Volkswagen Golf GT TDI Mercedes SLK 0 DEUCE LATIEOF E HONDA DRD! AÏrcó^uvÖór I ƒ990,' ind.BTW LPG installatie nu voor-TL490,- .nd-ww BV IS Vliegensvlug IAM Adriaan van de Ven (w) 25 augustus: Classic SLS bij Bierbrouwerij de Schaapskooi jfrit. 5655 AUTOTEST - DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 22 augustus 1996 - pagina 3 996 pagina 2 zekerheid; a. WA-extra sico bij voor- van diverse el:013-4683911 int lolt rar Vervolg van pagina 1 Tirefit ik Borg. Jaisoostr. 52-56, Tllberg T«l:013-4683911 I IE Auto Oisterwijk B.V.|H)| met airco e eken Adriaan van de Ven behoort tot de Bongers Groep e (in heel lische manke- 'mg; bij Quality Met de introductie van een dieselmotor in de compacte Golf in de jaren zeventig zette Volkswagen een trend. Dat deed het merk opnieuw toen men enkele jaren geleden een krachtige direct ingespoten turbodiesel op de markt bracht. Deze motor is nu verder doorontwikkeld en levert nog meer vermogen, waardoor we met recht van een sportdiesel mogen spreken. >enen en eer iging is de raar een; krac Ier iet ASIONS N: ren cend :zien met iten; mBOVAG- 16 en 1992 1989 1989 1994 1990 1993 1992 1992 1993 1995 1993 1994 1994 1994 1988 1992 1989 1994 1994 1990 1990 1992 1992 1992 1992 E iet elkaar, tde te van i beide j gegevens: Volkswagen oncoi De F als act. 205/60 R 1! De snellere i inch wielen met achter 225 bande guns aan i Wie de 1 op rechter laat bei 1 op 20. i sportieve, maar zeker niet -omfortabele afvering. i SLK 200 heeft zowel voor :hter 15 inch wielen met L5H banden. versie heeft 1( -1voor 2051 len. GARAGE DENISSEN Sprendlingenstr. 27, Oisterwijk, tel: (013) 521 59 59. Auto Accent Goirkestraat 144a, Tilburg, tel: (013) 430 700. Uw dealer voor Volkswagen en Audi Ringbaan Noord 65, 5046 AA Tilburg. - Tel.: (013) 532 14 I IFax (013) 535 59 20. SLS Rally de abdij en houdt zelfs binnen de muren een klassementproef. De rally gaat op vrijdag 23 augustus van start. Er doen zo'n honderdvijftig klassieke auto's aan mee die een totale afstand zullen afleggen van 1100 kilometer gedurende drie dagen. Het is het vierde jaar Diverse uitvoeringen Volkswagen levert de 110 pk motor in diverse uitvoeringen van de Golf, waarbij kan worden gekozen voor de drie ën vijfdeurs hatchback en de Variant. Maar ook de Vento en Passat zijn met deze krachtige diesel in de prijslijst opgenomen. Bij de Golf kan worden gekozen uit de basis CL-uitvoering, de luxueuze GL en de sportieve GT. De GT- uitvoering past wellicht nog het best bij het motorkarakter. De afvering is op z'n minst sportief te noemen en zal voor anderen te straf zijn. Dit voorkomt uiteraard ter verfraaiing De bumpers zijn in de carrosseriekleur gespoten, maar dat is inmiddels bij iedere Golf het geval. De koplampen zijn dubbel uitgevoerd. De spatbordranden zijn voorzien van zwart kunststof net als bij de GTi. De brede zwarte stootstrip verbindt Geniet van de HITTE GOLF! In 1976 kwam de Golf GTi op de markt. Alhoewel het concept van een krachtige motor in een compacte auto niet nieuw was, wist Volkswagen dit model op een juist moment uit te brengen, zodat het een groot succes werd. Die eerste Golf GTi beschikte over een 1,6 liter benzinemotor met een voor die tijd fors vermogen van 110 pk. tjef In de passagiersstoel is een sensor opgenomen die registreerd of een passagier aanwezig is. Maar ook als een kinderzitje is geïnstalleerd zal de airbag buiten gebruik blijven. De 230 Kompressor heeft onder meer bredere banden en grotere wielen en een Anti Doorslip Regeling (ASR). Op zondag 25 augustus aanstaande opent bierbrouwerij de Schaapskooi binnen de muren van de abdij O.L.V. van Koningshoeven haar poorten om 12.15 uur voor het publiek. Dit gebeurt wel vaker, maar dit keer is er een speciale reden. Die dag namelijk passeert de Classic Hoorbaar Exact datzelfde vermogen wordt nu ontwikkeld door een dieselmotor. Een van de meest geavanceerde diesels van dit moment zelfs. Het gaat hier om de 1896 cc 4 cilinder die VW al weer vele jaren in haar programma heeft. Deze motor is verkrijgbaar in een turboversie met directe inspuiting, een systeem dat met betrekking tot maximaal vermogen en brandstofverbruik aanzienlijke voordelen biedt. Het nadeel was van origine een hoge geluidsproductie, maar dat is met de moderne isolatiemethoden ver weggewerkt, al is deze snelle diesel nadrukkelijker hoorbaar in vergelijking met vele indirect ingespoten