W I Mee beslissen over hoe een deel van ons leven wordt ingericht Ouderen kaarten op de Heuvel 1 Medezeggenschap cliënten zorginstellingen wettelijk vastgelegd I POST COLOFON ri i i SCRIPTUM SBTgaat verhuizen Bedevaart naar Scherpenheuvel Wie zwijgt wordt niet gehoord’ Rouwverwerking in gespreksgroepen r i i I I I I I I Rijvaardigheidstest 50-plussers I Hayltia 1U Donderdag 4 juli 1996 pagina 11 DE TILBURGSE KOERIER FOTO: GEERT VAN LOON Drop Oud :N UITLATEN. Seniorenwijzer. I) ook Remservice. Een actief lid van een ouderenbond NBIEDING. Kaarten: dat doe je gezellig samen en het is een goed middel om het geheugen op peil te houden! at 61. ter inzage i met 1 het bestuur of de raad van toezicht van de instelling. Voor minimaal één be stuurslid kan de cliëntenraaed een bin dende voordracht doen. HET WOORD IS AAN... Breda (A/R) 076-5877100. 1, 073-6230600. i, 040-2552828. I, 040-2426888. ’4 uur per dag ecialist >urg egistratie BKR. 'agen, ning. eerst uw Op maandag 29 juli verlaat SBT het pand in de Poststraat. Samen met De Twern betrekt SBT een kantoor aan de Vincentiusstraat 102. Twern en SBT kunnen in de geza menlijke huisvesting intensief samenwerken. Maar SBT blijft net als voorheen bereikbaar. Dit geldt in het bijzonder voor de ouderen die een beroep willen doen op de Oude renadviseurs (dagelijks bereikbaar van 09.00 tot 12.00 uur). Zij kunnen het bekende telefoonnummer 5350505 gebruiken. Voor andere afdelingen van SBT dient men een nieuw telefoonnummer te kiezen: 5839999. Op de verhuisdatum is SBT niet bereikbaar. Alles nog even op een rijtje. Nieuw adres: Vincentiusstraat 102,5038 SR Tilburg; telefoon algemeen: 5839999; tele foon Ouderenadviseurs: 5353535; SBT is op maandag 29 juli gesloten. Thuiszorg Ook bij Thuiszorg Midden-Brabant wordt nog druk overlegd en nagedacht over de praktische invulling van de nieuwe wet. De Thuiszorg had, na haar ontstaan uit vier instellingen voor ge zinszorg en twee kruisverenigingen, in 1993 een college van advies in het le ven geroepen, maar die klantenraad heeft zichzelf opgeheven. Dat deed het college omdat het vond dat het te weinig invloed had. Algemeen directeur Koen van Hoeckel van Thuiszorg Midden-Brabant vindt We hebben in Tilburg nu vele ki lometers ‘veilige’ fietspaden. Al leen de kruispunten zijn gevaarlij ker dan ooit. Vooral op plaatsen waar het verkeersbeeld is veran derd door het afsluiten van de Heuvel. Je kunt goed merken dat de Verkeersacademie naar Bre da is verhuisd! Zondag 11 augustus is de Heuvel to neel van een nieuwe Zomertractatie, speciaal gericht op 55-plussers: Kaartfestival Tilburg. Die dag kun nen maximaal vijfhonderd Tilburg- se ouderen zich uitleven in bridge of rikken op het vernieuwde centrum- plein, dat feestelijk ‘aangekleed’ zal zijn met terrassen, podia, buiten bars en kleurige parasols. Het evenement wordt georganiseerd door ambtenaren van de gemeente, de horeca van de Heuvel, een professio neel wedstrijdleider bridge, een verte genwoordiger van Cafébridge en twee KBO-leden. De gemeente geeft 20.000 gulden subsidie. Doel van de kaartmiddag is het voorkomen of door breken van isolement: bij bridge mag niet gepraat worden en bij rikken niet over het spel zelf, maar ervoor en erna is er volop gelegenheid tot het leggen van sociale contacten. Bovendien zijn deze kaartspelen een prima middel om het geheugen te trainen. De middag duurt van 12.00 tot 18.00 uur; de kaartconcoursen zelfvan 13.00 tot 17.00 uur. Voor de muzikale ope ning zorgt harmonie l’Echo des Mon