D
Verrassende
Primera
bij Denissen
Eerste Hyundai Coupé voor
Systeem House
Ad v.d. Wouw
Autorijschool Galant
kiest voor Zuid-Oosl
sponsort
N.O.A.D.
JR
S
Sportief voor de beperkte beurs
Qvan der boom
rO
'50
00
>3855
RENAULT
en
o
s
E N
iOO,
F50,
NZ-ZZ-97
E/
5T
NZ-ZZ-97
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 19 september 1996 - pagina 3
996 pagina 2
id
>0 pk:
Hoge koplampen
Assistentie
.is
topsnelheid
Longchamp
c.9.500 km
'OND
raard
i van
A
U
T
T
E
T
SG BV
3-4634355
I0G
■RDEN
AUTO'S
Tilburg Goirkestraat 25 Tel. (013) 536 40 11
Oisterwijk Beneluxstraat 8 Tel. (013) 528 39 05
Goirle Nobelstraat 7 (md. njvoort) Tel. (013) 534 12 61
De Renault Dealer in het Hart van Brabant
...16.000 km
....21.000 km
....65.000 km
..149.000 km
....23.000 km
....41.000 km
155.000 km
..126.000 km
....84.000 km
120.000 km
....27.000 km
..105.000 km
iten zi
ventilati
n EXE
iaat
jende
ing van
Het le team speelt in de 2e klasse waar het
momenteel de koppositie inneemt.
gegevens:
Renault Clio
ook te
idit
11
krachtbron prima bij een
sportieve uitvoering past.
Dit is reeds zijn derde
Toledo vooral omdat zijn
leerlingen erg
enthousiast zijn over
deze pittige en goed te
hanteren auto, die
tevens comfortabel is en
Renault Clio RT^
topper
st zijn
....59.000 km
....38.000 km
....50.000 km
....16.000 km
...71.000 km
....78.000 km
...74.000 km
...13.000 km
...54.000 km
..130.000 km
Vakmanschap en service als traditie.
AUTOBEDRIJVEN
>r zijwind. De
hogere
uiterst
Het uitzicht
d, er zijn
sken. De
Renault biedt de Clio RTi aan
voor 1.27.245,=. Het is jammer
dat de auto geen standaard
airbag heeft en de
stuurbekrachtiging
elektrische bedienir
ruiten en spiegels moet
missen. Maar wie vooral op
arde rem
seltelijk
bumpers, een
terlichten
i rookglas.
J - RTi is de
uc achterruit.
Al meerdere jaren heeft
Renault binnen het Clio-
programma een uitgebrek
assortiment sportieve
modellen. De absolute to™
is de Clio Williams met zi,.
150 pk 2 liter motor. Daar
onder vinden we de Clio 16V
die met een 1,8 liter 16-klepper
nog steeds meer dan
gemiddeld vlot is. Maar
helaas hebben beide kleine
donderstenen het veld moeten
ruimen voor de Mégane
Coupé met 16 kleppen motor.
de sportiviteit van deze Clio
valt, moet de RTi toch heel
even vergeten. Renault brengt
namelijk in beperkte oplage
de RTi Longchamp, een auto
die is voorzien van
gedeeltelijk lederen
bekleding in het interieur,
stuurbekrachtiging,
meegespoten achterspoiler
en elektrisch bediende
portierruiten. Inclusief deze
extra's kost de RTi
Longchamp f.28.695,= en is
daarmee duidelijk een
aantrekkelijkere propositie.
De snellere Clio RSi is er
vanaf f.32.895,=.
de portieren vallen de
prachtige kuipstoelen direct
op. Door extra hoge randen
langs de rugleuning en zitting
aanblik worden bestuurder en
betreft bijrijder uitstekend op hun
plaats gehouden. Verder zijn
de hoofdsteunen in hoek
verstelbaar. De randen zijn
met een effen stof bekleed,
terwijl de brede middenbaan
van wat kleur is voorzien. De S
Clio RTi heeft het normale
dashboard met uiteraard een
Fons Denissen: "De auto heeft
een vlot en stijlvol uiterlijk.
Tijdens het rijden valt op dat de
auto erg stil is, wat deels
veroorzaakt wordt door het
vernieuwde onderstel. De vlotte
prestaties gaan hand in hand
met de veiligheid die je van een
kwaliteitsproduct mag
verwachten."
