Subaru Impreza 2.0 GT Special Edition Vermogenfd) type DEKKERS Autofestival Loon op Zand groot succes Suzuki Swift winnaar Eco Tour Renault stopt met Formule 1 \en 'Ei ijker. I rg Dagje V.I.P. in het Autotron te Rosmalen \rfce 1ND: i d Zonnebril voor automobilisten :S isi IfiilSL S I l] E ut AU IUMAA I - Donderdag 27 juni 1996 - pagina 3 DETILBURGSE KOERIER 396 pagina 2 Rijn 1200 kg AUTOMOBIELBEDRIJF KORVELSEWEG 99, TILBURG TEL 013-5355575 1 in IS 1. Als RHOU BW Of 535 00 45 Officieel Subaru- dealer voor Tilburg e.a. 5opend: 0 uur. alleen unibij: i,6 sec. 1,34 meter, >ra J Eli en □op vc vindl ilometer de uitsteker Vooral de prima opg« moet toch e i gaat het om ding (50/50). moment ilverschil sras st het :kopp 1 seft keurig 4 geheel is -tinten en toelen ilburg was de eerste van ti Adr. v.d. Ven, die een it als gevolg van zo,n behandeling lieuwe of anse ihet sr aan. techniek het Te geef Het plezierige aan de Impreza (555 is dat de auto zo gemakkelijk rijdt, maar toch heeft de bestuurder de indruk dat hij vele wilde paarden moet beteugelen. Het is een bijzonder uitgewogen auto die enorm breed inzetbaar is. 9H3 35.990,- illedige garantie Volkswagen Golf Cabrio. Na te zijn opgehaald door een limousine met chauffeur genoot de familie van een geslaagde dag in het Autotron. Bij terugkomst werd er nog even nagebabbeld bij Adr. v.d. Ven. Inmiddels rijden ze in hun eigen, nieuwe, luxe Golf Cabrio. Alhoewel Subaru op de Nederlandse markt een uiterst bescheiden rol speelt, draait het Japanse merk op hoog niveau mee in de rallysport. Daar werd enkele jaren geleden de Legacy met 2 liter turbomotor en permanente vierwielaandrijving opgevolgd door de compacte Impreza met vergelijkbare techniek. Familie Kn een groep i v.i.p. behar een aktie, waai krijgt bij aankoop gebruikte autod. De familie Kruy== ...,........’93 Nardi In het interieur wijzen alleen de kuipstoelen op de potentie van de Impreza. Het dashboard is uit de gewone Impreza overgenomen en heel een toerenteller. Het c opgetrokken in grijsti dat is wat saai. De stc bieden natuurlijk een uitstekend ondersteunde zit. Vooral de schouders worden jevangen, maar je een permanent spo/tieve instelling hebben om er maximaal van te kunnen genieten. De achterbank biedt plaats aan twee tot drie personen, waardoor deze snelle Impreza uitstekend geschikt is om zowel een gezin te vervoeren, als eventueel circuits mee onveilig te maken. De bagageruimte heeft een keurig bruikbare inhoud van 451 liter. De uitrusting van de auto is absoluut op niveau met onder meer centrale vergrendeling, getint glas, vier elektrisch bediende portierruiten en een verstelbare stuurkolom. Het met leer beklede stuurwiel en de dito pookknop komen van het Italiaanse merk Nardi en kleden het interieur net wat meer Maar het is vooral de t van deze Subaru waarin geheim en de aantrekkingskracht schuil gaat. Onder de motorkap ligt een 2 liter boxermotor voorzien van vier kleppen per cilinder. Daaraan is een turbocompressor en intercooler gekoppeld. Ronduit indrukwekkend is het en dat geeft deze Subaru een unieke plaats op de markt, al is de serie klein. De Subaru Impreza Turbo 2.0 GT Turbo Special Edition verrast op verschillende fronten. Het uiterlijk is relatief braaf en dat geldt ook voor de inrichting van het interieur. Gezien het ruimte-aanbod voor passagiers en bagage is het een prima gezinswagen, maar door de techniek met turbomotor en vierwielaandrijving is het een echt rally-kanon. door concurrenten werd overgenomen. In 1989 kwam Renault met de V10-motor die zijn betrouwbaarheid, kracht en souplesse inmiddels dubbel en dwars heeft bewezen. In 1992,1993,1994 en 1995 - leverde dit voor Renault de wereldtitel voor constructeurs op, terwijl drie wereldtitels voor F1-coureurs in 1992 (Nigel Mansell), 1993 (Alain Prost) en 1995 (Michael Schumacher) werden binnengehaald. wielophanging en krachtige motor is de Impreza er nog niet. Uiteraard heeft dit model permanente vierwielaandrijving, een waarop Subaru al i tientallen jaren veel ervaring heeft. Via het compacte middendifferentieel met visco-sper worden de rotorkrachten over voor- en .rterwielen gedoseerd. Onder normale omstandigheden c een gelijke verdeli..., Maar direct op het dat er een toerentalve tussen voor- en achtei ontstaat krijgt de as met het laagste toerental extra