Mercedes C180 C
Kia Clarus
V
Een
kwestie
van
binnen
maten
l
Nieuwe, zware
Mercedes
iii
vrachtwagens
Veel auto voor je geld
en
.750,-
E N
d
met
nieuwe
diesel*
techniek
Opel
debuteert
Citroën ZX
Break Tonic
iTbv
-
Suzuki speelt
in op nieuwe
rijbewijs
regels
NV-PB-62,
yv-PB-62
DE AU TOMAAT - Donderdag 18 juli 199b - pagina
uc. i iLDurwoc tMJttUElH
lor blauw..
IS
ien
is, blauw.
Ien
an:
Verbruik:
013/5321405
Prijs:
staan
sze82
T
O
T
E
S
T
A
U
|g, 013-4683911
VEEK
1.4 CLX
De 1,6 liter met
comfortpakket komt op
.1996
.1996
.1996
.2x1995
1991
1994
1995
1995
...1986
1986
1989
1986
1993
.1985
.1987
larus
onder
ievol
instrumenten
leen
etint
ing en
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
100 km
/100 km
1993
1991
1990
1986
l,= en
lauto
«r biedt
ioog
ehoor’-''
p.o.a.
p.o.a.
p.o.a.
elbedrijf Tilburg
•aarhei
:hterin
ïS-BENZ
'96...1996 p.o.a.
.1988
.1994
.1990
.1990
.1989
.1991
.1989
.1988
.1988
.1989
.1994
lleuwKR8*" V°°r 16 09
Het prograi
korte tijd er
het progrc
er ook zijn
keuze ui.
ocice-inter
lometer. De Mei
in een keer per jai
ellingsbakkei
mr van 1
shnisch
misch
_aidsgordels die
stuurdersairbag
i geconti
tot 25%
11996 pagina 2
Met de introductie van
de grote Clarus zet het
Koreaanse merk Kia
weer een volgende stap
in de ontwikkeling tot
een breed georiënteerd
automerk. De Clarus
werd volledig in eigen
huis ontwikkeld, wat
ook geldt voor de
nieuwe 1,8 liter 16-
kleppenmotor. Met de
Clarus kan Kia
concurreren in de
hogere middenklasse.
Technisch
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetinger
Gewicht:
Prestaties:
softturbo komt er ook een 2
liter met intercooler en
krachtigere turbo, goed voor
100 pk en een maximum
koppel van 200 Nm bij 1800
tr/min. De top zal worden
gevormd door de 2,2 liter TDI
16V met een koppel van 260
Nm bij 2000 tr/min en een
topvermogen van 120 pk. Deze
motoren zullen niet alleen in
de diverse Opel-modellen
worden aangeboden, maar
gaan ook door Saab in de 900
gebruikt worden.
i Waarom Mercedes van de 190
I nooit een stationcar heeft
I gemaakt, is niet helemaal
duidelijk. Wellicht was men
bang dat een 190 Combi
teveel concurrentie zou geven
aan de T-serie. Maar de
programma's van de huidige
C- en E-klasse liggen
voldoende ver uit elkaar om
aan beide Combi's lucht te
geven.
Contouren
De verdere interieurinrichting
sxact is identiek aan de sedan. Het
abruikt dashboard komt duidelijk van
Mercedes. De gebruikte
materialen stralen
degelijkheid uit. In het
stuurwiel is een airbag
opgenomen, terwijl een
tweede exemplaar boven het
dashboardkastje aan
passagierszijde is geplaatst.
Zaken als elektrische
spiegelverstelling, centrale
vergrendeling met
afstandsbediening, get
glas, stuurbekrachtigir
elektrisch bediende
voorportierruiten zijn
standaard op iedere C-klasse.
De stoelen lijken wat vlak
maar zijn zo enorm precies af
te stellen dat een goede
ondersteuning wordt
geboden. De zitting is echter
aan de harde kant en lijkt niet
optimaal de contouren van
het zitvlak mee te volgen.
Afhankelijk van het gekozen
e
Mercedes Cl80 Combi
4 in lijn
1799 cc
85,3 x 78,7 mm
122 pk bij 5500 tr/min
170 Nm bij 4200 tr/min
lengte 4,485 meter, breedte 1,72 meter
1410 kg
topsnelheid 190 km/u
acceleratie 0-100 km/u in 12,5 sec.
bij 90 km/u 6,4 liter/100 km
bij 120 km/u 8,1 liter/100
stadsverkeer 11,0 liter/1
f.66.900,-
Pakketten
De Mercedes C-Combi is
verkrijgbaar in de basis
Classic-uitvoering, maar ook
als Esprit, Sport en Elegance.