De nieuwe Primera is er als
vierdeurs sedan en vijfdeurs
hatchback met naar keuze een
1,6 of 2,0 liter zestienkleps
benzinemotor of de nieuwe 2
litêr turbodiesel. De prijzen
starten bij f.37.495,=. Uiteraard
staat de nieuwe Primera bij
Denissen klaar voor een
proefrit.
De Renault Clio komt uit
Frankrijk en dat is aan het
comfort goed te merken, al
de tijd van overhellende
carrosseriën helemaal
voorbij. De voorwielen zijn
onafhankelijk opgehangen
volgens de bekende
McPherson-constructie. Voor
extra stabiliteit monteert
Renault een
stabilisatorstang. Achter zien
we tevens een onafhankelijke
constructie met twee
getrokken draagarmen met
torsiestaven. Het geheel zorgt
voor een prima
comfortniveau, maar de auto
alles behalve slap. De RTi ligt
stevig op weg en is
ongevoelig voor zij
Clio maakt bij ho™
snelheden een uiie
volwassen indruk,
rondom is uitstekend, er zijn
nauwelijks dode hoeken. De
buitenspiegels zijn
handmatig van binnenuit
verstelbaar. Ook de
portierruiten moeten naar
beneden geslingerd worden.
Bovendien staat
stuurbekrachtiging op de
optielijst, maar ook bij lagere
compleet uitgerust met onder andere
airconditioning voor een aangename
temperatuur en het niet beslaan van de ruiten
in de komende regentijd.
Europese landen een auto uit
het segment van de Mégane
op de eerste plaats staat. Toch
is de Clio duidelijk een slag
groter dan bijvoorbeeld de
eerste Renault 5 en daarom is
vooral de vijfdeurs versie met
een dieselmotor in Frankrijk
uiterst populair.
De 1,4 liter motor in de Clio
RTi verbruikt gemiddeld 1
liter op 13 kilometer en dat is
vanwege het uitdagende
karakter van deze specifieke
uitvoering niet verkeerd.
Mensen die rustiger met hun
rechter voet omspringen
komen zonder problemen
gunstiger uit.
Het uiterlijk heeft een
sportieve aanblik gekregen.
Het nieuwe front van de Clio
met hoge koplampen
Wat overblijft is de RSi met kenmerkt zich onder meer
zijn 8-kleps 1,8 liter motor met de RTi door een meegespotcn
een vermogen van 110 pk en bumper die is voorzien van
de nieuwe RTi. De RTi is een donker grijze stootstrip.
eigenlijk de opvolger van de Naast de luchtinlaat in de
Clio S. De auto is voorzien van bumper zijn twee mistlampen
srbij Airbags optie
joten De portieren en achterklep
worden met een
afstandsbediening in de
sleutel centraal geopend en
gesloten. Na het openen van
de 1,4 liter Energy motor die
tot een relatief hoog
vermogen komt van 80 pk bij
6000 tr/min en een keurig
koppel van 107 Nm bij 3500
tr/min. Gekoppeld aan een
handgeschakelde vijfbak
zorgt de Clio RTi voor prima
prestaties zoals de
topsnelheid van 175 km/u en
een sprintje van 0 tot 100 km/u
in 11,2 seconden. De motor is
redelijk stil en de bak laat
zich exact bedienen.
Op vrijdag 23 augustus jl.
leverde de Tilburgse
Hyundai-dealer Auto Kennis
de eerste nieuwe Coupé af
aan softwarebedrijf Systeem
House uit de Dunantstraat in
Tilburg. Dit bedrijf wilde
altijd al een compleet
uitgeruste coupé hebben,
maar sinds de introductie
de nieuwe Coupé van
Hyundai is deze wens c
realiseren. Het gaat in i
geval om een luxueuze FX met
airconditioning en ABS in de
kleur zwart. Systeem House
bestelde de auto al toen er
alleen nog maar een plaatje
bekend was en behoort
zodoende nu tot de eerste
mensen in het land die hun
auto afgeleverd hebben
gekregen.
geplaatst. Over de flanken
loopt een dikke stootbies met
daarop de vermelding 'RTI'.
De stalen 14 inch wielen
hebben een sportieve ac v,!’
en zaten wat ontwerp L--
al onder de eerste
exemplaren van de Clio 16V.
De wielen zijn gewoon zilver
grijs gespoten en niet meer
wit zoals bij de eerste
exemplaren van de Clio S.
