Toyota Picnic
i||
BMW op tijd
met 6 cilinder Z3
Fiat Multipla
wordt werkelijkheid
J
Valt er
tussenin
u n j 1 8 4
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
Concurrentie
itse
:hen.
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
Mg
Oplage: 100.600
Donderdag 3 oktober 1996
en).
i.
er en
nze
Lees verder op pagina 11
1
Tony Vós
Autotest:
Lees verder
Audi A3 TDi
in dit nummer
Attraction
o.a.:
pag. 3
pag.7
De/lutoMaat
iper
te
Opel Vectra
Stationwagon en Di
Jaargang 8
Nummer 38
‘t alle
len en de
ier
leen
j en
m.
van<
POPI
Jste
verder
len we over
e Mercedes
te geven,
took
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
i oau payu ia
buitenaf worder
dat is voor een c
Japans;
bijzonder. De
staan op de o]
basisversie.
zijn licht:
een dubl
leverbaa
Daarbij hoort dan ook nog de
speciale afstemming van het
onderstel.
Het recept voor deze auto is
even simpel als eenvoudig.
Men neme de techniek van de
Carina E en plaatse daar een
carrosserie op die het midden
houdt tussen een
stationwagon en een
ruimtewagen. De nieuweling
is 2 centimeter korter dan de
Carina E Wagon, maar heeft
een maar liefst vijftien
centimeter langere wielbasis.
en geopend en
auto van
ise origine heel
ider. De dakrailings
optielijst bij de
i. Tegen meerprijs
:htmetalen velgen en
bbele sunroof
rar.
Het programma van de BMW
Z3 wordt ruimschoots voor het
cabrioseizoen 1997 uitgebreid
met twee varianten met een 6
cilinder-motor. Van de versie
met 1,8 en 1,9 liter motoren zijn
er tussen november vorig jaar
en augustus 1996 27.568
eenheden gebouwd.
Dagelijks verlaten 220 stuks
de fabriek. De 6 cilinders
worden in ons land leverbaar
vanaf het tweede kwartaal
1997. De Z3 2.8 heeft een 192 pk
sterke krachtbron met een
koppel van 275 Nm. Het is
duidelijk dat deze cijfers goed
te merken zijn in de
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. DJLT.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Is dit een prototype? Ja. Is dit
een prototype dat we na de
Parijse autosalon nooit meer
zullen zien? Nee! Fiat
herintroduceert de Multipla.
In de jaren zestig stond deze
naam voor een ruimtelijke
versie van de Fiat 600. Anno
jaren negentig is het een zeer
afwijkend ogende
ruimtewagen van net geen
vier meter, die door het merk
over twee jaar op de markt zal
worden gebracht. Afgezien
van de motoren is alles aan
de Multipla nieuw. Het
uiterlijk lijkt sterk op dat van
een stadstaxi in futuristische
films. Het meest opvallende is
de rand onder de voorruit met
twee lampen (groot licht),
terwijl de motorkap een stuk
lager ligt. Verder staan de
wanden behoorlijk rechtop
is aan de buitenkant te zien,
dat men de auto rond een zo
ruim mogelijk ingericht
interieur heeft heen gebouwd.
Om in een ruimtewagen van
beperkte afmetingen zes
personen te kunnen
herbergen en toch voldoende
bagagevolume te kunnen
aanbieden, voldoet de
opstelling van drie rijen van
twee stoelen niet. Daarom is
gekozen voor twee rijen van
drie stoelen. Om zoveel
mogelijk ruimte te verkrijgen
werden zaken die normaal
tegen een deurpaneel worden
geplaatst, zoals armsteunen,
deurgrepen etc. zoveel
mogelijk weggewerkt. Van
alle stoelen zijn de
rugleuningen verstelbaar. De
exemplaren achterin kunnen
worden gedraaid of
verwijderd. De middelste
stoel voorin staat wat
naar achteren om de
bestuurder meer
bewegingsvrijheid te
Maar deze stoel kan <x
worden verwisseld voor een
tafel, koelbox of opbergkastje.
Het dashboard heeft r
functies in het midde
versnellingspook is in de
trend van de Ducato en Ulysse
op de console geplaatst. De
snelheidsmeter bestaat uit
een halfrond instrument, met
daaronder diverse
bedieningsknoppen voor
prestaties. De auto haalt een
top van 218 km/u en heeft voor
het sprintje van 0 tot 100 km/u
niet meer dan 7,1 seconden
nodig. De 2,8 liter motor
kennen we reeds uit de 3-, 5-
en 7-serie. De aluminium
motor met vier kleppen j
cilinder heeft een exacte
inhoud van 2793 cc.
nadrukkelijk een element dat
door de Europese
ontwerpafdeling van Toyota
aan de Picnic is toegevoegd.
De achterkant lijkt wat
uitstraling betreft sterk op de
Honda Civic Shuttle van
enkele jaren geleden. Een
deel van de achterlichtunits
blijft op de schermen achter.
