Subaru Impreza 2.0 GT Special Edition
Vermogenfd)
type
DEKKERS
Autofestival Loon op Zand groot succes
Suzuki Swift winnaar Eco Tour
Renault stopt met Formule 1
\en
'Ei
ijker.
I
rg
Dagje V.I.P. in het Autotron te Rosmalen
\rfce
1ND:
i d
Zonnebril voor
automobilisten
:S
isi
IfiilSL
S I
l]
E
ut AU IUMAA I - Donderdag 27 juni 1996 - pagina 3
DETILBURGSE KOERIER
396 pagina 2
Rijn
1200 kg
AUTOMOBIELBEDRIJF
KORVELSEWEG 99, TILBURG TEL 013-5355575
1 in IS
1. Als
RHOU
BW Of
535 00 45
Officieel
Subaru-
dealer voor
Tilburg e.a.
5opend:
0 uur.
alleen
unibij:
i,6 sec.
1,34 meter,
>ra J
Eli
en
□op vc
vindl
ilometer
de
uitsteker
Vooral de
prima opg«
moet toch e
i gaat het om
ding (50/50).
moment
ilverschil
sras
st het
:kopp 1
seft keurig
4 geheel is
-tinten en
toelen
ilburg was de eerste van
ti Adr. v.d. Ven, die een
it als gevolg van
zo,n behandeling
lieuwe of
anse
ihet
sr aan.
techniek
het
Te geef
Het plezierige aan de Impreza
(555 is dat de auto zo
gemakkelijk rijdt, maar toch
heeft de bestuurder de indruk
dat hij vele wilde paarden
moet beteugelen. Het is een
bijzonder uitgewogen auto
die enorm breed inzetbaar is.
9H3
35.990,-
illedige garantie
Volkswagen Golf Cabrio. Na te zijn opgehaald
door een limousine met chauffeur genoot de
familie van een geslaagde dag in het
Autotron. Bij terugkomst werd er nog even
nagebabbeld bij Adr. v.d. Ven. Inmiddels
rijden ze in hun eigen, nieuwe, luxe Golf
Cabrio.
Alhoewel Subaru op de
Nederlandse markt een
uiterst bescheiden rol
speelt, draait het Japanse
merk op hoog niveau mee
in de rallysport.
Daar werd enkele jaren
geleden de Legacy met 2
liter turbomotor en
permanente
vierwielaandrijving
opgevolgd door de
compacte Impreza met
vergelijkbare techniek.
Familie Kn
een groep i
v.i.p. behar
een aktie, waai
krijgt bij aankoop
gebruikte autod.
De familie Kruy==
...,........’93
Nardi
In het interieur wijzen alleen
de kuipstoelen op de potentie
van de Impreza.
Het dashboard is uit de
gewone Impreza
overgenomen en heel
een toerenteller. Het c
opgetrokken in grijsti
dat is wat saai. De stc
bieden natuurlijk een
uitstekend ondersteunde zit.
Vooral de schouders worden
jevangen, maar je
een permanent
spo/tieve instelling hebben
om er maximaal van te
kunnen genieten.
De achterbank biedt plaats
aan twee tot drie personen,
waardoor deze snelle Impreza
uitstekend geschikt is om
zowel een gezin te vervoeren,
als eventueel circuits mee
onveilig te maken.
De bagageruimte heeft een
keurig bruikbare inhoud van
451 liter. De uitrusting van de
auto is absoluut op niveau
met onder meer centrale
vergrendeling, getint glas,
vier elektrisch bediende
portierruiten en een
verstelbare stuurkolom.
Het met leer beklede
stuurwiel en de dito pookknop
komen van het Italiaanse
merk Nardi en kleden het
interieur net wat meer
Maar het is vooral de t
van deze Subaru waarin
geheim en de
aantrekkingskracht schuil
gaat. Onder de motorkap ligt
een 2 liter boxermotor
voorzien van vier kleppen per
cilinder. Daaraan is een
turbocompressor en
intercooler gekoppeld.
