Opel Vectra Stationwagon en Di en 16 iiïn PRIMERA UITIMA*’ o dagen e 1 1.950,- Verfijnde stijl Nieuwe motoren voor VW Polo NG FEES’1 s Gezamenlijke campagne merkendealers M Gebr. Vullings Opel Oisterwijk TEST 'M jj sn NISSEN BGGIXM225I DE AUTOMAAT Donderdag 3 oktoberl 996 pagina 7 DE I ILbUHÜSE KUEHIEH )6 pagina 6 staan. tel: 013-5216081 Beneluxstraat 16, R 4 lil i i •flo ROIAA PtXATSl 5SI Wielkasten De achteras is overgenomen van de bestaande Vectra. lakt lat van iter is 15.000,-. 3 maanden. procent nu toe e nieuwe, i diesel ^l-*=.Gara9eDeni»enBV|1 i<g|--n<_ v.d. MortelpleigX^ L'*** bij mi kop tussen J volledic Voorglot nodig en sterk op gemaakt. Uiteraard heeft ook iedere Vectra Stationwagon standaard ABS, bij de 2 liter en V6 aangevuld met traction controle. ings, lit en een Burg. Jansenstr. 52-56, Tilburg Tel:013-4683911 m in alle de sedan Bi j aankoop van auto vanaf Oude auto rijdend en minimaal geldige APK aotor Van de lts te F^A G E DENISSEN Kraaivenstraat 22, Tilburgtel: 013-4680468 iende voor] :trisch bedi vormde bu: obedienint gemaakt dat de auto bij de eigen merkendealer in vertrouwde handen is. RAI en BOVAG willen de voorkeur van de consument voor de merkendealer bevestigen. Normaal besteden de automerken afzonderlijk veel geld aan campagnes, maar het is ook goed de capaciteiten van de dealerbedrijven onder de aandacht te brengen. Verder moet de trouw aan de dealer als het gaat om accu's, banden, uitlaten en schokdempers worden versterkt. Voor de campagne is 2 miljoen gulden uitgetrokken. 30 Bouwjaar vanaf november 1990 I voor 5 volwassenen in de nieuwe Nissan Primera: Op 17 september is een gezamenlijke landelijke campagne van start gegaan van de RAI afdeling auto's en de Nederlandse Dealer Associatie (NDA), een afdeling van de BOVAG. Met de campagne wil men trachten het imago van de merkendealer te versterken. Merkendealers en importeurs willen de sterke punten van het dealerbedrijf benadrukken, zoals merkengarantie, goed geschoold personeel, originele onderdelen en dat allemaal tegen een 'faire' prijs. Er wordt gekozen voor sfeervolle advertenties waarin wordt duidelijk Opel doet goede zaken als het om stationwagons gaat. Zowel de Astra als Omega wordt voor 40 procent als stationwagon verkocht en datzelfde aandeel verwacht het merk ook bij de Vectra. Immers een meerprijs van tweeduizend gulden is zeer acceptabel. Verder zal het dieselaandeel moeten oplopen van 10 pr 20 procent als de i uiterst moderne d beschikbaar is. in oaumn De huidige Opel Vectra werd eind vorig jaar geïntroduceerd. Er rijden er inmiddels al 15.000 van rond en de importeur vertelt trots nog een flinke orderportefeuille te hebben. Vanaf half januari zal het programma worden uitgebreid met de Stationwagon en de nieuwe direct ingespoten turbodiesel met 16-kleppen met de nodige positieve gevolgen voor de verkoopaantallen. van 75 pk, de 1.6 16-klepper van 100 pk, de 1.8 16Vvan 115 pk, de 136 pk sterke 2 liter en de 2.5 liter V6 die goed is voor 170 pk. Nieuw in het programma is een zeer De carrosserie van de Stationwagon ziet er bijzonder geslaagd uit. Er is een goed compromis gevonden tussen sportiviteit en laadvolume. De bagageruimte heeft in normale opstelling een volume van 460 liter. Wordt de rolhoes verwijderd en de achterbank neergeklapt, dan onstaat een volledig vlakke laadvloer waarop voor 1490 liter aan spullen kan worden geplaatst. Opel heeft overigens de Vectra Stationwagon niet ontworpen om op het gebied van laadvolume zijn concurrenten voorbij te streven. Kijken we bijvoorbeeld naar de Astra Stationwagon, dan heeft dit model zelfs meer ruimte beschikbaar. Standaard monteert Opel een niveauregeling op de achteras. Hiermee wordt de grondspeling vrijwel constant gehouden ongeacht de belading. Na enkele honderden meters tot ir behoorlijk maximaal vijf kilometer ste deel van rijden heeft de auto zijn ideale instelling gevonden. Bemerkt het systeem een uitzonderlijk slecht wegdek, dan wordt de Directe inspuiting Het motorenprogramma bestaat uit de 1.6 liter motor Prijzen Alhoewel de definitieve prijzen van de Stationwagon en diesel nog niet bekend gemaakt zijn, heeft importeur Opel Nederland toch een idee in de juiste richting gegeven. Met een meerprijs van tweeduizend gulden voor de Stationwagon begint het programma rond de f.41.500,= als 1,6 liter en f.43.000,= voor de 1.6 16V. Rekenen we even door, dan komt de meest complete Vectra Stationwagon (2.5 V6 CDX) op f.66.000,=. De nieuwe moderne dieselmotor zal zo'n duizend gulden meer gaan kosten dan de huidige 1.7 TD, zodat de dieselrijder de 2.0 Di 16V straks zal kunnen aanschaffen vanaf ongeveer f.44.000,=. Dat betekent dat niets meer het succes van beide producten in de weg zal Ecotec-familie en levert