VOOR EEN@0P DE EERSTE RANG
Triumph TR6
i
)pel
moet u bij ons zijn
Stoere mannen, macho's
is bij ons niet mogelijk, maar zoekt u een
betrouwbare occasion voor een reële prijs
dan
LJVAN DER BOOM
«ufo!
00
Why bother
Dealers Automobielen Tilburg en Omstreken
ERVICE
Driedelig grijs te benauwd?
BETER
1996 pagina 4
DE AUTOMAAT Donderdag 22 augustus 1996 pagina 5
DE TILBURGSE KOERIER
HYUnDHI
12.950,-
13.950,-
23.500,-
Merk
Type
Bouwj.
T.O.G.
Merk
Type
Bouwj.
T.O.G.
Merk
Type
Bouwj.
T.O.G.
Merk
Type
Bouwj.
T.O.G
O
G
o
o
o
o
o
o
G
G
O
G
G
RENAULT
1936 - 1996
1936 - 1996
G
atic
rs.
K
L
A
S
S
I
E
K
atie
>r de
tro.
de Rover Tourer
to
^houden.
i zijn op
c vrijwel
Rover 400 v.a. 37.990,-'
50
Automobielbedrijf Bink B.V., Winkler Prinsstraat 30, Tilburg, Telefoon 013 - 5420143.
Standaard met Standing
T Tilburg 0 Oisterwijk C Coirle
UUI
nog
daarbuiten
Bij iedere klassieke auto passen ideale
omstandigheden. We denken dan minimaal aan
droog weer, maar wat als je de sleutels krijgt
aangereikt van een 1971 Triumph TR6 om een
rondje te rijden vanaf het fraaie kasteel Le
Verdoyer in de Noordelijke Dordogne? Genieten,
genieten en nog eens genieten...
02-91
01-90
04-90
07-91
06-89
03-92
09-93
11-92
09-92
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
O
G
G
G
12-92
04-95
01-91
09-88
03-92
08-92
04-94
07-'93
04-91
06-93
01-93
08-92
06-89
10-94
01-90
01-90
08-91
01-93
05-93
01-90
03-90
G
G
G
O
O
O
O
uHers
E
H659
12204
2C
',3(
Renault
Renault
Alfa
Alfa
Audi
Citroen
Citroën
Citroën
Citroën
Citroën
Daihatsu
Daihatsu
Daihatsu
Fiat
Ford
Ford
Ford
Ford
Ford
Ford
Ford
io HB
HB LPG
en nog
’sTR5
ierken
RUIKT
BEWIJS
G
O
G
O
O
G
G
O
O
O
G
G
G
G
3-drs.
litv.
5-drs.
5-drs.
3-drs.
5-drs.
„Ie mom
werden
gebouw u.
auto's eer
waaraan
Special
3-drs.
uropa, 5-drs.
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
zich door
stootblokl
ten geve
Amerikc
Ford
Hyundai
Lancia
Mazda
Mazda
Mitsubishi
Nissan
Nissan
Nissan
Nissan
Mini
Opel
Peugeot
Peugeot
Peugeot
Peugeot
Peugeot
Peugeot
Peugeot
Peugeot
Rover
Seat
Seat
Seat
Seat
Seat
Suzuki
Toyota
Toyota
Toyota
VW
VW
Volvo
Volvo 440 1.7 Gl
5drs.
