ZC7Z
Volkswagen Passat
Vernieuwde
Hyundai Sonata
Uitbreiding
bij Citroën Saxo
F
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
y 1 233
Weer een
beetje groter
na
rd
>als
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
fCHEN.
Greenpeace
Als ik u vraag om zoveel
mogelijk automerken uit
het heden en verleden op
te noemen, dan zult u
waarschijnlijk nooit de
naam Greenpeace
noemen. Toch houdt deze
milieu-organisatie zich
met de auto bezig. Deze
keer niet met een boycot
of actie, maar met een
positieve bijdrage en dat
opzich is al te prijzen.
In Zwitserland heeft de
organisatie namelijk een
auto laten zien die I liter
brandstof verbruikt op 30
kilometer. Ze hebben
daar een Renault Twingo
voor genomen, maar het
had ook een willekeurig
andere kleine auto
kunnen zijn. In ieder
geval heeft Greenpeace
in samenwerking met
enkele knappe,
technische koppen 1
gewicht van de autc
teruggebracht.
©®^M©[ifflaaG
Oplage: 100.200
Donderdag 15 augustus 1996
iff
van
dat
1
van
Suzuki Baleno
Autotest:
Lees verder
Peugeot 106 GTi
Wagon
in dit nummer
o.a.:
pag.3
pag.9
De.4utoMaat
Jaargang 8
Nummer 31
De huidige Volkswagen
Passat die in maart 1988
op de autoten
toonstelling van Genève
debuteerde wordt in
november opgevolgd
door een volledig nieuw
ontwikkelde vierde
generatie. De auto komt
als vierdeurs sedan op
de markt, begin 1997
gevolgd door de zeer
populaire Variant.
ihet
to
Hiermee 1
1 km/u worden
Duitse
thet
re Citroen
e vijf-
let 1,5
iotu pagina iu
terugdringen van invloeden
van aandrijving op de
besturing. Rondom worden
schijfremmen gemonteerd,
nodig voor het ABS.
Het stuurwiel kan in twee
richtingen worden versteld.
een top van
i acceleratie
5,6 seconden.
veranderingen ontkomen. De achterkant oogt
bijzonder fraai. De bestaande achterlichten
zijn vervangen door exemplaren die sterk op
die van de Rover 600 lijken.
Het zal misschien even wennen zijn, maar
lai brengt met deze wijzigingen in ieder
de markt die absoluut
llend genoemd mag
Stroomlijn
Op één na brengt VW in de
Passat bekende, maar over
het algemeen recente
motoren. Aan de basis staat
een 1,6 liter met een vermogen
van 100 pk. Hiermee kan een
top van 192 J
Geheel volgens verwachting wordt 1
leveringsprogramma van de nieuwe
Saxo uitgebreid. In Frankrijk rijden de
deurs varianten en de uitvoeringen me
liter dieselmotor inmiddels al rond. Vele
oplettende vakantiegangers zullen ze wel
hebben gezien. In Nederland moeten we nog
heel even wachten. De eerste vijfdeurs- en
dieselversies worden in september voor
Nederland geproduceerd en zullen eind
Deze week
15 t/m 17 augustus
Deutschland Rally
meetellend voor het EK
zondag 18 augustus
Indy Cars op het circuit van
Road America
ITCen Formule 3000 te
Silverstone (GB)
EK Rallycross te
Valkenswaard
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410-5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Het Volkswagen-concem is
bezig de
modellenprogramma's van de
diverse merken verder te
stroomlijnen. Dat betekent dat
auto's van Volkswagen zelf,
Audi, Skoda en Seat niet
alleen motoren, maar ook
complete bodemgroepen met
elkaar zullen delen. Zo staat
de nieuwe Passat op dezelfde
basis als de Audi A4.
Op Oulton Park
vergrootte Audi rijder
Frank Biela opnieuw zijn
voorsprong in het BTCC.
De Duitser scoorde een
tweede en een eerste
plaats. Met nog drie
race weekends voor de
boeg ligt Biela ruim tachtig
punten voor op Volvo »s
Rickard Rydell en Renault
coureur Alain Menu. In de
merkenklassering zijn de
verschillen minder
dramatisch. BMW heeft
daarin nog een kans om
Audi van de titel te houden.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
De Italiaanse Reynard-
Honda coureur Alessandro
Zanardi won afgelopen
weekend de Miller 200 Indy
Car race op het circuit van
Lexington in Mid-Ohio. Zijn
teamgenoot Jimmy Vasser
eindigde als tweede en
behield daarmee de
leiding in de tussenstand.
