ZC7Z Volkswagen Passat Vernieuwde Hyundai Sonata Uitbreiding bij Citroën Saxo F DAGEN TOT HET JAAR 2000 y 1 233 Weer een beetje groter na rd >als Bijlage van: De Tilburgse Koerier fCHEN. Greenpeace Als ik u vraag om zoveel mogelijk automerken uit het heden en verleden op te noemen, dan zult u waarschijnlijk nooit de naam Greenpeace noemen. Toch houdt deze milieu-organisatie zich met de auto bezig. Deze keer niet met een boycot of actie, maar met een positieve bijdrage en dat opzich is al te prijzen. In Zwitserland heeft de organisatie namelijk een auto laten zien die I liter brandstof verbruikt op 30 kilometer. Ze hebben daar een Renault Twingo voor genomen, maar het had ook een willekeurig andere kleine auto kunnen zijn. In ieder geval heeft Greenpeace in samenwerking met enkele knappe, technische koppen 1 gewicht van de autc teruggebracht. ©®^M©[ifflaaG Oplage: 100.200 Donderdag 15 augustus 1996 iff van dat 1 van Suzuki Baleno Autotest: Lees verder Peugeot 106 GTi Wagon in dit nummer o.a.: pag.3 pag.9 De.4utoMaat Jaargang 8 Nummer 31 De huidige Volkswagen Passat die in maart 1988 op de autoten toonstelling van Genève debuteerde wordt in november opgevolgd door een volledig nieuw ontwikkelde vierde generatie. De auto komt als vierdeurs sedan op de markt, begin 1997 gevolgd door de zeer populaire Variant. ihet to Hiermee 1 1 km/u worden Duitse thet re Citroen e vijf- let 1,5 iotu pagina iu terugdringen van invloeden van aandrijving op de besturing. Rondom worden schijfremmen gemonteerd, nodig voor het ABS. Het stuurwiel kan in twee richtingen worden versteld. een top van i acceleratie 5,6 seconden. veranderingen ontkomen. De achterkant oogt bijzonder fraai. De bestaande achterlichten zijn vervangen door exemplaren die sterk op die van de Rover 600 lijken. Het zal misschien even wennen zijn, maar lai brengt met deze wijzigingen in ieder de markt die absoluut llend genoemd mag Stroomlijn Op één na brengt VW in de Passat bekende, maar over het algemeen recente motoren. Aan de basis staat een 1,6 liter met een vermogen van 100 pk. Hiermee kan een top van 192 J Geheel volgens verwachting wordt 1 leveringsprogramma van de nieuwe Saxo uitgebreid. In Frankrijk rijden de deurs varianten en de uitvoeringen me liter dieselmotor inmiddels al rond. Vele oplettende vakantiegangers zullen ze wel hebben gezien. In Nederland moeten we nog heel even wachten. De eerste vijfdeurs- en dieselversies worden in september voor Nederland geproduceerd en zullen eind Deze week 15 t/m 17 augustus Deutschland Rally meetellend voor het EK zondag 18 augustus Indy Cars op het circuit van Road America ITCen Formule 3000 te Silverstone (GB) EK Rallycross te Valkenswaard Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410-5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Het Volkswagen-concem is bezig de modellenprogramma's van de diverse merken verder te stroomlijnen. Dat betekent dat auto's van Volkswagen zelf, Audi, Skoda en Seat niet alleen motoren, maar ook complete bodemgroepen met elkaar zullen delen. Zo staat de nieuwe Passat op dezelfde basis als de Audi A4. Op Oulton Park vergrootte Audi rijder Frank Biela opnieuw zijn voorsprong in het BTCC. De Duitser scoorde een tweede en een eerste plaats. Met nog drie race weekends voor de boeg ligt Biela ruim tachtig punten voor op Volvo »s Rickard Rydell en Renault coureur Alain Menu. In de merkenklassering zijn de verschillen minder dramatisch. BMW heeft daarin nog een kans om Audi van de titel te houden. