Renault Saf rane f97
Gunstig geprijsde
Fiat Marea
Beperkte oplage
sportieve Starlet
j
Samen
werking
Mond, ogen en schouders
n 1 2 Q 5
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
oogste
L 1
ui luuo pagina
Oplage: 100.400
Donderdag 12 september 1996
offen!
im een
‘is
uurlijk
linde uit
n u nu
stijlen,
ling,
heet
op
d door
Lees verder op pagina 7
1
eeft e
iet de
Tony Vos
Autotest:
Vernieuwde
Lees verder
BMW 540i
Ford Mondeo
in dit nummer
CHEN.
o.a.:
pag. 3
pag.7
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
De /lutoMaat
ekking
ten en
waar-
grote
leuga,
»arade
Jaargang 8
Nummer 35
meerprijs op alle versies.
De nieuwe grille kent zelfs
twee verschijningsvormen.
De meest luxueuze versies
kennen een chromen
laaide Audi
reed in
i derde
ree
t uit acht
tl als
lopde
te
Xenon-koplampen
De koplampen zijn van het H7-
type en geven een sterk
verbeterde lichtopbrengst.
Daarnaast worden vanaf
begin volgend jaar Xenon-
koplampen leverbaar, tegen
De 2.0 kost f.47.950,= en de 125
pk sterke diesel f.49.950,=.
si opon.
uto, gebaseerd i
is onder meer t
i aan de
ten bumpers en
^7 kan worden
a v.e kleuren zwart, standaard zijn.
ish blue. Voorin Sport heeft bov
De Grand Prix van Italië,
afgelopen weekend
verreden op het circuit van
Monza werd een
overwinning voor Ferrari
coureur Michael
r. Tot aan de
t Jean Alesi zijn
de rode renner
ar daarna was
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Op de Avus-ring in Berlijn
won de Italiaanse Audi
coureur Emanuele Pino de
wedstrijd voor de STW-Cup
en haalde daarmee het
kampioenschap binnen. Met
nog één race voor de boeg is
hij onbereikbaar geworden
voor BMW rijder Steve Soper.
De sprint op de Berlijnse
autobaan werd overigens
een dubbele overwinnig
voor de Honda coureurs
Armin Hahne en Klaus
Niedzwiedz.
In het Califomische
Laguna Seca vond de laatste
wedstrijd voor de Indy Car
World serie plaats. Na een
riskante inhaalmanoeuvre
in de laatste ronde wist
Alessandro Zanardi de race,
die hij van pole was gestart,
op zijn naam te schrijven.
Zijn teammaat Jimmy Vasser
had aan een vierde plaats
ruim voldoende om de titel
in de wacht te slepen. De
jonge Deense ITC rijder Jan
Magnussen, vervanger van
Emerson Fittipaldi, stuurde
zijn Penske-Mercedes naar
een verdienstelijke zevende
plaats in de race.
Op het circuit van
Donington werd het
voorlaatste weekend van het
BTCC gehouden. De eerste
race was voor Rickard Rydell
in zijn Volvo en de tweede
race werd gewonnen door
Honda rijder David Leslie.
Ook in de Engelse
toerwagenserie haa
de merkentitel binnt
Testrijder Peter Kox i
Dónington Park een
BMW en behaalde daarme
een twaalfde en een zevenc
plaats.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
d'iisdag 22.00 uur
ig
5 Starlet
’ien ook nog
i wielen
De introductie van de
Renault Safrane in 1992
vormde voor menig
trouwe 25-rijder een
teleurstelling. Alhoewel
de nieuwe grote Renault
wat betreft comfort en
luxe zeker zijn
voorganger overtrof,
was de vormgeving een
tegenvaller. De auto had
veel minder een eigen
gezicht. Daarom kreeg
de ontwerpafdeling de
opdracht de tweede
generatie Safrane wel
dit gezicht mee te geven.
voor de genoemde
motorversies bedragen
respectievelijk
f.36.950,=/f.38.950,= en
f.42.500,=. Ook hier is de
meerprijs voor de Weekend
f.l.500,=. Op het hoogste
niveau vinden we de HLX als
2 liter 5 cilinder en 2.4 liter
turbodiesel. Specifiek voor
deze uitvoering zijn ABS,
lichtmetalen velgen,
airconditioning, tweede
airbag, elektrisch bediende
portierruiten achter,
uitgebreide stereo-installatie
met zes speakers, alarm en
met leer bekleed
stuurwiel/pookknop.
Slechts vijfhonderd
exemplaren zullen in ons land
wordt aangeboden van de
Toyota Starlet Sport.
