Volkswagen Golf GT TDI
Mercedes SLK
0
DEUCE
LATIEOF
E HONDA
DRD! AÏrcó^uvÖór I
ƒ990,' ind.BTW
LPG installatie nu
voor-TL490,- .nd-ww
BV
IS
Vliegensvlug
IAM
Adriaan van de Ven (w)
25 augustus: Classic SLS
bij Bierbrouwerij de Schaapskooi
jfrit.
5655
AUTOTEST
-
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 22 augustus 1996 - pagina 3
996 pagina 2
zekerheid;
a. WA-extra
sico bij voor-
van diverse
el:013-4683911
int
lolt
rar
Vervolg van pagina 1
Tirefit
ik
Borg. Jaisoostr. 52-56, Tllberg
T«l:013-4683911
I
IE
Auto Oisterwijk B.V.|H)|
met airco
e
eken
Adriaan
van de Ven
behoort tot
de Bongers
Groep
e (in heel
lische manke-
'mg;
bij Quality
Met de introductie van
een dieselmotor in de
compacte Golf in de
jaren zeventig zette
Volkswagen een trend.
Dat deed het merk
opnieuw toen men
enkele jaren geleden een
krachtige direct
ingespoten turbodiesel
op de markt bracht.
Deze motor is nu verder
doorontwikkeld en levert
nog meer vermogen,
waardoor we met recht
van een sportdiesel
mogen spreken.
>enen
en eer
iging is de
raar
een;
krac
Ier
iet
ASIONS
N:
ren
cend
:zien
met
iten;
mBOVAG-
16
en
1992
1989
1989
1994
1990
1993
1992
1992
1993
1995
1993
1994
1994
1994
1988
1992
1989
1994
1994
1990
1990
1992
1992
1992
1992
E
iet elkaar,
tde
te van
i beide
j gegevens:
Volkswagen
oncoi
De F
als act.
205/60 R 1!
De snellere i
inch wielen met
achter 225 bande
guns
aan i
Wie
de 1 op
rechter
laat bei
1 op 20.
i sportieve, maar zeker niet
-omfortabele afvering.
i SLK 200 heeft zowel voor
:hter 15 inch wielen met
L5H banden.
versie heeft 1(
-1voor 2051
len.
GARAGE
DENISSEN
Sprendlingenstr. 27,
Oisterwijk, tel: (013) 521 59 59.
Auto Accent
Goirkestraat 144a,
Tilburg, tel: (013) 430 700.
Uw dealer voor Volkswagen en Audi
Ringbaan Noord 65, 5046 AA Tilburg. -
Tel.: (013) 532 14 I IFax (013) 535 59 20.
SLS Rally de abdij en houdt
zelfs binnen de muren een
klassementproef. De rally
gaat op vrijdag 23 augustus
van start. Er doen zo'n
honderdvijftig klassieke
auto's aan mee die een totale
afstand zullen afleggen van
1100 kilometer gedurende drie
dagen. Het is het vierde jaar
Diverse uitvoeringen
Volkswagen levert de 110 pk
motor in diverse uitvoeringen
van de Golf, waarbij kan
worden gekozen voor de drie
ën vijfdeurs hatchback en de
Variant. Maar ook de Vento en
Passat zijn met deze krachtige
diesel in de prijslijst
opgenomen. Bij de Golf kan
worden gekozen uit de basis
CL-uitvoering, de luxueuze
GL en de sportieve GT. De GT-
uitvoering past wellicht nog
het best bij het motorkarakter.
De afvering is op z'n minst
sportief te noemen en zal voor
anderen te straf zijn.
Dit voorkomt uiteraard
ter verfraaiing
De bumpers zijn in de
carrosseriekleur gespoten,
maar dat is inmiddels bij
iedere Golf het geval. De
koplampen zijn dubbel
uitgevoerd.
De spatbordranden zijn
voorzien van zwart kunststof
net als bij de GTi. De brede
zwarte stootstrip verbindt
Geniet van de
HITTE
GOLF!
