Nissan Primera
ok
7B
Nieuw ondanks gelijkenis
i!
i
Toyota LandCruiser
Challenger
\en
Wijzigingen
bij Opel Frontera
Gebr. Vullings Opel
-
NISSAN
Skoda
n n e
’n OK QUALITY CAR
heeft niets te verbergen.
d
Blaschke Auto’s
R
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 8 augustus 1996 - pagina 5
1996 pagina 4
Vervolg van pagina 1
ing
inden
f importeur,
en brandstof).
iwe auto aan te
fst
kan zijn
in
ding
•fr Afleveringscertificaat
paneel. D
i volledig
■fa 14 dagen omruilgarantie
■fr 1 jaar garantie
1 jaar Opel Assistance
.1989
Inruilwagens maar dan van de Opel dealer.
OPEL*-
VW Golf GT4.
APK keuringsstation - Onderhoud - Reparatie
Mercedes-Renv
jnd
INRUIL - FINANCIERING - GARANTIE
:>rdelige
Tijdens de komende autotentoonstelling die in
oktober in Parijs zal worden gehouden, beleeft de
nieuwe Nissan Primera zijn Europese debuut. De
auto wordt wederom in Engeland geproduceerd en
komt direct beschikbaar in twee model varianten:
ee airbags,
velgen en een
deze Amerikaan
CHRYSLER
lodge
leep
I Accent
1 12.000 km.
21.500 km
40.000 km
30.000 km
46.000 km
11.500 km
76.000 km
68.000 km
13.000 km
54.000 km
16.000 km
28.000 km
90.000 km
60.000 km
40.054 km
14.000 km
28.000 km
76.000 km
57.860 km
27.951 km
80.000 km
82.364 km
48.000 km
78.000 km
21.000 km
71.000 km
65.000 km
20.000 km
91.380 km
21.000 km
57.000 km
91.000 km
24.750,
16.950,
18.950,
26.450,
10.950,
24.950,
13.950,
21.750,
16.950,
18.450,
1993
1993
1993
1993
1995
1992
1992
1994
1994
1994
1993
1994
1993
1992
1994
1995
1994
1992
1993
1995
12-1995
1992
1994
QUALITY
CARS
1993
1992
1994
1991
1990
1994
1990
1994
1992
1991
deli jk was
je je gaan
180 van
es. Voor ’t
etste stoel
iféjineen
n, met de
GARAGE
D E nYs SEN
18.950, -
17.350,-
20.950, -
15.450,-
26.650,-
15.450, -
12.950, -
26.950, -
29.950, -
28.950, -
23.950, -
26.950, -
24.750, -
19.750, -
26.950, -
34.950, -
29.450, -
22.750, -
26.450, -
37.459,-
37.450, -
24.950, -
44.750, -
De nieuwe
NISSAN
PRIMERA
Nu in onze
showroom!
12 m
Bovc
van
tar de
ima QX.
.*dt namelijk
uc klant
^ebreker
-.ermijn
rel een extra zeker
f van een
grotere breedte. Ook de
hoofdruimte is zowel voor- als
achterin aanzien gegroeid.
::=l£
::ki
SS
Laarstraat 61, 5025 VJ Tilburg, 013-4682001
i echter
zodat nu
3-drs.. schulfdak. rood
IS
een vierdeurs sedan en vijfdeurs hatchback.
Ondanks de gelijkenis met zijn voorganger, is de
Primera helemaal nieuw.
De enkeling die met-zijn
LandCruiser het zware terrein
zal opzoeken, merkt direct dat
de diesel hier in het voordeel
is. Rustig kruipt hij langs de
stijlste hellingen omhoog en
zakt even langzaam weer
naar beneden. De V6 moet
daarbij wat meer op toeren
worden gehouden.
iY Gratis inspectie na
1500 km
Burg. Jansenstr. 52-56
5037 NC Tilburg
Tel.: 013-4683911
Kraaivenstraat 22, Tilburgtel: 013-4680468
DONDERDAG KOOPAVOND
met een
rd heeft de
:he
atelier,
ik.
