Nissan Primera
DUT
Voortborduren
Zichtbare wijzigingen bij Hyundai
Klapper van Skoda
Audi-programma met wijzigingen voor 1997
662 miljoen auto's
in de wereld
i
1
ders
obd
RST
elen
NS
arantie
mogelijk)
/"iiiiiui
DE AUTOMAAT - Donderdag 5 september 1996 - pagina 7
1996 pagina 6
DE TILBURGSE KOERIER
srgen
T.O.G
O
dat
arkelijk
in het
met
sopi
skied
sis,
Jap
exc BTW 29000/
(Bron: Rai Actueel)
N.
.1984
B
IN-C 9128
vers
Quc
menuit te
rkiSp,
in hoogte
nel, airbag,
share
■r Nederk
meeste I
Een
j kost f.795,
sn vergen
Opel Omega 2.01
stationcar, 1991,
benz., stuurbekr., c.v.
O
O
G
ILBURG
>6341
G
G
O
G
G
O
sn.
ring
klas
Eur<
gei
de>
trapt
door
spor.
ook!
gemc
in de A8 4.2
en door
ut. Tegen
name ook
igd. Dit
zorden
imaat
keurings-
bedrijf
APK
Ud
BOVAG
AUTO
Skoda zijn geïntroduceerd.
De verstevigingsbalken in de
portieren en de hoofdsteunen
op de achterbank zijn
standaard bij de Felicia.
ichtbron
iropese i
1 en dat is goed te
imera 1.6
behoren met
n/u en een
tot 100 km/u
fs in
met -
Daarnaast is er i=
Europa een stati
ontwikkeling. D«
begin 1998 en vervangt Gv
-basis van de
-lige Primera die met
enkele wijzigingen nog
anderhalf jaar leverbaar
blijft.
voor de deur. Interessant is de
versie met dubbele cabine die
inclusief BTW vanaf
f.28.652,38 leverbaar is. De
ert 123 pk bij Satellite personenbus begint
koppel van bij f.36.990,= inclusief BTW en
min. De 2,5 BPM.
automatische anti- portierpanelen voortaan
verblindingsspiegel lever- uitgevoerd in dezelfde kleur
baar. als de bekledingsstoffen.
Bij de Audi cabrio worden de Ook hier heeft de
betreft sterk op dat van de
grotere Maxima. De Primera
stond in eerste generatie al
garant voor een uitstekende
en zeer voorspelbare
wegligging, de nieuweling is
op dit punt nog weer een
11 rsse verbeterd en kan alle
iropese concurrentie met
smak aan. Rustig rijdend is
s auto prettig comfortabel,
ot men het gas wat vei J=x
or en worden bochten zo
srtief mogelijk gerond, dan
c kan de Primera het met
nak aan. De auto is
overigens niet sportief
bedoeld en nodigt ook niet
extra uit tot een
bovengemiddeld vlotte rijstijl.
Het is meer het type no-
nonsense auto voor mensen
die veel op de weg zitten en
vooral comfort en
betrouwbaarheid wensen.
.1991
.1992
.1992
.1992
.1993
.1993
.1994
in, mistl...1995
de Hl00 een laadvolume van
5,66 kubieke meter. Het
motorenprogramma bleef
ongewijzigd. De 2,4 liter
benzinemotor levert 123 j
4800 tr/min en een 1. r
197 Nm bij 2200 tr/min. De 2,^
liter diesel is goed voor 78 pk
bij 4200 tr/min en 158 Nm bij
2350 tr/min. Een vijfbak is
standaard. De dieselmotor
heeft twee balansassen
gekregen, waardoor deze
krachtbron nog trillingsvrijer
loopt, terwijl door nog meer
isolatiemateriaal het
motorgeluid verder is
teruggedrongen. De prijslijst
van de H100 start bij f.22.240,=
exclusief BTW voor de
gesloten versie met
benzinemotor. Voor f.23.740,=
staat er een dieselvariant
Wielbasis
Toch is de Primera ten
opzichte van zijn voorganger
in alle richtingen iets
gegroeid en is met nc
de wielbasis verleng
zorgt voor meer
interieurruimte en een nog
hoger comfortniveau. De
wielophanging met voor en
achter een multi-link
constructie lijkt wat opbouw
Per 1 januari van dit jaar
bedraagt het totaal aantal
auto's in de wereld 662
miljoen eenheden. Dit getal
kan worden onderverdeeld in
479 miljoen personenauto's en
183 miljoen bedrijfswagens.
