Renault
SPORT SPIDER
.e
Jffl
UR
IS
Geen discussie mogelijk
Citroen Bertens hoofdsponsor Tilburg Wijnstad
toys
'oys.
Jubileum-aanbiedingen bij Mazda
>50,-
Gratis belettering of
onderhoud op Seat
Inca bij Noordhoek
Yunoni
■nu-'" 1
L»e i iLDurtööt Mjcnicn
uc au i vmaa i - üonaeraag o septemoer i aao - pagu ia o
laau - pay max. I
zekerheid;
Fel:013-468391 1
icht
sen
sden ronduit
E!
tsis.
VOND
AUTOTEST
113-4634355
re (in heel
nische manke-
e ongeëvenaarde
Porsche getuned
Iroom staat voor
Normaal moet een auto
vanuit een praktisch
oogpunt bekeken
worden, althans dat
verwacht een lezer van
deze rubriek. Als we dat
met de Renault Sport
Spider gaan doen, dan
zijn we vlug klaar. Dit
excentrieke model biedt
weinig ruimte, heeft een
moeilijke instap en
beschermt niet tegen
weerinvloeden. Maar de
kwaliteiten van deze
auto liggen op een
ander vlak.
:asions
■N:
JM
RG BV
.25.000 km
65.000 km
.23.000 km
.33.000 km
ren
tra's
voor.
msole
».aop
srken
s auto
mfen;
rm BOVAG-
■NNIS
w
...126.000 km
84.000 km
...120.000 km
27.000 km
...105.000 km
ME WERELDMERK
tijdens
sal
limousine uiterac
T' ianwezi<
UXXU.L-UXC activitëi
Tilburg Wijnstad 2
niet aan
1, kunnen
s-actie
»xxxx Renault
Spiedèr) is
De auto in kwestie mot
wel minimaal vier mac
op naam van de betref!
klant staan.
>d van minimaal
jen oude Mazda
1 actieve
ran het
troënsSaxo
set dan
randen
retreffende
59.000 km
38.000 km
50.000 km
35.000 km
68.000 km
76.000 km
......78.000 km
74.000 km
13.000 km
.....82.000 km
.....54.000 km
15.000 km
Helm
Het dragen van een helm in
een auto zorgt natuurlijk voor
een speciaal gevoel, een
gevoel dat menig formule-
rijder bekend is. In het begin
symbolische prijs van f. 19,96
monteert de dealer een derde
remlicht. Heeft uw Mazda al
een dergelijke voorziening
dan kan voor hetzelfde
bedrag een
binnen/buitentemperatuurme
ter worden gemonteerd. Tot
slot geeft de Mazda-dealer
een inruilbod van minimaal
f.3.000,= op een oude Mazda
ongeacht de leeftijd.
versie en bovendien speciale
wieldoppen en Oriental Red
metaallok voor f.43.995,=. Wie
de 1,8 liter V6 wil krijgt de
genoemde metaallok gratis,
terwijl de prijs is
teruggebracht naar f.49.995,=.
Tot slot worden ook
aantrekkelijke modellen
aangeboden van de luxueuze
Xedos 6 en 9 en de Mazda E-
serie bestellijn.
Mensen die al een Mazda
rijden en nog even r
een nieuwe toe zijn,
toch van de lubilee-
genieten. Voor een
issenBV
een gratis belettering,
waardoor de Inca ook nog
eens een rijdende advertentie
wordt. Particulieren hebben
hier natuurlijk niets aan.
Daarom krijgen zij bij
aankoop van een Seat Inca bij
Auto Noordhoek een jaar lang
gratis onderhoud. Er is al een
Seat Inca vanaf f. 16.935,=
exclusief BTW, terwijl men al
vanaf f.329,= per maand een
Inca kan leasen (financial
lease, 48 mnd, 20.000 km/jaar).
Op bijgaande foto krijgt
Shoarmazaak Milas aan de
Leharstraat een prachtig
beletterde Inca overhandigd.
Luchtstroom
De vlotte
acceleratiemogelijkheden
vormen samen met het
sportieve onderstel een
geslaagde combinatie.
