Daihatsu
Valéra
Ie
Peugeot op de Duitse markt
Prijs voor BMW fietslift
Minder
>n
IS
motorslijtage
NT
Lachende
tweede
AutoRai '97 van
6 t/m 16 februari
Daewoo-fabriek
in Uzbekistan
Ford in de
Amsterdam ArenA
s
tjutol
>0
ERVICE
i:s
Bis
.te n -
DE AUTOMAAT Donderdag 29 augustus 1996 pagina 9
Ut I ILBUKÜbt KUEHIbH
Aansnijden
5347771
jkt.
Meerprijs
roodmet..
5 3 4 2838
Bovengemiddeld
-5344027
:een
iYUnDHI
iel is
12.950,-
18.950,-
28.950,-
10
jrig
van
idrac
een
1. In
Opel Omega 2.0i
stationcar, 1991,
benz., stuurbekr., c.v.
17.850,-
.1994
.1992
.1992
.1989
.1990
.1989
.1990
raar
gelijk
tomarkt is de
iropa met zo'n 30
..1990
..1990
.1990
..1989
..1992
...1992
...1993
..1994
..1987
tis leenauto)
20.00 UUR
30
..'92
199b pagina b
Nissan Primera
2.0i LX
LPG
1994
it jaar
een aantal
1.000 stuks.
pre
hoogs
comf
jruii
ens zeer
r-urrentie moet
zijn immers
m die een
Nissan Primera
1.6 LX
5-drs., donkerrood
1991
Honda Civic
1.3-16VGL
3-drs., wit
1988
zege een
klimaat,
ig jaar
len i
van de
De lift kan op diverse
formaten fietsen worden
ingesteld. De lift past op
iedere originele BMW
iainment en laten
jiten. Uiteraard
le mensen tenslotte
jen leuke dag
ArenA een
dakdraagsysteem en op alle
andere gangbare systemen.
De lift kost f.468,inclusief
BTW per fiets. In drie jaar tijd
werd de fietslift ontwikkeld
door BMW in samenwerking
met de Duitse fabrikant HS
roducts en voldoet aan de
gste veiligheids-en
ifortnormen. Zelfs een
juni,
nzijn
,i su Duitsland
jen aandeel van
jinnen het totale
jot-programma voor de
1306 Cabrio. Relatief
ook het dieselaandeel
j/o in de totale verkopen.
autopiaat te leveren die de
topsnelheid licht terugbrengt
tot 165km/u.
Tijdens het Parijse Lepine
concours voor uitvindingen is
de fietslift van BMW bekroond
met een bronzen medaille.
Zonder krachtsinspanning of
beschadiging van kleding en
lak kan een fiets heel
gemakkelijk op het dak
geplaatst worden of er weer
vanaf gehaald worden. De lift
binnen tot eind juni.
Nicheproducten zijn
succesvol in Duitslai
getuige et
procent bi
Peugec
806 en i
hoog is o
van 25%
Aan het einde van de
loopbaan van de vorige
Charade introduceerde
Daihatsu een weinig
zeggende sedanversie.
Van de huidige generatie
is ook weer een sedan
leverbaar die onder de
naam Valéra wordt
verkocht. De Charade
onderging onlangs enkele
wijzigingen, de Valéra
volgt keurig in het
voetspoor.
iuw met..
imet
I met
i met
tenJe
i, wit
tinamet...
Irood
In een aantal landen wordt de
Valéra als Charade sedan
verkocht. Daihatsu Holland
gaf de voorkeur aan een
andere naam om dit model
ook afzonderlijk op de markt
te kunnen positioneren. De
auto komt wat betreft
carrosserie voor een
I belangrijk deel met de
Charade vijfdeurs overeen.
neerkomt op bijna 50.000
voertuigen. Peugeot verwacht
dit jaar 100.000 auto's in
Duitsland af te kunnen zetten.
De 106 en 306 verkochten vor
jaar gelijk, 35.000 eenheden
per model. De 406 werd in
oktober gelanceerd en haalde
in korte tijd 5000 orders
Een typisch voorbeeld van
een no-nonsense auto
waarvan er in Japan flinke
aantallen worden gemaakt.
