Fiat Marea Weekend HLX SZ Technische vooruitgang Wederom Suzuki De nieuwe Daihatsu Valéra nog scherper geprijsd Klant profiteert van succes Auto Noordhoek Mystery Shopper van Autovisie bezocht Zuid-Oost voor Rijschool Sylvia Bechtold TEST 'M T nl TEST 'M •7 'tö/J 550,- 0 ,u,,1Kï^h™7 en o s d r bv I^ITO •f z DE TILBUHübt tvuenicn ut au i umaa i - Donderdag 26 september 1996 - pagina 3 996 pagina 2 in en >...1996 p.o.a. 82x75,65 147 pk bij bij 90 km/u liter/100 blauw.. BENZ ri 013/5321405 s Technische gegevens: Configuratie Fiat Marea to 5 A U T T E T ISTER Merk en type: 2.0 HLX Aantal cilinders: 5 in lijn Cilinderinhoud: 1998 cc EEK SPORT .1989 .1992 .1993 .1990 .1990 .1991 '98' .1986 .1987 .1986 1993 .1987 >ak die iiening reen toor liter/100 Prijs: ie >1.6 reuze 1988 .1994 .1994 .1991 .1991 .1990 .1988 .1988 .1989 .1994 ..1996 ..1996 ..1996 drijf Tilburg U-SJL1 stil in het interieur van de nieuwe Nissan Primera: Fiat levert de Marea in ons land als 1.6 en 1.8 liter 4 cilinder, 1.9 liter turbodiesel rustiger overkon uiteinde Brein 4500 tr/min sngte 4,49 11 meter 5 kg snelheid sling, i s er de die nu ^>eat is de partij en te le me e. De p.o.a. p.o.a. p.o.a. (2x) 1992-1994 1986 1986 1989 1994 1995 1995 1996 1991 1991 „...1990 le y Shopper jurgse id-Oost sorwerpen over een md worden Wie graag aan de heeft surig een zitje lak. De rolhoes heel zich voor int die een auto wil aanschaffen jebruikte auto het weggedrag van de nieuwe Nissan Primera: al deze ook nog .A> Het remsysteem bestaat HLX uit vier schijven terwijl ABS als electi brein in noodgevallen assisteert. De vijfcilindermotor heeft een fraai geluid en zorgt voor goede prestaties, maar vraagt tegelijk een offer in de vorm van 1 liter benzine voor iedere 9,5 kilometer en dat is een waarde die met een 4 cilinder 2 liter veel beter kan. Een heel sterk punt van de nieuwe Fiat Marea is het scherpe prijsniveau. De 2.0 gjar^a g e DENISSEN liefst zes verschillende prijzen te winnen. Zo maakt men kans op een gratis reconditioneringsbeurt, een radio met CD-speler, een volle tank, een diner voor twee, f.500, contant of een weekend Parijs met bezoek aan Eurodisney. Kopers van een gebruikte auto boven de f.7.500,= hebben altijd één.van deze zes prijzen. Boring x slag: mm Vermogen: 6100 tr/min Koppel: 186 Nm bij 41 Afmetingen: len< meter, breedte 1,7411 Gewicht: 1315 kg Prestaties: topsnelheid 205 km/u acceleratie 0-100 km/u in 9,3 sec. Verbruik: 7,2 liter/100 km bij 120 km/u 8,8 I km stadsverkeer 11,1 I km f.49.950,= G A R,A G E DENISSEN Kijken we naar het Fiat-programma anno 1996 en dat van zo'n vijf jaar geleden, dan is er een hoop veranderd. Niet alleen hebben we te maken met modellen die er weer eens gedurfd en origineel uitzien, maar ook op het gebied van de techniek is er bij het Fiat-concern het nodige gewijzigd. De nieuwe Marea is daarvan een duidelijk voorbeeld. We reden de Weekend met 2 liter motor. Dashboard In het interieur is de binding met de Bravo/Brava nog het meest duidelijk. De Marea heeft namelijk hetzelfde dashboard. Het instrumentarium bestaat uit twee halfronde klokken die in elkaar grijpen en informatie geven over snelheid en toerental. Twee kleinere instrumenten geven de brandstofvoorraad en de De Marea is Fiat's nieuwe telg in de hogere middenklasse. Het merk koos daarbij voor een wat ongebruikelijk concept. De Marea deelt namelijk zijn onderstel en techniek met de Bravo/Brava, de drie- en vijfdeurs middenklasser. Wat formaat betreft kan de Marea als sedan echter makkelijk concurreren met bijvoorbeeld de Opel Vectra. it bij de m rondom, .tronisch aan en werd daar zo naar tevredenheid behandeld door de verkoper dat het artikel in Autovisie eigenlijk niets dan lof is. "Vrijwel tegelijkertijd met mij arriveert een jonge, goed geklede verkoper bij de auto die mij enthousiast begroet...Zonder de folder te raadplegen kan de verkoper de verschillen oplepelen met een nieuw actiemodel van de Cordoba dat binnenkort leverbaar wordt...Ten einde met hem een afspraak te De nieuwe Alhambra ruimtewagen van Sea uiteraard ook van de T is in de showroom U 3, bewonderen in de