w
OUT
I
BMW
TOYOTA
I
Bs»
hlQWibntr Renova
Uw rijplezier begint
bij Autonova en
Renova
Vlaggedrager
PRIJS
*1
(^TOYOTA
JE®
«KKK
38.950,-
Sr
|M 798 e;
DE AUTOMAAT Donderdag 18 juli 1996 pagina 9
DE TILBURGSE KOERIER
Fiat Marea
rale
iterpi
jr de;
rood
wee>_
is-velgen
at,
Alfa Romeo 155 1.8, zwart
l-'93 27.950,-
10- 89 6.950,-
Austin Metro 1.3 GT
Fiat Uno 1.1 i.e.
3'92 13.950,-
Peugeot 306 Summertime
'94 25.950,-
Renault Clio RSi, roodmetallic
5-'94 25.950,-
Rover Gabrio 216, blauwmet.
5- 93 35.950,-
Seat Ibiza 1.5 SXi
7 90 12.950,
Honda Civit Sedan, wit
10- 92 23.950,-
Subaru Justy 1.0 GL,Aut.,5-drs.
5'90 10.950,-
Mazda 323 HB LX
5'92 17.500,-
1- 92 59.950,-
DONDERDAG KOOPAVOND
DONDERDAG KOOPAVOND
OS]
(MOBIELEN
ALFA ROMEO
AUDI
AUSTIN
FIAT
PEUGEOT
FORD
RENAULT
ROVER
SEAT
HONDA
SUBARU
MAZDA
VOLVO
MERCEDES
NISSAN
OPEL
ik
1994
"Met de introductie van de nieuwe Marea presenteert
Fiat zich opnieuw in de hogere middenklasse.
De nieuweling is immers de opvolger van de Tempra,
maar ook Croma-rijders die bij het eigen merk willen
blijven zullen zich tot deze uitgebreide modellijn
moeten richten. De Marea komt direct als sedan
en Weekend beschikbaar.
o.a.
o.a.
IJK E.O.
5-361991
Company Cars
Carina E XU, 4-drs.
Carina E XU, 4-drs., airco
Nissan Micro 1.2, rood
Nissan Micro Beat
Nissan Sunny HB l.4i LX
Nissan Sunny HB 1.4i LX
RINGBAAN-NOORD 95, TILBURG. RINGBAAN OOST 102A, TILBURG.
TEL. 013-5351035 TEL 013-5422133
Audi 80 2.0 E, wit
Audi 100 2.8 E, blauwmet.
Ford Fiësta 1.1 Cheers
Ford Escort 1.3 CL
Ford Escort 1.6 CL, 5-drs.
Ford Escort 1.6 CLX
Ford Escort 1.6 CL
Mercedes 260E, Automaat, blauwmet. 9-'89 32.950,-
Mercedes 230 CE, zwartmetallic
6'90 12.950,-
10'90 13.950,-
9'91 14.950,
9 '91 14.950,-
9'91 15.500,-
9'92 15.950,-
3'93 18.950,
4'93 17.950,-
5'93 17.950,-
8'93 18.950,
7'94 19.500,-
5'88 10.950,
10'89 10.950,-
4'90 12.500,-
7'90 12.950,
10'91 12.950,
8 '93 24.500,-
8 '93 24.500,
9 '93 24.950,
4 '94 26.950,
'94 32.950,
8 '94 31.950,-
2 '95 28.950,-
1 '91 17.500,-
4'92 18.950,-
7 '92 24.950,
1'93 27.950,
5 '93 26.950,-
11'93 32.950,-
10 '94 33.950,
4 '95 33.950,
5 '95 34.950,
5 '95 34.950,
10'91 25.950,-
1'91 27.950,-
3'95
6'94
7'93 17.950,-
3'89 10.950,-
1'90 13.950,
1'92 19.950,-
6 '94 24,950,-
1 '90 9.950,-
9'93 17.950,
1'92 17.950,-
2'92 17 950,
Opel Kadett
Opel Kadett 1.6i, 4-drs.
