Kia Sephia 1.5 hatchback J Adieu Swift GTi Renault Hymne, de hybride Express y 1 275 Wachten loont DAGEN TOT HET JAAR 2000 CHEN. Bijlage van: DeTilburgseKoerier Kleuren nun Oöü pay ma IU G®[iX0aaG Oplage: 100.100 Donderdag 4 juli 1996 I nieuwe modellen i 323 1. De auto staat I KIA Kia rijdt ’n klasse rijker. Lees verder op pagina 7 Autotest: Lees verder Alfa Romeo 146 ti in dit nummer o.a.: pag.3 pag. 11 De/lutoMaat I Rijbewijs in Europees jasje Al bij de introductie van het Koreaanse merk Kia op de Nederlandse markt werden enkele aangekondigd zoals de Sportage tweedeurs en de Sephia hatchback. De uitlevering van dit tweetal heeft echter lang op zich laten wachten, maar de vijfdeursvariant van de Sephia is inmiddels bij de dealers gearriveerd. Jaargang 8 Nummer 27 Automobielbedrijf Schapendonk B.V, Molenstraat 60 5056 JD Berkel-Enschot 013-5331206 i dan jen ri mint uitwisselbare componenten tot een minimum teruggebracht. f van de :k vrijwel toch enkele tacht saaier. We bepei tot beige, grijs, bruh wit. Kijken we naar de jaren negentig dan lijken de sombere kleuren weer helemaal terug. Gelukkig fleuren rode auto's het verkeer nog wat op en zijn er spaarzaam wat gele voertuigen te zien, maar de massa is toch grijs, donkerrood metallic, donkerblauw, donkergroen en zwart. Aldus, mijn analyse na een blik in de vitrine... Tony Vos heeft. nameL aangei die een wat i uitstraling h vanrugleur zo gemaakt c steun wordt i voor lange de hoofdst Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: t dinsdag °2.00 uur De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Korte tijd geleden liep in Japan de laatste Suzuki Swift GTi van de band, een auto waarvan er in Nederland nog slechts enkele exemplaren beschikbaar zijn. Maar niet getreurd, in de Baleno GTi heeft deze sportieve Swift een waardige opvolger gevonden. In 1987 kwam de Swift GTi op de markt voorzien van een l,ó liter motor met een vermogen van 101 pk. Vanwege het lage gewicht van 746 kg was met deze auto een top mogelijk van 180 km/u en kon in slechts 8,6 seconden Bodemplaat De nieuwe Kia Sephia hatchback is weer een stap verder richting zelfstandigheid. Twee weken geleden reed Peter Kox op Le Mans een keurige wedstrijd en werd daar samen met John Nielsen en Thomas Bscher achter de Porsches de beste McLaren equipe. Afgelopen weekend deed de Eindhovense BMW testrijder er nog een schepje bovenop. Op de Nürburgring viel Peter in voor Nielsen die verplichtingen in Japan had en eiste prompt de zege op in de internationale GT wedstrijd. Merkt Bellm en James 1 werden tweede daarmee de leic. tussenstand. 'cgenoten Ray 5 Weaver ie en behielden siding in de De Sephia is de eerste Kia die volledig in eigen huis werd ontwikkeld, terwijl het merk voorheen onder andere Mazda-modellen in licentie bouwde. De Sephia draagt echter technisch de Mazda als basis, maar stukje bij beetje worden de Geheel volgens planning presenteert Renault de Hymne, een hybride-uitvoering van de Express. Deze auto wordt gepresenteerd in het kader van Renault's onderzoek naar alternatieve energie. Door te kiezen voor een bestaand model kan optimaal gebruik worden gemaakt van bestaande onderdelen, uiteraard met uitzondering van de specifieke onderdelen voor de hybride-aandrijving. opgeladen of door de verbrandingsmotor die dan als generator fungeert. In navolging van deze Hymne zal volgend jaar een hybride- uitvoering worden gebouwd van het model dat de Express gaat opvolgen. De beslissing over de daadwerkelijke productie zal men name afhangen van wettelijke eisen en afzetmogelijkheden. De verkoop van de Hymne wordt rond het jaar 2000 verwacht. Renault zal in de loop van 1997 een gasturbinemotor bouwen in een prototype van de nieuwe Espace en een Laguna Break laten zien met een zogenaamde vaste brandstofcel. Wat is er in de