antraciet
1996
Swift GL automaat
Starlet 1.3 Si
Corolla 1.3 12VHB LPG
Corolla 1.6 XLi HB
Golf diesel 40 kW,
Golf 2.0i Rabbit-uit
340 DL autornaat
Nu luchtig geprijsde airco op de Rover 400, Rover 600 en
Honda Civic
1.3-16VGL
Sdrs., wit
1988
1994
1994
1994
6.000 km.. 1993
1993
1992
1992
1992
.1992
.1991
.1991
1991
1991
.1990
.1990
1990
.1990
.1989
.1989
.1989
.1989
.1989
.1989
.1988
.1987
.1987
.1987
.1987
.1987
02-92
03-95
11-90
07-91
01-94
11- 93
05-95
04-91
07-92
09-94
02-92
04-87
01-90
01-90
02-93
01-95
306 1.9 XRD diesel, 3-drs. 02-95
-- 03g3
12- 91
01-90
01-94
03-91
06-93
04-92
06-93
Cordoba 1.6 GLX, l.m.velg. 06-94
-- 01-89
04-94
08-89
01-93
03-91
01-95
09-87
10- 89
02-92
05-91
01-89
08-93
04-94
01-94
’arisienne 1.4, st.bekr. 10-93
07-92
04-94
01-94
02-91
11- 94
01-91
03-94
06-92
09-94
01-94
04-91
02-92
01-92
10-92
12- 92
02-94
01-93
Seat Ibiza 1.4i
m»Ö km, rood
1995
I Rover 600 v.a. 45.990,-'
Mocht uw Opel
i storing vertonen,
zonder afspraak
Wij zorgen er dan
i van onze werk-
wordt vrijgemaakt,
weer op weg kunt,
wij u in de tussen
in kopje koffie
Veiligheidseisen
De Triumph TR6 ondergaat
tijdens zijn bijna achtjarig
bestaan kleine wijzigingen.
De zwarte stalen wielen met
vijf verchroomde 'spaken'
graag meer.
Deze dubbele zomeractie loopt tot 30
augustus, maar bedenk dat het ook daarna
flink warm kan zijn in Nederland en
stilstaand naast de weg
gebeuren. De TR6-eigenaar
zal bij voorkeur met zijn auto
open rijden, maar er kan ook
een tentje worden opgezet.
Bovendien kon de TR6 worden
geleverd met een hardtop.
bij kilometerstand
11.397,-
fl. 467,-
fl.3’7,-
fl. 455,-
fl.449,-
fl. 421,-
fl. 428,-
’s'e;dïo6fekomptcè
den tot een meerprijs
tussen november 1968 en juli
1976 werd gemaakt en
waarvan er uiteindelijk 91.850
exemplaren de fabriek
verlieten.
ird van de 1
jt de op ten top Engels. Natui
sben is er een laag hout aar»
inging is waarin de ruimtes voor de
vakantieparc
bar, winkel,
activiteitenruimte, receptie en
de sanitaire voorzieningen
voor de achtergelegen
camping.
Maar we komen weer even
terug op de auto. De Triumph
TR4 kreeg in 1967 een
opvolger, de TR5 met een 2,5
I liter 6 cilinder lijnmotor.
I Uiterlijk waren er slechts
I geringe verschillen, zoals de
vermelding'2500'op de
i achterschermen en een logo
dat uit het midden op de
motorkap werd geplaatst.
Overigens werd deze TR5 een
maand eerder voorafgegaan
door de TR250, een vrijwel
identieke auto die speciaal
voor de Amerikaanse markt
werd uitgebracht. Dat de auto
in Amerika veel succes oogste
blijkt wel uit het feit dat er
zo'n 8.500 exemplaren van de
TR250 werden verkocht ei
geen drieduizend van de
en dat in exact dezelfde
periode. De TR5 en TR25C
waren dan ook slechts
voorbodes van de TR6 die
Overweegt u om een nieuwe auto aan te
schaffen? Dan hebben wij een aanbieding
die u nóg opgeluchter doet ademhalen.
Want u kunt uw nieutve Rover voor
02-94
08-90
03-91
03-93
03-92
08-90
08-89
10-89
01-93
02-90
02-90
05-91
01-91
03-94
01-94
04-95
05-94
08-95
12-95
01-93
06-95
01-95
Vakmanschap en service als traditie.
^AUTOBEDRIJVEN
De wortels van de Triumph
TR6 gaan terug tot 1962 toen
de TR4 A op de markt werd
gebracht. Nog voorzien van.
een 4 cilinder 2,1 liter motor,
chromen grille,
rechtopstaande
bumperrozetten, wat naar
binnen geplaatste ronde
koplampen en vertikale
achterlichten werd de TR4 de
voorvader van een complete
serie die in 1976 met het uit
productienemen van de TR6
zijn carrière beëindigde.
Stromberg
De TR5 en TR6 zijn op
technisch vlak vrijwel
identiek. Het is hier
voornamelijk de carrosserie
die moderner is.
De achterzijde heeft zijn
kleine vleugeltjes verloren en
de rechthoekige achterlichten
zijn horizontaal geplaatst.
