Alfa Romeo 146 ti
n
Boxer buitenspel
Nog schonere
auto's
AUTOBWUJVEN B.V.
Renault verhoogt productie Mégane
Rotterdamse rallysprint
en
1
Mazda Erkend Schadeherstel met behoud van merkengarantie
bij Autobedrijven Van Baast
'{$:t
-r;
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 4 juli 1996 - pagina 3
16 pagina 2
ekerbeid;
i. WA-extra
co bij voorr-
van diverse
met de
:013-4683911
KND
3
deur,
alse
5
len
>pij
ven
jrake
Het aant
Waalhaven in F
idag 7 juli het d«
o
T
E
S
T
A
U
T
2
2
3
1 (in heel
ische manke-
Nieuwe emissienormen, meer vrat
veiligheidsitems of commerciële i
ten;
n BOVAG-
IG KUNT U
IKOPERS.
1.000,-
1991
1989
1989-1991
1988
1989
1987
1989
121.000 km
190.000 km
98.000 km
78.000 km
143.000 km
100.000 km
170.000 km
75.000 km
98.000 km
96.000 km
85.000 km
150.000 km
104.000 km
170.000 km
155.000 km
145.000 km
20.000 km
9.500 km
240.000 km
118.000 km
149.000 km
130.000 km
135.000 km
138.000 km
140.000 km
114.000 km
145.000 km
52.000 km
150.000 km
139.000 km
100.000 km
100.000 km
100.000 km
60.000 km
150.000 km
170.000 km
62.000 km
iiesel
top
len
la-
ASIONS
>1:
Kapt. Hatterasstraat 21, 5015 BB TILBURG
Telefoon 013-5430022
ng;
bij Quality
EDRIJF
IJCK
riLBURG
16-362450
mpio
riten
met de
it heeft
rs een
:de
j 4000 tr/min
te 4,255
'1 meter
can er
lien
i. Deze
lover
oplossingen die zo kenmerkend waren gedurende
een lange
Romeo hui
i Rotterdam is aanstaande
iecor voor de vijfde ronde
wordt
■■•role
:t van de
iropese
)EA)en
Ondertekening van het contract. V.l.n.r. J.P. van Aardenne (Schadegarant), Cees van Baast (Auto-
- - -- -- - -- ida-importeur) en C.H. Valstar
gehele achterkant duidelijk
dynamiek mist.
aan dit sc
wil deeln
uitgebr.
conditie
ditc
gen
klar
aag naar
redenen brengen
lijnt ou
1.3 Sm
De me
erd woi
achterlichten komen wat
dn over, waardoor de
klinkenc
omniy0
VClliyilClUöllCillO UI V.M1AAJ.1AK7A 1CUC11U1A UAUAiyClA
merken er toe om rigoreus te breken met technische ^Ha^Ror
igen die zo kenmerkend waren gedurende lekke
je tijd. Zo hebben de boxermotoren bij Alfa haler
.dn langste tijd wel gehad.
De eerste 146 met een 4 cilinder lijn benzinemotor is
de sportieve 'ti'.
de Micra
geprobeer
Trofeo i
Waalhc
een tot
De Denissen-e
notering,
notering
mogelijki
start s
verwe
a. 1.000,-
1
Technisch is de Alfa 146 ti een
bijzonder mooie auto.
De krachtige 2 liter 16 kleppen
Twin Spark zorgt voor
uitstekende prestaties bij een
gedempt geluidsniveau en
keurig brandstofverbruik.
De auto is royaal uitgerust en
heeft een opmerkelijk stugge
afvering.
Technische gegevens:
Merk en type: Alfa 146 ti
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1969 cc
Boring x slag: 83 x 91 mm
Vermogen: 150 pk bij 6200
tr/min
Koppel: 187 Nm bij
Afmetingen: lengte
l moet worden, meter, breedte 1,71
rd of wordt de Gewicht: 1275 kg
Prestaties: topsnelheid 215
km/u
acceleratie 0-100 in 8,5 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 6,2
liter/100 km
weggewerkt, waardoor een
extra ruimtelijk effect is
verkregen. Achterin biedt de
146 voldoende ruimte voor
minimaal twee volwassenen.