Prijstechnisch is er met de
Valéra niets mis. De SGi kost
f .25.495,= terwijl de SRi op
f.27.995,= uitkomt. Het is
vooral de uitrusting en de
grote bagageruimte die hem
van de overigei
beperkte concurrent
onderscheiden. Er zi
maar weinig merker
sedanmodel in het
programma hebben op basis
van een compacte drie- of
vijfdeurs.
Het onderstel stemt tot
tevredenheid. Zowel voor als
achter vinden we McPherson
veerpoten. De
handgeschakelde versie heeft
stabilisatorstangen terwijl de
automaat die vreemdgenoeg
moet missen. De wegligging
is vooral comfortabel, al laat
de auto zich makkelijk
verleiden tot het sportief
92.000 voertuigen, waarvan
87.000 personenauto's. Dit
betekent een marktaandeel
van 2,7 procent op de totale
Duitse markt en 3,2 procent in
het voormalige Oost-
Duitsland. Over het eerste
half jaar realiseerde Peugeot
een groei van 4%, wat
kan de rugleuning van de
achterbank in twee ongelijke
delen worden neergeklapt om
het bagagevolume te
vergroten. De
standaarduitrusting is
uitgebreid met
stuurbekrachtiging die vooral
het manouvreren bij lage
snelheden vergemakkelijl
De buitenspiegels zijn
voortaan elektrisch van
binnenuit verstelbaar.
is voorzien van een
aluminium draagarm met
gasdrukveer-ondersteuning
die de fiets op elke hoogte in
balans houdt.
crashtest met 50 km/u en een
gesimuleerde rijtest over
300.000 kilometer werden
probleemloos doorstaan. In
het bijna honderdjarig
bestaan van het Lepine
concours werden eerder de
contactlens, de balpen en de
tweetaktmotor
onderscheiden.
Kort geleden opende het Koreaanse merk Daewoo een fabriek
in Uzbekistan. Uz-Daewoo Auto Co staat in de plaats Asaka,
zo'n 350 kilometer ten Oosten van de hoofdstad Tashkent. Op
jaarbasis kunnen er zo'n 200.000 auto's worden geassembleerd.
De fabriek werd officieel in gebruik genomen door het zetten
van een handtekening op de eerst geproduceerd auto door
Karimov, de president van Uzbekistan en Daewoo Group
Chairman Kim Woo-Choong. In 1992 werd het contract
ondertekend dat een jaar later leidde tot de oprichting van een
joint venture van Daewoo met Uzbekistan Auto association. In
totaal is er een bedrag van 658 miljoen dollar in de nieuwe
fabriek geïnvesteerd. Alle 2000 werknemers hebben
deelgenomen aan trainingsprogramma's in Korea. Dit
zullen er zo'n 30.000 eenheden van de band rollen, ee:
dat tegen het jaar 2000 moet zijn toegenomen tot 160.C
De auto's zullen worden verkocht in Uzbekistan zelf en
Kazakhstan, Kyrgyzstan, Rusland en Azië.
aansnijden van een bocht. De
carrosserie helt hierbij licht
over.
Daihatsu levert de Valéra in
twee uitvoeringen. De basis
SGi staat op 13 inch wielen
met 155 SR 13 banden en een
nieuw ontwerp wieldop. Het
reservewiel is van het type
'thuiskomer'. De uitrusting
omvat onder meer
meegespoten bumpers en
buitenspiegels, getint glas,
beschermstrips op de flanken,
waarschuwingszoemer voor
vergeten verlichting,
luidsprekers voor en van
binnenuit te openen
ontwikkeling van de auto in
beeld gebracht. Niet zozeer de
techniek maar met name het
uiterlijk is het criterium bij de
keuze van de auto's die in de
'Droomgarage' worden
opgesteld.