De Esprit heeft onder meer
een lagere stand op de wiek
"-amma van Mercedes wordt in een relatief
anorm uitgebreid. Er staat nog heel wat op 1 ®nev
"ramma, maar de laatste noviteiten mogen beschik
:ijn. Stationcarrijders hebben ineens de
tit een C-klasse en E-klasse in Combi-
variant. We kozen de basisversie, de Cl80.
-versie een
ortpakket bestaande
antrale vergrendeling
met afstandsbediening,
elektrisch bediende
voorportierruiten en een
elektrisch verstelbare
rechter buitenspiegel.
De Citroen ZX Tonic
1.4i Break kost f.32.640,=.
uater dit jaar gaat Opel een
nieuwe generatie
dieselmotoren leveren onder
meer in de Vectra. Het gaat om
diesels uit de Ecotec-familie,
allemaal voorzien van vier
kleppen per cilinder en
bovendien directe inspuiting,
een combinatie die in grote
serie nog niet eerder werd
toegepast. Het gaat in alle
gevallen om turbomotoren
met een inhoud van 2,0 tot 2,2
liter. De vermogens lopen op
van 82 via 100 naar 120 pk. De
kleppen worden door één
enkele nokkenas bediend, een
vinding waarop patent is
aangevraagd. Verder is
samen met Bosch een nieuwe
elektronisch geregelde
inspuitpomp ontwikkeld die
een extra hoge druk levert en
dat is van groot belang bij een
direct ingespoten diesel.
De eerste versie die op de
markt komt is de 2 liter
softturbo in de Vectra. Des
pk sterke machine is volgens
Opel 17 procent zuiniger dan
de huidige 1,7 liter turbodiesel
die hetzelfde vermogen levert.
De Vectra 2.0 DI 16V sprint in
16,5 seconden vanuit stilstand
naar de 100 km/u. Ook de
topsnelheid van 178 km/u is
uitermate keurig. Over de
souplesse zal niemand te
klagen hebben, want het
maximale koppel van 185 Nm
staat al bij 1800 tr/min volledig
ter beschikking. Naast deze
uitrustingsniveau wordt het
“terieur verder aangekleed.
or ons gereden Elegance
wcoi-uikt onder meer over een
uitgebreide houtset in het
interieur. Ook de volledig
automatische geregelde
verwarming, ventilatie en
airco is niet standaard.
Ruimte biedt de C-Combi op
alle zitplaatsen meer dan
voldoende, waardoor het een
comfortabele auto is voor
lange afstanden.
en vrolijke interieurkleure
De Sport heeft een onders
met stuggere afvering, br<
lichtmetalen wielen en
banden, specifieke beklee
en een met leer bekleed
stuurwiel. De Elegance is
comfort gericht en biedt o:
meer de genoemde houtei
panelen, vier elektrisch
bediende portierruiten, e«
centrale armsteun achter
uitschuifbare bekerhoude
armsteun voorin met
bergruimte en meegespol
bumpers met chromen inl
De 1,8 liter 16-kleppen mo
springt normaal met zijn
brandstof om en haalt eer
gemiddeld verbruik van n<
boven de 1 op 10.
Het leveringsprogramma van
de Mercedes C-Combi start
bij de Cl80 Classic voor
f.66.900,=. Dezelfde auto als
sedan kost f.61.950,= zodat het
merk een meerprijs van
f.4.950,= in rekening brengt
voor de extra
gebruiksmogelijkheden. De 2
liter motor maakt de auto
onnodig duur, want 200 cc
extra levert een prijs op van
f.77.650,=. Voor ongeveer
hetzelfde bedrag (f.77.050,=)
staat de C220 Diesel bij de
dealer met zijn 4 cilinder 16-
kleppen krachtbron. Wie de
extra luxe van de
verschillende pakketten
wenst is f1.650,= kwijt voor de
Esprit, f.6.450,= voor de Sport
en f.8.450,= voor de Elegance.
De C-klasse Combi vormt een
flinke verbreding van het
leveringsprogramma van
Mercedes. De meerprijs ten
opzichte van de sedan is
redelijk, terwijl de rij-
eigenschappen gelijk
gebleven zijn. De afwerking
staat op een hoog niveau, met
hier en daar een klein puntje
van kritiek.
gegevens:
I
I examer
I Voorde
de Celebration 1
volwassen macl
I de duo-tone kleur-4-
de chromen detail.
heeft een 1 cilinder
van 249 cc met vier 1
I De machine-
I kost f.7.999,=
650 heeft eei
I
Prijzen
Op dit moment wordt alleen
de Clarus 1,8 SLX
aangeboden voor f.35.990,=
dat betekent simpel veel a
voor je geld. De versie met
automaat komt op f.39.940,=.