meest aterdag 28 sep- luxueuze uitgave. De ibruikte auto Alhambra is al verkrijgbaar vanaf f.53.995,= met een 2 liter benzinemotor. kan eenvoudig worden verwijderd en wie dan de achterbank in twee delen neerklapt, krijgt een bagagevolume van 1550 liter en dat is goed voor een hele berg spullen. Kijken we nog even naar de buitenzijde, dan zien we direct dat de HLX een zeer uitgebreide auto is met standaard zesspaaks lichtmetalen velgen, meegespoten bumpers, portiergrepen, buitenspiegels en stootstrips, mistlampen in de voorbumper en koplampsproeiers. Het front lijkt sterk op dat van de Bravo/Brava, maar door toepassing van andere koplampen en een grijs omlijnde grille is de uitstraling gewijzigd. HLX Weekend kost f .49.450,= en dan heeft men het topmodel met alle denkbare voorzieningen. De Weekend begint als 1.6 SX bij f.36.450,= en ook dan heeft men een plezierig complete auto. Daartussen vinden we nog de 1.8 ELX voor f.40.450,=. Wie de extra ruimte van de Weekend niet nodig heeft is prima bediend met de sedan, dit start bij f.34.950,= voor de SX. Ook is er een brede ke uit dieselmotoren, bij de Weekend variërend van de 75 pk 1.9 Tds SX voor f.40.450,= tot f.51.450,= voor de 5 cilinder 2.4 Tds HLX. Dit jaar werd het rayon van Seat-dealer Auto Noordhoek uitgebreid met een deel van het buitengebied van Tilburg. Daardoor werd de zogenaamde jaartaak, de schatting van de importeur van het aantal te verkopen nieuwe auto's, verhoogd. In de afgelopen jaren wist Autc Noordhoek deze jaartaak regelmatig te verdubbelen of zelfs te verviervoudigen. De extra grote jaartaak voor 1996 is inmiddels ook weer verdubbeld. Daarom wil deze actieve Seat-dealer tegelijk met de introductie van de Alhambra ruimtewagen iets speciaals doen voor de klanten. Iedereen die op donderdag 26, vrijdag 27 of zaterdag 28 sep- tember een cjebx umio uuiu koopt, mag plaatsnemen aan de roulette-tafel. Er zijn maar Marea 2.0 HLX weegt 1315 kg. De topsnelheid ligt boven de 200 km/u en de acceleratie van 0 tot 100 km/u duurt 9,3 seconden. De krachtontwikkeling van de motor gaat behoorlijk geleidelijk, waardoor de auto en zelfs trager >mt dan de stopwatch delijk duidelijk maakt. verlichting loopt over in de dakrailings, die op iedere versie standaard zijn. Om de toegang tot de laadruimte zo royaal mogelijk te maken, past Fiat bij deze stationwagon een voor het merk bekende constructie toe met een klep in twee delen. De grote vijfde deur is van buitenaf te openen en biedt een flinke toegang tot de bagageruimte die onder de afdekhoes een inhoud heeft van 500 liter. De tildrempel kan echter nog verder worden verlaagd door de onderkant open te klappen.Tevens wordt dan de lengte van de laadvloer verlengd en kunnen langere voc korte afstai vervoerd. V waterkant zit, i bovendien ket onder een afdc Achterlichtunits Fiat levert de Marea als sedan en als zeer aantrekkelijke Weekend. De Weekend is niet alleen aantrekkelijk vanwege zijn extra bagagemogelijkheden, maar ziet er ook heel aardig uit. De achterlichtunits zijn naast de achterruit geplaatst en verdeeld in drie sectoren. De grijze omlijsting van deze Het landelijke autoblad Autovisie heeft een zogenaamde Mystery Shopper in dienst. De man of vrouw bezoekt dealerbedrijven in he Nederland en doet zi als een normale klar nieuwe ai en een ge. inruilen. Kort geleden deed de vrouwelijke Mystery S van Autovisie de Tilbi Seat/Saab-dealer Zuic motortemperatuur weer. De console steekt als een soort van tong het interieur in en herbergt onder meer de standaard radio- cassettespeler, uitstroomopeningen, bediening van verwarming, ventilatie en airconditioning, een asbak met aansteker en centraal de knop waarmee de alarmverlichting in gang wordt gezet. In het stuurwiel is een airbag opgenomen, terwijl aan de randen knoppen zijn aangebracht waarmee diverse radiofuncties kunnen worden bediend. De HLX heeft bovendien een passagiersairbag. Opbergruimte is er onder meer in het dashboardkastje, de portiervakken, in een vak bij de versnellingspook en links naast de stuurkolom. Het meubilair van de HLX is net als een deel van de deurpanelen bekleed