Wie eenmaal enkele uren aan
de Spider heeft mogen
proeven, verlaat iedere bocht
met het idee dat het veel
harder had gekund.
De grenzen liggen behoorlijk
ver, zeker als het wegdek
droog is. De carrosserie blijft
Afwerking
Kijken we naar de afwerking
van de Sport Spider dan is
hierin de werkwijze van
Alpine te herkennen. Typisch
Alpine is bijvoorbeeld de
binnenzijde van de motorkap
die met een soort teer is
besmeerd en het niet
overtuigende sluitwerk van
de portieren. Het is duidelijk
te zien dat een groot deel van
de Renault Sport Spider
handmatig in elkaar wordt
gezet. Op het gebied vdn
rijplezier, originaliteit en
exclusiviteit scoort deze
speciale Renault bijzonder
hoog en liefhebbers zullen
vooral daarom kopen.
Wie overigens door regen
wordt overvallen wordt
gewoon nat. Rijdend valt het
nog wel mee, maar als er
ergens een stoplicht op rood
staat, heeft men niets aan
snelle acceleraties en hoge
topsnelheden. Staat de auto
geparkeerd dan kan snel de
meegeleverde tonneau
tevoorschijn worden gehaald
en over het interieur worden
getrokken. De tonneau kan
ook half worden gemonteerd,
maar klappert naarmate de
snelheid hoger wordt.
Wie verwacht het koud te
krijgen in de Spider, komt
'bedrogen'. Door de
luchtstroming wordt
motorwarmte achter langs de
stoelen naar voren gestuurd.
Bij lage temperaturen prettig,
onder zomers
omstandighec
hinderlijk.
Het brandstofverbruik van
deze rappe fransoos kan
behoorlijk binnen de per
blijven. Wie vlot met de
De nieuwe Seat Inca
bestelwagen is een groot
succes. Nog maar enkele
maanden na zijn introductie
is deze auto in het straatbeeld
al niet meer weg te denken.
De auto is aantrekkelijk voor
bedrijven, maar ook
particulieren vanwege het
complete
leveringsprogramma
inclusief twee benzine© en
dieselmotoren. Auto
Noordhoek speelt met een
speciale actie in op het succes
van de Inca. Bedrijven die tot
31 december tot aanschaf van
dit model overgaan krijgen
rijdt, haalt makkelijk 1 op 11,5
en men zal echt zijn best
moeten doen om 'm onder de 1
op 10 te krijgen.
angs arriveerde de
000ste Mazda in
Nederland. Reden voor
importeur en dealers om feest
te vieren. Tot en met 14
oktober worden in de diverse
showrooms een forse reeks
Jubilee-uitvoeringen van een
root aantal Mazda-modellen
etoond, waarbij het
□nsumentenvoordeel kan
plopen tot ruim zevendui-
snd gulden. De Mazda 323
bupé 1.5 LX wordt
aangeboden in een speciale
uitvoering met andere
bekleding, een achterspoiler,
fraaie wieldoppen,
stootlijsten op de flanken en
een specifieke metaallok.
Voor deze extra's betaalt de
klant niets. De auto komt
inclusief stuurbekrachtiging
op f.31.795,=. Op de F-serie
van de 323 is er een uitvoering
met een derde remlicht, GT-
bekleding, speciale
wieldoppen, stootlijsten en
metaallok. Ook deze extn
komen niet op de factuur
De 323 F GLX is er vanaf
f.37.295,=. Natuurlijk is er ook
een 323 sedan in extra
luxueuze uitgave, die niets
extra kost. Een achterspoiler
met derde remlicht,
stootlijsten,
afstandsbediening op de
centrale vergrendeling,
startonderbreker en een
Noble Green metaallok
zouden normaal f.2.845,=
kosten.
Bij de 626 worden pakketten
met opties aangeboden op de
sedan, hatchback en wagon,
zonder dat dit in de
aanschafprijs te merken is.
De sportieve MX-3 1.6 krijgt
het spoilerpakket van de 1,8-
Eenmaal op weg is er geen
discussie mogelijk.