Deze auto -
1.3 XLi, io vruv
herkennen c
meegespotei
dakspoiler. Er 1
gekozen uit de 1
rood en purplish bic
ligt de 1,3 liter 16-klepper met
Zetten we de bestaande en
nieuwe Safrane naast elkaar,
dan blijken de wijzigingen
eigenlijk beperkt te zijn,
terwijl juist de uitstraling zo
enorm is veranderd. Het
profiel bleef gelijk. Het front
kreeg echter een nieuw
vormgegeven bumper, andere
dubbele koplampen met
kunststof behuizing en een
nadrukkelijke grille. Op deze
gewijzigde onderdelen is de
vorm van de motorkap
aangepast.
Schumacher.
pitstops wist J=
Benetton voor
te houden maar daarna was
Schumacher ontketend en
niet meer te stuiten. De
Italiaanse fans, de 'tifosï,
waren uitzinnig van vreugde
en terecht want de laatste
overwinning van het
steigerende paard op eigen
bodem dateerde alweer van
1988.
uitvoering, die de auto een
bijzonder chique uitstraling
geven. De normale grille
bestaat uit een zwart
rasterwerk dat eerder sportief
Zoals verwacht
domineerden Hans Joachim
Stuck en Thierry Boutsen de
BPR Internationale
sportwagen race op het
circuit van Brands Hatch. Zij
reden de Porsche 911 GT1
naar pole-position en
wonnen de wedstrijd met
een ronde voorsprong op de
McLaren F.l GTRvan Olivier
Grouillard en Andy Wallace.
Cor Euser eindigde met zijn
Marcos LM600 als zevende.
Airconditioning
De wijzigingen in het
interieur zijn beperkt tot een
minimum. Op dit punt was de
Safrane een Renault in de
zuiverste zin van het woord.
Vooral op het gebied van
opbergruimte is de auto
verder geoptimaliseerd.
Immers door de standaard
passagiersairbag is het
dashboardkastje komen te
vervallen. Er zijn voortaan
opbergvakken te vinden
onder de armsteunen in de
voorportieren. Aan de
voorkant van de stoelen is een
opbergvak gemaakt er is een
laadje beschikbaar. Verder
zijn de vanaf het stuur
bedienbare Radio Renaults
kleiner geworden, zodat
onder de audio-installatie een
extra vakje is geplaatst.
Wordt gekozen voor de meest
uitgebreide radio, dan zit een
CD-wisselaar achterin de
bagageruimte.
Renault levert de Safrane in
Nederland in drie
uitrustingsvarianten.
De basisversie heet RTE en is
voorzien van elektrisch
verstelbare buitenspiegels
met verwarming, elektrisch
bediende voorportierruiten,
startblokkering en de reeds
genoemde airbags en ABS.
De RTE-versies zijn ook als
Alizé leverbaar met
standaard airconditioning.
Het niveau daarboven heet
RXE en wordt uitgebreid met
airco, lichtmetalen velgen,
boordcomputer met
Nederlandstalige
computerstem, meegespoten
buitenspiegels, elektrisch
bediende portierruiten achter
en extra verlichting achterin.
Het hoogste niveau van luxe
luistert naar de toevoeging
RXT. Hier zien we onder meer
een automatische
snelheidsregelaar,
comfortpakket op de
voorstoelen, 4x25 Watt
radio/cassette/CD-wisselaar,
snelheidsafhankelijke
stuurbekrachtiging,
verwarmbare voorruit en
zonnescherm achter.
een vermogen van 75 pk en
een grote souplesse.
De standaarduitrusting van
de XLi wordt overgenomen,
wat betekent dat onder meer
een airbag, gordelspanners,
dubbele balken in de
portieren en
stuur bekrachtiginc
J^p.DeL.
_rbovendie:
14 inch lichtmetalen
nadrukkelijk de L-vorm van
de lichtunits te herkennen.
Tot slot heeft de Safrane een
derde remlicht gekregen en
worden nieuwe ontwerpen
wielen en wieldoppen
gebruikt.
Op het gebied van veiligheid
zet Renault met de Safrane
een stap verder.
Twee airbags en ABS zijn i
alle modellen standaard
inclusief de obligate
verstevigingsbalken in de
portieren. In de
portierbekleding is echter
voortaan een kunststof
dempingsblok verwerkt.
Begin volgend jaar gaat
Renault de Safrane eveneens
aanbieden met zij-airbags in
de rugleuning van de
voorstoelen.
met 175/60 banden, een
toerenteller en gele accenten
op dashboard en
middenconsole.
Dit sportpakket
vertegenwoordigt een waarde
van f.4.050,=, maar daarvan
wordt slechts tweeduizend
gulden in de aanschafprijs
terug gevonden.
De Startlet Sport kost
zodoende f.26.990,=.
Deze week
13 tot 16 september
WK Rally van Australië
Euregio Rally en Twente
Rallysprint (INKen NK)
zondag 15 september
ITC en Formule 3000 te
MagnyCours(F)
Nationale autoraces te
Zandvoort
jken we naar de
dan zien we ook
idelijk andere
achterbank, hoofdsteunen en
een armsteun achterin.
