60 jaar Van der Boom Renault Mégane Scenic en sedan Betaalbare ruimte Peugeot 406 als Break en Coupé Weerspiegeling van de Tilburgse historie Qvan der boom Watergedragen blanke lak bij Opel i SLER RENAULT \en URG inani DE AUTOMAAT - Donderdag 26 september 1996 - pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER I996 pagina 6 enteam s jang Showroom )P ZAND Vooraanstaand 40 jaar Renault-dealer luari 10,. •nie korting Vervolg van pag. 1 agon Vervolg van pag. 1 Bagageruimte >pk egen meerprijs van erde Het nrdeel k- u voor, forker, >Zand 56 39 93 bebouwinc waarna ni wuiui gele meerprijs ongeacht iaat tback 00,- 1 tot in de ig- die comt >i dit k. In dat in de sinds het prille n betrokken ERELDMERK lit rnd kon idrijf tos en Half jaren zestig was de 'rek' er in de Van Hogendorpstraat volledig uit. Medio 1965 kocht ïrug, dan xl al snel Tilburg Goirkestraat 25 Tel. (013) 536 40 11 Oisterwijk Beneluxstraat 8 Tel. (013) 528 39 05 Goirle Nobelstraat 7 (ind. Tijvoort) Tel. (013) 534 12 61 De Renault Dealer in het Hart van Brabant uitbreiding van de werkplaats gerealiseerd met een oppervlakte van 600 Polychroom Renault gaat de Scenic in Nederland in twee uitrustingsniveau's leveren. De RN-uitgave heeft onder meer centrale vergrendeling met afstandsbediening, stuurbekrachtiging, derde remlicht en getint glas. De RN is ook als Alizé verkrijgbaar met airco en een bekrachtiging k (60/40) Dakrail Vakmanschap en service als traditie. AUTOBEDRIJVEN Bergruimte De bagageruimte van de Scenic heeft een inhoud van 410 liter en dat is voor een middenklasse auto van dit formaat heel behoorlijk. geval staan de stoelen in de achterste stand en is de hoedenplank op zijn normale plek te vinden. Deze hoedenplank kan echter ook halverwege de bagageruimte worden gehangen. Waarom eigen luxeniveau met onder meer lichtmetalen velgen met brede banden, koplampsproeiers, uitlaatsierstuk, tweede airbag, boordcomputer, elektrisch bediende voorstoelen met geheugen, stoelverwarming, audio- installatie met CD-wisselaar en portierpanelen deels met leer bekleed. De zogenaamde klepjes in de vloer. Kinderen bergen hieronder hun speelgoed op. De rugleuningen van de voorstoelen zijn voorzien van klaptafeltjes. Verder zijn er portiervakken op alle vier de deuren, een dashboardkastje en een lade onder de bestuurdersstoel. Wie met vier personen van de Scenic gebruik maakt, kan de middelste stoel verwijderen en de twee buitenste exemplaren wat meer naar binnen plaatsen. Kortom, de interieurmogelijkheden zijn zo divers dat bij de Scenic nooit gesproken mag worden van een Mégane vijfdeurs waarbij simpelweg het dak is verhoogd. vierkante meter. De ingc was te vinden aan het Textielplein. Het taxibedr groeide door tot tien auto was 24 uur per dag bereikbaar. Verder werden de activiteiten nog eens uitgebreid met een takel-en bergingsdienst. De uitbreiding van het bedrijf resulteerde in januari 1956 tot het verkrijgen van het Renault volledig gelijk aan dat van de vijfdeurs. In de basis RL- uitvoering levert Renault de 1.4 voor f.30.695,= en de 1.9 diesel voor f.34.175,=. De RN- uitgave is er met alle motoren variërend van f.32.825,= voor de 1.4 tot f.40.195,= voorde 1.9 turbodiesel. De RT-uitvoering kost f .36.925,= als 1.6 en f.38.745,= als 2 liter. Als we de autohistorie van Tilburg bekijken, dan zijn er nog een handjevol autobedrijven te noemen die al meer dan dertig jaar van de partij zijn. Gaan we nog verder in de geschiedenis ter wordt dat aantal tot een minimum gereduceerd. De wortels van de huidige Renault- dealer Van der Boom gaan terug jaren dertig Begin jaren dertig had het gezin Van der Boom twee bronnen van inkomsten. Vader Karei was