Mercedes C180 C Kia Clarus V Een kwestie van binnen maten l Nieuwe, zware Mercedes iii vrachtwagens Veel auto voor je geld en .750,- E N d met nieuwe diesel* techniek Opel debuteert Citroën ZX Break Tonic iTbv - Suzuki speelt in op nieuwe rijbewijs regels NV-PB-62, yv-PB-62 DE AU TOMAAT - Donderdag 18 juli 199b - pagina uc. i iLDurwoc tMJttUElH lor blauw.. IS ien is, blauw. Ien an: Verbruik: 013/5321405 Prijs: staan sze82 T O T E S T A U |g, 013-4683911 VEEK 1.4 CLX De 1,6 liter met comfortpakket komt op .1996 .1996 .1996 .2x1995 1991 1994 1995 1995 ...1986 1986 1989 1986 1993 .1985 .1987 larus onder ievol instrumenten leen etint ing en I I I I I I I I I I I I I 100 km /100 km 1993 1991 1990 1986 l,= en lauto «r biedt ioog ehoor’-'' p.o.a. p.o.a. p.o.a. elbedrijf Tilburg •aarhei :hterin ïS-BENZ '96...1996 p.o.a. .1988 .1994 .1990 .1990 .1989 .1991 .1989 .1988 .1988 .1989 .1994 lleuwKR8*" V°°r 16 09 Het prograi korte tijd er het progrc er ook zijn keuze ui. ocice-inter lometer. De Mei in een keer per jai ellingsbakkei mr van 1 shnisch misch _aidsgordels die stuurdersairbag i geconti tot 25% 11996 pagina 2 Met de introductie van de grote Clarus zet het Koreaanse merk Kia weer een volgende stap in de ontwikkeling tot een breed georiënteerd automerk. De Clarus werd volledig in eigen huis ontwikkeld, wat ook geldt voor de nieuwe 1,8 liter 16- kleppenmotor. Met de Clarus kan Kia concurreren in de hogere middenklasse. Technisch Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetinger Gewicht: Prestaties: softturbo komt er ook een 2 liter met intercooler en krachtigere turbo, goed voor 100 pk en een maximum koppel van 200 Nm bij 1800 tr/min. De top zal worden gevormd door de 2,2 liter TDI 16V met een koppel van 260 Nm bij 2000 tr/min en een topvermogen van 120 pk. Deze motoren zullen niet alleen in de diverse Opel-modellen worden aangeboden, maar gaan ook door Saab in de 900 gebruikt worden. i Waarom Mercedes van de 190 I nooit een stationcar heeft I gemaakt, is niet helemaal duidelijk. Wellicht was men bang dat een 190 Combi teveel concurrentie zou geven aan de T-serie. Maar de programma's van de huidige C- en E-klasse liggen voldoende ver uit elkaar om aan beide Combi's lucht te geven. Contouren De verdere interieurinrichting sxact is identiek aan de sedan. Het abruikt dashboard komt duidelijk van Mercedes. De gebruikte materialen stralen degelijkheid uit. In het stuurwiel is een airbag opgenomen, terwijl een tweede exemplaar boven het dashboardkastje aan passagierszijde is geplaatst. Zaken als elektrische spiegelverstelling, centrale vergrendeling met afstandsbediening, get glas, stuurbekrachtigir elektrisch bediende voorportierruiten zijn standaard op iedere C-klasse. De stoelen lijken wat vlak maar zijn zo enorm precies af te stellen dat een goede ondersteuning wordt geboden. De zitting is echter aan de harde kant en lijkt niet optimaal de contouren van het zitvlak mee te volgen. Afhankelijk van het gekozen e Mercedes Cl80 Combi 4 in lijn 1799 cc 85,3 x 78,7 mm 122 pk bij 5500 tr/min 170 Nm bij 4200 tr/min lengte 4,485 meter, breedte 1,72 meter 1410 kg topsnelheid 190 km/u acceleratie 0-100 km/u in 12,5 sec. bij 90 km/u 6,4 liter/100 km bij 120 km/u 8,1 liter/100 stadsverkeer 11,0 liter/1 f.66.900,- Pakketten De Mercedes C-Combi is verkrijgbaar in de basis Classic-uitvoering, maar ook als Esprit, Sport en Elegance. De Esprit heeft onder meer een lagere stand op de wiek "-amma van Mercedes wordt in een relatief anorm uitgebreid. Er staat nog heel wat op 1 ®nev "ramma, maar de laatste noviteiten mogen beschik :ijn. Stationcarrijders hebben ineens de tit een C-klasse en E-klasse in Combi- variant. We kozen de basisversie, de Cl80. -versie een ortpakket bestaande antrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bediende