koppel om zo snel mogelijk het verschil op te heffen. Verder is in de achteras een sperdifferentieel gebouwd om zoveel mogelijk grip te garanderen, wat gezien het hoge motorvermogen geen overbodige luxe lijkt. vermogen van 211 pk dat bij 6000 tr/min volledig vrijkomt. Het koppel van 270 Nm bij 4800 tr/min staat garant voor snelle acceleraties. De prestatiecijfers staan op terrein een hoog niveau zoals de top enkele van 230 km/u en acceleratie van 0 tot 100 km/u in slechts 6,6 seconden. Na het seizoen 1997 trekt Renault zich terug uit de Formule 1. Het merk hoopt in het lopende en komende seizoen nog wel nieuwe wereldtitels toe te voegen aan het inmiddels behaalde aantal van zeven. Renault is op dit moment bezig haar politiek op het gebied van autosport te bepalen voor na 1997. Verder zal Renault Sport haar know-how ter beschikking stellen aan de Renault-klanten, door motoren te ontwikkelen met Afgelopen weekend (zaterdag 22 en zondag 23 juni) hield Autoboulevard De Hoogt in Loon op Zand een groots opgezet Auto Festival. Mercedes-dealer Autoparc, Chrysler Loon op Zand en Lancia-dealer AutoThema hadden maar liefst 500 gebruikte auto's bijeen gebracht, die in en rond het park aan de prachtige vijver werden gepresenteerd. Er was een haringkar, voor de kinderen was een springkussen neergelegd en er was een tent met een hapje en drankje. Verder maakten bezoekers kans op een weekend Eurodisney. Vanwege de grote en unieke opzet was er veel belangstelling voor deze occasionshow. Vierwielaandrijving mot< Het gevoel dat de auto geeft is acht echter nog veel belangrijker. Net onder de 3000 tr/min komt de motor pas echt op gang, dan blaast de turbo zijn partijtje mee. Dit blazen is overigens nauwelijks te horen, maar wel degelijk te voelen. Het moment van aangrijpen wordt snel gepasseerd en daarna worden bestuurder en eventuele passagiers diep in hun rugleuning gedrukt. De soepel schakelende bak zorgt ervoor dat je vrijwel permanent het meest ideale toerental kunt opzoeken voor maximale prestaties. De boxermotor maakt een geheel eigen geluid, maar is absoluut niet rumoerig. Het grappige is ook dat de Subaru op verschillende vlakken een meer dan gemiddeld comfortniveau biedt. De wielen zijn rondom onafhankelijk opgehangen, waarbij de afstemming van veren en dempers op de hoge prestaties is gericht. De wielophanging is met behulp van computeranalyses tot stand gekomen en biedt een maximale stijfheid bij een zo laag mogelijk gewicht. Maar met alleen een goede De derde editie van Eco Tour of Europe is gewonnen door een Suzuki Swift 1.0 GLX. Exact 48 auto's namen deel aan deze zuinigheidsrit over 1500 km. Het initiatief voor de zuinigheidsrit werd wederom genomen door de AD AC, de Duitse tegenhanger van de ANWB. De rit voerde dit jaar door acht Europese landen. De deelnemende auto's waren verdeeld over 12 Europese en Japanse merken. De route voerde vanuit Bonn over de snelweg, door bergen en over binnenweggetjes naar de eindbestemming Monte Carlo. Op dit eindpunt werd het brandstofverbruik gemeten. De Suzuki Swift haalde gemiddeld verbruik van 4,34 liter op 100 kik en behaalde met dat resultaat d eerste plaats. Op de tweede plaats eindigde de Citroen AX. Edition en dat is de auto waarmee we een aan het stoeien gingen. In principe komt deze speciale editie volledig met de (555 overeen. De auto is echter alleen leverbaar in dezelfde kleur blauw als de rallywagens hebben, terwijl de lichtmetalen velgen Gaat u met de auto op vakantie, of zit u vaak op de weg? Kies dan voor extra veiligheid met een nieuwe zonnebril van Serengeti uit de serie Drivers. De Drivers- zonnebril bevat speciale glazen die zorgen voor een optimaal zicht op de weg. U ziet dus méér bij mist, heiige dagen of schittering van de avond-of ochtendzon. een hoog prestatieniveau die in de serieproduktie zullen worden toegepast. De contracten met Williams en Benetton lopen eind 1997 ten einde. Verder heeft Renault de doelstelling die in 1989 werd geformuleerd ruimschoots gehaald. Renault nam voor het eerst deel aan de Formule 1 in 1977 met een eigen renstal. Als eerste constructeur introduceerde Renault de turbo-techniek die vrij snel ruysse uit Til i relaties van Adr. indeling krijgt. Dit rrbij iedereen s zoop van een ni o die nog duurt tot en met 6 juli lysse koos voor een nieuwe Rally-kanon