Audi A3 TDI Attraction 52 W' Van der Boom Goirle eerste in service-wedstrijd I I l t i i Adriaan van de Ven (W) Golf avant la lettre i I SS 1 Auto Kennis b.v. steunt Challenge-kandidaten Selectie Hyundai Challenge zeer spannend - DR? TER le nieuwe Nissan Primera voor familie Luijbregts!! r - DE AUTOMAAT 196 pagina z DE AUTOMAAT Donderdag 3 oktober! 996 pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER I r 75.000 km 99.000 km 99.000 km 91.000 km 96.000 km 60.000 km 89.000 km 89.000 km 98.000 km 59.000 km 67.000 km .3 op ito irect onbezorgde ipelB OTA Li Adriaan van de Ven behoort tot de Bongers Groep GRATIS ITOWEEK De kandidaten toasten met echte Australische v de ronde door j ibition is voorzien r meer andere AAR- VIENT imaf tten. :A3 90 en dat lan Afgelopen vrijdag leverde de Tilburgse Nissan Dealer Denissen de eerste Nissan Primera af aan de familie N. wijn op een goede uitslag dat zij naar de volgen- >r kunnen gaan. 1 gingen :tie, na Zachte kunststof Het interieur is wat betreft inrichting overduidelijk van 3uwe telt Auto Geef ze ruimte! Accessoires De A3 Amb van onder i coördinatie getest en zijn er theorievragen». Van de vierhonderd kandidaten die aan de selectie op Zandvoort deelnemen, reizen er midden oktober veertig af naar de Ardennen. nterplan bent :ten aan alle v.i<=ning op de rr’rendeling, „gel met middenarmsteun, telling op de S3 gevcica 1 vertalinc stalen w wieldo™ omgek levert ditoi rede: interne maar de autobec meer aani de strijd aan iet intercooler is in een eelheid aan VW- en Audi- roducten te vinden. In de P. rordt voorlopig alleen de S. k versie aangeboden ei eigenlijk ook meer dar oldoende. De ipi-motor is afwerking kan een lagere luchtweerstandscoëfficient worden bereikt en dat werkt weer gunstig door in het verbruik en de prestaties. De A3 heeft door zijn vrij rechtop staande achterzijde een behoorlijke binnenruimte. Dat vertaalt zich in een keurige bagageruimte met een inhoud van 350 liter. Bovendien zijn de wanden zeer vlak afgewerkt, zodat deze inhoud zo maximaal mogelijk kan worden benut. Is er meer ruimte nodig, dan kan eenvoudig de bank worden platgelegd en de hoedenplank verwijderd. Uw dealer voor Volkswagen en Audi Ringbaan Noord 65, 5046 AA Tilburg. Tel.: (013) 5321411. Fax (013) 535 59 20. over de Coupé en sns mochten de n foto opsturen ratie ite. Sommigen Primera af aan de fair Luijbregts te Tilburg. Het is reeds de 6e Nissan die Dhr. Luijbregts bij Denissen heeft gekocht. De keuze voor de nieuwe Nissan Primera was deze keer niet moeilijk volgens Dhr. Luijbregts. Het is immers een technisch zo vooruitstrevende auto waardoor deze Nissan Primera over bijzonder fijne rijeigenschappen beschikt. Als ik daarbij de complete uitrusting en de bewezen betrouwbaarheid van Nisssan optel kom ik al snel tot de conclusie dat de Primera een beste aankoop is, Audi reageert met de nieuwe A3 op een trend. De vraag naar compacte auto's met het allure van een groter model stijgt. Niet voor niets worden modellen als de Astra en Golf steeds vaker in zeer compleet uitgeruste varianten verkocht en waarom zou dan een prestigemerk als Audi niet van deze hausse meege nieten. meer uit een halfronde overkapping waaronder het instrumentarium is geplaatst, uiteraard compleet met een toerenteller. Het geheel is gemaakt uit een zachte kunststof die iets meegeeft en daarachter vinden we vast een veiligheidsgedachte. In het dashboard is aan passagierszijde een airbag opgenomen, terwijl de bestuurder zijn exemplaar in het verstelbare stuurwiel aantreft in de hoop dit onderdeel nooit nodig te hebben. Opbergruimtes vinden we op de gebruikelijke plekken zoals in de portieren, onder het dashboard en in de console. De buitenspiegels worden elektrisch in positie gebracht en ook de portierruiten worden met een Gladde afwerking De Audi A3 is beslist geen A4 die is ingekort. Wat betreft uiterlijk is het een typische Audi en lijkt wat betreft de achtersteven duidelijk op de A4 Avant. De achterklep staat behoorlijk rechtop en de vorm van de achterlichten lijkt zo gecopieerd te zijn. De A3 is er alleen met twee forse voorportieren. Het front oogt stoer en solide. De grille zit niet aan de motorkap, maar aan de meegespoten voorbumper vast. Lichtmetalen velgen