AUTO VAN DE WEEK: gg
W Golf GT41988 BOVAG
Suzuki Feel Free Occasions
De Nederlandse Suzuki-dealers hebben
een eigen occasion-label, de Feel Free
Occasions. Dit zijn in prima staat
verkerende gebruikte Suzuki's die te
koop zijn vanaf f.7.500,=. Dat de Suzuki-
dealer dwars achter deze auto's staat
blijkt wel uit de garantie van maar liefst
1 maanden of 20.000 kilometer volgens
rag-normen. Vlak voor het aflopen
i de garantie wordt een uitgebreide
rantie-afloopcheck uitgevoerd. De
iler neemt zelf met de klant hierover
contact op. Eventuele gebreken worden
dan nog in de garantietei
verholpen. Dat geeft wc
gevoel bij de aanschaf
gebruikte Suzuki.
g meer. Bij een
crijgt u sowieso
.rde van 50,-
in
arden
irzaakt door de
Ibasis en de
een aanbieding
>et ademhalen.
Vorig jaar ging de nieuwe
Primera in Japan in de
verkoop, maar daar alleen als uitgev
vierdeurs sedan. Op enkele koplai
kleine vormgevingsdetails na
zijn de Japanse en Europese
Primera gelijk. De vijfdeurs
versie echter werd speciaal
voor de Europese markt
ontworpen, waarbij het
Nissan European Technology
Centre in de omgeving van
Brussel nauw betrokken was.
Turbodiesel
Belangrijk nieuws is de
turbodiesel, die de bestaande
natuurlijk aanzuigende
krachtbron vervangt. Deze 2
liter levert een vermogen van
90 pk bij 4400 tr/min en een
koppel van 177 Nm bij 2400
tr/min. Ten opzichte van de
bestaande diesel nam het
vermogen met 20 procent toe
en komt het koppel maar liefs
34% hoger uit. De Primera
Turbodiesel haalt een top van
174 km/u. En stoplicht-
trekkers hebben 14 seconden
nodig voordat de 100 km/u op
de teller staat. Alleen de 2
nds kort is een heuse sportuitvoering
in de Skoda Felicia aan het
leveringsprogramma toegevoegd. Deze
Felicia Runner is gebaseerd op de 1.3
GLXi met 68 pk motor. In het
motormanagementsysteem is i
een andere 'chip' opgenomen,
80 pk worden afgeleverd.
Dit vermogen wordt bij 5000 tr/min
bereikt.
Het koppel van 116 Nm is bij 4000 tr/min
volledig paraat. Daarnaast is de Runner
verder aangekleed met sportieve
accessoires zoals een spoiler boven de
achterruit met geïntegreerd derde
remlicht, meegespoten koplamplijsten,
lichtmetalen velgen, een Remus
sportuitlaat met chromen eindstuk en
een speciaal sportluchtfilter.
Het dashboard is aangekleed -
carbon-look pakket. Standaard ucc
Felicia 1.3 GLXi al een elektronisch
interval op de ruitewissers, toerent
deelbaar neerklapbare achterbanli
centrale vergrendeling en fraaie
stoelen. De meerprijs voor de Runner
bedraagt f. 1.500,= zodat de auto kant en
klaar voor de deur staat voor f.24.495,=.
Nissan gaat de nieuwe
Primera met drie motoren
leveren. Benzinerijders
kunnen kiezen uit een 1,6 en
2,0 liter 16-klepper die ten
opzichte van de vorige
generatie zijn aangepast. De
1,6 levert een vermogen van
100 pk bij 6000 tr/min en een
behoorlijk koppel van 136 Nm
bij 4000 tr/min. De auto haalt
als 1.6 een top van 180 km/u en
trekt in 12 seconden vanuit
stilstand naar de 100 km/u. De
2 liter brengt het tot 130 pk bij
5600 tr/min en een koppel van
170 Nm bij 4800 tr/min. De
handgeschakelde versie komt
tot 205 km/u en maakt het
bekende sprintje in 9,6
seconden af.
Prijzen
Beide motoren zijn uitermate
stil, maar de turbodiesel
verdient toch de voorkeur.
De LandCruiser Challenger
mag een geremde aanhanger
van 2800 kg trekken. Dat is een
flinke last, maar de
concurrentie gaat in de
meeste gevallen naar de 3500
kg.
De prijzen van de Challenger
zijn onafhankelijk van de
gekozen motor. De korte
versie gaat f.79.990,= kosten.
