Finale races Zandvoort w Nieuwe uitvoeringen Fiat Bravo/Brava Toyota Picnic Prijzen Volkswagen Passat van het Jaar '96/97' en Mercedes Sprinter 'Bestelauto Autonova TEST 'M ■Wi S8 ind JRG )pel€- uc mu i uiviMA i uonaeraag 3 oKiooen 99b pagina 11 UCL I ILDUHUOL KUChlCn 36 pagina 10 1.3 GS. fig ’.-bos k boet Vervolg van pagina 1 iaard :el YUFIOFII sie is sLX ieve lie i extra Idoende om de op te eisen. Tekst en foto's: Kees van der Velden. jna irende ibaan en er g&t - UW en de >rmule traces Tilburg© leukste Toyota dealer' Ringbaan-noord 95, Tilburg. Telefoon 013-5351035. Donderdag koopavond GA 10 pk versie komt op Beide diesels en inders kunnen na 995,- >5,- I S h Fe3. en soepel die motoren van de nieuwe Nissan Primera: Over een jaar verschijnt een 2,2 liter dieselversie en dan moet de omzet in Europa kunnen worden verdubbeld. nmeer indurven tra rbumper de jaarwisseling in ons land leverbaar en gaat als GLi f.49.995,= kosten. Dat is alles goed gaat kan het volgend seizoen gestart worden vanuit een hypermoderne pitstraat met 26 boxen. Wanneer dan ook i baan verlengd en erd gaat worden is .=aar om zijn olaats op de ale ilender weer in te wellicl kan wor. door de c standaai G E DENISSEN Voor een proefrit moet u nog even wachten, maar wij kunnen u al wel alles vertellen over de Toyota 195-banden en twee bekerhouders in het dashboard. Met al deze zaken komt de Passat 1.6 op f.42.995,=. De 1,8 liter 20-klep- per moet f.45.695,= opbrengen en de 2,3 liter VR5 start bij f.48.995,=. Aan de top staat de 2.8 V6 Syncro voor 1.63.995,=. De dieselreeks start bij 1.46.695,= voor de 1.9 van 90 pk en de 110 pk versie komt op 1.49.495,= vier cilir De vorig jaar geïntroduceerde Mercedes Sprinter is door een vakjury uitgeroepen tot 'Bestelauto van het Jaar '96/97'. Deze verkiezing wordt ieder jaar onder auspiciën van het blad Automobiel Management gehouden. In de jury zitten vakjournalisten en vertegenwoordigers van lease-maatschappijen en lleetowners. De Sprinter werd Volks wagen-importeur Pon heelt de prijzen bekend gemaakt van de nieuwe Passat, die vanaf november leverbaar wordt. Iedere nieuwe Passat wordt voorzien van ABS, twee airbags, i voor- en Fraaie bolides De Ferrari-Porsche Challenge is een serie die sterk tot de verbeelding van het publiek spreekt en dat is niet zo verwonderlijk. Eenieder di< enigszins «auto-minded» is kijkt toch al een keertje om als hij of zij op de openbare weg een prachtige Porsche of een mooie Ferrari tegenkomt. Bij de Ferrari- Porsche Challenge verschijnen er echter bijl veertig van deze schitter bolides op de baan en er worden bloedstollende -„ieuw ruimschoot emissie-eise Bravo TD 75] de S-uitvoering en gaat ongeveer f.34.000,= kosten. De Bravo TD 100 komt als SX op zo'n f.38.000,=. Bij de Brava TD 75 kan worden gekozen uit de S- en SX-uitgave voor ongeveer f.35.200,= en f.37.000,=. De 100 pk versie is er als SX (f.39.000,=) en ELX (f .42.500,=). De definite prijzen zijn nog niet fraaie Carismas hadden echter maar een inhoud van 1800 cc en daarmee kwam men gewoon vermogen tekort ten opzichte van de concurrentie, die zoals reglementair toegestaan met tweeliter krachtbronnen aan de start verscheen. In de openingsrace waren de wagens van Allard Kalff en Sandra van der Sloot dan ook vastgesteld. Verder gaat Fiat het programma van de Bravo en Brava uitbreiden met een automaatversie. De nieuwe viertraps automaat wordt alleen gekoppeld aan de 1,6 liter 16-kleppen motor die een vermogen levert van 103 pk bij 5750 tr/min. De Bravo haalt met automaat een top van 184 km/u en heeft 12 seconden nodig om vanuit