Maar liefst eenderde van alle
auto's (199 mln) rijdt in de
Verenigde Staten rond. Het
wagenpark in Amerika is
zelfs drie maal zo groot als dat
van autoland nummer twee: Indic
Japan. Japan telt 66,5 miljoen 1.00C
voertuigen en neemt daarmee
10 procent van het mondiale
autobezit voor zijn rekening.
Op de derde plaats van de
wereldranglijst eindigt
Duitsland met 43,8 miljoen
auto's, ofwel 6,6 procent van
het totaal. De drie landen
tezamen bezitten derhalve
bijna 50 procent van alle
auto's in de wereld.
Een en ander komt naar vorei
uit het rapport "Ward's V';
Auto Atlas and Directory",
Amerikaans-Britse co
productie van Ward's
Communication and
Pemberton Associates.
bijrijdersairbag, vier
elektrisch bediende
portierruiten, console
hout-opdruk en een
boordcomputer. De SE kost als
=edan met vijfbak f.49.895,=.
i zal het programma
nieuwe Primera in de
len. Er
>GT
r motor.
:ifiek voor
igon in
srschijnt
jt dan de
Direct bij de eerste aanblik
moet je goed kijken. Is dit nu
een nieuwe of bestaande
Primera. Vooral het front met
zijn kenmerkende grille met
dunne chromen omlijsting
lijkt er als twee druppels
water op. Bovendien is de
vormgeving van bijvoorbeeld
de achterlichten nagenoeg
gelijk en komt ook het profiel
uiterst bekend voor.
Hierbij kan uit alle motoren
worden gekozen. De
uitrusting wordt verrijkt met
meegespoten bumpers,
stootstrips op de flanken,
andere bekleding, in hoogte
verstelbare bestuurdersstoel,
verstelbare hoofdsteunen
achterin en airconditioning.
Als 1.6 kost de GXf.38.495,=.
De 2 liter komt op f.41.495,= en
de turbodiesel start als GX bij boora^<
f.43.495,=. Voor de vijfdeurs sedan it
wordt f.800,extra in rekening Nissan:
gebracht terwijl de automaat van de nieuwe Primera ir
op de 2 liter f.3.300,= extra toekomst gaan uitbreidei
kost. Boven de GX bevinden komt nog een sportieve G
zich de sportieve Si en SRi met opgefokte 2 liter i
uitgaves en de luxueuze SLX Daarnaast is er specifiek voor
en SE. De SE is er alleen als 2 Europa een stationwagon-
liter met vijfbak en automaat ontwikkeling. Deze vei
en kenmerkt zich vooral door begin 1998 c
mistlampen voor, elektrisch Wagon op b
verstelbare buitenspiegels, huidige Pril
volledig meegespoten enkele wijziging
bumpers en beschermstrips, anderhalf jaar lt
lichtmetalen velgen, ABS,
De al enkele jaren zeer
populaire Hyundai Hl00
bestelwagen, waarvan er
inmiddels meer dan 10.000 in
Nederland zijn verkocht, heeft
enkele duidelijk zichtbare
wijzigingen ondergaan. Zo
valt het gewijzigde front
direct op. De koplampen zijn
wat meer afgerond, terwijl de
grille wat lager in de nieuwe
bumper is komen te liggen. De
lampen hebben twee aparte
halogeen-pitten die voor
dimlicht en groot licht een
aparte lichtbundel
produceren.
De buitenspiegels hebben
een bol oppervlak gekregen
en bieden zonder
noemenswaardige
vertekening een zeer breed
zicht rondom.
voldoen, maar wie de bei
ingaat merkt een veel
duidelijkere invloed van
hellingen en minder rijke
lucht dan bij de 1,6 liter. Wie
trekkracht onderin wil, zal
overigens het beste uit zijn
met de derde motorversie.