Wie liever de Wagon heeft
moet zevenduizend gulden
meer betalen. Het
exterieurpakket kost inclusief
airco f.9.990,=. Voor de
automatische transmissie
moet f.4.900,= extra
uitgetrokken worden, terwijl
verder ook nog een
interieurpakket met lederen
bekleding, ABS, een tweede
achterbank, sperdiffentieel
achter en een metaalkleur
kunnen worden geleverd. Het
is dan ook geen enkel
probleem een Challenger
samen te stellen die ver boven
de honderdduizend gulden
uitkomt. Toyota-importeur
Louwman Parqui verwacht
volgend jaar zo'n 150 stuks
van de Challenger te
verkopen inclusief de versies
op grijs kenteken die in
voorbereiding zijn.
in Nederland.
:tie loopt tot
dat het ook
Wielbasis
De afmetingen van de
Primera zijn in alle richtingen
licht toegenomen. Zo is de
auto fractioneel langer en
breder en beschikt over een
vijf centimeter langere
wielbasis. De lijn van de
carrosserie lijkt sterk op die
van de huidige Primera,
alhoewel er ook enkele trekjes
van de Maxima in te vinden
zijn. Bij de hatchback is de C- intei
stijl veel dikker. De auto heeft ook t
een verchroomde tweeledige wor
grille, terwijl bij de topversie lanc
bekledingsstoffen. Leer is als
optie te bestellen op de zeer
complete SE-versie. De LX en
GX uitgaves hebben een
'casual' bekledingsstof.
'Sophisticated' velours vinden
we in de SLX. De Si en SRi
krijgen een speciale sportieve
stof en bij de SE noemt Nissan
de bekleding 'subtiel
luxueus'.
liter benzine is met een 4-
traps automaat te bestellen.
Uiteraard gaat Nissan de
nieuwe Primera standaard
wederom uitrusten met
airconditioning. Verder zien
we onder meer een
pollenfilter, toerenteller, het
Nissan antidiefstalsysteem
met startonderbreker,
centrale vergrendeling,
stuurbekrachtiging en getint
glas. De prijzen van de
nieuwe Primera zullen eind
augustus bekend worden
gemaakt, als we ook voor het
eerst in de gelegenheid zijn
om de auto daadwerkelijk te
rijden.
Intercooler
De Challenger heeft een
vertrouwd ladderchassis en
een eveneens bekende
wielophanging. Voor zien we
een onafhankelijke double
wishbone constructie, terwijl
achter een starre as met
schroefveren wordt gebruik.
Dit geeft een behoorlijke mate
aan comfort, al is de invloed
van de wielbasis niet alleen
in het terrein maar ook op de
verharde weg duidelijk
merkbaar. Met andere
woorden, de Wagon is
merkbaar comfortabeler.
Toyota biedt in de Challenger
twee motoren. De turbodiesel
verdeeld zijn cilinderinhoud
van 2982 cc over vier cilinders.
Met intercooler levert deze
krachtbron een meer dan
bruikbaar vermogen van 125
pk bij 3600 tr/min en komt tot
een fors koppel van 295 Nm bij
2400 tr/min. De auto haalt een
top van zo'n 160 km/u en heeft
14.7 seconden nodig om
vanuit stilstand de 100 km/u
aan te wijzen. Benzinerijders
hebben de beschikking over
de 3,4 liter V6 die in Europa
nog niet eerder werd
geleverd. Deze motor levert
178 pk bij 4600 tr/min en
overtreft de turbodiesel ook
met zijn koppel van 303 Nm bij
3600 tr/min. De V6 komt tot 180
km/u en haalt de 100 km/u in
10.7 seconden. De standaard
vijf bak kan bij beide
motorvarianten worden
vervangen door een viertraps
automaat, die natuurlijk zeer
comfortverhogend werkt.
In Nederland zal de
Challenger vooral als
turbodiesel worden verkocht.
Het modeljaar 1997 brengt bij de Opel Frontera een
belangrijke reeks wijzigingen. De vorig jaar
geïntroduceerde 2,8 liter direct ingespoten
turbodieselmotor wordt nu al opgevolgd door een 2,5
liter die gekocht wordt bij VM Motori in Italië. De motor
levert een flink koppel van 260 Nm bij 1800 tr/min. Van
dit maximale koppel is 86% beschikbaar tussen 1700 en
2500 tr/min. In tegensteling tot zijn voorganger is de
nieuwe turbodiesel in de Frontera indirect ingespoten.
