Finale races Zandvoort
w
Nieuwe uitvoeringen Fiat Bravo/Brava
Toyota Picnic
Prijzen Volkswagen Passat
van het Jaar '96/97'
en
Mercedes Sprinter
'Bestelauto
Autonova
TEST 'M
■Wi
S8
ind
JRG
)pel€-
uc mu i uiviMA i uonaeraag 3 oKiooen 99b pagina 11
UCL I ILDUHUOL KUChlCn
36 pagina 10
1.3 GS.
fig
’.-bos
k boet
Vervolg van pagina 1
iaard
:el
YUFIOFII
sie is
sLX
ieve
lie
i extra
Idoende om de
op te eisen.
Tekst en foto's: Kees van
der Velden.
jna
irende
ibaan en er
g&t
-
UW
en de
>rmule
traces
Tilburg© leukste Toyota dealer'
Ringbaan-noord 95, Tilburg. Telefoon 013-5351035. Donderdag koopavond
GA
10 pk versie komt op
Beide diesels en
inders kunnen na
995,-
>5,-
I S h Fe3.
en soepel die motoren van
de nieuwe Nissan Primera:
Over een jaar verschijnt een
2,2 liter dieselversie en dan
moet de omzet in Europa
kunnen worden verdubbeld.
nmeer
indurven
tra
rbumper
de jaarwisseling in ons land
leverbaar en gaat als GLi
f.49.995,= kosten. Dat is
alles goed gaat kan het
volgend seizoen gestart
worden vanuit een
hypermoderne pitstraat met
26 boxen. Wanneer dan ook
i baan verlengd en
erd gaat worden is
.=aar om zijn
olaats op de
ale
ilender weer in te
wellicl
kan wor.
door de c
standaai
G E
DENISSEN
Voor een proefrit moet u nog even wachten,
maar wij kunnen u al wel alles vertellen over
de Toyota
195-banden en twee
bekerhouders in het
dashboard. Met al deze zaken
komt de Passat 1.6 op
f.42.995,=. De 1,8 liter 20-klep-
per moet f.45.695,= opbrengen
en de 2,3 liter VR5 start bij
f.48.995,=. Aan de top staat de
2.8 V6 Syncro voor 1.63.995,=.
De dieselreeks start bij
1.46.695,= voor de 1.9 van 90 pk
en de 110 pk versie komt op
1.49.495,=
vier cilir
De vorig jaar
geïntroduceerde Mercedes
Sprinter is door een vakjury
uitgeroepen tot 'Bestelauto
van het Jaar '96/97'. Deze
verkiezing wordt ieder jaar
onder auspiciën van het blad
Automobiel Management
gehouden. In de jury zitten
vakjournalisten en
vertegenwoordigers van
lease-maatschappijen en
lleetowners. De Sprinter werd
Volks wagen-importeur Pon
heelt de prijzen bekend
gemaakt van de nieuwe
Passat, die vanaf november
leverbaar wordt. Iedere
nieuwe Passat wordt voorzien
van ABS, twee airbags,
i voor- en
Fraaie bolides
De Ferrari-Porsche Challenge
is een serie die sterk tot de
verbeelding van het publiek
spreekt en dat is niet zo
verwonderlijk. Eenieder di<
enigszins «auto-minded» is
kijkt toch al een keertje
om als hij of zij op de
openbare weg een prachtige
Porsche of een mooie Ferrari
tegenkomt. Bij de Ferrari-
Porsche Challenge
verschijnen er echter bijl
veertig van deze schitter
bolides op de baan en er
worden bloedstollende
-„ieuw
ruimschoot
emissie-eise
Bravo TD 75]
de S-uitvoering en gaat
ongeveer f.34.000,= kosten. De
Bravo TD 100 komt als SX op
zo'n f.38.000,=. Bij de Brava TD
75 kan worden gekozen uit de
S- en SX-uitgave voor
ongeveer f.35.200,= en
f.37.000,=. De 100 pk versie is
er als SX (f.39.000,=) en ELX
(f .42.500,=). De definite
prijzen zijn nog niet
fraaie Carismas hadden
echter maar een inhoud van
1800 cc en daarmee kwam
men gewoon vermogen tekort
ten opzichte van de
concurrentie, die zoals
reglementair toegestaan met
tweeliter krachtbronnen aan
de start verscheen. In de
openingsrace waren de
wagens van Allard Kalff en
Sandra van der Sloot dan ook
vastgesteld. Verder gaat Fiat
het programma van de Bravo
en Brava uitbreiden met een
automaatversie. De nieuwe
viertraps automaat wordt
alleen gekoppeld aan de 1,6
liter 16-kleppen motor die een
vermogen levert van 103 pk bij
5750 tr/min. De Bravo haalt
met automaat een top van 184
km/u en heeft 12 seconden
nodig om vanuit stilstand
naar de 100 km/u te sprinten.