Achter zien we het te laag
geplaatste derde remlicht,
ook hier gedeelt-l"!
meegespoten bv™™
wisser en achte»
gedeeltelijk in rookj
Specifiek voor de R
spoiler boven de ac
Tegen meerprijs is dit
onderdeel samen met de
buitenspiegelbehuizing in de
carrosseriekleur te leveren.
De achterste zijruiten kunnen
open gezet worden voor een
betere ventilatie. Verder heeft
de Clio een dakantenne,
getint glas en
zijknipperlichten. Alhoewel
de Clio al sinds 1990 op de
markt is, blijft het model over
een tijdloosheid beschikken
en is tussen zijn concurrenten
zeker niet ouderwets.
toerenteller naast de
snelheidsmeter, temperatuur-
brandstof- en oliepeilmeter.
Over het dashboard verdeeld
zijn vier uitstroomopeningen
die afzonderlijk te richten zijn.
De verwarming en ventilatie
is te bedienen met
draaiknoppen op de
middenconsole. Direct
daarnaast bevindt zich het
analoge klokje. De radio kan
in een speciale ruimte worden
ingebouwd die met een klepje
af te dekken is. De auto
beschikt over een
dashboardkastje (ook als een
tweede airbag is gemonteerd)
en twee royale portierbakken.
Overigens staan beide
airbags op de optielijst.
De instap naar achteren is
heel behoorlijk omdat de stoel
in z'n geheel naar voren kan
klappen. Achterin kunnen
twee normaal
geproportioneerde
volwassenen redelijk de
ruimte vinden. De
bagageruimte heeft een
inhoud van 265 liter en dat is
in deze klasse heel behoorlijk,
terwijl na het neerklappen
van de achterbank een
volume van 695 liter
beschikbaar is tot aan de
ruiten.
Vanaf vandaag staat de nieuwe
Nissan Primera bij Garage
Denissen in de showroom aan
de Burg. Jansenstraat in
Tilburg. Het bedrijf heeft hoge
verwachtingen van deze hogere
middenklasser. Net als bij zijn
voorganger is airco standaard
op vrijwel alle modellen.
Denissen is al volledig op de
nieuwe telg voorbereid. Enkele
medewerkers brachten op
uitnodiging van de fabrikant al
een bezoek aan de fabriek in het
Britse Sunderland waar de
Primera voor Europa wordt
gebouwd. De auto heeft de
bekende Nissan-grille, oogt
stoerder en valt op door de
leverbare heldere lakkleuren.
Daihatsu-dealer en 4x4 specialist Ad v.d.
Wouw sponsort het le team van N.O.A.D. De
spelers werden door het autobedrijf uit Loon
op Zand naast trainingspakken en tassen nu
ook voorzien van inloopshirts.
Technische
Merk en type:
RTi
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1390 cc
Boring x slag: 75,8 x 77 mm
Vermogen: 80 pk bij 6000
tr/min
Koppel: 107 Nm bij 3500 tr/min
Afmetingen: lengte 3,71
meter, breedte 1,63 meter
Gewicht: 906 kg
Aanhanggewicht: 750
kg (geremd)
Prestaties:
175 km/u
acceleratie 0-100
km/u in 11,2 seconden
Verbruik: bij 90 km/u
5,2 liter/100 km
bij 120 km/u 6,9
liter/100 km
stadsverkeer 8,3
liter/100 km
Prijs: f.27.245,=
Autorijschool Galant heeft weer een nieuwe
Seat Toledo. Op de foto overhandigt dhr.
Peters van Seat-dealer Zuid-Oost de sleutels
aan de nieuwe eigenaar Ruud Gommers van
Galant.
Wat bepaalt de sportiviteit van een auto? Zijn dat
brede wielen, achterspoiler, kuipstoelen of een
grote motor. Gezien het gebrek aan mogelijkheden
om in ons land echt sportief te rijden, raakt het
segment GTi-modellen in onmin. Waarom dan
geen sportief ogend karretje binnen het bereik van
een grotere groep brengen. De Renault Clio RTi
past prima in deze beschrijving.
De Renault Clio RTi paart
sportiviteit aan zuinigheid en
comfort. De auto is vooral
'sportief' vanwege een aantal
uiterlijkheden zoals
sportstoelen, mistlampen
voorin en de velgen. Gelukkig
presteert de 1.4 motor van
huis uit al zo goed dat deze
Auto Kennis
INISSan'