Ronduit indrukwekkend is het
en dat geeft deze Subaru een
unieke plaats op de markt, al
is de serie klein.
De Subaru Impreza Turbo 2.0
GT Turbo Special Edition
verrast op verschillende
fronten. Het uiterlijk is relatief
braaf en dat geldt ook voor de
inrichting van het interieur.
Gezien het ruimte-aanbod
voor passagiers en bagage is
het een prima gezinswagen,
maar door de techniek met
turbomotor en
vierwielaandrijving is het een
echt rally-kanon.
door concurrenten werd
overgenomen. In 1989 kwam
Renault met de V10-motor die
zijn betrouwbaarheid, kracht
en souplesse inmiddels
dubbel en dwars heeft
bewezen.
In 1992,1993,1994 en 1995 -
leverde dit voor Renault de
wereldtitel voor constructeurs
op, terwijl drie wereldtitels
voor F1-coureurs in 1992
(Nigel Mansell), 1993 (Alain
Prost) en 1995 (Michael
Schumacher) werden
binnengehaald.
wielophanging en krachtige
motor is de Impreza er nog
niet. Uiteraard heeft dit model
permanente
vierwielaandrijving, een
waarop Subaru al
i tientallen jaren veel
ervaring heeft.
Via het compacte
middendifferentieel met
visco-sper worden de
rotorkrachten over voor- en
.rterwielen gedoseerd.
Onder normale
omstandigheden c
een gelijke verdeli...,
Maar direct op het
dat er een toerentalve
tussen voor- en achtei
ontstaat krijgt de as met het
laagste toerental extra koppel
om zo snel mogelijk het
verschil op te heffen. Verder is
in de achteras een
sperdifferentieel gebouwd om
zoveel mogelijk grip te
garanderen, wat gezien het
hoge motorvermogen geen
overbodige luxe lijkt.
vermogen van 211 pk dat bij
6000 tr/min volledig vrijkomt.
Het koppel van 270 Nm bij 4800
tr/min staat garant voor snelle
acceleraties.
De prestatiecijfers staan op terrein
een hoog niveau zoals de top enkele
van 230 km/u en acceleratie
van 0 tot 100 km/u in slechts
6,6 seconden.
Na het seizoen 1997 trekt
Renault zich terug uit de
Formule 1. Het merk hoopt in
het lopende en komende
seizoen nog wel nieuwe
wereldtitels toe te voegen aan
het inmiddels behaalde
aantal van zeven. Renault is
op dit moment bezig haar
politiek op het gebied van
autosport te bepalen voor na
1997. Verder zal Renault Sport
haar know-how ter
beschikking stellen aan de
Renault-klanten, door
motoren te ontwikkelen met
Afgelopen weekend (zaterdag
22 en zondag 23 juni) hield
Autoboulevard De Hoogt in
Loon op Zand een groots
opgezet Auto Festival.
Mercedes-dealer Autoparc,
Chrysler Loon op Zand en
Lancia-dealer AutoThema
hadden maar liefst 500
gebruikte auto's bijeen
gebracht, die in en rond het
park aan de prachtige vijver
werden gepresenteerd.
Er was een haringkar, voor de
kinderen was een
springkussen neergelegd en
er was een tent met een hapje
en drankje. Verder maakten
bezoekers kans op een
weekend Eurodisney.
Vanwege de grote en unieke
opzet was er veel
belangstelling voor deze
occasionshow.
Vierwielaandrijving mot<
Het gevoel dat de auto geeft is acht
echter nog veel belangrijker.
Net onder de 3000 tr/min komt
de motor pas echt op gang,
dan blaast de turbo zijn
partijtje mee. Dit blazen is
overigens nauwelijks te
horen, maar wel degelijk te
voelen. Het moment van
aangrijpen wordt snel
gepasseerd en daarna
worden bestuurder en
eventuele passagiers diep in
hun rugleuning gedrukt.
De soepel schakelende bak
zorgt ervoor dat je vrijwel
permanent het meest ideale
toerental kunt opzoeken voor
maximale prestaties.
