7Z7Z RENAULT MEGANE EDAN PEUGEOT 406 ALS BREAK EN COUPE n Betaalbare ruimte DEBUUT VOOR HONDA PRELUDE IN PARIJS DAGEN TOT HET JAAR 2000 K'l FOTOGRAFIE Bijlage van: De Tilburgse Koerier 1 1 1 SR sr I ayo pagina d< Oplage: 100.400 Donderdag 26 september 1996 06 HL 321 &n ken is de Lees verder pag. 7 orbo. ali en. loor ige 1 sn Tony Vos Deze week Lees verder pag. 7 Auto-test Lees verder Fiat Marea in dit nummer CHEN. pag. 3 pag. 7 o.a.: Je voelt je lekkerder in een Peugeot Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-4634355 60 jaar Van der Boom agd [king lijk i nu al Jaargang 8 Nummer 37 Modelvarianten De nieuwe Scenic is met een [eot in sr de flUTOCENTRUM COLLRRIS TILBURG BV De/GutoMaat -H -n—m introduceert Peuge de 406 in novembei nieuwe 2,9 liter V6 die door PSA en Renault gezamenlijk is ontwikkeld. "De ruimtewagen is in de Verenigde Staten zo'n enorm succes geworden, omdat deze voor Amerikaanse begrippen 'middenklasse' auto's gekocht worden door gezinnen. In Europa bevinden ruim tewagens van Amerikaans formaat zich in de topklasse en trekken daar vooral een zakelijke koper." Zo verklaarde de president directeur van Renault de keuze voor een compacte ruimtewagen bij de introductie van de Mégane Scenic. Opd I stoot De noviteiten op de Peugeot-stand van de Parijse autotentoon stelling staan volledig in het teken van de 406, coupé. Deze fraaie tweedeurs komt in maart/april beschikbaar, terwijl de Break al in januari te die tot nu toe uitsluitend koop is. Bovendien als vierdeurs sedan in de showroom staat. Het modellenprogramma zal binnen enkele maanden worden uitgebreid met de Break en een door Pininfarina getekende Overigens is bet nu vrijwel zeker dat het TWR Arrows team volgend seizoen over nieuwe krachtbronnen beschikt. Hoewel Ford ook nog als kanshebber aangemerkt wordt, kunnen we er bijna zeker van zijn dat het gaat om Yamaha motoren. De/utolaat Vanaf 7 oktober hebben de Nederlandse Renault-dealers de Mégane Scenic in huis. De auto staat op het inmiddels bekende onderstel en is een directe vertaling van het Scenic-prototype dat in 1991 op diverse autotentoonstelling te zien was. Vjj Met de nieuwe Prelude zet Honda wederom haar sportcoupé-traditie voort. De auto is iets groter geworden dan de huidige generatie en biedt op de achterbank plaats aan twee kinderen (2+2). De bagageruimte is met 25 liter toegenomen. Verder heeft men bij het interieurontwerp sterk gekeken naar de ergonomie en is het comfort en gebruiksgemak verbeterd. Ook de stijfheid van de carrosserie nam toe. De nieuwe Prelude wordt leverbaar met twee motoren, die bekend zijn. De 2 liter 16- klepper met enkele nokkenas levert een vermogen van 131 pk, terwijl de 2,2 liter met dubbele nokkenas en VTEC maar liefst 185 paardekrachten aan de voorwielen afleverd. Nieuw is een viertraps automaat, de zogenaamde Sequential SportShift, waarbij de bestuurder kan kiezen voor De beste niet-Williams rijder in Portugal was Michael Schumacher, die een fraai duel met Jean Alesi leverde en zijn Ferrari voor de Benetton over de meet wist te sturen. De top- zes werd afgerond door het tweede Ferrari-Benetton koppel Irvine en Berger. Jos Verstappen kwam helaas niet aan de finish. In de 48ste ronde begaf de Hart motor het en gehuld in een dikke rookwolk parkeerde Jos zijn Arrows aan de zijlijn. Geheel volgens de verwachtingen wonnen Hans-Joachim Stuck en Thierry Boutsen in hun Porsche 911GT1 de negende race voor de BPR sportwagen serie. Op de tweede plaats eindigden Bellm en Weaver in hun McLaren F.l GTR, terwijl Jan Lammers en Cor Fuser respectievelijk de vijfde en de achtste plaats lieten noteren. Ray Bellm en James Weaver behielden de leiding in het kampioenschap. Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur zondag 29 september ITC te Mugello (I) Finale races te Zandvoort met o.a. Dutch, Ferrari- Porsche Challenge en Britse Formule 3 Dit was lettertype/tekenbreedte 1,10 - Uit.Let op: Instellen van tekenbreedte (17) en lettertype (1) moet handmatig. Deze automaat is overigens ook beschikbaar in de sedan. Het onderstel is voorzien van variabele dempingskarakteristiek en de stuurbekrachtiging werkt snelheidsafhankelijk. De uitrusting kan vrijwel alle denkbare zaken omvatten zoals een regensensor, elektrisch bediende stoelen met geheugen aan bestuurderskant, een audio- systeem met tien speakers, elektrisch bediende zijruitei en buitenspiegels en een chroom omlijst dashboard. De Peugeot 406 Coupé komt in een marktsegment waarin jaarlijks 120.000 auto's worden verkocht. Het Franse concern mikt hierbij op 10 procent marktaandeel. Tijdens het laatste weekend van de STW Cup, op een grauwe Nürburgring, bevestigde Emanuele Pirro zijn huidic suprematie in de Duitse serie voor tweeliter toerwagens. Zowel in de sprint als in de race zelf stuurde de Italiaan zijn Audi A4 naar de overwinning. De enige die Pirro kon volgen was Peugeot 406 rijder Laurent Aiello. Peugeot deed het als debutant dit jaar overigens bepaald niet slecht. Zowel bij de rijders als bij de merken legde men beslag op de derde plaats achter Audi en BMW. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. handmatig schakelen, uiteraard zonder te koppelen. Deze nieuwe bak is gebaseerd op het systeem dat bij de Honda NSX al langer wordt gebruikt. Verder past Honda geheel volgens verwachting de double wishbone wielophanging toe en heeft de Prelude 2.2 VTEC standaard vierwielbesturing met een electronische rege ling. Vanaf volgend jaar kan tegen meerprijs een Automatic Torque Transfer System worden geleverd, een actief differentieel dat in bochten het koppel op het buitenste aangedreven wiel verhoogt en hierdoor voor een nog betere stabiliteit zorgt. Wat vormgeving betreft past Honda op de nieuwe Prelude een meer Amerikaanse coupélijn toe met een duidelijke kofferbak. Opvallend is de vormgeving van de koplampen die hoger dan breed zijn. De Grand Prix van Portugal, afgelopen weekend verreden op het circuit van Estoril, werd een overwinning voor Williams- Renault coureur Jacques Villeneuve. De jonge Canadees had geen geweldige start maar reed een sterke aanvallende race en wist, mede door een wat snellere laatste pitstop zijn teamgenoot Damon Hill te passeren. Villeneuve behield met deze zege een kans op de WK titel. Hij moet dan echter wel de laatste Grote Prijs in Suzuka winnen en Hill mag daar niet scoren. Op het circuit van Brands Hatch werd dit weekend ook het BTCC afgesloten. De kampioen was ook daar reeds bekend - Audi coureur Frank Biela - maar de strijd was er niet minder om. De Zwitser Alain Menu mocht zich na een eerste en een vierde plaats vice- kampioen noemen en onze landgenoot Peter Kox was met een tweede en een zesde positie de beste BMW rijder op het Kentse circuit. lengte van 4,13 meter niet groter dan de vijfdeurs. De hoogte van 1,60 meter is echter fors en daarin vinden we vooral