Peugeot 106 GTi
LEEUWEKEUR
OCCASIONS
bv
Straat
racer! je
tolen
Krachtige 16-klepper
voor Citroën ZX
be mjwu
HER
14R
ken
Mazda MPV Van
Vierde plaats voor
Verkooijen/Verdonk
NS
i
SPUKERSBV GOIRLE
casions
SAAB
d
y
L »J
t"
DE AUTOMAAT - Donderdag 15 augustus 1996 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
schte
:elift
t: 700 kg
991 90.000 km
991 53.000 km
989 76.000 km
990 89.000 km
990 71.000 km
990 92.000 km
990 89.000 km
989 98.000 km
991 59.000 km
991 67.000 km
:"S;:::o6:93
rood met2.500 km
Peugeot 106 1.4 XSf
...08-96.
/5321405
PEUGEOT
DONDERDAG KOOPAVOND
AUTOTEST
Je voelt je lekkerder in een Peugeot
Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-634355
Auto van de week
Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - 013-4634355
Dorpsstraat 4 Goirle Tel.: 01 3/5347771
oor 7.990,-
oor 7.880,-
oor 9.550,-
oor 32.550,-
□or 6.550,-
oor 4.990,-
PUTOCENTRUM
COLLPRIS TILBURG BV
PUTOCENTRUM
COLLPRIS TILBURG BV
Peugeot 405 1.9 GLX diesel.
Peugeot 405 1.9 GLX diesel.
Peugeot 405 1.9 GLX diesel.
MOGELIJKHEID TOT 1, 2 OF 3 JAAR GARANTIE!
VRAAG NAAR DE VOORWAARDEN
....01-93.
....10-93.
....08-94.
...01-91.
....01-92.
....09-90.
....08-93.
....08-95.
....06-92.
....05-94.
.rood..
.beige.
groen.
.120.000 km
.124.000 km
.138.000 km
.105.000 km
..65.000 km
.149.000 km
...40.000 km
.25.000 km
.38.000 km
.50.000 km
.68.000 km
.76.000 km
.78.000 km
.74.000 km
14.000 km
.82.000 km
.54.000 km
.16.000 km
.72.000 km
.42.000 km
16.000 km
.beige.
.zilver.
.01-88zilver.
.10-93rood..
.zwart,
.wit
.groen,
grijs...
.grijs...
.grijs...
.rood...
.blauw.
.rood...
.rood...
II
DIESELS
10-91.
01-92.
03-92.
.beige.
.grijs...
.grijs...
AUTOMATEN
306 1.8 XT automaat01-94
405 1.9 GRi automaat04-90
VREEMDE MERKEN
Citroen BX 1.4 Cannes..,10-90wit...
Citroën ZX 1.4 Avantage04-94.
Citroën Xantia 1.908-93.
Mitsubishi Colt 1.6 GLX06-93.
jf Tilburg
Peugeot 106 1.0 XN Ace 5-drs
Peugeot 106 1.1 XR Selection
Peugeot 106 1.1 Midnight.
Peugeot 205 1.1 Magnum.
Peugeot 205 1.1 Accent....
Peugeot 309 1.4 XR
Peugeot 306 1.6 XR 5-drs.
Peugeot 306 1.4 XR
Peugeot 405 1.6 GLT
Peugeot 405 2.0 SRI airco.
Facelift
Het heeft enkel
duren, n
106 GTi.
onlangs
van de 1
Al aan de
Peugeot
Peugeot
Ford Fiesta CLX automaat.
Opel Astra 1.6 automaat...
van de Nissan
j. De eerst
otrijd wordt
>t en met 15
de Euregio-
zermogen
sel kost
Dikkere stabilisator
Motorisch biedt de 106 GTi
nieuws. Was de XSi
aanvankelijk voorzien van
een 1.4 liter motor en later een
23
eenc
tOpSn&AllOXVl VVUA
205 km/u en heef
nodig om vanu
100 km/u te bet
iet linker iedereen begrijj
laatst.