Er zijn echter nog meer
uitvoeringen in voorbereiding
zoals de 2 liter (5-bak of
automaat) en een luxueuze
GLX-uitvoering met onder
meer mistlampen voor,
volledig chromen grille,
velours bekleding, elektrisch
bediende portierruiten achter.
Combi. De auto verwerkt
wegoneffenheden op een
keurige manier, maar strijkt
ze zeker niet volledig vlak. Tot
echt sportieve toeren laat de
C180 Combi zich niet
verleiden, daarvoor mist ie
gewoon het vermogen. De
auto heeft niet alleen
krachtige remmen, maar
beschikt bovendien
standaard over ABS. Wie
achter het stuur van de Cl80
plaatsneemt, krijgt al snel het
gevoel van veiligheid. Het
dichtslaan van een portier
geeft een goede indruk en het
is natuurlijk ook de goede
naam van het merk dat hier
een deel van het werk doet.
langsdraagarm en twee
dwarsgeplaatste
draagarmen. Hierdoor 1
deze grote auto een hoe w
comfortniveau dat behoorlijk
op de Europese smaak is
afgestemd. Veiligheids! tems
als ABS en twee airbags i
op de optielijst, omdat
importeur Kia Motors
Nederland graag de klant wil
laten bepalen of men hier wel
of geen geld voor over heeft.
In september brengt Mercedes de nieuwe Actros
vrachtwagenserie op de markt ter vervanging van het
huidige zware programma. Met deze serie zal Mercedes
opereren in de klasse met een GVW van 16 tot 27 ton en
treingewichten tot maximaal 50 ton. Er zijn nieuwe V-
motoren ontwikkeld met zes of acht cilinders en
vermogens van 313 tot 571 pk. Door toepassing van nieuwe
technieken zijn onder meer de service-intervallen
verlengt tot iedere 100.000/120.000 kilometer. De Mercedes
Actros zal dan ook niet veel vaker dan een keer per jaar in
de garage staan. De motoren, versnellingsbakken en
assen zijn ontworpen voor een levensduur van 1 miljoen
kilometer. Uiteraard hoort bij een technisch nieuwe
vrachtwagen ook een nieuwe, aërodynamisch gevormde
cabine. Hierin zien we onder meer veiligheidsgordels die
in de stoelen geïntegreerd zijn en een bestuurdersaira
als optie. Nieuw is ook het electronisch gecontroleerde
luchtdruk-remsysteem waarmee een tot 25% kortere
remweg wordt verkregen. De Mercedes Actros kan
worden geleverd met drie cabine varianten; een korte,
middellange en lange cabine. Bovendien is er nog de
verhoogde mega-space cabine met een vlakke vloer en
zeer rijke standaarduitrusting.
gemaakt. Bovendien kan via
een stopcontact in de
laadruimte stroom worden
gegeven aan diverse 12 Volt
apparaatjes. De laadruimte is
keurig aan alle kanten
bekleed. Het enige puntje van
kritiek dat we op de afwerking
hebben is de nogal brede
spleet tussen de
achterbumper en de
carrosserie.
zijn alle nodige i
aanwezig zoals i
toerenteller,
temperatuurmeter en
brandstofmeter. Het stuurwiel
is in hoogte aan te passen. De
Clarus heeft een complete
radiovoorbereiding met vier
speakers, bedrading en een
elektrische antenne. De
voorportierruiten worden
elektrisch geopend en
gesloten. Dwars voorin de
Clarus ligt een nieuwe 1,8
liter motor met een vermogen
van 116 pk bij 5750 tr/min en
een koppel van 152 Nm bij
4500 tr/min. Met deze
krachtbron is het mogelijk een
top te bereiken van 185 km/u
en in slechts 9,3 seconden
vanuit stilstand naar de 100
km/u te sprinten. Standaard
worden de voorwielen
aangedreven via een
handgeschakelde vijfbak.
Tegen meerprijs is bovendien
een viertraps automaat te
kiezen. De wielen zijn rondom
onafhankelijk opgehangen,
Bodemplaat
Bij de ontwikkeling van de C-
Combi heeft Mercedes es
dezelfde bodemplaat gel
I als bij de sedan. Beide
I modelvarianten zijn dan ook
even lang. Het is natuurlijk
I alleen de achterzijde die wat
i betreft carrosserie afwijkend
is. Zo is de daklijn verder
i doorgetrokken. Deze loopt pas
helemaal aan de achterzijde
wat naar beneden. De
achterportieren zijn gelijk van
vorm, maar de ruitomlijsting
staat wat rechter op. De
achterlichten hebben de
bekende Mercedes-ribbels. Ze
zijn smal en hoog om een zo
breed mogelijke vijfde deur te
kunnen plaatsen. Deze
I achterklep is voorzien van
i een kleine dakspoiler en een
wisser. Hij kan van buitenaf
worden geopend. Een groot
voordeel van de C Combi is
i dat de auto van binnen een
volwaardige stationcar is.
