Grand Prix van België
ihei j
Weer Schumacher!
Nachtdistributie
beter voor milieu
Klassieke auto's in het
Openluchtmuseum
Isü!
Citroën Berlingo en
Peugeot Partner
L
S
Ji
Verkeersbelastingen
voeden staatskas
ten
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 29 augustus 1996 - pagina 5
s 1996 pagina 4
volle entree.
geru
miljc
)v .a. ƒ30.490,-
:n voorbehouden.
sel volop
foon 013 -5420143
i basis
van de
Verstappen
K/'-
T.O.G
O
itenhout...
1
r van het
t en
dien
ke Rover
er 200 al
die boven
iw Rover
'ps - Michael
xieeft wat met
Ardennen
)1 maakte hij
n in de
misten
iwe gene-
ver-grille,
:g en een
e het met
eer een in
hterbank,
installatie
O
O
G
gste
laar de
jecten
laar de
Tekst en foto’s: Kees
van der Velden
o
G
O
G
O
versie
m en
ioge
G
O
ger is
ande
vanc
beste
besti
overzi
i van
ijke bron
aan juist
_.j2000
e praktijk
135 km/u
i van 0 tot
conden. De
sde
Portugal en Finlanc
tot de landen met he
belastingtarief,
is kopl
autokc
198 proce
aanscha
auto. I
i Willi
laats
ir 23
i? Met
t. De
s dat deze
ntot
Uit
Vervolg van pag. 1 toerentellei
boven de vc
aar'
opbe
zittii
geweest zijn Nat l
ot als Citroen keu"
Personenuitvoering
Naast de gesloten
besteluitvoeringen zijn beide
auto's ook als
personenuitvoering te leveren
met zijruiten. Citroen beperkt
zich hierbij tot één
uitrustingsvariant terwijl
Peugeot een Combi en Break
levert. De Break is de meest
luxueuze met onder meer
getint glas, velours
bekleding, wissers achterop,
een digitaal klokje.
Piepschuimblokken
In tegenstelling tot Ferrari
had Williams weinig geluk in
deze fase en het optreden van
het team was verre van
Na de Belgische Grand Prix
staan er nog drie wedstrijden
op het programma: Monza,
Estoril en Suzuka. Gaat
Damon Hill zijn eerste
wereldtitel behalen of weet
de briljante Villeneuve zijn
Ondanks die prachtige
overwinning weet
Schumacher dat hij aan het
einde van dit seizoen zijn
wereldtitel af zal moeten
~n een Williams-
coureur. Of dat nu
Hill zal worden of
illeneuve is nog niet
Brit heeft na de
GP nog dertien
orsprong op zijn
adese collega maar
re is op dit moment in
m hypergemotiveerd d
reïjlrtte Precies op d<
verr nrrar de Ferrari nj
titel. Schu^
hun i
vooral
ingepla
sprake
van team of
ook een flink
in ieder geval wel want
snel te pitten in de safet’
periode won Schumache
tijd en legde daarmee de
basis voor zijn latere zege.
De Nederlandse
automobilisten leverden
vorig jaar een bijdrage van
18,6 miljard gulden aan 's
Rijks schatkist, vier
procent meer dan in 1994.
Het aandeel van
verkeersbelastingen
totale belastinginkon
van de overheid bedraagt
daarmee 11,3 procent.
Tegenover de inkomsten
die het wegverkeer gene
reert stond in 1995 een
bedrag van 8,6 miljard
gulden aan rijksuitgaven
voor
verkeersvoorzieningen,
zoals de aanleg en
onderhoud van wegen,
rtrokweer bijdragen aan de
1°atstDe.exploitatie van het
,r en' 1] openbaar vervoer en
verkeersveiligheid.
de Jordan-Ford diepe
indruk met een zevende
startpositie en precies een
jaar later won hij er voor
Benetton zijn allereerste
Grand Prix. In 94 won hij
opnieuw maar moest na de
bodemplank-affaire de
beker bij concurrent
Damon Hill inleveren.
Vorig jaar bevestigde
Schumi zijn uitzonderlijke
klasse door vanuit een
zestiende startpositie de
Belgische Grote Prijs op
zijn naam te schrijven en
ook dit jaar - zijn eerste
seizoen voor Ferrari - ging
de winst op het lang:
Grand Prix circuit na
Duitser.
Bij de samenstelling van h>
onderstel konden Peugeot
Citroen natuurlijk terugval
op vele componenten die
binnen het concern aanwezig
zijn. Zo kennen we de
McPherson
voorwielophanging van de
Peugeot 306 en Citroën ZX,
terwijl de Berlingo en Partner
de achteras van de Peugeot
405 Break hebben
meegekregen, voorzien van
getrokken wieldraagarmen,
torsiestaven en een
stabilisatorstang. Het
resultaat is een weggedrag
dat past bij een grotere en
zwaardere bestelauto. De
laadruimte klinkt leeg
natuurlijk hol, maar dat is bij
dit type auto niet bezwaarlijk.