106-
i van de
rend,
s 106
is 1996 pagina 2
sle jaren moeten
maar nu is er een ec
i. Deze auto werd
js samen met de facexxxx
106 geïntroduceerd.
ie buitenzijde is direct
te zien dat het om een
speciale uitvoering gaat.
De auto komt wat breder over
Penseelstreken
sur worden met een Een groot deel van het
ing centraal interieur is met zwarte en
loten. De klep donker grijs tinten bekleed en
rukknop worden dat zou een wat trieste
Net als de Peugeot 306 GTi
heeft de snelle Citroen ZX 16V
de vernieuwde 2 liter 16-
kleppen motor gekregen die
een vermogen levert van 167
pk bij 6500 tr/min. Ook het
koppel van 193 Nm bij 5500
tr/min is niet mis. De
prestaties zijn meer dan
uitstekend met een top van
219 km/u en acceleratie van 0
tot 100 km/u in 8,5 seconden.
De souplesse van de nieuwe
de totaalstand vai
t Micro Challenge.
volgende wedstrij
□r verreden van 13 tot
september tijdens c
rally.
Alhoewel in steeds meer
Europese landen het
verkeer verder aan
banden wordt gelegd,
produceren de meeste
autofabrikanten nog
steeds sportieve
modellen. Deze zijn
vooral bedoeld als
smaakmakers en tonen
vooral wat er technisch
allemaal mogelijk is.
Dat wil echter niet
zeggen dat ze overbodig
zijn. We reden de
Peugeot 106 GTi.
veranderen nu eenmaal.
Wie overigens voor minder
geldt een eveneens sportieve
106 wil hebben, is prima uit
met de leuke Rallye.
Het topmodel van de 106-
reeks, de GTi, is een leuk
aangeklede auto met een
pittige en tegelijk zuinige
motor. Het onderstel is straffer
geveerd en geeft de auto
goede rij-eigenschappen.
De uitrusting is compleet.
motor wordt aangegeven door is er een spec
het feit dat 80% van het koppel de 16V uitgei:
al vanaf 2000 tr/min volledig Grand Pavioi
beschikbaar is. Citroen heeft
ook het uiterlijk van deze
vlotte rakker aangepast. De
achterspoiler wordt in de
carrosseriekleur gespoten.
Verder worden vijfspaaks "Le
Mans" wielen gemonteerd
met 195/55 R 15 Michelin
banden. Naast'de bestaande
kleuren uit het ZX-programma
McPhercriri
voorwic-_r
getrokken...-
kuipstoeltjes. achter worden geas
jperkte door stabilisatorsto
1 geven ze een
□fdsteunen
mgere
te verstellen.
biedt plaats
rie kinderen,
rassenen het er
en kunnen
De neus is langer geworden
en heeft grotere koplampen
gekregen. De achterlichten
zijn anders van vorm en de
achterbumper is wat verder
naar achteren geplaatst.
De GTi is even lang als zijn
minder bedeelde broertjes,
maar is wel breder en iets
lager. De portieren inclusief
de derde dei
afstandsbediening
geopend en gesk
kan met een dn
Bij Peugeot is de GTi terug in
het compacte segment.
Enkele jaren geleden moesten
we afscheid nemen van de
beroemde 205 GTi en kregen
daar als schrale troost de 106
XSi voor terug. Peugeot had
deze naam bewust gekozen,
omdat men vond dat de XSi
niet aan de verwachtingen
van een GTi-rijder kon
voldoen.
Technische gegevens:
Merk en type: Peugeot 106 GTi
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1587 cc
Boring x slag: 78,5 x 82 mm
Vermogen: 120 pk bij 6600
tr/min
Koppel: 145 Nm bij 5200 tr/min
Afmetingen: lengte 3,678
reter, breedte 1,61 meter
Gewicht: 950 kg
Aanhangewicht:
(geremd)
Prestaties: topsnelheid 205
km/u
acceleratie 0-100 km/u in 8,7
sec.
