Nissan Primera DUT Voortborduren Zichtbare wijzigingen bij Hyundai Klapper van Skoda Audi-programma met wijzigingen voor 1997 662 miljoen auto's in de wereld i 1 ders obd RST elen NS arantie mogelijk) /"iiiiiui DE AUTOMAAT - Donderdag 5 september 1996 - pagina 7 1996 pagina 6 DE TILBURGSE KOERIER srgen T.O.G O dat arkelijk in het met sopi skied sis, Jap exc BTW 29000/ (Bron: Rai Actueel) N. .1984 B IN-C 9128 vers Quc menuit te rkiSp, in hoogte nel, airbag, share ■r Nederk meeste I Een j kost f.795, sn vergen Opel Omega 2.01 stationcar, 1991, benz., stuurbekr., c.v. O O G ILBURG >6341 G G O G G O sn. ring klas Eur< gei de> trapt door spor. ook! gemc in de A8 4.2 en door ut. Tegen name ook igd. Dit zorden imaat keurings- bedrijf APK Ud BOVAG AUTO Skoda zijn geïntroduceerd. De verstevigingsbalken in de portieren en de hoofdsteunen op de achterbank zijn standaard bij de Felicia. ichtbron iropese i 1 en dat is goed te imera 1.6 behoren met n/u en een tot 100 km/u fs in met - Daarnaast is er i= Europa een stati ontwikkeling. D« begin 1998 en vervangt Gv -basis van de -lige Primera die met enkele wijzigingen nog anderhalf jaar leverbaar blijft. voor de deur. Interessant is de versie met dubbele cabine die inclusief BTW vanaf f.28.652,38 leverbaar is. De ert 123 pk bij Satellite personenbus begint koppel van bij f.36.990,= inclusief BTW en min. De 2,5 BPM. automatische anti- portierpanelen voortaan verblindingsspiegel lever- uitgevoerd in dezelfde kleur baar. als de bekledingsstoffen. Bij de Audi cabrio worden de Ook hier heeft de betreft sterk op dat van de grotere Maxima. De Primera stond in eerste generatie al garant voor een uitstekende en zeer voorspelbare wegligging, de nieuweling is op dit punt nog weer een 11 rsse verbeterd en kan alle iropese concurrentie met smak aan. Rustig rijdend is s auto prettig comfortabel, ot men het gas wat vei J=x or en worden bochten zo srtief mogelijk gerond, dan c kan de Primera het met nak aan. De auto is overigens niet sportief bedoeld en nodigt ook niet extra uit tot een bovengemiddeld vlotte rijstijl. Het is meer het type no- nonsense auto voor mensen die veel op de weg zitten en vooral comfort en betrouwbaarheid wensen. .1991 .1992 .1992 .1992 .1993 .1993 .1994 in, mistl...1995 de Hl00 een laadvolume van 5,66 kubieke meter. Het motorenprogramma bleef ongewijzigd. De 2,4 liter benzinemotor levert 123 j 4800 tr/min en een 1. r 197 Nm bij 2200 tr/min. De 2,^ liter diesel is goed voor 78 pk bij 4200 tr/min en 158 Nm bij 2350 tr/min. Een vijfbak is standaard. De dieselmotor heeft twee balansassen gekregen, waardoor deze krachtbron nog trillingsvrijer loopt, terwijl door nog meer isolatiemateriaal het motorgeluid verder is teruggedrongen. De prijslijst van de H100 start bij f.22.240,= exclusief BTW voor de gesloten versie met benzinemotor. Voor f.23.740,= staat er een dieselvariant Wielbasis Toch is de Primera ten opzichte van zijn voorganger in alle richtingen iets gegroeid en is met nc de wielbasis verleng zorgt voor meer interieurruimte en een nog hoger comfortniveau. De wielophanging met voor en achter een multi-link constructie lijkt wat opbouw Per 1 januari van dit jaar bedraagt het totaal aantal auto's in de wereld 662 miljoen eenheden. Dit getal kan worden onderverdeeld in 479 miljoen personenauto's en 183 miljoen bedrijfswagens. Maar liefst eenderde van alle