonstelling werd ieder jaar gehouden tot en met 1939, met uitzondering van 1920 en 1925 toen in het Grand Palais een Art Deco tentoonstelling werd georganiseerd. Tot en l 1961 bleef de specifieke uitstraling van het Grand Palais onlosmakelijk met de Parijse autosalon verbonden. 1921 presenteerde Citroën haar kleine 5CV. In 1923 opende de salon zijn poorten op de eerste donderdag in oktober, een traditie die nu nog steeds gevolgd wordt. In 1926 werd een overwinning van 6 cilinder motoren, waaruit de invloed van de Amerikaanse auto-industrie duidelijk werd. Slankere carrosserielijnen werden in het begin van de jaren dertig ingevoerd, terwijl ook de eerste voorwielaandrijvers op de markt kwamen. Maar de depressie dwong de auto- industrie tot rationalisatie en het invoeren van productie. In dit ium verdwenen dc naii7a merken als rarron en De rerden algemeen 1 en ook de eerste ipers kwamen aar. 1 werd het Grand Palais lein en de as werden dan laatst naar het -ron Cours la jen gezicht igerkoetsen In IS overigens de prijs van de 1.4 liter 16V-motor in de Polo vastgesteld op f.31.495,=. Op relatief korte termijn zal het Polo-programma bovendien worden uitgebreid met een Polo Variant, een stationwagon die wederom het broertje zal zijn van een gelijkvormige Seat Cordoba. campers, fietsen, motoren en accessoires. Autofabrikanten gingen steeds meer tijd besteden aan veiligheid, milieu en zuinigheid. De sterren van de jaren zestig waren de Peugeot 404 Break, Opel Rekord (1962) BMW 1500, Poi Rover 200, Chix Barracuda, de luxueuze DS makkelijk gehc Pallas en de Citroëns Ami 6 De Parijse Break en Dyane. De Salon de autotentoonstelling is niet l'automobiïe was vooral een langer meer een bijeenkomst klantenshow geworden en de van de high-society, zoals in slogan van Fiat uit 1969 werd het begin van deze eeuw, een leidraad (Tijden zijn Maar de Mondial de veranderd, auto's ook). l'Automobile is nog steeds De tentoonstellingen in de een feestelijk evenement dat jaren zeventig werden de uitvinding van de auto gehouden tegen de viert. De auto die in ruim 100 achtergrond van recessie en jaar tijd onophoudelijk arbeidsonrust. Toch kregen verbeterd is en dagelijks de auto's als de Citroën CX, wensen vervuld van steeds Volkswagen Golf, Fiat meer mensen. Volvo zet vaart achter de vernieuwing van haar modellenprogramma. Deze werd in gang gezet met de introductie van de S40 en V40. Nu wordt het geheim rond de C70 Coupé opgeheven en zal in januari in Detroit de cabriolet-versie te zien zijn. Deze cabriolet komt pas in 1998 in Europa beschikbaar, Het prototype van de Alfa Romeo Nuvola speelde op d« Parijse autotentoonstelling een belangrijke rol op de stand van het sportieve Italiaanse merk. De auto heeft een zelfdragend chassis en introduceert een nieuwe manier van produceren. Door zijn constructie is het in de toekomst mogelijk snel een Mirafiori, Ford Fiesta, Citroën LN en de Audi 100 veel belangstelling van het grote publiek. In 1976 werd besloten de tentoonstelling iedere twee jaar te houden. De meeste autofabrikanten vonden dat er simpelweg teveel tentoonstellingen waren. Daarom werd besloten de Parijse salon in alle even jaren te houden in afwisseling met de tentoonstelling in Frankfurt die in de on-even jaren plaatsvindt. s motoren w« utomobile C lub de F rance ingevoerd >nd de eerste internationale schokdemp beschikbar 1. In 1904 al te kk vrachtwagens le ook overgepla vlakbij gelegen Cc Reine. De auto kre« langzaam zijn eigei en werden niet lan< met een motor. De motorkappen werden steeds lager en langer en carrosserielijnen werden ronder. In 1913 werd de T-Ford geïntroduceerd en aansluitend ging de auto- industrie over op serie- productie. De massa- consuptie was geboren. SIPS-systeem opgenomen aangevuld met dubbele airbag, zij-airbags en gordelspanners. De C70 komt in ons land beschikbaar met twee