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. De Italiaanse Reynard- Honda coureur Alessandro Zanardi won afgelopen weekend de Miller 200 Indy Car race op het circuit van Lexington in Mid-Ohio. Zijn teamgenoot Jimmy Vasser eindigde als tweede en behield daarmee de leiding in de tussenstand. In dat klassement gaat de strijd in de slotfase van het kampioenschap vooral tussen Vasser en Penske- Mercedes rijder Al Unserjr. Uitrusting De basisversie van de nieuwe Passat heeft een complete uitrusting met ABS, twee airbags, centrale vergrendeling, elektrische ruitbediening voorin, getint glas, gordelspanners voor en achter en 15-inch velgen met maat 195 banden. Daarnaast kunnen er drie uitrustingspakketten worden besteld. De Comfortline biedt velours comfortstoelen en elektrische ruitbediening achter. De Trendline voorzien de Passat van sportstoelen met instelbare lendesteun, een met leer bekleed stuurwiel en aluminium decc in het interieur. De Highline biedt de meeste luxe met alcantara en leer als bekledingsstoffen naast de reeds bij de Trendline roemde onderdelen, literaard zijn er ook andere accessoires los van deze pakketten verkrijgbaar, zoals een navigatiesysteem, Xenon- koplampen en een automatische geregelde maar het airco. De prijzen worden later dit jaar bekend gemaakt. oktober/begin november door de dealer worden afgeleverd. Vanaf dat moment voegt Citroen ook de automaat aan het programma toe. Al deze auto's, vijfdeurs, diesel en automaat, zijn inmiddels al wel bij de dealers te bestellen. Dus wie er vroeg bij wil zijn, spoedt u naar Citroen! Uiteraard wordt de vijfdeurs niet alleen geleverd als diesel, maar ook met de meeste benzinemotoren met uitzondering van de snelle 1,6 liter 16V. ingeburgerd. De holle ruimtes in de deuren worden bij de nieuwe generatie Passat echter voorzien van piepschuim. Twee airbags zijn standaard, terwijl tegen meerprijs zij-airbags opgenomen in de rugleuning van de voorstoelen kunnen worden besteld. Bij de constructie van de vooras zien we nog eens duidelijk dat de Passat een broertje is van de Audi A4. De viermaal gelede vooras zorgt voor het maximaal behaald, mede dankzij de gunstige stroomlijn. Daarboven vinden we de 125 pk sterke 1,8 liter 20-klepper, goed voor 206 km/u. Nieuw is de VR5, uiteraard afgeleid van de VR6. Een vijfpitter die 150 pk sterk is. Aan de top gene staat de van Audi bekende 2,8 Uite: liter V6 met 5 kleppen per cilinder en een vermogen van 193 pk. Deze motor wordt in Nederland uitsluitend gekoppeld aan syncro- vierwielaandrijving, ma~ het leidt geen twijfel dat we hier met het quattro-systeem van Audi te maken hebben. De motor wordt zelfs in de lengterichting ingebouwd. De prestaties zijn overweldigend: 1 238 km/u en een van 0 tot 100 in 6,1 Uiteraard komen ook de dieselrijders aan hun trekken. Er kan worden gekozen uit de 1,9 liter TDI met 90 of 110 pk. Standaard zijn alle motoren gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Optioneel is een automaat, in een aantal gevallen een vijftraps met tiptronic. achterover en de koplampen zijn relatief fors van formaat. Hierdoor heeft vooral het front een tijdloze uitstraling. Heel apart is de daklijn die helemaal rond loopt. Hierdoor heeft het derde zijruitje een typische vormgeving gekregen. De grote kofferklep heeft een brede opening en uoou, wat langer (4,67 meter) gaat tot een uitsparing in de en breder (1,74 meter) dan zijn bumper open. Op het gebied voorganger en biedt een nog van veiligheid doet ruimer interieur, terwijl de Volkswagen er weer een Passat vele jaren leider in zijn schepje bovenop, klasse was. De grille helt Portierbalken zijn volledig Bij het Footworkteam van Jos Verstappen