met velours. De stoelen hebben een relatief korte zitting, die vanwege een meer dan voldoende verstelbaarheid toch een goede steun bieden. Hoofd- en beenruimte zijn op alle plaatsen genoeg voorradig. In de rugleuning van de achterbank zijn een hoofdsteunen geïntegreerd die kunnen worden uitgeschoven, maar voor volwassenen veel te laag staan. De portieren en achterklep worden centraal vergrendeld met een afstandsbediening in de sleutel. Tegelijk wordt dan de wegrijbeveiliging en het alarm ingeschakeld. De vier portierruiten worden net als de spiegels elektrisch bediend. De Valéra is een familiewagen bij uitstek en wordt geleverd in een SGi- en een SRi-uitvoering. Een totaal nieuw onderscheidend front geeft de Valéra een modern en vrolijk aanzicht. Daarnaast is de Valéra voorzien van nieuwe stijlvolle wieldoppen. De Goirlese Autorijschool van Sylvia Bechtold heeft het als eenmansbedrijf zo druk, dat zij per jaar zo'n 100.000 kilometer aflegt. Sylvia geeft als één van de redenen hiervoor dat het publiek de voorkeur geeft aan een vrouw als instructrice. Zij heeft inmiddels diverse Suzuki's van het type Swift gereden, maar heeft bij de meest recente aanschaf gekozen voor een Baleno sedan met 1,8 liter motor. "Veiligheid staat bij mij voorop, zowel voor mijn leerlingen als mezelf. Met zijn dubbele airbag en side protection voldoet de Baleno prima aan deze wens. Maar ook stuurbekrachtiging en elektrisch bediende ramen en spiegels zijn voorzieningen die het autorijden voor mij en mijn leerlingen een stuk aangenamer maken", aldus Sylvia. De keus viel wederom op Suzuki-dealer Gijsbers in Tilburg. Sylvia: "Ik ben zeer tevreden over de excellente en vakkundige service van Gijsbers. Als autorijschool moet je namelijk wel op een dealerbedrijf kunnen vertrouwen en Gijsbers is daarbij voor mij 'op en top'." stuurbekrachtiging en elektrisch verstelbare buitenspiegels. Naast extra's heeft Daihatsu c een zeer scherpe prijs van j 25.495,- voor de SGi-versie kunnen realiseren. Met onder andere elektrisch bedienbare ramen en centrale deurvergrendeling SRi-uitvoering c.„ 27.995,- kost. Met de komst van de Fiat Marea is het modellenprogramma van deze Italiaanse gigant voor een belangrijk deel vernieuwd. Fiat laat de hogere segmenten over aan Alfa en Lancia. De Marea Weekend is een uiterst betaalbare en zeer compleet uitgerust auto met veel interieurmogelijkheden. Bij de 2.0 HLX gooit alleen het brandstofverbruik wat roet in de ogen. Voor een nog betere wegligging en dus meer veiligheid is de carrosserie van de Valéra stijver gemaakt. Daarnaast is het interieur voorzien van vernieuwde, fleurige bekledingstoffen en standaard uitgerust met kunnen maken voor een proefrit haalt de verkoper i visitekaartje uit zijn kanto, dat hij samen met een brochure en een prijslijst aan mij overhandigt. Als ik tevreden over de manier waarop ik te woord ben gestaan in mijn goed in te ruilen auto naar huis rijd, vraag ik mij af of de Seat Cordoba ook met airconditioning leverbaar is." Luiden enkele zinnen uit het artikel. (twee vermogens), 2.4 liter 5 cilinder turbodiesel en de door ons gereden 2 liter 20- klepper. Iedere cilinder heeft 4 kleppen, zodat we hier inderdaad met een vijfcilinder te maken hebben. De motor komt tot een maximaal vermogen van 147 pk bij 6100 tr/min en brengt een keurig koppel van 186 Nm bij 4500 tr/min naar de krukas. De motor maakt een zeer herkenbaar, plezierig en krachtig geluid. De voorwielen worden aangedreven via een handgeschakelde vijfbc een redelijk exacte bedi kent. Een automaat is vooralsnog niet in het programma opgenomen. De wielophanging heeft een bekende configuratie met voor McPherson veerpoten en een stabilisatorstang. Achter zien we getrokken wieldraagarmen en eveneens een stabiliserende verbinding. De auto is hierdoor typisch Italiaanse geveerd. Dat betekent dat er sprake is van een heel behoorlijk comfortniveau, maar dat er in de verte de sportiviteit nog aanwezig is. Dat past natuurlijk ook wel bij deze topmotorisering. De niéuwe/Dalhatsum Valéra vanmmijn Wouw

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 27