Daihatsu Valéra Ie Peugeot op de Duitse markt Prijs voor BMW fietslift Minder >n IS motorslijtage NT Lachende tweede AutoRai '97 van 6 t/m 16 februari Daewoo-fabriek in Uzbekistan Ford in de Amsterdam ArenA s tjutol >0 ERVICE i:s Bis .te n - DE AUTOMAAT Donderdag 29 augustus 1996 pagina 9 Ut I ILBUKÜbt KUEHIbH Aansnijden 5347771 jkt. Meerprijs roodmet.. 5 3 4 2838 Bovengemiddeld -5344027 :een iYUnDHI iel is 12.950,- 18.950,- 28.950,- 10 jrig van idrac een 1. In Opel Omega 2.0i stationcar, 1991, benz., stuurbekr., c.v. 17.850,- .1994 .1992 .1992 .1989 .1990 .1989 .1990 raar gelijk tomarkt is de iropa met zo'n 30 ..1990 ..1990 .1990 ..1989 ..1992 ...1992 ...1993 ..1994 ..1987 tis leenauto) 20.00 UUR 30 ..'92 199b pagina b Nissan Primera 2.0i LX LPG 1994 it jaar een aantal 1.000 stuks. pre hoogs comf jruii ens zeer r-urrentie moet zijn immers m die een Nissan Primera 1.6 LX 5-drs., donkerrood 1991 Honda Civic 1.3-16VGL 3-drs., wit 1988 zege een klimaat, ig jaar len i van de De lift kan op diverse formaten fietsen worden ingesteld. De lift past op iedere originele BMW iainment en laten jiten. Uiteraard le mensen tenslotte jen leuke dag ArenA een dakdraagsysteem en op alle andere gangbare systemen. De lift kost f.468,inclusief BTW per fiets. In drie jaar tijd werd de fietslift ontwikkeld door BMW in samenwerking met de Duitse fabrikant HS roducts en voldoet aan de gste veiligheids-en ifortnormen. Zelfs een juni, nzijn ,i su Duitsland jen aandeel van jinnen het totale jot-programma voor de 1306 Cabrio. Relatief ook het dieselaandeel j/o in de totale verkopen. autopiaat te leveren die de topsnelheid licht terugbrengt tot 165km/u. Tijdens het Parijse Lepine concours voor uitvindingen is de fietslift van BMW bekroond met een bronzen medaille. Zonder krachtsinspanning of beschadiging van kleding en lak kan een fiets heel gemakkelijk op het dak geplaatst worden of er weer vanaf gehaald worden. De lift binnen tot eind juni. Nicheproducten zijn succesvol in Duitslai getuige et procent bi Peugec 806 en i hoog is o van 25% Aan het einde van de loopbaan van de vorige Charade introduceerde Daihatsu een weinig zeggende sedanversie. Van de huidige generatie is ook weer een sedan leverbaar die onder de naam Valéra wordt verkocht. De Charade onderging onlangs enkele wijzigingen, de Valéra volgt keurig in het voetspoor. iuw met.. imet I met i met tenJe i, wit tinamet... Irood In een aantal landen wordt de Valéra als Charade sedan verkocht. Daihatsu Holland gaf de voorkeur aan een andere naam om dit model ook afzonderlijk op de markt te kunnen positioneren. De auto komt wat betreft carrosserie voor een I belangrijk deel met de Charade vijfdeurs overeen. neerkomt op bijna 50.000 voertuigen. Peugeot verwacht dit jaar 100.000 auto's in Duitsland af te kunnen zetten. De 106 en 306 verkochten vor jaar gelijk, 35.000 eenheden per model. De 406 werd in oktober gelanceerd en haalde in korte tijd 5000 orders Een typisch voorbeeld van een no-nonsense auto waarvan er in Japan flinke aantallen worden gemaakt. Prijstechnisch is er met de Valéra niets mis. De SGi kost f .25.495,= terwijl de SRi op f.27.995,= uitkomt. Het is vooral de uitrusting en de grote bagageruimte die hem van de overigei beperkte concurrent onderscheiden. Er zi maar weinig merker sedanmodel in het programma hebben op basis van een compacte drie- of vijfdeurs. Het onderstel stemt tot tevredenheid. Zowel voor als achter vinden we McPherson veerpoten. De handgeschakelde versie heeft stabilisatorstangen terwijl de automaat die vreemdgenoeg moet missen. De wegligging is vooral comfortabel, al laat de auto zich makkelijk verleiden tot het sportief 92.000 voertuigen, waarvan 87.000 personenauto's. Dit betekent een marktaandeel van 2,7 procent op de totale Duitse markt en 3,2 procent in het voormalige Oost- Duitsland. Over het eerste half jaar realiseerde Peugeot een groei van 4%, wat kan de rugleuning van de achterbank in twee ongelijke delen worden neergeklapt om het bagagevolume te vergroten. De standaarduitrusting is uitgebreid met stuurbekrachtiging die vooral het manouvreren bij lage snelheden vergemakkelijl De buitenspiegels zijn voortaan elektrisch van binnenuit verstelbaar. is voorzien van een aluminium draagarm met gasdrukveer-ondersteuning die de fiets op elke hoogte in balans