De boxermotor maakt een
geheel eigen geluid, maar is
absoluut niet rumoerig. Het
grappige is ook dat de Subaru
op verschillende vlakken een
meer dan gemiddeld
comfortniveau biedt.
De wielen zijn rondom
onafhankelijk opgehangen,
waarbij de afstemming van
veren en dempers op de hoge
prestaties is gericht.
De wielophanging is met
behulp van
computeranalyses tot stand
gekomen en biedt een
maximale stijfheid bij een zo
laag mogelijk gewicht.
Maar met alleen een goede
De derde editie van Eco Tour of
Europe is gewonnen door een Suzuki
Swift 1.0 GLX. Exact 48 auto's namen
deel aan deze zuinigheidsrit over 1500
km. Het initiatief voor de
zuinigheidsrit werd wederom
genomen door de AD AC, de Duitse
tegenhanger van de ANWB. De rit
voerde dit jaar door acht Europese
landen. De deelnemende auto's waren
verdeeld over 12 Europese en Japanse
merken. De route voerde vanuit Bonn
over de snelweg, door bergen en over
binnenweggetjes naar de
eindbestemming Monte Carlo.
Op dit eindpunt werd het
brandstofverbruik gemeten. De
Suzuki Swift haalde gemiddeld
verbruik van 4,34 liter op 100 kik
en behaalde met dat resultaat d
eerste plaats. Op de tweede plaats
eindigde de Citroen AX.
Edition en dat is de auto
waarmee we een aan het
stoeien gingen. In principe
komt deze speciale editie
volledig met de (555 overeen.
De auto is echter alleen
leverbaar in dezelfde kleur
blauw als de rallywagens
hebben, terwijl de
lichtmetalen velgen
Gaat u met de auto op
vakantie, of zit u vaak op de
weg? Kies dan voor extra
veiligheid met een nieuwe
zonnebril van Serengeti uit de
serie Drivers. De Drivers-
zonnebril bevat speciale
glazen die zorgen voor een
optimaal zicht op de weg. U
ziet dus méér bij mist, heiige
dagen of schittering van de
avond-of ochtendzon.
een hoog prestatieniveau die
in de serieproduktie zullen
worden toegepast.
De contracten met Williams
en Benetton lopen eind 1997
ten einde.
Verder heeft Renault de
doelstelling die in 1989 werd
geformuleerd ruimschoots
gehaald.
Renault nam voor het eerst
deel aan de Formule 1 in 1977
met een eigen renstal. Als
eerste constructeur
introduceerde Renault de
turbo-techniek die vrij snel
ruysse uit Til
i relaties van Adr.
indeling krijgt. Dit
rrbij iedereen s
zoop van een ni
o die nog duurt tot en met 6 juli
lysse koos voor een nieuwe
Rally-kanon
Deze GT-versie werd direct
afgeleid van het rally-kanon
waarmee Subaru nog steeds
furore maakt. Het uiterlijk van
de auto is opgesierd met een
stevige voorbumper, waarin
plaats is gemaakt voor een
grotere luchtinlaat en
enorme, ronde mistlampen.
Op de motorkap zit een
happer voor de intercooler
en om rechtstreeks de
turbocompressor van
koellucht te voorzien. Op de
achterklep is een redelijke
spoiler geplaatst, die niet zo
overdreven is als bijvoorbeeld
bij een Escort Cosworth.
De normale productieversie
van de 2.0 GT is verder nog
voorzien van een elektrisch
bediend schuif/kanteldak.
Op basis van deze auto heeft
Subaru ook de Impreza (555,
een versie die onder meer de
twee airbags, ABS en het
genoemde schuifdak moet
missen. De naam (555 is
afkomstig van de sponsor van
het Subaru-team in de
internationale rallies.
Het is een sigarettenmerk dat
in Europa niet bekend is.
Uitgaande van deze Impreza
(555 brengt het merk op dit
moment in beperkte oplage
de zogenaamde Special
goudkleurig gespoten zijn.
De (555 belettering staat er
levensgroot op, maar kan
indien gewenst met een föhn
makkelijk worden verwijderd.