voorportierruiten en een elektrisch verstelbare rechter buitenspiegel. De Citroen ZX Tonic 1.4i Break kost f.32.640,=. uater dit jaar gaat Opel een nieuwe generatie dieselmotoren leveren onder meer in de Vectra. Het gaat om diesels uit de Ecotec-familie, allemaal voorzien van vier kleppen per cilinder en bovendien directe inspuiting, een combinatie die in grote serie nog niet eerder werd toegepast. Het gaat in alle gevallen om turbomotoren met een inhoud van 2,0 tot 2,2 liter. De vermogens lopen op van 82 via 100 naar 120 pk. De kleppen worden door één enkele nokkenas bediend, een vinding waarop patent is aangevraagd. Verder is samen met Bosch een nieuwe elektronisch geregelde inspuitpomp ontwikkeld die een extra hoge druk levert en dat is van groot belang bij een direct ingespoten diesel. De eerste versie die op de markt komt is de 2 liter softturbo in de Vectra. Des pk sterke machine is volgens Opel 17 procent zuiniger dan de huidige 1,7 liter turbodiesel die hetzelfde vermogen levert. De Vectra 2.0 DI 16V sprint in 16,5 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. Ook de topsnelheid van 178 km/u is uitermate keurig. Over de souplesse zal niemand te klagen hebben, want het maximale koppel van 185 Nm staat al bij 1800 tr/min volledig ter beschikking. Naast deze uitrustingsniveau wordt het “terieur verder aangekleed. or ons gereden Elegance wcoi-uikt onder meer over een uitgebreide houtset in het interieur. Ook de volledig automatische geregelde verwarming, ventilatie en airco is niet standaard. Ruimte biedt de C-Combi op alle zitplaatsen meer dan voldoende, waardoor het een comfortabele auto is voor lange afstanden. en vrolijke interieurkleure De Sport heeft een onders met stuggere afvering, br< lichtmetalen wielen en banden, specifieke beklee en een met leer bekleed stuurwiel. De Elegance is comfort gericht en biedt o: meer de genoemde houtei panelen, vier elektrisch bediende portierruiten, e« centrale armsteun achter uitschuifbare bekerhoude armsteun voorin met bergruimte en meegespol bumpers met chromen inl De 1,8 liter 16-kleppen mo springt normaal met zijn brandstof om en haalt eer gemiddeld verbruik van n< boven de 1 op 10. Het leveringsprogramma van de Mercedes C-Combi start bij de Cl80 Classic voor f.66.900,=. Dezelfde auto als sedan kost f.61.950,= zodat het merk een meerprijs van f.4.950,= in rekening brengt voor de extra gebruiksmogelijkheden. De 2 liter motor maakt de auto onnodig duur, want 200 cc extra levert een prijs op van f.77.650,=. Voor ongeveer hetzelfde bedrag (f.77.050,=) staat de C220 Diesel bij de dealer met zijn 4 cilinder 16- kleppen krachtbron. Wie de extra luxe van de verschillende pakketten wenst is f1.650,= kwijt voor de Esprit, f.6.450,= voor de Sport en f.8.450,= voor de Elegance. De C-klasse Combi vormt een flinke verbreding van het leveringsprogramma van Mercedes. De meerprijs ten opzichte van de sedan is redelijk, terwijl de rij- eigenschappen gelijk gebleven zijn. De afwerking staat op een hoog niveau, met hier en daar een klein puntje van kritiek. gegevens: I I examer I Voorde de Celebration 1 volwassen macl I de duo-tone kleur-4- de chromen detail. heeft een 1 cilinder van 249 cc met vier 1 I De machine- I kost f.7.999,= 650 heeft eei I Prijzen Op dit moment wordt alleen de Clarus 1,8 SLX aangeboden voor f.35.990,= dat betekent simpel veel a voor je geld. De versie met automaat komt op f.39.940,=. Er zijn echter nog meer uitvoeringen in voorbereiding zoals de 2 liter (5-bak of automaat) en een luxueuze GLX-uitvoering met onder meer mistlampen voor, volledig chromen grille, velours bekleding, elektrisch bediende portierruiten achter. Combi. De auto verwerkt wegoneffenheden op een keurige manier, maar strijkt ze zeker niet volledig vlak. Tot echt sportieve toeren laat de