De motorkap is vlakker en
mist de kenmerkende 'bobbel'
van de TR4 en TR5. De TR6
heeft wel ronde koplampen,
die echter wat verder naar
buiten zijn geplaatst.
De bumpers zijn veel strakker
geworden en missen de
rozetten die bij de voorgaande
types zo prominent aanwezig
waren. De grille bestaat uit
een zwart gaaswerk met in
het midden een bies en de
vermelding 'TR6'.
Alle modellen uit de TR-serie
m op klassieke wijze
iwd. Dat betekent dat
sn los chassis hebt
a de wielophai
worden vervangen door
exemplaren voorzien van een
groot aantal gaatjes.
De voorruit krijgt een zwarte
omlijsting en de rugleuning
van de voorstoelen (eventueel
met hoofdsteunen) wordt
verstelbaar. In 1974 wordt een
overdrive standaard.
De laatste versies kenmerken
grote rubber
eken op de bumpers,
zolge van strengere
caanse veiligheideisen.
Tilburg Goirkestraat25 Tel. (013) 536 40 11
Oisterwijk Beneluxstraat 8 Tel. (013) 528 39 05
Goirle Nobelstraat 7 (ind Tijvoort) Tel. (013) 534 12 61
De Renault Dealer in het Hart van Brabant
krachtig
i schuilt
i de meest
Safrane RN 2.2
Espace Cyclade 2.21
33 1.3, zwart
33 1.3 Super
80 1.8 S (p.s., c.v.)
ZX1.4 Reflex, 5-drs.
ZX1.4 Furore
Xantia 2.0I SX ABS
AX Axion 1.1,3-drs.
BX 1.4 Deauville
Charade TX1.3i
Cuore TX
Cuore TS 850
Punto 75 EL S
Fiesta 1.1 C, 3
Escort 1.6 Eur
Sierra 2.0i CL
Sierra 2.0i GT, 5-drs.
Mondeo 1.8 GLX HB
Scorpio 2.0 LPG
Escort 1.4 CL
We bewegen ons weer op een
hellend vlak als een indicatie
moet worden gegeven voor de
prijs van een TR6. Goede
exemplaren bewegen zich zo
tussen de f.20.000,= en
f.30.000,= met uitschieters
naar zowel boven als
beneden.
Uiteraard hoort het rijden met
de TR6 niet bij een bezoek aan
het Chateau Le Verdoyer, de
eigenaar is er uiteraard zeer
zuinig of. Informatie over de
camping, bungalows of
hotelkamers kan worden
verkregen onder
telefoonnummer
003353569464.
De eigenaar is Nederlander,
zodat er weinig
taalproblemen zullen
optreden.
slechts 1.500,-’ all-in van een
bijpassende airco laten voorzien.. Als
Rover-dealer vertellen wij u hierover
Amerika
De wortels van het Chateau
Le Verdoyer gaan nog veel
verder terug. Het oudste deel
van het landelijke kasteel
dateert uit de dertiende eeuw.
In het kasteel woont niet
alleen de eigenaar met zijn
I gezin, maar zijn ook vijf
hotelkamers te vinden,
waarbij de meest aardige is
voorzien van een hemelbed,
openhaard en een
geschilderd jachttafereel.
Achter het kasteel ligt een
complete boerderij die de
afgelopen tien jaar in fases is
omgebouwd tot een waar
vakantieparadijs met bisti
vastgemaakt en waarin de
motor, versnellingsbak en
cardanas zijn opgehangen.
De carrosserie kan zodoende
volledig van het chassis
getild worden. Overigens zijn
er wel degelijk grote
verschillen in de opbouw van
het chassis tussen de eerste
TR4 en de laatste TR6.
Met name de toepassing van
een onafhankelijke
achterwielophanging vergde
de nodige aanpassingen.
De TR6 behield de 6 cilinder
2,5 liter motor van de TR5.
