7Z7Z
RENAULT MEGANE
EDAN
PEUGEOT 406
ALS BREAK EN COUPE
n
Betaalbare ruimte
DEBUUT VOOR
HONDA PRELUDE
IN PARIJS
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
K'l
FOTOGRAFIE
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
1 1 1
SR
sr I ayo pagina d<
Oplage: 100.400
Donderdag 26 september 1996
06 HL 321
&n
ken
is de
Lees verder pag. 7
orbo.
ali
en.
loor
ige
1
sn
Tony Vos
Deze week
Lees verder pag. 7
Auto-test
Lees verder
Fiat Marea
in dit nummer
CHEN.
pag. 3
pag. 7
o.a.:
Je voelt je lekkerder in een Peugeot
Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-4634355
60 jaar
Van der Boom
agd
[king
lijk
i nu al
Jaargang 8
Nummer 37
Modelvarianten
De nieuwe Scenic is met een
[eot in
sr de
flUTOCENTRUM
COLLRRIS TILBURG BV
De/GutoMaat
-H -n—m
introduceert Peuge
de 406 in novembei
nieuwe 2,9 liter V6 die
door PSA en Renault
gezamenlijk is
ontwikkeld.
"De ruimtewagen is in
de Verenigde Staten
zo'n enorm succes
geworden, omdat deze
voor Amerikaanse
begrippen
'middenklasse' auto's
gekocht worden door
gezinnen. In Europa
bevinden ruim
tewagens van
Amerikaans formaat
zich in de topklasse en
trekken daar vooral een
zakelijke koper." Zo
verklaarde de president
directeur van Renault
de keuze voor een
compacte ruimtewagen
bij de introductie van de
Mégane Scenic.
Opd
I stoot
De noviteiten op de
Peugeot-stand van de
Parijse autotentoon
stelling staan volledig
in het teken van de 406,
coupé. Deze fraaie
tweedeurs komt in
maart/april
beschikbaar, terwijl de
Break al in januari te
die tot nu toe uitsluitend koop is. Bovendien
als vierdeurs sedan in
de showroom staat. Het
modellenprogramma zal
binnen enkele maanden
worden uitgebreid met
de Break en een door
Pininfarina getekende
Overigens is bet nu vrijwel
zeker dat het TWR Arrows
team volgend seizoen over
nieuwe krachtbronnen
beschikt. Hoewel Ford ook
nog als kanshebber
aangemerkt wordt, kunnen
we er bijna zeker van zijn
dat het gaat om Yamaha
motoren.
De/utolaat
Vanaf 7 oktober hebben de
Nederlandse Renault-dealers
de Mégane Scenic in huis. De
auto staat op het inmiddels
bekende onderstel en is een
directe vertaling van het
Scenic-prototype dat in 1991
op diverse
autotentoonstelling te zien
was.
Vjj
Met de nieuwe Prelude zet
Honda wederom haar
sportcoupé-traditie voort. De
auto is iets groter geworden
dan de huidige generatie en
biedt op de achterbank plaats
aan twee kinderen (2+2). De
bagageruimte is met 25 liter
toegenomen. Verder heeft
men bij het interieurontwerp
sterk gekeken naar de
ergonomie en is het comfort
en gebruiksgemak verbeterd.
Ook de stijfheid van de
carrosserie nam toe.
De nieuwe Prelude wordt
leverbaar met twee motoren,
die bekend zijn. De 2 liter 16-
klepper met enkele nokkenas
levert een vermogen van 131
pk, terwijl de 2,2 liter met
dubbele nokkenas en VTEC
maar liefst 185
paardekrachten aan de
voorwielen afleverd. Nieuw is
een viertraps automaat, de
zogenaamde Sequential
SportShift, waarbij de
bestuurder kan kiezen voor
De beste niet-Williams
rijder in Portugal was
Michael Schumacher, die
een fraai duel met Jean
Alesi leverde en zijn Ferrari
voor de Benetton over de
meet wist te sturen. De top-
zes werd afgerond door het
tweede Ferrari-Benetton
koppel Irvine en Berger. Jos
Verstappen kwam helaas
niet aan de finish. In de
48ste ronde begaf de Hart
motor het en gehuld in een
dikke rookwolk parkeerde
Jos zijn Arrows aan de
zijlijn.