De Brava komt tot 180 km/u en
vraagt voor het sprintje 12,2
seconden. De automaat wordt
tarzanbocht en schoot er in de
Nissanbocht ook nog eens af.
Bij zijn pogingen om het
verloren gegane terrein goed
te maken knalde de Carisma,
alweer in de tarzan, keihard
achter op de BMW van Ron
Braspenning en dat
betekende het einde van
Kalff's titelaspiraties. Na tien
jp de eerste plaats met negen van de dertig ronden moest hij
munten voorsprong op Renault definitief de handdoek in de
r Frans ring werpen. Frans Verschuur
die zich al daarentegen reed een
rad van de titel bij bekeken en foutloze race en
m Kalff de finishte als tweede achter de
Duitser Peter Scharmach, die
echter buiten mededinging
meedeed. Het resultaat
hiervan was dat Frans de
officiële Dutch titel aan zijn
privé-rijderstitel mocht
toevoegen.
Volgend jaar zal Mitsubishi er
echter alles aan doen om het
kampioenschap te veroveren
en hopelijk zijn er dan
importeurs die het aan
om de strijd in deze
spectaculaire en zeer
betaalbare klasse aan te
gaan.
nog niet in de kop te vinden.
Gaandeweg kreeg men de
afstelling echter steeds beter
voor elkaar en kopman Allard
Kalff, bij veel autosportfans
bekend als Formule 1
commentator, begon zich met
succes in de titelstrijd te
mengen. Bij de start van de
finalelraces stond Allard zelfs
oi -
pun
Mégane coureur
Verschuur, d’
verzekerd h<
de privé-rijders. Toer
witte Carisma in de
trainingen ook nog op pole
position plaatste begon men
bij Mitsubishi de champagne
al in de koelkast te zetten.
Op het moment dat het
startlicht op groen sprong
ging het echter helemaal fout.
Al in de eerste ronde ploegde
Allard door het grind van de
gekoppeld aan het SX-
uitrustingsniveau. Uiterlijk is
deze versie alleen te
herkennen aan de extr
luchtinlaat in de voorb
en de display op het
dashboard waarop de
gekozen stand van de
versnellingsbak staat af te
lezen. De meerprijs voor de
automatische
versnellingsbak zal zo'n
f.3.000,= bedragen. Zowel de
automaat als de diverse
turbodiesels worden in de
loop van oktober leverbaar.
plaats wel vok
titel voor zich c
Het laatste
Zandvoortweekend was 1
ondanks de tegenwerking van 26 boxen.
de weergoden bijzonder nog dek-
geslaagd te noemen. Over het verbeterd gaat
gehele seizoen gemeten zit de Zandvoort klac
belangstelling voor de race rechtmatige pl
activiteiten op het Circuit internationale
Park toch aardig in de lift. Aan autosportkalci
het eind van de volgende nemen,
maand verschijnen de slopers
op het circuit om het oude
pitcomplex te slopen en als
dit jaar samen met twintig
andere modellen beoordeeld.
Op het vlak van veiligheid,
restwaarde, imago en
dealemetwerk wist de
Mercedes zoveel punten bij
elkaar te verzamelen, dat de
concurrentie geen schijn van
kans had. De komst van de
Sprinter heeft voor Mercedes
een hoger marktaandeel in dit
specifieke segment van de
bedrijfsautomarkt gezorgd.
Kweekvijver voor de
Formule 1
Op uitnodiging van het
Circuit Park Zandvoort en d«
NAV waren de Britse Forn
3 rijders tijdens de finaler
aanwezig om op de
duinenpiste de voorlaatste
manches voor hun
kampioenschap af te werken.
Een goede zet want het Britse
Formule 3 werk staat garant
voor spannende races en dat
werd op de laatste
septemberzondag ook weer
bewezen. Momenteel is het
duidelijk de s.terkste F.3 serie
in Europa en als zodanig een
kweekvijver voor de Formule
1 rijders van morgen. Het feit
dat Nelson Piquet, Ayrton
Senna, Johnny Herbert, Mika
Hakkinen en Rubens
Barrichello ooit kampioen in
deze serie waren zegt
waarschijnlijk voldoende.