chauffeur bij een steenfabriek en moeder verdiende bij als naaister dealerschap. Dat betekent dat Van der Boom niet alleen anno 1996 60 jaar bestaat, maar tevens 40 jaar Renault- dealer is. De achterbumper heeft een diepe uitsparing, zodat de tildrempel plezierig laag is gehouden. Al bij al heeft de Scenic een moderne uitstraling die veel mensen zal aanspreken. Een grappig detail is dat de voorschermen volledig uit kunststof zijn gemaakt en zodoende tegen een stootje kunnen. In het interieur heeft Renault de nodige fantasie verwerkt. Het dashboard is vrijwel gelijk aan dat van de andere Mégane-modellen. Alleen is de bovenkant verlengd en wordt de console lager doorgetrokken. Vanwege het grotere interieurvolume is het ventilatiesysteem aangepast en kent met name een grotere capaciteit en uitstroomopeningen naar achteren. leen Van der Boom e met zijn tijd mee, dat -It zelf natuurlijk iii^ellenprogramma --ij wel constant =,ingen en dwingen. In steeds t segmenten ging jigant een 1 spelen, zoals ijf, R9/ll,21,25 Geleidingsarmen De Renault Mégane Scenic maakt gebruik van het onderstel dat we kennen van de zwaarder gemotoriseerde vijfdeurs Mégane. Dat betekent dat we achter vier geleidingsarmen vinden die zorgen voor een goede combinatie van comfort en het probleemloos vervoeren van zware lading. Overhellen in bochten is er nagenoeg niet bij en de stabiliteit van de auto is verbluffend goed. Het uitzicht rondom is royaal vanwege de hoge zit, en alhoewel de neus totaal niet zichtbaar is, is deze compacte MPV goed in te schatten. Prijstechnisch vormt de Scenic voor veel mensen die in hun dromen graag een ruimtewagen zouden willen rijden, een verademing. De prijslijst start bij f.35.975,= voor de 1.4 RN. Wie liever de 1.6 liter heeft is in dezelfde uitgave f.37.025,= kwijt. Met airco en airbag komt de Alizé- uitgave op f.39.995,=. Wie voor meer luxe kiest is f.39.925,= kwijt voor de 1.6 RT, een auto die als 2 liter f.41.745,= moet opbrengen. De turbodiesel kan als RN en RT worden gekozen voor respectievelijk f.43.895,= en f.46.795,=. Voor een specifieke doelgroep brengt Renault vanaf december ook de Mégane sedan op de markt. Deze auto heeft een enorme kofferruimte met 510 liter inhoud en dat is nog zonder de extra opbergruimte direct achter het reservewiel. Het motorenprogramma is Deze 'hobby' groeide in 1936 uit tot een bedrijf. Op 1 januari 1936 werd Boomtax gesticht. Enkele jaren later had Boomtax een wagenpark van vier automobielen. Maar de activiteiten breidden zich al snel uit. Vanaf augustus 1936 ging men van start met het repareren van auto's voor derden. Na de Tweede Wereldoorlog werden beide activiteiten voort gezet, maar vooral het garagebedrijf werd verder uitgebouwd. In 1954 werd achter het pand aan de Van Hogendorpstraat een ng werd gesloopt, lieuwbouw van een uiterst moderne showroom van start kon gaan. Deze showroom met een oppervlakte van 1200 vierkante meter was in 1979 helemaal gereed en vormt nog steeds een van de belangrijkste afdelingen van het huidige bedrijf. Van der Boom een voormalig fabriekspand aan de Goirkestraat om daar in 1966 alle activiteiten naar te verplaatsen. Vanuit dit aanzienlijk grotere pai Van der Boom op de massamotorisatie, die in heel het land, maar ook in Tilburg op gang was gekomen, inhaken. Na de Renault 4 CV en Frégate, waaruit het programma in de jaren vijftig bestond, kwamen de zeer succesvolle Dauphine en voorwielaangedreven R4. Meer automobilisten, hadden ook meer eigen specifieke wensen en eisen en Renault voldeed daaraan door een steeds groter assortiment. Niet zelden was het merk trendsettend zoals met de R4, R16, R5, Espace, Twingo en binnenkort de