Dubbele Opel-overwinning bij ITC v ie j Extra uitrusting voor Peugeot 605 en 806 Elektrische Honda WOUTERS AUTOBEDRIJVEN B.V. Viering 100 jaar auto in Nederland Alarm voor vermoeide bestuurder F1V1MIM7' I TOYOTA Recycling bij Japanse fabrikanten Rijdt u nog geen Toyota? g o Tot de 1O.OOO,- Rijdt u nog geen Toyota? en Alfa Romeo 155 Twin Spark HE ITS FlTffl'libW'F TOYOTA ANTIA IE 1.6 IKCO H;: 8450,- 6950,- 7950,- 7950,- 8650,- 7900,- 6850,- Lagere autokilometrages 3I1l hul 196 pagina 4 lts in J5( en in de G A RAG E |'.TTXTT?| Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-468391 1 De RINGBAAN-NOORD 95, TILBURG. TELEFOON 013-5351035 RINGBAAN-NOORD 95. TILBURG. TELEFOON 013-5351035 LIC LAK raw Vervolg van pagina I Sport en Luxe 6- 1988 7- 1987 10- 1989 6-1988 11- 1988 6-1988 11-1988 9-1991 2-1986 iet DENISSEN Ip o,- .1995 .1994 .1993 1993 1993 .1991 .1991 1991 .1991 1991 1991 1990 1994 1990 1988 .1988 1989 1987 1987 iO inhalen, resultaat tevreden.' als 806 ruimtewagen van een extra uitrusting te voorzien en de prijzen van opties te verlagen. Iedere 605 heeft voortaan twee airbags, een maar met he it ben ik toch tien it opnieuw srialen als carrosserie jwicht) srs. I rsstoel kan in m gevarieerd elbare De volgende race voor het ITC vindt plaats op 7 juli op het circuit van Diepholz. Maar ook nu weer toonden de andere Opel-rijders hun klasse en die van de Calibra door in het kielzog van Ludwig naar punten-scorende Overmacht klasseringen te racen. Met grootste pro name Uwe Alzen onder scheidde zich daarbij, door twee maal de tweede plaats voor zich op te eisen. kleine camera, die tegenover de bestuurder in het dashboard is geplaatst. Bij vermindering van de oplettendheid, zal de bestuurder worden gewaarschuwd. Vooralsnog werkt dit systeem alleen in het donker. Te fel licht zal bij een brildragende bestuurder voor weerspiegeling zorgen, waardoor de registratie door Dan bieden wij u tot 30 juni a.s. de kans op een EK-deal, met inruilprijzen ver boven de ANWB- koerslijst! Benieuwd..?^SSS Kom snel naar onze showroom! Bij de twee ITC races op het circuit van Norisring heeft Opel wederom een imponerende dubbel- overwinning geboekt. Schreef 9 juni in Helsinki Hans Stuck twee overwinningen bij op zijn conto. Kapt. Hatterasstraat 21, 5015 BB TILBURG Telefoon 013-5430022 In mei jl. werd in Arnhem en Den Haag stilgestaan bij het feit dat honderd jaar geleden de eerste auto in Nederland op de weg kwam. Maar ook in het weekend van 14 en 15 september zal een herdenkingsrally worden georganiseerd met daarom heen enkele publieksevenementen. Op 14 september vertrekt een stoet auto's die gebouwd zijn voor 1926 vanuit Arnhem naar Zevenaar en Emmerich. De terugweg loopt via Kleve naar Nijmegen waar op de Waalkade een lunch wordt gehouden. In de middag wordt op de route via Lent en Eist naar Arnhem een "Grande Parade" gehou den. Op zondag 15 september rijden de historische auto's via het Nationale Park "De Hoge Veluwe" naar het Openlucht Museum in Arnhem. Iedereen die in het bezit is van een auto gebouwd voor 1926 kan zich voor dit evenement aanmelden tot 1 augustus. Voor alle informatie: Frans Vrijaldenhoven, tel. 070-3852896. de camera niet optimaal is. Uit Frans onderzoek is geble ken dat 90% van de ongevallen met vrachtauto's en bussen die het gevolg zijn van slaperigheid 's nachts plaatsvinden. Renault hoopt het systeem rond de eeuwwisseling op de markt te brengen, waarbij ook aan toepassing in personenauto's wordt gedacht. km/u en trekt in 18,7 seconden van 0 tot 100 km/u. In de stad kan de Honda EV 160 tot 200 kilometer rijden. Het opladen van de accu's duurt zo'n 8 uur. De Honda EV is 4,045 meter lang en 1,75 meter breed. De auto's die in Californië -geleverd zullen aan de gebruikers worden geleased en blijven Zodoende eigendom van Honda. De EV komt niet in Europa beschikbaar. Bij de soepele 1,8 liter motor horen twee uitrustingsniveaus, L voor luxe en S voor sport. De Sport staat lager op de wielen en is stugger geveerd. Ook monteert men bredere Het aantal kilometers dat Nederlandse personenauto's jaarlijks gemiddeld afleggen kwam vorig jaar uit op 16.560,40 kilometer minder dan in 1994. Een kwart van die kilometers wordt af gelegd voor woon-werkverkeer, 21% voor zakelijk verkeer, 7% voor vakantie en 47% voor familiebezoek, boodschappen en dergelijke, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Hoewel