de ruimtewinst. Het uiterlijk past prima in de Mégane-familie, die in totaal straks zes verschillende modelvarianten zal gaan omvatten. Is de Scenic dan een vijfdeurs Mégane met een hoger dak? Neen, zo eenvoudig heeft de ontwikkelingsafdeling van Renault zich er niet vanaf gemaakt. De ervaring van ruim 12 jaar met de Espace is er nadrukkelijk in terug te vinden, zonder dat de Scenic een verkleinde Espace is. Zo staan de motorkap en de voorruit net niet in eikaars verlengde. De daklijn oogt bol, een effect dat wordt versterkt door de vorm van de zijruiten. Ön de flanken worden brede -„otstrips toegepast waarop de motorversie en de uitrustingsvariant te lezen zijn. De Scenic heeft een achterklep over de volle breedte van de auto, die uiteraard naar .F--*'" beneden iets smaller wordt vanwege de lichtunits die op de spatborden zijn geplaatst. Deze week had ik met een fotograaf een uitgebreide discussie over fotografie en wat een foto moet kosten. Ik kreeg een verhaal te horen over een speciale plaat die in opdracht gemaakt was in de Verenigde Staten. De foto toont een onder gaande zon die straalt over een prachtig landweggetje. Deze foto had de opdrachtgever maar liefst zestienduizend dollar gekost. Een flinke ploeg had dagen zitten wachten op het 'moment suprème' en dat moet nu eenmaal betaald worden. Ook sessies waarbij een fotograaf met een reeks modellen ver moet reizen, zijn peperduur. Anders wordt het als je op een bepaalde plek moet fotograferen en daarvoor beperkt de tijd hebt. Dat is de soort fotografie waarmee ik vooral te maken heb. Een introductie van een auto wordt op een gegeven tijdstip gehou den en alleen dan heb je de gelegenheid plaatjes te schieten. Regent het dan, ligt er sneeuw of is de zon te fel, jammer, maar meer mogelijkheden krijg je niet. Maar er zijn nog meer omstandigheden die een fotograaf kunnen tegenzitten. Zo zocht ik recent een plek om de foto's voor de wekelijkse test te maken. Ik kwam in een nieuwbouwwijk met relatief dure huizen, die redelijk bij het kaliber van de bijbehorende auto hoorde. De eerste plaat van de voorzijde was gemaakt, toen ik na het verzetten van de auto in kwestie door een dame werd aangespro ken die net met haar hondje kwam aangelopen. "Wie bent u", was de vraag. Ik maakte me bekend, zonder uitgebreid te vertellen wat ik aan het doen was. Of ik bij haar huis wilde weggaan. "Maar ik sta toch op de openbare weg", was mijn verweer. Ze vond het maar niets dat haar huis op de foto werd gezet, "dan gaat u maar naar de makelaar", vervolgde ze. "Maar mevrouw, wat heb ik aan een makelaar als ik een achtergrond zoek om een auto te fotograferen." Kwaad liep ze naar binnen. Verongelijkt stapte ik in de auto. Bij nader inzien was het huis eigenlijk best wel lelijk... De nieuwe 406 Coupé deelt het onderstel met de bestaande sedan. Het dak is alleen 5 centimeter lager, terwijl de auto aan de voorzijde 6 centimeter langer is geworden. Geen enkel onderdeel van het uiterlijk is gelijk aan de sedan. De koplampen kijken als gemene spleetogen, de voorschermen zijn enigszins bol en de achterlichten lopen aan de zijkanten sterk omhoog. Peugeot gaat de Coupé leveren in twee motorvarianten. De 135 pk sterke 2 liter 16-klepper en de nieuwe 2,9 liter V6 van 194 pk kunnen beiden worden gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak of een nieuwe viertraps automaat.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 25