concurrenten. De TDI-motor van Volkswagen beschikt over een vermogen van 90 pk, maar door enkele aanpassingen heeft men nu een versie uitgebracht die bij 4150 tr/min tot 110 pk komt. Het maximale koppel van 235 Nm is bij 1900 tr/min volledig beschikbaar. Ter vergelijking: de 90 pk versie levert bij hetzelfde toerental 202 Nm. Opmerkelijk is de enorme dat deze klassiekerrally wordt gehouden. De auto's vertrekken vanuit Scheveningen. Tijdens een bezoek aan de Schaapskooi kan men plaatsnemen op het terras, waar uiteraard kan worden genoten van La Trappe bieren. sterke 1,9 liter TDI-motor in de Volkswagen Golf en Vento n juweel. De motor is enorm ichtig en houdt daarbij de dorst beperkt. De motor is niet overdreven stil. De Golf zelf is al jaren een succesnummer, maar die jaren beginnen wel langzaam te tellen. De afvering zou wat soepele: mogen en de uitrusting is ni« overdreven compleet. De automaat versie komt tot 202 km/u en heeft 10,3 seconden nodig. Wie dat allemaal nog niet wild genoeg vindt, moet voor de SLK 230 Kompressor kiezen, voorzien van een 2,3 liter met compressor en zodoende een vermogen van 193 pk bij 5300 tr/min en een enorm koppel van 280 Nm tussen 2500 en 4800 tr/min. Ook hier is er een keuze uit zelf of automatisch schakelen. De prestaties zijn daarbij nagenoeg gelijk. Een top van 231 km/u is mogelijk evenals een sprintje van 0 tot 100 in 7,6 seconden. De SLK heeft een bekende wielophanging. Voor zien we een double wishbone constructie en een stabilisatorstang. De achterwielophang: bekende multi-link wc Mercedes al jaren geleden furore mee maakte. Het geheel zorgt v< Braver De twee prototypes die Mercedes tijdens diverse tentoonstellingen liet zien, hadden een behoorlijk spectaculaire interieurinrichting. De basis lay-out hiervan is behouden gebleven, maar de productieversie komt toch wat braver voor de dag. Dat wil echter niet zeggen dat de SLK saai is. Mercedes gebruikt vrolijke kleuren zowel bij de stoffen als lederen bekleding. Het instrumentarium bestaat uit drie afzonderlijke ronde Boordcomputer Het interieur is na vele jarei Golf III natuurlijk zeer bekt, en we kunnen dan ook dat het degelijk ontwerp een vrij massief ogend dashboard enigszins gedateerd begint te raken. klokken met een witte wijzerplaat. In het midden zit de snelheidsmeter met kilometertellers, rechts de toerenteller en links de combinatie van brandstofpeil en motortemperatuur. De rest van het dashboard is behoorlijk rechtlijnig. De middenconsole bevat naar* twee uitstroomopeninger bedieningselementen van de verwarming en ventilatie, een plaats voor de audio- installatie en diverse bedieningsknoppen. De twee stoelen zijn enigszins sportic, getint en bieden een goede ondersteuning. Erg lange personen zullen echter wat moeite hebben om een goede zitpositie te vinden, maar daarin onderscheidt de Mercedes SLK zich zeker niet in negatieve zin van zijn directe concurrenten. Gelukkig is de hoogte ütting aan kanten verstelbaar. De GT heeft uiteraard een compleet instrumentarium met toerenteller en een handige boordcomputer. De stoelen zijn van het sportieve soort, bieden een vrij harde zit. De randen langs de rugleuning en zitting zijn relatief hoog. Het meubilair is met een donker grijze stof overtrokken waarin enkele kleine kleuraccenten zijn verwerkt. Verder is de hele binnenzijde in sombere tinten uitgevoerd. We moeten Volkswagen nog steeds prijzen voor het gebruik van een handige lichtschakelaar. De eventueel raor ingeschakelde mistlamp gaat n dat automatisch uit als de verlichting wordt gedoofd en gaat daarna niet automatisch weer aan, wat bij een afzonderlijke schakelaar wel het geval is. Indien in de Golf een tweede airbag wordt besteld, loopt de inhoud van het dashboardkastje tot geringe proporties terug. Gelukkig kan er in de portierbakken en onderin de console nog het nodige opgeborgen worden. Natuurlijk is de Golf een vier- tot vijfpersoons middenklasser, maar dosis voelbare trekkracht die deze motor in huis heeft. Het maakt haast niet uit vanuit welk toerental men wil accelereren, de turbocompressor helpt keurig mee en maakt iedere inhaalmanoeuvre tot kinderspel. Het is niet eens nodig om veelvuldig te schakelen, al zullen de meest sportieve berijders de pook toch regelmatig in een andere positie zetten. De prestaties liegen er niet om en als men zo'n tien jaar geleden zou vertellen dat een middenklasse