Verbruik: stadscyclus 11,4
liter/lOOkm
buitenweg 6,3 liter/100 km
gemiddeld 8,1 liter/100 km
Prijs: f.37.000,=
scifieke kleur voor
sbracht: Blue
xxrxuxxu x xxvios metallic. De
achterbank is voorzien van
hoofdsteunen. Het meubilair
is met velours bekleed. Verder
is de ZX 16V standaard
voorzien van ABS en een
bestuurdersairbag. De uit
rusting is verder royaal.
Citroen verkoopt de 16V
(alleen als driedeurs) voor
1.6 liter, de GTi krijgt een
nieuwe 1.6 liter 16-klepper.
Met een exacte inhoud van
1587 cc en vier kleppen per
zuiger levert deze viercilinder
een vermogen van 120 pk bij
6600 tr/min en een koppel van
145 Nm bij 5200 tr/min.
Ondanks het feit dat deze
cijfers bij relatief hoge
toerentallen worden be
biedt de 16-klepper voldoende
souplesse, zodat de trekkracht
ook bij lage snelheden
voldoende groot is. Op een
beschaafde manier is de
motor in het interieur
hoorbaar. De auto haalt bij
gewicht van 950 kg een
snelheid van maar liefst
heeft 8,7 seconden denken aan het 205 GT
muit stilstand de tijdperk, maar tijden
bereiken. Nu kan veranderen nu eenmac
“ijpen waarom Wie ov.erigens voor mi,
Peugeot deze auto wederom
GTi heeft genoemd. Het meest
opmerkelijk van de fijne
motor is dat als men bij 120 tot
140 km/u het gas intrapt er
direct wordt gereageerd en
j voldoende kracht
over is om door te accelereren.
De Peugeot 106 GTi heeft in
principe dezelfde
wielophanging als de andere
modellen, maar is op
sportieve prestaties
afgestemd. De pseudo
erson
wielophanging en de
wieldraagarmen
rden geassisteerd
xxojtorstangen die
veel dikker zijn. Uiteraard
heeft de GTi specifieke
dempers. Toch is de afvering
zeker niet plankhard en heeft Ge
de ontwikkelingsafdeling van
Peugeot ook nog het nodige
comfort ingebouwd.
Overhellen in bochten is er
evenwel niet bij.
De standaard
stuurbekrachtiging geeft
voldoende gevoel en
daardoor krijgt deze GTi
skelterachtige
eigenschappen.
aanblik geven, ware het niet
dat Peugeot in de 106 GTi een
vrolijke bekleding gebruikt.
De stof op stoelen, achterbank
en portierpanelen is voorzien
van een soort penseelstreken
in goudgeel en licht grijs.
De GTi is de enige 106 die
standaard wordt geleverd met
een airbag zowel voor
bestuurder als voorpassagier.
Het dashboard is wat betreft
lay-out gelijk aan alle andere
uitvoeringen van de kleine
vanwege de kunststof
spatbordverbreders die net
als de skirts in de
carrosseriekleur gespoten
worden. Ook de kleine spoiler
op de achterklep en de
buitenspiegels krijgen een
laklaagje mee. De gekleurde
bumpers hebben dikke rubber
stootranden, die weer worden
voortgezet op de flanken.
Achterop de auto staat alleen
maar te lezen dat het om een
Peugeot 106 gaat, maar op de
deuren wordt bevestigd dat
men hier met de snelste telg
te maken heeft. De vijfspaaks
lichtmetalen wielen zijn
voorzien van 185/55 R14H
banden. Heel grappig zijn de
kleine ronde mistlampen in
de voorbumper. Natuurlijk
draagt de GTi alle kenmerken
van de vernieuwde 106.