staat de ontwikkeling momenteel stil en stilstand betekent zeker in de dynamische wereld van de Formule 1 onherroepelijk achteruitgang. Wist Jos zich in de eerste seizoenshelft nog vaak net buiten de top-tien te kwalificeren, in Boedapest kwam hij niet verder dan de 17e startpositie. Om het drama compleet te maken brak de wagen na tien ronden om onverklaarbare reden weg en schoof van de baan. Later dit jaar brengt het Koreaanse merk Hyundai een' drastisch gefacelifte Sonata op de markt. Aan het profiel van de auto is duidelijk te zien dat het om een facelift gaat, de portieren en daklijn zijn namelijk gelijk gebleven. Het front heeft een smalle, hoge grille gekregen en de vorm van de koplampen is op z'n minst opmerkelijk. Uiteraard zijn de bumper en motorkap ook niet aan Op het voormalige militaire vliegveld van Zweibrücken werd afgelopen weekend zesde race voor de L STW Cup verreden. Peugeot, dit jaar debuterend in de Duitse tweeliter serie, kwam opnieuw verrassend goed voor de dag. Laurent Aiello wist zowel in de sprint als tijdens de race zijn 406 naar de eerste plaats te sturen en klom daarmee op naar de vierde plaats in het klassement. Lijstaanvoerder Pirro zat er met een tweede en derde plaats ook weer goed bij en met nog drie races te gaan lijkt Audi hard op weg te zijn naar de eerste STW titel. doore de Rover 600 misschien Hyundai brengt me geval een Sonata op i niet saai en onopvall worden. Daarnaast is door enkele aërodynamisch maatregelen de stroomlijn verbeterd. Ook komt Greenpeace met een eigen motor van 350 cc met turbocompressor, die volgens eigen zeggen net zo presteert als de oorspronkelijke krachtbron. Autofabrikanten zetten zo hun vraagtekens bij het project. Ze hebben hun twijfels over de betrouwbaarheid van met name de mötor en over de veiligheid die beïnvloed zou worden door de afname van het gewicht. Ondanks dat ik het project opzich toejuich, vind ik het vreemd dat juist Greenpeace met zo'n auto komt. Het lijkt vooral een goede publiciteitsstunt in de zin van 'wat autofabrikanten niet kunnen, doen wij wel’. Er is alleen één groot verschil. Op de on twikkelingsafdelingen van diverse automerken rijden al jaren auto's rond die 1 op 30 halen, maar niet aan de kwaliteitsstandaard van het betreffende merk kunnen voldoen. Het zal dus nog even duren voordat deze voertuigen worden geleverd. Greenpeace hoeft alleen maar aan te tonen dat dit gunstige verbruik technisch mogelijk is, omdat ze een milieu organisatie zijn en geen autofabrikant. De belangen liggen dus verschillend. Greenpeace had zich in ieder geval de dure ontwikkelingskosten kunnen besparen en dezelfde publiciteitsstunt kunnen uithalen met experimentele auto's1 Volkswagen, Ford, Renault, Opel, Peugeot,.... Tony Vos Met een dubbele overwinning op de Hungaroring in Boedapest haalde het Williams- Renault team de constructeurstitel voor tijdig binnen. Jacques Villeneuve tekende voor zijn derde seizoenszege, op de voet gevolgd door WK leider Damon Hill die door een zeer slechte start de eer aan zijn jonge Canadese teamgenoot moest laten. Regerend wereldkampioen Michael Schumacher mocht van pole-position vertrekken maar enkele ronden voor het eind gaf zijn Ferrari de geest zodat de troostprijs -het derde podiumplekje - doorschoof naar Benetton coureurjean Alesi. Ruimer interieur De carrosserie is uiteraard nieuw, al heeft het ontwerp best enige trekjes die zo van Audi geleend lijken te zijn. In ieder geval is de nieuwe Passat wat langer (4,67 metc- .neter', en biedt e' r, terwi m leiJ r i

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 17