Opel Astra
Volvo 440
Volvo 440 1.8 GL
7'90 12.950,-
1'92 20.950,-
nstraat 23
3-4672815
Opel Kadett Station Wagon
Opel Kadett HB l.4i
Starlet DX, Automaat
Starlet l.ODX
Corolla DX, 4-drs.
Corolla 4-drs.
Corolla 1.3 DX, 4-drs.
Carina l.6 XL LB
Opel Kadett HBl.2
2'86 6.950,-
l-'87 6.950,-
12'85 4.500,-
12'86 6.950,-
8'86 5.950,
'87 6.950,-
4 '86 4.950,-
ieen
drijder. De
26.500,
26.950,
24.500,
29.500,
69.950,
13.950,
24.950,
26.950,
17.950,
B.750,
7.950,
32.500,
13.950,
17.950,
Motoren
De Marea heef
ingebouwde a
met eventueel
stuurwiel. De f
bij de
i en bij
>iunuricar GL Lnnnvmi
automaat, 6 cylinder,
teer exclusief
nu 26.850,-
diamantzwart
diamantzwart
diamant
sterling met.
sterlingzilber
diamantzwart
wit
tizianrood
calypso
brocatrood
brokatrood
diamantzwart
hellrood
zwart
Hellrood
granit
rood
ijdag van 8.30 tot 17.30 uur
30 tot 13.00 uur.
s als een tong
»kt.
i Opel Omega 2.6i
stationcar Gl Diamond
ief
ring, aut., dian
Tour, diama
airco orient
blauwmetallic
bronzitbeige
diamantzwart
8 '89 8.950,
1'90 11.950,
7'91 29.950,
10'91 26.950,-
1'92 31.950,-
6 '92 29.950,-
7 '92 33.950,
11'92 33.950,-
4 '93 34.950,-
1'94 35.950,-
1'94 39.950,-
5'95 40.500,
3'91 29.950,-
1'92 31.950,-
diamontzwart 11'92 42.950,-
diamantzwart 12 '92 33.950,-
1'93 49.950,-
4 '93 35.950,
6 '93 39.950,
1'90 19.950,-
6'89 23.500,
islandgroen met. 3-'92 39.950,-
3 '92 39.950,-
3 '92 33.950,-
5 '92 55.000,-
5 '93 59.950,-
6 '94 69.950,-
1'86 22.950,-
6 '86 29.950,
11'92 49.950,-
Starlet Friend
Starlet XL, Automaat
Starlet 1.3 XU
Starlet 1.3 XU
Starlet XU, 5-drs.
Starlet 1.3i Friend
Starlet XU, 5-drs.
Starlet 1.3 XU
Starlet Friend
Starlet 1.3 XU
Starlet Spirit, 5-drs.
Corolla HB XL, Automaat
Corolla HB 1.6 Sport
Corolla HB1.3XL
Corolla HB Spirit
Corolla HB 1.6 XU
Corolla HBl. 3 XU
Corolla 1.3 XLi
Corolla 1.3 XLi
Corolla HB 1.3 Sport
Corolla HB GTSi PS
Corolla Station XL Diesel
Corolla HB 1.3 GXi
Carina XL, 4-drs.
Carina 1.6i Impact, 4-drs.
Carina E 1.6 XLi4-drs.
Carina E XLi Comfort, 4-drs.
Carina 1.6 XU 4-drs.
Carina 2.0 GU, 4-drs.
Carina E GTSi, 4-drs.
Carina E XU, 4-drs.
Carina 1.6 XU, 4-drs.
Carina 1.6 XU, 4-drs.
