Kia Sephia 1.5 hatchback
J
Adieu Swift GTi
Renault Hymne,
de hybride Express
y 1 275
Wachten
loont
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
CHEN.
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
Kleuren
nun
Oöü pay ma IU
G®[iX0aaG
Oplage: 100.100
Donderdag 4 juli 1996
I
nieuwe modellen
i
323
1. De auto staat
I
KIA
Kia rijdt ’n klasse rijker.
Lees verder op pagina 7
Autotest:
Lees verder
Alfa Romeo 146 ti
in dit nummer
o.a.:
pag.3
pag. 11
De/lutoMaat
I
Rijbewijs
in Europees jasje
Al bij de introductie van
het Koreaanse merk Kia
op de Nederlandse
markt werden enkele
aangekondigd zoals de
Sportage tweedeurs en
de Sephia hatchback.
De uitlevering van dit
tweetal heeft echter
lang op zich laten
wachten, maar de
vijfdeursvariant van de
Sephia is inmiddels bij
de dealers gearriveerd.
Jaargang 8
Nummer 27
Automobielbedrijf Schapendonk B.V,
Molenstraat 60 5056 JD Berkel-Enschot 013-5331206
i dan
jen
ri mint
uitwisselbare componenten
tot een minimum
teruggebracht.
f van de
:k vrijwel
toch enkele
tacht
saaier. We bepei
tot beige, grijs, bruh
wit. Kijken we naar de
jaren negentig dan lijken
de sombere kleuren weer
helemaal terug. Gelukkig
fleuren rode auto's het
verkeer nog wat op en zijn
er spaarzaam wat gele
voertuigen te zien, maar
de massa is toch grijs,
donkerrood metallic,
donkerblauw,
donkergroen en zwart.
Aldus, mijn analyse na
een blik in de vitrine...
Tony Vos
heeft.
nameL
aangei
die een wat i
uitstraling h
vanrugleur
zo gemaakt c
steun wordt i
voor lange
de hoofdst
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
t dinsdag °2.00 uur
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Korte tijd geleden liep in
Japan de laatste Suzuki Swift
GTi van de band, een auto
waarvan er in Nederland nog
slechts enkele exemplaren
beschikbaar zijn. Maar niet
getreurd, in de Baleno GTi
heeft deze sportieve Swift een
waardige opvolger gevonden.
In 1987 kwam de Swift GTi op
de markt voorzien van een l,ó
liter motor met een vermogen
van 101 pk.
Vanwege het lage gewicht
van 746 kg was met deze auto
een top mogelijk van 180 km/u
en kon in slechts 8,6 seconden
Bodemplaat
De nieuwe Kia Sephia
hatchback is weer een stap
verder richting
zelfstandigheid.
Twee weken geleden reed
Peter Kox op Le Mans een
keurige wedstrijd en werd
daar samen met John Nielsen
en Thomas Bscher achter de
Porsches de beste McLaren
equipe. Afgelopen weekend
deed de Eindhovense BMW
testrijder er nog een schepje
bovenop. Op de Nürburgring
viel Peter in voor Nielsen die
verplichtingen in Japan had
en eiste prompt de zege op in
de internationale GT
wedstrijd. Merkt
Bellm en James 1
werden tweede
daarmee de leic.
tussenstand.
'cgenoten Ray
5 Weaver
ie en behielden
siding in de
De Sephia is de eerste Kia die
volledig in eigen huis werd
ontwikkeld, terwijl het merk
voorheen onder andere
Mazda-modellen in licentie
bouwde. De Sephia draagt
echter technisch de Mazda
als basis, maar stukje bij
beetje worden de
Geheel volgens planning presenteert Renault de
Hymne, een hybride-uitvoering van de Express.
Deze auto wordt gepresenteerd in het kader van
Renault's onderzoek naar alternatieve energie.
Door te kiezen voor een bestaand model kan
optimaal gebruik worden gemaakt van bestaande
onderdelen, uiteraard met uitzondering van de
specifieke onderdelen voor de hybride-aandrijving. opgeladen of door de
verbrandingsmotor die dan
als generator fungeert.
In navolging van deze Hymne
zal volgend jaar een hybride-
uitvoering worden gebouwd
van het model dat de Express
gaat opvolgen. De beslissing
over de daadwerkelijke
productie zal men name
afhangen van wettelijke eisen
en afzetmogelijkheden.
De verkoop van de Hymne
wordt rond het jaar 2000
verwacht. Renault zal in de
loop van 1997 een
gasturbinemotor bouwen in
een prototype van de nieuwe
Espace en een Laguna Break
laten zien met een
zogenaamde vaste
brandstofcel.
