Audi A3 TDI Attraction
52
W'
Van der Boom Goirle eerste
in service-wedstrijd
I
I
l
t
i
i
Adriaan van de Ven (W)
Golf avant
la lettre
i
I
SS
1
Auto Kennis b.v. steunt Challenge-kandidaten
Selectie Hyundai Challenge zeer spannend
-
DR?
TER
le nieuwe Nissan Primera
voor familie Luijbregts!!
r
-
DE AUTOMAAT
196 pagina z
DE AUTOMAAT Donderdag 3 oktober! 996 pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
I r
75.000 km
99.000 km
99.000 km
91.000 km
96.000 km
60.000 km
89.000 km
89.000 km
98.000 km
59.000 km
67.000 km
.3 op
ito
irect
onbezorgde
ipelB
OTA
Li
Adriaan
van de Ven
behoort tot
de Bongers
Groep
GRATIS
ITOWEEK
De kandidaten toasten met echte Australische v
de ronde door j
ibition is voorzien
r meer andere
AAR-
VIENT
imaf
tten.
:A3
90
en dat
lan
Afgelopen vrijdag leverde de
Tilburgse Nissan Dealer
Denissen de eerste Nissan
Primera af aan de familie N.
wijn op een goede uitslag dat zij naar de volgen-
>r kunnen gaan.
1 gingen
:tie, na
Zachte kunststof
Het interieur is wat betreft
inrichting overduidelijk van
3uwe
telt Auto
Geef ze
ruimte!
Accessoires
De A3 Amb
van onder i
coördinatie getest en zijn er
theorievragen».
Van de vierhonderd
kandidaten die aan de
selectie op Zandvoort
deelnemen, reizen er midden
oktober veertig af naar de
Ardennen.
nterplan bent
:ten aan alle
v.i<=ning op de
rr’rendeling,
„gel met
middenarmsteun,
telling op de
S3
gevcica
1 vertalinc
stalen w
wieldo™
omgek
levert
ditoi
rede:
interne
maar de
autobec
meer aani
de strijd aan
iet intercooler is in een
eelheid aan VW- en Audi-
roducten te vinden. In de P.
rordt voorlopig alleen de S.
k versie aangeboden ei
eigenlijk ook meer dar
oldoende. De ipi-motor is
afwerking kan een lagere
luchtweerstandscoëfficient
worden bereikt en dat werkt
weer gunstig door in het
verbruik en de prestaties.
De A3 heeft door zijn vrij
rechtop staande achterzijde
een behoorlijke binnenruimte.
Dat vertaalt zich in een
keurige bagageruimte met
een inhoud van 350 liter.
Bovendien zijn de wanden
zeer vlak afgewerkt, zodat
deze inhoud zo maximaal
mogelijk kan worden benut. Is
er meer ruimte nodig, dan kan
eenvoudig de bank worden
platgelegd en de
hoedenplank verwijderd.
Uw dealer voor Volkswagen en Audi
Ringbaan Noord 65, 5046 AA Tilburg.
Tel.: (013) 5321411. Fax (013) 535 59 20.
over de Coupé en
sns mochten de
n foto opsturen
ratie
ite. Sommigen
Primera af aan de fair
Luijbregts te Tilburg.
Het is reeds de 6e Nissan die
Dhr. Luijbregts bij Denissen
heeft gekocht.
De keuze voor de nieuwe
Nissan Primera was deze keer
niet moeilijk volgens Dhr.
Luijbregts. Het is immers een
technisch zo vooruitstrevende
auto waardoor deze Nissan
Primera over bijzonder fijne
rijeigenschappen beschikt.