De titelsltrijd ging in dit
motoren komen uit eQ
nieuwe familie die in
Italiaanse Pratola Ser
gemaakt. Het oliecartei
het blok geïntegreerd. I
bovenliggende nok!
bediend de in- en
uitlaatkleppen die in de
crossflow cilinderkop zijn
geplaatst. Verder wordt de
inspuiting electronisch
geregeld bij de 100 pk en
mechanisch bij de 75 pk.
De dieselkatalysator en het
uitlaatgasrecirculatiesys-
Dutch
Het eerste jaar van het nieuwe
Nederlandse
toerwagenkampioenschap
kreeg een verrassend en voor
Mitsubishi teleurstellend
einde. Als enige importeur
had men het aangedurfd om
twee fabriekswagens voor het
Dutch te prepareren. De
standaard motoren van de
Typisch Japans
De stoelen voorin geven
weinig reden tot klagen. De
ondersteuning is goed en door
de hoge plaatsing is het
uitzicht rondom vorstelijk. De
bekleding is vrolijk en past
redelijk bij de Europese
smaak.
Het leveringsprogramma van teem (EGR) zorgen ervoor dat
de huidige 'Auto van het Jaar', deze nieuwe motorenfamilie
de Fiat Bravo en Brava, wordt ruimschoots aan de 1997
uitgebreid met twee nieuwe emissie-eisen voldoet. De
motorvarianten. Het gaat in Bravo TD 75 komt er alleen in
beide gevallen om de 1910 cc 4
cilinder turbodiesel die in
twee versies verkrijgbaar is.
Met intercooler levert de
motor een vermogen van 100
pk bij 4200 tr/min en een
koppel van 200 Nm bij 2250
tr/min. Dit zorgt voor een
topsnelheid van 182 km/u en
acceleratie van 0 tot 100 km/u
in 10,8 seconden. De Brava
vraagt hier 0,2 seconden extra
voor. De 75 pk versie mist de
tussenkoeler en beschikt over
een kleinere turbo, tnaar
cht een forse prijs, maar levert dit vermogen bij
/orden gerechtvaardigd hetzelfde toerental. Het
Je complete koppel van 147 Nm is bij 2750
laarduitrusting. De GXi tr/min volledig te gebruiken.
komt op f.53.995,= en raakt De prestaties zijn nog steeds
daarmee volledig de meest heel behoorlijk zoals de top
betaalbare auto's uit het MPV- van 165 km/u en acceleratie
segment. Een automaat komt van 0 tot 100 in 15,1 seconden
op een meerprijs van f.4.150,= (15,5 voor de Brava). Beiden
en voor de dubbele sunroof motoren komen uit een
moet f.3.400,= extra afgetikt nieuwe familie die in het
worden. Voor het gemakt Italiaanse Pratola Serra wordt
rekent Toyota de Picnic tot de gemaakt. Het oliecarter is in
volwaardige MPV's en het blok geïntegreerd. De
verwacht volgend jaar zo'n bovenliggende nokkenas
15% van dit segment te
kunnen gaan 'pakken' en dat
komt neer op ongeveer 1.500
exemplaren.
bijbetaling van f.3.925,=
worden uitgerust met een
viertraps automaat. De VR5 en
V6 krijgen voor f.5.645,= een
vijftraps bak met tiptronic.
Verder zijn er drie
optiepakketten, de
Comfortline (f.1.375,=), de
Trendline (f.2.175,=) en de
Highline (f .5.695,=: niet op 1.6).
Dit jaar worden alleen de
diesels en de 1.6 leverbaar. De
andere motoren volgen begin
1997.
seizoen vooral tussen Ralph
Firman en Paul Stewart
Racing, de Colombiaan Juan
Pablo Montoya van Fortec
Motorsport en de Belg Kurt
Mollekens van Alan Docking
Racing. De eerste manche,
verreden in de stromende
regen, werd een overwinning
voor Mollekens die in
augustus reeds de Marlboro
Masters op zijn naam schreef.
In de tweede manche leverde
de Belg net als bij de Masters
een spectaculair gevecht met
Jonny Kane, de teammaat van
Ralph Firman, maar deze keer
trok de jeugdige Brit aan het
langste eind. Ralph Firman
reed met het koppie en had
aan een vijfde en vierde
plaats genoeg om zich te
verzekeren van de titel.