Met een Lucas
injectiesysteem was deze
krachtbron goed voor een
vermogen van 150 pk bij 5500
tr/min. Hiermee kon de bijna
1100 kg zware Triumph een
top van 190 km/u halen en dat
was eind jaren zestig enorm
veel. De Amerikaanse versies
kregen echter vanwege
milieu-technische redenen
twee Stromberg carburateurs,
waardoor het vermogen flink
lager kwam te liggen, op niet
meer dan een flinke 100 pk.
diverse instrumenten zijn
uitgespaard. Achter het
driespakige stuurwiel zitten
de snelheidsmeter en
toerenteller, terwijl kleinere
klokken informatie geven
over oliedruk, laadstroom,
brandstofvoorraad en
motortemperatuur. De diverse
trekknoppen waarmee de
verwarming en ventilatie
kunnen worden bediend
vragen een nadere
bestudering en dat kan beter
19 RL 1.4, 5-drs.
19 Chamade GTR 1.4
21 HB 1.7 GTS
21 HB GTL Manager
21 HB GTL 1.7
21 TL 1.7
21 TL Pass. 1.7
21 GTS 1.7
21 Nevada TL 1.7 LPG
21 Nevada GTS 1.7
25TX2.2I
25 TX automaat
25TXLPG
Laguna RN 1.8!
Laguna RN 1.8
Laguna RN 1.8 I
Laguna RT 1.81, LPG
Laguna RT 1.8i Alize
Laguna RT 1.8
Safrane 2.2 VI automaat
Safrane 2.0i automaat
Safrane RN 2.2 Vi
5TR 1.4, 3-drs.
5 Campus
Express 1.4 Combi
Express 1.1 combi
Twingo 1.2i
Twingo 1.2i
Twingo 1,2i
Clio Parisisnns 1.4, st.t
Clio RL 1.2
Clio RL 1.2, 3-drs.
Clio RL 1.2, 3-drs.
Clio RL 1.2, 3-drs.
Clio Diesel 1.9, 3-drs.
Clio RN 1.2, 3-drs.
Clio RN 1.4, 3-drs.
Clio S 1.4, 3-drs.
Clio Bebop 1.4, 3-drs.
19 S 1.7, 3-drs.
19TR1.4, 5-drs.
19 Europa 1.9 D 5-drs.
19 Europa 1.4, 4-drs.
19 RN 1.4, 5-drs.
19 RN 1.4 Sedan
19 RN 1.7, 5-drs.
19 RN 1.7, 3-drs.
19 Driver 1.9 diesel, 3-drs. 02-94
19 Diesel TD
19 GTR 1.4,
19 GTR 1.4,
19 GTR 1.4,
19GTS 1.7,1
19 GTS 1.7 Automaat
19 RL 1.9 diesel, 4-drs.
19 RL 1.7, 5-drs.
19 RL 1.4, 4-drs.
Sportauto
De 6-pitter maakt een
geluid en daarin s
absoluut een van i
aantrekkelijke
eigenschappen van de auto.
Onderin is veel trekkracht
aanwezig en bij het intrappen
van het gaspedaal voel je de
achterkant nadrukkelijk
inveren. Kortom, deze autc
leeft. De
achterwielaangedreven TR6
is absoluut geen
allemansvriendje. Het is een
'stoere mannenauto' waarbij
met name de nodige
spierbundels in de
bovenarmen van pas komen.
Stuurbekrachtiging was anno
1971 nog niet in en het kost
dan best enige moeite om op
de bochtige wegen in de
Dordogne de koers niet te
verliezen, zeker als een
behoorlijke snelheid wordt
aangehouden. De vering is
nadrukkelijk stug, iets wat je
van een klassieke sportauto
ook niet anders verwacht.
Het dashboard van de TR6 is
>p Engels. Natuurlijk
inwezig
>orde
ragl
iruii
Escort 1.3 C
Excel 1.3
YIOFire
626 2.0i Xeno
626 1.81 GLX I
Colt 1.6 GLXi
Micra 1.3, Lm. velgen
Sunny 1.6 SLX 5-drs
Sunny 2.0 Diesel, 5-drs.
Serena 2.0 SLX
Cooper 1300
Kadett HB 1300 Club
Prof i l~1.4 5-drs.
309 1.4 Profil
106XT1.1
106 XR 1.1 Crystal
djese|
405 SR Turbo Diesel
405 SRi 1.9
405 GL 1.6
114 LA automaat
Marbella Special
Ibiza 1.2i Crono
Ibiza Spec.
Ibiza CLX 1.2i
|BINKBV|