Als ik daarbij de complete
uitrusting en de bewezen
betrouwbaarheid van
Nisssan optel kom ik al snel
tot de conclusie dat de
Primera een beste aankoop is,
Audi reageert met de nieuwe
A3 op een trend. De vraag
naar compacte auto's met het
allure van een groter model
stijgt. Niet voor niets worden
modellen als de Astra en Golf
steeds vaker in zeer compleet
uitgeruste varianten verkocht
en waarom zou dan een
prestigemerk als Audi niet
van deze hausse meege
nieten.
meer uit een halfronde
overkapping waaronder het
instrumentarium is geplaatst,
uiteraard compleet met een
toerenteller. Het geheel is
gemaakt uit een zachte
kunststof die iets meegeeft en
daarachter vinden we vast
een veiligheidsgedachte. In
het dashboard is aan
passagierszijde een airbag
opgenomen, terwijl de
bestuurder zijn exemplaar in
het verstelbare stuurwiel
aantreft in de hoop dit
onderdeel nooit nodig te
hebben. Opbergruimtes
vinden we op de gebruikelijke
plekken zoals in de portieren,
onder het dashboard en in de
console. De buitenspiegels
worden elektrisch in positie
gebracht en ook de
portierruiten worden met een
Gladde afwerking
De Audi A3 is beslist geen A4
die is ingekort. Wat betreft
uiterlijk is het een typische
Audi en lijkt wat betreft de
achtersteven duidelijk op de
A4 Avant. De achterklep staat
behoorlijk rechtop en de vorm
van de achterlichten lijkt zo
gecopieerd te zijn. De A3 is er
alleen met twee forse
voorportieren. Het front oogt
stoer en solide. De grille zit
niet aan de motorkap, maar
aan de meegespoten
voorbumper vast.
Lichtmetalen velgen zijn op
iedere A3 standaard, in ons
~3val exemplaren die een
telling lijken te zijn van
wielen met
idoppen. Het lijkt wel de
bekeerde wereld. Audi
sit de A3 in diverse vrolijke
opvallende kleuren met
interieurs. Deze auto's
len we tijdens de
emationale introductie,
'nr de nu beproefde grijze
beantwoordt toch veel
de smaak van een
grote kopersgroep. De
afwerking van de A3 staat op
een hoog niveau. Als een van
de eerste merken kreeg Audi
de kurist onder de knie om
carrosseriepanelen zeer
nauw op elkaar aan te laten
sluiten. Door de gladde
In de jaren zeventig
bracht Audi de kleine 50
op de markt die later zijn
leven voort moest zetten
als Volkswagen Polo.
Met het verdwijnen van
de Audi 50 trok het merk
zich volledig uit de lagere
marktsegmenten terug.
Met de nieuwe A3 doet
men weer een stapje naar
beneden, maar blijft qua
formaat altijd nog boven
het Polo-niveau.
prestaties neer te
Het maximale
Enkele jaren geleden zette Renault Nederland
het Back to Basics programma in gang om te
kijken waar de service van dealerbedrijven
nog verder verbeterd kan worden. Bij de
beoordeling worden studenten van het
Apeldoorns College ingeschakeld die na een
training vakbekwaam en vooral uniform
dealerbedrijven kunnen beoordelen. Zonder
vooraankondiging werden bij iedere dealer 5
auto's aan een steekproef onderworpen en
aan de hand van een lijst met 125
controlepunten nagekeken. Na in 1994 een
tweede plaats te hebben behaald, kwam
Renault-dealer Van der Boom Goirle deze keer
als beste Renault-dealerbedrijf van heel
Nederland uit de bus. "We zien dit resultaat
getinte ruiten en de centrale
vergrendeling aan toe, dan
blijkt deze 'basis' Audi A3 niet
kinderachtig te zijn uitgerust.
De ver doorgetrokken daklijn,
zorgt eveneens voor een flinke
hoofdruimte achterin, terwijl
het met de beenruimte ook
prima is gesteld. De stoelen
hebben een niet overdreven
lange zitting, bieden een
goede ondersteuning, maar
zijn aan de harde kant. De
verstelbaarheid is goed.
Technisch loopt de Audi A3 op
de toekomst vooruit. De auto
maakt namelijk al gebruik
van de nieuwe bodemgroep
die we vanaf eind volgend
jaar ook bij de vierde
generatie van de VW Golf
zullen zien. Voor wordt
gebruik gemaakt van
McPherson veerpoten.