Alle op de Nederlandse markt
aanwezige merken hebben
zich inmiddels ingeschreven
voor de AutoRai. In totaal
gaat het om 59 merken. Ford
heeft dit jaar gekozen voor
een nieuwe aanpak. Behalve
op de Rai heeft dit merk i
grote presentatie in de
Amsterdam ArenA. Naast het
actuele aanbod en aandacht
voor klassiekers wordt er
aandacht besteed aan
design, elektrisch rijden,
recycling, cabrio's en
autosport. Ook is er een off
road parcours naast de Rai
hallen.
Toyota heeft een techniek ontwikkeld waardoor bij Twin
Cam benzinemotoren de wrijving tussen nokkenas en
klepstoters met 40% afneemt, waardoor de betreffende
motoren langer meegaan, mooier en stiller draaien en
bovendien 1 tot 2% minder brandstof verbruiken. Het geheim
zit in een unieke coating van de stelplaatjes tussen
nokkenassen en tuimelaars. Het reduceren van de
weerstand tussen draaiende en bewegende onderdelen is
niet altijd makkelijk te realiseren. De genoemde stelplaatjes
worden spiegelglad gepolijst en vervolgens van een
keiharde titanium nitride coating voorzien om zo een
volmaakt glad oppervlak te verkrijgen. Hierdoor wordt niet
alleen de wrijving verlaagd, maar vermindert ook de slijtage
aan de nokkenassen. Toyota is van plan deze plaatjes breed
binnen het motorenprogramma te gaan toepassen.
De Duitse autc
grootste in Eui
procent van alle
autoverkopen van het hele
continent. Vorig jaar werd
ondanks een slechte start een
verkoopstijging gerealiseerd
van 3,3 procent met in totaal
3.314.000 registraties. Deze
trend zet zich in de eerste
maanden van dit jaar voort en
over de eerste zes maanden
werd een verkoopverbetering
van 7 procent behaald.
Voorspellingen spreken dit
jaar over een totaalmarkt van
3,5 miljoen voertuigen. De
Duitse merken hebben een
stevige grip op de markt met
70% marktaandeel. De
Japanse fabrikanten komen
aan 11,4% gevolgd door de
Franse merken met 9,3%. De
vraag naar grote auto's en
relatief hoog. De helft van de
verkopen zit in de kleine en
midden klasse, terwijl de
andere helft vanaf de hogere
middenklasse loopt. Diesels
maken 14% van de
totaalmarkt uit vanwe
ongunstig belastingkl
Peugeot verkocht voric
Het verschil is vooral te
vinden aan de achterzijde. De
auto is 4,10 meter lang. De
extra lengte ten opzichte van
de Charade is vooral gebruikt
voor een grotere
bagageruimte. De Valéra
scoort met 425 liter beter dan
menig grotere auto. Het
nieuws van het 1997-model
van de Valéra zit vooral in het
front. De auto heeft hetzelfde
aangezicht gekregen als de
recent gewijzigde Charade.
Dat betekent een 'lachende'
grille en koplampen die naar
buiten toe omhoog lopen. De
motorkap volgt keurig deze
nieuwe lijnen, terwijl ook de
voorbumper van een ander
ontwerp is. De auto ziet er
daardoor moderner uit, maai
lijkt nu weer zeer nadrukkeli
op de Charade, terwijl de
Nederlandse Daihatsu-
organisatie de auto graag een
afzonderlijke plaats binnen
het programma wilde geven.
Overigens heeft men de
wijzigingen niet beperkt tot
alleen het uiterlijk. De
compacte vierdeurs sedan
heeft ook een gewijzigd
interieur. De stoelen en
achterbank hebben een
andere bekledingsstof
gekregen, die veel fleuriger is
en het interieur nadrukkelijk
levendig maakt. De stoelen
zijn niet overdreven'van
formaat, maar de
ondersteuning is zeker
voldoende. De ruimte op de
achterbank is voor een auto
van deze afmetingen
bovengemiddeld. Natuurlijk
De aanwezigheid van Ford op de Amsterdam AutoRai in
februari 1997 is op z'n minst afwijkend en verrassend. Op de
Rai heeft het merk namelijk een zeer kleine stand waarop
eigenlijk alleen verwezen wordt naar de speciale presentatie
in de Amsterdam ArenA. Volgens directeur Jan
Brentebraaten van Ford Nederland wil het merk eens groots
uitpakken. "We willen de bezoeker trakteren op een
gevarieerd programma. We bieden entertainmer
bezoekers deelnemen aan allerlei activitei
draait alles om auto's, want daar komen de
voor. We willen de mensen verrassen en ee
bezorgen. Daarvoor vonden we de Amsterdam
perfecte locatie."
