Renault SPORT SPIDER .e Jffl UR IS Geen discussie mogelijk Citroen Bertens hoofdsponsor Tilburg Wijnstad toys 'oys. Jubileum-aanbiedingen bij Mazda >50,- Gratis belettering of onderhoud op Seat Inca bij Noordhoek Yunoni ■nu-'" 1 L»e i iLDurtööt Mjcnicn uc au i vmaa i - üonaeraag o septemoer i aao - pagu ia o laau - pay max. I zekerheid; Fel:013-468391 1 icht sen sden ronduit E! tsis. VOND AUTOTEST 113-4634355 re (in heel nische manke- e ongeëvenaarde Porsche getuned Iroom staat voor Normaal moet een auto vanuit een praktisch oogpunt bekeken worden, althans dat verwacht een lezer van deze rubriek. Als we dat met de Renault Sport Spider gaan doen, dan zijn we vlug klaar. Dit excentrieke model biedt weinig ruimte, heeft een moeilijke instap en beschermt niet tegen weerinvloeden. Maar de kwaliteiten van deze auto liggen op een ander vlak. :asions ■N: JM RG BV .25.000 km 65.000 km .23.000 km .33.000 km ren tra's voor. msole ».aop srken s auto mfen; rm BOVAG- ■NNIS w ...126.000 km 84.000 km ...120.000 km 27.000 km ...105.000 km ME WERELDMERK tijdens sal limousine uiterac T' ianwezi< UXXU.L-UXC activitëi Tilburg Wijnstad 2 niet aan 1, kunnen s-actie »xxxx Renault Spiedèr) is De auto in kwestie mot wel minimaal vier mac op naam van de betref! klant staan. >d van minimaal jen oude Mazda 1 actieve ran het troënsSaxo set dan randen retreffende 59.000 km 38.000 km 50.000 km 35.000 km 68.000 km 76.000 km ......78.000 km 74.000 km 13.000 km .....82.000 km .....54.000 km 15.000 km Helm Het dragen van een helm in een auto zorgt natuurlijk voor een speciaal gevoel, een gevoel dat menig formule- rijder bekend is. In het begin symbolische prijs van f. 19,96 monteert de dealer een derde remlicht. Heeft uw Mazda al een dergelijke voorziening dan kan voor hetzelfde bedrag een binnen/buitentemperatuurme ter worden gemonteerd. Tot slot geeft de Mazda-dealer een inruilbod van minimaal f.3.000,= op een oude Mazda ongeacht de leeftijd. versie en bovendien speciale wieldoppen en Oriental Red metaallok voor f.43.995,=. Wie de 1,8 liter V6 wil krijgt de genoemde metaallok gratis, terwijl de prijs is teruggebracht naar f.49.995,=. Tot slot worden ook aantrekkelijke modellen aangeboden van de luxueuze Xedos 6 en 9 en de Mazda E- serie bestellijn. Mensen die al een Mazda rijden en nog even r een nieuwe toe zijn, toch van de lubilee- genieten. Voor een issenBV een gratis belettering, waardoor de Inca ook nog eens een rijdende advertentie wordt. Particulieren hebben hier natuurlijk niets aan. Daarom krijgen zij bij aankoop van een Seat Inca bij Auto Noordhoek een jaar lang gratis onderhoud. Er is al een Seat Inca vanaf f. 16.935,= exclusief BTW, terwijl men al vanaf f.329,= per maand een Inca kan leasen (financial lease, 48 mnd, 20.000 km/jaar). Op bijgaande foto krijgt Shoarmazaak Milas aan de Leharstraat een prachtig beletterde Inca overhandigd. Luchtstroom De vlotte acceleratiemogelijkheden vormen samen met het sportieve onderstel een geslaagde combinatie. Wie eenmaal enkele uren aan de Spider heeft mogen proeven, verlaat iedere bocht met het idee dat het veel harder had gekund. De grenzen liggen behoorlijk ver, zeker als het wegdek droog is. De carrosserie blijft Afwerking Kijken we naar de afwerking van de Sport Spider dan is hierin de werkwijze van Alpine te herkennen. Typisch Alpine is bijvoorbeeld de binnenzijde van de motorkap die met een soort teer is besmeerd en het niet overtuigende sluitwerk van de portieren. Het is duidelijk te zien dat een groot deel van de Renault Sport Spider handmatig in elkaar wordt gezet. Op het gebied vdn rijplezier, originaliteit en exclusiviteit scoort deze speciale Renault bijzonder hoog en liefhebbers zullen vooral daarom kopen. Wie overigens door regen wordt overvallen wordt gewoon nat. Rijdend valt het nog wel mee, maar als er ergens een stoplicht op rood staat, heeft men niets aan snelle acceleraties en hoge topsnelheden. Staat de auto geparkeerd dan kan snel de meegeleverde tonneau tevoorschijn worden gehaald en over het interieur worden getrokken. De tonneau kan ook half worden gemonteerd, maar klappert naarmate de snelheid hoger wordt. Wie verwacht het koud te krijgen in de Spider, komt 'bedrogen'. Door de luchtstroming wordt motorwarmte achter langs de stoelen naar voren gestuurd. Bij lage temperaturen prettig, onder zomers omstandighec hinderlijk. Het brandstofverbruik van deze