stilstand naar de 100 km/u te sprinten. De Brava komt tot 180 km/u en vraagt voor het sprintje 12,2 seconden. De automaat wordt tarzanbocht en schoot er in de Nissanbocht ook nog eens af. Bij zijn pogingen om het verloren gegane terrein goed te maken knalde de Carisma, alweer in de tarzan, keihard achter op de BMW van Ron Braspenning en dat betekende het einde van Kalff's titelaspiraties. Na tien jp de eerste plaats met negen van de dertig ronden moest hij munten voorsprong op Renault definitief de handdoek in de r Frans ring werpen. Frans Verschuur die zich al daarentegen reed een rad van de titel bij bekeken en foutloze race en m Kalff de finishte als tweede achter de Duitser Peter Scharmach, die echter buiten mededinging meedeed. Het resultaat hiervan was dat Frans de officiële Dutch titel aan zijn privé-rijderstitel mocht toevoegen. Volgend jaar zal Mitsubishi er echter alles aan doen om het kampioenschap te veroveren en hopelijk zijn er dan importeurs die het aan om de strijd in deze spectaculaire en zeer betaalbare klasse aan te gaan. nog niet in de kop te vinden. Gaandeweg kreeg men de afstelling echter steeds beter voor elkaar en kopman Allard Kalff, bij veel autosportfans bekend als Formule 1 commentator, begon zich met succes in de titelstrijd te mengen. Bij de start van de finalelraces stond Allard zelfs oi - pun Mégane coureur Verschuur, d’ verzekerd h< de privé-rijders. Toer witte Carisma in de trainingen ook nog op pole position plaatste begon men bij Mitsubishi de champagne al in de koelkast te zetten. Op het moment dat het startlicht op groen sprong ging het echter helemaal fout. Al in de eerste ronde ploegde Allard door het grind van de gekoppeld aan het SX- uitrustingsniveau. Uiterlijk is deze versie alleen te herkennen aan de extr luchtinlaat in de voorb en de display op het dashboard waarop de gekozen stand van de versnellingsbak staat af te lezen. De meerprijs voor de automatische versnellingsbak zal zo'n f.3.000,= bedragen. Zowel de automaat als de diverse turbodiesels worden in de loop van oktober leverbaar. plaats wel vok titel voor zich c Het laatste Zandvoortweekend was 1 ondanks de tegenwerking van 26 boxen. de weergoden bijzonder nog dek- geslaagd te noemen. Over het verbeterd gaat gehele seizoen gemeten zit de Zandvoort klac belangstelling voor de race rechtmatige pl activiteiten op het Circuit internationale Park toch aardig in de lift. Aan autosportkalci het eind van de volgende nemen, maand verschijnen de slopers op het circuit om het oude pitcomplex te slopen en als dit jaar samen met twintig andere modellen beoordeeld. Op het vlak van veiligheid, restwaarde, imago en dealemetwerk wist de Mercedes zoveel punten bij elkaar te verzamelen, dat de concurrentie geen schijn van kans had. De komst van de Sprinter heeft voor Mercedes een hoger marktaandeel in dit specifieke segment van de bedrijfsautomarkt gezorgd. Kweekvijver voor de Formule 1 Op uitnodiging van het Circuit Park Zandvoort en d« NAV waren de Britse Forn 3 rijders tijdens de finaler aanwezig om op de duinenpiste de voorlaatste manches voor hun kampioenschap af te werken. Een goede zet want het Britse Formule 3 werk staat garant voor spannende races en dat werd op de laatste septemberzondag ook weer bewezen. Momenteel is het duidelijk de s.terkste F.3 serie in Europa en als zodanig een kweekvijver voor de Formule 1 rijders van morgen. Het feit dat Nelson Piquet, Ayrton Senna, Johnny Herbert, Mika Hakkinen en Rubens Barrichello ooit kampioen in deze serie waren zegt waarschijnlijk voldoende. De titelsltrijd ging in dit motoren