w OUT I BMW TOYOTA I Bs» hlQWibntr Renova Uw rijplezier begint bij Autonova en Renova Vlaggedrager PRIJS *1 (^TOYOTA JE® «KKK 38.950,- Sr |M 798 e; DE AUTOMAAT Donderdag 18 juli 1996 pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER Fiat Marea rale iterpi jr de; rood wee>_ is-velgen at, Alfa Romeo 155 1.8, zwart l-'93 27.950,- 10- 89 6.950,- Austin Metro 1.3 GT Fiat Uno 1.1 i.e. 3'92 13.950,- Peugeot 306 Summertime '94 25.950,- Renault Clio RSi, roodmetallic 5-'94 25.950,- Rover Gabrio 216, blauwmet. 5- 93 35.950,- Seat Ibiza 1.5 SXi 7 90 12.950, Honda Civit Sedan, wit 10- 92 23.950,- Subaru Justy 1.0 GL,Aut.,5-drs. 5'90 10.950,- Mazda 323 HB LX 5'92 17.500,- 1- 92 59.950,- DONDERDAG KOOPAVOND DONDERDAG KOOPAVOND OS] (MOBIELEN ALFA ROMEO AUDI AUSTIN FIAT PEUGEOT FORD RENAULT ROVER SEAT HONDA SUBARU MAZDA VOLVO MERCEDES NISSAN OPEL ik 1994 "Met de introductie van de nieuwe Marea presenteert Fiat zich opnieuw in de hogere middenklasse. De nieuweling is immers de opvolger van de Tempra, maar ook Croma-rijders die bij het eigen merk willen blijven zullen zich tot deze uitgebreide modellijn moeten richten. De Marea komt direct als sedan en Weekend beschikbaar. o.a. o.a. IJK E.O. 5-361991 Company Cars Carina E XU, 4-drs. Carina E XU, 4-drs., airco Nissan Micro 1.2, rood Nissan Micro Beat Nissan Sunny HB l.4i LX Nissan Sunny HB 1.4i LX RINGBAAN-NOORD 95, TILBURG. RINGBAAN OOST 102A, TILBURG. TEL. 013-5351035 TEL 013-5422133 Audi 80 2.0 E, wit Audi 100 2.8 E, blauwmet. Ford Fiësta 1.1 Cheers Ford Escort 1.3 CL Ford Escort 1.6 CL, 5-drs. Ford Escort 1.6 CLX Ford Escort 1.6 CL Mercedes 260E, Automaat, blauwmet. 9-'89 32.950,- Mercedes 230 CE, zwartmetallic 6'90 12.950,- 10'90 13.950,- 9'91 14.950, 9 '91 14.950,- 9'91 15.500,- 9'92 15.950,- 3'93 18.950, 4'93 17.950,- 5'93 17.950,- 8'93 18.950, 7'94 19.500,- 5'88 10.950, 10'89 10.950,- 4'90 12.500,- 7'90 12.950, 10'91 12.950, 8 '93 24.500,- 8 '93 24.500, 9 '93 24.950, 4 '94 26.950, '94 32.950, 8 '94 31.950,- 2 '95 28.950,- 1 '91 17.500,- 4'92 18.950,- 7 '92 24.950, 1'93 27.950, 5 '93 26.950,- 11'93 32.950,- 10 '94 33.950, 4 '95 33.950, 5 '95 34.950, 5 '95 34.950, 10'91 25.950,- 1'91 27.950,- 3'95 6'94 7'93 17.950,- 3'89 10.950,- 1'90 13.950, 1'92 19.950,- 6 '94 24,950,- 1 '90 9.950,- 9'93 17.950, 1'92 17.950,- 2'92 17 950, Opel Kadett Opel Kadett 1.6i, 4-drs. Opel Astra Volvo 440 Volvo 440 1.8 GL 7'90 12.950,- 1'92 20.950,- nstraat 23 3-4672815 Opel Kadett Station Wagon Opel Kadett HB l.4i Starlet DX, Automaat Starlet l.ODX Corolla DX, 4-drs. Corolla 4-drs. Corolla 1.3 DX, 4-drs. Carina l.6 XL LB Opel Kadett HBl.2 2'86 6.950,- l-'87 6.950,- 12'85 4.500,- 12'86 6.950,- 8'86 5.950, '87 6.950,- 4 '86 4.950,- ieen drijder. De 26.500, 26.950, 24.500, 29.500, 69.950, 13.950, 24.950, 26.950, 17.950, B.750, 7.950, 32.500, 13.950, 17.950, Motoren De Marea heef ingebouwde a met eventueel stuurwiel. De f bij de i en bij >iunuricar GL Lnnnvmi automaat, 6 cylinder, teer exclusief nu 26.850,- diamantzwart diamantzwart diamant sterling met. sterlingzilber diamantzwart wit tizianrood calypso brocatrood brokatrood diamantzwart hellrood zwart Hellrood granit rood ijdag van 8.30 tot 17.30 uur 30 tot 13.00 uur. s als een tong »kt. i Opel Omega 2.6i stationcar Gl Diamond ief ring, aut., dian Tour, diama airco orient blauwmetallic bronzitbeige diamantzwart 8 '89 8.950, 1'90 11.950, 7'91 29.950, 10'91 26.950,- 1'92 31.950,- 6 '92 29.950,- 7 '92 33.950, 11'92 33.950,- 4 '93 34.950,- 1'94 35.950,- 1'94 39.950,- 5'95 40.500, 3'91 29.950,- 1'92 31.950,- diamontzwart 11'92 42.950,- diamantzwart 12 '92 33.950,- 1'93 49.950,- 4 '93 35.950, 6 '93 39.950, 1'90 19.950,- 6'89 23.500, islandgroen met. 3-'92 39.950,- 3 '92 39.950,- 3 '92 