Alfa Romeo 146 ti n Boxer buitenspel Nog schonere auto's AUTOBWUJVEN B.V. Renault verhoogt productie Mégane Rotterdamse rallysprint en 1 Mazda Erkend Schadeherstel met behoud van merkengarantie bij Autobedrijven Van Baast '{$:t -r; DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 4 juli 1996 - pagina 3 16 pagina 2 ekerbeid; i. WA-extra co bij voorr- van diverse met de :013-4683911 KND 3 deur, alse 5 len >pij ven jrake Het aant Waalhaven in F idag 7 juli het d« o T E S T A U T 2 2 3 1 (in heel ische manke- Nieuwe emissienormen, meer vrat veiligheidsitems of commerciële i ten; n BOVAG- IG KUNT U IKOPERS. 1.000,- 1991 1989 1989-1991 1988 1989 1987 1989 121.000 km 190.000 km 98.000 km 78.000 km 143.000 km 100.000 km 170.000 km 75.000 km 98.000 km 96.000 km 85.000 km 150.000 km 104.000 km 170.000 km 155.000 km 145.000 km 20.000 km 9.500 km 240.000 km 118.000 km 149.000 km 130.000 km 135.000 km 138.000 km 140.000 km 114.000 km 145.000 km 52.000 km 150.000 km 139.000 km 100.000 km 100.000 km 100.000 km 60.000 km 150.000 km 170.000 km 62.000 km iiesel top len la- ASIONS >1: Kapt. Hatterasstraat 21, 5015 BB TILBURG Telefoon 013-5430022 ng; bij Quality EDRIJF IJCK riLBURG 16-362450 mpio riten met de it heeft rs een :de j 4000 tr/min te 4,255 '1 meter can er lien i. Deze lover oplossingen die zo kenmerkend waren gedurende een lange Romeo hui i Rotterdam is aanstaande iecor voor de vijfde ronde wordt ■■•role :t van de iropese )EA)en Ondertekening van het contract. V.l.n.r. J.P. van Aardenne (Schadegarant), Cees van Baast (Auto- - - -- -- - -- ida-importeur) en C.H. Valstar gehele achterkant duidelijk dynamiek mist. aan dit sc wil deeln uitgebr. conditie ditc gen klar aag naar redenen brengen lijnt ou 1.3 Sm De me erd woi achterlichten komen wat dn over, waardoor de klinkenc omniy0 VClliyilClUöllCillO UI V.M1AAJ.1AK7A 1CUC11U1A UAUAiyClA merken er toe om rigoreus te breken met technische ^Ha^Ror igen die zo kenmerkend waren gedurende lekke je tijd. Zo hebben de boxermotoren bij Alfa haler .dn langste tijd wel gehad. De eerste 146 met een 4 cilinder lijn benzinemotor is de sportieve 'ti'. de Micra geprobeer Trofeo i Waalhc een tot De Denissen-e notering, notering mogelijki start s verwe a. 1.000,- 1 Technisch is de Alfa 146 ti een bijzonder mooie auto. De krachtige 2 liter 16 kleppen Twin Spark zorgt voor uitstekende prestaties bij een gedempt geluidsniveau en keurig brandstofverbruik. De auto is royaal uitgerust en heeft een opmerkelijk stugge afvering. Technische gegevens: Merk en type: Alfa 146 ti Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1969 cc Boring x slag: 83 x 91 mm Vermogen: 150 pk bij 6200 tr/min Koppel: 187 Nm bij Afmetingen: lengte l moet worden, meter, breedte 1,71 rd of wordt de Gewicht: 1275 kg Prestaties: topsnelheid 215 km/u acceleratie 0-100 in 8,5 sec. Verbruik: bij 90 km/u 6,2 liter/100 km weggewerkt, waardoor een extra ruimtelijk effect is verkregen. Achterin biedt de 146 voldoende ruimte voor minimaal twee volwassenen. Voor hoofdsteunen is gezorgd. Mégane te verhogen. De Mégane-reeks bestaat op dit moment uit de vijfdeurs hatchback en tweedeurs coupé. Na de zomer komt daar de Scenic bij, een compacte ruimtewagen en begin volgend jaar de sedan. LXKERID ide uitlaat vrijwel logelijk maken, heeft de vikkelingsafdeling van