houdt. crashtest met 50 km/u en een gesimuleerde rijtest over 300.000 kilometer werden probleemloos doorstaan. In het bijna honderdjarig bestaan van het Lepine concours werden eerder de contactlens, de balpen en de tweetaktmotor onderscheiden. Kort geleden opende het Koreaanse merk Daewoo een fabriek in Uzbekistan. Uz-Daewoo Auto Co staat in de plaats Asaka, zo'n 350 kilometer ten Oosten van de hoofdstad Tashkent. Op jaarbasis kunnen er zo'n 200.000 auto's worden geassembleerd. De fabriek werd officieel in gebruik genomen door het zetten van een handtekening op de eerst geproduceerd auto door Karimov, de president van Uzbekistan en Daewoo Group Chairman Kim Woo-Choong. In 1992 werd het contract ondertekend dat een jaar later leidde tot de oprichting van een joint venture van Daewoo met Uzbekistan Auto association. In totaal is er een bedrag van 658 miljoen dollar in de nieuwe fabriek geïnvesteerd. Alle 2000 werknemers hebben deelgenomen aan trainingsprogramma's in Korea. Dit zullen er zo'n 30.000 eenheden van de band rollen, ee: dat tegen het jaar 2000 moet zijn toegenomen tot 160.C De auto's zullen worden verkocht in Uzbekistan zelf en Kazakhstan, Kyrgyzstan, Rusland en Azië. aansnijden van een bocht. De carrosserie helt hierbij licht over. Daihatsu levert de Valéra in twee uitvoeringen. De basis SGi staat op 13 inch wielen met 155 SR 13 banden en een nieuw ontwerp wieldop. Het reservewiel is van het type 'thuiskomer'. De uitrusting omvat onder meer meegespoten bumpers en buitenspiegels, getint glas, beschermstrips op de flanken, waarschuwingszoemer voor vergeten verlichting, luidsprekers voor en van binnenuit te openen ontwikkeling van de auto in beeld gebracht. Niet zozeer de techniek maar met name het uiterlijk is het criterium bij de keuze van de auto's die in de 'Droomgarage' worden opgesteld. Alle op de Nederlandse markt aanwezige merken hebben zich inmiddels ingeschreven voor de AutoRai. In totaal gaat het om 59 merken. Ford heeft dit jaar gekozen voor een nieuwe aanpak. Behalve op de Rai heeft dit merk i grote presentatie in de Amsterdam ArenA. Naast het actuele aanbod en aandacht voor klassiekers wordt er aandacht besteed aan design, elektrisch rijden, recycling, cabrio's en autosport. Ook is er een off road parcours naast de Rai hallen. Toyota heeft een techniek ontwikkeld waardoor bij Twin Cam benzinemotoren de wrijving tussen nokkenas en klepstoters met 40% afneemt, waardoor de betreffende motoren langer meegaan, mooier en stiller draaien en bovendien 1 tot 2% minder brandstof verbruiken. Het geheim zit in een unieke coating van de stelplaatjes tussen nokkenassen en tuimelaars. Het reduceren van de weerstand tussen draaiende en bewegende onderdelen is niet altijd makkelijk te realiseren. De genoemde stelplaatjes worden spiegelglad gepolijst en vervolgens van een keiharde titanium nitride coating voorzien om zo een volmaakt glad oppervlak te verkrijgen. Hierdoor wordt niet alleen de wrijving verlaagd, maar vermindert ook de slijtage aan de nokkenassen. Toyota is van plan deze plaatjes breed binnen het motorenprogramma te gaan toepassen. De Duitse autc grootste in Eui procent van alle autoverkopen van het hele continent. Vorig jaar werd ondanks een slechte start een verkoopstijging gerealiseerd van 3,3 procent met in totaal 3.314.000 registraties. Deze trend zet zich in de eerste maanden van dit jaar voort en over de eerste zes maanden werd een verkoopverbetering van 7 procent behaald. Voorspellingen spreken dit jaar over een totaalmarkt van 3,5 miljoen voertuigen. De Duitse merken hebben een stevige grip op de markt met 70% marktaandeel. De Japanse fabrikanten komen aan 11,4% gevolgd door de Franse merken met 9,3%. De vraag naar grote auto's en relatief hoog. De helft van de verkopen zit in de kleine en midden klasse, terwijl de andere helft vanaf de hogere middenklasse loopt. Diesels maken 14% van de totaalmarkt uit vanwe ongunstig belastingkl Peugeot verkocht voric Het verschil is vooral te vinden aan de achterzijde. De auto is 4,10 meter lang. De extra lengte ten opzichte van de Charade is vooral gebruikt voor een grotere bagageruimte. De Valéra scoort met 425 liter beter dan menig grotere auto. Het nieuws van het 1997-model van de Valéra zit vooral in het front. De auto heeft hetzelfde aangezicht