Opel Vectra Stationwagon en Di
en
16
iiïn
PRIMERA UITIMA*’
o dagen
e
1 1.950,-
Verfijnde stijl
Nieuwe motoren voor VW Polo
NG FEES’1
s
Gezamenlijke campagne merkendealers
M
Gebr. Vullings Opel
Oisterwijk
TEST 'M
jj
sn
NISSEN
BGGIXM225I
DE AUTOMAAT Donderdag 3 oktoberl 996 pagina 7
DE I ILbUHÜSE KUEHIEH
)6 pagina 6
staan.
tel: 013-5216081
Beneluxstraat 16,
R
4
lil
i
i
•flo
ROIAA PtXATSl
5SI
Wielkasten
De achteras is overgenomen
van de bestaande Vectra.
lakt
lat
van
iter is
15.000,-.
3 maanden.
procent nu toe
e nieuwe,
i diesel
^l-*=.Gara9eDeni»enBV|1
i<g|--n<_
v.d. MortelpleigX^ L'***
bij
mi kop
tussen J
volledic
Voorglot
nodig en
sterk op
gemaakt. Uiteraard heeft ook
iedere Vectra Stationwagon
standaard ABS, bij de 2 liter
en V6 aangevuld met traction
controle.
ings,
lit en een
Burg. Jansenstr. 52-56, Tilburg Tel:013-4683911
m in alle
de sedan
Bi j aankoop van auto vanaf
Oude auto rijdend en minimaal
geldige APK
aotor
Van de
lts te
F^A G E
DENISSEN
Kraaivenstraat 22, Tilburgtel: 013-4680468
iende voor]
:trisch bedi
vormde bu:
obedienint
gemaakt dat de auto bij de eigen merkendealer in vertrouwde
handen is.
RAI en BOVAG willen de voorkeur van de consument voor de
merkendealer bevestigen. Normaal besteden de automerken
afzonderlijk veel geld aan campagnes, maar het is ook goed de
capaciteiten van de dealerbedrijven onder de aandacht te
brengen. Verder moet de trouw aan de dealer als het gaat om
accu's, banden, uitlaten en schokdempers worden versterkt.
Voor de campagne is 2 miljoen gulden uitgetrokken.
30
Bouwjaar vanaf november 1990
I voor 5 volwassenen in de
nieuwe Nissan Primera:
Op 17 september is een gezamenlijke landelijke campagne
van start gegaan van de RAI afdeling auto's en de Nederlandse
Dealer Associatie (NDA), een afdeling van de BOVAG. Met de
campagne wil men trachten het imago van de merkendealer te
versterken. Merkendealers en importeurs willen de sterke
punten van het dealerbedrijf benadrukken, zoals
merkengarantie, goed geschoold personeel, originele
onderdelen en dat allemaal tegen een 'faire' prijs. Er wordt
gekozen voor sfeervolle advertenties waarin wordt duidelijk
Opel doet goede zaken als het
om stationwagons gaat.
Zowel de Astra als Omega
wordt voor 40 procent als
stationwagon verkocht en
datzelfde aandeel verwacht
het merk ook bij de Vectra.
Immers een meerprijs van
tweeduizend gulden is zeer
acceptabel. Verder zal het
dieselaandeel moeten
oplopen van 10 pr
20 procent als de i
uiterst moderne d
beschikbaar is.
in oaumn
De huidige Opel Vectra werd eind vorig jaar
geïntroduceerd. Er rijden er inmiddels al 15.000 van
rond en de importeur vertelt trots nog een flinke
orderportefeuille te hebben. Vanaf half januari zal
het programma worden uitgebreid met de
Stationwagon en de nieuwe direct ingespoten
turbodiesel met 16-kleppen met de nodige positieve
gevolgen voor de verkoopaantallen.