De groei wordt
edrijf verwacht,
iverigens dat de
niet leidt tot extra
tlleen voor de
voor de
:elijke kilometers
e economische
ijze waarop de
ius BOVAGen
ien dat berijders
rivé rijden dan
AG en VNA wijzen
ctie te verhogen
reeste berijders
kenen de huidige
zelfs meer voor het
ond van het
gd is, aldus dè
Zoals aangekondigd brengt Mazda in
Nederland een besteluitvoering van de
zojuist geïntroduceerd MPV. Hierbij zijn
uiteraard de zijruiten geblindeerd, zonder
dat de auto hiermee zijn specifieke
uitstraling verliest. De MPV-Van wordt
geleverd in de LX-uitvoering en kan worden
gekozen als 2,5 liter turbodiesel en 3,0 liter
V6. De laadruimte is 1,93 meter lang en
maximaal 1,38 meter breed. Beide
motorvarianten hebben een laadveT
van ongeveer 700 kg. De turbodiesel
f.44.995,= en de V6 komt op f.47.995,=
exclusief BTW.
Kopergroep
Het brandstofverbruik is bij
een sportieve auto als de
Peugeot 106 GTi zeer
afhankelijk van hoe er mee
wordt gereden. Wie er stevig
mee tekeer gaat komt op
ongeveer 1 op 11 uit, maar wie
e er rustig mee rijdt, haalt zeer
sereikt, verrassend de 1 op 13.
’Idoende Peugeot biedt de nieuwe 106
u GTi aan voor f.37.000,=. Voor
dat bedrag levert het merk
een berg sportiviteit die
vooral een jongere
kopersgroep zal aanspreken.
Wellicht dat ook na het rijden
met deze GTi een enkeling
met heimwee zal terug
denken aan het 205 GTi-
106. Natuurlijk is een
toerenteller aanwezig en
zitten alle
bedieningselementen rond de
bestuurder gegroepeerd.
Alleen de bediening van de
elektrische voorportierruiten
zit uitermate vreemd verstopt
achter de versnellingspook.
Wil men de ruiten openen dat
is dit zo'n onlogische plek dat
men even de blik van het
verkeer moet halen.
De spiegelbediening is weer
heel gemakkelijk op he
portierpaneel geplaats
Net als bij de overige II
modellen is de inhoud
portierbakken bedroeve
Dit komt omdat men de
heeft voorzien van speciale
doosstructuren in de portieren dat er nog
die het gemis van
verstevigingsbalken moeten
goedmaken. Deze structuren
zijn aan de binnenzijde van de
portierpanelen geplaatst
onder de armsteunen en
delen daar precies de
portierbakken in tweeën.
De 106 GTi is voorzien van
kleine, maar uitstekende
steun biedende kv
Ondanks een bep.
verstelbaarheid g
prima zit. De hooft
zijn ook voor lang'
personen goed te ver
De achterbank biedt t
aan twee tot drie kinder
terwijl volwassenen het
ook best ever
uithouden.
De afgelopen weekend
verreden Mamos rallysprint
in Den Bosch leverde een
keurige vierde plaats op voor
het door Nissan-dealer
Denissen gesponsorde team
Verkooijen/Verdonk in de
Nissan Micro Challenge. De
sprint bestond uit vijf
proeven, waarvan de eerste
startte op het terrein van de
Brabanthallen. Op zaterdag
hadden de coureurs al de
gelegenheid gehad het
parcours van de eerste proef
te verkennen. Nelis
Verkooijen wijdt het goede
resultaat aan het feit dat het
team zo goed op elkaar is
ingespeeld na een wisseling
van navigator tijdens het
seizoen. Verder komt
Verkooijen uit de rallycross en
dan vergt de rallysport toch
enige gewenning. Maar het
resultaat mag er nu zijn. De
goede notering van afgelopen
zondag zorgt bovendien voor
een nette zevende plaats op
geopend. De bagageruimte
heeft met 215 liter een niet
meer dan redelijke inhoud.
Uiteraard kan de achterbank,
die is voorzien van
hoofdsteunen, in twee
ongelijke delen worden
neergeklapt.
i