Toyota Picnic i|| BMW op tijd met 6 cilinder Z3 Fiat Multipla wordt werkelijkheid J Valt er tussenin u n j 1 8 4 DAGEN TOT HET JAAR 2000 Concurrentie itse :hen. Bijlage van: DeTilburgse Koerier Mg Oplage: 100.600 Donderdag 3 oktober 1996 en). i. er en nze Lees verder op pagina 11 1 Tony Vós Autotest: Lees verder Audi A3 TDi in dit nummer Attraction o.a.: pag. 3 pag.7 De/lutoMaat iper te Opel Vectra Stationwagon en Di Jaargang 8 Nummer 38 ‘t alle len en de ier leen j en m. van< POPI Jste verder len we over e Mercedes te geven, took Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur i oau payu ia buitenaf worder dat is voor een c Japans; bijzonder. De staan op de o] basisversie. zijn licht: een dubl leverbaa Daarbij hoort dan ook nog de speciale afstemming van het onderstel. Het recept voor deze auto is even simpel als eenvoudig. Men neme de techniek van de Carina E en plaatse daar een carrosserie op die het midden houdt tussen een stationwagon en een ruimtewagen. De nieuweling is 2 centimeter korter dan de Carina E Wagon, maar heeft een maar liefst vijftien centimeter langere wielbasis. en geopend en auto van ise origine heel ider. De dakrailings optielijst bij de i. Tegen meerprijs :htmetalen velgen en bbele sunroof rar. Het programma van de BMW Z3 wordt ruimschoots voor het cabrioseizoen 1997 uitgebreid met twee varianten met een 6 cilinder-motor. Van de versie met 1,8 en 1,9 liter motoren zijn er tussen november vorig jaar en augustus 1996 27.568 eenheden gebouwd. Dagelijks verlaten 220 stuks de fabriek. De 6 cilinders worden in ons land leverbaar vanaf het tweede kwartaal 1997. De Z3 2.8 heeft een 192 pk sterke krachtbron met een koppel van 275 Nm. Het is duidelijk dat deze cijfers goed te merken zijn in de De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. DJLT.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Is dit een prototype? Ja. Is dit een prototype dat we na de Parijse autosalon nooit meer zullen zien? Nee! Fiat herintroduceert de Multipla. In de jaren zestig stond deze naam voor een ruimtelijke versie van de Fiat 600. Anno jaren negentig is het een zeer afwijkend ogende ruimtewagen van net geen vier meter, die door het merk over twee jaar op de markt zal worden gebracht. Afgezien van de motoren is alles aan de Multipla nieuw. Het uiterlijk lijkt sterk op dat van een stadstaxi in futuristische films. Het meest opvallende is de rand onder de voorruit met twee lampen (groot licht), terwijl de motorkap een stuk lager ligt. Verder staan de wanden behoorlijk rechtop is aan de buitenkant te zien, dat men de auto rond een zo ruim mogelijk ingericht interieur heeft heen gebouwd. Om in een ruimtewagen van beperkte afmetingen zes personen te kunnen herbergen en toch voldoende bagagevolume te kunnen aanbieden, voldoet de opstelling van drie rijen van twee stoelen niet. Daarom is gekozen voor twee rijen van drie stoelen. Om zoveel mogelijk ruimte te verkrijgen werden zaken die normaal tegen een deurpaneel worden geplaatst, zoals armsteunen, deurgrepen etc. zoveel mogelijk weggewerkt. Van alle stoelen zijn de rugleuningen verstelbaar. De exemplaren achterin kunnen worden gedraaid of verwijderd. De middelste stoel voorin staat wat naar achteren om de bestuurder meer bewegingsvrijheid te Maar deze stoel kan <x worden verwisseld voor een tafel, koelbox of opbergkastje. Het dashboard heeft r functies in het midde versnellingspook is in de trend van de Ducato en Ulysse op de console geplaatst. De snelheidsmeter bestaat uit een halfrond instrument, met daaronder diverse bedieningsknoppen voor prestaties. De auto haalt een top van 218 km/u en heeft voor het sprintje van 0 tot 100 km/u niet meer dan 7,1 seconden nodig. De 2,8 liter motor kennen we reeds uit de 3-, 5- en 7-serie. De aluminium motor met vier kleppen j cilinder heeft een exacte inhoud van 2793 cc. nadrukkelijk een element dat door de Europese ontwerpafdeling van Toyota aan de Picnic is toegevoegd. De achterkant lijkt wat uitstraling betreft sterk op de Honda Civic Shuttle van enkele jaren geleden. Een deel van de achterlichtunits blijft op de schermen achter. De klep gaat open tot een