komen uit eQ nieuwe familie die in Italiaanse Pratola Ser gemaakt. Het oliecartei het blok geïntegreerd. I bovenliggende nok! bediend de in- en uitlaatkleppen die in de crossflow cilinderkop zijn geplaatst. Verder wordt de inspuiting electronisch geregeld bij de 100 pk en mechanisch bij de 75 pk. De dieselkatalysator en het uitlaatgasrecirculatiesys- Dutch Het eerste jaar van het nieuwe Nederlandse toerwagenkampioenschap kreeg een verrassend en voor Mitsubishi teleurstellend einde. Als enige importeur had men het aangedurfd om twee fabriekswagens voor het Dutch te prepareren. De standaard motoren van de Typisch Japans De stoelen voorin geven weinig reden tot klagen. De ondersteuning is goed en door de hoge plaatsing is het uitzicht rondom vorstelijk. De bekleding is vrolijk en past redelijk bij de Europese smaak. Het leveringsprogramma van teem (EGR) zorgen ervoor dat de huidige 'Auto van het Jaar', deze nieuwe motorenfamilie de Fiat Bravo en Brava, wordt ruimschoots aan de 1997 uitgebreid met twee nieuwe emissie-eisen voldoet. De motorvarianten. Het gaat in Bravo TD 75 komt er alleen in beide gevallen om de 1910 cc 4 cilinder turbodiesel die in twee versies verkrijgbaar is. Met intercooler levert de motor een vermogen van 100 pk bij 4200 tr/min en een koppel van 200 Nm bij 2250 tr/min. Dit zorgt voor een topsnelheid van 182 km/u en acceleratie van 0 tot 100 km/u in 10,8 seconden. De Brava vraagt hier 0,2 seconden extra voor. De 75 pk versie mist de tussenkoeler en beschikt over een kleinere turbo, tnaar cht een forse prijs, maar levert dit vermogen bij /orden gerechtvaardigd hetzelfde toerental. Het Je complete koppel van 147 Nm is bij 2750 laarduitrusting. De GXi tr/min volledig te gebruiken. komt op f.53.995,= en raakt De prestaties zijn nog steeds daarmee volledig de meest heel behoorlijk zoals de top betaalbare auto's uit het MPV- van 165 km/u en acceleratie segment. Een automaat komt van 0 tot 100 in 15,1 seconden op een meerprijs van f.4.150,= (15,5 voor de Brava). Beiden en voor de dubbele sunroof motoren komen uit een moet f.3.400,= extra afgetikt nieuwe familie die in het worden. Voor het gemakt Italiaanse Pratola Serra wordt rekent Toyota de Picnic tot de gemaakt. Het oliecarter is in volwaardige MPV's en het blok geïntegreerd. De verwacht volgend jaar zo'n bovenliggende nokkenas 15% van dit segment te kunnen gaan 'pakken' en dat komt neer op ongeveer 1.500 exemplaren. bijbetaling van f.3.925,= worden uitgerust met een viertraps automaat. De VR5 en V6 krijgen voor f.5.645,= een vijftraps bak met tiptronic. Verder zijn er drie optiepakketten, de Comfortline (f.1.375,=), de Trendline (f.2.175,=) en de Highline (f .5.695,=: niet op 1.6). Dit jaar worden alleen de diesels en de 1.6 leverbaar. De andere motoren volgen begin 1997. seizoen vooral tussen Ralph Firman en Paul Stewart Racing, de Colombiaan Juan Pablo Montoya van Fortec Motorsport en de Belg Kurt Mollekens van Alan Docking Racing. De eerste manche, verreden in de stromende regen, werd een overwinning voor Mollekens die in augustus reeds de Marlboro Masters op zijn naam schreef. In de tweede manche leverde de Belg net als bij de Masters een spectaculair gevecht met Jonny Kane, de teammaat van Ralph Firman, maar deze keer trok de jeugdige Brit aan het langste eind. Ralph Firman reed met het koppie en had aan een vijfde en vierde plaats genoeg om zich te verzekeren van de titel. Het dashboardontwerp is typisch Japans: er zijn solide materialen gebruikt, maar het ziet er allemaal erg voorspelbaar uit. Het enige verrassende element is het extra bergvakje