zijn op iedere A3 standaard, in ons ~3val exemplaren die een telling lijken te zijn van wielen met idoppen. Het lijkt wel de bekeerde wereld. Audi sit de A3 in diverse vrolijke opvallende kleuren met interieurs. Deze auto's len we tijdens de emationale introductie, 'nr de nu beproefde grijze beantwoordt toch veel de smaak van een grote kopersgroep. De afwerking van de A3 staat op een hoog niveau. Als een van de eerste merken kreeg Audi de kurist onder de knie om carrosseriepanelen zeer nauw op elkaar aan te laten sluiten. Door de gladde In de jaren zeventig bracht Audi de kleine 50 op de markt die later zijn leven voort moest zetten als Volkswagen Polo. Met het verdwijnen van de Audi 50 trok het merk zich volledig uit de lagere marktsegmenten terug. Met de nieuwe A3 doet men weer een stapje naar beneden, maar blijft qua formaat altijd nog boven het Polo-niveau. prestaties neer te Het maximale Enkele jaren geleden zette Renault Nederland het Back to Basics programma in gang om te kijken waar de service van dealerbedrijven nog verder verbeterd kan worden. Bij de beoordeling worden studenten van het Apeldoorns College ingeschakeld die na een training vakbekwaam en vooral uniform dealerbedrijven kunnen beoordelen. Zonder vooraankondiging werden bij iedere dealer 5 auto's aan een steekproef onderworpen en aan de hand van een lijst met 125 controlepunten nagekeken. Na in 1994 een tweede plaats te hebben behaald, kwam Renault-dealer Van der Boom Goirle deze keer als beste Renault-dealerbedrijf van heel Nederland uit de bus. "We zien dit resultaat getinte ruiten en de centrale vergrendeling aan toe, dan blijkt deze 'basis' Audi A3 niet kinderachtig te zijn uitgerust. De ver doorgetrokken daklijn, zorgt eveneens voor een flinke hoofdruimte achterin, terwijl het met de beenruimte ook prima is gesteld. De stoelen hebben een niet overdreven lange zitting, bieden een goede ondersteuning, maar zijn aan de harde kant. De verstelbaarheid is goed. Technisch loopt de Audi A3 op de toekomst vooruit. De auto maakt namelijk al gebruik van de nieuwe bodemgroep die we vanaf eind volgend jaar ook bij de vierde generatie van de VW Golf zullen zien. Voor wordt gebruik gemaakt van McPherson veerpoten. Tijdens deze laatste selectieronde draait het vooral om conditie en doorzettingsvermogen. «Dan wordt ook de mentale conditie stevig beproefd en is er een serieuze medische test. Uiteindelijk worden er tien teams van twee mensen geselecteerd, plus twee reserves. Zij gaan begin november naar Australië om daar vele duizenden kilometers met de niet Coupé te rijden», verte Kennis. rechtuit zorgt. Achter heeft de A3 een as met veerpoten en gekoppelde draagarmen. Dit zorgt voor een vrij stevige afvering, maar is niet zo hard dat alle oneffenheden worden doorgegeven. Stug mogen we de A3 dan ook niet noemen, eerder een tikkeltje sportief. De standaard stuurbekrachtiging zorgt voor een prettig lichte bediening, maar is op snelheid niet hinderlijk aanwezig. Historie De Audi A3 heeft een relatief korte neus. Dat komt omdat voor het eerst in de Audi- historie de motoren dwars voorin zijn geplaatst. In het vooronder zijn overigens nmiddels vertrouwde •rachtbronnen te vinden. aast de 1.6 liter, 1.8 liter 20- lepper en 1.8 liter turbo is dat e bekende 1.9 liter TDi. Deze Deze onderscheiding is een extra ondersteuning tijdens het jaar waarin het moederbedrijf Van der Boom haar zestig jarig bestaan viert. Zestig jaar waarin service en kwaliteit altijd voorop hebben gestaan. Autobedrijf Van der Boom Goirle (gevestigd op het industrieterrein Tyvoort) zal ook in de komende wedstrijden proberen haar koppositie te handhaven in het belang van tevreden klanten. complete reeks accessoires. De Audi A3 is beslist een aantrekkelijke auto, vooral als men voor normale kleuren kiest. De uitrusting is vanaf het basismodel zeer compleet en de 1,9 liter TDi-motor voldoet als vanouds uitstekend en springt spaarzaam met zijn brandstof om. De auto is wat stug geveerd en heeft harde stoelen, maar daarvoor zijn zat liefhebbers te vinden. als een bekroning van het voortdurend streven naar optimale tevredenheid bij onze klanten. Per slot van rekening zien we hen als ons belangrijkste goed", aldus Leon Ewalt, vestigingsleider