Veel auto's in deze klasse zien
er als een sportieve
I stationwagon uit, maar
bieden niet meer
interieurruimte dan een
doorsnee hatchback. De C180
heeft een standaard
I bagagevolume van 465 liter
en kan na het neerklappen
van de rugleuning van de
bank in ongelijke delen
worden uitgebreid tot 1510
liter. Daardoor is de C-Combi
multifunctioneel inzetbaar.
De Combi heeft ook enkele
specifieke uitrustingsdetails.
I De achterbank is voorzien van
drie hoofdsteunen. Als er
maximaal twee mensen van
de achterbank gebruik
maken, belemmert dit
onderdeel onnodig het zicht
door de achteruitkijkspiegel.
Daarom is in de
I bagageruimte een speciale
opbergruimte voor de
middelste hoofdsteun
De carrosserie van de Clarus
is 4,70 meter lang en dat bete
kent dat deze auto en stuk
groter is dan directe
concurrenten als de Opel
Vectra, Peugeot 406 en Ford
Mondeo. De Clarus is ook
direct een zeer aangeklede
auto met bijvoorbeeld een
chroom omlijnde grille,
meegespoten bumpers,
buitenspiegels, portierg
en stootstrips, keurige
wieldoppen en getint gli
met een donkere baan ir
voorruit.
Met de Celebration 250 en 650,
direct afgeleid van de GN 250
en LS 650, speelt Suzuki-
importeur Nimag in op de
gewijzigde regels met
betrekking tot het
motorrijbewijs. Kandidaten
tot 21 jaar mogen namelijk
alleen examen doen op een
lichte motorfiets, terwijl
ouderen ook op een
zwaardere machine hun
an mogen afleggen.
deze eerste categorie is
250 een zeer
:hine. Fraai is
irstelling en
rils. De 250
r viertakt
kleppen,
e weegt 129 kg en
De Celebration
an cilinderinhoud
van 652 cc, weegt 160 kg en
kost f.11.999,=. Deze zwaarste
versie heeft onder meer
accessoires als een
windscherm, leren toolrol,
speciale spiegels, chromen
sierdeksels voor het
remvloeistofreservoir en een
driedelige koplampset.
Mensen die zojuist hun
rijbewijs hebben gehaald,
krijgen bij Suzuki extra
korting. Op vertoon van het
kersverse papiertje wordt een
korting van f .750,= gegeven
bij aankoop van een nieuwe
machine, zijnde het
gemiddelde bedrag voor
15 motorrijlessen.
Ingetogen
Zowel de bagageklep a
tankklepje kunnen eleli
van binnenuit worden
geopend. De inhoud va
liter valt iets tegen. De
I vormgeving van de Cla
ingetogen en netjes zor.
I overdreven fantasie
genoemd te mogen
De bestuurdersstoel t
veel comfort vanwege
uitstekende verstelbe
in alle richtingen. Acl
biedt deze grote auto meer
dan voldoende plaats aan
twee tot drie volwassenen.
I het eenvoudige dashboard
Onder de toevoeging
Tonic levert Citroen op
dit moment een speciale
uitgave van de ZX Break.
Hierbij kan worden
gekozen uit een 1,4 of 1,6
liter motor. De auto wordt
gespoten in een fraaie
metaalkleur met een
keuze uit vier tinten.
Verder is de
standaarduitrusting
uitgebreid met een
airbag, sportieve stoelen,
meegespoten bumpers met i
mistlampen voor, lange
middenconsole en bij
de 1,6-5
comfor
uit eer
Stugger
De Cl80 is voorzien van de
kleinste motor die Mercedes
op dit moment levert. Het gaat
om een 1,8 liter 16-klepper met
een vermogen van 122 pk bij
5500 tr/min en een maximaal
koppel van 170 Nm bij 4200
tr/min. De Cl80 Combi weegt
1410 kg en daar heeft de motor
een flinke kluif aan. Toch zijn
de prestatie meer dan
voldoende zoals de top van
190 km/u en een acceleratie
van 0 tot 100 km/u in 12,5
seconden. De motor is
behoorlijk stil en redelijk
bereid tot presteren als het
toerental op niveau gehoude
wordt.
Op de Combi-versie past
Mercedes een vrijwel
ongewijzigde wielophanging
toe. Voor zien we de
McPherson veerpoten en
achter de door het merk zelf
ontwikkelde ruimtelijk
geleide as, een multi-link
constructie. De afstemming
van de vering achter is iets
stugger dan bij de sedan om
de eventueel hogere belading
op te kunnen vangen. Daarom
is er wat betreft rijgedrag
eigenlijk geen verschil te
voelen tussen sedan en