gekregen als de recent gewijzigde Charade. Dat betekent een 'lachende' grille en koplampen die naar buiten toe omhoog lopen. De motorkap volgt keurig deze nieuwe lijnen, terwijl ook de voorbumper van een ander ontwerp is. De auto ziet er daardoor moderner uit, maai lijkt nu weer zeer nadrukkeli op de Charade, terwijl de Nederlandse Daihatsu- organisatie de auto graag een afzonderlijke plaats binnen het programma wilde geven. Overigens heeft men de wijzigingen niet beperkt tot alleen het uiterlijk. De compacte vierdeurs sedan heeft ook een gewijzigd interieur. De stoelen en achterbank hebben een andere bekledingsstof gekregen, die veel fleuriger is en het interieur nadrukkelijk levendig maakt. De stoelen zijn niet overdreven'van formaat, maar de ondersteuning is zeker voldoende. De ruimte op de achterbank is voor een auto van deze afmetingen bovengemiddeld. Natuurlijk De aanwezigheid van Ford op de Amsterdam AutoRai in februari 1997 is op z'n minst afwijkend en verrassend. Op de Rai heeft het merk namelijk een zeer kleine stand waarop eigenlijk alleen verwezen wordt naar de speciale presentatie in de Amsterdam ArenA. Volgens directeur Jan Brentebraaten van Ford Nederland wil het merk eens groots uitpakken. "We willen de bezoeker trakteren op een gevarieerd programma. We bieden entertainmer bezoekers deelnemen aan allerlei activitei draait alles om auto's, want daar komen de voor. We willen de mensen verrassen en ee bezorgen. Daarvoor vonden we de Amsterdam perfecte locatie." Begin volgend jaar wordt weer de tweejaarlijkse Amsterdam AutoRai gehouden. De 1997-editie vindt plaats van 6 tot en met 16 februari. Het is bovendien de vijftigste keer dat de Rai een autotentoonstelling houdt sinds de start in 1899. De historie kent vele hoogtepunten zoals de wereldpremières van onder meer de Citroen DS, Mercedes 190, Renault Alpine V6, Suzuki Baleno en Mitsubishi Carisma. Op de AutoRai 97 wordt een beeld gegeven van de rol dié de tentoonstelling heeft gespeeld bij de introductie van nieuwe modellen en technieken. Aan de hand van )mo- ienis auto, wordt de brandstof- en bagageklep. De SRi is nog completer en biedt luxueuze zaken als vier elektrisch bediende portierruiten, centrale vergrendeling, geïntegreerde hoofdsteunen op de achterbank, beklede hoofdsteunen voorin en luidsprekers achter. Bovendien staat de SRi op 165/70 SR 13 banden. De Daihatsu Valéra is geen opwindende auto wat betreft ontwerp, maar is voor de gemiddelde automobilist voldoende ruim en voorzien van een complete uitrusting. Het dashboard is uiteraard identiek aan de Charade en heeft onder een halfronde overkapping de gebruikelijke instrumenten: snelheidsmeter, toerenteller (bij SRi), brandstof- en temperatuurmeter. Op de middenconsole vinden we de schuifknoppen waarmee de toevoer van warme en koude lucht kan worden geregeld. Verder is er inbouwruimte voor een eventuele radio, asbak met aansteker en twee uitstroomopeningen. De gebruikte kunststoffen zijn grijs van kleur. Een digitaal klokje is hoog bovenin het dashboard geplaatst zodat zowel bestuurder als passagiers kunnen zien hoe laat het is. Niet zichtbaar zijn de technische wijzigingen. Door kleine wijzigingen is de carrosserie stijver geworden, al moet men als bestuurder hiervoor een speciaal gevoel ontwikkeld hebben om het te merken. Natuurlijk heeft de Valéra verstevigingsbalken in de portieren. Een airbag opgenomen in het stuurwiel is nu leverbaar tegen een meerprijs van slechts f.495,toonaangevende autor Verder biedt Daihatsu ABS dellen uit de geschiede aan voor f. 1.495,= en een (te c dure) airconditioning voor f.3.750,-. Motorisch bleef alles bij het i oude. De auto bedient zich van een 1,5 liter 16 kleppen motor die bij 6200 tr/min haar maximale vermogen van 90 pk aan de dag legt. Het koppel van 119 Nm bij 3600 tr/min is fors voor een compacte auto. Dat is overigens goed te merken aan de prestaties. De kleine voorwielaandrijver haalt een top van 170 km/u en heeft voor het sprintje van 0 tot 100 km/u niet meer dan 11 seconden nodig. Daarom is de Valéra onder vrijwel alle omstandigheden een vlotte auto die een plezierig lichte bediening kent. Naast de soepel schakelende vijfbak is er tegen een meerprijs van f.2.575,= een viertraps r i' pl-U'QI

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 31