De besturing is bij sommige
versies bekrachtigd. Het
remsysteem bestaat uit
schijven voor en trommels
achter. Zaken als ABS,
airconditioning, centrale
vergrendeling en twee
airbags zijn als optie te
bestellen, waardoor de
Berlingo en Partner absoluut
het rijplezier van een
personenauto kunnen
evenaren.
De prijzen zijn nog niet exact
bekend. Wel wordt een
richtprijs gegeven van tussen
de f. 19.000,= en f.20.000,=
exclusief BTW voor de basis
dieselversie.
snelheid van de baan en
crashte zo hard in de vangrail
dat de linker wielen en
sidepod volledig van de
wagen gerukt werden.
Versufd en duidelijk
aangeslagen werd de Arrows
coureur via het medisch
centrum van het circuit naar
het ziekenhuis in Luik
gevlogen waar tot ieders
opluchting geconstateerd
werd dat de lichamelijke
gevolgen van het ongeluk
beperkt gebleven waren tot
een zware hoofdpijn en een
stijve nek.
Alhoewel het
Openluchtmuseum in
Arnhem inmiddels een eigen
tramlijn heeft, kom je in dit
attractiepark nooit auto's
tegen. Daarop maakt het
museum op 15 september as.
een uitzondering. Dan zullen
maar liefst vijftig yoitures van
voor 1940 langs de paden van
het museumpark staan
relatief mild opgesteld ter viering van 100
ijn Duitsland jaar auto's in Nederland. Om
Igië (21,5%), Groot- 13.00 uur rijden de auto's het
ië (17,5%) en Frankrijk
a bijna driekwart van
'andse huishoudens -
Intussen was er ook wat meer
bekend geworden over het lot
van Jos Verstappen.
Vertrokken vanuit een
zestiende startpositie had Jos
de startcrash waarbij
Frentzen, Herbert en Panis
betrokken waren keurig
omzeild en in de eerste vijf
ronden wist hij
achtereenvolgens Diniz en
Katayama te passeren. Na elf
ronden stuurde de Limburger
zijn Footwork onverwacht de
pits in met de mededeling dat
het gas bleef hangen. Een
korte inspectie leverde echter
niets op en Jos vertr-'-
snel voor wat zijn 1
raceronde zou worden
Stavelot, op het punt waar het
nieuwe circuitgedeelte
overgaat in openbare wee
vloog Verstappen met hoe
park binnen en zullen bij de
diverse tramhaltes worden
opgesteld. De oudste
voertuigen zijn een Peugeot
uit 1894, een Audibert uit 1896
en een De Dion Bouton uit
1989. Andere auto's die zullen
verschijnen zijn diverse T-
Fords, een Fiat 508 uit 1932,
Morris Cowley uit 1922, Buick
uit 1907 en een Berliet G uit
1904. Om 16.00 uur verlaten
deze prachtige voertuigen na
een korte rit langs de Zaanse
staan aan
Renault co.
Damon Hill
Jacques Vil
beslist. De
Igische
nten voor
onge Canadese co«
/illeneuve is op dit
topvorm en hyperger
terwijl Hill juist het e
bleem na het andere
ontmoeten op zijn weg naar
die zo felbegeerde eerste ti'
In België zat het Damon
tijdens de trainingen al niet
mee. In bijna alle vrije sessies
was Jacques Villeneuve
sneller onderweg en ook in de
beslissende tijdkwalificatie
prijkte de naam van de
Canadees na ongeveer drie
kwartier bovenaan op het
scorebord. Op dat moment
verliet Hill de pitstraat op vers
rubber voor een laatste
aanval op de tijd van
Villeneuve maar de
weergoden kwamen
tussenbeide. De regen kwam
plotseling met bakken uit de
Belastingen op auto's vormen
in de meeste landen v
Europa een belangrijk
van inkomsten en stac
daardoor een fiscale
harmonisatie in de weg. De
belastingregimes variëren
per lidstaat namelijk enorm
en leiden daardoor tot
marktverstorende
prijsverschillen bij de
consumentenprijzen van
vergelijkbare automodellen.
De Rai Vereniging laat in hun
uitgave 'Auto in cijfers 1996'
zien dat Nederland samen
met Denemarken,
Griekenland, Ierland,
en Finland behoort
1 iden met het hoogste
□tingtarief. Denemarken
□loper. Een Deense
Koper betaalt gemiddeld
rr'cent belasting op de
chaf van een nieuwe
In Finland is dit
percentage 83, in Nederland
45 en in Griekenland 59.
Landen met een relcx= -l
fiscaal regime zijn Duits...
