Grand Prix van België ihei j Weer Schumacher! Nachtdistributie beter voor milieu Klassieke auto's in het Openluchtmuseum Isü! Citroën Berlingo en Peugeot Partner L S Ji Verkeersbelastingen voeden staatskas ten DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 29 augustus 1996 - pagina 5 s 1996 pagina 4 volle entree. geru miljc )v .a. ƒ30.490,- :n voorbehouden. sel volop foon 013 -5420143 i basis van de Verstappen K/'- T.O.G O itenhout... 1 r van het t en dien ke Rover er 200 al die boven iw Rover 'ps - Michael xieeft wat met Ardennen )1 maakte hij n in de misten iwe gene- ver-grille, :g en een e het met eer een in hterbank, installatie O O G gste laar de jecten laar de Tekst en foto’s: Kees van der Velden o G O G O versie m en ioge G O ger is ande vanc beste besti overzi i van ijke bron aan juist _.j2000 e praktijk 135 km/u i van 0 tot conden. De sde Portugal en Finlanc tot de landen met he belastingtarief, is kopl autokc 198 proce aanscha auto. I i Willi laats ir 23 i? Met t. De s dat deze ntot Uit Vervolg van pag. 1 toerentellei boven de vc aar' opbe zittii geweest zijn Nat l ot als Citroen keu" Personenuitvoering Naast de gesloten besteluitvoeringen zijn beide auto's ook als personenuitvoering te leveren met zijruiten. Citroen beperkt zich hierbij tot één uitrustingsvariant terwijl Peugeot een Combi en Break levert. De Break is de meest luxueuze met onder meer getint glas, velours bekleding, wissers achterop, een digitaal klokje. Piepschuimblokken In tegenstelling tot Ferrari had Williams weinig geluk in deze fase en het optreden van het team was verre van Na de Belgische Grand Prix staan er nog drie wedstrijden op het programma: Monza, Estoril en Suzuka. Gaat Damon Hill zijn eerste wereldtitel behalen of weet de briljante Villeneuve zijn Ondanks die prachtige overwinning weet Schumacher dat hij aan het einde van dit seizoen zijn wereldtitel af zal moeten ~n een Williams- coureur. Of dat nu Hill zal worden of illeneuve is nog niet Brit heeft na de GP nog dertien orsprong op zijn adese collega maar re is op dit moment in m hypergemotiveerd d reïjlrtte Precies op d< verr nrrar de Ferrari nj titel. Schu^ hun i vooral ingepla sprake van team of ook een flink in ieder geval wel want snel te pitten in de safet’ periode won Schumache tijd en legde daarmee de basis voor zijn latere zege. De Nederlandse automobilisten leverden vorig jaar een bijdrage van 18,6 miljard gulden aan 's Rijks schatkist, vier procent meer dan in 1994. Het aandeel van verkeersbelastingen totale belastinginkon van de overheid bedraagt daarmee 11,3 procent. Tegenover de inkomsten die het wegverkeer gene reert stond in 1995 een bedrag van 8,6 miljard gulden aan rijksuitgaven voor verkeersvoorzieningen, zoals de aanleg en onderhoud van wegen, rtrokweer bijdragen aan de 1°atstDe.exploitatie van het ,r en' 1] openbaar vervoer en verkeersveiligheid. de Jordan-Ford diepe indruk met een zevende startpositie en precies een jaar later won hij er voor Benetton zijn allereerste Grand Prix. In 94 won hij opnieuw maar moest na de bodemplank-affaire de beker bij concurrent Damon Hill inleveren. Vorig jaar bevestigde Schumi zijn uitzonderlijke klasse door vanuit een zestiende startpositie de Belgische Grote Prijs op zijn naam te schrijven en ook dit jaar - zijn eerste seizoen voor Ferrari - ging de winst op het lang: Grand Prix circuit na Duitser. Bij de samenstelling van h> onderstel konden Peugeot Citroen natuurlijk terugval op vele componenten die binnen het concern aanwezig zijn. Zo kennen we de McPherson voorwielophanging van de Peugeot 306 en Citroën ZX, terwijl de Berlingo en Partner de achteras van de Peugeot 405 Break hebben meegekregen, voorzien van getrokken wieldraagarmen, torsiestaven en een stabilisatorstang. Het resultaat is een weggedrag dat past bij een grotere en zwaardere bestelauto. De laadruimte klinkt leeg natuurlijk hol, maar dat is bij dit type auto niet bezwaarlijk. De