zijn maximale vermogen van 82 pk bij 4300 tr/min en komt tot een koppel van 185 Nm dat n 1800 en 2500 tr/min lig kan worden benut, jloeien is nauwelijks sn na het aanslaan is -P de achtergrond nog net waarneembaar dat een diesel aan het werk is. Vanaf het moment dat het gaspedaal wordt ingetrapt, is van een dieselklop niets meer te merken en dat is zeer opmerkelijk voor een motor met directe inspuiting.T’ turbocompressor is niet merken. Het gaat om een light-pressure turbo die over een breed toerengebied een relatief lage druk levert. Over het totale toerenbereik is de Di 16V opmerkelijk stil te noemen en doet wat dat betreft niet meer onder voor een benzinemotor. de Polo 1.0 start bij f.22.995,=. De bestaande 1,4 en 1,6 liter motoren blijven in het programma, maar krijgen gezelschap van een 1,4 liter - s een sportief vermogen levert van 100 pk. Hiermee haalt de Polo 188 km/u en trekt in 10,5 seconden van 0 tot 100 km/u. Tussen 2800 en 6000 tr/min is maar liefst 90 procent van het maximale koppel van 128 Nm aanwezig. Deze waarde wordt overigens bij 4400 tr/min volledig bereikt. Wie kiest voor de Polo met 1.4 16V motor krijgt standaard het zogenaamde Styling-pakket met grotere, meegespoten bumpers, witte knipperlichten voor en gedeeltelijk donkere achterlichten. De prijs voor deze sportieve Polo is op dit moment nog niet bekend. Omlijsting Bij de ontwikkeling van de Stationwagon heeft Opel zich binnen de afmetingen van de sedan en vijfdeurs gehouden. De daklijn is doorgetrokken. De omlijsting van de ruit in de achterportieren is aangepast, omdat de daklijn bij de bestaande modelvarianten hier al iets omlaag loopt. De onderzijde van de ruitlijn loopt naar achteren juist omhoog. Opel heeft gekozen voor staande achterlichtunits, zodat de vijfde deur behoorlijk breed is. Het grootste deel var. de achterbumper zit aan de klep vast en scharniert dus mee omhoog. Het resultaat; een bijzonder lage tildrempel. grondspeling nog wat groter it leer bekleed stuurwiel. )X staat op topniveau met een elektronisch geregelde airco, elektrisch bediende portierruiten achter, cruise-controle, boordcomputer, lichtmetalen velgen en houtaccenten in het interieur. Immers de multi-link constructie was voor deze auto nieuw ontwikkeld. Dat betekent echter wel dat de wielkasten relatief ver de laadruimte in steken. De isolatie staat op een hoog niveau, de auto is mooi stil. Opel gaat de Vectra Stationwagon leveren uitvoeringen waarin dc en vijfdeurs inmiddels irijgbaar zijn. De GL- ave is onder meer al rzien van ABS, een airbag, irbekrachtiging, tblokkering, centrale jrendeling met andsbediening, getint meegespoten bumpers piegelbehuizing, derde licht, bekerhouders in de denconsole, in delen rklapbare achterbank, iosysteem met 6 speakers en pollenfilter. De ionwagon heeft endien als speciale listing de dakrailings, ser op de achterrui' skhoes over de ageruimte. De GL-uitgave an te vullen met de taande Young- en Plus- epakketten. Verder is er CD-uitgave met een sagiersairbag, enteller, elektrisch ^portierruiten, diende en luitenspiegels, ing op het De acceleratie van 0 tot 100 km/u in 17 seconden is niet opmerkelijk en de top van 170 km/u is normaal. Eind volgend jaar komt er overigens nog een versie met hogere turbodruk en een vermogen van 100 pk bij voor de sportieve dieselrijders. De nieuwe Di 16V-motor maakt in de Vectra een bijzonder positieve indruk. De motor zal straks in nog meer modellen gebruikt gaan worden. De dieselmotor vervangt de huidige 1.7 liter turbodiesel en is uitsluitend gekoppeld moderne dieselmotor waarin aan een vlot schakelende alle moderne technieken zijn vijfversnellingsbak. Uiteraard verwerkt. Het gaat om een 2 komt de dieselmotor niet liter met turbo, 4 kleppen per alleen in de Stationwagon, cilinder en directe inspuiting. maar ook in de sedan en De motor behoort tot de vijfdeurs beschikbaar. Vanaf oktober kan de Volkswagen Polo worden geleverd met twee nieuwe motoren. Aan de basis is de 45 pk 1,0 liter vervangen door een nieuwe 1 liter krachtbron 16-klepper die die goed is voor 50 pk bij 5000 vermogen leve tr/min en een koppel van 86 Nm tussen 3000 en 3600 tr/min. Er wordt bij de constructie consequent gebruik gemac van lichte materialen, zode deze motor ten opzichte va zijn voorganger 18 kg licht geworden. Maar ook het brandstofverbruik is gemiddeld met 1 liter per 100 kilometer afgenomen. De motor heeft een selectieve pingelregeling en multi-point injectie. Gekoppeld aan een vijfbak haalt de Polo 1.0 een top van 151 km/u en trekt in 18,6 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. De prijs van tdeF in 10, SU jr stu sta: ver afs gla en; ren mie nee auc bac is a bes opt eer

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 31