Tijdens deze laatste
selectieronde draait het
vooral om conditie en
doorzettingsvermogen. «Dan
wordt ook de mentale conditie
stevig beproefd en is er een
serieuze medische test.
Uiteindelijk worden er tien
teams van twee mensen
geselecteerd, plus twee
reserves. Zij gaan begin
november naar Australië om
daar vele duizenden
kilometers met de niet
Coupé te rijden», verte
Kennis.
rechtuit zorgt. Achter heeft de
A3 een as met veerpoten en
gekoppelde draagarmen. Dit
zorgt voor een vrij stevige
afvering, maar is niet zo hard
dat alle oneffenheden worden
doorgegeven. Stug mogen we
de A3 dan ook niet noemen,
eerder een tikkeltje sportief.
De standaard
stuurbekrachtiging zorgt voor
een prettig lichte bediening,
maar is op snelheid niet
hinderlijk aanwezig.
Historie
De Audi A3 heeft een relatief
korte neus. Dat komt omdat
voor het eerst in de Audi-
historie de motoren dwars
voorin zijn geplaatst. In het
vooronder zijn overigens
nmiddels vertrouwde
•rachtbronnen te vinden.
aast de 1.6 liter, 1.8 liter 20-
lepper en 1.8 liter turbo is dat
e bekende 1.9 liter TDi. Deze
Deze onderscheiding is een extra
ondersteuning tijdens het jaar waarin het
moederbedrijf Van der Boom haar zestig jarig
bestaan viert. Zestig jaar waarin service en
kwaliteit altijd voorop hebben gestaan.
Autobedrijf Van der Boom Goirle (gevestigd op
het industrieterrein Tyvoort) zal ook in de
komende wedstrijden proberen haar
koppositie te handhaven in het belang van
tevreden klanten.
complete reeks accessoires.
De Audi A3 is beslist een
aantrekkelijke auto, vooral
als men voor normale kleuren
kiest. De uitrusting is vanaf
het basismodel zeer compleet
en de 1,9 liter TDi-motor
voldoet als vanouds
uitstekend en springt
spaarzaam met zijn brandstof
om. De auto is wat stug
geveerd en heeft harde
stoelen, maar daarvoor zijn
zat liefhebbers te vinden.
als een bekroning van het voortdurend
streven naar optimale tevredenheid bij onze
klanten. Per slot van rekening zien we hen als
ons belangrijkste goed", aldus Leon Ewalt,
vestigingsleider van Van der Boom Goirle.
vermogen wordt bereikt bij
4000 tr/min en het meer dan
vorstelijk koppel van 202 Nm
is bij 1900 tr/min al volledig te
gebruiken. De 1170 kg zware
A3 haalt een top van 180 km/u
en heeft voor de acceleratie
van 0 tot 100 km/u niet langer
dan 12,6 seconden nodig. Wat
kan men verder nog meer
wensen? Bovendien valt op
dat de TDi-motor in de A3 wat
rustiger zijn werk doet dan in
de reeds bekende modellen.
Dat verhoogt aanzienlijk het
comfort. Een groot voordeel
van de TDi-motor is zijn lage
gemiddelde dorst. We
verbruikten gemiddeld 1 op
16, maar dat kan absoluut
beter als men wat rustiger gas
geeft en als de auto wat meer
kilometers heeft gereden.
Audi levert eigenlijk van de
A3 geen basisuitvoering.
Ieder exemplaar is al direct
compleet in de extra
gestoken. Toch staat de
Attraction op het laagste
niveau. Verder zijn er nog
twee andere uitvoeringen die
met alle motoren
gecombineerd kunnen
worden.
zo verklaart Dhr. Luijbregts.
Daar komt nog bij dat de
sportieve, strakke, zakelijke
vormgeving mij erg
aanspreekt.