Marea
pk bij 4000
an 265 Nm
316i
316i
316i
316iLPG
316i
316i exe
316i
316i
316i
316i Compact
318i
318i
318is Coupé
318iexe
318i s, Coupé
318i exe
318i
518i
520i
5201
525TDS
525TDS, aut, exec. calypso
525TDS Touring, aut., diamant
525TDS exe Tour, diamant
525TDA exe, c
628csi, Coupé
635csi, Coupé
730i Aexe
Levendig
Daaronder zitten twee 4 cilinder
turbodiesels die helemaal nieuw
zijn. Het gaat om een 1910 cc met
indirecte inspuiting. De versie
zonder intercooler levert bij 4200
tr/min een vermogen van 75 pk en
liet komt tot een koppel van 147 Nm
bij 2750 tr/min. Typisch een
krachtbron voor de veelrijder. De
topsnelheid van 167 km/u is
keurig en dat geldt ook voor de
acceleratie van 0 tot 100 in 15,2
seconden. Voorzien van een
intercooler loopt het vermogen
van deze diesel op naar 100 pk bij
4200 tr/min en stijgt het koppel
navenant mee naar 200 Nm bij
2250 tr/min. De extra fut is in de
5'90 12.950,-
9'91 13.950,-
3'92 19.950,-
Opel Tigra 1.4 Optic, blauwmetallic 2-'95 29.950,-
Opel Vectro 1.612 '92 22.950,
stalen velgen, alarm
O KM!!!
arm, c.v.
li IC/G/O payniuu
leeigenoot
ENI
EN I
BLGEK I
Stylingdetails
De deuren zijn van de vijfdeurs
Brava overgenomen, maar de
ruitomlijsting van de
achterportieren is zelfs specifiek
voor de sedan en Weekend.
Beide auto's hebben grappige
stylingdetails. Bij de sedan trekt
vooral de achterzijde de
aandacht door zijn apart
gevormde lichtunits die door de
bovenzijde van het kofferdeksel
worden gevolgd. Recht van
achteren bezien, lijkt de Marea
wat op een Maserati. Het derde
remlicht is jammer genoeg op de
hoedenplank geplaatst in plaats
van tegen het dak. De Marea
Weekend doet aan de achterzijde
sterk denken aan de Renault
Laguna Break. De achterlichten
geplaatst naast de zijruit lijkt
regelrecht te zijn afgekeken.
Toch heeft Fiat de lichtunits zelf
een duidelijk andere vorm
gegeven en lopen deze heel
grappig over in de dakrailings.
Bij de achterklep zien we weer
dezelfde constructie als we
gewend zijn van de Regata en
Tempra. De klep scharniert naar
boven, maar de bumper kan naar
beneden worden weggeklapt.
Hierdoor kunnen langere
voorwerpen worden vervoerd en
kan de achterkant van de auto
dienst doen als bankje tijdens
een picknick. De achterklep is
mooi vlak afgewerkt, zodat
langere personen hun hoofd ni*x
kunnen stoten aan bijvoorbeel
een slot. De bagageruimte van
de sedan heeft een keurige
inhoud van 430 liter. Bij de
Weekend bedraagt het volume
met de achterbank en rolhoes in
gebruik 500 liter. Nadat de
achterbank is neergeklapt, kan
er voor maximaal 1500 liter aan
bagage worden meegenomen.
Een blik in het interieur levert
onomstotelijk het bewijs dat de
Bravo/Brava en Marea meer dan
familie zijn. Het dashboard is
namelijk identiek. Kenmerkend
hiervoor is de brede
middenconsole die i
het interieur insteel
Bodemprijzen met APK
inder inruil, zonder garant
benzinemotor en 75 pk diesel. De
SX heeft onder meer een
startblokkering, airbag,
meegespoten bumpers,
verstelbaar stuurwiel,
stuurbekrachtiging, getint glas,
centrale vergrendeling,
toerenteller, hoofdsteunen
achterin en van binnenuit
verstelbare buitenspiegels.