(15%), België (21,5%), Grc-
Brittannië (17,5%) en Fran
(20,6%). In bijna driekwar’
de Nederlandse xxuxoxivuv
is tenministe één
personenauto aanwezig.
Ruim zestig procent van de
gezinnen bezit een auto en
bijna 14 procent heeft twee
auto's. Een kwart van de
huishoudens heeft geen auto.
Het gaat daarbij vooral om
mensen die geen inkomen uit
arbeid verwerven of een laag
inkomen hebben.
Vergeleken met de ons
omringende landen is het
autobezit per 1.000 inwoners
relatief laag. De
autodichtheid is Nederland
bedraagt 385 auto's per 1.000
inwoners. Duitsland telt 500
auto's per 1.000 inwoners,
Italië zelfs 526, Frankrijk 434
en België/Luxemburg 417. De
Verenigde Staten kennen met
556 auto's per 1.000 inwoners
de hoogste autodichtheid.
(Uit: Rai Actueel)
Francorchamps - Michael hemel en verder rijden voor
Schumacher heeft wat met een snelle tijd werd op slag
het prachtige Ardennen zinloos. Leuk was het
circuit. In 1991 maakte hij overigens om tijdens de
bi|?l|nF°?u1.l debug,
Villeneuve over zijn prestaties
te horen: 'Ik rijd hier voor het
eerst, het circuit is nieuw voor
mij en dus heb ik me thuis
voorbereid met behulp van
het nieuwste video-spel dat
een behoorlijk goede indruk
van het verloop van de baan
geeft.'
Verstopt in een overzicht dat
niet de grote pers zal halen,
zijn conclusies uit een
onderzoek naar
nachtdistributie die wel
degelijk van algemeen
belang zijn. Deze vorm van
goederenvervoer is minder
belastend voor het milieu dan
distributie overdag. De
Novem, de organisatie die
met subsidie van Econo
mische Zaken een lager
energieverbruik nastreeft,
voert een programma uit met
als thema 'Stiller, schoner en
zuiniger verkeer en vervoer in
stedelijk gebied' en bericht
daarover in het overzicht 1992-
1995. Een van de proje
was een onderzoek nc
milieu-aspecten van
Ier en een bergvak kenteken alleen als 1,4 en 1,9
voorruit. Een D op de prijslijst komen staan,
irdigheidje is de extra
sbergmogelijkheid onder de Ophanging
ding van de achterbank. Bij de samenste]
rtuurlijk is er een ruime
n.euze aan motoren, die
overigens allemaal bekend
zijn. Benzinerijders kunnen
kiezen voor de vertrouwde 1,1
liter krachtbron met een
vermogen van 60 pk. Hiermee
is al een top mogelijk van 140
km/u en wordt in lege
toestand vanuit stilstand de
100 km/u in 18,1 seconden
gehaald. De 1,4 liter is met 75
pk duidelijk krachtiger en
komt tot 148 km/u en werkt het
sprintje in 14 seconden af.
Daarnaast zijn er twee
diesels. De 1,8 li(er kennen we
onder meer uit de Peugeot 205
en levert een vermogen van 60
pk bij 4600 tr/min en een
koppel van 110 Nm bij
tr/min. Dit komt in de p
neer op een top van 1
en een acceleratie vc
100 km/u in 21,6 secor
krachtigste diesel is i
overbekende 1,9 liter van 71
pk bij 4600 tr/min en 120 Nm bij
2000 tr/min. De verschillen
wat betreft vermogen en
koppel met de 1,8 lijken
miniem, maar in de prestaties
is het duidelijk te merken. De
auto haalt 144 km/u en trekt in
15,6 seconden naar de 100
km/u. De basis bestelauto is
met alle vier de motors
leverbaar, terwijl de v<
met hoger laadvermogei
beide varianten op geel
teamgenoot toch nog in te
halen? Blijft Hill bij Williams
of gaat hij, zoals de laatste
geruchten willen, voor f
miljoen naar McLaren?
welke motor wordt de
Footwork volgend jaar
uitgerust en zit Jos volgend
jaar nog in die Footwork? De
komende maanden moeten er
antwoorden komen op al dit
soort vragen en de
onzekerheid die er momenteel
nog bestaat zorgt ervoor dat
het einde van het seizoen in
ieder geval spannend blijft,
zowel op de baan als in de
paddock. En dat is in het
verleden wel eens anders
geweest.
distributie van goederen over
de weg gedurende de nacht.
Nachtelijk vervoer is zeer
efficiënt, want het wordt
vrijwel niet door files
getroffen en er kan ook in de
stedelijke gebieden
doorgereden worden.T'
veronderstelling was
efficiency ook zou leiden I
lagere milieubelasting. L
het onderzoek van AGV
Adviesgroep voor Verkeer en
Vervoer komt naar voren dat
er inderdaad sprake is van
een lagere emissie van
schadelijke stoffen. Dit komt
omdat er minder brandstof
wordt verbruik en omdat de
motoren langer in een
gunstiger toerengebied
draaien. (Bron: Rai Actueel)
rest ter
knarsetun,
zat tussen
piloten.