C180 Combi zich niet verleiden, daarvoor mist ie gewoon het vermogen. De auto heeft niet alleen krachtige remmen, maar beschikt bovendien standaard over ABS. Wie achter het stuur van de Cl80 plaatsneemt, krijgt al snel het gevoel van veiligheid. Het dichtslaan van een portier geeft een goede indruk en het is natuurlijk ook de goede naam van het merk dat hier een deel van het werk doet. langsdraagarm en twee dwarsgeplaatste draagarmen. Hierdoor 1 deze grote auto een hoe w comfortniveau dat behoorlijk op de Europese smaak is afgestemd. Veiligheids! tems als ABS en twee airbags i op de optielijst, omdat importeur Kia Motors Nederland graag de klant wil laten bepalen of men hier wel of geen geld voor over heeft. In september brengt Mercedes de nieuwe Actros vrachtwagenserie op de markt ter vervanging van het huidige zware programma. Met deze serie zal Mercedes opereren in de klasse met een GVW van 16 tot 27 ton en treingewichten tot maximaal 50 ton. Er zijn nieuwe V- motoren ontwikkeld met zes of acht cilinders en vermogens van 313 tot 571 pk. Door toepassing van nieuwe technieken zijn onder meer de service-intervallen verlengt tot iedere 100.000/120.000 kilometer. De Mercedes Actros zal dan ook niet veel vaker dan een keer per jaar in de garage staan. De motoren, versnellingsbakken en assen zijn ontworpen voor een levensduur van 1 miljoen kilometer. Uiteraard hoort bij een technisch nieuwe vrachtwagen ook een nieuwe, aërodynamisch gevormde cabine. Hierin zien we onder meer veiligheidsgordels die in de stoelen geïntegreerd zijn en een bestuurdersaira als optie. Nieuw is ook het electronisch gecontroleerde luchtdruk-remsysteem waarmee een tot 25% kortere remweg wordt verkregen. De Mercedes Actros kan worden geleverd met drie cabine varianten; een korte, middellange en lange cabine. Bovendien is er nog de verhoogde mega-space cabine met een vlakke vloer en zeer rijke standaarduitrusting. gemaakt. Bovendien kan via een stopcontact in de laadruimte stroom worden gegeven aan diverse 12 Volt apparaatjes. De laadruimte is keurig aan alle kanten bekleed. Het enige puntje van kritiek dat we op de afwerking hebben is de nogal brede spleet tussen de achterbumper en de carrosserie. zijn alle nodige i aanwezig zoals i toerenteller, temperatuurmeter en brandstofmeter. Het stuurwiel is in hoogte aan te passen. De Clarus heeft een complete radiovoorbereiding met vier speakers, bedrading en een elektrische antenne. De voorportierruiten worden elektrisch geopend en gesloten. Dwars voorin de Clarus ligt een nieuwe 1,8 liter motor met een vermogen van 116 pk bij 5750 tr/min en een koppel van 152 Nm bij 4500 tr/min. Met deze krachtbron is het mogelijk een top te bereiken van 185 km/u en in slechts 9,3 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u te sprinten. Standaard worden de voorwielen aangedreven via een handgeschakelde vijfbak. Tegen meerprijs is bovendien een viertraps automaat te kiezen. De wielen zijn rondom onafhankelijk opgehangen, Bodemplaat Bij de ontwikkeling van de C- Combi heeft Mercedes es dezelfde bodemplaat gel I als bij de sedan. Beide I modelvarianten zijn dan ook even lang. Het is natuurlijk I alleen de achterzijde die wat i betreft carrosserie afwijkend is. Zo is de daklijn verder i doorgetrokken. Deze loopt pas helemaal aan de achterzijde wat naar beneden. De achterportieren zijn gelijk van vorm, maar de ruitomlijsting staat wat rechter op. De achterlichten hebben de bekende Mercedes-ribbels. Ze zijn smal en hoog om een zo breed mogelijke vijfde deur te kunnen plaatsen. Deze I achterklep is voorzien van i een kleine dakspoiler en een wisser. Hij kan van buitenaf worden geopend. Een groot voordeel van de C Combi is i dat de auto van binnen een volwaardige stationcar is. Veel auto's in deze klasse zien er als een