besturing is bij sommige versies bekrachtigd. Het remsysteem bestaat uit schijven voor en trommels achter. Zaken als ABS, airconditioning, centrale vergrendeling en twee airbags zijn als optie te bestellen, waardoor de Berlingo en Partner absoluut het rijplezier van een personenauto kunnen evenaren. De prijzen zijn nog niet exact bekend. Wel wordt een richtprijs gegeven van tussen de f. 19.000,= en f.20.000,= exclusief BTW voor de basis dieselversie. snelheid van de baan en crashte zo hard in de vangrail dat de linker wielen en sidepod volledig van de wagen gerukt werden. Versufd en duidelijk aangeslagen werd de Arrows coureur via het medisch centrum van het circuit naar het ziekenhuis in Luik gevlogen waar tot ieders opluchting geconstateerd werd dat de lichamelijke gevolgen van het ongeluk beperkt gebleven waren tot een zware hoofdpijn en een stijve nek. Alhoewel het Openluchtmuseum in Arnhem inmiddels een eigen tramlijn heeft, kom je in dit attractiepark nooit auto's tegen. Daarop maakt het museum op 15 september as. een uitzondering. Dan zullen maar liefst vijftig yoitures van voor 1940 langs de paden van het museumpark staan relatief mild opgesteld ter viering van 100 ijn Duitsland jaar auto's in Nederland. Om Igië (21,5%), Groot- 13.00 uur rijden de auto's het ië (17,5%) en Frankrijk a bijna driekwart van 'andse huishoudens - Intussen was er ook wat meer bekend geworden over het lot van Jos Verstappen. Vertrokken vanuit een zestiende startpositie had Jos de startcrash waarbij Frentzen, Herbert en Panis betrokken waren keurig omzeild en in de eerste vijf ronden wist hij achtereenvolgens Diniz en Katayama te passeren. Na elf ronden stuurde de Limburger zijn Footwork onverwacht de pits in met de mededeling dat het gas bleef hangen. Een korte inspectie leverde echter niets op en Jos vertr-'- snel voor wat zijn 1 raceronde zou worden Stavelot, op het punt waar het nieuwe circuitgedeelte overgaat in openbare wee vloog Verstappen met hoe park binnen en zullen bij de diverse tramhaltes worden opgesteld. De oudste voertuigen zijn een Peugeot uit 1894, een Audibert uit 1896 en een De Dion Bouton uit 1989. Andere auto's die zullen verschijnen zijn diverse T- Fords, een Fiat 508 uit 1932, Morris Cowley uit 1922, Buick uit 1907 en een Berliet G uit 1904. Om 16.00 uur verlaten deze prachtige voertuigen na een korte rit langs de Zaanse staan aan Renault co. Damon Hill Jacques Vil beslist. De Igische nten voor onge Canadese co« /illeneuve is op dit topvorm en hyperger terwijl Hill juist het e bleem na het andere ontmoeten op zijn weg naar die zo felbegeerde eerste ti' In België zat het Damon tijdens de trainingen al niet mee. In bijna alle vrije sessies was Jacques Villeneuve sneller onderweg en ook in de beslissende tijdkwalificatie prijkte de naam van de Canadees na ongeveer drie kwartier bovenaan op het scorebord. Op dat moment verliet Hill de pitstraat op vers rubber voor een laatste aanval op de tijd van Villeneuve maar de weergoden kwamen tussenbeide. De regen kwam plotseling met bakken uit de Belastingen op auto's vormen in de meeste landen v Europa een belangrijk van inkomsten en stac daardoor een fiscale harmonisatie in de weg. De belastingregimes variëren per lidstaat namelijk enorm en leiden daardoor tot marktverstorende prijsverschillen bij de consumentenprijzen van vergelijkbare automodellen. De Rai Vereniging laat in hun uitgave 'Auto in cijfers 1996' zien dat Nederland samen met Denemarken, Griekenland, Ierland, en Finland behoort 1 iden met het hoogste □tingtarief. Denemarken □loper. Een Deense Koper betaalt gemiddeld rr'cent belasting op de chaf van een nieuwe In Finland is dit percentage 83, in Nederland 45 en in Griekenland 59. Landen met een relcx= -l fiscaal regime zijn Duits... (15%), België (21,5%), Grc- Brittannië (17,5%) en Fran (20,6%). In bijna driekwar’ de Nederlandse xxuxoxivuv is tenministe één personenauto aanwezig. Ruim