er minder per auto werd gereden, nam het totale brandstofverbruik met 2% toe tot 7,78 miljard liter. Dit totaal kan worden onderverdeeld in 5,25 miljard liter benzine, 1,25 miljard liter diesel en 1,28 miljard liter LPG. De toename van het brandstofverbruik kan vooral worden toegeschreven aan de uitbreiding van het wagenpark met zo'n 70.000 personenauto's. Deze legden in 1995 gezamenlijk ruim 93 miljard kilometer in binnen- en buitenland af. (Bron: Rai Actueel) elektrische antenne, rolgordijn voor de achterruit en een pollenfilter. De SL krijgt er een houtinleg boven het dashboardkastje bij en Honda gaat volgend voorjaar 300 exemplaren van haar nieuwe Electric Vehicle beschikbaar stellen aan zakelijke en particuliere klanten in Californië. In deze nieuw ontworpen, compacte auto worden nikkel-metaal hydride accu's (NiMH) gebruikt, een geavanceerde accusoort die voor het eerst toegepast wordt in een elektrische auto in serieproduktie. Een Renault werkt aan een systeem dat de verkeersveiligheid moet verbeteren. Het gaat om apparatuur die voorkomt dat een bestuurder tijdens het rijden in slaap valt. Het door Renault ontworpen suysteem meet continu de tijd tussen het sluiten van de oogleden. Deze metingen worden verricht met behulp van een "Mijn auto was absoluut perfect en ik heb tot de limiet gereden. Maar de Calibra's van het Zakspeed team zijn Hans Stuck twee overwinningen bij op zijn conto, nog sneiier en ik denk, dat wij op de Norisring was Klaus Ludwig onoverwinnelijk, bij het Opel Team Rosberg nog wat huiswerk moeten doen." Reuter tenslotte toonde zich een echte sportman. "In het begin van de race had ik behoorlijk veel pijn in mijn knie door dat reclamebord. Maar naarmate de race vorderde vergat ik de pijn. Met die goede klasseringen sta ik nog steeds vast op kop, met vier teamgenoten achter mij. Een riante uitgangspositie voor de volgende races. J.J. Lehto toonde zich verheugd. "Vanaf Helsinki gaat het met mij steeds beter en vandaag sta ik voor de tweede keer op het podium. Nu wil ik ook nog wel eens middenin staan." Hans Stuck kwam tot een bijzondere ontdekking. vanaf het ST niveau kan men rekenen op dorpelverlichting en verstelbare luchtroosters voor de achterpassagiers. De zeer luxueuze SV verlaat standaard de fabriek met elektrisch bediende voorstoelen met verwarming, een anti-doorslipregeling of cruise-control. Verder heeft de auto het nieuwe logo van Peugeot gekregen met een 'dichte' leeuw en is een derde remlicht aan de veiligheidsuitrusting toegevoegd. De prijzen zijn iets gestegen, terwijl opties goedkoper zijn geworden. Zo kost ABS f.l.040,= minder en is het leerpakket met f.2.660,= verlaagd. De serie start bij f.58.390,=. Ook de Peugeot 806 heeft voortaan standaard een tweede airbag, terwijl alle uitvoeringen ook worden geleverd met een pollenfilter en startcode. Bij de ST worden een supervergrendeling, elektrisch bediende schuifdeurruiten en en elektrisch uitklapbare achterste zijruiten standaard. De meest luxueuze varianten krijgen standaard metaallok. De prijs van de 806 start onveranderd bij f.58.350,=. De Japanse automobielfabrikanten hebben een vierjarig programma opgezet voor het verbeteren van de recycling van oude auto's. Het huidige recyclingpercentage van 75 procent moet hierbij worden opgevoerd. Gezamenlijk is inmiddels een proeffabriek voor het verwerken van kunststof afvalmateriaal opgezet. In Japan worden ieder jaar 5 miljoen auto's afgedankt. Er zijn al zo'n vijfduizend demontagebedrijven die bruikbare componenten en materialen scheiden. Twintig procent van het gewicht van de auto wordt in de vorm van complete onderdelen opnieuw gebruikt. Vijfti procent bestaat uit - te gebruiken materie, aluminium en olie. De overgebleven carrc (40 procent van het gei gaat naar verschrotter De metalen worden omgesmolten om opnieuw te worden benut als grondstof. De resterende 25 procent is nu i Ook monteert men bredere banden (205/50 VR 15) op de fendeXu eveneens standaard Comfortve lichtmetalen velgen. Verder middenar zijn de buitenspiegels in de Prijstechn carrosseriekleur gespoten. De en l elkaa Sport is bovendien tegen een sportieve meerprijs van f.2.550,- te terwijl de verkrijgen met een optiepakket bestaande uit een achterspoiler, zijskirts en 16 inch lichtmetalen velgen met 205/45 ZR banden. De Luxe onderscheidt zich