Renault Saf rane f97 Gunstig geprijsde Fiat Marea Beperkte oplage sportieve Starlet j Samen werking Mond, ogen en schouders n 1 2 Q 5 DAGEN TOT HET JAAR 2000 oogste L 1 ui luuo pagina Oplage: 100.400 Donderdag 12 september 1996 offen! im een ‘is uurlijk linde uit n u nu stijlen, ling, heet op d door Lees verder op pagina 7 1 eeft e iet de Tony Vos Autotest: Vernieuwde Lees verder BMW 540i Ford Mondeo in dit nummer CHEN. o.a.: pag. 3 pag.7 Bijlage van: De Tilburgse Koerier De /lutoMaat ekking ten en waar- grote leuga, »arade Jaargang 8 Nummer 35 meerprijs op alle versies. De nieuwe grille kent zelfs twee verschijningsvormen. De meest luxueuze versies kennen een chromen laaide Audi reed in i derde ree t uit acht tl als lopde te Xenon-koplampen De koplampen zijn van het H7- type en geven een sterk verbeterde lichtopbrengst. Daarnaast worden vanaf begin volgend jaar Xenon- koplampen leverbaar, tegen De 2.0 kost f.47.950,= en de 125 pk sterke diesel f.49.950,=. si opon. uto, gebaseerd i is onder meer t i aan de ten bumpers en ^7 kan worden a v.e kleuren zwart, standaard zijn. ish blue. Voorin Sport heeft bov De Grand Prix van Italië, afgelopen weekend verreden op het circuit van Monza werd een overwinning voor Ferrari coureur Michael r. Tot aan de t Jean Alesi zijn de rode renner ar daarna was De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Op de Avus-ring in Berlijn won de Italiaanse Audi coureur Emanuele Pino de wedstrijd voor de STW-Cup en haalde daarmee het kampioenschap binnen. Met nog één race voor de boeg is hij onbereikbaar geworden voor BMW rijder Steve Soper. De sprint op de Berlijnse autobaan werd overigens een dubbele overwinnig voor de Honda coureurs Armin Hahne en Klaus Niedzwiedz. In het Califomische Laguna Seca vond de laatste wedstrijd voor de Indy Car World serie plaats. Na een riskante inhaalmanoeuvre in de laatste ronde wist Alessandro Zanardi de race, die hij van pole was gestart, op zijn naam te schrijven. Zijn teammaat Jimmy Vasser had aan een vierde plaats ruim voldoende om de titel in de wacht te slepen. De jonge Deense ITC rijder Jan Magnussen, vervanger van Emerson Fittipaldi, stuurde zijn Penske-Mercedes naar een verdienstelijke zevende plaats in de race. Op het circuit van Donington werd het voorlaatste weekend van het BTCC gehouden. De eerste race was voor Rickard Rydell in zijn Volvo en de tweede race werd gewonnen door Honda rijder David Leslie. Ook in de Engelse toerwagenserie haa de merkentitel binnt Testrijder Peter Kox i Dónington Park een BMW en behaalde daarme een twaalfde en een zevenc plaats. Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: d'iisdag 22.00 uur ig 5 Starlet ’ien ook nog i wielen De introductie van de Renault Safrane in 1992 vormde voor menig trouwe 25-rijder een teleurstelling. Alhoewel de nieuwe grote Renault wat betreft comfort en luxe zeker zijn voorganger overtrof, was de vormgeving een tegenvaller. De auto had veel minder een eigen gezicht. Daarom kreeg de ontwerpafdeling de opdracht de tweede generatie Safrane wel dit gezicht mee te geven. voor de genoemde motorversies bedragen respectievelijk f.36.950,=/f.38.950,= en f.42.500,=. Ook hier is de meerprijs voor de Weekend f.l.500,=. Op het hoogste niveau vinden we de HLX als 2 liter 5 cilinder en 2.4 liter turbodiesel. Specifiek voor deze uitvoering zijn ABS, lichtmetalen velgen, airconditioning, tweede airbag, elektrisch bediende portierruiten achter, uitgebreide stereo-installatie met zes speakers, alarm en met leer bekleed stuurwiel/pookknop. Slechts vijfhonderd exemplaren zullen in ons land wordt aangeboden van de Toyota Starlet Sport. Deze auto - 1.3 XLi, io vruv herkennen c meegespotei dakspoiler. Er 1 gekozen uit de 1 rood en purplish bic ligt de 1,3 liter 16-klepper met Zetten we de bestaande en nieuwe Safrane naast elkaar, dan blijken de wijzigingen eigenlijk beperkt te zijn, terwijl juist de uitstraling zo enorm is veranderd. Het