zestig procent van de gezinnen bezit een auto en bijna 14 procent heeft twee auto's. Een kwart van de huishoudens heeft geen auto. Het gaat daarbij vooral om mensen die geen inkomen uit arbeid verwerven of een laag inkomen hebben. Vergeleken met de ons omringende landen is het autobezit per 1.000 inwoners relatief laag. De autodichtheid is Nederland bedraagt 385 auto's per 1.000 inwoners. Duitsland telt 500 auto's per 1.000 inwoners, Italië zelfs 526, Frankrijk 434 en België/Luxemburg 417. De Verenigde Staten kennen met 556 auto's per 1.000 inwoners de hoogste autodichtheid. (Uit: Rai Actueel) Francorchamps - Michael hemel en verder rijden voor Schumacher heeft wat met een snelle tijd werd op slag het prachtige Ardennen zinloos. Leuk was het circuit. In 1991 maakte hij overigens om tijdens de bi|?l|nF°?u1.l debug, Villeneuve over zijn prestaties te horen: 'Ik rijd hier voor het eerst, het circuit is nieuw voor mij en dus heb ik me thuis voorbereid met behulp van het nieuwste video-spel dat een behoorlijk goede indruk van het verloop van de baan geeft.' Verstopt in een overzicht dat niet de grote pers zal halen, zijn conclusies uit een onderzoek naar nachtdistributie die wel degelijk van algemeen belang zijn. Deze vorm van goederenvervoer is minder belastend voor het milieu dan distributie overdag. De Novem, de organisatie die met subsidie van Econo mische Zaken een lager energieverbruik nastreeft, voert een programma uit met als thema 'Stiller, schoner en zuiniger verkeer en vervoer in stedelijk gebied' en bericht daarover in het overzicht 1992- 1995. Een van de proje was een onderzoek nc milieu-aspecten van Ier en een bergvak kenteken alleen als 1,4 en 1,9 voorruit. Een D op de prijslijst komen staan, irdigheidje is de extra sbergmogelijkheid onder de Ophanging ding van de achterbank. Bij de samenste] rtuurlijk is er een ruime n.euze aan motoren, die overigens allemaal bekend zijn. Benzinerijders kunnen kiezen voor de vertrouwde 1,1 liter krachtbron met een vermogen van 60 pk. Hiermee is al een top mogelijk van 140 km/u en wordt in lege toestand vanuit stilstand de 100 km/u in 18,1 seconden gehaald. De 1,4 liter is met 75 pk duidelijk krachtiger en komt tot 148 km/u en werkt het sprintje in 14 seconden af. Daarnaast zijn er twee diesels. De 1,8 li(er kennen we onder meer uit de Peugeot 205 en levert een vermogen van 60 pk bij 4600 tr/min en een koppel van 110 Nm bij tr/min. Dit komt in de p neer op een top van 1 en een acceleratie vc 100 km/u in 21,6 secor krachtigste diesel is i overbekende 1,9 liter van 71 pk bij 4600 tr/min en 120 Nm bij 2000 tr/min. De verschillen wat betreft vermogen en koppel met de 1,8 lijken miniem, maar in de prestaties is het duidelijk te merken. De auto haalt 144 km/u en trekt in 15,6 seconden naar de 100 km/u. De basis bestelauto is met alle vier de motors leverbaar, terwijl de v< met hoger laadvermogei beide varianten op geel teamgenoot toch nog in te halen? Blijft Hill bij Williams of gaat hij, zoals de laatste geruchten willen, voor f miljoen naar McLaren? welke motor wordt de Footwork volgend jaar uitgerust en zit Jos volgend jaar nog in die Footwork? De komende maanden moeten er antwoorden komen op al dit soort vragen en de onzekerheid die er momenteel nog bestaat zorgt ervoor dat het einde van het seizoen in ieder geval spannend blijft, zowel op de baan als in de paddock. En dat is in het verleden wel eens anders geweest. distributie van goederen over de weg gedurende de nacht. Nachtelijk vervoer is zeer efficiënt, want het wordt vrijwel niet door files getroffen en er kan ook in de stedelijke gebieden doorgereden worden.T' veronderstelling was efficiency ook zou leiden I lagere milieubelasting. L het onderzoek van AGV Adviesgroep voor Verkeer en Vervoer komt naar voren dat er inderdaad sprake is van een lagere emissie van schadelijke stoffen. Dit komt omdat er minder brandstof wordt verbruik en omdat de motoren langer