60 jaar Van der Boom
Renault Mégane Scenic en sedan
Betaalbare ruimte
Peugeot 406 als Break en Coupé
Weerspiegeling
van de
Tilburgse
historie
Qvan der boom
Watergedragen blanke lak bij Opel
i
SLER
RENAULT
\en
URG
inani
DE AUTOMAAT - Donderdag 26 september 1996 - pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
I996 pagina 6
enteam
s
jang
Showroom
)P ZAND
Vooraanstaand
40 jaar Renault-dealer
luari
10,.
•nie
korting
Vervolg van pag. 1
agon
Vervolg van pag. 1
Bagageruimte
>pk
egen meerprijs
van
erde
Het
nrdeel
k-
u voor,
forker,
>Zand
56 39 93
bebouwinc
waarna ni
wuiui gele
meerprijs
ongeacht
iaat
tback
00,-
1 tot in de
ig-
die
comt
>i dit
k. In dat
in de
sinds het prille
n betrokken
ERELDMERK
lit
rnd kon
idrijf
tos en
Half jaren zestig was de 'rek'
er in de Van Hogendorpstraat
volledig uit. Medio 1965 kocht
ïrug, dan
xl al snel
Tilburg Goirkestraat 25 Tel. (013) 536 40 11
Oisterwijk Beneluxstraat 8 Tel. (013) 528 39 05
Goirle Nobelstraat 7 (ind. Tijvoort) Tel. (013) 534 12 61
De Renault Dealer in het Hart van Brabant
uitbreiding van de
werkplaats gerealiseerd met
een oppervlakte van 600
Polychroom
Renault gaat de Scenic in
Nederland in twee
uitrustingsniveau's leveren.
De RN-uitgave heeft onder
meer centrale vergrendeling
met afstandsbediening,
stuurbekrachtiging, derde
remlicht en getint glas. De RN
is ook als Alizé verkrijgbaar
met airco en een
bekrachtiging
k (60/40)
Dakrail
Vakmanschap en service als traditie.
AUTOBEDRIJVEN
Bergruimte
De bagageruimte van de
Scenic heeft een inhoud van
410 liter en dat is voor een
middenklasse auto van dit
formaat heel behoorlijk.
geval staan de stoelen in de
achterste stand en is de
hoedenplank op zijn normale
plek te vinden. Deze
hoedenplank kan echter ook
halverwege de bagageruimte
worden gehangen. Waarom
eigen luxeniveau met onder
meer lichtmetalen velgen met
brede banden,
koplampsproeiers,
uitlaatsierstuk, tweede
airbag, boordcomputer,
elektrisch bediende
voorstoelen met geheugen,
stoelverwarming, audio-
installatie met CD-wisselaar
en portierpanelen deels met
leer bekleed. De zogenaamde
klepjes in de vloer. Kinderen
bergen hieronder hun
speelgoed op. De
rugleuningen van de
voorstoelen zijn voorzien van
klaptafeltjes. Verder zijn er
portiervakken op alle vier de
deuren, een dashboardkastje
en een lade onder de
bestuurdersstoel. Wie met
vier personen van de Scenic
gebruik maakt, kan de
middelste stoel verwijderen
en de twee buitenste
exemplaren wat meer naar
binnen plaatsen. Kortom, de
interieurmogelijkheden zijn
zo divers dat bij de Scenic
nooit gesproken mag worden
van een Mégane vijfdeurs
waarbij simpelweg het dak is
verhoogd.
vierkante meter. De ingc
was te vinden aan het
Textielplein. Het taxibedr
groeide door tot tien auto
was 24 uur per dag
bereikbaar. Verder werden de
activiteiten nog eens
uitgebreid met een takel-en
bergingsdienst. De
uitbreiding van het bedrijf
resulteerde in januari 1956 tot
het verkrijgen van het Renault
volledig gelijk aan dat van de
vijfdeurs. In de basis RL-
uitvoering levert Renault de
1.4 voor f.30.695,= en de 1.9
diesel voor f.34.175,=. De RN-
uitgave is er met alle motoren
variërend van f.32.825,= voor
de 1.4 tot f.40.195,= voorde 1.9
turbodiesel. De RT-uitvoering
kost f .36.925,= als 1.6 en
f.38.745,= als 2 liter.
Als we de autohistorie
van Tilburg bekijken,
dan zijn er nog een
handjevol autobedrijven
te noemen die al meer
dan dertig jaar van de
partij zijn. Gaan we nog
verder in de
geschiedenis ter
wordt dat aantal
tot een minimum
gereduceerd. De wortels
van de huidige Renault-
dealer Van der Boom
gaan terug
jaren dertig
Begin jaren dertig had het
gezin Van der Boom twee
bronnen van inkomsten.
