Peugeot 106 GTi LEEUWEKEUR OCCASIONS bv Straat racer! je tolen Krachtige 16-klepper voor Citroën ZX be mjwu HER 14R ken Mazda MPV Van Vierde plaats voor Verkooijen/Verdonk NS i SPUKERSBV GOIRLE casions SAAB d y L »J t" DE AUTOMAAT - Donderdag 15 augustus 1996 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER schte :elift t: 700 kg 991 90.000 km 991 53.000 km 989 76.000 km 990 89.000 km 990 71.000 km 990 92.000 km 990 89.000 km 989 98.000 km 991 59.000 km 991 67.000 km :"S;:::o6:93 rood met2.500 km Peugeot 106 1.4 XSf ...08-96. /5321405 PEUGEOT DONDERDAG KOOPAVOND AUTOTEST Je voelt je lekkerder in een Peugeot Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-634355 Auto van de week Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - 013-4634355 Dorpsstraat 4 Goirle Tel.: 01 3/5347771 oor 7.990,- oor 7.880,- oor 9.550,- oor 32.550,- □or 6.550,- oor 4.990,- PUTOCENTRUM COLLPRIS TILBURG BV PUTOCENTRUM COLLPRIS TILBURG BV Peugeot 405 1.9 GLX diesel. Peugeot 405 1.9 GLX diesel. Peugeot 405 1.9 GLX diesel. MOGELIJKHEID TOT 1, 2 OF 3 JAAR GARANTIE! VRAAG NAAR DE VOORWAARDEN ....01-93. ....10-93. ....08-94. ...01-91. ....01-92. ....09-90. ....08-93. ....08-95. ....06-92. ....05-94. .rood.. .beige. groen. .120.000 km .124.000 km .138.000 km .105.000 km ..65.000 km .149.000 km ...40.000 km .25.000 km .38.000 km .50.000 km .68.000 km .76.000 km .78.000 km .74.000 km 14.000 km .82.000 km .54.000 km .16.000 km .72.000 km .42.000 km 16.000 km .beige. .zilver. .01-88zilver. .10-93rood.. .zwart, .wit .groen, grijs... .grijs... .grijs... .rood... .blauw. .rood... .rood... II DIESELS 10-91. 01-92. 03-92. .beige. .grijs... .grijs... AUTOMATEN 306 1.8 XT automaat01-94 405 1.9 GRi automaat04-90 VREEMDE MERKEN Citroen BX 1.4 Cannes..,10-90wit... Citroën ZX 1.4 Avantage04-94. Citroën Xantia 1.908-93. Mitsubishi Colt 1.6 GLX06-93. jf Tilburg Peugeot 106 1.0 XN Ace 5-drs Peugeot 106 1.1 XR Selection Peugeot 106 1.1 Midnight. Peugeot 205 1.1 Magnum. Peugeot 205 1.1 Accent.... Peugeot 309 1.4 XR Peugeot 306 1.6 XR 5-drs. Peugeot 306 1.4 XR Peugeot 405 1.6 GLT Peugeot 405 2.0 SRI airco. Facelift Het heeft enkel duren, n 106 GTi. onlangs van de 1 Al aan de Peugeot Peugeot Ford Fiesta CLX automaat. Opel Astra 1.6 automaat... van de Nissan j. De eerst otrijd wordt >t en met 15 de Euregio- zermogen sel kost Dikkere stabilisator Motorisch biedt de 106 GTi nieuws. Was de XSi aanvankelijk voorzien van een 1.4 liter motor en later een 23 eenc tOpSn&AllOXVl VVUA 205 km/u en heef nodig om vanu 100 km/u te bet iet linker iedereen begrijj laatst. 106- i van de rend, s 106 is 1996 pagina 2 sle jaren moeten maar nu is er een ec i. Deze auto werd js samen met de facexxxx 106 geïntroduceerd. ie buitenzijde is direct te zien dat het om een speciale uitvoering gaat. De auto komt wat breder over Penseelstreken sur worden met een Een groot deel van het ing centraal interieur is met zwarte en loten. De klep donker grijs tinten bekleed en rukknop worden dat zou een wat trieste Net als de Peugeot 306 GTi heeft de snelle Citroen ZX 16V de vernieuwde 2 liter 16- kleppen motor gekregen die een vermogen levert van 167 pk bij 6500 tr/min. Ook het koppel van 193 Nm bij 5500 tr/min is niet mis. De prestaties zijn meer dan uitstekend met een top van 219 km/u en acceleratie van 0 tot 100 km/u in 8,5 seconden. De souplesse van de nieuwe de totaalstand vai t Micro Challenge. volgende wedstrij □r verreden van 13 tot september tijdens c rally. Alhoewel in steeds meer Europese landen het verkeer verder aan banden wordt gelegd, produceren de meeste autofabrikanten nog steeds sportieve modellen. Deze zijn vooral bedoeld als smaakmakers en tonen vooral wat er technisch allemaal mogelijk is. Dat wil echter niet zeggen dat ze overbodig zijn. We reden de Peugeot 106 GTi. veranderen nu eenmaal. Wie overigens voor minder geldt een eveneens sportieve 106 wil hebben, is prima uit met de leuke Rallye. Het topmodel van de 106- reeks, de GTi, is een leuk aangeklede auto met een pittige en tegelijk zuinige motor. Het onderstel is straffer geveerd en geeft de auto goede rij-eigenschappen. De uitrusting is compleet. motor wordt aangegeven door is er een spec het feit dat 80% van het koppel de 16V uitgei: al vanaf 2000 tr/min volledig Grand Pavioi beschikbaar is. Citroen heeft ook het uiterlijk van deze vlotte rakker aangepast. De achterspoiler wordt in de carrosseriekleur gespoten. Verder worden vijfspaaks "Le Mans" wielen gemonteerd met 195/55 R 15 Michelin banden. Naast'de bestaande kleuren uit het ZX-programma McPhercriri voorwic-_r getrokken...