sportieve I stationwagon uit, maar bieden niet meer interieurruimte dan een doorsnee hatchback. De C180 heeft een standaard I bagagevolume van 465 liter en kan na het neerklappen van de rugleuning van de bank in ongelijke delen worden uitgebreid tot 1510 liter. Daardoor is de C-Combi multifunctioneel inzetbaar. De Combi heeft ook enkele specifieke uitrustingsdetails. I De achterbank is voorzien van drie hoofdsteunen. Als er maximaal twee mensen van de achterbank gebruik maken, belemmert dit onderdeel onnodig het zicht door de achteruitkijkspiegel. Daarom is in de I bagageruimte een speciale opbergruimte voor de middelste hoofdsteun De carrosserie van de Clarus is 4,70 meter lang en dat bete kent dat deze auto en stuk groter is dan directe concurrenten als de Opel Vectra, Peugeot 406 en Ford Mondeo. De Clarus is ook direct een zeer aangeklede auto met bijvoorbeeld een chroom omlijnde grille, meegespoten bumpers, buitenspiegels, portierg en stootstrips, keurige wieldoppen en getint gli met een donkere baan ir voorruit. Met de Celebration 250 en 650, direct afgeleid van de GN 250 en LS 650, speelt Suzuki- importeur Nimag in op de gewijzigde regels met betrekking tot het motorrijbewijs. Kandidaten tot 21 jaar mogen namelijk alleen examen doen op een lichte motorfiets, terwijl ouderen ook op een zwaardere machine hun an mogen afleggen. deze eerste categorie is 250 een zeer :hine. Fraai is irstelling en rils. De 250 r viertakt kleppen, e weegt 129 kg en De Celebration an cilinderinhoud van 652 cc, weegt 160 kg en kost f.11.999,=. Deze zwaarste versie heeft onder meer accessoires als een windscherm, leren toolrol, speciale spiegels, chromen sierdeksels voor het remvloeistofreservoir en een driedelige koplampset. Mensen die zojuist hun rijbewijs hebben gehaald, krijgen bij Suzuki extra korting. Op vertoon van het kersverse papiertje wordt een korting van f .750,= gegeven bij aankoop van een nieuwe machine, zijnde het gemiddelde bedrag voor 15 motorrijlessen. Ingetogen Zowel de bagageklep a tankklepje kunnen eleli van binnenuit worden geopend. De inhoud va liter valt iets tegen. De I vormgeving van de Cla ingetogen en netjes zor. I overdreven fantasie genoemd te mogen De bestuurdersstoel t veel comfort vanwege uitstekende verstelbe in alle richtingen. Acl biedt deze grote auto meer dan voldoende plaats aan twee tot drie volwassenen. I het eenvoudige dashboard Onder de toevoeging Tonic levert Citroen op dit moment een speciale uitgave van de ZX Break. Hierbij kan worden gekozen uit een 1,4 of 1,6 liter motor. De auto wordt gespoten in een fraaie metaalkleur met een keuze uit vier tinten. Verder is de standaarduitrusting uitgebreid met een airbag, sportieve stoelen, meegespoten bumpers met i mistlampen voor, lange middenconsole en bij de 1,6-5 comfor uit eer Stugger De Cl80 is voorzien van de kleinste motor die Mercedes op dit moment levert. Het gaat om een 1,8 liter 16-klepper met een vermogen van 122 pk bij 5500 tr/min en een maximaal koppel van 170 Nm bij 4200 tr/min. De Cl80 Combi weegt 1410 kg en daar heeft de motor een flinke kluif aan. Toch zijn de prestatie meer dan voldoende zoals de top van 190 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 12,5 seconden. De motor is behoorlijk stil en redelijk bereid tot presteren als het toerental op niveau gehoude wordt. Op de Combi-versie past Mercedes een vrijwel ongewijzigde wielophanging toe. Voor zien we de McPherson veerpoten en achter de door het merk zelf ontwikkelde ruimtelijk geleide as, een multi-link constructie. De afstemming van de vering achter is iets stugger dan bij de sedan om de eventueel hogere belading op te kunnen vangen. Daarom is er wat betreft rijgedrag eigenlijk geen verschil te voelen tussen sedan en

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 25