helemaal bovenaan de console. De Picnic wordt door Toyota standaard geleverd met twee airbags. Ook is er voorzien in bekerhouders, een toerenteller, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bediende portierruiten en buitenspiegels en een digitale dubbele dagteller. De basisversie wordt GLi- genoemd. De completere GXi onderscheidt zich door middel van de airconditioning, roofrails en de afdekhoes over de bagageruimte. Deze kan alleen worden gebruikt als de twee achterste stoelen zijn weggeklapt of verwijderd. De motor uit de Picnic is bekend. Het gaat hier om de 2 liter 16-klepper die in deze auto een maximaal vermogen levert van 128 pk bij 5400 dn en komt tot een koppel 178 Nm bij 4400 tr/min. Bij een gewicht van 13101 deze krachtbron voor een top van 180 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 10,8 seconden. Ondanks deze prima cijfers moet men de sportici yc motor flink in toeren laten wegli klimmen om ze ook werkelijk bevrediger te kunnen behalen. En hoog in in bochten toeren is de 2 liter niet bepaald rustig. Standaard worden de voorwielen aangedreven via een handgeschakelde vijfbak, terwijl ook een viertraps automaat leverbaar is. Deze zorgt voor een gelijke topsnelheid en sprintje in 11,7 sta: seconden. De automaat wordt De1 gevechten mee geleverd. Het aandeel van de Ferrari's in de Challenge groeit en een van de beste coureurs is ongetwijfeld de uit Schiedam afkomstige David Hart. David onderstreepte dat nog eens door de slotwedstrijd op Zandvoort op zijn naam te schrijven. In de stromende regen bleef hij de Duitse Porsche rijder Wolfgang Schrey meer dan twintig seconden voor. Schrey had overigens aan die tweede Op zondag 29 september werden op het Circuit Park Zandvoort de finaleraces van het seizoen 1996 verreden. De 7.000 toeschouwers die de koude, de stormachtige wind en de lage temperaturen trotseerden kregen waar voor hun geld. Een sensationele ontknoping van het Dutch Touring Car Championship, twee bijzonder spannende manches van het Britse Formule 3 kampioenschap en de slotrace voor de Ferrari-Porsche Challenge vormden de hoofdschotel. bediend met een hendel aan de stuurkolom, waardoor men vanaf de voorstoelen heel gemakkelijk naar achteren kan lopen. Die mogelijkheid is bij de handgeschakelde versie minder, omdat de pook in de weg zit. Bovendien is de pook net iets te ver naar achteren geplaatst, waaruit duidelijk blijkt dat de ontwikkelingsafdeling de Picnic eigenlijk vooral met automaat heeft gemaakt. iperd aximc Ophangrubbers Voor gebruikt Toyota bij de Picnic de beproefde van abö, twee airoags, McPherson ophanging, terwijl del ers voory en speciaal voor deze auto een ychterinP centrale nieuwe achterwielophanging vergrendeling, elektrische levert van 128 pk bij 5400 werd geconstrueerd. Deze is ruitbediening voor, in twee tr/min en komt tot een koppel door gescheiden montage richtingen verstelbaar stuur, van 178 Nm bij 4400 tr/min. Bij van schroefveren en getint glas, hoofdsteunen ----I kg zorgt schokdempers zeer compact. achterin, 15 inch wielen met een top Door de speciale ophangrubbers stuurt de as licht mee. Alhoewel de Picnic gezien zijn karakter niet sportief bedoeld is, is de ligging meer dan edigend. Het overhellen bochten wordt binnen de perken gehouden. De plezierige stuurbekrachtiging werkt snelheidsafhankelijk. Rondom worden verder schijfremmen gemonteerd die voor een optimale werking electronisch in de gaten worden gehouden door het "tandaard ABS. Toyota Picnic wordt rond MITSUBISHI MOTORS DE AUTOMAAT

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 35