Begin volgend jaar wordt
weer de tweejaarlijkse
Amsterdam AutoRai
gehouden. De 1997-editie
vindt plaats van 6 tot en met
16 februari. Het is bovendien
de vijftigste keer dat de Rai
een autotentoonstelling
houdt sinds de start in 1899.
De historie kent vele
hoogtepunten zoals de
wereldpremières van onder
meer de Citroen DS, Mercedes
190, Renault Alpine V6, Suzuki
Baleno en Mitsubishi
Carisma.
Op de AutoRai 97 wordt een
beeld gegeven van de rol dié
de tentoonstelling heeft
gespeeld bij de introductie
van nieuwe modellen en
technieken. Aan de hand van
)mo-
ienis
auto, wordt de
brandstof- en bagageklep. De
SRi is nog completer en biedt
luxueuze zaken als vier
elektrisch bediende
portierruiten, centrale
vergrendeling, geïntegreerde
hoofdsteunen op de
achterbank, beklede
hoofdsteunen voorin en
luidsprekers achter.
Bovendien staat de SRi op
165/70 SR 13 banden.
De Daihatsu Valéra is geen
opwindende auto wat betreft
ontwerp, maar is voor de
gemiddelde automobilist
voldoende ruim en voorzien
van een complete uitrusting.
Het dashboard is uiteraard
identiek aan de Charade en
heeft onder een halfronde
overkapping de gebruikelijke
instrumenten:
snelheidsmeter, toerenteller
(bij SRi), brandstof- en
temperatuurmeter. Op de
middenconsole vinden we de
schuifknoppen waarmee de
toevoer van warme en koude
lucht kan worden geregeld.
Verder is er inbouwruimte
voor een eventuele radio,
asbak met aansteker en twee
uitstroomopeningen. De
gebruikte kunststoffen zijn
grijs van kleur. Een digitaal
klokje is hoog bovenin het
dashboard geplaatst zodat
zowel bestuurder als
passagiers kunnen zien hoe
laat het is.
Niet zichtbaar zijn de
technische wijzigingen. Door
kleine wijzigingen is de
carrosserie stijver geworden,
al moet men als bestuurder
hiervoor een speciaal gevoel
ontwikkeld hebben om het te
merken. Natuurlijk heeft de
Valéra verstevigingsbalken
in de portieren. Een airbag
opgenomen in het stuurwiel is
nu leverbaar tegen een
meerprijs van slechts f.495,toonaangevende autor
Verder biedt Daihatsu ABS dellen uit de geschiede
aan voor f. 1.495,= en een (te
c dure) airconditioning voor
f.3.750,-.
Motorisch bleef alles bij het
i oude. De auto bedient zich
van een 1,5 liter 16 kleppen
motor die bij 6200 tr/min haar
maximale vermogen van 90
pk aan de dag legt. Het koppel
van 119 Nm bij 3600 tr/min is
fors voor een compacte auto.
Dat is overigens goed te
merken aan de prestaties. De
kleine voorwielaandrijver
haalt een top van 170 km/u en
heeft voor het sprintje van 0
tot 100 km/u niet meer dan 11
seconden nodig. Daarom is de
Valéra onder vrijwel alle
omstandigheden een vlotte
auto die een plezierig lichte
bediening kent. Naast de
soepel schakelende vijfbak is
er tegen een meerprijs van
f.2.575,= een viertraps
r i'
pl-U'QI