Door een elektronisch geregelde inspuiting voldoet de
turbodiesel aan de strengste uitlaatgasemissienormen
in Europa. De twee benzineversies blijven ongewijzigd
leverbaar. De 2 liter levert een vermogen van 115 pk
terwijl de 2,2 liter Ecotec-machine komt tot 136 pk. De
achterwielen worden aangedreven via een handge
schakelde vijfbak, terwijl de voorwielen met een hendel
op de middenconsole kunnen worden bijgeschakeld. De
nieuwe motor zorgt voor betere prestaties. De Sport
haalt het sprintje van 0 tot 100 km/u in 16 seconden,
terwijl de langere Wagon hier 16,8 seconden voor nodig
heeft. De topsnelheden bedragen respectievelijk 155 en
150 km/u.
Het leveringsprogramma is teruggebracht tot twee
carrosserievarianten. De korte Sport heeft een hardtop
met verwijderbare achterruiten en een dakpaneel. De
langere vijfdeurs Wagon beschikt over een volledig
stalen carrosserie.
Direct na het openen van de portieren valt het compleet
nieuwe dashboard op met vloeiende lijnen. Verder zijn
ondermeer de knoppen voor bediening van de
ruitewissers vervangen door de bekende sprieten aan
de stuurkolom. Ook de deurpanelen zijn aangepast.
Bovendien mag de vernieuwde Frontera voortaan
zwaardere aanhangwagens trekken.
De serie begint met de Sport Hard Top 2.0 GL voor
f.52.300,=. Dezelfde auto met de turbodieselmotor komt
op f.62.300,=. De GLS-uitvoering vraagt in beide
gevallen een extra uitgave van vierduizend gulden.
De Wagon start als 2.2 GL bij f.62.300,= en de diesel
begint bij f.69.300,=. De vijfdeurs is ook op grijs kenteken
te koop voor f.47.350,= als benzine en f.50.295,= als
diesel.
ye Rover voor
:en bijpassende
Rover-dealer
Multi-link
Wat betreft onderstel is
duidelijk gekeken nat
grote Nissan Maxime
Voor en achter wordt
een multi-link ophanging
toegepast. Dat zorgt samen
met een versterkte
carrosseriestructuur en
langere wielbasis voor een
nog meer hoogstaande
wegligging. De Nissan
Primera had in vergelijking
tot zijn concurrenten al een
wegligging op hoog niveau,
maar met de tweede
generatie zet Nissan nog een
stap verder. Het remsysteem
is in principe van de huidige
Primera overgenomen, maar
biedt nu meer remvermogen.
Het als optie te leveren ABS is
zelfs te combineren met
trommelremmen achter, die
voor de gelegenheid groter
zijn geworden. De sportieve
2.0 SRi en SE hebben
schijfremmen rondom.
zelfs de portiergrepen in dit
blinkende metaal worden
••:x*"jvoerd. De nieuwe
impen met krachtige
'complex-lenzen' geven het
front een bredere uitstraling.
Wie de nieuwe Primera aan
de zijkant bekijkt zal merken
dat het front relatief kort is
gehouden, zodat er veel
ruimte voor de inzittenden en
bagage overblijft. Door de
specifiek gevormde
achterlichten lijkt de nieuwe
Primera aan de achterzijde
als twee druppels water op
zijn voorganger.
De hoogte van de bagageklep
is bij de sedan toegenomen,
waardoor het bagagevolume
is vergroot tot 490 liter.