Deze GT-versie werd direct afgeleid van het rally-kanon waarmee Subaru nog steeds furore maakt. Het uiterlijk van de auto is opgesierd met een stevige voorbumper, waarin plaats is gemaakt voor een grotere luchtinlaat en enorme, ronde mistlampen. Op de motorkap zit een happer voor de intercooler en om rechtstreeks de turbocompressor van koellucht te voorzien. Op de achterklep is een redelijke spoiler geplaatst, die niet zo overdreven is als bijvoorbeeld bij een Escort Cosworth. De normale productieversie van de 2.0 GT is verder nog voorzien van een elektrisch bediend schuif/kanteldak. Op basis van deze auto heeft Subaru ook de Impreza (555, een versie die onder meer de twee airbags, ABS en het genoemde schuifdak moet missen. De naam (555 is afkomstig van de sponsor van het Subaru-team in de internationale rallies. Het is een sigarettenmerk dat in Europa niet bekend is. Uitgaande van deze Impreza (555 brengt het merk op dit moment in beperkte oplage de zogenaamde Special goudkleurig gespoten zijn. De (555 belettering staat er levensgroot op, maar kan indien gewenst met een föhn makkelijk worden verwijderd. Het zijn vooral deze felgele stickers die extra aandacht trekken, onïdat de auto op de genoemde details na redelijk braaf overkomt. Technische gegevens: Merk en type: Subaru Impreza 2.0 GT Turbo Special Edition Aantal cilinders: 4, boxer Cilinderinhoud; 1994 cc Boring x slag: 92 x 75 mm Vermogen: 211 pk bij 6000 tr/min Koppel: 270 Nm bij 4800 tr/min Prestaties: topsnelheid 230 km/u acceleratie 0-100 in 6,E Afmetingen: lengte 4,( breedte 1,69 meter Gewicht: 1235 kg Aanhanggewicht: (geremd) Verbruik: stadsverkeer 11,4 liter/100 km buitenweg 7,1 liter/100 km gecombineerd 9,4 liter/100 km Prijs: f.49.995,= De glazen van de Drivers- brillen zijn heel bijzonder. Ze verhogen het contrast en passen zich aan bij iedere lichtsterkte. Als er een wolkje voor de zon schuift of u rijdt door een tunnel, kunt u dé bril gewoon blijven dragen! Maar de Spectral Control-glazen doen meer. Ze filteren schittering uit - handig bij een lage zonnestand 's ochtends of 's avonds -verminderen verblinding en filteren blauw licht uit. Bij een felle zon geven zij de ogen comfort en rust én natuurlijk een beter zicht. Niet voor niets worden de coatings op de brillen ook toegepast op het kijkgedeelte van racehelmen voor formule- 1 coureurs. De Subaru Impreza is een relatief onopvallende vierdeurs sedan die veel waar voor zijn geld biedt. De auto zit in de middenklasse en is leverbaar vanaf f .29.995,= met een 1,6 liter 16-kleppenmotor. In 1994 werd het leveringsprogramma uitgebreid met de pijlsnelle 2.0 GT met turbomotor. Dankzij de meekleurende glazen en het contrast- i verhogende effect zijn de ie Drivers-brillen geschikt voor alle jaargetijden. Bovendien zorgt het chemisch geharde glas voor bescherming tegen krassen. Behalve dat ze rustgevend zijn voor de ogen, zijn de zonnebrillen ook fraai vormgegeven. Er is een ruime keuze aan monturen in moderne designs. Het oog wil tenslotte ook wat! De Drivers-zonnebrillen van Serengeti zijn verkrijgbaar bij de erkende opticien. En wie de gele stickers en gouden wielen na verloop van tijd niet meer zo aardig vindt, kan de stickers laten verwijderen en de wielen zilvergrijs laten spuiten. In ieder geval biedt deze Subaru zoveel rijplezier dat ons Nederland er bijna te klein voor is. Eigenlijk zou je woeste vlaktes willen hebben om heerlijk overheen te scheuren, waardoor het echte rally-gevoel meester van je wordt. Het brandstofverbruik van de turbomotor blijft ook bij snel rijden redelijk binnen de perken met gemiddeld 1 op 8,7. De Subaru Impreza 2.0 GT Turbo Special Edition verrast op vele punten, maar in ieder geval ook met zijn prijs. De 2.0 GT in een zeer complete uitgave kost f.62.950,= als sedan en f.66.995,= als Plus. De Turbo (555 zonder ABS, airbags en schuifdak komt op f.55.555,55 (hoe toepasselijk) terwijl de Special Edition met zijn blauwe kleur, kuipstoelen en striping slechts f .49.995,= moet opbrengen en dat is werkelijk te geef. Geen enkele auto op de Nederlandse markt kan voor datzelfde bedrag zo'n hoogstaande techniek bieden en zoveel rijplezier opleveren. De eerste echte concurrenten moeten zo rond de f.75.000,= gezocht worden of Europe M F

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 23