e Romeo er toch een cere sound uit weten te jlen, maar dit geluid is puur op de achtergrond te horen. De motor drijft via een zeer exact schakelende vijfbak de voorwielen aan, die wonderwel het forse vermogen goed op de weg weten over te brengen. tussen de auto-industrie en de toeleveranciers over het functioneren van het voorziene 'on board diagnostics' systeem. Gesprekken met alle betrokken organisaties zijn hierover nog gaande. De nieuwe eisen zijn een stap verder op de weg die onder andere wordt voorgestaan door de VNO-NCW Projectgroep 'Verkeer, Milieu, Techniek'. In deze groep zijn alle organisaties op het gebied van voertuigen en verkeer vertegenwoordigd, inclusief ministeries van Verkeer en Waterstaat, Milieubeheer en Economische Zaken. Uitgangspunt is de gedachte dat de (Europese) overheid schoner autoverkeer moet bevorderen door het stellen van zo scherp mogelijke eisen. Zo ontstaan steeds nieuwe generaties 'schone' voertuigen die niet alleen in Europa, maar over de gehele wereld tot een beter milieu bijdragen. Na langdurig overleg op ambtelijk niveau heeft de Europese Commissie de verwachte voorstellen vóór verdere verscherping van de emissie-eisen voor personenauto's bekend gemaakt. Met ingang van 1 januari 2000 gelden voor nieuwe auto's nog stren gere eisen dan die sinds 1 januari van dit jaar van kracht zijn. Ook worden eisen aan de kwaliteit van brandstof gesteld. De nieuwe normen komen onder andere voort uit het zogenaamde auto/oil programme, een gezamenlijk onderzoeksproject Commissie, de Eui autoindustrie (ACI de olie-industrie (Europia). Met de invoering zijn grote bedragen gemoeid die uiteraard tot uitdrukking komen in de prijs voor auto's en brandstof. Volgens de Commissie zou de prijs van een kleine auto met 200 ecu (ca. f .440,=) stijgen. Verschil van mening is er Zowel de driedeurs Alfa 145 als de vijfdeurs 146 kwamen aanvankelijk op de markt met drie boxermotoren met respectievelijk inhouden van 1.4,1.6 en 1.7 liter. Allemaal motoren die vrijwel identiek in de 33 werden gebruikt. Alleen de 1.9 liter turbodi heeft de cilinders rechtop naast elkaar staan. bevindingen destijds met de 145 1.4. Alfa Romeo opereert met de 146 ti en de technisch identieke 145 Quadrifoglio in de GTi-klasse. De auto staat voor f.47.450,= in de prijslijst en de driedeurs 145 komt op f.45.950,=. Het prijsverschil is zo klein dat hier puur de voorkeur vbor het model of de extra ruimte en gebruiksmogelijkheden van de 146 de keuze zullen bepalen. Er is al een 146 1.4 vanaf f.31.750,= terwijl Alfa de 145-reeks start bij f.29.950,=. De 1.7 liter 16-kleppen boxer is inmiddels uit het programma genomen. schadeherstelconcept welnemen, wordt vooraf jreid getoetst op luities en voorwaarden van concept, zodat vooraf '-“smaakte afspraken met de x^iant volledig kunnen worden waargemaakt. Binnen zes maanden na zijn marktintroductie heeft het productie-aantal van de Renault Mégane de 200.000 al gepasseerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst ondertekende onlangs de eerste 20 Mazdc dealers een contract en ontvingen uit handen van Henny van Dijk, Algemeen Directeur van Auto Palace - de Binckhorst B.V., een logo dat hen herkenbaar maakt als deelnemer van het Mazda Erkend Schadeherstel. Vijfdeurs Alhoewel de 145 en 146 samen het Alfa-aanbod in de