- kuipstoeltjes. achter worden geas jperkte door stabilisatorsto 1 geven ze een □fdsteunen mgere te verstellen. biedt plaats rie kinderen, rassenen het er en kunnen De neus is langer geworden en heeft grotere koplampen gekregen. De achterlichten zijn anders van vorm en de achterbumper is wat verder naar achteren geplaatst. De GTi is even lang als zijn minder bedeelde broertjes, maar is wel breder en iets lager. De portieren inclusief de derde dei afstandsbediening geopend en gesk kan met een dn Bij Peugeot is de GTi terug in het compacte segment. Enkele jaren geleden moesten we afscheid nemen van de beroemde 205 GTi en kregen daar als schrale troost de 106 XSi voor terug. Peugeot had deze naam bewust gekozen, omdat men vond dat de XSi niet aan de verwachtingen van een GTi-rijder kon voldoen. Technische gegevens: Merk en type: Peugeot 106 GTi Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1587 cc Boring x slag: 78,5 x 82 mm Vermogen: 120 pk bij 6600 tr/min Koppel: 145 Nm bij 5200 tr/min Afmetingen: lengte 3,678 reter, breedte 1,61 meter Gewicht: 950 kg Aanhangewicht: (geremd) Prestaties: topsnelheid 205 km/u acceleratie 0-100 km/u in 8,7 sec. Verbruik: stadscyclus 11,4 liter/lOOkm buitenweg 6,3 liter/100 km gemiddeld 8,1 liter/100 km Prijs: f.37.000,= scifieke kleur voor sbracht: Blue xxrxuxxu x xxvios metallic. De achterbank is voorzien van hoofdsteunen. Het meubilair is met velours bekleed. Verder is de ZX 16V standaard voorzien van ABS en een bestuurdersairbag. De uit rusting is verder royaal. Citroen verkoopt de 16V (alleen als driedeurs) voor 1.6 liter, de GTi krijgt een nieuwe 1.6 liter 16-klepper. Met een exacte inhoud van 1587 cc en vier kleppen per zuiger levert deze viercilinder een vermogen van 120 pk bij 6600 tr/min en een koppel van 145 Nm bij 5200 tr/min. Ondanks het feit dat deze cijfers bij relatief hoge toerentallen worden be biedt de 16-klepper voldoende souplesse, zodat de trekkracht ook bij lage snelheden voldoende groot is. Op een beschaafde manier is de motor in het interieur hoorbaar. De auto haalt bij gewicht van 950 kg een snelheid van maar liefst heeft 8,7 seconden denken aan het 205 GT muit stilstand de tijdperk, maar tijden bereiken. Nu kan veranderen nu eenmac “ijpen waarom Wie ov.erigens voor mi, Peugeot deze auto wederom GTi heeft genoemd. Het meest opmerkelijk van de fijne motor is dat als men bij 120 tot 140 km/u het gas intrapt er direct wordt gereageerd en j voldoende kracht over is om door te accelereren. De Peugeot 106 GTi heeft in principe dezelfde wielophanging als de andere modellen, maar is op sportieve prestaties afgestemd. De pseudo erson wielophanging en de wieldraagarmen rden geassisteerd xxojtorstangen die veel dikker zijn. Uiteraard heeft de GTi specifieke dempers. Toch is de afvering zeker niet plankhard en heeft Ge de ontwikkelingsafdeling van Peugeot ook nog het nodige comfort ingebouwd. Overhellen in bochten is er evenwel niet bij. De standaard stuurbekrachtiging geeft voldoende gevoel en daardoor krijgt deze GTi skelterachtige eigenschappen. aanblik geven, ware het niet dat Peugeot in de 106 GTi een vrolijke bekleding gebruikt. De stof op stoelen, achterbank en portierpanelen is voorzien van een soort penseelstreken in goudgeel en licht grijs. De GTi is de enige 106 die standaard wordt geleverd met een airbag zowel voor bestuurder als voorpassagier. Het dashboard is wat betreft lay-out gelijk aan alle andere uitvoeringen van de kleine vanwege de kunststof