Voor hoofdsteunen is gezorgd.
Mégane te verhogen. De Mégane-reeks
bestaat op dit moment uit de vijfdeurs
hatchback en tweedeurs coupé. Na de zomer
komt daar de Scenic bij, een compacte
ruimtewagen en begin volgend jaar de sedan.
LXKERID
ide uitlaat vrijwel
logelijk maken, heeft de
vikkelingsafdeling van
e Romeo er toch een
cere sound uit weten te
jlen, maar dit geluid is puur
op de achtergrond te horen.
De motor drijft via een zeer
exact schakelende vijfbak de
voorwielen aan, die
wonderwel het forse
vermogen goed op de weg
weten over te brengen.
tussen de auto-industrie
en de toeleveranciers
over het functioneren van
het voorziene 'on board
diagnostics' systeem.
Gesprekken met alle
betrokken organisaties
zijn hierover nog gaande.
De nieuwe eisen zijn een
stap verder op de weg die
onder andere wordt
voorgestaan door de
VNO-NCW Projectgroep
'Verkeer, Milieu,
Techniek'. In deze groep
zijn alle organisaties op
het gebied van
voertuigen en verkeer
vertegenwoordigd,
inclusief ministeries van
Verkeer en Waterstaat,
Milieubeheer en
Economische Zaken.
Uitgangspunt is de
gedachte dat de
(Europese) overheid
schoner autoverkeer moet
bevorderen door het
stellen van zo scherp
mogelijke eisen. Zo
ontstaan steeds nieuwe
generaties 'schone'
voertuigen die niet alleen
in Europa, maar over de
gehele wereld tot een
beter milieu bijdragen.
Na langdurig overleg op
ambtelijk niveau heeft de
Europese Commissie de
verwachte voorstellen
vóór verdere
verscherping van de
emissie-eisen voor
personenauto's bekend
gemaakt. Met ingang van
1 januari 2000 gelden voor
nieuwe auto's nog stren
gere eisen dan die sinds 1
januari van dit jaar van
kracht zijn. Ook worden
eisen aan de kwaliteit
van brandstof gesteld. De
nieuwe normen komen
onder andere voort uit het
zogenaamde auto/oil
programme, een
gezamenlijk
onderzoeksproject
Commissie, de Eui
autoindustrie (ACI
de olie-industrie
(Europia). Met de
invoering zijn grote
bedragen gemoeid die
uiteraard tot uitdrukking
komen in de prijs voor
auto's en brandstof.
Volgens de Commissie
zou de prijs van een
kleine auto met 200 ecu
(ca. f .440,=) stijgen.
Verschil van mening is er
Zowel de driedeurs Alfa 145
als de vijfdeurs 146 kwamen
aanvankelijk op de markt met
drie boxermotoren met
respectievelijk inhouden van
1.4,1.6 en 1.7 liter. Allemaal
motoren die vrijwel identiek
in de 33 werden gebruikt.
Alleen de 1.9 liter turbodi
heeft de cilinders rechtop
naast elkaar staan.
bevindingen destijds met de
145 1.4.
Alfa Romeo opereert met de
146 ti en de technisch
identieke 145 Quadrifoglio in
de GTi-klasse. De auto staat
voor f.47.450,= in de prijslijst
en de driedeurs 145 komt op
f.45.950,=. Het prijsverschil is
zo klein dat hier puur de
voorkeur vbor het model of de
extra ruimte en
gebruiksmogelijkheden van
de 146 de keuze zullen
bepalen. Er is al een 146 1.4
vanaf f.31.750,= terwijl Alfa de
145-reeks start bij f.29.950,=.
De 1.7 liter 16-kleppen boxer is
inmiddels uit het programma
genomen.
schadeherstelconcept
welnemen, wordt vooraf
jreid getoetst op
luities en voorwaarden van
concept, zodat vooraf
'-“smaakte afspraken met de
x^iant volledig kunnen worden
waargemaakt.
Binnen zes maanden na zijn marktintroductie
heeft het productie-aantal van de Renault
Mégane de 200.000 al gepasseerd.