In dat klassement gaat de
strijd in de slotfase van het
kampioenschap vooral
tussen Vasser en Penske-
Mercedes rijder Al Unserjr.
Uitrusting
De basisversie van de nieuwe
Passat heeft een complete
uitrusting met ABS, twee
airbags, centrale
vergrendeling, elektrische
ruitbediening voorin, getint
glas, gordelspanners voor en
achter en 15-inch velgen met
maat 195 banden. Daarnaast
kunnen er drie
uitrustingspakketten worden
besteld. De Comfortline biedt
velours comfortstoelen en
elektrische ruitbediening
achter. De Trendline voorzien
de Passat van sportstoelen
met instelbare lendesteun,
een met leer bekleed
stuurwiel en aluminium decc
in het interieur. De Highline
biedt de meeste luxe met
alcantara en leer als
bekledingsstoffen naast de
reeds bij de Trendline
roemde onderdelen,
literaard zijn er ook andere
accessoires los van deze
pakketten verkrijgbaar, zoals
een navigatiesysteem, Xenon-
koplampen en een
automatische geregelde
maar het airco. De prijzen worden later
dit jaar bekend gemaakt.
oktober/begin november door de dealer
worden afgeleverd. Vanaf dat moment voegt
Citroen ook de automaat aan het programma
toe. Al deze auto's, vijfdeurs, diesel en
automaat, zijn inmiddels al wel bij de dealers
te bestellen. Dus wie er vroeg bij wil zijn,
spoedt u naar Citroen! Uiteraard wordt de
vijfdeurs niet alleen geleverd als diesel, maar
ook met de meeste benzinemotoren met
uitzondering van de snelle 1,6 liter 16V.
ingeburgerd. De holle ruimtes
in de deuren worden bij de
nieuwe generatie Passat
echter voorzien van
piepschuim. Twee airbags
zijn standaard, terwijl tegen
meerprijs zij-airbags
opgenomen in de rugleuning
van de voorstoelen kunnen
worden besteld.
Bij de constructie van de
vooras zien we nog eens
duidelijk dat de Passat een
broertje is van de Audi A4.
De viermaal gelede vooras
zorgt voor het maximaal
behaald, mede dankzij de
gunstige stroomlijn.
Daarboven vinden we de 125
pk sterke 1,8 liter 20-klepper,
goed voor 206 km/u. Nieuw is
de VR5, uiteraard afgeleid
van de VR6. Een vijfpitter die
150 pk sterk is. Aan de top gene
staat de van Audi bekende 2,8 Uite:
liter V6 met 5 kleppen per
cilinder en een vermogen van
193 pk. Deze motor wordt in
Nederland uitsluitend
gekoppeld aan syncro-
vierwielaandrijving, ma~ het
leidt geen twijfel dat we hier
met het quattro-systeem van
Audi te maken hebben.
De motor wordt zelfs in de
lengterichting ingebouwd.
De prestaties zijn
overweldigend: 1
238 km/u en een
van 0 tot 100 in 6,1
Uiteraard komen ook de
dieselrijders aan hun trekken.
Er kan worden gekozen uit de
1,9 liter TDI met 90 of 110 pk.
Standaard zijn alle motoren
gekoppeld aan een
handgeschakelde vijfbak.
Optioneel is een automaat, in
een aantal gevallen een
vijftraps met tiptronic.
achterover en de koplampen
zijn relatief fors van formaat.
Hierdoor heeft vooral het front
een tijdloze uitstraling. Heel
apart is de daklijn die
helemaal rond loopt. Hierdoor
heeft het derde zijruitje een
typische vormgeving
gekregen. De grote kofferklep
heeft een brede opening en
uoou, wat langer (4,67 meter) gaat tot een uitsparing in de
en breder (1,74 meter) dan zijn bumper open. Op het gebied
voorganger en biedt een nog van veiligheid doet
ruimer interieur, terwijl de Volkswagen er weer een
Passat vele jaren leider in zijn schepje bovenop,
klasse was. De grille helt Portierbalken zijn volledig
Bij het Footworkteam van
Jos Verstappen staat de
ontwikkeling momenteel
stil en stilstand betekent
zeker in de dynamische
wereld van de Formule 1
onherroepelijk
achteruitgang. Wist Jos
zich in de eerste
seizoenshelft nog vaak net
buiten de top-tien te
kwalificeren, in Boedapest
kwam hij niet verder dan
de 17e startpositie. Om het
drama compleet te maken
brak de wagen na tien
ronden om onverklaarbare
reden weg en schoof van
de baan.