minieme uitsparing in de bumper en kan gelukkig van Forse grille Het uiterlijk van de Picnic is vrijwel identiek aan dat van het Ipsum-prototype dat op de laatste Tokyo Motor Show werd getoond. Wat betreft hoogte valt de Picnic inderdaad keurig tussen Wagon en MPV. De motorkap en voorruit staan niet in achterruitverwarming, mistlampen en verwarming/ventilatie. Links en rechts is het dashboard voorzien van bekledingsstof vergelijkbaar aan de good- old-Panda. Deze beklede delen kunnen overigens worden uitgewisseld voor accessoires zoals bekerhouders, bakje om CD's in op te bergen etc. Fiat stelt bestaande motoren uit de Bravo/Brava voor en het prijsniveau moet worden aangehouden van de huidige Marea Weekend. Het komt er grofweg op neer, dat de Multipla prijstechnisch een concurrent wordt van de Renault Mégane Scenic. Het valt voor de meeste autofabrikanten niet mee om nog origineel te zijn. Zeker niet als het om modellen gaat die in de meest zwaar bezette marktsegmenten moeten concurreren. Daarom zoekt men het liefst naar nieuwe kleine marktsegmenten. Toyota lijkt er een gevonden te hebben en introduceert met de nieuwe Picnic, de eerste zogenaamde Maxi- Wagon. Vorige week verraste Damon Hill vriend en vijand met de mededeling dat hij voor volgend seizoen getekend heeft bij het team van TWR Arrows. Dit betekent dat in ieder geval een van huidige rijders, Jos Verstappen of Riccardo Rosset, naar een nieuwe werkgever moet gaan zoeken. Wellicht zelfs beiden, als de geruchten bewaarheid worden dat Pedro Diniz ook naar Arrows gaat. Het grote bedrag dat de Braziliaan in dat geval meebrengt zou Tom Walkinshaw wel erg goed van pas komen om het salaris van Hill, 14 miljoen, te financieren. Het International Touring Car Championship ofwel ITC is niet meer. Zowel Opel als Alfa hebben bekend gemaakt dat zij zich aan het einde van dit seizoen terug trekken. Alleen Mercedes blijft dan nog over en andere belangstellenden zijn i niet. Het ITC en voorhe DTM balanceerde al enkele jaren op een zeer dun koordje. De investeringen voor de fabrikanten waren tot astronomische hoogten gestegen maar daar tegenover stond de publiciteit, die werkelijk enorm was. Het afgelopen jaar werd de serie echter onder auspiciën van de HA verreden en prompt stortte dat publiciteitscircus in, hetgeen helaas het einde i een van de mooiste en julairste i^erwagenkampioenschap pen inluidde. Op het circuit van Mugello in Italië werd afgelopen weekend nog gereden voor het ITC. Mercedes coureur Bernd Schneider behaalde een overwinning en een tweede plaats en nam daarmee de leiding in de titelstrijd over van OpeTs Manuel Reuter. De verschillen aan de kop van het klassement zijn echter niet zo groot en met nog drie weekends voor de boeg zou het ITC in zijn laatste jaar weleens een bijzonder spannende finale kunnen krijgen. De Formule 3000 race op Mugello werd gewonnen door de Braziliaan Ricardo Zonta. De Duitser Jorg Muller, ook nog steeds genoemd als kandidaat voor de tweede TWR Arrows naast Damon Hill, finishte als tweede voor de Zweed Kenny Brack. In het klassement staat Muller op de eerste plaats met een voorsprong van drie punten op Brack. Op het Circuit Park Zandvoort werden afgelopen weekend de finaleraces voor de diverse nationale kampioenschappen afgewerkt. Het Dutch werd verrassend genoeg gewonnen door privé- rijder Frans Verschuur in zijn Renault Mégane. Bij de Renault Clio Cup wist de Limburger Phil Bastiaans de titel binnen te halen terwijl de Formule Ford serie gewonnen werd door Sebastiaan Bleekemolen, de 18-jarige zoon van routinier Michael. Deze week 4 t./m. 6 oktober West-Brabant Rally en Rallysprint meetellend voor het NK en INK. De Parijse autotentoonstelling geeft tot en met 13 oktober weer een goed beeld van de activiteit van de auto- industrie, met name die uit Europa. De lijst met publiekspremières is enorm lang. Bijna ieder merk heeft wel wat te melden: een stortvloed aan Franse noviteiten zoals de Peugeot 406 Break en Coupé, de nieuwe V6-motor in de Xantia bij Citroen en bij Renault de sedan en Scenic van de Mégane, Espace, vernieuwde Safrane en als verrassing de Mégane cabriolet. Maar