De voorruitversie is wellicht
wat minder oorspronkelijk,
maar voldoet toch meer aan
de verwachtingen die men
Op zaterdag 14 en zondag 15 september wordt
het jaarlijkse evenement Tilburg Wijnstad
gehouden. Liefhebbers van lekker eten en
drinken komen hierbij volledig aan hun
trekken. Citroën Bertens Tilburg treedt ti;
dit evenement op als hoofdsponsor en is 1
zodanig ook al betrokken bij de
voorbereidingen. Er wordt een c~*
bijdrage geleverd in de vorm van I
beschikbaar stellen van twee Citr
voor het promotieteam.
Zij rijden door de regio en delen in omliggende
plaatsen folders uit. Daarnaast wordt er een
Citroën XM ingezet. Een chauffeur rijdt de
wijnbaron en wijnbarones naar speciale
gelegenheden, waar deze chique Franse
limousine uiteraard volledig op zijn plaats is.
De XM is aanwezig bij alle voorbereidende
offici a te activiteiten en uiteraard tijdens
Iburg Wijnstad zelf.
Technische gegevens:
Merk en type: Renault Sport
Spider
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1998 cc
Boring x slag: 82,7 x 89 mm
Vermogen: 150 pk bij 6000
tr/min
Koppel: 185 Nm bij 4500 tr/min
Afmetingen: lengte 3,795
meter, breedte 1,83 meter
Gewicht: 905 kg
Prestaties: topsnelheid 215
km/u
acceleratie 0-100 in 6,9 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 6,4
liter/100 km
bij 120 km/u 8,4 liter/100 km
stadsverkeer 9,9 liter/100 km
Prijs: f.82.500,=
komt het allemaal
spectaculair over, maar na
enkele dagen is de lol er wel
vanaf. Alleen bij een stoplicht
kan men met de passagier
even wat woorden wisselen.
De Sport Spider van Renault
(spreek uit: Spor Spiedèr) is
niet een dagelijks
vervoermiddel en ook geen
tweede auto die voor de
boodschappen wordt
gebruikt. Nee, het is een soort
van moderne klassieker.
Een model dat men puur voor
de fun heeft. Wellicht ideaal
voor motorrijders die een
aantal typische effecten van
motorrijden willen
combineren met de extra vei
ligheid die een auto nu
eenmaal biedt.
in no-time probleemloos stil
te zetten. Het aloude Alpine-
concept wordt zichtbaar als
we de motorkap openen.
Daaronder ligt namelijk e«
bestaande krachtbron, de
2 liter 16-klepper die we al
eerder in de Clio Williams en
Mégane Coupé zagen
verschijnen. Ook bij dit model
is de 4 cilinder goed voor 150
pk bij 6000 tr/min en een
koppel van 185 Nm bij 4500
tr/min. De wilde paarden
worden via de
handgeschakelde vijfbak
overgebracht op de
lichtmetalen achterwielen
met 225/50x16 banden, terwijl
voor maatje 205/50x16 ligt.
De kracht van de Spider zit
niet zozeer in de topsnelheid
die met 215 km/u een niet
meer dan normale waarde
heeft, maar vooral de
acceleratie die van 0 tot 100
km/u 6,9 seconden duurt.
De motor laat zich lekker tot
hoge toeren opzwepen en
maakt dan een redelijk
sportief geluid. Bij lagere
toerentallen is deze Renault
zelfs opmerkelijk rustig, maar
dat is nu eenmaal EG-
gereguleerd.
iet een zeer
prijs.
De Renault Sport Spider kost
öp dit moment f.82.500,=.
Dat is een bedrag dat flink
hoger is dan de 195.000 Francs
die de auto in eigen land kost.
Maar een belangrijk deel
wordt verklaard door onze
BPM. De beschikbaarheid is
echter zeer gering.
De komende tijd is de auto
gewoon uitverkocht en
wanneer de eerste
exemplaren in Nederland
worden afgeleverd is
eveneens niet bekend. Laat
staan dat men weet wanneer
de voorruitversie verschijnt.