De klep gaat open tot een
minieme uitsparing in de
bumper en kan gelukkig van
Forse grille
Het uiterlijk van de Picnic is
vrijwel identiek aan dat van
het Ipsum-prototype dat op de
laatste Tokyo Motor Show
werd getoond. Wat betreft
hoogte valt de Picnic
inderdaad keurig tussen
Wagon en MPV. De motorkap
en voorruit staan niet in
achterruitverwarming,
mistlampen en
verwarming/ventilatie. Links
en rechts is het dashboard
voorzien van bekledingsstof
vergelijkbaar aan de good-
old-Panda. Deze beklede
delen kunnen overigens
worden uitgewisseld voor
accessoires zoals
bekerhouders, bakje om CD's
in op te bergen etc. Fiat stelt
bestaande motoren uit de
Bravo/Brava voor en het
prijsniveau moet worden
aangehouden van de huidige
Marea Weekend. Het komt er
grofweg op neer, dat de
Multipla prijstechnisch een
concurrent wordt van de
Renault Mégane Scenic.
Het valt voor de meeste
autofabrikanten niet
mee om nog origineel te
zijn. Zeker niet als het
om modellen gaat die in
de meest zwaar bezette
marktsegmenten
moeten concurreren.
Daarom zoekt men het
liefst naar nieuwe
kleine marktsegmenten.
Toyota lijkt er een
gevonden te hebben en
introduceert met de
nieuwe Picnic, de eerste
zogenaamde Maxi-
Wagon.
Vorige week verraste
Damon Hill vriend en
vijand met de mededeling
dat hij voor volgend
seizoen getekend heeft bij
het team van TWR Arrows.
Dit betekent dat in ieder
geval een van huidige
rijders, Jos Verstappen of
Riccardo Rosset, naar een
nieuwe werkgever moet
gaan zoeken. Wellicht
zelfs beiden, als de
geruchten bewaarheid
worden dat Pedro Diniz
ook naar Arrows gaat.
Het grote bedrag dat de
Braziliaan in dat geval
meebrengt zou Tom
Walkinshaw wel erg goed
van pas komen om het
salaris van Hill, 14 miljoen,
te financieren.
Het International Touring
Car Championship ofwel
ITC is niet meer. Zowel
Opel als Alfa hebben
bekend gemaakt dat zij
zich aan het einde van dit
seizoen terug trekken.
Alleen Mercedes blijft dan
nog over en andere
belangstellenden zijn i
niet. Het ITC en voorhe
DTM balanceerde al
enkele jaren op een zeer
dun koordje.
De investeringen voor de
fabrikanten waren tot
astronomische hoogten
gestegen maar daar
tegenover stond de
publiciteit, die werkelijk
enorm was. Het afgelopen
jaar werd de serie echter
onder auspiciën van de
HA verreden en prompt
stortte dat
publiciteitscircus in,
hetgeen helaas het einde
i een van de mooiste en
julairste
i^erwagenkampioenschap
pen inluidde.
Op het circuit van
Mugello in Italië werd
afgelopen weekend nog
gereden voor het ITC.
Mercedes coureur Bernd
Schneider behaalde een
overwinning en een
tweede plaats en nam
daarmee de leiding in de
titelstrijd over van OpeTs
Manuel Reuter. De
verschillen aan de kop van
het klassement zijn echter
niet zo groot en met nog
drie weekends voor de
boeg zou het ITC in zijn
laatste jaar weleens een
bijzonder spannende
finale kunnen krijgen.
De Formule 3000 race op
Mugello werd gewonnen
door de Braziliaan Ricardo
Zonta. De Duitser Jorg
Muller, ook nog steeds
genoemd als kandidaat
voor de tweede TWR
Arrows naast Damon Hill,
finishte als tweede voor de
Zweed Kenny Brack. In het
klassement staat Muller op
de eerste plaats met een
voorsprong van drie
punten op Brack.
Op het Circuit Park
Zandvoort werden
afgelopen weekend de
finaleraces voor de diverse
nationale
kampioenschappen
afgewerkt. Het Dutch werd
verrassend genoeg
gewonnen door privé-
rijder Frans Verschuur in
zijn Renault Mégane. Bij
de Renault Clio Cup wist
de Limburger Phil
Bastiaans de titel binnen
te halen terwijl de Formule
Ford serie gewonnen werd
door Sebastiaan
Bleekemolen, de 18-jarige
zoon van routinier
Michael.
Deze week
4 t./m. 6 oktober
West-Brabant Rally en
Rallysprint meetellend
voor het NK en INK.
De Parijse
autotentoonstelling geeft
tot en met 13 oktober
weer een goed beeld van
de activiteit van de auto-
industrie, met name die
uit Europa. De lijst met
publiekspremières is
enorm lang. Bijna ieder
merk heeft wel wat te
melden: een stortvloed
aan Franse noviteiten
zoals de Peugeot 406
Break en Coupé, de
nieuwe V6-motor in de
Xantia bij Citroen en bij
Renault de sedan en
Scenic van de Mégane,
Espace, vernieuwde
Safrane en als verrassing
de Mégane cabriolet.