Geheel volgens de
verwachtingen wonnen
Hans-Joachim Stuck en
Thierry Boutsen in hun
Porsche 911GT1 de
negende race voor de BPR
sportwagen serie. Op de
tweede plaats eindigden
Bellm en Weaver in hun
McLaren F.l GTR, terwijl
Jan Lammers en Cor Fuser
respectievelijk de vijfde en
de achtste plaats lieten
noteren. Ray Bellm en
James Weaver behielden de
leiding in het
kampioenschap.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
zondag 29 september
ITC te Mugello (I)
Finale races te Zandvoort
met o.a. Dutch, Ferrari-
Porsche Challenge en Britse
Formule 3
Dit was
lettertype/tekenbreedte 1,10
- Uit.Let op: Instellen van
tekenbreedte (17) en
lettertype (1) moet
handmatig.
Deze automaat is overigens
ook beschikbaar in de sedan.
Het onderstel is voorzien van
variabele
dempingskarakteristiek en de
stuurbekrachtiging werkt
snelheidsafhankelijk. De
uitrusting kan vrijwel alle
denkbare zaken omvatten
zoals een regensensor,
elektrisch bediende stoelen
met geheugen aan
bestuurderskant, een audio-
systeem met tien speakers,
elektrisch bediende zijruitei
en buitenspiegels en een
chroom omlijst dashboard. De
Peugeot 406 Coupé komt in
een marktsegment waarin
jaarlijks 120.000 auto's worden
verkocht. Het Franse concern
mikt hierbij op 10 procent
marktaandeel.
Tijdens het laatste
weekend van de STW Cup,
op een grauwe
Nürburgring, bevestigde
Emanuele Pirro zijn huidic
suprematie in de Duitse
serie voor tweeliter
toerwagens. Zowel in de
sprint als in de race zelf
stuurde de Italiaan zijn
Audi A4 naar de
overwinning. De enige die
Pirro kon volgen was
Peugeot 406 rijder Laurent
Aiello. Peugeot deed het als
debutant dit jaar overigens
bepaald niet slecht. Zowel
bij de rijders als bij de
merken legde men beslag
op de derde plaats achter
Audi en BMW.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
handmatig schakelen,
uiteraard zonder te koppelen.
Deze nieuwe bak is
gebaseerd op het systeem dat
bij de Honda NSX al langer
wordt gebruikt. Verder past
Honda geheel volgens
verwachting de double
wishbone wielophanging toe
en heeft de Prelude 2.2 VTEC
standaard vierwielbesturing
met een electronische rege
ling. Vanaf volgend jaar kan
tegen meerprijs een
Automatic Torque Transfer
System worden geleverd, een
actief differentieel dat in
bochten het koppel op het
buitenste aangedreven wiel
verhoogt en hierdoor voor een
nog betere stabiliteit zorgt.
Wat vormgeving betreft past
Honda op de nieuwe Prelude
een meer Amerikaanse
coupélijn toe met een
duidelijke kofferbak.
Opvallend is de vormgeving
van de koplampen die hoger
dan breed zijn.
De Grand Prix van
Portugal, afgelopen
weekend verreden op het
circuit van Estoril, werd een
overwinning voor Williams-
Renault coureur Jacques
Villeneuve. De jonge
Canadees had geen
geweldige start maar reed
een sterke aanvallende
race en wist, mede door een
wat snellere laatste pitstop
zijn teamgenoot Damon Hill
te passeren. Villeneuve
behield met deze zege een
kans op de WK titel. Hij
moet dan echter wel de
laatste Grote Prijs in
Suzuka winnen en Hill mag
daar niet scoren.