Tijdens een feestelijke
bijeenkomst ondertekende
onlangs de eerste 20 Mazdc
dealers een contract en
ontvingen uit handen van
Henny van Dijk, Algemeen
Directeur van Auto Palace - de
Binckhorst B.V., een logo dat
hen herkenbaar maakt als
deelnemer van het Mazda
Erkend Schadeherstel.
Vijfdeurs
Alhoewel de 145 en 146 samen
het Alfa-aanbod in de
middenklasse bepalen, mag
de 146 toch als de regelrechte
opvolger van de 33 gezien
worden met zijn vijfdeurs
carrosserie. Het front komt
volledig met dat van de 145
overeen, maar het profiel is
totaal anders. De 146 is maar
liefst zestien centimeter
langer dan de 145 en dat
vertaalt zich vooral in meer
ruimte voor de
achterpassagiers en een
groter bagagevolume. In
standaardopstelling kan
voor 380 liter aan spulle"
worden meegenomen. De
spullen moeten dan wel
de relatief hoge
carrosserierand worden
getild, want de achterklep
gaat niet tot op de bumper
open. Het interieur is via de
vier portieren uitstekend
toegankelijk.
Kenmerken voor de ti-versie
m de 146 zijn onder meer de
segespoten skirts en
mpers met mistlampen
□r, meegespoten spiegels
portiergrepen,
rchroomde uitlaatmond, de
hterspoiler en de fraaie
htmetalen velgen. Zeker in
kleur Alfa-rood ziet de 146
>r als een stoere
tnnenauto uit, maar dat
Idt eigenlijk voor een groot
el van de door dit
liaanse merk geleverde
xiellen. De vormgeving van
achterzijde is echter
nleiding tot discussie. Wat
ginaliteit betreft wordt de
5 absoluut door de 145
ioenschap 1996. Ook worden weer
>1 gescoord voor de Nissan Micra
enge. Het door Nissan-dealer Denissen
sponsorde team Verkooijen/Verdonk
■schijnt ook weer aan de start in hun gele
ara 1.3 S met een vermogen van ongeveer
I pk. De meeste strijd zal vooral weer
leverd worden met andere deelnemers uit
Stug
De voorwielen van de Alfa 146
ti zijn opgehangen volgens
het McPherson principe.
Achter zien we ook een
onafhankelijke constructie
met getrokken draagarmen.
Aan beide kanten is een
stabilisatorstang gemonteerd
en de afvering is nadrukkelijk
stug te noemen. Voor
sportieve rijders is de 146 ti
daardoor precies wat ze
zoeken, maar iemand die
vooral de souplesse van de
motor apprecieert, zal eerder
een wat comfortabele
afvering wensen.
Wegoneffenheden worden
behoorlijk voelbaar
doorgegeven, maar daardoor
heeft de bestuurder wel
duidelijk door wat hij of zij
aan het doen is. De
wegligging is door de straffe
vering uitstekend en de Alfa
kan dan ook met hoge
snelheden strak door een
“ri, de scherpe bocht worden
nten voor de gestuurd. De prettige
mtilatie, het stuurbekrachtiging blijft bij
dit soort capriolen braaf op de
achtergrond en springt pas bij
als er bij lage snelheden
gemanouvreerd mJ
Gaat het erg hard of wordt i
ondergrond glad, dan kan het
standaard ABS hulp bieden.
Het gemiddelde
brandstofverbruik van de 2
liter Twin Spark 16-klepper liter/100 km
blijft met net boven de 1 op 10 bij 12Q km/u 8 liter/100 km
keurig binnen de perken. Heel stadsverkeer 10,1 liter/100 km
wat beter dan onze Prijs: f.47.450,=
Challenge. Ook zal worden
erd de top uit de Fiat Cinquecento
i voor te blijven. De rallysprint in de
laven telt vier klassementsproeven met
stale lengte van 51 kilometer.
-equipe hoopt op een goede
j, waarbij een verbetering in de
mg van de Micra Challenge tot de
lijkheden behoort. De eerste deelnemer
zondag om 12.00 uur en de finish wordt
racht rond 16.45 uur.
Presteren doet de 146 ti dan
ook uitstekend. Er is een
topsnelheid mogelijk van
maar liefst 215 km/u en de
beweging vanuit stilstand
naar de 100 km/u vraagt niet
meer dan 8,5 seconden.