Wat is er in de automobile
historie allemaal
veranderd en
geëvalueerd? We kunnen
dan meteen denken aan
bijvoorbeeld de techniek
van motoren, ophanging,
besturing en de
toevoeging van
comfortverhogende zaken
als elektrisch bediende
ruiten en spiegels,
hydraulisch bediende
cabriokappen en
uitgebreide stereo-
installaties. Ook wat
betreft vormgeving is een
gemotoriseerde koets uit
het begin van deze eeuw
niet meer te vergelijken
met de huidige
aërodynamisch
verantwoorde auto's met
lichtgewicht materialen.
Maar als we techniek en
vormgeving buiten
beschouwing laten, is er
ook duidelijk een
ontwikkeling te zien in de
kleuren waarin auto's
worden verkocht. Ik reali
seerde me dat onlangs
toen ik mijn verzameling
miniatuurmodellen van
de ene naar de andere
kamer verhuisde.
De modellen in kwestie
staan op chronologische
volgorde in de kast en
dan is er met betrekking
tot de kleuren een ware
evolutie te bemerken. Tot
en met de jaren twintig
zijn er relatief opvallende
kleuren geleverd van
licht geel, groen, blauw,
rood tot paars en wit. Eind
jaren twintig, begin jaren
dertig is het vooral zwart
dat de boventoon voert.
Het waren immers
donkere tijden en daar
past de automobilist
blijkbaar zijn kleur op
aan. Eindjaren dertig
komt de kleur in de auto
weer iets terug, maar
sombere tinten blijven de
boventoon voeren. Als na
de Tweede Wereldoorlog
de productie weer op
gang komt, is de auto hét
toonbeeld van nieuw
leven. De kleuren zijn
ook in de jaren vijftig t
zestig levendig met mi
groen, zacht geel,
lichtblauw en oranje.
De intensiteit van de
kleuren neemt naar de
jaren zeventig toe, want
dat is de tijd van felgeel,
appelgroen, hard oranje
en helblauw. De jaren
tachtig worden weer wat
saaier. We beperken ons
in en
rde
De naam Hymne staat voor
Hybride a Moteur Normal
Electrique. Er is gekozen voor
de Express omdat dit model
met 100.000 verkochte
aantallen in 1995 wederom de
me
in Europa was. In totaa.
werden er al 1,5 miljoen ge
maakt.
De Hymne heeft en elektro- en
benzinemotor.
De benzinekrachtbron is de
nieuwe 1,2 liter die zojuist zijn
opwachting heeft gemaakt in
de Clio met een vermogen van
43 kW. Daarnaast heeft de
Hymne een 15 kW sterke
electromotor. Beide motoren
Renault deed goede zaken
bij de BTCC meeting op
Brands Hatch. Laguna-
coureur Alain Menu won
beide races, terwijl zijn
teamcollega Will Hoy een
vierde en een derde plaats
liet noteren. Audi rijder Frank
Biela gaat nog steeds aan de
leiding maar na de
herziening van de
wagengewichten zijn BMW
en Renault er nu helemaal bij
en het BTCC is nog lang niet
beslist.
De Baleno GTi neemt het
sportieve vaandel over en
beantwoord helemaal aan de
eisen die de sportieve rijder
anno 1996 stelt met betrekking
tot emissie, veiligheid en
prestaties.
De Grand Prix van
Frankrijk, afgelopen zondag
verreden op de
hypermoderne piste van
Magny Cours, werd een
voorlopig dieptepunt voor het
team van Ferrari. Evenals in
Monaco wist Michael
Schumacher naar pole
position te rijden maar dit
maal kwam de Duitser niet
eens aan de eerste ronde toe.
In de opwarmronde gaf de
VI0 reeds de geest en gehuld
in een spectaculaire witte
wolk moest Schumi de
scharlaken bolide aan de
kant parkeren.
Damon Hill kende geen pech
en reed in een foutloze
wedstrijd naar zijn zesde
seizoenszege. Damon's
teammaat Jacques Ville
neuve eindigde als tweede
en blijft vooralsnog de enige
serieuze tegenstander van
Hill in de titelrace.
Deze week
3 tot 6 juli
WK Rally van Argentinië
zondag? juli
ITC te Diepholz (D)
Auto Trader Dutch op het
circuit van Zolder (B)
Waalhaven Hallysprint te
Rotterdam.
uiteraard op hetzelfde
onderstel als de sedan en
deelt zelfs de carrosserie tot
en met de achterportieren.
De bodemplaat is aan de
achterzijde ingekort,
waardoor de hatchback 4,25
meter lang is (sedan: 4,36
meter) bij een gelijk gebleven
wielbasis van 2,50 meter. De
achterkant is opnieuw
vormgegeven.