auto's (199 mln) rijdt in de Verenigde Staten rond. Het wagenpark in Amerika is zelfs drie maal zo groot als dat van autoland nummer twee: Indic Japan. Japan telt 66,5 miljoen 1.00C voertuigen en neemt daarmee 10 procent van het mondiale autobezit voor zijn rekening. Op de derde plaats van de wereldranglijst eindigt Duitsland met 43,8 miljoen auto's, ofwel 6,6 procent van het totaal. De drie landen tezamen bezitten derhalve bijna 50 procent van alle auto's in de wereld. Een en ander komt naar vorei uit het rapport "Ward's V'; Auto Atlas and Directory", Amerikaans-Britse co productie van Ward's Communication and Pemberton Associates. bijrijdersairbag, vier elektrisch bediende portierruiten, console hout-opdruk en een boordcomputer. De SE kost als =edan met vijfbak f.49.895,=. i zal het programma nieuwe Primera in de len. Er >GT r motor. :ifiek voor igon in srschijnt jt dan de Direct bij de eerste aanblik moet je goed kijken. Is dit nu een nieuwe of bestaande Primera. Vooral het front met zijn kenmerkende grille met dunne chromen omlijsting lijkt er als twee druppels water op. Bovendien is de vormgeving van bijvoorbeeld de achterlichten nagenoeg gelijk en komt ook het profiel uiterst bekend voor. Hierbij kan uit alle motoren worden gekozen. De uitrusting wordt verrijkt met meegespoten bumpers, stootstrips op de flanken, andere bekleding, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, verstelbare hoofdsteunen achterin en airconditioning. Als 1.6 kost de GXf.38.495,=. De 2 liter komt op f.41.495,= en de turbodiesel start als GX bij boora^< f.43.495,=. Voor de vijfdeurs sedan it wordt f.800,extra in rekening Nissan: gebracht terwijl de automaat van de nieuwe Primera ir op de 2 liter f.3.300,= extra toekomst gaan uitbreidei kost. Boven de GX bevinden komt nog een sportieve G zich de sportieve Si en SRi met opgefokte 2 liter i uitgaves en de luxueuze SLX Daarnaast is er specifiek voor en SE. De SE is er alleen als 2 Europa een stationwagon- liter met vijfbak en automaat ontwikkeling. Deze vei en kenmerkt zich vooral door begin 1998 c mistlampen voor, elektrisch Wagon op b verstelbare buitenspiegels, huidige Pril volledig meegespoten enkele wijziging bumpers en beschermstrips, anderhalf jaar lt lichtmetalen velgen, ABS, De al enkele jaren zeer populaire Hyundai Hl00 bestelwagen, waarvan er inmiddels meer dan 10.000 in Nederland zijn verkocht, heeft enkele duidelijk zichtbare wijzigingen ondergaan. Zo valt het gewijzigde front direct op. De koplampen zijn wat meer afgerond, terwijl de grille wat lager in de nieuwe bumper is komen te liggen. De lampen hebben twee aparte halogeen-pitten die voor dimlicht en groot licht een aparte lichtbundel produceren. De buitenspiegels hebben een bol oppervlak gekregen en bieden zonder noemenswaardige vertekening een zeer breed zicht rondom. voldoen, maar wie de bei ingaat merkt een veel duidelijkere invloed van hellingen en minder rijke lucht dan bij de 1,6 liter. Wie trekkracht onderin wil, zal overigens het beste uit zijn met de derde motorversie. Speciaal afgestemd op de wensen en eisen van de Europese koper in dit segment is de bestaande 2 liter dieselmotor herzien en voorzien van een turbocompressor. Deze zwengelt het vermogen op tot 90 pk bij 4400 tr/min. Het koppel van 177 Nm bij 2400 tr/min ligt nog gunstiger dan bij de 2 liter benzine. De turbodiesel presteert