in een gunstiger toerengebied draaien. (Bron: Rai Actueel) rest ter knarsetun, zat tussen piloten. De twaalfde ronde werd beslissend voor het verdere verloop van de gebeurtenissen. Onze landgenoot Jos Verstappen crashte zwaar bij Stavelot en de ravage was zodanig dat de leiding besloot om sty-car in te zetten, s op dat moment doken l CXXV.XX xijders Irvine en lumacher de pits in voor n eerste stop. Overigens iraf voor dat moment land, dus er was geen 3 van geniaal inzicht of coureurs. Hoe dan l ceu uuike mazzel was het tntdoor [ety-car :her veel ie Bezoekers wordt verzocht als jury-lid op te treden bij de verkiezing tot mooiste en meest bijzondere rijwiel. Safety-car Bij de start van de race was Villeneuve het snelst weg, onmiddellijk gevolgd door Michael Schumacher die zijn Ferrari nog voor Hill door de eerste bocht wist te sturen. Aan het einde van het lange rechte stuk passeerde McLaren-Mercedes rijder Coulthard Hill buitenom en daardoor viel de Brit terug naar de vierde plaats. In het eerste deel van de wedstrijd liepen Villeneuve en Schumacher wat weg van de srwijl Damon Hill letandend opgesloten i de beide McLaren buurt weer het museum. Ook zal tussen 10.00 en 13.30 uur de Rijwiel Hulpmotorclub Nederland acte de presence geven. De leden van deze club brengen in Arnhem ruim honderd oude bromfietsen, solexen en andere rijwielen bij elkaar van voor 1960. Dashboard Het zou niet slim c- als zowel Peugeot aan deze nieuwe bestelautoreeks hadden gewerkt. Het ontwerp is vooral bij Citroën tot stand gekomen en dat zien we met name aan de interieurinrichting. Het dashboard lijkt sterk op dat van de Saxo. Onder een half ronde overkapping vinden we de snelheidsmeter, analoge klok, temperatuur- en brandstofmeter. Over de volle breedte van de auto zijn vier afzonderlijk te richten uitstroomopeningen geplaatst. De middenconsole is voorzien van diverse bedieningsknoppen, plaats voor de radio en de drie draaiknoppen waarmee de verwarming en ventilatie in gang worden gezet. Het stuurwiel is standaard in hoogte te verstellen. Verder zijn de Partner en Berlingo ook voorzien van van binnenuit verstelbare buitenspiegels, een afsluitbaar dashboardkastje en gordelspanners. Zittend achter het stuur krijg je het gevoel met een bijzonder forse bestelauto op stap te zijn. Dat effect wordt vooral verkregen door het feit dat de stoel zo'n tien centimeter hoger is geplaatst dan bij lere vertegenwoordigers i dit compacte telautosegment. Als tuurder heb je een prima rzicht. geniaal. De communicatie met de rijders verliep gebrekkig waardoor Villeneuve pas één ronde na Schumacher naar binnen kon terwijl men met Hill ronduit blunderde. Damon kreeg het sein om naar binnen te komen maar op het allerlaatste moment werd hij opeens doorgestuurd en de arme Brit moest met rokende banden tussen de piepschuimblokken door laveren om weer de baan op te kunnen. Daarbij moest hij onvermijdelijk een aantal wagens voor laten gaan en het gevolg was dat hij, nog steeds zonder pitstop, in twaalfde positie terug kwam op de baan. De zege lag nu definitief buiten bereik en het enige wat Hill nog restte was keihard knokken om toch nog een enkel puntje te kunnen vergaren. Het werden er uiteindelijk twee. Bij de tweede serie pitstops wist Schumacher Villeneuve net achter zich te houden maar in de slotfase, toen het verschil minder dan één seconde bedroeg en het er juist op leek dat Jacques zijn definitieve aanval zou gaan plaatsen, hield hij wat in en begon heel langzaam terug te zakken. De Williams coureur had een vreemd geluidje in zijn motor ontdekt en besloot wijselijk dat zes punten beter waren dan helemaal niets. En zo kon Michael Schumacher tot grote vreugde van de talrijke Duitse fans als eerste onder de zwart-wit geblokte vlag doorrijden, gevolgd door Villeneuve en Mika Hakkinen, die een keurige derde plaats voor McLaren wist te scoren.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 27