De hatchback heeft zelfs 505
liter ter beschikking. In beide
gevallen gaat de klep tot aan
een uitsparing in de bumper
open, zodat de tildrempel
laag gehouden is. In het
terieur is de geboden ruimte
groter geworden. Dit
wordt veroorz
langere wielt
Vreemde merken:
Honda Civic DXi, rood, GT-HH-72
Mitsubishi Colt 1.3 GL, rood, DJ-VT-14
Nissan Micra 1.0 Tango 55, rood, HX-FP-79
Peugeot 205 Cabrio, groen, ZG-56-GE
Peugeot 205 GE, rood, XX-25-XG
Toyota Corolla 1.3 XLi, rood, JJ-SV-89
Toyota Carina I11.616V XLi, YH-99-VX
Volkswagen Polo 1.3,3-drs., blauw, HX-LL-96
Volvo 440 GL 1.6,4-drs. grijs, FF-XR-64
Volvo 460 1.8, wit, ZL-76-LH
VERKOOP NIEUW GEBRUIKT
4 - 6 MAANDEN GARANTIE
Ford Etc Ort m
Ford Etcort 1600 automaat
Seat Iblza 1.2
Citroen Xanlta
BMW 5251. executieve, diverse opties
Mazda 323 1 5 stationcar
Mazda 626 diesel.
Opel Astra 1.61.3-d:
Opel Kadert 1.3 S....
Peugeot 405 Mi 1.6
Peugeot 205
Peugeot 205 1 1 A
Suzuki Swift, rood.
VWGotll.3
Honda Civic 1.4....
SPECIALE AANBIEDING
Mazda 323 1.5 stationcar
Audi 80 1.8 N, cv., stuurbek., sportwielen
Porsche 924. open dak
Flat Tlpo, sportwielen. I m v„ rood met
Fiat Regato Diesel
Renault 19GTR. 5-drs
Flat Uno Fire motor
Mazda 323 F
Mazda 323 HB 16V
Alfa Romeo 75 1.8L
Renault 21 Nevada stationcar
Renault 19 GIS. 83 000 km
Toyota Starlet 1.31,2.000 kml. 3 |oar fabrieksgarantie
Caravan. Inkt. accessoires
Eenvoudige vormen
Bij de inrichting van het
interieur is nadrukkelijk
gekozen voor eenvoudige
vormen in combinatie met
hoogwaardige materialen.
Het dashboard heeft een
vertrouwde uitstraling.
Opbergruimte is er
voldoende. Er staan de
inzittenden een royaal
dashboardkastje, grote
portiervakken en een
opbergvak tussen de
voorstoelen ter beschikking.
De meeste
bedieningsschakelaars zijn
op de middenconsole te
vinden. De meest luxueuze
versie heeft een
boordcomputer en hout-
panelen. Een Europees detail
zijn de draaiknoppen voor de
bediening van verwarming en
ventilatie. Japanse auto's
hebben doorgaans
schuifknoppen. De
bedieningsknoppen van de
elektrische ruitbediening zijn
te vinden op de
portierpanelen. De kleuren
die bij de interieurinrichting
worden gebruikt, zijn ook
speciaal op de Europese
smaak aangepast. Verder
introduceert Nissan op de
Primera zes nieuwe
lakkleuren, naast vijf reeds
bestaande tinten. Verder zijn
er twee basis kleurschema's
voor de interieurafwerking en
vier verschillende
Corsa Swing 1.2! rood, GT-GB-99
Corsa 1.2 Sport, grijs, GH-TB-48
Corsa Swing, 5-drs„ blauw, HD-ZJ-45
Corsa Joy 1.2i, geel, GN-BZ-31
Corsa 1.4! 16V Sport, paars, LV-NF-88
Corsa Strada, rood, DS-RB-07
Corsa Van 1.5 D, wit, 3-drs., VS-55-KP
Astra 1.6 Sport, rood, HN-RZ-47
Astra 1.6 Sport, station, blauw, HH-VS-88
Astra 1.61, automaat, zwart, HR-ZZ-51
Astra 1.6! GLS, 5-drs., rood, GP-LT-63
Astra 1.41 Young, wit, HT-LV-65
Astra 1.7 DGL, zwart, GB-VS-50
Astra 1.6i GL, 5-drs, blauw, DS-TN-80
Astra 1.4I-GL, sedan, groen, JN-ZN-18
Tigra 1.4116V, rood, LG-DP-49
Vectra 1.6i Expression, rood, HJ-XJ-49
Vectra 1.6 GL, rood, FB-DF-17
Vectra GL 1.6i, GT-DS-96, grijs
Vectra 1.6i GL, paars, NG-GB-05
Vectra 1.6i GL, nieuw model, NG-GD-05
Vectra 1.8! GL, 5-drs„ blauw, DJ-PJ-95
Omega 2.0116V GL, station, JD-RY-33