Op het circuit van Brands
Hatch werd dit weekend
ook het BTCC afgesloten. De
kampioen was ook daar
reeds bekend - Audi
coureur Frank Biela - maar
de strijd was er niet minder
om. De Zwitser Alain Menu
mocht zich na een eerste en
een vierde plaats vice-
kampioen noemen en onze
landgenoot Peter Kox was
met een tweede en een
zesde positie de beste BMW
rijder op het Kentse circuit.
lengte van 4,13 meter niet
groter dan de vijfdeurs. De
hoogte van 1,60 meter is echter
fors en daarin vinden we
vooral de ruimtewinst. Het
uiterlijk past prima in de
Mégane-familie, die in totaal
straks zes verschillende
modelvarianten zal gaan
omvatten. Is de Scenic dan een
vijfdeurs Mégane met een
hoger dak? Neen, zo eenvoudig
heeft de
ontwikkelingsafdeling van
Renault zich er niet vanaf
gemaakt. De ervaring van ruim
12 jaar met de Espace is er
nadrukkelijk in terug te
vinden, zonder dat de Scenic
een verkleinde Espace is. Zo
staan de motorkap en de
voorruit net niet in eikaars
verlengde. De daklijn oogt bol,
een effect dat wordt versterkt
door de vorm van de zijruiten.
Ön de flanken worden brede
-„otstrips toegepast waarop
de motorversie en de
uitrustingsvariant te lezen zijn.
De Scenic heeft een achterklep
over de volle breedte van de
auto, die uiteraard naar
.F--*'" beneden iets smaller wordt
vanwege de lichtunits die op
de spatborden zijn geplaatst.
Deze week had ik met
een fotograaf een
uitgebreide discussie
over fotografie en wat
een foto moet kosten. Ik
kreeg een verhaal te
horen over een speciale
plaat die in opdracht
gemaakt was in de
Verenigde Staten. De
foto toont een onder
gaande zon die straalt
over een prachtig
landweggetje. Deze foto
had de opdrachtgever
maar liefst
zestienduizend dollar
gekost. Een flinke ploeg
had dagen zitten
wachten op het
'moment suprème' en
dat moet nu eenmaal
betaald worden. Ook
sessies waarbij een
fotograaf met een reeks
modellen ver moet
reizen, zijn peperduur.
Anders wordt het als je
op een bepaalde plek
moet fotograferen en
daarvoor beperkt de tijd
hebt. Dat is de soort
fotografie waarmee ik
vooral te maken heb.
Een introductie van een
auto wordt op een
gegeven tijdstip gehou
den en alleen dan heb
je de gelegenheid
plaatjes te schieten.
Regent het dan, ligt er
sneeuw of is de zon te
fel, jammer, maar meer
mogelijkheden krijg je
niet. Maar er zijn nog
meer omstandigheden
die een fotograaf
kunnen tegenzitten. Zo
zocht ik recent een plek
om de foto's voor de
wekelijkse test te
maken. Ik kwam in een
nieuwbouwwijk met
relatief dure huizen, die
redelijk bij het kaliber
van de bijbehorende
auto hoorde. De eerste
plaat van de voorzijde
was gemaakt, toen ik na
het verzetten van de
auto in kwestie door een
dame werd aangespro
ken die net met haar
hondje kwam
aangelopen. "Wie bent
u", was de vraag. Ik
maakte me bekend,
zonder uitgebreid te
vertellen wat ik aan het
doen was. Of ik bij haar
huis wilde weggaan.
"Maar ik sta toch op de
openbare weg", was
mijn verweer. Ze vond
het maar niets dat haar
huis op de foto werd
gezet, "dan gaat u maar
naar de makelaar",
vervolgde ze. "Maar
mevrouw, wat heb ik
aan een makelaar als ik
een achtergrond zoek
om een auto te
fotograferen." Kwaad
liep ze naar binnen.
Verongelijkt stapte ik in
de auto. Bij nader inzien
was het huis eigenlijk
best wel lelijk...
De nieuwe 406 Coupé deelt
het onderstel met de
bestaande sedan. Het dak is
alleen 5 centimeter lager,
terwijl de auto aan de
voorzijde 6 centimeter langer
is geworden. Geen enkel
onderdeel van het uiterlijk is
gelijk aan de sedan. De
koplampen kijken als gemene
spleetogen, de voorschermen
zijn enigszins bol en de
achterlichten lopen aan de
zijkanten sterk omhoog.
Peugeot gaat de Coupé
leveren in twee
motorvarianten. De 135 pk
sterke 2 liter 16-klepper en de
nieuwe 2,9 liter V6 van 194 pk
kunnen beiden worden
gekoppeld aan een
handgeschakelde vijfbak of
een nieuwe viertraps
automaat.