De twaalfde ronde werd
beslissend voor het verdere
verloop van de
gebeurtenissen. Onze
landgenoot Jos Verstappen
crashte zwaar bij Stavelot en
de ravage was zodanig dat de
leiding besloot om
sty-car in te zetten,
s op dat moment doken
l CXXV.XX xijders Irvine en
lumacher de pits in voor
n eerste stop. Overigens
iraf voor dat moment
land, dus er was geen
3 van geniaal inzicht
of coureurs. Hoe dan
l ceu uuike mazzel was het
tntdoor
[ety-car
:her veel
ie
Bezoekers wordt verzocht als
jury-lid op te treden bij de
verkiezing tot mooiste en
meest bijzondere rijwiel.
Safety-car
Bij de start van de race was
Villeneuve het snelst weg,
onmiddellijk gevolgd door
Michael Schumacher die zijn
Ferrari nog voor Hill door de
eerste bocht wist te sturen.
Aan het einde van het lange
rechte stuk passeerde
McLaren-Mercedes rijder
Coulthard Hill buitenom en
daardoor viel de Brit terug
naar de vierde plaats. In het
eerste deel van de wedstrijd
liepen Villeneuve en
Schumacher wat weg van de
srwijl Damon Hill
letandend opgesloten
i de beide McLaren
buurt weer het museum. Ook
zal tussen 10.00 en 13.30 uur de
Rijwiel Hulpmotorclub
Nederland acte de presence
geven. De leden van deze club
brengen in Arnhem ruim
honderd oude bromfietsen,
solexen en andere rijwielen
bij elkaar van voor 1960.
Dashboard
Het zou niet slim c-
als zowel Peugeot
aan deze nieuwe
bestelautoreeks hadden
gewerkt. Het ontwerp is
vooral bij Citroën tot stand
gekomen en dat zien we met
name aan de
interieurinrichting. Het
dashboard lijkt sterk op dat
van de Saxo. Onder een half
ronde overkapping vinden we
de snelheidsmeter, analoge
klok, temperatuur- en
brandstofmeter. Over de volle
breedte van de auto zijn vier
afzonderlijk te richten
uitstroomopeningen
geplaatst. De middenconsole
is voorzien van diverse
bedieningsknoppen, plaats
voor de radio en de drie
draaiknoppen waarmee de
verwarming en ventilatie in
gang worden gezet. Het
stuurwiel is standaard in
hoogte te verstellen. Verder
zijn de Partner en Berlingo ook
voorzien van van binnenuit
verstelbare buitenspiegels,
een afsluitbaar
dashboardkastje en
gordelspanners. Zittend
achter het stuur krijg je het
gevoel met een bijzonder
forse bestelauto op stap te
zijn. Dat effect wordt vooral
verkregen door het feit dat de
stoel zo'n tien centimeter
hoger is geplaatst dan bij
lere vertegenwoordigers
i dit compacte
telautosegment. Als
tuurder heb je een prima
rzicht.
geniaal. De communicatie
met de rijders verliep
gebrekkig waardoor
Villeneuve pas één ronde na
Schumacher naar binnen kon
terwijl men met Hill ronduit
blunderde. Damon kreeg het
sein om naar binnen te komen
maar op het allerlaatste
moment werd hij opeens
doorgestuurd en de arme Brit
moest met rokende banden
tussen de piepschuimblokken
door laveren om weer de baan
op te kunnen. Daarbij moest
hij onvermijdelijk een aantal
wagens voor laten gaan en
het gevolg was dat hij, nog
steeds zonder pitstop, in
twaalfde positie terug kwam
op de baan. De zege lag nu
definitief buiten bereik en het
enige wat Hill nog restte was
keihard knokken om toch nog
een enkel puntje te kunnen
vergaren. Het werden er
uiteindelijk twee.
Bij de tweede serie pitstops
wist Schumacher Villeneuve
net achter zich te houden
maar in de slotfase, toen het
verschil minder dan één
seconde bedroeg en het er
juist op leek dat Jacques zijn
definitieve aanval zou gaan
plaatsen, hield hij wat in en
begon heel langzaam terug te
zakken. De Williams coureur
had een vreemd geluidje in
zijn motor ontdekt en besloot
wijselijk dat zes punten beter
waren dan helemaal niets. En
zo kon Michael Schumacher
tot grote vreugde van de
talrijke Duitse fans als eerste
onder de zwart-wit geblokte
vlag doorrijden, gevolgd door
Villeneuve en Mika Hakkinen,
die een keurige derde plaats
voor McLaren wist te scoren.