rappe fransoos kan behoorlijk binnen de per blijven. Wie vlot met de De nieuwe Seat Inca bestelwagen is een groot succes. Nog maar enkele maanden na zijn introductie is deze auto in het straatbeeld al niet meer weg te denken. De auto is aantrekkelijk voor bedrijven, maar ook particulieren vanwege het complete leveringsprogramma inclusief twee benzine© en dieselmotoren. Auto Noordhoek speelt met een speciale actie in op het succes van de Inca. Bedrijven die tot 31 december tot aanschaf van dit model overgaan krijgen rijdt, haalt makkelijk 1 op 11,5 en men zal echt zijn best moeten doen om 'm onder de 1 op 10 te krijgen. angs arriveerde de 000ste Mazda in Nederland. Reden voor importeur en dealers om feest te vieren. Tot en met 14 oktober worden in de diverse showrooms een forse reeks Jubilee-uitvoeringen van een root aantal Mazda-modellen etoond, waarbij het □nsumentenvoordeel kan plopen tot ruim zevendui- snd gulden. De Mazda 323 bupé 1.5 LX wordt aangeboden in een speciale uitvoering met andere bekleding, een achterspoiler, fraaie wieldoppen, stootlijsten op de flanken en een specifieke metaallok. Voor deze extra's betaalt de klant niets. De auto komt inclusief stuurbekrachtiging op f.31.795,=. Op de F-serie van de 323 is er een uitvoering met een derde remlicht, GT- bekleding, speciale wieldoppen, stootlijsten en metaallok. Ook deze extn komen niet op de factuur De 323 F GLX is er vanaf f.37.295,=. Natuurlijk is er ook een 323 sedan in extra luxueuze uitgave, die niets extra kost. Een achterspoiler met derde remlicht, stootlijsten, afstandsbediening op de centrale vergrendeling, startonderbreker en een Noble Green metaallok zouden normaal f.2.845,= kosten. Bij de 626 worden pakketten met opties aangeboden op de sedan, hatchback en wagon, zonder dat dit in de aanschafprijs te merken is. De sportieve MX-3 1.6 krijgt het spoilerpakket van de 1,8- Eenmaal op weg is er geen discussie mogelijk. De voorruitversie is wellicht wat minder oorspronkelijk, maar voldoet toch meer aan de verwachtingen die men Op zaterdag 14 en zondag 15 september wordt het jaarlijkse evenement Tilburg Wijnstad gehouden. Liefhebbers van lekker eten en drinken komen hierbij volledig aan hun trekken. Citroën Bertens Tilburg treedt ti; dit evenement op als hoofdsponsor en is 1 zodanig ook al betrokken bij de voorbereidingen. Er wordt een c~* bijdrage geleverd in de vorm van I beschikbaar stellen van twee Citr voor het promotieteam. Zij rijden door de regio en delen in omliggende plaatsen folders uit. Daarnaast wordt er een Citroën XM ingezet. Een chauffeur rijdt de wijnbaron en wijnbarones naar speciale gelegenheden, waar deze chique Franse limousine uiteraard volledig op zijn plaats is. De XM is aanwezig bij alle voorbereidende offici a te activiteiten en uiteraard tijdens Iburg Wijnstad zelf. Technische gegevens: Merk en type: Renault Sport Spider Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1998 cc Boring x slag: 82,7 x 89 mm Vermogen: 150 pk bij 6000 tr/min Koppel: 185 Nm bij 4500 tr/min Afmetingen: lengte 3,795 meter, breedte 1,83 meter Gewicht: 905 kg Prestaties: topsnelheid 215 km/u acceleratie 0-100 in 6,9 sec. Verbruik: bij 90 km/u 6,4 liter/100 km bij 120 km/u 8,4 liter/100 km stadsverkeer 9,9 liter/100 km Prijs: f.82.500,= komt het allemaal spectaculair over, maar na enkele dagen is de lol er wel vanaf. Alleen bij een stoplicht kan men met de passagier even wat woorden wisselen. De Sport Spider van Renault (spreek uit: Spor Spiedèr) is niet een dagelijks vervoermiddel en ook geen tweede auto die voor de boodschappen wordt gebruikt. Nee, het is een soort van moderne klassieker. Een model dat men puur voor de fun heeft. Wellicht ideaal voor motorrijders die een aantal typische effecten van motorrijden willen combineren met de extra vei ligheid die een auto nu eenmaal biedt. in no-time probleemloos stil te zetten. Het aloude Alpine- concept wordt zichtbaar als we de motorkap openen. Daaronder ligt namelijk e« bestaande krachtbron, de 2 liter 16-klepper die we al eerder in de Clio Williams en Mégane Coupé zagen verschijnen. Ook bij dit model is de 4 cilinder goed voor 150 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 185 Nm bij 4500 tr/min. De wilde paarden worden via de handgeschakelde vijfbak overgebracht op de lichtmetalen achterwielen met 225/50x16 banden, terwijl voor maatje 205/50x16 ligt. De