Nissan Primera ok 7B Nieuw ondanks gelijkenis i! i Toyota LandCruiser Challenger \en Wijzigingen bij Opel Frontera Gebr. Vullings Opel - NISSAN Skoda n n e ’n OK QUALITY CAR heeft niets te verbergen. d Blaschke Auto’s R DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 8 augustus 1996 - pagina 5 1996 pagina 4 Vervolg van pagina 1 ing inden f importeur, en brandstof). iwe auto aan te fst kan zijn in ding •fr Afleveringscertificaat paneel. D i volledig ■fa 14 dagen omruilgarantie ■fr 1 jaar garantie 1 jaar Opel Assistance .1989 Inruilwagens maar dan van de Opel dealer. OPEL*- VW Golf GT4. APK keuringsstation - Onderhoud - Reparatie Mercedes-Renv jnd INRUIL - FINANCIERING - GARANTIE :>rdelige Tijdens de komende autotentoonstelling die in oktober in Parijs zal worden gehouden, beleeft de nieuwe Nissan Primera zijn Europese debuut. De auto wordt wederom in Engeland geproduceerd en komt direct beschikbaar in twee model varianten: ee airbags, velgen en een deze Amerikaan CHRYSLER lodge leep I Accent 1 12.000 km. 21.500 km 40.000 km 30.000 km 46.000 km 11.500 km 76.000 km 68.000 km 13.000 km 54.000 km 16.000 km 28.000 km 90.000 km 60.000 km 40.054 km 14.000 km 28.000 km 76.000 km 57.860 km 27.951 km 80.000 km 82.364 km 48.000 km 78.000 km 21.000 km 71.000 km 65.000 km 20.000 km 91.380 km 21.000 km 57.000 km 91.000 km 24.750, 16.950, 18.950, 26.450, 10.950, 24.950, 13.950, 21.750, 16.950, 18.450, 1993 1993 1993 1993 1995 1992 1992 1994 1994 1994 1993 1994 1993 1992 1994 1995 1994 1992 1993 1995 12-1995 1992 1994 QUALITY CARS 1993 1992 1994 1991 1990 1994 1990 1994 1992 1991 deli jk was je je gaan 180 van es. Voor ’t etste stoel iféjineen n, met de GARAGE D E nYs SEN 18.950, - 17.350,- 20.950, - 15.450,- 26.650,- 15.450, - 12.950, - 26.950, - 29.950, - 28.950, - 23.950, - 26.950, - 24.750, - 19.750, - 26.950, - 34.950, - 29.450, - 22.750, - 26.450, - 37.459,- 37.450, - 24.950, - 44.750, - De nieuwe NISSAN PRIMERA Nu in onze showroom! 12 m Bovc van tar de ima QX. .*dt namelijk uc klant ^ebreker -.ermijn rel een extra zeker f van een grotere breedte. Ook de hoofdruimte is zowel voor- als achterin aanzien gegroeid. ::=l£ ::ki SS Laarstraat 61, 5025 VJ Tilburg, 013-4682001 i echter zodat nu 3-drs.. schulfdak. rood IS een vierdeurs sedan en vijfdeurs hatchback. Ondanks de gelijkenis met zijn voorganger, is de Primera helemaal nieuw. De enkeling die met-zijn LandCruiser het zware terrein zal opzoeken, merkt direct dat de diesel hier in het voordeel is. Rustig kruipt hij langs de stijlste hellingen omhoog en zakt even langzaam weer naar beneden. De V6 moet daarbij wat meer op toeren worden gehouden. iY Gratis inspectie na 1500 km Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel.: 013-4683911 Kraaivenstraat 22, Tilburgtel: 013-4680468 DONDERDAG KOOPAVOND met een rd heeft de :he atelier, ik. AUTO VAN DE WEEK: gg W Golf GT41988 BOVAG Suzuki Feel Free Occasions De Nederlandse Suzuki-dealers hebben een eigen occasion-label, de Feel Free Occasions. Dit zijn in prima staat verkerende gebruikte Suzuki's die te koop zijn vanaf f.7.500,=. Dat de Suzuki- dealer dwars achter deze auto's staat blijkt wel uit de garantie van maar liefst 1 maanden of 20.000 kilometer volgens rag-normen. Vlak