middenklasse bepalen, mag de 146 toch als de regelrechte opvolger van de 33 gezien worden met zijn vijfdeurs carrosserie. Het front komt volledig met dat van de 145 overeen, maar het profiel is totaal anders. De 146 is maar liefst zestien centimeter langer dan de 145 en dat vertaalt zich vooral in meer ruimte voor de achterpassagiers en een groter bagagevolume. In standaardopstelling kan voor 380 liter aan spulle" worden meegenomen. De spullen moeten dan wel de relatief hoge carrosserierand worden getild, want de achterklep gaat niet tot op de bumper open. Het interieur is via de vier portieren uitstekend toegankelijk. Kenmerken voor de ti-versie m de 146 zijn onder meer de segespoten skirts en mpers met mistlampen □r, meegespoten spiegels portiergrepen, rchroomde uitlaatmond, de hterspoiler en de fraaie htmetalen velgen. Zeker in kleur Alfa-rood ziet de 146 >r als een stoere tnnenauto uit, maar dat Idt eigenlijk voor een groot el van de door dit liaanse merk geleverde xiellen. De vormgeving van achterzijde is echter nleiding tot discussie. Wat ginaliteit betreft wordt de 5 absoluut door de 145 ioenschap 1996. Ook worden weer >1 gescoord voor de Nissan Micra enge. Het door Nissan-dealer Denissen sponsorde team Verkooijen/Verdonk ■schijnt ook weer aan de start in hun gele ara 1.3 S met een vermogen van ongeveer I pk. De meeste strijd zal vooral weer leverd worden met andere deelnemers uit Stug De voorwielen van de Alfa 146 ti zijn opgehangen volgens het McPherson principe. Achter zien we ook een onafhankelijke constructie met getrokken draagarmen. Aan beide kanten is een stabilisatorstang gemonteerd en de afvering is nadrukkelijk stug te noemen. Voor sportieve rijders is de 146 ti daardoor precies wat ze zoeken, maar iemand die vooral de souplesse van de motor apprecieert, zal eerder een wat comfortabele afvering wensen. Wegoneffenheden worden behoorlijk voelbaar doorgegeven, maar daardoor heeft de bestuurder wel duidelijk door wat hij of zij aan het doen is. De wegligging is door de straffe vering uitstekend en de Alfa kan dan ook met hoge snelheden strak door een “ri, de scherpe bocht worden nten voor de gestuurd. De prettige mtilatie, het stuurbekrachtiging blijft bij dit soort capriolen braaf op de achtergrond en springt pas bij als er bij lage snelheden gemanouvreerd mJ Gaat het erg hard of wordt i ondergrond glad, dan kan het standaard ABS hulp bieden. Het gemiddelde brandstofverbruik van de 2 liter Twin Spark 16-klepper liter/100 km blijft met net boven de 1 op 10 bij 12Q km/u 8 liter/100 km keurig binnen de perken. Heel stadsverkeer 10,1 liter/100 km wat beter dan onze Prijs: f.47.450,= Challenge. Ook zal worden erd de top uit de Fiat Cinquecento i voor te blijven. De rallysprint in de laven telt vier klassementsproeven met stale lengte van 51 kilometer. -equipe hoopt op een goede j, waarbij een verbetering in de mg van de Micra Challenge tot de lijkheden behoort. De eerste deelnemer zondag om 12.00 uur en de finish wordt racht rond 16.45 uur. Presteren doet de 146 ti dan ook uitstekend. Er is een topsnelheid mogelijk van maar liefst 215 km/u en de beweging vanuit stilstand naar de 100 km/u vraagt niet meer dan 8,5 seconden. Tussenacceleraties gaan vliegensvlug, vooral als eventjes teruggeschakeld wordt. Op motorisch vlak stelt deze Alfa 146 ti meer dan tevreden. 