Mégane Scenic. Door trendsettend te zijn en met name zeer zuinige compacte auto's te bouwen, overleefde Renault relatief gemakkelijk de oliecrisis in de jaren 1973-1974. Van der Boom kon alleen uitbreiden door het pand van de 'buurman' aan te kopen en dat gebeurde in 1977. Een groot deel van de bestaande Sinds kort is de lakfabrikant Herberts exclusief leverancier van de watergedragen blanke lak Herberts Aqua-Clear aan de Opel-fabriek in Eisenach. Hiermee is dit vooralsnog de enige automobielfabriek ter wereld waarvan de spuitafdeling volledig is overgeschakeld op deze milieuvriendelijke blanke laktechnologie. Gezien de zeer goede ervaringen met het gebruik hiervan gaat Herberts er vanuit dat deze technologie binnen niet al te lange tijd ook bij andere autofabrikanten zal worden ingevoerd. Herberts is s'11’ begin nauw geweest bij de ingebruikname van de nieuwe watergedragen laktechnologie. Om het gehele spuitproces optimaal bestuurdersairbag. De RT- uitvoering is completer met een bestuurdersairbag, hoofdsteunen achterin, toerenteller, elektrisch bediende ruiten en buitenspiegels, buitentemperatuurmeter, verstelbaar stuur, mistlampen voor en de extra opbergruimtes in de vloer en opberglade onder de bestuurdersstoel. Een leuke optie is de zogenaamde polychrome bekleding bij de RT. In dat geval hebben alle stoelen een andere kleur, net zoals bij het Scenic-prototype uit 1991. Deze grappige voorziening kost slechts f.350,= extra. Het motorenaanbod is royaal. Aan de basis staat een 1,4 liter van 75 pk die de 1190 kg zware auto naar de 160 km/u helpt en zorgt voor een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 16,2 seconden. De 1,4 liter valt in de praktijk absoluut niet tegen en zal onder Nederlandse omstandigheden meer dan goed voldoen. De 90 pk sterke 1,6 liter is echter merkbaar krachtiger en ook nog wat stiller. De top van 170 km/u is plezierig, de acceleratie in 13,7 seconden uiterst bruikbaar. De 1,6 liter is er met vijfbak of een viertraps automaat. De 2 liter van 115 j is de meeste sterke krachtbron, ook naar keuze handgeschakeld of met automaat. Verder levert Renault de 1,9 liter turbodiesel van 95 pk die uitstekend bij het familiaire karakter van de auto past. Zonder rumoerig te zijn trekt deze motor door naar de 174 km/u en heeft 12,9 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken. Een ongeblazen 1,9 liter diesel volgt in 1997. voor een textielzaak. Van de keurig gespaarde centen werd in 1932 een auto gekocht, waarmee Van der Boom in zijn vrije tijd taxidiensten uitvoerde. Familiale-uitvoering met een extra bankje dat tegen de rijrichting in is geplaatst, wordt geleverd tegen js op de SL en ST it de gekozen motor. Een tweede uitbreiding van de 406-reeks is de Break, een auto die de 405 Break gaat vervangen. De 406 is met een lengte van 4,725 meter behoorlijk gegroeid en daardoor kan in de bagageruimte een extra bankje worden gezet dat plaatsbiedt aan twee kinderen. De vormgeving i de achterzijde lijkt wat op i van de Xantia Break en koi uitermate keurig, maar weinig fantasievol over. De auto beschikt over een brede achterklep die tot een uitsparing in de bumper opengaat. Het leveringsprogramma van de Break zal in Nederland maar liefst uit dertien verschillende motor/uitrustingsvarianten gaan bestaan. Motorisch kan er worden gekozen uit de 1,8 en 2 liter zestienkleppers, de 1,9 en 2,1 liter turbodiesels en de 2 liter turbo. Dat komt neer op het totale huidige programma exclusief de basis 1,6 liter. Daarbij komt dan nog de ongeblazen 1,9 liter diesel van 76 pk en de nieuwe 2,9 liter V6 van 194 pk. Verder zijn er vier uitrustingsniveau's, waarvan we de SL, ST en SV reeds