voor het aflopen i de garantie wordt een uitgebreide rantie-afloopcheck uitgevoerd. De iler neemt zelf met de klant hierover contact op. Eventuele gebreken worden dan nog in de garantietei verholpen. Dat geeft wc gevoel bij de aanschaf gebruikte Suzuki. g meer. Bij een crijgt u sowieso .rde van 50,- in arden irzaakt door de Ibasis en de een aanbieding >et ademhalen. Vorig jaar ging de nieuwe Primera in Japan in de verkoop, maar daar alleen als uitgev vierdeurs sedan. Op enkele koplai kleine vormgevingsdetails na zijn de Japanse en Europese Primera gelijk. De vijfdeurs versie echter werd speciaal voor de Europese markt ontworpen, waarbij het Nissan European Technology Centre in de omgeving van Brussel nauw betrokken was. Turbodiesel Belangrijk nieuws is de turbodiesel, die de bestaande natuurlijk aanzuigende krachtbron vervangt. Deze 2 liter levert een vermogen van 90 pk bij 4400 tr/min en een koppel van 177 Nm bij 2400 tr/min. Ten opzichte van de bestaande diesel nam het vermogen met 20 procent toe en komt het koppel maar liefs 34% hoger uit. De Primera Turbodiesel haalt een top van 174 km/u. En stoplicht- trekkers hebben 14 seconden nodig voordat de 100 km/u op de teller staat. Alleen de 2 nds kort is een heuse sportuitvoering in de Skoda Felicia aan het leveringsprogramma toegevoegd. Deze Felicia Runner is gebaseerd op de 1.3 GLXi met 68 pk motor. In het motormanagementsysteem is i een andere 'chip' opgenomen, 80 pk worden afgeleverd. Dit vermogen wordt bij 5000 tr/min bereikt. Het koppel van 116 Nm is bij 4000 tr/min volledig paraat. Daarnaast is de Runner verder aangekleed met sportieve accessoires zoals een spoiler boven de achterruit met geïntegreerd derde remlicht, meegespoten koplamplijsten, lichtmetalen velgen, een Remus sportuitlaat met chromen eindstuk en een speciaal sportluchtfilter. Het dashboard is aangekleed - carbon-look pakket. Standaard ucc Felicia 1.3 GLXi al een elektronisch interval op de ruitewissers, toerent deelbaar neerklapbare achterbanli centrale vergrendeling en fraaie stoelen. De meerprijs voor de Runner bedraagt f. 1.500,= zodat de auto kant en klaar voor de deur staat voor f.24.495,=. Nissan gaat de nieuwe Primera met drie motoren leveren. Benzinerijders kunnen kiezen uit een 1,6 en 2,0 liter 16-klepper die ten opzichte van de vorige generatie zijn aangepast. De 1,6 levert een vermogen van 100 pk bij 6000 tr/min en een behoorlijk koppel van 136 Nm bij 4000 tr/min. De auto haalt als 1.6 een top van 180 km/u en trekt in 12 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. De 2 liter brengt het tot 130 pk bij 5600 tr/min en een koppel van 170 Nm bij 4800 tr/min. De handgeschakelde versie komt tot 205 km/u en maakt het bekende sprintje in 9,6 seconden af. Prijzen Beide motoren zijn uitermate stil, maar de turbodiesel verdient toch de voorkeur. De LandCruiser Challenger mag een geremde aanhanger van 2800 kg trekken. Dat is een flinke last, maar de concurrentie gaat in de meeste gevallen naar de 3500 kg. De prijzen van de Challenger zijn onafhankelijk van de gekozen motor. De korte versie gaat f.79.990,= kosten. Wie liever de Wagon heeft moet zevenduizend gulden meer betalen. Het exterieurpakket kost inclusief airco f.9.990,=. Voor