kracht van de Spider zit niet zozeer in de topsnelheid die met 215 km/u een niet meer dan normale waarde heeft, maar vooral de acceleratie die van 0 tot 100 km/u 6,9 seconden duurt. De motor laat zich lekker tot hoge toeren opzwepen en maakt dan een redelijk sportief geluid. Bij lagere toerentallen is deze Renault zelfs opmerkelijk rustig, maar dat is nu eenmaal EG- gereguleerd. iet een zeer prijs. De Renault Sport Spider kost öp dit moment f.82.500,=. Dat is een bedrag dat flink hoger is dan de 195.000 Francs die de auto in eigen land kost. Maar een belangrijk deel wordt verklaard door onze BPM. De beschikbaarheid is echter zeer gering. De komende tijd is de auto gewoon uitverkocht en wanneer de eerste exemplaren in Nederland worden afgeleverd is eveneens niet bekend. Laat staan dat men weet wanneer de voorruitversie verschijnt. Maar ondanks dat alles zullen liefhebbers met plezier wachten op één van de 800 exemplaren die jaarlijks worden gemaakt en die over heel Europa (wereld) moeten worden verdeeld. van een open auto heeft. Maar de Renault Sport Spider heeft nog meer eigenaardigheden. Zo kunnen de vleugeldeuren alleen met behulp van de hendels aan de binnenzijde worden geopend. Het exemplaar aan bestuurderskant kan afgesloten worden omdat zich daaronder de hendel bevinden om de motor- en bagageruimte te openen. Overigens moet men van die bagageruimte niet al te veel voorstellen, 87 liter is immers zo gevuld. De twee Recaro sportkuipen zitten als gegoten, als men tenminste niet al te breed is uitgevallen. Op de rugleuning en zitting zijn drie losse kussens geplaatst. Handig als men ze na een regenbui te drogen wil leggen, of als de bestuurder de lengte van de zitting wil vergroten. De inrichting van de Spider is simpel. We zien vooral een combinatie van ongespoten aluminium en het kunststof waaruit de carrosseriepanelen gemaakt zijn. Boven de console zit het digitale display uit de Twingo met snelheidsmeter, brandstofmeter en een combinatie van klok en kilometerteller. Op de cons zelf vinden we een rode knc voor de alarmlichten en een paneeltje met controlelampjes. Boven het driespakige, met leer beklede stuur zit een toerenteller, temperatuur- en oliedrukmeter. De korte pook heeft een aluminium knop die een halve slag gedraaid moet worden om de achteruit te kunnen inschakelen. Afwijkend De Spider is op alle vlakken afwijkend. De auto is ontwikkeld bij Renault Sport, dezelfde afdeling die de succesvolle V10 Formule 1 motor bouwt. Daarom is het te verklaren dat de ruggegraat volledig uit aluminium is gemaakt. Het buizenframe is niet gelakt én op diverse plaatsen gewoon zichtbaar. Bij de voor- en achterwielophanging worden per kant twee triangels gebruikt die boven elkaar zijn geplaatst (double wishbone). Achter liggen de schokdempers vrijwel vlak in de lengterichting van de auto, terwijl de exemplaren aan de voorkant helemaal plat dwars geplaatst zijn. Uiteraard zijn er stevige stabilisatorstangen toegepast. Stuurbekrachtiging heeft de 905 kg lichte Sport Spider niet (nodig) terwijl ook rembekrachtiging is weggelaten. De auto heeft het remsysteem van de Alpine A610 en wie redelijk stevig kan trappen, weet deze bolide kaarsrecht boven het asfalt, zonder dat de auto compromisloos straf is afgeveerd. De bodemvrijheid is niet overdreven, maar wie met beleid rijdt, zal vrijwel bij geen enkele verkeersdrempel problemen krijgen. Gelukkig is de spoilerrand aan de voorzijde flexibel en vangt heel wat klappen op. Het meest spectaculaire aan het uiterlijk is het ontbreken van een voorruit. Een versie met voorruit is overigens wel in voorbereiding. Rekenen we de rolbeugel even niet mee, dan is de Spider slechts 1,11 meter hoog. Boven het dashboard vinden we het zogenaamde aeroscreen. Het is een ingenieus gebouwde spoiler die de luchtstroom die over de neus van de auto scheert naar boven afbuigt en deze zo'n hoge snelheid meegeeft, dat de afgebogen stroom een deel van de andere rijwind mee naar boven voert. Theoretisch zou men onder het rijden dan geen last van wind hoeven te hebben, maar de praktijk is anders. Muggen en ander licht vliegend gespuis worden door de windstroom meegenomen of slaan in de spoiler te pletter, maar een hommel en zeker een door een voorrijder opgeworpen steentje gaan er dwars doorheen. Daarom is een helm bittere noodzaak.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 21