Speciaal afgestemd op de
wensen en eisen van de
Europese koper in dit segment
is de bestaande 2 liter
dieselmotor herzien en
voorzien van een
turbocompressor. Deze
zwengelt het vermogen op tot
90 pk bij 4400 tr/min. Het
koppel van 177 Nm bij 2400
tr/min ligt nog gunstiger dan
bij de 2 liter benzine. De
turbodiesel presteert op
papier goed met een top van
174 km/u en sprintje in 14
rar blijkt vooral
le praktijk zeer plezierig
>r het lage geluidsniveau
me grote trekkracht
1 arin. Maar toch moeten we
sze motor een kritische
opmerking maken. De
geproduceerde 90 pk uit een 2
liter motor zijn niet
opzienbarend. De vooral
Europese concurrentie levert
tegen woordig directe
inspuiting, een intercooler
en/of meer kleppen per
cilinder. Nissan holt er een
beetje achteraan, wat
helemaal geen schande is,
omdat dieselmotoren in Japan
nu eenmaal niet populair zijn.
Uitrusting
De nieuwe Primera is vanaf 16
september beschikbaar in zes
verschillende
uitrustingsniveaus die echter
lang niet met alle motor- en
carrosserievarianten te
combineren zijn. De basis LX
is er alleen als 1.6 sedan. Voor
f.37.495,= biedt deze auto
onder meer getint glas, derde
remlicht, dakantenne,
wieldoppen, van binn
openen brandstofkley
stuurbekrachtiging, ii
verstelbaar stuurwiel
deelbaar neerklapba;
achterbank, centrale
vergrendeling, vier speakers,
pollenfilter en een
toerenteller. Een groot
--worden
j schakelaar
ohterlicht.
leze
voorziening in, dan volgt
automatisch uitschakeling
als het contact wordt uitgezet.
Eindelijk!
Nissan Motor Nederland
verwacht de meeste Primera's
in de GX-uitgave te verkopen.
Auteur Max Pemberton wijst
er in de publicatie op dat de
gemiddelde autodichtheid in
de wereld op dit moment 116
voertuigen per 1.000 inwoners
bedraagt. Ook hier staan de
VS met 756 auto's per 1.000
inwoners op eenzame hoogte.
Het cijfer is zelfs een factor 6,5
hoger dan het gemiddelde in
de wereld en staat in schril
contrast met een land als
T~ dia dat slechts 7 auto's per
,.000 inwoners bezit.
Het rapport verstrekt ook
interessante informatie over
de afzet van auto's. Vorig jaar
werden ruim 51 miljoen
personen- en bedrijfswagens
aan het park toegevoegd.
Koploper is de VS met een
jaarlijkse verkoop van zo'n
15,1 miljoen eenheden,
gevolgd door Japan (6,9
miljoen), Duitsland (3,5
tr voren miljoen) en Frankrijk (2,3
World miljoen). Nederland neemt op
een de wereldranglijst een
zeventiende plaats in met
512.000 auto's.
gegeven aan de
voor het mistacl
Schakelt men de
Het topmodel uit de Audi-
reeks, de A8, krijgt voortaan
vier zijdelingse airbags,
verwerkt in de stoelleuningen
van de voorstoelen en
achterbank.
Alle gordels hebben
pyrotechnische
gordelspanners, waarde
inzittenden nog beter wc
beschermd.
Verder heeft de
afstandsbediening van de
centrale vergrendeling een
wisselcode. In het interieur
zien we nieuwe
portiergrepen, een
automatisch verlicht
instrumentenpaneel,
handgrepen tegen het dak
met vloeistofdempers, een
dimfunctie op de
binnenverlichting en een
linker buitenspiegel met asfe-
risch glas.
De 4-traps tiptronic
"“rsnellingsbak var
Juattro is vervangen
een vijftraps variant,
meerprijs is nu een
Er zijn drie nieuwe kleuren
leverbaar alsmede een 120
watt audio-installatie als
optie.
Bij de Audi A4 is het
leveringsprogramma
uitgebreid. In de A4 Avant zijn
inmiddels de 101 pk sterke 1,6
liter motor en de 90 pk 1,9 TDI
te koop.
Deze versies kosten
respectievelijk f.53.990,= en
f.62.290,=. De 110 pk TDI kan
voortaan worden gekoppeld
aan Quattro
vierwielaandrijving.
De sedan en Avant kosten
f .68.590,= en f.72.590,=.