de automatische transmissie moet f.4.900,= extra uitgetrokken worden, terwijl verder ook nog een interieurpakket met lederen bekleding, ABS, een tweede achterbank, sperdiffentieel achter en een metaalkleur kunnen worden geleverd. Het is dan ook geen enkel probleem een Challenger samen te stellen die ver boven de honderdduizend gulden uitkomt. Toyota-importeur Louwman Parqui verwacht volgend jaar zo'n 150 stuks van de Challenger te verkopen inclusief de versies op grijs kenteken die in voorbereiding zijn. in Nederland. :tie loopt tot dat het ook Wielbasis De afmetingen van de Primera zijn in alle richtingen licht toegenomen. Zo is de auto fractioneel langer en breder en beschikt over een vijf centimeter langere wielbasis. De lijn van de carrosserie lijkt sterk op die van de huidige Primera, alhoewel er ook enkele trekjes van de Maxima in te vinden zijn. Bij de hatchback is de C- intei stijl veel dikker. De auto heeft ook t een verchroomde tweeledige wor grille, terwijl bij de topversie lanc bekledingsstoffen. Leer is als optie te bestellen op de zeer complete SE-versie. De LX en GX uitgaves hebben een 'casual' bekledingsstof. 'Sophisticated' velours vinden we in de SLX. De Si en SRi krijgen een speciale sportieve stof en bij de SE noemt Nissan de bekleding 'subtiel luxueus'. liter benzine is met een 4- traps automaat te bestellen. Uiteraard gaat Nissan de nieuwe Primera standaard wederom uitrusten met airconditioning. Verder zien we onder meer een pollenfilter, toerenteller, het Nissan antidiefstalsysteem met startonderbreker, centrale vergrendeling, stuurbekrachtiging en getint glas. De prijzen van de nieuwe Primera zullen eind augustus bekend worden gemaakt, als we ook voor het eerst in de gelegenheid zijn om de auto daadwerkelijk te rijden. Intercooler De Challenger heeft een vertrouwd ladderchassis en een eveneens bekende wielophanging. Voor zien we een onafhankelijke double wishbone constructie, terwijl achter een starre as met schroefveren wordt gebruik. Dit geeft een behoorlijke mate aan comfort, al is de invloed van de wielbasis niet alleen in het terrein maar ook op de verharde weg duidelijk merkbaar. Met andere woorden, de Wagon is merkbaar comfortabeler. Toyota biedt in de Challenger twee motoren. De turbodiesel verdeeld zijn cilinderinhoud van 2982 cc over vier cilinders. Met intercooler levert deze krachtbron een meer dan bruikbaar vermogen van 125 pk bij 3600 tr/min en komt tot een fors koppel van 295 Nm bij 2400 tr/min. De auto haalt een top van zo'n 160 km/u en heeft 14.7 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u aan te wijzen. Benzinerijders hebben de beschikking over de 3,4 liter V6 die in Europa nog niet eerder werd geleverd. Deze motor levert 178 pk bij 4600 tr/min en overtreft de turbodiesel ook met zijn koppel van 303 Nm bij 3600 tr/min. De V6 komt tot 180 km/u en haalt de 100 km/u in 10.7 seconden. De standaard vijf bak kan bij beide motorvarianten worden vervangen door een viertraps automaat, die natuurlijk zeer comfortverhogend werkt. In Nederland zal de Challenger vooral als turbodiesel worden verkocht. Het modeljaar 1997 brengt bij de Opel Frontera een belangrijke reeks wijzigingen. De vorig jaar geïntroduceerde 2,8 liter direct