In 1976 kwam de Golf GTi op
de markt. Alhoewel het
concept van een krachtige
motor in een compacte auto
niet nieuw was, wist
Volkswagen dit model op een
juist moment uit te brengen,
zodat het een groot succes
werd. Die eerste Golf GTi
beschikte over een 1,6 liter
benzinemotor met een voor
die tijd fors vermogen van 110
pk.
tjef In de passagiersstoel is een
sensor opgenomen die
registreerd of een passagier
aanwezig is. Maar ook als een
kinderzitje is geïnstalleerd zal
de airbag buiten gebruik
blijven. De 230 Kompressor
heeft onder meer bredere
banden en grotere wielen en
een Anti Doorslip Regeling
(ASR).
Op zondag 25 augustus
aanstaande opent
bierbrouwerij de Schaapskooi
binnen de muren van de abdij
O.L.V. van Koningshoeven
haar poorten om 12.15 uur
voor het publiek. Dit gebeurt
wel vaker, maar dit keer is er
een speciale reden. Die dag
namelijk passeert de Classic
Hoorbaar
Exact datzelfde vermogen
wordt nu ontwikkeld door een
dieselmotor. Een van de
meest geavanceerde diesels
van dit moment zelfs. Het gaat
hier om de 1896 cc 4 cilinder
die VW al weer vele jaren in
haar programma heeft. Deze
motor is verkrijgbaar in een
turboversie met directe
inspuiting, een systeem dat
met betrekking tot maximaal
vermogen en
brandstofverbruik
aanzienlijke voordelen biedt.
Het nadeel was van origine
een hoge geluidsproductie,
maar dat is met de moderne
isolatiemethoden ver
weggewerkt, al is deze snelle
diesel nadrukkelijker
hoorbaar in vergelijking met
vele indirect ingespoten
concurrenten. De TDI-motor
van Volkswagen beschikt
over een vermogen van 90 pk,
maar door enkele
aanpassingen heeft men nu
een versie uitgebracht die bij
4150 tr/min tot 110 pk komt.
Het maximale koppel van 235
Nm is bij 1900 tr/min volledig
beschikbaar. Ter vergelijking:
de 90 pk versie levert bij
hetzelfde toerental 202 Nm.
Opmerkelijk is de enorme
dat deze klassiekerrally wordt
gehouden. De auto's
vertrekken vanuit
Scheveningen.
Tijdens een bezoek aan de
Schaapskooi kan men
plaatsnemen op het terras,
waar uiteraard kan worden
genoten van La Trappe
bieren.
sterke 1,9 liter TDI-motor in de
Volkswagen Golf en Vento
n juweel. De motor is enorm
ichtig en houdt daarbij de
dorst beperkt. De motor is niet
overdreven stil. De Golf zelf is
al jaren een succesnummer,
maar die jaren beginnen wel
langzaam te tellen.
De afvering zou wat soepele:
mogen en de uitrusting is ni«
overdreven compleet.
De automaat versie komt tot
202 km/u en heeft 10,3
seconden nodig. Wie dat
allemaal nog niet wild
genoeg vindt, moet voor de
SLK 230 Kompressor kiezen,
voorzien van een 2,3 liter met
compressor en zodoende een
vermogen van 193 pk bij 5300
tr/min en een enorm koppel
van 280 Nm tussen 2500 en
4800 tr/min. Ook hier is er een
keuze uit zelf of automatisch
schakelen. De prestaties zijn
daarbij nagenoeg gelijk. Een
top van 231 km/u is mogelijk
evenals een sprintje van 0 tot
100 in 7,6 seconden.
De SLK heeft een bekende
wielophanging. Voor zien we
een double wishbone
constructie en een
stabilisatorstang.
De achterwielophang:
bekende multi-link wc
Mercedes al jaren
geleden furore
mee maakte.
Het geheel
zorgt v<
Braver
De twee prototypes die
Mercedes tijdens diverse
tentoonstellingen liet zien,
hadden een behoorlijk
spectaculaire
interieurinrichting. De basis
lay-out hiervan is behouden
gebleven, maar de
productieversie komt toch wat
braver voor de dag. Dat wil
echter niet zeggen dat de SLK
saai is. Mercedes gebruikt
vrolijke kleuren zowel bij de
stoffen als lederen bekleding.