van 75 pk, de 1.6 16-klepper
van 100 pk, de 1.8 16Vvan 115
pk, de 136 pk sterke 2 liter en
de 2.5 liter V6 die goed is voor
170 pk. Nieuw in het
programma is een zeer
De carrosserie van de
Stationwagon ziet er
bijzonder geslaagd uit. Er is
een goed compromis
gevonden tussen sportiviteit
en laadvolume. De
bagageruimte heeft in
normale opstelling een
volume van 460 liter. Wordt de
rolhoes verwijderd en de
achterbank neergeklapt, dan
onstaat een volledig vlakke
laadvloer waarop voor 1490
liter aan spullen kan worden
geplaatst. Opel heeft
overigens de Vectra
Stationwagon niet ontworpen
om op het gebied van
laadvolume zijn concurrenten
voorbij te streven. Kijken we
bijvoorbeeld naar de Astra
Stationwagon, dan heeft dit
model zelfs meer ruimte
beschikbaar. Standaard
monteert Opel een
niveauregeling op de
achteras. Hiermee wordt de
grondspeling vrijwel constant
gehouden ongeacht de
belading. Na enkele
honderden meters tot
ir behoorlijk maximaal vijf kilometer
ste deel van rijden heeft de auto zijn ideale
instelling gevonden. Bemerkt
het systeem een uitzonderlijk
slecht wegdek, dan wordt de
Directe inspuiting
Het motorenprogramma
bestaat uit de 1.6 liter motor
Prijzen
Alhoewel de definitieve
prijzen van de Stationwagon
en diesel nog niet bekend
gemaakt zijn, heeft importeur
Opel Nederland toch een idee
in de juiste richting gegeven.
Met een meerprijs van
tweeduizend gulden voor de
Stationwagon begint het
programma rond de f.41.500,=
als 1,6 liter en f.43.000,= voor
de 1.6 16V. Rekenen we even
door, dan komt de meest
complete Vectra
Stationwagon (2.5 V6 CDX) op
f.66.000,=.
De nieuwe moderne
dieselmotor zal zo'n duizend
gulden meer gaan kosten dan
de huidige 1.7 TD, zodat de
dieselrijder de 2.0 Di 16V
straks zal kunnen
aanschaffen vanaf ongeveer
f.44.000,=. Dat betekent dat
niets meer het succes van
beide producten in de weg zal
Ecotec-familie en levert zijn
maximale vermogen van 82
pk bij 4300 tr/min en komt tot
een koppel van 185 Nm dat
n 1800 en 2500 tr/min
lig kan worden benut,
jloeien is nauwelijks
sn na het aanslaan is
-P de achtergrond nog
net waarneembaar dat een
diesel aan het werk is. Vanaf
het moment dat het
gaspedaal wordt ingetrapt, is
van een dieselklop niets meer
te merken en dat is zeer
opmerkelijk voor een motor
met directe inspuiting.T’
turbocompressor is niet
merken. Het gaat om een
light-pressure turbo die over
een breed toerengebied een
relatief lage druk levert. Over
het totale toerenbereik is de
Di 16V opmerkelijk stil te
noemen en doet wat dat
betreft niet meer onder voor
een benzinemotor.
de Polo 1.0 start bij f.22.995,=.
De bestaande 1,4 en 1,6 liter
motoren blijven in het
programma, maar krijgen
gezelschap van een 1,4 liter
- s een sportief
vermogen levert van 100 pk.
Hiermee haalt de Polo 188
km/u en trekt in 10,5 seconden
van 0 tot 100 km/u. Tussen 2800
en 6000 tr/min is maar liefst 90
procent van het maximale
koppel van 128 Nm aanwezig.
Deze waarde wordt overigens
bij 4400 tr/min volledig
bereikt. Wie kiest voor de Polo
met 1.4 16V motor krijgt
standaard het zogenaamde
Styling-pakket met grotere,
meegespoten bumpers, witte
knipperlichten voor en
gedeeltelijk donkere
achterlichten. De prijs voor
deze sportieve Polo is op dit
moment nog niet bekend.
Omlijsting
Bij de ontwikkeling van de
Stationwagon heeft Opel zich
binnen de afmetingen van de
sedan en vijfdeurs gehouden.