tagnes en The Wooltown Jazz Band geeft om 17.00 uur het slotconcert. Bij slecht weer kunnen de kaarters terecht in (’Industrie, D’n Beiaard, De Koren beurs en Café Uit. Dat is ook de reden van het maximum aantal deelnemers: als het onverhoopt regent, dienen er wel voldoende overdekte plaatsen te zijn voor alle kaarters. Deelname kost 5,- per persoon. Daarvoor krijgt u ook enkele drankjes en een maaltijd. Deelnameformulieren zijn verkrijgbaar bij de vier genoemde horeca-gelegenheden en bij senioren- soos ‘t Hazennest (Kreverplein 27 in Tilburg-Noord); opgeven ismogelijktot 1 augustus. een vereniging waarvan 85.000 gezin nen lid zijn. Volgens Van Hoeckel zul len er waarschijnlijk uit de vereniging vijf raden gekozen worden die aan de evenzovele bestaande rayons van de werkorganisatie gekoppeld worden. Daarnaast komt er dan een centrale raad die twee maal per jaar vergadert over vraagstukken die de hele organi satie aangaan. Het definitieve besluit over hoe de medezeggenschap bij de Thuiszorg geregeld wordt, valt na de vakantie, aldus de directeur. Op dinsdag 20 augustus gaan voor de zestiende keer be jaarde en gehandicapte pelgrims uit Tilburg e.o. naar de Belgische bedevaartsplaats Scherpenheuvel. De bede vaart en de bussen zijn geheel aangepast voor minder va liden, o.a. door gebruik van liftbussen. De bussen stoppen zo dicht mogelijk bij de restaurants en de afstand tot de Basiliek is dan nog maar 100 meter. Aan deze bedevaart nemen ook priesters, een arts, EHBO-ers en bejaarden verzorgsters deel. Voor meer informatie en opgave kan men tot 25 juli terecht bij: G. de Vrij, Bisschop van Zoesstraat 22, 5014 PD Til burg; tel. 5421966. In deze rubriek kan iedereen van 55 jaar en ouder aan het woord komen om zijn of haar mening te geven over allerlei zaken. Schrijf uw verhaal op in ongeveer 200 woorden en stuur dat op naar de redactie van de Seniorenwij zer, per adres Tilburgse Koerier, post bus 10001, 5000 AJ in Tilburg, onder vermelding van “Het woord is aan....”. Inzenden betekent niet dat er automa tisch geplaatst wordt. Recht Veel verzorgingscentra voor ouderen hadden ook zonder wettelijke verplich ting al bewonersraden. “Zonnehof heeft al een bewonerscommissie zo lang als het tehuis bestaat”, zegt Loek Stawski. Hij is lokatiemanager (plaat selijk directeur) van dit Tilburgse ver zorgingstehuis, dat samen met colle- ga-instellingen in Waalwijk en Sprang-Cappelle onderdeel is van de stichting Protestants-Christelijk Woon- en Zorgcentrum Midden-Brabant. Zonnehof heeft nu aparte vertegen woordigende commissies voor de 92 bewoners van het tehuis zelf en voor de 112 bewoners van de aanleunwo ningen. Er wordt nog gestudeerd op hoe de nieuwe medezeggenschaps raad er uit gaat zien: wellicht worden daarin ook de oudere buurtbewoners vertegenwoordigd die gebruik maken van voorzieningen in Zonnehof. Directeur Stawski is enthousiast over de nieuwe wet: “We zijn nu ook al ge wend met de bewonerscommissies te praten en toestemming te vragen, maar het is goed dat de medezeggen schap van bewoners wettelijk veran kerd is. Dat past volledig in de tijdgeest. Cliënten hebben het recht om te zeg gen: ‘Wij wonen hier, zijn er 24 uur per dag en dus mogen we mee beslissen over hoe een deel van ons leven wordt ingericht’.” Ondersteuning Stawski heeft echter ook een kantteke ning, omdat de cliëntenraad advies moet uitbrengen over ingewikkelde za ken als de begroting, techniek, uitbrei ding of inkrimping van het zorgaanbod. “De gemiddelde leeftijd van de bewo