Het instrumentarium bestaat
uit drie afzonderlijke ronde
Boordcomputer
Het interieur is na vele jarei
Golf III natuurlijk zeer bekt,
en we kunnen dan ook
dat het degelijk ontwerp
een vrij massief ogend
dashboard enigszins
gedateerd begint te raken.
klokken met een witte
wijzerplaat. In het midden zit
de snelheidsmeter met
kilometertellers, rechts de
toerenteller en links de
combinatie van brandstofpeil
en motortemperatuur. De rest
van het dashboard is
behoorlijk rechtlijnig. De
middenconsole bevat naar*
twee uitstroomopeninger
bedieningselementen van de
verwarming en ventilatie, een
plaats voor de audio-
installatie en diverse
bedieningsknoppen. De twee
stoelen zijn enigszins sportic,
getint en bieden een goede
ondersteuning. Erg lange
personen zullen echter wat
moeite hebben om een goede
zitpositie te vinden, maar
daarin onderscheidt de
Mercedes SLK zich zeker niet
in negatieve zin van zijn
directe concurrenten.
Gelukkig is de hoogte
ütting aan
kanten
verstelbaar.
De GT heeft uiteraard een
compleet instrumentarium
met toerenteller en een
handige boordcomputer.
De stoelen zijn van het
sportieve soort, bieden een
vrij harde zit. De randen langs
de rugleuning en zitting zijn
relatief hoog. Het meubilair is
met een donker grijze stof
overtrokken waarin enkele
kleine kleuraccenten zijn
verwerkt. Verder is de hele
binnenzijde in sombere tinten
uitgevoerd.
We moeten Volkswagen nog
steeds prijzen voor het
gebruik van een handige
lichtschakelaar. De eventueel
raor ingeschakelde mistlamp gaat
n dat automatisch uit als de
verlichting wordt gedoofd en
gaat daarna niet automatisch
weer aan, wat bij een
afzonderlijke schakelaar wel
het geval is. Indien in de Golf
een tweede airbag wordt
besteld, loopt de inhoud van
het dashboardkastje tot
geringe proporties terug.
Gelukkig kan er in de
portierbakken en onderin de
console nog het nodige
opgeborgen worden.
Natuurlijk is de Golf een vier-
tot vijfpersoons
middenklasser, maar
dosis voelbare trekkracht die
deze motor in huis heeft. Het
maakt haast niet uit vanuit
welk toerental men wil
accelereren, de
turbocompressor helpt keurig
mee en maakt iedere
inhaalmanoeuvre tot
kinderspel. Het is niet eens
nodig om veelvuldig te
schakelen, al zullen de meest
sportieve berijders de pook
toch regelmatig in een andere
positie zetten. De prestaties
liegen er niet om en als men
zo'n tien jaar geleden zou
vertellen dat een
middenklasse diesel een top
van 193 km/u zou kunnen
halen en vanuit stilstand naar
de 100 km/u zou sprinten in
10,8 seconden, dan zou men
direct voor gek verklaard zijn.
Het brandstofverbruik is zeer
istig en is vrijwel gelijk
i dat van de 90 pk versie,
s stevig doorrijdt komt rond
16 uit en wie zijn
voet wat voorzichtiger
swegen haalt makkelijk
overhellen in bochten, maar
komt niet altijd het comfort
ten goede.
Uiterlijk heeft de snelle TDI
slechts één onderscheidend
kenmerk. Achterop de auto
staat de vermelding TDI met
een klein rood streepje
ernaast. Alleen dit rode
streepje laat de kenner weten
wat voor vlees men in de kuip
heeft. De GT-uitgave ziet er
overigens slechts beperkt
sportief uit. De auto staat op
14 inch stalen wielen met
185/60R14 banden. Wel zijn
wielsierringen aangebracht
Tweede
Mitsubishi
van NedCar
Mitsubishi heeft bekend
gemaakt vanaf 1998 een
tweede model bij NedCar
in het Limburgse Born te
gaan maken. Het nieuwe
model, dat nu nog de
codenaam MGX draagt,
zal een compacte
ruimtewagen worden voor
vijf personen. Daarnaast
zijn de
gebruiksmogelijkheden
legio. Gezien de manier
waarop men bij NedCar
produceert, zou het niet
verwonderlijk zijn dat deze
nieuwe Mitsubishi MGX
het onderstel deelt met de
Carisma.