profiel bleef gelijk. Het front kreeg echter een nieuw vormgegeven bumper, andere dubbele koplampen met kunststof behuizing en een nadrukkelijke grille. Op deze gewijzigde onderdelen is de vorm van de motorkap aangepast. Schumacher. pitstops wist J= Benetton voor te houden maar daarna was Schumacher ontketend en niet meer te stuiten. De Italiaanse fans, de 'tifosï, waren uitzinnig van vreugde en terecht want de laatste overwinning van het steigerende paard op eigen bodem dateerde alweer van 1988. uitvoering, die de auto een bijzonder chique uitstraling geven. De normale grille bestaat uit een zwart rasterwerk dat eerder sportief Zoals verwacht domineerden Hans Joachim Stuck en Thierry Boutsen de BPR Internationale sportwagen race op het circuit van Brands Hatch. Zij reden de Porsche 911 GT1 naar pole-position en wonnen de wedstrijd met een ronde voorsprong op de McLaren F.l GTRvan Olivier Grouillard en Andy Wallace. Cor Euser eindigde met zijn Marcos LM600 als zevende. Airconditioning De wijzigingen in het interieur zijn beperkt tot een minimum. Op dit punt was de Safrane een Renault in de zuiverste zin van het woord. Vooral op het gebied van opbergruimte is de auto verder geoptimaliseerd. Immers door de standaard passagiersairbag is het dashboardkastje komen te vervallen. Er zijn voortaan opbergvakken te vinden onder de armsteunen in de voorportieren. Aan de voorkant van de stoelen is een opbergvak gemaakt er is een laadje beschikbaar. Verder zijn de vanaf het stuur bedienbare Radio Renaults kleiner geworden, zodat onder de audio-installatie een extra vakje is geplaatst. Wordt gekozen voor de meest uitgebreide radio, dan zit een CD-wisselaar achterin de bagageruimte. Renault levert de Safrane in Nederland in drie uitrustingsvarianten. De basisversie heet RTE en is voorzien van elektrisch verstelbare buitenspiegels met verwarming, elektrisch bediende voorportierruiten, startblokkering en de reeds genoemde airbags en ABS. De RTE-versies zijn ook als Alizé leverbaar met standaard airconditioning. Het niveau daarboven heet RXE en wordt uitgebreid met airco, lichtmetalen velgen, boordcomputer met Nederlandstalige computerstem, meegespoten buitenspiegels, elektrisch bediende portierruiten achter en extra verlichting achterin. Het hoogste niveau van luxe luistert naar de toevoeging RXT. Hier zien we onder meer een automatische snelheidsregelaar, comfortpakket op de voorstoelen, 4x25 Watt radio/cassette/CD-wisselaar, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, verwarmbare voorruit en zonnescherm achter. een vermogen van 75 pk en een grote souplesse. De standaarduitrusting van de XLi wordt overgenomen, wat betekent dat onder meer een airbag, gordelspanners, dubbele balken in de portieren en stuur bekrachtiginc J^p.DeL. _rbovendie: 14 inch lichtmetalen nadrukkelijk de L-vorm van de lichtunits te herkennen. Tot slot heeft de Safrane een derde remlicht gekregen en worden nieuwe ontwerpen wielen en wieldoppen gebruikt. Op het gebied van veiligheid zet Renault met de Safrane een stap verder. Twee airbags en ABS zijn i alle modellen standaard inclusief de obligate verstevigingsbalken in de portieren. In de portierbekleding is echter voortaan een kunststof dempingsblok verwerkt. Begin volgend jaar gaat Renault de Safrane eveneens aanbieden met zij-airbags in de rugleuning van de voorstoelen. met 175/60 banden, een toerenteller en gele accenten op dashboard en middenconsole. Dit sportpakket vertegenwoordigt een waarde van f.4.050,=, maar daarvan wordt slechts tweeduizend gulden in de aanschafprijs terug gevonden. De Startlet Sport kost zodoende f.26.990,=. Deze week 13 tot 16 september WK Rally van Australië Euregio Rally en Twente Rallysprint (INKen NK) zondag 15 september ITC en Formule 3000 te MagnyCours(F) Nationale autoraces te Zandvoort jken we naar de dan zien we ook idelijk andere achterbank, hoofdsteunen en een armsteun achterin. Voor f.36.450,= is er dezelfde