ners neemt toe en ze hebben ook meer behoefte aan zorg. Dus neemt de mo gelijkheid af om heel actief deel te ne men. We hebben dan ook vaak geen verkiezing nodig, omdat er maar één kandidaat is. Wat in elk geval onont beerlijk is, is de ondersteuning door vrijwilligers. Deze twee mensen ma ken de verslagen en doen het secreta riaatswerk. Als die technische assis tentie ontbreekt, zal zo’n cliëntenraad weinig effect hebben.” Verder zullen de leden van de cliënten raad waarschijnlijk een cursus krijgen om hun werk goed te kunnen doen. Ook vier nieuwe brochures van de Lan delijke Organisatie Bestuurscommis sies Bejaardenhuizen kunnen van pas komen, vertelt de lokatiemanager. “En de raad moet natuurlijk goed geïnfor meerd wordenDat is de taak van de di rectie en daar willen we zeker niet on der uit”, aldus Stawski. Bij Zonnehof wordt er over gedacht eventueel ook een familieraad in te stellen. “Voor bewoners die niet meer goed vertegenwoordigd kunnen wor den door de cliëntenraad”, zegt Staws ki. De familieraad zal waarschijnlijk een of twee keer per jaar vergaderen om de belangen van bijvoorbeeld de menterende bewoners te behartigen. Helemaal zeker is de familieraad nog niet. Stawski: “Ik heb ook bewoners in huis die er huiverig voor zijn door hun kinderen betutteld te worden.” teiten naar konden et boek de meest Nederlandse tweemaal I vertaald. et rg, zoeken van ugustus op 'an 9-17 uur, 22 uur ten in Juni) en dat de medezeggenschapswet vooral gericht is op de intramurale zorg, op in stellingen waar patiënten en cliënten kort of lang verblijven. Maar hij wil wel serieus werk maken van de wet. “We voelen er weinig voor om alleen aan de minimale vereisten te voldoen. We wil len er een vertaling van maken die in de geest van de wet is: klanten laten mee denken in de organisatie, zonder toe name van bureaucratie.” fnuiszorg Midden-Brabant bestaat uit een stichting, de werkorganisatie, en zo luidt de titel van een boek over medezeggenschap in het bedrijfsleven. Als u in een verzorgingstehuis woont, zou de titel ook op U kunnen slaan. Als u en uw medebe woners tenminste geen gebruik maken van de mogelijk heden van de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen. Zo’n nieuwe wet komt natuurlijk nog niet voor in boeken. Toch vindt u in de Openbare Bibliotheek Tilburg informatie die hier betrekking op heeft. Degene die het fijne wil weten van deze wet, kan alleen in de bibliotheek aan het Koningsplein terecht. Daar kan men voor u alle krantenartikelen die onlangs over dit on derwerp zijn verschenen opzoeken via de ‘Krantenbank’ (Parool/Trouw) en via CD-ROM (Volkskrant). Heeft u geen ervaring met vergaderen en dergelijke, maar wilt u toch in een medezeggenschapsraad? In de biblio theek vindt u een aantal boeken over vergaderen, voorzit ten, notuleren, etc. In ‘Besturen in kort bestek’, eigenlijk bedoeld voor ouderenbonden, staan veel goede tips, met name voor de voorzitter en secretaris. ‘Lessen in luiste ren’ is bedoeld voor een ieder die zinvol wil deelnemen aan vergaderingen. Wilt u alleen maar iets weten over het belang van inspraak in een instelling? In de documentatiemap ‘Verzorgingste huizen’ en in de boeken ‘Meer greep op eigen leven’ en ‘Ouderen, zorg en recht’ vindt u hierover wat informatie. Maak wat van die medezeggenschapsraad, bijvoorbeeld met een boek uit de bibliotheek. De wet heeft een lange voorgeschie denis. Al sinds de jaren zeventig wilden diverse politieke en maatschappelijke groeperingen de positie van cliënten in