Vader Karei was chauffeur bij
een steenfabriek en moeder
verdiende bij als naaister
dealerschap. Dat betekent dat
Van der Boom niet alleen
anno 1996 60 jaar bestaat,
maar tevens 40 jaar Renault-
dealer is.
De achterbumper heeft een
diepe uitsparing, zodat de
tildrempel plezierig laag is
gehouden. Al bij al heeft de
Scenic een moderne
uitstraling die veel mensen
zal aanspreken. Een grappig
detail is dat de voorschermen
volledig uit kunststof zijn
gemaakt en zodoende tegen
een stootje kunnen.
In het interieur heeft Renault
de nodige fantasie verwerkt.
Het dashboard is vrijwel
gelijk aan dat van de andere
Mégane-modellen. Alleen is
de bovenkant verlengd en
wordt de console lager
doorgetrokken. Vanwege het
grotere interieurvolume is het
ventilatiesysteem aangepast
en kent met name een grotere
capaciteit en
uitstroomopeningen naar
achteren.
leen Van der Boom
e met zijn tijd mee, dat
-It zelf natuurlijk
iii^ellenprogramma
--ij wel constant
=,ingen en
dwingen. In steeds
t segmenten ging
jigant een
1 spelen, zoals
ijf, R9/ll,21,25
Geleidingsarmen
De Renault Mégane Scenic
maakt gebruik van het
onderstel dat we kennen van
de zwaarder gemotoriseerde
vijfdeurs Mégane. Dat
betekent dat we achter vier
geleidingsarmen vinden die
zorgen voor een goede
combinatie van comfort en het
probleemloos vervoeren van
zware lading. Overhellen in
bochten is er nagenoeg niet
bij en de stabiliteit van de
auto is verbluffend goed. Het
uitzicht rondom is royaal
vanwege de hoge zit, en
alhoewel de neus totaal niet
zichtbaar is, is deze compacte
MPV goed in te schatten.
Prijstechnisch vormt de
Scenic voor veel mensen die
in hun dromen graag een
ruimtewagen zouden willen
rijden, een verademing. De
prijslijst start bij f.35.975,=
voor de 1.4 RN. Wie liever de
1.6 liter heeft is in dezelfde
uitgave f.37.025,= kwijt. Met
airco en airbag komt de Alizé-
uitgave op f.39.995,=. Wie voor
meer luxe kiest is f.39.925,=
kwijt voor de 1.6 RT, een auto
die als 2 liter f.41.745,= moet
opbrengen. De turbodiesel
kan als RN en RT worden
gekozen voor respectievelijk
f.43.895,= en f.46.795,=.
Voor een specifieke doelgroep
brengt Renault vanaf
december ook de Mégane
sedan op de markt. Deze auto
heeft een enorme kofferruimte
met 510 liter inhoud en dat is
nog zonder de extra
opbergruimte direct achter
het reservewiel. Het
motorenprogramma is
Deze 'hobby' groeide in 1936
uit tot een bedrijf. Op 1 januari
1936 werd Boomtax gesticht.
Enkele jaren later had
Boomtax een wagenpark van
vier automobielen. Maar de
activiteiten breidden zich al
snel uit. Vanaf augustus 1936
ging men van start met het
repareren van auto's voor
derden. Na de Tweede
Wereldoorlog werden beide
activiteiten voort gezet, maar
vooral het garagebedrijf werd
verder uitgebouwd. In 1954
werd achter het pand aan de
Van Hogendorpstraat een
ng werd gesloopt,
lieuwbouw van een
uiterst moderne showroom
van start kon gaan. Deze
showroom met een
oppervlakte van 1200
vierkante meter was in 1979
helemaal gereed en vormt
nog steeds een van de
belangrijkste afdelingen van
het huidige bedrijf.
Van der Boom een voormalig
fabriekspand aan de
Goirkestraat om daar in 1966
alle activiteiten naar te
verplaatsen. Vanuit dit
aanzienlijk grotere pai
Van der Boom op de
massamotorisatie, die in heel
het land, maar ook in Tilburg
op gang was gekomen,
inhaken. Na de Renault 4 CV
en Frégate, waaruit het
programma in de jaren vijftig
bestond, kwamen de zeer
succesvolle Dauphine en
voorwielaangedreven R4.
Meer automobilisten, hadden
ook meer eigen specifieke
wensen en eisen en Renault
voldeed daaraan door een
steeds groter assortiment.