De achterlichten zijn tegelijk
hoger en smaller geworden,
waardoor een behoorlijke
ruimte is geschapen voor de
vijfde deur. Deze gaat keurig
tot op de bumper open. Fraai
zijn de derde zijruitjes die één
geheel lijken te vormen met
de ruit van de achterklep,
maar bij het openen van de
klep uiteraard op hun plaats
blijven. Saab pastte een
soortgelijke constructie toe bij
de eerste 9000 vijfdeurs.
De gebruiksmogelijkheden
van de hatchback zijn wat
groter dan bij de sedan.
De rugleuning van de
achterbank is in twee
ongelijke delen neerklapbaar,
waardoor het standaard
bagagevolume van 300 liter
verder is uit te breiden.
Alhoewel de
interieurinrichting1
sedan en hatchbacl
identiek is, zijn er toch er
belangrijke verschillen,
waardoor men in één
oogopslag weet met welk van
het tweetal men te maken
tDe hatchback heeft
elijk stoelen met
sbouwde hoofdsteunen,
rat sportievere
j hebben. De randen
tuning en zitting zijn
rkt dat een goede
*v>t geboden, maar
jere personen staan
steunen te laag.
Jos Verstappen werd
wederom door materiaalpech
geveld. De Limburger had
een fantastische start waarbij
hij meteen vier plaatsen goed
maakte maar in ronde elf
brak de stuurstang van de
Arrows in een snelle
linkerbocht en Jos dook de
grindbak in.
De wedstrijd voor de STW
Cup op de Sachsenring werd
gewonnen door Audi coureur
Emanuele Pirro, die in het
klassement eigenlijk alleen
nog bedreigd kan worden
door BMW rijder Steve Soper,
fn de eerste ronde van de
sprint crashte Warren
Hughes, vervanger van
Thierry Boutsen bij Ford, zo
zwaar dat hij bewusteloos uit
het wrak van de Mondeo
bevrijd moest worden.
Gelukkig bleken de
verwondingen van de Brit in
het hospitaal mee te vallen:
kneuzingen en een
hersenschudding.
De auto is namelijk voorzien
van beschermingsbalken in
de portieren, twee airbags,
ABS en een electronisch
gestuurde vering. De 1,8 liter
motor levert 121 pk. De auto
kost f.32.995,= en dat is slechts
drieduizend gulden meer dan
de laatste Swift GTi.
zijn parallel aan elkaar
gemonteerd. De bestuurder
kan kiezen voor een hybride-
of uitsluitend electrische
aandrijving. Wordt alleen
elektrisch gereden dan heeft
leest populaire bestelwagen deze auto een actieradius van
i Europa was. In totaal 35 kilometer en een
topsnelheid van 125 km/u.
In de hybridestand kan tot 60
km/u electrisch worden
gereden, daarboven neemt de
verbrandingsmotor het over.
Bij een snelle acceleratie en
hoge snelheden helpt de
electromotor weer mee, zodat
deze 1500 kg zware Express
een top heeft van 160 km/u.
De nikkel-cadmium accu's
Op het vliegveldcircuit van
Cleveland in de
Amerikaanse staat Ohio wist
Gil de Ferran zijn tweede
Indy Car zege te behalen.
Alessandro Zanardi, winnaar
van de vorige race in
Portland, zat er wederom
goed bij. In de slotfase van de
wedstrijd leverde hij een
bijzonder spannend duel met
de Ferran, beiden met
Reynard-Honda, maar moest
de eer toch aan de Braziliaan
laten. In het klassement gaat
Jimmy Vasser nog aan de
leiding maar Al Unserjr. en
Gil de Ferran zitten de
bebrilde coureur nu echt op
de hielen.
zijn vergelijkbaar aan de
exemplaren die al in de
Express en Clio Electrique
worden geleverd. De accuset
zit achterin de auto
geïntegreerd met een
maximaal behoud van de
laadruimte. De accu's kunnen
aan het lichtnet worden
iden of door c
v ci uiundingsmotoi
geaccelereerd worden van 0
tot 100 km/u. Toen de Swift
eind 1988 in een nieuwe
gedaante op de markt
verscheen, was de GTi
wederom van de partij. Door
diverse
veiligheidsmaatregelen nam
het gewicht met zo'n 100 kg
op toe, maar dit had geen
1,3 invloed op de prestaties.
De productie van de Swift is
inmiddels volledig verhuisd
van Japan naar Hongarij en
daarbij is het besluit
genomen de GTi niet langer
meer te maken.
PB-FJ-02.