de zorgsector versterken. Na een hoop gebakkelei is vorig jaar eindelijk het klachtrecht wettelijk geregeld. En nu gebeurt dat dus met de medezeggen schap van cliënten. ‘Zware’ adviesbevoegdheid Cliëntenraden kunnen advies uitbren gen overalle zaken die betrekking heb ben op het belang van bewoners of pa tiënten. In de wet staat een aantal van deze zaken nadrukkelijk vermeld, zo als ingrijpende veranderingen in de or ganisatie of in de werkzaamheden, de benoeming van directieleden, de be groting en jaarrekening en het cliën- tenbeleid. Als de directie het advies van de cliëntenraad niet wil volgen, moet ze daarover eerst met de raad overleggen. De wet noemt ook punten waarop cliëntenraden ‘zware’ adviesbevoegd heid hebben. Daarbij gaat het om za ken als voeding, veiligheid, gezond heid, hygiëne, geestelijke verzorging, maatschappelijke bijstand en recre atie. Zware adviezen gelden ook voor het kwaliteitsbeleid, klachtenbehande ling en de benoeming van afdelings hoofden in instellingen waar mensen langer verblijven zoals verzorgings- en verpleeghuizen. Adviezen over deze onderwerpen worden ‘zwaar’ ge noemd, omdat de wet regelt dat instel lingen hiervan pas kunnen afwijken als ze gelijk krijgen van een onafhankelij ke commissie van vertrouwensperso nen. De wet bepaalt verder dat cliënten in vloed hebben op de samenstelling van Wie zit er toch achter Drop Oud, die zich verschillende malen zo negatief heeft uitgelaten over de ouderenbonden? Of probeert hij of zij de bonden te betuttelen? Laat mij Drop Oud geruststellen. Nog vóór het college van B en W met het voorstel kwam in de zomer een ouderenfestival voor vijfhonderd personen te organiseren (kosten 20.000,-), heeft het Overleg Tilburgse Ouderenor ganisaties (OTO) in een gesprek met wethouder Van Diessen op 12 febru ari al gezegd niets voor een kaartmiddag te voelen. Alleen de doelgroep kaartende ouderen komt aan bod, terwijl die al in wijk- en buurthuizen aan zijn trekken komt, aldus het OTO. De bonden hadden een ander plan. Weliswaar geen evenement in de zo mer, maar op 1 oktober, de Europese Dag van de Ouderen. Dan wil het OTO een ontspannende middag organiseren, speciaal gericht op de niet meer zo piepjonge toeschouwers. Een programma met o.a. de Valentina’s, Annie de Reuver, Frans Vrolijk, etc. Er zijn 800 ouderen welkom. De begroting die het OTO heeft opgesteld, toont een nadelig saldo van 10.000,-. Volgens de wethouder konden we subsidie aanvragen, wat we op 6 mei dan ook gedaan hebben. Tot op heden hebben we hog niets gehoord. Uit bovenstaande mag blijken dat er wel degelijk eigen initiatief bij de oude renbonden zit. Drop Oud, ik daag je uit! Organiseer jij iets voor degenen die niet kunnen kaarten, de zondag liever bij kinderen en kleinkinderen door brengen, of op die dag uit geloofsovertuiging niet mee willen doen. Er zit nog ƒ55.000,- in het gemeentelijk potje voor zomerfestiviteiten. Doe je best! Omdat ik niet weet wie er schuilgaat achter de naam Drop Oud, blijf ik ook maar anoniem. Na de dood van een partner, ouder, broer/zus, kind, vriend of vriendin heeft men tijd nodig om het verdriet te verwer ken. Het is dan een hele troost als er in de eigen omgeving iemand is met wie men kan praten. Na verloop van tijd is het vaak zo dat de omgeving het “genoeg” vindt. Toch blijft bij velen de behoefte bestaan om met mensen in gelijke omstandigheden over rouw, verdriet en toekomst te pra ten. Naast het steun vinden bij elkaar kan men ook van ei kaars ervaringen leren. Zo zijn