De sedan heeft voortaan net
als de Avant een bekerhouder
voorin, vier leeslampjes en
een circulatiestand op de
ventilatie. De stof van de
stoelen komt op de
portierpanelen terug en de 6
cilinders hebben standaard
een tweede airbag.
Deze voorziening is op alle
andere versies verkrijgbaar
tegen betaling van f.995,=.
Tegen een meerprijs zijn twee
airbags in combinatie met
lelspanners te bestellen,
terwijl ook ABS leverbaar is.
De Skoda Felicia is leverbaar
vanaf f. 19.795,=.“
Dit toont duidelijk de bestuurdersairbag 1
resultaten aan van de en twee exemplarei
veiligheidsvoorzieningen die een extra uitgave van
door de Volkswagen Groep bij f1.590,=.
Recent werd door de TUV in
Beieren een nieuwe botsproef
uitgevoerd. Hierbij rijdt een
auto met 80 km/u 50% frontaal
op een stilstaand voertuig. In
dit geval werden hiervoor
twee Skoda Felicia's gebruikt
met een volle benzinetank. Na
afloop van deze praktijk
benaderende test bleek het
interieur van beide auto's
voldoende ruimte tot
overleven te bieden, terwijl
airbags en gordelspanners
volledig naar verwachting
hun functie hadden
afstandsbediening van de
centrale vergrendeling een
grotere zendbereik gekregen
en een wisselcode.
Waar Europese merken veelal voortborduren op
bestaande modellen, kiezen Japanse
autofabrikanten veelal voor het bewandelen van
nieuwe wegen als een model wordt vervanger
De Nissan Primera maakt zeker een uitzonden
op deze regel. De auto heeft nadrukkelijk de
uitstraling van zijn voorganger. Maar de Primera
wordt niet voor niets vooral in Europa verkocht.
uitgevoerd. Alle portieren
gingen probleemloos open en
het brandstofsysteem bleef
intact en lekvrij. Bovendien
werden de zogenaamde
botswaarden voor alle
belangrijke lichaamsdelen
zoals hoofd, borst, buik en
benen met 'groen' beoordeeld, gorde
dat wil zeggen een geringe
kans op letsel.
De achterlichtunits zijn iets
aangepast, terwijl de
mistlamp los onder de
bumper is geplaatst. Hyundai
levert de Hl00 in maar liefst
zes kleuren: wit, rood, zilver,
blauw, groen en aubergine,
waarbij de laatste vier
kleuren metaallokken zijn.
Het in grijs uitgevoerd
interieur is verder verfijnd. Zo
is het dashboard aangepast,
waardoor afleesbaarheid en
bedieningsgemak zijn
geoptimaliseerd. De meest
luxueuze uitgaves worden
voorzien van
stuurbekrachtiging,
elektrisch bediende
portierruiten, centrale
vergrendeling, airconditio
ning en verstelbaar stuur.
In standaarduitvoering heeft
Nissan levert in de Primera
drie motoren, waarvan we er
twee al kennen. Aan de basis
staat een 1,6 liter 16-klepper
die een vermogen levert van
100 pk bij 6000 tr/min en tot
een maximaal koppel komt
van 136 Nm bij 4000 tf/min.
Deze krachtbron is speciaal
op de Europese markt
afgestemd en dat is goec
merken. De Primera 1.6
presteert naar b=l,u,
een top van 180 km/i
acceleratie van 0 tot
in 12 seconden. Zelfs.
bergachtig gebied komt de
auto heel behoorlijk mee, als
er tenminste wat verder in de
versnellingen wordt
doorgetrokken. Opmerkelijk
is ook de enorme rust in het
xo interieur. De r_
ibel, handgeschakelde vijfbak laat seconden, maa
erdér zich licht bedienen. in de praktijk z«
door h
Turbodiesel en de;
De 2 liter 16-klepper levert 130 onder!
pk bij 5600 tr/min en een bijdes
koppel van 173 Nm bij 4800
tr/min. Ondanks deze betere
cijfers en bijbehorende
prestaties (top 205 km/u,
acceleratie 0-100 in 9,6
seconden) overtuigt deze
motor veel minder. In ons
vlakke Nederland zal de
grootste benzinemotor prima
I 1111 XX