motoren. Aan de basis staat een 2,5 liter met een lage druk turbo, die goed is voor 193 pk en een koppel van 270 Nm. De snelste variant heeft een 2,3 samenws liter turbo-motor van 240 pk en Beide bec 330 Nm. De dwars voorin eenjcir/ geplaatste motoren drijven opgericht de fabriek in 1 via een vijfbak of automaat de Zweedse Uddevalla die voorwielen aan. De snelste - C70 heeft standaard traction controle (TRACS), terwijl deze voorziening op de 2.5 liter optioneel verkrijgbaar is. Afhankelijk van de gekozen motor staat de C70 op 16 of 17 inch wielen met 225-banden. De 2.5 liter heeft een zogenaamd goudgeel en elegant 'Dynamic'onderstel, terwijl de diepblauw. De auto is 4,72 2.3 een 'Sport' onderstel krijgt. meter iang/ biedt een In beide gevallen kan tegen bagagevolume van 405 liter meerprijs een ultra-laag en weegt 1480 kg. Arbeidsonrust In 1962 verhuisde de Parijse salon zich naar de huidige plek, de Porte de Versailles. Tegelijk met de vergroting van het oppervlakte, moesten fabrikanten en bezoekers de show meer vanuit een Europees standpunt gaan bekijken. En voor het eerste bood de tentoonstelling ook ruimte aan gebruikte auto's, andere carrosserie op een bestaand onderstel te bouwen om zo veel vlugger op de snel veranderende wensen en eisen van klanten te kunnen inspelen in de specifieke niche-segmenten. De Nuvola is een agressief ogende tweezits coupé met een lengte van 4,29 meter en een wielbasis van 2,60 meter. De Volksauto Alhoewel autotentoonstellingen in de Eerste Wereldoorlog niet werden gehouden, droec automobiel in belangrijï mate bij aan de overwin Renault-taxi's brachten duizenden soldaten naar het front bij de Marne en tanks i Chamond braken door de linies in 1918, terwijl een eindeloze convooi rachtwagens Verdun bevoorrade. In 1919 werd de eerste Per -J--iam"Sal uc x nuiv’ gehouden. And Citroën werd geroemd vanwege zijn Type A, de eerste volksauto in Europa in een serie van 100 stuks per dag geproduceerd. De opwinding van de 'roaring twenties' ging niet aan de auto-industrie voorbij. De In Parijs toonde Volkswc niet alleen de nieuwe F en de motorische toevoegingen aan het Polo- programma. Ook debuteerde daar de Golf Cabriolet met een 110 pk sterke TDi-motor. In Nederland is op dit moment Deze motorversie wordt geen importeur beschikbaar, leverbaar naast de reeds maar rekenen we even met de bestaande 90 pk variant. BPM, dan zou de Elise hier De auto haalt een topsnelheid zo'n f.70.000,= moeten kosten. van 187 km/u en trekt in 11,3 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. De 110 pk Golf TDi Cabrio wordt begin volgend jaar in Nederland leverbaar. Dezelfde TDi-motor maakt ook zijn opwachting in de VW Sharan ruimtewagen. Daarnaast wordt het Sharan- programma uitgebreid met een 2,8 liter VR6 automaat gekoppeld aan Syncro vierwielaandrijving. De motor weet zijn 174 pk probleemloos via de vier wielen op de weg over te brengen. Vooral bij een nat wegdek, maar ook bij hoge snelheden rechtuit biedt de permanente vierwielaandrijving voordelen. Volkswagen heeft Prestige Het publiek was zeer enthousiast en dit enthousiasme nam nog verder toe toen de show van 1901 in het Grand Palais, vlak bij de Champs Elysées in de Franse hoofdstad werd gehouden, een plek die pastte bij de prestige van de auto- industrie. In een paar jaar tijd veranderde de automobiel het leven van de mens en versnelde de vooruitgang. In het jaar 1900 werd er sge een algemene instelling geen Ion gehouden, maar de feeds krachtigere te bouwen was al n. Zo werd de motor ion Bouton opgepept ot 3 pk. De show nj.uuu uöZOGkoiD vixe n kijken e auto's, maar ook vra op het elektrisch bei x_graa£ van l„ 1 buitenlandse salon onder de naai reeds in 1902 de l'Auto" gehouder iwezig zoals Citroën werd geroei Locomobile en vanwege zijn Tyy - luto ii ilOOs - ■-- t

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 35