ingespoten turbodieselmotor wordt nu al opgevolgd door een 2,5 liter die gekocht wordt bij VM Motori in Italië. De motor levert een flink koppel van 260 Nm bij 1800 tr/min. Van dit maximale koppel is 86% beschikbaar tussen 1700 en 2500 tr/min. In tegensteling tot zijn voorganger is de nieuwe turbodiesel in de Frontera indirect ingespoten. Door een elektronisch geregelde inspuiting voldoet de turbodiesel aan de strengste uitlaatgasemissienormen in Europa. De twee benzineversies blijven ongewijzigd leverbaar. De 2 liter levert een vermogen van 115 pk terwijl de 2,2 liter Ecotec-machine komt tot 136 pk. De achterwielen worden aangedreven via een handge schakelde vijfbak, terwijl de voorwielen met een hendel op de middenconsole kunnen worden bijgeschakeld. De nieuwe motor zorgt voor betere prestaties. De Sport haalt het sprintje van 0 tot 100 km/u in 16 seconden, terwijl de langere Wagon hier 16,8 seconden voor nodig heeft. De topsnelheden bedragen respectievelijk 155 en 150 km/u. Het leveringsprogramma is teruggebracht tot twee carrosserievarianten. De korte Sport heeft een hardtop met verwijderbare achterruiten en een dakpaneel. De langere vijfdeurs Wagon beschikt over een volledig stalen carrosserie. Direct na het openen van de portieren valt het compleet nieuwe dashboard op met vloeiende lijnen. Verder zijn ondermeer de knoppen voor bediening van de ruitewissers vervangen door de bekende sprieten aan de stuurkolom. Ook de deurpanelen zijn aangepast. Bovendien mag de vernieuwde Frontera voortaan zwaardere aanhangwagens trekken. De serie begint met de Sport Hard Top 2.0 GL voor f.52.300,=. Dezelfde auto met de turbodieselmotor komt op f.62.300,=. De GLS-uitvoering vraagt in beide gevallen een extra uitgave van vierduizend gulden. De Wagon start als 2.2 GL bij f.62.300,= en de diesel begint bij f.69.300,=. De vijfdeurs is ook op grijs kenteken te koop voor f.47.350,= als benzine en f.50.295,= als diesel. ye Rover voor :en bijpassende Rover-dealer Multi-link Wat betreft onderstel is duidelijk gekeken nat grote Nissan Maxime Voor en achter wordt een multi-link ophanging toegepast. Dat zorgt samen met een versterkte carrosseriestructuur en langere wielbasis voor een nog meer hoogstaande wegligging. De Nissan Primera had in vergelijking tot zijn concurrenten al een wegligging op hoog niveau, maar met de tweede generatie zet Nissan nog een stap verder. Het remsysteem is in principe van de huidige Primera overgenomen, maar biedt nu meer remvermogen. Het als optie te leveren ABS is zelfs te combineren met trommelremmen achter, die voor de gelegenheid groter zijn geworden. De sportieve 2.0 SRi en SE hebben schijfremmen rondom. zelfs de portiergrepen in dit blinkende metaal worden ••:x*"jvoerd. De nieuwe impen met krachtige 'complex-lenzen' geven het front een bredere uitstraling. Wie de nieuwe Primera aan de zijkant bekijkt zal merken dat het front relatief kort is gehouden, zodat er veel ruimte voor de inzittenden en bagage overblijft. Door de specifiek gevormde achterlichten lijkt de nieuwe Primera aan de achterzijde als twee druppels water op zijn voorganger. De hoogte van de bagageklep is bij de sedan toegenomen, waardoor het bagagevolume is vergroot tot 490 liter. De hatchback