Niet zelden was het merk
trendsettend zoals met de R4,
R16, R5, Espace, Twingo en
binnenkort de Mégane Scenic.
Door trendsettend te zijn en
met name zeer zuinige
compacte auto's te bouwen,
overleefde Renault relatief
gemakkelijk de oliecrisis in
de jaren 1973-1974. Van der
Boom kon alleen uitbreiden
door het pand van de
'buurman' aan te kopen en dat
gebeurde in 1977. Een groot
deel van de bestaande
Sinds kort is de lakfabrikant
Herberts exclusief
leverancier van de
watergedragen blanke lak
Herberts Aqua-Clear aan de
Opel-fabriek in Eisenach.
Hiermee is dit vooralsnog de
enige automobielfabriek ter
wereld waarvan de
spuitafdeling volledig is
overgeschakeld op deze
milieuvriendelijke blanke
laktechnologie. Gezien de
zeer goede ervaringen met
het gebruik hiervan gaat
Herberts er vanuit dat deze
technologie binnen niet al te
lange tijd ook bij andere
autofabrikanten zal worden
ingevoerd.
Herberts is s'11’
begin nauw
geweest bij de
ingebruikname van de
nieuwe watergedragen
laktechnologie. Om het
gehele spuitproces optimaal
bestuurdersairbag. De RT-
uitvoering is completer met
een bestuurdersairbag,
hoofdsteunen achterin,
toerenteller, elektrisch
bediende ruiten en
buitenspiegels,
buitentemperatuurmeter,
verstelbaar stuur,
mistlampen voor en de extra
opbergruimtes in de vloer en
opberglade onder de
bestuurdersstoel. Een leuke
optie is de zogenaamde
polychrome bekleding bij de
RT. In dat geval hebben alle
stoelen een andere kleur, net
zoals bij het Scenic-prototype
uit 1991. Deze grappige
voorziening kost slechts
f.350,= extra.
Het motorenaanbod is royaal.
Aan de basis staat een 1,4 liter
van 75 pk die de 1190 kg zware
auto naar de 160 km/u helpt en
zorgt voor een acceleratie van
0 tot 100 km/u in 16,2
seconden. De 1,4 liter valt in
de praktijk absoluut niet
tegen en zal onder
Nederlandse
omstandigheden meer dan
goed voldoen. De 90 pk sterke
1,6 liter is echter merkbaar
krachtiger en ook nog wat
stiller. De top van 170 km/u is
plezierig, de acceleratie in
13,7 seconden uiterst
bruikbaar. De 1,6 liter is er
met vijfbak of een viertraps
automaat. De 2 liter van 115 j
is de meeste sterke
krachtbron, ook naar keuze
handgeschakeld of met
automaat. Verder levert
Renault de 1,9 liter
turbodiesel van 95 pk die
uitstekend bij het familiaire
karakter van de auto past.
Zonder rumoerig te zijn trekt
deze motor door naar de 174
km/u en heeft 12,9 seconden
nodig om vanuit stilstand de
100 km/u te bereiken. Een
ongeblazen 1,9 liter diesel
volgt in 1997.
voor een textielzaak. Van de
keurig gespaarde centen
werd in 1932 een auto gekocht,
waarmee Van der Boom in zijn
vrije tijd taxidiensten
uitvoerde.
Familiale-uitvoering met een
extra bankje dat tegen de
rijrichting in is geplaatst,
wordt geleverd tegen
js op de SL en ST
it de gekozen motor.
Een tweede uitbreiding van
de 406-reeks is de Break, een
auto die de 405 Break gaat
vervangen. De 406 is met een
lengte van 4,725 meter
behoorlijk gegroeid en
daardoor kan in de
bagageruimte een extra
bankje worden gezet dat
plaatsbiedt aan twee
kinderen. De vormgeving i
de achterzijde lijkt wat op i
van de Xantia Break en koi
uitermate keurig, maar
weinig fantasievol over. De
auto beschikt over een brede
achterklep die tot een
uitsparing in de bumper
opengaat.
Het leveringsprogramma van
de Break zal in Nederland
maar liefst uit dertien
verschillende
motor/uitrustingsvarianten
gaan bestaan. Motorisch kan
er worden gekozen uit de 1,8
en 2 liter zestienkleppers, de
1,9 en 2,1 liter turbodiesels en
de 2 liter turbo. Dat komt neer
op het totale huidige
programma exclusief de basis
1,6 liter. Daarbij komt dan nog
de ongeblazen 1,9 liter diesel
van 76 pk en de nieuwe 2,9
liter V6 van 194 pk. Verder zijn
er vier uitrustingsniveau's,
waarvan we de SL, ST en SV
reeds kennen. De V6 krijgt een
Niet alle
groeide
deed Renault zei
ook. Het modelie
onderging vrij v.
verbeteringen
vemieuwi...,
meer markt sorT’
de Franse gia_.
belangrijke rol
met de Supervij
en Espace. Ook de
historische, maar nog steeds
unieke Renault 4 bleef tot ver
in de jaren tachtig leverbaar.