Het dashboardontwerp is
typisch Japans: er zijn solide
materialen gebruikt, maar het
ziet er allemaal erg
voorspelbaar uit. Het enige
verrassende element is het
extra bergvakje helemaal
bovenaan de console. De
Picnic wordt door Toyota
standaard geleverd met twee
airbags. Ook is er voorzien in
bekerhouders, een
toerenteller, centrale
vergrendeling met
afstandsbediening, elektrisch
bediende portierruiten en
buitenspiegels en een
digitale dubbele dagteller. De
basisversie wordt GLi-
genoemd. De completere GXi
onderscheidt zich door middel
van de airconditioning,
roofrails en de afdekhoes over
de bagageruimte. Deze kan
alleen worden gebruikt als de
twee achterste stoelen zijn
weggeklapt of verwijderd.
De motor uit de Picnic is
bekend. Het gaat hier om de 2
liter 16-klepper die in deze
auto een maximaal vermogen
levert van 128 pk bij 5400
dn en komt tot een koppel
178 Nm bij 4400 tr/min. Bij
een gewicht van 13101
deze krachtbron voor een top
van 180 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 in 10,8
seconden. Ondanks deze
prima cijfers moet men de sportici yc
motor flink in toeren laten wegli
klimmen om ze ook werkelijk bevrediger
te kunnen behalen. En hoog in in bochten
toeren is de 2 liter niet
bepaald rustig. Standaard
worden de voorwielen
aangedreven via een
handgeschakelde vijfbak,
terwijl ook een viertraps
automaat leverbaar is. Deze
zorgt voor een gelijke
topsnelheid en sprintje in 11,7 sta:
seconden. De automaat wordt De1
gevechten mee geleverd. Het
aandeel van de Ferrari's in de
Challenge groeit en een van
de beste coureurs is
ongetwijfeld de uit Schiedam
afkomstige David Hart. David
onderstreepte dat nog eens
door de slotwedstrijd op
Zandvoort op zijn naam te
schrijven. In de stromende
regen bleef hij de Duitse
Porsche rijder Wolfgang
Schrey meer dan twintig
seconden voor. Schrey had
overigens aan die tweede
Op zondag 29 september werden op het Circuit
Park Zandvoort de finaleraces van het seizoen 1996
verreden. De 7.000 toeschouwers die de koude, de
stormachtige wind en de lage temperaturen
trotseerden kregen waar voor hun geld. Een
sensationele ontknoping van het Dutch Touring
Car Championship, twee bijzonder spannende
manches van het Britse Formule 3 kampioenschap
en de slotrace voor de Ferrari-Porsche Challenge
vormden de hoofdschotel.
bediend met een hendel aan
de stuurkolom, waardoor men
vanaf de voorstoelen heel
gemakkelijk naar achteren
kan lopen. Die mogelijkheid is
bij de handgeschakelde
versie minder, omdat de pook
in de weg zit. Bovendien is de
pook net iets te ver naar
achteren geplaatst, waaruit
duidelijk blijkt dat de
ontwikkelingsafdeling de
Picnic eigenlijk vooral met
automaat heeft gemaakt.
iperd
aximc
Ophangrubbers
Voor gebruikt Toyota bij de
Picnic de beproefde van abö, twee airoags,
McPherson ophanging, terwijl del ers voory en
speciaal voor deze auto een ychterinP centrale
nieuwe achterwielophanging vergrendeling, elektrische
levert van 128 pk bij 5400 werd geconstrueerd. Deze is ruitbediening voor, in twee
tr/min en komt tot een koppel door gescheiden montage richtingen verstelbaar stuur,
van 178 Nm bij 4400 tr/min. Bij van schroefveren en getint glas, hoofdsteunen
----I kg zorgt schokdempers zeer compact. achterin, 15 inch wielen met
een top Door de speciale
ophangrubbers stuurt de as
licht mee. Alhoewel de Picnic
gezien zijn karakter niet
sportief bedoeld is, is de
ligging meer dan
edigend. Het overhellen
bochten wordt binnen de
perken gehouden. De
plezierige stuurbekrachtiging
werkt snelheidsafhankelijk.
Rondom worden verder
schijfremmen gemonteerd die
voor een optimale werking
electronisch in de gaten
worden gehouden door het
"tandaard ABS.
Toyota Picnic wordt rond
MITSUBISHI
MOTORS
DE AUTOMAAT