Het zijn vooral deze felgele
stickers die extra aandacht
trekken, onïdat de auto op de
genoemde details na redelijk
braaf overkomt.
Technische gegevens:
Merk en type: Subaru Impreza
2.0 GT Turbo Special Edition
Aantal cilinders: 4, boxer
Cilinderinhoud; 1994 cc
Boring x slag: 92 x 75 mm
Vermogen: 211 pk bij 6000
tr/min
Koppel: 270 Nm bij 4800 tr/min
Prestaties: topsnelheid 230
km/u
acceleratie 0-100 in 6,E
Afmetingen: lengte 4,(
breedte 1,69 meter
Gewicht: 1235 kg
Aanhanggewicht:
(geremd)
Verbruik: stadsverkeer 11,4
liter/100 km
buitenweg 7,1 liter/100 km
gecombineerd 9,4 liter/100 km
Prijs: f.49.995,=
De glazen van de Drivers-
brillen zijn heel bijzonder. Ze
verhogen het contrast en
passen zich aan bij iedere
lichtsterkte. Als er een wolkje
voor de zon schuift of u rijdt
door een tunnel, kunt u dé bril
gewoon blijven dragen! Maar
de Spectral Control-glazen
doen meer. Ze filteren
schittering uit - handig bij een
lage zonnestand 's ochtends
of 's avonds -verminderen
verblinding en filteren blauw
licht uit. Bij een felle zon
geven zij de ogen comfort en
rust én natuurlijk een beter
zicht. Niet voor niets worden
de coatings op de brillen ook
toegepast op het kijkgedeelte
van racehelmen voor formule-
1 coureurs.
De Subaru Impreza is een
relatief onopvallende
vierdeurs sedan die veel waar
voor zijn geld biedt. De auto
zit in de middenklasse en is
leverbaar vanaf f .29.995,= met
een 1,6 liter 16-kleppenmotor.
In 1994 werd het
leveringsprogramma
uitgebreid met de pijlsnelle
2.0 GT met turbomotor.
Dankzij de meekleurende
glazen en het contrast-
i verhogende effect zijn de
ie Drivers-brillen geschikt voor
alle jaargetijden. Bovendien
zorgt het chemisch geharde
glas voor bescherming tegen
krassen. Behalve dat ze
rustgevend zijn voor de ogen,
zijn de zonnebrillen ook fraai
vormgegeven. Er is een ruime
keuze aan monturen in
moderne designs. Het oog wil
tenslotte ook wat!
De Drivers-zonnebrillen van
Serengeti zijn verkrijgbaar bij
de erkende opticien.
En wie de gele stickers en
gouden wielen na verloop van
tijd niet meer zo aardig vindt,
kan de stickers laten
verwijderen en de wielen
zilvergrijs laten spuiten.
In ieder geval biedt deze
Subaru zoveel rijplezier dat
ons Nederland er bijna te
klein voor is. Eigenlijk zou je
woeste vlaktes willen hebben
om heerlijk overheen te
scheuren, waardoor het echte
rally-gevoel meester van je
wordt. Het brandstofverbruik
van de turbomotor blijft ook
bij snel rijden redelijk binnen
de perken met gemiddeld 1 op
8,7. De Subaru Impreza 2.0 GT
Turbo Special Edition verrast
op vele punten, maar in ieder
geval ook met zijn prijs. De 2.0
GT in een zeer complete
uitgave kost f.62.950,= als
sedan en f.66.995,= als Plus.
De Turbo (555 zonder ABS,
airbags en schuifdak komt op
f.55.555,55 (hoe toepasselijk)
terwijl de Special Edition met
zijn blauwe kleur, kuipstoelen
en striping slechts f .49.995,=
moet opbrengen en dat is
werkelijk te geef. Geen enkele
auto op de Nederlandse markt
kan voor datzelfde bedrag
zo'n hoogstaande techniek
bieden en zoveel rijplezier
opleveren. De eerste echte
concurrenten moeten zo rond
de f.75.000,= gezocht worden
of Europe M F