op papier goed met een top van 174 km/u en sprintje in 14 rar blijkt vooral le praktijk zeer plezierig >r het lage geluidsniveau me grote trekkracht 1 arin. Maar toch moeten we sze motor een kritische opmerking maken. De geproduceerde 90 pk uit een 2 liter motor zijn niet opzienbarend. De vooral Europese concurrentie levert tegen woordig directe inspuiting, een intercooler en/of meer kleppen per cilinder. Nissan holt er een beetje achteraan, wat helemaal geen schande is, omdat dieselmotoren in Japan nu eenmaal niet populair zijn. Uitrusting De nieuwe Primera is vanaf 16 september beschikbaar in zes verschillende uitrustingsniveaus die echter lang niet met alle motor- en carrosserievarianten te combineren zijn. De basis LX is er alleen als 1.6 sedan. Voor f.37.495,= biedt deze auto onder meer getint glas, derde remlicht, dakantenne, wieldoppen, van binn openen brandstofkley stuurbekrachtiging, ii verstelbaar stuurwiel deelbaar neerklapba; achterbank, centrale vergrendeling, vier speakers, pollenfilter en een toerenteller. Een groot --worden j schakelaar ohterlicht. leze voorziening in, dan volgt automatisch uitschakeling als het contact wordt uitgezet. Eindelijk! Nissan Motor Nederland verwacht de meeste Primera's in de GX-uitgave te verkopen. Auteur Max Pemberton wijst er in de publicatie op dat de gemiddelde autodichtheid in de wereld op dit moment 116 voertuigen per 1.000 inwoners bedraagt. Ook hier staan de VS met 756 auto's per 1.000 inwoners op eenzame hoogte. Het cijfer is zelfs een factor 6,5 hoger dan het gemiddelde in de wereld en staat in schril contrast met een land als T~ dia dat slechts 7 auto's per ,.000 inwoners bezit. Het rapport verstrekt ook interessante informatie over de afzet van auto's. Vorig jaar werden ruim 51 miljoen personen- en bedrijfswagens aan het park toegevoegd. Koploper is de VS met een jaarlijkse verkoop van zo'n 15,1 miljoen eenheden, gevolgd door Japan (6,9 miljoen), Duitsland (3,5 tr voren miljoen) en Frankrijk (2,3 World miljoen). Nederland neemt op een de wereldranglijst een zeventiende plaats in met 512.000 auto's. gegeven aan de voor het mistacl Schakelt men de Het topmodel uit de Audi- reeks, de A8, krijgt voortaan vier zijdelingse airbags, verwerkt in de stoelleuningen van de voorstoelen en achterbank. Alle gordels hebben pyrotechnische gordelspanners, waarde inzittenden nog beter wc beschermd. Verder heeft de afstandsbediening van de centrale vergrendeling een wisselcode. In het interieur zien we nieuwe portiergrepen, een automatisch verlicht instrumentenpaneel, handgrepen tegen het dak met vloeistofdempers, een dimfunctie op de binnenverlichting en een linker buitenspiegel met asfe- risch glas. De 4-traps tiptronic "“rsnellingsbak var Juattro is vervangen een vijftraps variant, meerprijs is nu een Er zijn drie nieuwe kleuren leverbaar alsmede een 120 watt audio-installatie als optie. Bij de Audi A4 is het leveringsprogramma uitgebreid. In de A4 Avant zijn inmiddels de 101 pk sterke 1,6 liter motor en de 90 pk 1,9 TDI te koop. Deze versies kosten respectievelijk f.53.990,= en f.62.290,=. De 110 pk TDI kan voortaan worden gekoppeld aan Quattro vierwielaandrijving. De sedan en Avant kosten f .68.590,= en f.72.590,=. De sedan heeft voortaan net als de Avant een bekerhouder voorin, vier leeslampjes en een circulatiestand op de ventilatie. De stof van de stoelen komt op de portierpanelen terug en de 6 cilinders hebben standaard een tweede airbag. Deze voorziening is op alle andere versies verkrijgbaar tegen betaling van f.995,=. Tegen een meerprijs zijn twee airbags in combinatie met lelspanners te bestellen, terwijl ook ABS leverbaar is. De Skoda Felicia is leverbaar vanaf f. 19.795,=.