van Van der Boom Goirle. vermogen wordt bereikt bij 4000 tr/min en het meer dan vorstelijk koppel van 202 Nm is bij 1900 tr/min al volledig te gebruiken. De 1170 kg zware A3 haalt een top van 180 km/u en heeft voor de acceleratie van 0 tot 100 km/u niet langer dan 12,6 seconden nodig. Wat kan men verder nog meer wensen? Bovendien valt op dat de TDi-motor in de A3 wat rustiger zijn werk doet dan in de reeds bekende modellen. Dat verhoogt aanzienlijk het comfort. Een groot voordeel van de TDi-motor is zijn lage gemiddelde dorst. We verbruikten gemiddeld 1 op 16, maar dat kan absoluut beter als men wat rustiger gas geeft en als de auto wat meer kilometers heeft gereden. Audi levert eigenlijk van de A3 geen basisuitvoering. Ieder exemplaar is al direct compleet in de extra gestoken. Toch staat de Attraction op het laagste niveau. Verder zijn er nog twee andere uitvoeringen die met alle motoren gecombineerd kunnen worden. zo verklaart Dhr. Luijbregts. Daar komt nog bij dat de sportieve, strakke, zakelijke vormgeving mij erg aanspreekt. De op de foto getoonde Primera is een 2.0i GX 16V 4 drs. waarvan de complete uitrusting nog werd gecompleteerd met fraaie lichtmetalen velgen en een achterspoiler. Deze signaalrode Primera ziet er hierdoor even flitsend uit als zijn prestaties zijn (topsnelheid 210 km/u„ acceleratie 0-100 km/u. 9.4 sec.). De Nissan Primera is reeds te koop voor 37.495,- incl. btw en bpm. De selectie van de Hyundai Challenge nadert zijn ontknoping. Zes kandidaten en een medewerker van Auto Kennis strijden om een plaats in de laatste selectieronde die volgende maand in de Ardennen gehouden wordt. Tijdens die selectie wordt bepaald welke kandidaten begin november met de nieuwe Coupé door Australië mogen rijden. De Hyundai Challenge is nu al een ongekend groot succes. Tienduizenden Nederlanders wilden maar wat graag een kleine twee weken met de Coupé dwars door Australië rijden en schreven zich in voor de Challenge. Zo'n 12.000 kandidaten door naar de voorselect te zijn beoordeeld op motivatie en rij-ervaring. De voorselectie bestond uit een lichtmetalen wielen, een verlaagd sportonderstel, sportstoelen met meer zijdelingse steun, sportstuur en lederen pookknop. Met de Ambiente is de A3 een zeer luxueuze auto, door de wederom specifieke lichtmetalen velgen, afstandsbediening oj centrale vergrei make-upspiege verlichting, i hoogteverste w 1 bijrijdersstoel en bagagenetten aan de rugleuningen van de voorstoelen. De Audi A3 1.6 Attraction kost f.41.900,=. Gezien het formaat wellicht aan de hoge kant, maar gezien de zeer complete uitrusting niet overdreven. De door ons gereden TDi komt op f.46.900,= het bedrag dat ook voor de 1.8 20V moet worden neergeteld. De Turbo-versie ten slotte begint bij f.51.900,=. Alle motorversies kunnen naast de plezierig schakelende vijfbak worden uitgerust met een viertraps automaat. De Ambition vergt een extra uitgave van f.3.950,= en voor de luxe van de Ambiente moet f.4.950,= worden neergeteld. Daarnaast levert Audi een serie vragen Australië. Tever kandidaten een die de motive11 onderstreepte. zonden zelfs driedimensionele werkstukken in. Ook onze kandidaten lieten hun creativiteit de vrije loop en beantwoordden de vragen goed, zodat zij aan de eerste selectie-ronde op het circuit van Zandvoort mochten meedoen. Auto Kennis b.v., Hyundai dealer in Tilburg, vertelt: «Deze ronde staat onder leiding van topcoureur Jan Lammers. De deelnemers moeten bewijzen goed te kunnen sturen. Er zijn slalom- proeven, slipproeven en er is een acceleratie-Zreactietest. Daarnaast wordt de zogenaamde hand/oog Technische gegevens: Merk en type: Audi A3 1.9 TDI Attraction Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1896 cc Boring x slag: 79,5 x 95,5 mm Vermogen: 90 pk bij 4000 tr/min Koppel: 202 Nm bij 1900 tr/min Afmetingen: lengte 4,152 meter, breedte 1,735 meter Gewicht: 1170 kg Aanhanggewicht: 1500 kg (geremd) Prestaties: topsnelheid 180 km/u acceleratie 0-100 km/u in 12,6 sec. Verbruik: stadsverkeer 6,7 liter/100 km buitenweg 4,3 liter/100 km gemiddeld 5,2 liter/100 km Prijs: f.46.900,= druk op de knop bediend. Voegen we daar nog de k •- tTHTlTI.WtlTI i f Isnn33HW3

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 27