Later dit jaar brengt het Koreaanse merk
Hyundai een' drastisch gefacelifte Sonata op
de markt. Aan het profiel van de auto is
duidelijk te zien dat het om een facelift gaat,
de portieren en daklijn zijn namelijk gelijk
gebleven. Het front heeft een smalle, hoge
grille gekregen en de vorm van de koplampen
is op z'n minst opmerkelijk. Uiteraard zijn de
bumper en motorkap ook niet aan
Op het voormalige
militaire vliegveld van
Zweibrücken werd
afgelopen weekend
zesde race voor de L
STW Cup verreden.
Peugeot, dit jaar
debuterend in de Duitse
tweeliter serie, kwam
opnieuw verrassend goed
voor de dag. Laurent Aiello
wist zowel in de sprint als
tijdens de race zijn 406 naar
de eerste plaats te sturen
en klom daarmee op naar
de vierde plaats in het
klassement.
Lijstaanvoerder Pirro zat er
met een tweede en derde
plaats ook weer goed bij en
met nog drie races te gaan
lijkt Audi hard op weg te
zijn naar de eerste STW
titel.
doore
de Rover 600
misschien
Hyundai brengt me
geval een Sonata op i
niet saai en onopvall
worden.
Daarnaast is door enkele
aërodynamisch
maatregelen de
stroomlijn verbeterd. Ook
komt Greenpeace met
een eigen motor van 350
cc met turbocompressor,
die volgens eigen zeggen
net zo presteert als de
oorspronkelijke
krachtbron.
Autofabrikanten zetten zo
hun vraagtekens bij het
project. Ze hebben hun
twijfels over de
betrouwbaarheid van
met name de mötor en
over de veiligheid die
beïnvloed zou worden
door de afname van het
gewicht.
Ondanks dat ik het
project opzich toejuich,
vind ik het vreemd dat
juist Greenpeace met zo'n
auto komt. Het lijkt vooral
een goede
publiciteitsstunt in de zin
van 'wat autofabrikanten
niet kunnen, doen wij
wel’. Er is alleen één
groot verschil. Op de
on twikkelingsafdelingen
van diverse automerken
rijden al jaren auto's rond
die 1 op 30 halen, maar
niet aan de
kwaliteitsstandaard van
het betreffende merk
kunnen voldoen. Het zal
dus nog even duren
voordat deze voertuigen
worden geleverd.
Greenpeace hoeft alleen
maar aan te tonen dat dit
gunstige verbruik
technisch mogelijk is,
omdat ze een milieu
organisatie zijn en geen
autofabrikant.
De belangen liggen dus
verschillend.
Greenpeace had zich in
ieder geval de dure
ontwikkelingskosten
kunnen besparen en
dezelfde publiciteitsstunt
kunnen uithalen met
experimentele auto's1
Volkswagen, Ford,
Renault, Opel,
Peugeot,....
Tony Vos
Met een dubbele
overwinning op de
Hungaroring in Boedapest
haalde het Williams-
Renault team de
constructeurstitel voor
tijdig binnen. Jacques
Villeneuve tekende voor
zijn derde seizoenszege, op
de voet gevolgd door WK
leider Damon Hill die door
een zeer slechte start de eer
aan zijn jonge Canadese
teamgenoot moest laten.
Regerend wereldkampioen
Michael Schumacher
mocht van pole-position
vertrekken maar enkele
ronden voor het eind gaf
zijn Ferrari de geest zodat
de troostprijs -het derde
podiumplekje - doorschoof
naar Benetton coureurjean
Alesi.
Ruimer interieur
De carrosserie is uiteraard
nieuw, al heeft het ontwerp
best enige trekjes die zo van
Audi geleend lijken te zijn.
In ieder geval is de nieuwe
Passat wat langer (4,67 metc-
.neter',
en biedt e'
r, terwi
m leiJ
r i