door een middenarmsteun de achterbank met een skil erachter. Bovendien is de achterbank voorzien van twee hoofdsteunen. Ook hier zijn de buitenspiegels in de kleur gespoten, maar kennen bovendien een elektrische bediening. De bestuurders hoogte worden heeft een regel lendesteun. Comfortverhogend is ook de lenarmsteun. rhnisch ontlopen de S Ikaar niet veel. De (jw Alzen 3 versie kost f.44.450,= gevolgd d de L met f.44.950,= en Manue fractioneel duurder is. Wie nog liever de 150 pk van de 2 liter wenst is f.49.750,= kwijt voor de Sport of Super. De Alfa 155 V6 is uit het Nederlandse i op leveringsprogramma iluik geschrapt. nog onbruikbaar afval en dat percentage moet flink omlaag. Het gezamenlijke onderzoeksteam van c Japanse industrie zal wereldwijd de bestaande recyclingoplossingen inventariseren. Daarnaast wordt gezocht naar een bestemming van het vermalen afval. Ook ontwikkelt men in Japan een robot die grotendeels zelfstandig een auto kan demonteren. Een complexe opdracht omdat iedere auto anders is. Volgens de Japanse industrie is de volledig recyclebare auto haalbaar, maar zeer afhankelijk van de beschikbaarheid van economisch haalbare recyclingmethodieken. Fabrikanten zullen al tijdens de ontwerpfase met de demontage rekening moeten I houden. Overigens loopt de Japanse industrie bij recycling niet voorop. Het recyclingpercentage ligt in Europa namelijk hoger. Dan bieden wij u tot 30 juni a.s. de kans op een EK-deal, met inruilprijzen ver boven M de ANWB-koerslijst! Benieuwd..? Kom snel m naar onze showroom! -van Denissen Flat Panda 1000 CL Ford Escort 1.4 CL Hyundai Pony 1.5 GLS Hyundai Pony 1.5 Olympic Nissan Micra Sprint Nissan Sunny Trend Toyota Starlet 1.0 DL 12V SEAT Marbella Red VW Golf 1.3CL 3 maanden BOVAG-garantie, 12mndAPKII Het grootste probleem voor Manuel Reuter was dit weekend een vallend reclamebord in de pits, dat hem pijnlijk op de knie raakte. Na medische behandeling kon de ITC koploper weer in de cockpit van zijn Calibra kruipen. Nadat Ludwig weer de kop had genomen, opnieuw een rondvliegende Calibra motorkap. Ditmaal van Oliver Gavin's Opel i-line Calibra na een aanvaring met de Mercedes van Franchitti. In de vijftiende ronde realiseerde Uwe Alzen met zijn auto een nieuw baanrecord. In dezelfde ronde haalde Reuter de Mercedes van Bemd Schneider in, waardoor er vijf Opeis op kop Ook in de hogere lagen en ook zo finishten. marktsegmenten is een Door deze overmacht staan in prijzenslag aan de gang, de tussenstand van het ITC vandaar dat Peugeot besloten te ook vijf Calibra's op kop. heeft zowel de 605 limousine verd Klaus Ludwig: "Het was een beetje lichtzinnig van Uwe en- mij om zo hard te gaan, maar aan de andere kant hebben wij het publiek waar voor hui geld gegeven." Alzen sloot zich daar bij aan. "We hebben elkaar niets cadeau gedaan, maar ook niet in gevaar gebracht." belangrijk voordeel is de toegenomen actieradius. Bij remmen wordt de vrijge komen energie omgezet in electriciteit. Verder kenmerken diverse elektrische onderdelen, zoals bijvoorbeeld de projector- koplampen, zich door een worden gele uiterst laag stroomverbruik. de gebruikei De Honda EV heeft een vermogen van 49 kW en een koppel van 275 Nm. De auto haalt een topsnelheid van 130 Tevreden Manuel Reuter, koploper in het ITC, reed een bekeken race en scoorde ondanks het extra gewicht in zijn auto waardevolle punten voor het kampioenschap. Hij blijft leider in de rangschikking en weet zich in de rug gedekt door vier andere Opel-rijders. Al tijdens de top-ten qualifying gaven de Opel- rijders hun visitekaartje af. IT r was de snelste w w door Klaus Ludwig en Manuel Reuter, allen in hun Opel Calibra V6. Klaus Ludwig nam direct na de start de kop om deze tot aan de finish niet meer af te staan. In de eerste ronde we de achterkant van zijn Calibra nog getoucheerd door Manuel Reuter, die daarbij de motorkap van zijn Calibra verspeelde. Uwe Alzen acteerde sterk en veroverde de tweede plaats ten koste van Reuter. In het verloop van de race werden door de Opel- rijders regelmatig plaatsen gewonnen, waarna Ludwig zijn derde ITC-overwinning met Opel kon noteren. Binnen een seconde gevolgd door de Calibra van Alzen. Reuter: "Doordat ik geen motorkap meer had, lag mijn topsnelheid wat lager. Alzen en Lehto konden mij dan ook 'PF'TD-60

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 25