Technisch stammen de beide
Marea-varianten uit de
Bravo/Brava-familie. Wat betreft
onderstel en
carrosseriestructuur zijn ze voor
een belangrijk deel identiek. Het
front lijkt dan wellicht anders
door de wat mysterieus kijkende
koplampen, het grijs omlijnde
grilletje en de nieuw gestyleerde
bumper, wie beter kijkt ontdekt
er toch duidelijk de lijnen van de
drie-en vijfdeurs in.
en is fractioneel sneller. De meest
krachtige motor in de Marea is de
2 liter 5 cilinder 20-klepper, die
zijn oorsprong vindt in de Lancia
Kappa. Met een vermogen van
147 pk en koppel van 186 Nm trekt
deze motor de Marea naar de 207
km/u en maakt een acceleratie
van 0 tot 100 km/u mogelijk in 8,7
seconden (205 km/u en 9,3 sec.
voor de Weekend). Daarnaast
gaat de dieselmotor een
vooraanstaande rol spelen in het
Marea-programma. Eén motor is
hierbij bekend, namelijk de 2,4
liter turbodiesel met intercooler
uit de Lancia Kappa. Deze
vijfcilinder levert in de 7
een vermogen van 124 p
tr/min en een koppel van
bij 2000 tr/min.
prestatiecijfers goed te merken.
De auto haalt in de vijfde
versnelling een top van 180 km/u
en heeft 11,1 seconden nodig om
de 100 km/u op de teller aan te
wijzen. Alle motorversies die we
van de Marea mochten rijden,
vallen op door hun levendigheid.
Prestaties zijn dan ook helemaal
geen probleem. Wel zijn er wat
dreunerige geluiden hoorbaar
vooral van de aandrijving en dat
is jammer, omdat men er bij Fiat
de nadruk op legt dat men het
geluidscomfort zo heeft
verbeterd. Wellicht dat hier in de
eerste productiemaanden nog
wat aan gedaan wordt.
De Fiat Marea wordt in drie
uitrustingsniveau's leverbaar.
Aan de basis staat de SX-uitgave
gekoppeld aan de 1,6 liter
aft standaard een
ingebouwde audio-installatie
met eventueel bediening op het
stuurwiel. De stoelen hebben
afwijkende bekledingsstoffen en
zijn voldoende groot om een
goede ondersteuning te bieden.
Opmerkelijk is de hoofdruimte
die op de achterbank wordt
geboden. We kunnen deze
sedan als ruim voldoende
de Weekend als royaal
aanmerken.
Fiat presenteert in de Marea een
grote verscheidenheid aan
motoren, waarvan een déél
nieuw is. Bekend is de 1,6 liter 16-
klepper met een vermogen van
103 pk bij 5750 tr/min en een
koppel van 144 Nm bij 4000
tr/min. Een prima basismotor die
zorgt voor nette prestaties zoals
een top van 187 km/u en
acceleratie van 0 tot 100 in 10,7
seconden (185 km/u en 11,1 sec.
bij Weekend). Deze motor komt
net als de 1,8 liter 16-klepper uit
de Bravo/Brava. De 1,8 liter levert
113 pk en een koppel van 154 Nm
Adieu Croma
De ELX-versie is verkrijgbaar als
1.6,1.6 automaat, 1.8 en TD 100.
Hier zien we onder meer
elektrisch bediende
voorportierruiten, meegespoten
portiergrepen, middenarmsteun
achter, meegespóten elektrisch
verstelbare buitenspiegels,
mistlampen voor, brede banden
en een verstelbare lendesteun op
de bestuurdersstoel. De HLX-
versie is er alleen met beide
vijfpitters voorzien van
lichtmetalen velgen, tweede
airbag, ABS, traction control,
uitgebreide audio-installatie,
elektrisch bediende portierruiten
achter, met leer bekleed stuur en
afstandsbediening op de centrale
vergrendeling.
De prijsstelling voor de
Nederlandse markt is nog niet
bekend. Men hoopt de auto te
kunnen inzetten voor een bedrag
tussen de f.36.000,= en f.37.000,=.
De vijfcilinders zullen echter ver
over de vijftigduizend gulden
gaan. De meerprijs voor de
Weekend zal zo'n f.1.500,= tot
f.2.000,= bedragen. Ongeveer
gelijk met de komst van de Marea
vervallen niet alleen de Tempra
en Tempra S.W. maar ook de