auto als Weekend. Deze auto wordt dan aangevuld met dakrailings, wis/was op de achterruit en bagagerolscherm. De SX- uitvoering is ook te vinden op de 1.9 liter turbodiesel van 75 pk voor f.38.950,= (Weekend: f.40.450,=). De ELX-uitgave is er als 1.6,1.8 en 100 pk turbodiesel. Deze uitrusting kenmerkt zich door onder meer elektrisch bediende voorportierruiten, meegespoten buitenspiegels en deurgrepen, mistlampen voor, velours bekleding en elektrisch bediende buitenspiegels. De prijzen Zojuist heeft Fiat de prijzen bekend gemaakt van de nieuwe Marea sedan en Weekend. Deze auto vervangt de huidige Tempra en heeft een sterke familieband met de Bravo/Brava. Het Nederlandse programma bestaat versies die allemaal sedan en Weekend verkrijgbaar zijn. De basis 1.6 SX start bij f.34.950,=. Voor dit geld krijgt de Marea-koper stuurbekrachtiging, meegespoten bumpers, getint glas, derde remlicht, bestuurdersairbag, centrale vergrendeling, autoradio met vier luidsprekers, verstelbaar stuurwiel, toerenteller, in delen neerklapbare Door de nood gedwongen moeten autofabrikanten steeds meer gaan samenwerken. Het natuurlijk veel goedkoper om samen een nieuwe motorenfamilie te ontwikkelen of een nieuw onderstel te ontwerpen. De kosten voor het maken van een nieuwe carrosserie blijken relatief mee te vallen en met het ui terlijk wordt immers de uitstraling van het merk bepaald. Merken die op een bepaald vlak gaan samenwerken hebben een behoorlijke aanloop tijd nodig. Het duurt enkele jaren voordat twee ontwikkelings- afdelingen op elkaar afgestemd zijn en tot een gezamenlijk resultaat zijn gekomen. Dat wordt vooral zichtbaar als twee fabrikanten bij nader inzien de samenwerking niet verder laten bestaan. Dat gebeurde enige jaren geleden tussen Volvo en Renault. Enkele weken nadat beide directeuren de definitieve fusie hadden aangekondigd staken de Zweedse aandeelhouders van Volvo er op het laatste nippertje een stokje voor. Natuurlijk waren diverse afdelingen van beide fabrikanten voorafgaand aan de definitieve fusie al met elkaar gaan samenwerken. Renault verkocht al jaren motoren aan Volvo en vooral op dit vlak werd de verbintenis voortgezet. Het grappige doet zich nu voor dat Renault inmiddels Volvo- motoren gebruikt en dat er ook andere typische Volvo-kenmerken in nieuwe Renaults worden voorgesteld. Hieruit blijkt dat het niet alleen jaren duurt voordat een samenwerking vruchten afwerpt, maar dat ook jaren na het verbreken van de verbintenis nog steeds zichtbaar is dat er van een samenwerking sprake was. De nieuwe Safrane heeft de 2 liter 16-klepper en 5 cilinder van Volvo, al is Renault nauw bij de ontwikkeling van deze motoren betrokken geweest. Maar begin volgend jaat komt ook de sidebag in de Safrane beschikbaar, eveneens een Volvo- vinding... De strijd om het wereldkampioenschap werd nog niet beslist in Italië. Damon Hill zette zijn Williams magistraal op pole-position en begon na de eerste ronde weg te rijden van de rest. In een moment van onachtzaamheid toucheerde bij echter een van de nieuw geïntroduceerde bandenstapels en spinde uit de wedstrijd. Zijn grote rivaal en teamcollega Jacques Villeneuve kon hiervan echter niet profiteren. Ook bij maakte een aantal fouten en kwam niet verder dan een zevende plaats. Jos Verstappen reed de wedstrijd uit en eindigde als achtste. overkomt. Kijl achterkant, d< hier een duid< aanblik. Het deel van de lichtunits dat in de achterschermen is verwerkt is wat vorm betreft gelijk gebleven. De lampen op de achterklep vormen rode balken. De rest van de klep is in de carrosseriekleur uitgevoerd. De hendel om de klep te openen is midden tussen de lichten aangebracht. Het grappige is dat de rookglazen richtingaanwijzers bij donkere carrosseriekleuren nauwelijks opvallen, zodat het lijkt alsof de achterlichten alleen uit de rode balken bestaan. Bij lichte carrosserietinten is 32

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 25