Maar ook de VW Passat,
Toyota Picnic, BMW Z3
2.8, Chevrolet Trans
Sport, Mitsubishi
Carisma sedan, Volvo
C70 Coupé, Honda
Prelude en Fiat Multipla
zorgen naast de diverse
prototypes voor een
interessante beurs. Als ik
zo tussen al dit kleurrijk
gepresenteerde nieuws
doorloop, vraag ik me af
hoe de autowereld eruit
zou zien als er geen
concurrentie zou bestaan
of als de merkenflora
beperkt zou zijn tot een
handjevol fabrikanten.
Concurrentie is goed,
goed voor ons allemaal.
Het houdt de
autofabrikanten niet
alleen wakker, maar
door het constant tegen
elkaar opboxen maakt de
auto steeds weer een
ontwikkeling door.
Ontwikkelingen niet
alleen op technisch
gebied, maar ook als het
gaat om het milieu,
veiligheid, materiaalge
bruik en vormgeving.
Was er geen of weinig
concurrentie dan konden
de merken zich er veel
makkelijker vanaf
maken en reden we
waarschijnlijk nog
gewoon met T-Fordjes
rond, die niet waren
voorzien van direct
ingespoten turbodiesels
met 16-kleppen,
automatische
versnellingsbakken,
cruise-control,
sequentiële
injectiesystemen, ABS of
airbags. Gewoon met het
gezinnetje op zondag in
'Thin lizzy' naar opa en
oma en in het rieten
koffertje achterop de
boodschappen
meenemen. Neen,
concurrentie, daar
worden we allemaal
beter van en de
autoindustrie is wat dat
betreft slechts één
voorbeeld...
De auto wordt afgeleverd met
zes stoelen, op iedere zitrij
twee stuks. Met zes stoelen in
gebruik is er een uiterst
bescheiden bagagevolume
beschikbaar van 182 liter. De
twee achterstoelen bieden en
redelijke hoofdruimte en een
nette beenruimte, als
tenminste de middelste
stoelen niet te ver naar
achteren staan. Ze kunnen
worden omgeklapt en in z'n
geheel worden verwijderd,
zodat er een flink
bagagevolume van 1177 liter
onstaat (tot aan het dak). De
zittingen sluiten op elkaar
aan, zodat er eventueel drie
kinderen op kunnen zitten,
maar het middelste kind heeft
dan geen veiligheidsgordel.
Op de tweede zitrij zien we
twee volwaardige stoelen
waarvan de rugleuningen
verstelbaar zijn en die in
lengterichting te verschuiven
zijn. Tussen deze stoelen in is
een doorloopruimte naar
achteren van 20 centimeter
breed. Ook kan een middelste
stoel voorover worden geklapt
voor een makkelijke instap.
De middelste stoelen kunnen
niet worden uitgenomen,
maar wel worden
weggeklapt, zodat de
maximale bagageruimte 1841
liter beslaat en dat is niet
zoveel meer dan een
stationwagon van dit formaat.
In de maximale bagagestand
is de laadvloer alles behalve
vlak en dat is jammer. Het is
ook vervelend dat in een
typische vakantieopstelling
met een flinke bagageruimte
en vier stoelen in gebruik en
gezin met drie kinderen niet
zoveel aan de Picnic heeft, of
men moet besluiten slechts
één stoel achterin te
gebruiken.
eikaars verlengde. De forse
grille is in de carrosseriekleur
gespoten en wordt
geflankeerd door flinke
koplampen. De carrosserie is
uitgevoerd in een
zogenaamde duo-tone,
waarbij de onderzijde van de
auto inclusief de bumpers in
een contrasterende lakkleur
is uitgevoerd. Dit sluit echter
niet altijd bij onze Europese
smaak aan. Het uiterlijk heeft
De achteras van de Z3 2.8 is
versterkt en de spoorbreedte
nam toe. Verder is een
zelfblokkerend differentieel
standaard evenals
Automatische Stabiliteits en
Tractie Controle (ASC T).
Uiterlijk onderscheidt de 2.8
zich van de 4 cilinders door
een verbrede voorspoiler met
grotere luchtinlaat, bredere
achterskirts en standaard 16
inch lichtmetalen wielen met
225/50-banden. In het interieur
vinden we standaard lederen
bekleding en chroom-details.
BMW zal deze krachtige Z3
voor rond de f.98.000,= gaan
aanbieden. De 321 pk sterke M
Roadster gaat rond de
f,148.000,= kosten.
Zes stoelen
De interieurmogelijkheden
zijn bij de Picnic uitgebreid.
één uiterst opvallend element
en dat is de achterste zijruit
die door een extra stijl in
tweeën wordt gedeeld. Tellen
we van voor naar achter, dan
gaat het hier om de D-stijl.
Grappig is dat het achterste
driehoekruitje één geheel lijkt
te vormen met de ruit van de
achterklep. Deze
ruitconstructie zulle
enige tijd ook op de
A-klasse gaan zien en is