33.950,- 5 '92 55.000,- 5 '93 59.950,- 6 '94 69.950,- 1'86 22.950,- 6 '86 29.950, 11'92 49.950,- Starlet Friend Starlet XL, Automaat Starlet 1.3 XU Starlet 1.3 XU Starlet XU, 5-drs. Starlet 1.3i Friend Starlet XU, 5-drs. Starlet 1.3 XU Starlet Friend Starlet 1.3 XU Starlet Spirit, 5-drs. Corolla HB XL, Automaat Corolla HB 1.6 Sport Corolla HB1.3XL Corolla HB Spirit Corolla HB 1.6 XU Corolla HBl. 3 XU Corolla 1.3 XLi Corolla 1.3 XLi Corolla HB 1.3 Sport Corolla HB GTSi PS Corolla Station XL Diesel Corolla HB 1.3 GXi Carina XL, 4-drs. Carina 1.6i Impact, 4-drs. Carina E 1.6 XLi4-drs. Carina E XLi Comfort, 4-drs. Carina 1.6 XU 4-drs. Carina 2.0 GU, 4-drs. Carina E GTSi, 4-drs. Carina E XU, 4-drs. Carina 1.6 XU, 4-drs. Carina 1.6 XU, 4-drs. Marea pk bij 4000 an 265 Nm 316i 316i 316i 316iLPG 316i 316i exe 316i 316i 316i 316i Compact 318i 318i 318is Coupé 318iexe 318i s, Coupé 318i exe 318i 518i 520i 5201 525TDS 525TDS, aut, exec. calypso 525TDS Touring, aut., diamant 525TDS exe Tour, diamant 525TDA exe, c 628csi, Coupé 635csi, Coupé 730i Aexe Levendig Daaronder zitten twee 4 cilinder turbodiesels die helemaal nieuw zijn. Het gaat om een 1910 cc met indirecte inspuiting. De versie zonder intercooler levert bij 4200 tr/min een vermogen van 75 pk en liet komt tot een koppel van 147 Nm bij 2750 tr/min. Typisch een krachtbron voor de veelrijder. De topsnelheid van 167 km/u is keurig en dat geldt ook voor de acceleratie van 0 tot 100 in 15,2 seconden. Voorzien van een intercooler loopt het vermogen van deze diesel op naar 100 pk bij 4200 tr/min en stijgt het koppel navenant mee naar 200 Nm bij 2250 tr/min. De extra fut is in de 5'90 12.950,- 9'91 13.950,- 3'92 19.950,- Opel Tigra 1.4 Optic, blauwmetallic 2-'95 29.950,- Opel Vectro 1.612 '92 22.950, stalen velgen, alarm O KM!!! arm, c.v. li IC/G/O payniuu leeigenoot ENI EN I BLGEK I Stylingdetails De deuren zijn van de vijfdeurs Brava overgenomen, maar de ruitomlijsting van de achterportieren is zelfs specifiek voor de sedan en Weekend. Beide auto's hebben grappige stylingdetails. Bij de sedan trekt vooral de achterzijde de aandacht door zijn apart gevormde lichtunits die door de bovenzijde van het kofferdeksel worden gevolgd. Recht van achteren bezien, lijkt de Marea wat op een Maserati. Het derde remlicht is jammer genoeg op de hoedenplank geplaatst in plaats van tegen het dak. De Marea Weekend doet aan de achterzijde sterk denken aan de Renault Laguna Break. De achterlichten geplaatst naast de zijruit lijkt regelrecht te zijn afgekeken. Toch heeft Fiat de lichtunits zelf een duidelijk andere vorm gegeven en lopen deze heel grappig over in de dakrailings. Bij de achterklep zien we weer dezelfde constructie als we gewend zijn van de Regata en Tempra. De klep scharniert naar boven, maar de bumper kan naar beneden worden weggeklapt. Hierdoor kunnen langere voorwerpen worden vervoerd en kan de achterkant van de auto dienst doen als bankje tijdens een picknick. De achterklep is mooi vlak afgewerkt, zodat langere personen hun hoofd ni*x kunnen stoten aan bijvoorbeel een slot. De bagageruimte van de sedan heeft een keurige inhoud van 430 liter. Bij de Weekend bedraagt het volume met de achterbank en rolhoes in gebruik 500 liter. Nadat de achterbank is neergeklapt, kan er voor maximaal 1500 liter aan bagage worden meegenomen. Een blik in het interieur levert onomstotelijk het bewijs dat de Bravo/Brava en Marea meer dan familie zijn. Het dashboard is namelijk identiek. Kenmerkend hiervoor is de brede middenconsole die i het interieur insteel Bodemprijzen met APK inder inruil, zonder garant benzinemotor en 75 pk diesel. De SX heeft onder meer een startblokkering, airbag, meegespoten bumpers, verstelbaar