Tussenacceleraties gaan
vliegensvlug, vooral als
eventjes teruggeschakeld
wordt. Op motorisch vlak stelt
deze Alfa 146 ti meer dan
tevreden.
1994
1991
90 en 1991
I7t/m 1990
1991
rs.)....1991
I6 t/m 1991
kleppen per cilinder en
eveneens twee Bougies per
zuiger (Twin Spark). De eerste
telg uit de nieuwe
motorenfamilie is de 2 liter
Twin Spark 16-klepper
bekend uit de Spider, GTV,
155,145 en 146. Van deze motor
zijn inmiddels de 1.6 en 1.8
versies in de 155 verschenen.
De 2 liter Twin Spark 16V in de
146 ti is een echte Alfa-motor.
Het hoge vermogen van 150 pk
wordt bij 6200 tr/min bereikt
en het flinke koppel van 187
Nm kan bij 4000 tr/min
volledig worden benut. Het
resultaat is een motor die het
liefst presteert in de hogere
toerenregionen, maar ook
opvalt door zijn grote
souplesse bij lagere
toerentallen. En alhoewel EG-
geluidseisen een lekker
In samenwerking met de Ergernissen die voortkomen
Stichting Schadegarant heeft uit een schadegeval worden
Mazda voor haar dealers een door de Mazda-dealer uit
concept ontwikkeld dat de handen van de gedupeerde
Mazda-rijd(st)er bij genomen. Zo wordt de klant
schadeherstelwerkzaamhede tijdens het schadeherstel
n via de Mazda-dealer diverse gratis een vervangende
voordelen biedt. Mazda ter beschikking
Onder de noemer «Mazda gesteld en wordt de financiële
Erkend Schadeherstel» is de afhandeling met de
Mazda-dealer 24 uur per dag verzekeringsmaatschap!
en zeven dagen per week door de dealer verzorgd,
bereikbaar teneinde de Tevens is er sprake van een
schade, volgens de normen snelle en klantgerichte
van de fabrikant en met afhandeling. Als
gebruikmaking van originele kwaliteitswaarborg krijgt de
Mazda-onderdelen, klant van de Mazda-dealer
deskundig te herstellen. een schriftelijke garantie op
Daarbij blijft de Mazda- het herstelwerk.
merkengarantie behouden. Ieder Mazda-dealerbedrijf dat
Lekkere sound
De boxermotor hoort bij de
historie van Alfa, maar door
de steeds zwaarder wordende
carrosseriën en ingewikkelde
electronische regelingen
hebben deze motoren hun
beste tijd gehad. Maar Alfa
zal ze op termijn gaan
vervangen door een nieuwe
motorenfamilie met vier
Ruimtelijk effect
Het interieur is absoluut
smaakvol ingericht, alleen
heeft men verzuimd enige
kleur in het geheel op te
nemen. Zwart en donkergrijs
worden slechts onderbroken
door de rode knop van de
alarmlichten en enkele rode
details op het
instrumentarium. De stoelen
bieden een goede
ondersteuning en hebben
door hun speciale constructie
een voldoende lange zitting.
In de bekleding is de
merknaam verwerkt. Het
dashboard is origineel van
vormgeving. Het
instrumentarium bestaat uit
drie ronde klokken met een
toerenteller, snelheidsmeter
en gecombineerde
brandstof/temperatuurmeter.
In het driespaaks stuurwiel is
standaard een airbag
opgenomen, terwijl een
tweede exemplaar tegen
bijbetaling van f.1.150,= wc“J1
geleverd. De middenconsole
is behoorlijk gevuld met
onder meer drie
uitstroomopeningen,
bedieningselementei
verwarming en ventilatie,
digitale klokje, de asbak met
aansteker en de
inbouwruimte voor de stereo-
installatie. Tussen de twee
voorstoelen zit een knop
waarmee de buitenspiegels
elektrisch afgesteld kunnen
worden. Ook de portierruiten
worden elektrisch omhoog en
omlaag bewogen.
Opmerkelijk is dat het
dashboard tegenover de
bestuurder erg diep is
DE AUTOMAAT
TM
stationwagon.
gin M1
DE AUTOMAAT
de
ac