De op de foto getoonde
Primera is een 2.0i GX 16V 4
drs. waarvan de complete
uitrusting nog werd
gecompleteerd met fraaie
lichtmetalen velgen en een
achterspoiler. Deze
signaalrode Primera ziet er
hierdoor even flitsend uit als
zijn prestaties zijn
(topsnelheid 210 km/u„
acceleratie 0-100 km/u. 9.4
sec.).
De Nissan Primera is reeds te
koop voor 37.495,- incl. btw
en bpm.
De selectie van de Hyundai
Challenge nadert zijn
ontknoping. Zes kandidaten
en een medewerker van Auto
Kennis strijden om een plaats
in de laatste selectieronde die
volgende maand in de
Ardennen gehouden wordt.
Tijdens die selectie wordt
bepaald welke kandidaten
begin november met de
nieuwe Coupé door Australië
mogen rijden.
De Hyundai Challenge is nu
al een ongekend groot succes.
Tienduizenden Nederlanders
wilden maar wat graag een
kleine twee weken met de
Coupé dwars door Australië
rijden en schreven zich in voor
de Challenge.
Zo'n 12.000 kandidaten
door naar de voorselect
te zijn beoordeeld op
motivatie en rij-ervaring. De
voorselectie bestond uit een
lichtmetalen wielen, een
verlaagd sportonderstel,
sportstoelen met meer
zijdelingse steun, sportstuur
en lederen pookknop. Met de
Ambiente is de A3 een zeer
luxueuze auto, door de
wederom specifieke
lichtmetalen velgen,
afstandsbediening oj
centrale vergrei
make-upspiege
verlichting, i
hoogteverste w 1
bijrijdersstoel en
bagagenetten aan de
rugleuningen van de
voorstoelen.
De Audi A3 1.6 Attraction kost
f.41.900,=. Gezien het formaat
wellicht aan de hoge kant,
maar gezien de zeer complete
uitrusting niet overdreven. De
door ons gereden TDi komt op
f.46.900,= het bedrag dat ook
voor de 1.8 20V moet worden
neergeteld. De Turbo-versie
ten slotte begint bij f.51.900,=.
Alle motorversies kunnen
naast de plezierig
schakelende vijfbak worden
uitgerust met een viertraps
automaat. De Ambition vergt
een extra uitgave van f.3.950,=
en voor de luxe van de
Ambiente moet f.4.950,=
worden neergeteld.
Daarnaast levert Audi een
serie vragen
Australië. Tever
kandidaten een
die de motive11
onderstreepte.
zonden zelfs
driedimensionele
werkstukken in. Ook onze
kandidaten lieten hun
creativiteit de vrije loop en
beantwoordden de vragen
goed, zodat zij aan de eerste
selectie-ronde op het circuit
van Zandvoort mochten
meedoen.
Auto Kennis b.v., Hyundai
dealer in Tilburg, vertelt:
«Deze ronde staat onder
leiding van topcoureur Jan
Lammers. De deelnemers
moeten bewijzen goed te
kunnen sturen. Er zijn slalom-
proeven, slipproeven en er is
een acceleratie-Zreactietest.
Daarnaast wordt de
zogenaamde hand/oog
Technische gegevens:
Merk en type: Audi A3 1.9 TDI
Attraction
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1896 cc
Boring x slag: 79,5 x 95,5 mm
Vermogen: 90 pk bij 4000
tr/min
Koppel: 202 Nm bij 1900 tr/min
Afmetingen: lengte 4,152
meter, breedte 1,735 meter
Gewicht: 1170 kg
Aanhanggewicht: 1500 kg
(geremd)
Prestaties: topsnelheid 180
km/u
acceleratie 0-100 km/u in 12,6
sec.
Verbruik: stadsverkeer 6,7
liter/100 km
buitenweg 4,3 liter/100 km
gemiddeld 5,2 liter/100 km
Prijs: f.46.900,=
druk op de knop bediend.
Voegen we daar nog de
k •- tTHTlTI.WtlTI i f
Isnn33HW3