spatbordverbreders die net als de skirts in de carrosseriekleur gespoten worden. Ook de kleine spoiler op de achterklep en de buitenspiegels krijgen een laklaagje mee. De gekleurde bumpers hebben dikke rubber stootranden, die weer worden voortgezet op de flanken. Achterop de auto staat alleen maar te lezen dat het om een Peugeot 106 gaat, maar op de deuren wordt bevestigd dat men hier met de snelste telg te maken heeft. De vijfspaaks lichtmetalen wielen zijn voorzien van 185/55 R14H banden. Heel grappig zijn de kleine ronde mistlampen in de voorbumper. Natuurlijk draagt de GTi alle kenmerken van de vernieuwde 106. De groei wordt edrijf verwacht, iverigens dat de niet leidt tot extra tlleen voor de voor de :elijke kilometers e economische ijze waarop de ius BOVAGen ien dat berijders rivé rijden dan AG en VNA wijzen ctie te verhogen reeste berijders kenen de huidige zelfs meer voor het ond van het gd is, aldus dè Zoals aangekondigd brengt Mazda in Nederland een besteluitvoering van de zojuist geïntroduceerd MPV. Hierbij zijn uiteraard de zijruiten geblindeerd, zonder dat de auto hiermee zijn specifieke uitstraling verliest. De MPV-Van wordt geleverd in de LX-uitvoering en kan worden gekozen als 2,5 liter turbodiesel en 3,0 liter V6. De laadruimte is 1,93 meter lang en maximaal 1,38 meter breed. Beide motorvarianten hebben een laadveT van ongeveer 700 kg. De turbodiesel f.44.995,= en de V6 komt op f.47.995,= exclusief BTW. Kopergroep Het brandstofverbruik is bij een sportieve auto als de Peugeot 106 GTi zeer afhankelijk van hoe er mee wordt gereden. Wie er stevig mee tekeer gaat komt op ongeveer 1 op 11 uit, maar wie e er rustig mee rijdt, haalt zeer sereikt, verrassend de 1 op 13. ’Idoende Peugeot biedt de nieuwe 106 u GTi aan voor f.37.000,=. Voor dat bedrag levert het merk een berg sportiviteit die vooral een jongere kopersgroep zal aanspreken. Wellicht dat ook na het rijden met deze GTi een enkeling met heimwee zal terug denken aan het 205 GTi- 106. Natuurlijk is een toerenteller aanwezig en zitten alle bedieningselementen rond de bestuurder gegroepeerd. Alleen de bediening van de elektrische voorportierruiten zit uitermate vreemd verstopt achter de versnellingspook. Wil men de ruiten openen dat is dit zo'n onlogische plek dat men even de blik van het verkeer moet halen. De spiegelbediening is weer heel gemakkelijk op he portierpaneel geplaats Net als bij de overige II modellen is de inhoud portierbakken bedroeve Dit komt omdat men de heeft voorzien van speciale doosstructuren in de portieren dat er nog die het gemis van verstevigingsbalken moeten goedmaken. Deze structuren zijn aan de binnenzijde van de portierpanelen geplaatst onder de armsteunen en delen daar precies de portierbakken in tweeën. De 106 GTi is voorzien van kleine, maar uitstekende steun biedende kv Ondanks een bep. verstelbaarheid g prima zit. De hooft zijn ook voor lang' personen goed te ver De achterbank biedt t aan twee tot drie kinder terwijl volwassenen het ook best ever uithouden. De afgelopen weekend verreden Mamos rallysprint in Den Bosch leverde een keurige vierde plaats op voor het door Nissan-dealer Denissen gesponsorde team Verkooijen/Verdonk in de Nissan Micro Challenge. De sprint bestond uit vijf proeven, waarvan de eerste startte op het terrein van de Brabanthallen. Op zaterdag hadden de coureurs al de gelegenheid gehad het parcours van de eerste proef te verkennen. Nelis Verkooijen wijdt het goede resultaat aan het feit dat het team zo goed op elkaar is ingespeeld na een wisseling van navigator tijdens het seizoen. Verder komt Verkooijen uit de rallycross en dan vergt de rallysport toch enige gewenning. Maar het resultaat mag er nu zijn. De goede notering van afgelopen zondag zorgt bovendien voor een nette zevende plaats op geopend. De bagageruimte heeft met 215 liter een niet meer dan redelijke inhoud. Uiteraard kan de achterbank, die is voorzien van hoofdsteunen, in twee ongelijke delen worden neergeklapt. i

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 19