Voor f.36.450,= is er dezelfde
auto als Weekend. Deze auto
wordt dan aangevuld met
dakrailings, wis/was op de
achterruit en
bagagerolscherm. De SX-
uitvoering is ook te vinden op
de 1.9 liter turbodiesel van 75
pk voor f.38.950,= (Weekend:
f.40.450,=). De ELX-uitgave is
er als 1.6,1.8 en 100 pk
turbodiesel. Deze uitrusting
kenmerkt zich door onder
meer elektrisch bediende
voorportierruiten,
meegespoten buitenspiegels
en deurgrepen, mistlampen
voor, velours bekleding en
elektrisch bediende
buitenspiegels. De prijzen
Zojuist heeft Fiat de prijzen
bekend gemaakt van de
nieuwe Marea sedan en
Weekend.
Deze auto vervangt de
huidige Tempra en heeft een
sterke familieband met de
Bravo/Brava. Het Nederlandse
programma bestaat
versies die allemaal
sedan en Weekend
verkrijgbaar zijn. De basis 1.6
SX start bij f.34.950,=. Voor dit
geld krijgt de Marea-koper
stuurbekrachtiging,
meegespoten bumpers, getint
glas, derde remlicht,
bestuurdersairbag, centrale
vergrendeling, autoradio met
vier luidsprekers, verstelbaar
stuurwiel, toerenteller, in
delen neerklapbare
Door de nood gedwongen
moeten autofabrikanten
steeds meer gaan
samenwerken. Het
natuurlijk veel
goedkoper om samen een
nieuwe motorenfamilie
te ontwikkelen of een
nieuw onderstel te
ontwerpen. De kosten
voor het maken van een
nieuwe carrosserie
blijken relatief mee te
vallen en met het
ui terlijk wordt immers de
uitstraling van het merk
bepaald. Merken die op
een bepaald vlak gaan
samenwerken hebben
een behoorlijke aanloop
tijd nodig. Het duurt
enkele jaren voordat
twee ontwikkelings-
afdelingen op elkaar
afgestemd zijn en tot een
gezamenlijk resultaat
zijn gekomen. Dat wordt
vooral zichtbaar als twee
fabrikanten bij nader
inzien de samenwerking
niet verder laten
bestaan. Dat gebeurde
enige jaren geleden
tussen Volvo en Renault.
Enkele weken nadat
beide directeuren de
definitieve fusie hadden
aangekondigd staken de
Zweedse
aandeelhouders van
Volvo er op het laatste
nippertje een stokje voor.
Natuurlijk waren diverse
afdelingen van beide
fabrikanten voorafgaand
aan de definitieve fusie
al met elkaar gaan
samenwerken. Renault
verkocht al jaren
motoren aan Volvo en
vooral op dit vlak werd
de verbintenis
voortgezet. Het grappige
doet zich nu voor dat
Renault inmiddels Volvo-
motoren gebruikt en dat
er ook andere typische
Volvo-kenmerken in
nieuwe Renaults worden
voorgesteld. Hieruit blijkt
dat het niet alleen jaren
duurt voordat een
samenwerking vruchten
afwerpt, maar dat ook
jaren na het verbreken
van de verbintenis nog
steeds zichtbaar is dat er
van een samenwerking
sprake was. De nieuwe
Safrane heeft de 2 liter
16-klepper en 5 cilinder
van Volvo, al is Renault
nauw bij de ontwikkeling
van deze motoren
betrokken geweest.
Maar begin volgend jaat
komt ook de sidebag in
de Safrane beschikbaar,
eveneens een Volvo-
vinding...
De strijd om het
wereldkampioenschap werd
nog niet beslist in Italië.
Damon Hill zette zijn
Williams magistraal op
pole-position en begon na de
eerste ronde weg te rijden
van de rest. In een moment
van onachtzaamheid
toucheerde bij echter een
van de nieuw
geïntroduceerde
bandenstapels en spinde uit
de wedstrijd. Zijn grote
rivaal en teamcollega
Jacques Villeneuve kon
hiervan echter niet
profiteren. Ook bij maakte
een aantal fouten en kwam
niet verder dan een zevende
plaats. Jos Verstappen reed
de wedstrijd uit en eindigde
als achtste.
overkomt. Kijl
achterkant, d<
hier een duid<
aanblik.
Het deel van de lichtunits dat
in de achterschermen is
verwerkt is wat vorm betreft
gelijk gebleven. De lampen op
de achterklep vormen rode
balken. De rest van de klep is
in de carrosseriekleur
uitgevoerd. De hendel om de
klep te openen is midden
tussen de lichten
aangebracht. Het grappige is
dat de rookglazen
richtingaanwijzers bij
donkere carrosseriekleuren
nauwelijks opvallen, zodat
het lijkt alsof de achterlichten
alleen uit de rode balken
bestaan. Bij lichte
carrosserietinten is
32