diesel een top van 193 km/u zou kunnen halen en vanuit stilstand naar de 100 km/u zou sprinten in 10,8 seconden, dan zou men direct voor gek verklaard zijn. Het brandstofverbruik is zeer istig en is vrijwel gelijk i dat van de 90 pk versie, s stevig doorrijdt komt rond 16 uit en wie zijn voet wat voorzichtiger swegen haalt makkelijk overhellen in bochten, maar komt niet altijd het comfort ten goede. Uiterlijk heeft de snelle TDI slechts één onderscheidend kenmerk. Achterop de auto staat de vermelding TDI met een klein rood streepje ernaast. Alleen dit rode streepje laat de kenner weten wat voor vlees men in de kuip heeft. De GT-uitgave ziet er overigens slechts beperkt sportief uit. De auto staat op 14 inch stalen wielen met 185/60R14 banden. Wel zijn wielsierringen aangebracht Tweede Mitsubishi van NedCar Mitsubishi heeft bekend gemaakt vanaf 1998 een tweede model bij NedCar in het Limburgse Born te gaan maken. Het nieuwe model, dat nu nog de codenaam MGX draagt, zal een compacte ruimtewagen worden voor vijf personen. Daarnaast zijn de gebruiksmogelijkheden legio. Gezien de manier waarop men bij NedCar produceert, zou het niet verwonderlijk zijn dat deze nieuwe Mitsubishi MGX het onderstel deelt met de Carisma. Technische Merk en type: V< Golf GTTDI Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1896 cc Boring x slag: 79,5 x 95,5 mm Vermogen: 110 pk bij 4150 tr/min Koppel: 235 Nm bij 1900 tr/min Afmetingen: lengte 4,02 meter, breedte 1,695 meter Gewicht: 1100 kg Aanhanggewicht: 1200 kg (geremd) Prestaties: topsnelheid 193 km/u acceleratie 0-100 km/u in 10,8 sec. Verbruik: bij 90 km/u 3,9 liter/100 km bij 120km/u5,21iter/100km stadsverkeer 5,4 liter/100 km Prijs: f.44.295,= achterpassagiers zullen toch wat onhandig naar binnen moeten klauteren. De rugleuning klapt keurig naar voren en komt daarna weer in de ingestelde stand terug, maar daar blijft het bij. De bagageruimte heeft met 320 liter een keurig inhoud, die eenvoudig kan worden uitgebreid tot 1152 liter. Wat wellicht het meest opmerkelijk is aan de G< buiten de fantastisch presterende 110 pk TDI-motor, is het imago dat constant zo goed blijft. Sommige concurrenten zijn na een pac jaar over hun top, maar de Golf 'is still going strong'. Zelf nu Volkswagen er geen echt geheim meer van maakt dat er eind volgend jaar een nieuwe Golf op de markt komt. De 110 pk TDI-motor is in de Golf verkrijgbaar vanaf f.39.495,=. De GL-uitgave start bij f.41.995,= en de GT komt op f.44.295,=. De CL en GL zijn naast de handgeschakelde vijfbak ook leverbaar met een automaat. De Golf Variant met deze motor is er vanaf f.41.595,= en de Vento begint bij f.41.190,=. Op technisch vlak is de 110 pk Een compacte auto als de Mercedes SLK heeft natuurlijl weinig ruimte voor zaken als een reservewiel. Mercedes biedt hiervoor twee oplossingen. Of men plaats een opblaasbaar reserewiel in de auto en een compressor of de auto wordt voorzien van het zogenaamde Tirefit, een spuitbus met een middeltje dat een eventueel gaatje kan dichten. In dat geval is een reservewiel overbodig en heeft de SLK weer wat meer bagagemogelijkheden. Mercedes gaat de SLK in ons land officieel bij de dealer laten zien vanaf september. De prijzen werden al enige tijd geleden bekend gemaakt. De SLK 200 komt op f.84.800,= terwijl voor de snelle SLK 230 Kompressor f.104.000,= op tafel moet komen. r van het geheel, deze onderdelen me Op deze strip staat c vermelding 'GT'. Verder zien we getint glas, twee buitenspiegels die handmatig van binnenuit verstelbaar zijn en centrale vergrendeling met de sleutel. Natuurlijk heeft deze Golf het sportieve antennetje achterop het dak. Het derde remlicht dat op ons testexemplaar aanwezig was behoort tot de mogelijke opties en dat is jammer ver een merk als Volkswagen veiligheid zo hoog in het vaandel voert. In het interieur komen we eigenlijk eenzelfde voorval tegen. De twee airbags moeten allebei tegen bijbetaling worden aangeschaft. De standaarduitrusting van de SLK is behoorlijk compleet. Zo geeft Mercedes iedere SLK onder meer ABS, twee airbags, elektrisch verstelbare buitenspiegels, buitentemperatuurmeter, lichtmetalen velgen, met leer bekleed stuurwiel, centrale rast vergrendeling met sn de afstandsbediening, elektrisch te openen portierruiten, getint glas en een stoffilter. DE AUTOMAAT DE AUTOMAAT i

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 17