stuurwiel, stuurbekrachtiging, getint glas, centrale vergrendeling, toerenteller, hoofdsteunen achterin en van binnenuit verstelbare buitenspiegels. Technisch stammen de beide Marea-varianten uit de Bravo/Brava-familie. Wat betreft onderstel en carrosseriestructuur zijn ze voor een belangrijk deel identiek. Het front lijkt dan wellicht anders door de wat mysterieus kijkende koplampen, het grijs omlijnde grilletje en de nieuw gestyleerde bumper, wie beter kijkt ontdekt er toch duidelijk de lijnen van de drie-en vijfdeurs in. en is fractioneel sneller. De meest krachtige motor in de Marea is de 2 liter 5 cilinder 20-klepper, die zijn oorsprong vindt in de Lancia Kappa. Met een vermogen van 147 pk en koppel van 186 Nm trekt deze motor de Marea naar de 207 km/u en maakt een acceleratie van 0 tot 100 km/u mogelijk in 8,7 seconden (205 km/u en 9,3 sec. voor de Weekend). Daarnaast gaat de dieselmotor een vooraanstaande rol spelen in het Marea-programma. Eén motor is hierbij bekend, namelijk de 2,4 liter turbodiesel met intercooler uit de Lancia Kappa. Deze vijfcilinder levert in de 7 een vermogen van 124 p tr/min en een koppel van bij 2000 tr/min. prestatiecijfers goed te merken. De auto haalt in de vijfde versnelling een top van 180 km/u en heeft 11,1 seconden nodig om de 100 km/u op de teller aan te wijzen. Alle motorversies die we van de Marea mochten rijden, vallen op door hun levendigheid. Prestaties zijn dan ook helemaal geen probleem. Wel zijn er wat dreunerige geluiden hoorbaar vooral van de aandrijving en dat is jammer, omdat men er bij Fiat de nadruk op legt dat men het geluidscomfort zo heeft verbeterd. Wellicht dat hier in de eerste productiemaanden nog wat aan gedaan wordt. De Fiat Marea wordt in drie uitrustingsniveau's leverbaar. Aan de basis staat de SX-uitgave gekoppeld aan de 1,6 liter aft standaard een ingebouwde audio-installatie met eventueel bediening op het stuurwiel. De stoelen hebben afwijkende bekledingsstoffen en zijn voldoende groot om een goede ondersteuning te bieden. Opmerkelijk is de hoofdruimte die op de achterbank wordt geboden. We kunnen deze sedan als ruim voldoende de Weekend als royaal aanmerken. Fiat presenteert in de Marea een grote verscheidenheid aan motoren, waarvan een déél nieuw is. Bekend is de 1,6 liter 16- klepper met een vermogen van 103 pk bij 5750 tr/min en een koppel van 144 Nm bij 4000 tr/min. Een prima basismotor die zorgt voor nette prestaties zoals een top van 187 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 10,7 seconden (185 km/u en 11,1 sec. bij Weekend). Deze motor komt net als de 1,8 liter 16-klepper uit de Bravo/Brava. De 1,8 liter levert 113 pk en een koppel van 154 Nm Adieu Croma De ELX-versie is verkrijgbaar als 1.6,1.6 automaat, 1.8 en TD 100. Hier zien we onder meer elektrisch bediende voorportierruiten, meegespoten portiergrepen, middenarmsteun achter, meegespóten elektrisch verstelbare buitenspiegels, mistlampen voor, brede banden en een verstelbare lendesteun op de bestuurdersstoel. De HLX- versie is er alleen met beide vijfpitters voorzien van lichtmetalen velgen, tweede airbag, ABS, traction control, uitgebreide audio-installatie, elektrisch bediende portierruiten achter, met leer bekleed stuur en afstandsbediening op de centrale vergrendeling. De prijsstelling voor de Nederlandse markt is nog niet bekend. Men hoopt de auto te kunnen inzetten voor een bedrag tussen de f.36.000,= en f.37.000,=. De vijfcilinders zullen echter ver over de vijftigduizend gulden gaan. De meerprijs voor de Weekend zal zo'n f.1.500,= tot f.2.000,= bedragen. Ongeveer gelijk met de komst van de Marea vervallen niet alleen de Tempra en Tempra S.W. maar ook de

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 31