De daklijn is doorgetrokken.
De omlijsting van de ruit in de
achterportieren is aangepast,
omdat de daklijn bij de
bestaande modelvarianten
hier al iets omlaag loopt. De
onderzijde van de ruitlijn
loopt naar achteren juist
omhoog. Opel heeft gekozen
voor staande achterlichtunits,
zodat de vijfde deur behoorlijk
breed is. Het grootste deel var.
de achterbumper zit aan de
klep vast en scharniert dus
mee omhoog. Het resultaat;
een bijzonder lage tildrempel. grondspeling nog wat groter
it leer bekleed stuurwiel.
)X staat op topniveau
met een elektronisch
geregelde airco, elektrisch
bediende portierruiten achter,
cruise-controle,
boordcomputer, lichtmetalen
velgen en houtaccenten in het
interieur.
Immers de multi-link
constructie was voor deze
auto nieuw ontwikkeld. Dat
betekent echter wel dat de
wielkasten relatief ver de
laadruimte in steken. De
isolatie staat op een hoog
niveau, de auto is mooi stil.
Opel gaat de Vectra
Stationwagon leveren
uitvoeringen waarin dc
en vijfdeurs inmiddels
irijgbaar zijn. De GL-
ave is onder meer al
rzien van ABS, een airbag,
irbekrachtiging,
tblokkering, centrale
jrendeling met
andsbediening, getint
meegespoten bumpers
piegelbehuizing, derde
licht, bekerhouders in de
denconsole, in delen
rklapbare achterbank,
iosysteem met 6 speakers
en pollenfilter. De
ionwagon heeft
endien als speciale
listing de dakrailings,
ser op de achterrui'
skhoes over de
ageruimte. De GL-uitgave
an te vullen met de
taande Young- en Plus-
epakketten. Verder is er
CD-uitgave met een
sagiersairbag,
enteller, elektrisch
^portierruiten,
diende en
luitenspiegels,
ing op het
De acceleratie van 0 tot 100
km/u in 17 seconden is niet
opmerkelijk en de top van 170
km/u is normaal. Eind
volgend jaar komt er
overigens nog een versie met
hogere turbodruk en een
vermogen van 100 pk bij voor
de sportieve dieselrijders. De
nieuwe Di 16V-motor maakt in
de Vectra een bijzonder
positieve indruk. De motor zal
straks in nog meer modellen
gebruikt gaan worden. De
dieselmotor vervangt de
huidige 1.7 liter turbodiesel
en is uitsluitend gekoppeld
moderne dieselmotor waarin aan een vlot schakelende
alle moderne technieken zijn vijfversnellingsbak. Uiteraard
verwerkt. Het gaat om een 2 komt de dieselmotor niet
liter met turbo, 4 kleppen per alleen in de Stationwagon,
cilinder en directe inspuiting. maar ook in de sedan en
De motor behoort tot de vijfdeurs beschikbaar.
Vanaf oktober kan de
Volkswagen Polo worden
geleverd met twee nieuwe
motoren. Aan de basis is de 45
pk 1,0 liter vervangen door
een nieuwe 1 liter krachtbron 16-klepper die
die goed is voor 50 pk bij 5000 vermogen leve
tr/min en een koppel van 86
Nm tussen 3000 en 3600 tr/min.
Er wordt bij de constructie
consequent gebruik gemac
van lichte materialen, zode
deze motor ten opzichte va
zijn voorganger 18 kg licht
geworden. Maar ook het
brandstofverbruik is
gemiddeld met 1 liter per 100
kilometer afgenomen. De
motor heeft een selectieve
pingelregeling en multi-point
injectie. Gekoppeld aan een
vijfbak haalt de Polo 1.0 een
top van 151 km/u en trekt in
18,6 seconden vanuit stilstand
naar de 100 km/u. De prijs van
tdeF
in 10,
SU
jr
stu
sta:
ver
afs
gla
en;
ren
mie
nee
auc
bac
is a
bes
opt
eer