gespreksgroepen ont staan. Het Instituut voor Maatschappelijk Werk (IMW), het De kenaal Centrum Tilburg-Goirle (DTG) en de Geestelijke Gezondheidszorg Midden-Brabant (GGZ) organiseren al jaren deze gespreksgroepen. Bij voldoende aanmelding kunnen de volgende groepen beginnen: voor mensen die hun partner, leef- en/of huisgenoot verloren hebben; voor ouder(s) die een kind verloren hebben; voor jongeren die rouwen over het verlies/gemis van ouder(s), broer, zus; voor mensen die een dierbare door zelfdoding verloren hebben. Er zijn tien bijeenkomsten. De groepen starten begin ok tober; u kunt u opgeven tot 14 september. De kosten be dragen ƒ25,-. Informatie/opgave: IMW, tel. 4636262 of DTG, tel. 5423706. Wordt eenmaal in de twee we- I Op 1 juni is de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen in wer king getreden. Voor ouderen betekent het dat bewoners van verzor gings- en verpleeghuizen en cliënten van de thuiszorg mee kunnen gaan beslissen over het beleid van de instelling waar ze wonen of die hen zorg verleent. De instellingen hebben nu een half jaar de tijd om cliëntenra den op te zetten. Lokatiemanager Loek Stawski van verzorgingscen trum Zonnehof is enthousiast over de nieuwe wet: “Het is goed dat de medezeggenschap van bewoners nu wettelijk verankerd is.” Als u de 50 jaar gepasseerd bent, hebt u er al aardig wat autokilometers op zitten. Toch is het goed een deskundi ge eens te laten zien, hoe u rijdt. Wie weet, kan het hier of daar nog een tikkeltje beter, voor uw eigen veiligheid en die van anderen. Er zijn rijvaardigheidstesten die je in je eigen auto, met een ervaren rij-adviseur naast je, door je eigen omgeving, aflegt. En als het minder goed uitvalt, zijn daar geen ver velende gevolgen aan verbonden. Ook worden uw gehoor en uw zien getest. De adviseur geeft zijn adviezen. U bent zelf verantwoordelijk voor wat u daarmee doet. Mensen met een handicap (met een gewone of een aangepaste auto) kunnen ook aan deze test deelnemen. Voor hen geldt geen leeftijdsbeperking. Voor zo’n ‘BROEMtest’ kunt u zich aanmelden bij het Til- burgs Overleg Gehandicaptenorganisaties (TOG), tel. 013-4686165. U ontvangt dan een inschrijfformulier. Na dat u dit hebt ingezonden en een eigen bijdrage van ƒ25,- heeft overgemaakt, ontvangt u een deelnemerskaart. U kunt dan zelf afspraken maken met opticiën, GGD en rij school. Als alle onderdelen zijn afgewerkt, stuurt u de kaart terug naar het TOG. U ontvangt een uitnodiging voor een ge zellige nabespreking, waarbij u het BROEMcertificaat in ontvangst kunt nemen. ;splein 9, üngstijden: iSXo is avonduren, rfdeling 3-5429074. iYSTEEM WK-FÏTPR1IS 299.- 349.- j 259.- 239.^1 279.- j 369.- 399.- I 279^ 249- 199.- 249.- 269.- 299.- 299.- 249.- 289.- 239.- 299.- 369.- I Deadline: maandag 12.00 uur voor de verschijningsdatum. ken opgenomen in de Tilburgse I Koerier. Redactie: Ria van der Aalst-Dierks - Diny van Bladel-Verbunt I Riek Flipse-Tiemens MarcGeerts I Jan van Groos (voorzitter) a Wilma Hurkens Joop Janmaat I Karei Luiijf (eindredacteur) Kees Vermunt I Adres redactie: 1 Seniorenwijzer, p/a Poststraat I 64, 5038 DH Tilburg of Postbus I 1 3078, 5003 DB Tilburg; tel. 1 I 5350505. Kopij kan opgestuurd worden naar het redactie-adres of naar de Tilburgse Koerier, postbus I 10001, 5000 JA Tilburg; tel. I 3078, 5003 DB Tilburg; tel. 5350505. Kopij kan opgestuurd worden naar het redactie-adres of naar de Tilburgse Koerier, postbus I UUU I JJ 5368805.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 11