Daarnaast drukte Renault op
het bestelautosegment een
belangrijke stempel;
aanvankelijk met de Goelette
en Estafette, later de Trafic en
Master en niet de vergeten de
invoering van de
applicatietechnieken nauw
samengewerkt met de Opel-
fabriek en met de producent
van de spuitinrichting.
De automobielstad Eisenach
is geen onbekend werkterrein
voor Herberts. De
lakleverancier heeft hier al
sinds de tijd, dat de stad nog
tot de voormalige DDR
behoorde,
automobielfabrikanten
beleverd. Zo waren de
vroegere Wartburgs, die
werden geproduceerd in Das
Automobielwerk Eisenach
(AWE), al in de grondverf
gezet met milieuvriendelijke,
kathodische elektrolak van
Herberts. Het lag voor de
lakfabrikant uit het Duitse
Wuppertal dan ook voor de
hand om ook Opel Eisenach
GmbH te beleveren met
oplosmiddelarme lakken.
R4 Fourgonette die keurig
werd opgevolgd door de
huidige Express.
Van der Boom sloeg in de
tussentijd haar vleugels
verder uit. Niet alleen werden
subdealers in de omringende
plaatsen aangesteld, ook
breidde het bedrijf verder uit
met twee zelfstandige
vestigingen. In juli 1993 werd
het bestaande dealerschap in
Oisterwijk overgenomen en
daarna ingrijpend
gemoderniseerd, terwijl op 1
januari 1994 Van der Boom in
Goirle van start ging en daar
een volledig nieuw pand op
industrieterrein Tijvoort
neerzette.
De huidige Van der Boom-
organisatie speelt met ruim 50
medewerkers na 60 jaar
bestaan niet alleen een
belangrijke rol voor Renault
in Nederland, maar neemt
tevens een vooraanstaande
rol in binnen het Tilburgse
dealercorps.
Vanwege het 60-jarig bestaan
houdt Van der Boom een
weekendf eest voor het
personeel. Daarom zullen de
drie vestigingen aanstaande
zaterdag 28 september al om
15.00 uur gesloten zijn.
te kunnen begeleiden kent
Opel Eisenach sindsdien een
nauwe samenwerking met
deze lakfabrikant. Momenteel
levert Herberts maar liefst
zo'n 70 procent van alle
(watergedragen) autolokken,
die in Eisenach worden
gebruikt.
Voor het spuiten van nieuwe
auto's beschikt Opel
Eisenach over één van de
modernste spuitinstallaties
ter wereld. Al voor de bouw
van deze installatie stond
vast dat hierin nog uitslui
tend zou worden gewerkt met
watergedragen laksystemen.
Hiermee wilde men een
aanzienlijke reductie
bewerkstelligen in de uitstoot
van schadelijke
oplosmiddelen, met name bij
het spuiten van metallic
lakken. Herberts heeft voor de
bouw van de nieuwe
spuitinrichting en voor de
heeft daar nog nooit iemand
anders aan gedacht? Verder
bevinden zich aan de
zijkanten van de
bagageruimte afsluitbare
opbergvakken en twee diepe
ruimtes waar flessen in
geplaatst kunnen worden.
Achterin zijn drie losse
stoelen geplaatst. Deze
kunnen bij de duurdere
varianten worden
verschoven. Het middelste
exemplaar kan 17 centimeter
naar voren of achteren en de
twee buitenste stoelen 14
centimeter. Hierdoor kan net
als bij de Twingo voor extra
beenruimte of meer
bagageruimte worden
gekozen. Afhankelijk van de
uitrustingsvariant zijn de
rugleuningen verstelbaar en
voorzien van hoofdsteunen.
De stoelen kunnen
vooroverklappen en kunnen
ook in z'n geheel worden
uitgenomen. Onder de stoelen
bevindt zich een groot
opbergvak in de 'dubbele
bodem'. Ook kan de dubbele
bodem tussen de voor- en
achterstoelen worden
gebruik. Met behulp van een
hendeltje opent men twee
hakel
Verd
s 1,91
31 va;
1tW