Maar ondanks dat alles zullen
liefhebbers met plezier
wachten op één van de 800
exemplaren die jaarlijks
worden gemaakt en die over
heel Europa (wereld) moeten
worden verdeeld.
van een open auto heeft.
Maar de Renault Sport Spider
heeft nog meer
eigenaardigheden. Zo kunnen
de vleugeldeuren alleen met
behulp van de hendels aan de
binnenzijde worden geopend.
Het exemplaar aan
bestuurderskant kan
afgesloten worden omdat zich
daaronder de hendel
bevinden om de motor- en
bagageruimte te openen.
Overigens moet men van die
bagageruimte niet al te veel
voorstellen, 87 liter is immers
zo gevuld. De twee Recaro
sportkuipen zitten als
gegoten, als men tenminste
niet al te breed is uitgevallen.
Op de rugleuning en zitting
zijn drie losse kussens
geplaatst. Handig als men ze
na een regenbui te drogen wil
leggen, of als de bestuurder
de lengte van de zitting wil
vergroten. De inrichting van
de Spider is simpel. We zien
vooral een combinatie van
ongespoten aluminium en het
kunststof waaruit de
carrosseriepanelen gemaakt
zijn. Boven de console zit het
digitale display uit de Twingo
met snelheidsmeter,
brandstofmeter en een
combinatie van klok en
kilometerteller. Op de cons
zelf vinden we een rode knc
voor de alarmlichten en een
paneeltje met
controlelampjes. Boven het
driespakige, met leer beklede
stuur zit een toerenteller,
temperatuur- en
oliedrukmeter. De korte pook
heeft een aluminium knop die
een halve slag gedraaid moet
worden om de achteruit te
kunnen inschakelen.
Afwijkend
De Spider is op alle vlakken
afwijkend. De auto is
ontwikkeld bij Renault Sport,
dezelfde afdeling die de
succesvolle V10 Formule 1
motor bouwt. Daarom is het te
verklaren dat de ruggegraat
volledig uit aluminium is
gemaakt. Het buizenframe is
niet gelakt én op diverse
plaatsen gewoon zichtbaar.
Bij de voor- en
achterwielophanging worden
per kant twee triangels
gebruikt die boven elkaar zijn
geplaatst (double wishbone).
Achter liggen de
schokdempers vrijwel vlak in
de lengterichting van de auto,
terwijl de exemplaren aan de
voorkant helemaal plat dwars
geplaatst zijn. Uiteraard zijn
er stevige stabilisatorstangen
toegepast.
Stuurbekrachtiging heeft de
905 kg lichte Sport Spider niet
(nodig) terwijl ook
rembekrachtiging is
weggelaten. De auto heeft het
remsysteem van de Alpine
A610 en wie redelijk stevig
kan trappen, weet deze bolide
kaarsrecht boven het asfalt,
zonder dat de auto
compromisloos straf is
afgeveerd. De bodemvrijheid
is niet overdreven, maar wie
met beleid rijdt, zal vrijwel bij
geen enkele verkeersdrempel
problemen krijgen. Gelukkig
is de spoilerrand aan de
voorzijde flexibel en vangt
heel wat klappen op.
Het meest spectaculaire aan
het uiterlijk is het ontbreken
van een voorruit. Een versie
met voorruit is overigens wel
in voorbereiding. Rekenen we
de rolbeugel even niet mee,
dan is de Spider slechts 1,11
meter hoog. Boven het
dashboard vinden we het
zogenaamde aeroscreen.
Het is een ingenieus
gebouwde spoiler die de
luchtstroom die over de neus
van de auto scheert naar
boven afbuigt en deze zo'n
hoge snelheid meegeeft, dat
de afgebogen stroom een deel
van de andere rijwind mee
naar boven voert. Theoretisch
zou men onder het rijden dan
geen last van wind hoeven te
hebben, maar de praktijk is
anders. Muggen en ander
licht vliegend gespuis worden
door de windstroom
meegenomen of slaan in de
spoiler te pletter, maar een
hommel en zeker een door een
voorrijder opgeworpen
steentje gaan er dwars
doorheen. Daarom is een
helm bittere noodzaak.