automobile historie allemaal veranderd en geëvalueerd? We kunnen dan meteen denken aan bijvoorbeeld de techniek van motoren, ophanging, besturing en de toevoeging van comfortverhogende zaken als elektrisch bediende ruiten en spiegels, hydraulisch bediende cabriokappen en uitgebreide stereo- installaties. Ook wat betreft vormgeving is een gemotoriseerde koets uit het begin van deze eeuw niet meer te vergelijken met de huidige aërodynamisch verantwoorde auto's met lichtgewicht materialen. Maar als we techniek en vormgeving buiten beschouwing laten, is er ook duidelijk een ontwikkeling te zien in de kleuren waarin auto's worden verkocht. Ik reali seerde me dat onlangs toen ik mijn verzameling miniatuurmodellen van de ene naar de andere kamer verhuisde. De modellen in kwestie staan op chronologische volgorde in de kast en dan is er met betrekking tot de kleuren een ware evolutie te bemerken. Tot en met de jaren twintig zijn er relatief opvallende kleuren geleverd van licht geel, groen, blauw, rood tot paars en wit. Eind jaren twintig, begin jaren dertig is het vooral zwart dat de boventoon voert. Het waren immers donkere tijden en daar past de automobilist blijkbaar zijn kleur op aan. Eindjaren dertig komt de kleur in de auto weer iets terug, maar sombere tinten blijven de boventoon voeren. Als na de Tweede Wereldoorlog de productie weer op gang komt, is de auto hét toonbeeld van nieuw leven. De kleuren zijn ook in de jaren vijftig t zestig levendig met mi groen, zacht geel, lichtblauw en oranje. De intensiteit van de kleuren neemt naar de jaren zeventig toe, want dat is de tijd van felgeel, appelgroen, hard oranje en helblauw. De jaren tachtig worden weer wat saaier. We beperken ons in en rde De naam Hymne staat voor Hybride a Moteur Normal Electrique. Er is gekozen voor de Express omdat dit model met 100.000 verkochte aantallen in 1995 wederom de me in Europa was. In totaa. werden er al 1,5 miljoen ge maakt. De Hymne heeft en elektro- en benzinemotor. De benzinekrachtbron is de nieuwe 1,2 liter die zojuist zijn opwachting heeft gemaakt in de Clio met een vermogen van 43 kW. Daarnaast heeft de Hymne een 15 kW sterke electromotor. Beide motoren Renault deed goede zaken bij de BTCC meeting op Brands Hatch. Laguna- coureur Alain Menu won beide races, terwijl zijn teamcollega Will Hoy een vierde en een derde plaats liet noteren. Audi rijder Frank Biela gaat nog steeds aan de leiding maar na de herziening van de wagengewichten zijn BMW en Renault er nu helemaal bij en het BTCC is nog lang niet beslist. De Baleno GTi neemt het sportieve vaandel over en beantwoord helemaal aan de eisen die de sportieve rijder anno 1996 stelt met betrekking tot emissie, veiligheid en prestaties. De Grand Prix van Frankrijk, afgelopen zondag verreden op de hypermoderne piste van Magny Cours, werd een voorlopig dieptepunt voor het team van Ferrari. Evenals in Monaco wist Michael Schumacher naar pole position te rijden maar dit maal kwam de Duitser niet eens aan de eerste ronde toe. In de opwarmronde gaf de VI0 reeds de geest en gehuld in een spectaculaire witte wolk moest Schumi de scharlaken bolide aan de kant parkeren. Damon Hill kende geen pech en reed in een foutloze wedstrijd naar zijn zesde seizoenszege. Damon's teammaat Jacques Ville neuve eindigde als tweede en blijft vooralsnog de enige serieuze tegenstander van Hill in de titelrace. Deze week 3 tot 6 juli WK Rally van Argentinië zondag? juli ITC te Diepholz (D) Auto Trader Dutch op het circuit van Zolder (B) Waalhaven Hallysprint te Rotterdam. uiteraard op hetzelfde onderstel als de sedan en deelt zelfs de carrosserie tot en met de achterportieren. De bodemplaat is aan de achterzijde ingekort, waardoor de hatchback 4,25 meter lang is (sedan: 4,36 meter) bij een gelijk gebleven wielbasis van 2,50 meter. De