ook de VW Passat, Toyota Picnic, BMW Z3 2.8, Chevrolet Trans Sport, Mitsubishi Carisma sedan, Volvo C70 Coupé, Honda Prelude en Fiat Multipla zorgen naast de diverse prototypes voor een interessante beurs. Als ik zo tussen al dit kleurrijk gepresenteerde nieuws doorloop, vraag ik me af hoe de autowereld eruit zou zien als er geen concurrentie zou bestaan of als de merkenflora beperkt zou zijn tot een handjevol fabrikanten. Concurrentie is goed, goed voor ons allemaal. Het houdt de autofabrikanten niet alleen wakker, maar door het constant tegen elkaar opboxen maakt de auto steeds weer een ontwikkeling door. Ontwikkelingen niet alleen op technisch gebied, maar ook als het gaat om het milieu, veiligheid, materiaalge bruik en vormgeving. Was er geen of weinig concurrentie dan konden de merken zich er veel makkelijker vanaf maken en reden we waarschijnlijk nog gewoon met T-Fordjes rond, die niet waren voorzien van direct ingespoten turbodiesels met 16-kleppen, automatische versnellingsbakken, cruise-control, sequentiële injectiesystemen, ABS of airbags. Gewoon met het gezinnetje op zondag in 'Thin lizzy' naar opa en oma en in het rieten koffertje achterop de boodschappen meenemen. Neen, concurrentie, daar worden we allemaal beter van en de autoindustrie is wat dat betreft slechts één voorbeeld... De auto wordt afgeleverd met zes stoelen, op iedere zitrij twee stuks. Met zes stoelen in gebruik is er een uiterst bescheiden bagagevolume beschikbaar van 182 liter. De twee achterstoelen bieden en redelijke hoofdruimte en een nette beenruimte, als tenminste de middelste stoelen niet te ver naar achteren staan. Ze kunnen worden omgeklapt en in z'n geheel worden verwijderd, zodat er een flink bagagevolume van 1177 liter onstaat (tot aan het dak). De zittingen sluiten op elkaar aan, zodat er eventueel drie kinderen op kunnen zitten, maar het middelste kind heeft dan geen veiligheidsgordel. Op de tweede zitrij zien we twee volwaardige stoelen waarvan de rugleuningen verstelbaar zijn en die in lengterichting te verschuiven zijn. Tussen deze stoelen in is een doorloopruimte naar achteren van 20 centimeter breed. Ook kan een middelste stoel voorover worden geklapt voor een makkelijke instap. De middelste stoelen kunnen niet worden uitgenomen, maar wel worden weggeklapt, zodat de maximale bagageruimte 1841 liter beslaat en dat is niet zoveel meer dan een stationwagon van dit formaat. In de maximale bagagestand is de laadvloer alles behalve vlak en dat is jammer. Het is ook vervelend dat in een typische vakantieopstelling met een flinke bagageruimte en vier stoelen in gebruik en gezin met drie kinderen niet zoveel aan de Picnic heeft, of men moet besluiten slechts één stoel achterin te gebruiken. eikaars verlengde. De forse grille is in de carrosseriekleur gespoten en wordt geflankeerd door flinke koplampen. De carrosserie is uitgevoerd in een zogenaamde duo-tone, waarbij de onderzijde van de auto inclusief de bumpers in een contrasterende lakkleur is uitgevoerd. Dit sluit echter niet altijd bij onze Europese smaak aan. Het uiterlijk heeft De achteras van de Z3 2.8 is versterkt en de spoorbreedte nam toe. Verder is een zelfblokkerend differentieel standaard evenals Automatische Stabiliteits en Tractie Controle (ASC T). Uiterlijk onderscheidt de 2.8 zich van de 4 cilinders door een verbrede voorspoiler met grotere luchtinlaat, bredere achterskirts en standaard 16 inch lichtmetalen wielen met 225/50-banden. In het interieur vinden we standaard lederen bekleding en chroom-details. BMW zal deze krachtige Z3 voor rond de f.98.000,= gaan aanbieden. De 321 pk sterke M Roadster gaat rond de f,148.000,= kosten. Zes stoelen De interieurmogelijkheden zijn bij de Picnic uitgebreid. één uiterst opvallend element en dat is de achterste zijruit die door een extra stijl in tweeën wordt gedeeld. Tellen we van voor naar achter, dan gaat het hier om de D-stijl. Grappig is dat het achterste driehoekruitje één geheel lijkt te vormen met de ruit van de achterklep. Deze ruitconstructie zulle enige tijd ook op de A-klasse gaan zien en is

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 25