heeft zelfs 505 liter ter beschikking. In beide gevallen gaat de klep tot aan een uitsparing in de bumper open, zodat de tildrempel laag gehouden is. In het terieur is de geboden ruimte groter geworden. Dit wordt veroorz langere wielt Vreemde merken: Honda Civic DXi, rood, GT-HH-72 Mitsubishi Colt 1.3 GL, rood, DJ-VT-14 Nissan Micra 1.0 Tango 55, rood, HX-FP-79 Peugeot 205 Cabrio, groen, ZG-56-GE Peugeot 205 GE, rood, XX-25-XG Toyota Corolla 1.3 XLi, rood, JJ-SV-89 Toyota Carina I11.616V XLi, YH-99-VX Volkswagen Polo 1.3,3-drs., blauw, HX-LL-96 Volvo 440 GL 1.6,4-drs. grijs, FF-XR-64 Volvo 460 1.8, wit, ZL-76-LH VERKOOP NIEUW GEBRUIKT 4 - 6 MAANDEN GARANTIE Ford Etc Ort m Ford Etcort 1600 automaat Seat Iblza 1.2 Citroen Xanlta BMW 5251. executieve, diverse opties Mazda 323 1 5 stationcar Mazda 626 diesel. Opel Astra 1.61.3-d: Opel Kadert 1.3 S.... Peugeot 405 Mi 1.6 Peugeot 205 Peugeot 205 1 1 A Suzuki Swift, rood. VWGotll.3 Honda Civic 1.4.... SPECIALE AANBIEDING Mazda 323 1.5 stationcar Audi 80 1.8 N, cv., stuurbek., sportwielen Porsche 924. open dak Flat Tlpo, sportwielen. I m v„ rood met Fiat Regato Diesel Renault 19GTR. 5-drs Flat Uno Fire motor Mazda 323 F Mazda 323 HB 16V Alfa Romeo 75 1.8L Renault 21 Nevada stationcar Renault 19 GIS. 83 000 km Toyota Starlet 1.31,2.000 kml. 3 |oar fabrieksgarantie Caravan. Inkt. accessoires Eenvoudige vormen Bij de inrichting van het interieur is nadrukkelijk gekozen voor eenvoudige vormen in combinatie met hoogwaardige materialen. Het dashboard heeft een vertrouwde uitstraling. Opbergruimte is er voldoende. Er staan de inzittenden een royaal dashboardkastje, grote portiervakken en een opbergvak tussen de voorstoelen ter beschikking. De meeste bedieningsschakelaars zijn op de middenconsole te vinden. De meest luxueuze versie heeft een boordcomputer en hout- panelen. Een Europees detail zijn de draaiknoppen voor de bediening van verwarming en ventilatie. Japanse auto's hebben doorgaans schuifknoppen. De bedieningsknoppen van de elektrische ruitbediening zijn te vinden op de portierpanelen. De kleuren die bij de interieurinrichting worden gebruikt, zijn ook speciaal op de Europese smaak aangepast. Verder introduceert Nissan op de Primera zes nieuwe lakkleuren, naast vijf reeds bestaande tinten. Verder zijn er twee basis kleurschema's voor de interieurafwerking en vier verschillende Corsa Swing 1.2! rood, GT-GB-99 Corsa 1.2 Sport, grijs, GH-TB-48 Corsa Swing, 5-drs„ blauw, HD-ZJ-45 Corsa Joy 1.2i, geel, GN-BZ-31 Corsa 1.4! 16V Sport, paars, LV-NF-88 Corsa Strada, rood, DS-RB-07 Corsa Van 1.5 D, wit, 3-drs., VS-55-KP Astra 1.6 Sport, rood, HN-RZ-47 Astra 1.6 Sport, station, blauw, HH-VS-88 Astra 1.61, automaat, zwart, HR-ZZ-51 Astra 1.6! GLS, 5-drs., rood, GP-LT-63 Astra 1.41 Young, wit, HT-LV-65 Astra 1.7 DGL, zwart, GB-VS-50 Astra 1.6i GL, 5-drs, blauw, DS-TN-80 Astra 1.4I-GL, sedan, groen, JN-ZN-18 Tigra 1.4116V, rood, LG-DP-49 Vectra 1.6i Expression, rood, HJ-XJ-49 Vectra 1.6 GL, rood, FB-DF-17 Vectra GL 1.6i, GT-DS-96, grijs Vectra 1.6i GL, paars, NG-GB-05 Vectra 1.6i GL, nieuw model, NG-GD-05 Vectra 1.8! GL, 5-drs„ blauw, DJ-PJ-95 Omega 2.0116V GL, station, JD-RY-33

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 19