kennen. De V6 krijgt een Niet alle groeide deed Renault zei ook. Het modelie onderging vrij v. verbeteringen vemieuwi..., meer markt sorT’ de Franse gia_. belangrijke rol met de Supervij en Espace. Ook de historische, maar nog steeds unieke Renault 4 bleef tot ver in de jaren tachtig leverbaar. Daarnaast drukte Renault op het bestelautosegment een belangrijke stempel; aanvankelijk met de Goelette en Estafette, later de Trafic en Master en niet de vergeten de invoering van de applicatietechnieken nauw samengewerkt met de Opel- fabriek en met de producent van de spuitinrichting. De automobielstad Eisenach is geen onbekend werkterrein voor Herberts. De lakleverancier heeft hier al sinds de tijd, dat de stad nog tot de voormalige DDR behoorde, automobielfabrikanten beleverd. Zo waren de vroegere Wartburgs, die werden geproduceerd in Das Automobielwerk Eisenach (AWE), al in de grondverf gezet met milieuvriendelijke, kathodische elektrolak van Herberts. Het lag voor de lakfabrikant uit het Duitse Wuppertal dan ook voor de hand om ook Opel Eisenach GmbH te beleveren met oplosmiddelarme lakken. R4 Fourgonette die keurig werd opgevolgd door de huidige Express. Van der Boom sloeg in de tussentijd haar vleugels verder uit. Niet alleen werden subdealers in de omringende plaatsen aangesteld, ook breidde het bedrijf verder uit met twee zelfstandige vestigingen. In juli 1993 werd het bestaande dealerschap in Oisterwijk overgenomen en daarna ingrijpend gemoderniseerd, terwijl op 1 januari 1994 Van der Boom in Goirle van start ging en daar een volledig nieuw pand op industrieterrein Tijvoort neerzette. De huidige Van der Boom- organisatie speelt met ruim 50 medewerkers na 60 jaar bestaan niet alleen een belangrijke rol voor Renault in Nederland, maar neemt tevens een vooraanstaande rol in binnen het Tilburgse dealercorps. Vanwege het 60-jarig bestaan houdt Van der Boom een weekendf eest voor het personeel. Daarom zullen de drie vestigingen aanstaande zaterdag 28 september al om 15.00 uur gesloten zijn. te kunnen begeleiden kent Opel Eisenach sindsdien een nauwe samenwerking met deze lakfabrikant. Momenteel levert Herberts maar liefst zo'n 70 procent van alle (watergedragen) autolokken, die in Eisenach worden gebruikt. Voor het spuiten van nieuwe auto's beschikt Opel Eisenach over één van de modernste spuitinstallaties ter wereld. Al voor de bouw van deze installatie stond vast dat hierin nog uitslui tend zou worden gewerkt met watergedragen laksystemen. Hiermee wilde men een aanzienlijke reductie bewerkstelligen in de uitstoot van schadelijke oplosmiddelen, met name bij het spuiten van metallic lakken. Herberts heeft voor de bouw van de nieuwe spuitinrichting en voor de heeft daar nog nooit iemand anders aan gedacht? Verder bevinden zich aan de zijkanten van de bagageruimte afsluitbare opbergvakken en twee diepe ruimtes waar flessen in geplaatst kunnen worden. Achterin zijn drie losse stoelen geplaatst. Deze kunnen bij de duurdere varianten worden verschoven. Het middelste exemplaar kan 17 centimeter naar voren of achteren en de twee buitenste stoelen 14 centimeter. Hierdoor kan net als bij de Twingo voor extra beenruimte of meer bagageruimte worden gekozen. Afhankelijk van de uitrustingsvariant zijn de rugleuningen verstelbaar en voorzien van hoofdsteunen. De stoelen kunnen vooroverklappen en kunnen ook in z'n geheel worden uitgenomen. Onder de stoelen bevindt zich een groot opbergvak in de 'dubbele bodem'. Ook kan de dubbele bodem tussen de voor- en achterstoelen worden gebruik. Met behulp van een hendeltje opent men twee hakel Verd s 1,91 31 va; 1tW

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 31