Technische
Merk en type: V<
Golf GTTDI
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1896 cc
Boring x slag: 79,5 x 95,5 mm
Vermogen: 110 pk bij 4150
tr/min
Koppel: 235 Nm bij 1900 tr/min
Afmetingen: lengte 4,02 meter,
breedte 1,695 meter
Gewicht: 1100 kg
Aanhanggewicht: 1200 kg
(geremd)
Prestaties: topsnelheid 193
km/u
acceleratie 0-100 km/u in 10,8
sec.
Verbruik: bij 90 km/u 3,9
liter/100 km
bij 120km/u5,21iter/100km
stadsverkeer 5,4 liter/100 km
Prijs: f.44.295,=
achterpassagiers zullen toch
wat onhandig naar binnen
moeten klauteren.
De rugleuning klapt keurig
naar voren en komt daarna
weer in de ingestelde stand
terug, maar daar blijft het bij.
De bagageruimte heeft met
320 liter een keurig inhoud,
die eenvoudig kan worden
uitgebreid tot 1152 liter.
Wat wellicht het meest
opmerkelijk is aan de G<
buiten de fantastisch
presterende 110 pk TDI-motor,
is het imago dat constant zo
goed blijft. Sommige
concurrenten zijn na een pac
jaar over hun top, maar de
Golf 'is still going strong'. Zelf
nu Volkswagen er geen echt
geheim meer van maakt dat
er eind volgend jaar een
nieuwe Golf op de markt
komt.
De 110 pk TDI-motor is in de
Golf verkrijgbaar vanaf
f.39.495,=. De GL-uitgave start
bij f.41.995,= en de GT komt op
f.44.295,=. De CL en GL zijn
naast de handgeschakelde
vijfbak ook leverbaar met een
automaat. De Golf Variant
met deze motor is er vanaf
f.41.595,= en de Vento begint
bij f.41.190,=.
Op technisch vlak is de 110 pk
Een compacte auto als de
Mercedes SLK heeft natuurlijl
weinig ruimte voor zaken als
een reservewiel. Mercedes
biedt hiervoor twee
oplossingen. Of men plaats
een opblaasbaar reserewiel
in de auto en een compressor
of de auto wordt voorzien van
het zogenaamde Tirefit, een
spuitbus met een middeltje
dat een eventueel gaatje kan
dichten. In dat geval is een
reservewiel overbodig en
heeft de SLK weer wat meer
bagagemogelijkheden.
Mercedes gaat de SLK in ons
land officieel bij de dealer
laten zien vanaf september.
De prijzen werden al enige
tijd geleden bekend gemaakt.
De SLK 200 komt op f.84.800,=
terwijl voor de snelle SLK 230
Kompressor f.104.000,= op
tafel moet komen.
r van het geheel, deze onderdelen me
Op deze strip staat c
vermelding 'GT'. Verder zien
we getint glas, twee
buitenspiegels die handmatig
van binnenuit verstelbaar zijn
en centrale vergrendeling met
de sleutel. Natuurlijk heeft
deze Golf het sportieve
antennetje achterop het dak.
Het derde remlicht dat op ons
testexemplaar aanwezig was
behoort tot de mogelijke
opties en dat is jammer ver
een merk als Volkswagen
veiligheid zo hoog in het
vaandel voert. In het interieur
komen we eigenlijk eenzelfde
voorval tegen. De twee
airbags moeten allebei tegen
bijbetaling worden
aangeschaft.
De standaarduitrusting van
de SLK is behoorlijk compleet.
Zo geeft Mercedes iedere SLK
onder meer ABS, twee
airbags, elektrisch
verstelbare buitenspiegels,
buitentemperatuurmeter,
lichtmetalen velgen, met leer
bekleed stuurwiel, centrale
rast vergrendeling met
sn de afstandsbediening, elektrisch
te openen portierruiten, getint
glas en een stoffilter.
DE AUTOMAAT
DE AUTOMAAT
i