achterkant is opnieuw vormgegeven. De achterlichten zijn tegelijk hoger en smaller geworden, waardoor een behoorlijke ruimte is geschapen voor de vijfde deur. Deze gaat keurig tot op de bumper open. Fraai zijn de derde zijruitjes die één geheel lijken te vormen met de ruit van de achterklep, maar bij het openen van de klep uiteraard op hun plaats blijven. Saab pastte een soortgelijke constructie toe bij de eerste 9000 vijfdeurs. De gebruiksmogelijkheden van de hatchback zijn wat groter dan bij de sedan. De rugleuning van de achterbank is in twee ongelijke delen neerklapbaar, waardoor het standaard bagagevolume van 300 liter verder is uit te breiden. Alhoewel de interieurinrichting1 sedan en hatchbacl identiek is, zijn er toch er belangrijke verschillen, waardoor men in één oogopslag weet met welk van het tweetal men te maken tDe hatchback heeft elijk stoelen met sbouwde hoofdsteunen, rat sportievere j hebben. De randen tuning en zitting zijn rkt dat een goede *v>t geboden, maar jere personen staan steunen te laag. Jos Verstappen werd wederom door materiaalpech geveld. De Limburger had een fantastische start waarbij hij meteen vier plaatsen goed maakte maar in ronde elf brak de stuurstang van de Arrows in een snelle linkerbocht en Jos dook de grindbak in. De wedstrijd voor de STW Cup op de Sachsenring werd gewonnen door Audi coureur Emanuele Pirro, die in het klassement eigenlijk alleen nog bedreigd kan worden door BMW rijder Steve Soper, fn de eerste ronde van de sprint crashte Warren Hughes, vervanger van Thierry Boutsen bij Ford, zo zwaar dat hij bewusteloos uit het wrak van de Mondeo bevrijd moest worden. Gelukkig bleken de verwondingen van de Brit in het hospitaal mee te vallen: kneuzingen en een hersenschudding. De auto is namelijk voorzien van beschermingsbalken in de portieren, twee airbags, ABS en een electronisch gestuurde vering. De 1,8 liter motor levert 121 pk. De auto kost f.32.995,= en dat is slechts drieduizend gulden meer dan de laatste Swift GTi. zijn parallel aan elkaar gemonteerd. De bestuurder kan kiezen voor een hybride- of uitsluitend electrische aandrijving. Wordt alleen elektrisch gereden dan heeft leest populaire bestelwagen deze auto een actieradius van i Europa was. In totaal 35 kilometer en een topsnelheid van 125 km/u. In de hybridestand kan tot 60 km/u electrisch worden gereden, daarboven neemt de verbrandingsmotor het over. Bij een snelle acceleratie en hoge snelheden helpt de electromotor weer mee, zodat deze 1500 kg zware Express een top heeft van 160 km/u. De nikkel-cadmium accu's Op het vliegveldcircuit van Cleveland in de Amerikaanse staat Ohio wist Gil de Ferran zijn tweede Indy Car zege te behalen. Alessandro Zanardi, winnaar van de vorige race in Portland, zat er wederom goed bij. In de slotfase van de wedstrijd leverde hij een bijzonder spannend duel met de Ferran, beiden met Reynard-Honda, maar moest de eer toch aan de Braziliaan laten. In het klassement gaat Jimmy Vasser nog aan de leiding maar Al Unserjr. en Gil de Ferran zitten de bebrilde coureur nu echt op de hielen. zijn vergelijkbaar aan de exemplaren die al in de Express en Clio Electrique worden geleverd. De accuset zit achterin de auto geïntegreerd met een maximaal behoud van de laadruimte. De accu's kunnen aan het lichtnet worden iden of door c v ci uiundingsmotoi geaccelereerd worden van 0 tot 100 km/u. Toen de Swift eind 1988 in een nieuwe gedaante op de markt verscheen, was de GTi wederom van de partij. Door diverse veiligheidsmaatregelen nam het gewicht met zo'n 100 kg op toe, maar dit had geen 1,3 invloed op de prestaties. De productie van de Swift is inmiddels volledig verhuisd van Japan naar Hongarij en daarbij is het besluit genomen de GTi niet langer meer te maken. PB-FJ-02.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 19