1994 1991 90 en 1991 I7t/m 1990 1991 rs.)....1991 I6 t/m 1991 kleppen per cilinder en eveneens twee Bougies per zuiger (Twin Spark). De eerste telg uit de nieuwe motorenfamilie is de 2 liter Twin Spark 16-klepper bekend uit de Spider, GTV, 155,145 en 146. Van deze motor zijn inmiddels de 1.6 en 1.8 versies in de 155 verschenen. De 2 liter Twin Spark 16V in de 146 ti is een echte Alfa-motor. Het hoge vermogen van 150 pk wordt bij 6200 tr/min bereikt en het flinke koppel van 187 Nm kan bij 4000 tr/min volledig worden benut. Het resultaat is een motor die het liefst presteert in de hogere toerenregionen, maar ook opvalt door zijn grote souplesse bij lagere toerentallen. En alhoewel EG- geluidseisen een lekker In samenwerking met de Ergernissen die voortkomen Stichting Schadegarant heeft uit een schadegeval worden Mazda voor haar dealers een door de Mazda-dealer uit concept ontwikkeld dat de handen van de gedupeerde Mazda-rijd(st)er bij genomen. Zo wordt de klant schadeherstelwerkzaamhede tijdens het schadeherstel n via de Mazda-dealer diverse gratis een vervangende voordelen biedt. Mazda ter beschikking Onder de noemer «Mazda gesteld en wordt de financiële Erkend Schadeherstel» is de afhandeling met de Mazda-dealer 24 uur per dag verzekeringsmaatschap! en zeven dagen per week door de dealer verzorgd, bereikbaar teneinde de Tevens is er sprake van een schade, volgens de normen snelle en klantgerichte van de fabrikant en met afhandeling. Als gebruikmaking van originele kwaliteitswaarborg krijgt de Mazda-onderdelen, klant van de Mazda-dealer deskundig te herstellen. een schriftelijke garantie op Daarbij blijft de Mazda- het herstelwerk. merkengarantie behouden. Ieder Mazda-dealerbedrijf dat Lekkere sound De boxermotor hoort bij de historie van Alfa, maar door de steeds zwaarder wordende carrosseriën en ingewikkelde electronische regelingen hebben deze motoren hun beste tijd gehad. Maar Alfa zal ze op termijn gaan vervangen door een nieuwe motorenfamilie met vier Ruimtelijk effect Het interieur is absoluut smaakvol ingericht, alleen heeft men verzuimd enige kleur in het geheel op te nemen. Zwart en donkergrijs worden slechts onderbroken door de rode knop van de alarmlichten en enkele rode details op het instrumentarium. De stoelen bieden een goede ondersteuning en hebben door hun speciale constructie een voldoende lange zitting. In de bekleding is de merknaam verwerkt. Het dashboard is origineel van vormgeving. Het instrumentarium bestaat uit drie ronde klokken met een toerenteller, snelheidsmeter en gecombineerde brandstof/temperatuurmeter. In het driespaaks stuurwiel is standaard een airbag opgenomen, terwijl een tweede exemplaar tegen bijbetaling van f.1.150,= wc“J1 geleverd. De middenconsole is behoorlijk gevuld met onder meer drie uitstroomopeningen, bedieningselementei verwarming en ventilatie, digitale klokje, de asbak met aansteker en de inbouwruimte voor de stereo- installatie. Tussen de twee voorstoelen zit een knop waarmee de buitenspiegels elektrisch afgesteld kunnen worden. Ook de portierruiten worden elektrisch omhoog en omlaag bewogen. Opmerkelijk is dat het dashboard tegenover de bestuurder erg diep is DE AUTOMAAT TM stationwagon. gin M1 DE AUTOMAAT de ac

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 21