“ Dit toont duidelijk de bestuurdersairbag 1 resultaten aan van de en twee exemplarei veiligheidsvoorzieningen die een extra uitgave van door de Volkswagen Groep bij f1.590,=. Recent werd door de TUV in Beieren een nieuwe botsproef uitgevoerd. Hierbij rijdt een auto met 80 km/u 50% frontaal op een stilstaand voertuig. In dit geval werden hiervoor twee Skoda Felicia's gebruikt met een volle benzinetank. Na afloop van deze praktijk benaderende test bleek het interieur van beide auto's voldoende ruimte tot overleven te bieden, terwijl airbags en gordelspanners volledig naar verwachting hun functie hadden afstandsbediening van de centrale vergrendeling een grotere zendbereik gekregen en een wisselcode. Waar Europese merken veelal voortborduren op bestaande modellen, kiezen Japanse autofabrikanten veelal voor het bewandelen van nieuwe wegen als een model wordt vervanger De Nissan Primera maakt zeker een uitzonden op deze regel. De auto heeft nadrukkelijk de uitstraling van zijn voorganger. Maar de Primera wordt niet voor niets vooral in Europa verkocht. uitgevoerd. Alle portieren gingen probleemloos open en het brandstofsysteem bleef intact en lekvrij. Bovendien werden de zogenaamde botswaarden voor alle belangrijke lichaamsdelen zoals hoofd, borst, buik en benen met 'groen' beoordeeld, gorde dat wil zeggen een geringe kans op letsel. De achterlichtunits zijn iets aangepast, terwijl de mistlamp los onder de bumper is geplaatst. Hyundai levert de Hl00 in maar liefst zes kleuren: wit, rood, zilver, blauw, groen en aubergine, waarbij de laatste vier kleuren metaallokken zijn. Het in grijs uitgevoerd interieur is verder verfijnd. Zo is het dashboard aangepast, waardoor afleesbaarheid en bedieningsgemak zijn geoptimaliseerd. De meest luxueuze uitgaves worden voorzien van stuurbekrachtiging, elektrisch bediende portierruiten, centrale vergrendeling, airconditio ning en verstelbaar stuur. In standaarduitvoering heeft Nissan levert in de Primera drie motoren, waarvan we er twee al kennen. Aan de basis staat een 1,6 liter 16-klepper die een vermogen levert van 100 pk bij 6000 tr/min en tot een maximaal koppel komt van 136 Nm bij 4000 tf/min. Deze krachtbron is speciaal op de Europese markt afgestemd en dat is goec merken. De Primera 1.6 presteert naar b=l,u, een top van 180 km/i acceleratie van 0 tot in 12 seconden. Zelfs. bergachtig gebied komt de auto heel behoorlijk mee, als er tenminste wat verder in de versnellingen wordt doorgetrokken. Opmerkelijk is ook de enorme rust in het xo interieur. De r_ ibel, handgeschakelde vijfbak laat seconden, maa erdér zich licht bedienen. in de praktijk z« door h Turbodiesel en de; De 2 liter 16-klepper levert 130 onder! pk bij 5600 tr/min en een bijdes koppel van 173 Nm bij 4800 tr/min. Ondanks deze betere cijfers en bijbehorende prestaties (top 205 km/u, acceleratie 0-100 in 9,6 seconden) overtuigt deze motor veel minder. In ons vlakke Nederland zal de grootste benzinemotor prima I 1111 XX

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 25