Rover 220SD
te
CE!
LeMans 1996
Meer dan 100 kleuren voor Lancia Y
ROVER
Gebalde
kracht
Opel start
produktie Catera
tl
b
B
B
B
B
B
B
B
B
B
Automobielbedrijf BINK
IQ2%
rg
en
wice
i d
B
B
B
P.P.E.E
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 20 juni 1996 - pagina 3
)96 pagina 2
km
31 Sauvoge
km
km
31
)km
3LS
km
1.0 GA
km
km
Ikm
1.0 Special
wore
5 wogen.
km
3LS
I km
1.0 Spirit
Ikm
i Van 1.6
ondt
Ond
km
3 LX
km
isec.
km
srwijl
ktrisch schuifdak
ktrische ramen
khoak
it metalen velgen
uifdak
Vervolg van pagina 1
urbekraditiging
icurrent
problen
itr. vergrendeling
Een
rmtewerend glas
ms
Rijn
AUTOTEST
Li 1.8
kwaliteits
waarborg
izzi niet
liter/100 km
3 liter/100 km
tover
luto
Winkler Prinsstraat 24
Tel. 013-420143
ide
i is
KI
3L
11.6 CLX
vw
km
van Jones,
ie geen
rardige
lemen.
Tekst en foto's:
Kees van der Velden
laktinten
ongesteld uit
loUeuren die zijn
m in voortdurend
s vaten.
De Joest Porsche 1
Reuter en Wurz kende
noemenswaa
proble
eopend:
10 uur.
3LX automaat
Technische gegevens:
Merk en type: Rover 220SD
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1994 cc
Boring x slag: 84,5 x 89 mm
Vermogen: 86 pk bij 4500
tr/min
Koppel: 170 Nm bij 2000 tr/min
Afmetingen: lengte 3,973
meter, breedte 1,688 meter
Jan Lammens in de Courage
Porsche wacht op het startsein
voor de warm-up.
alleen
uni bij:
Onze twee andere
landgenoten in de race, Jan
Lammers en Cor Euser,
brachten het er minder goed
vanaf. De Courage Porsche
van Andretti, Lammers en
Directe inspuiting
Rover levert in de 220SD een
bijzonder plezierige
dieselmotor. Het gaat in
een blanke laklaag. Op het
moment dat de auto zich bij de
lakstraat meldt, wordt de
gevraagde lakkleur direct
door de computer
aangemaakt. De laktinten
worden samer
vijftig basiskk
opgeslagen
bewegende
krachtig en zorgt voor goede
prestaties bij een gunstig
verbruik. De uitrusting van de
220SD is op niveau.
In navolging van Italië komt
nu het Kaleidos
kleurenprogramma voor de
Lancia Y ook in ons land
beschikbaar. Dat betekent dat
de klant voortaan naast de 12
basiskleuren kan kiezen uit
maar liefst honderd andere
tinten, variërend van effen,
metallic en mica. Samen met
de diverse interieurkleuren
kan iederen zijn eigen Ypsilon
creëeren, waarvan er
waarschijnlijk geen tweede in
het land rondrijdt. Elke dealer
krijgt een display waarop de
112 verschillende kleuren te
vinden zijn, terwijl ook een
uitgebreide brochure
beschikbaar is.
Uiteraard is de lakstraat in de
Lancia-fabriek te Melfi volle
dig aangepast om zoveel
kleuren te kunnen spuiten.
Iedere lak wordt afgedekt met
De nieuwe Rover 200 is een
vlot gelijnde verschijning met
meer binnenruimte dan men
aan de buitenzijde zou
Het eerste model dat
Rover weer volledig in
eigen huis ontwikkelde
na een lange periode
van samenwerking met
Honda, is de nieuwe 200-
serie. Met dit model
zoekt het merk
aansluiting in de
middenklasse. De auto
is beschikbaar als drie
ën vijfdeurs en kan met
een rijke schakering aan
motoren worden
geleverd. Wij kozen voor
de vijfdeurs met 2 liter
direct ingespoten
dieselkrachtbron.
is een zwarte dakspoiler
geplaatst waarin het derde
remlicht is opgenomen.
Natuurlijk zijn getint glas en
een achterruitwisser
standaard. Het Rover-
embleem vinden we niet
alleen op de grille en boven
de nummerplaat, maar ook op
de C-stijlen. In de bumpers is
een sierstrip aangebracht. De
Rover 220SD is een leuk
ogende auto, maar als de
enkele typische Rover-details
zouden worden weggelaten
zou dit model ook bij andere
merken gemaakt kunnen zijn.
heeft voor de acceleratie van 0
tot 100 km/u niet meer dan 12,9
seconden nodig. Kortom een
vlotte, stille diesel, die zeker
bij tussenacceleraties
menigeen zal verbazen. De
turbocompressor is snel tot
actie te porren en helpt dan
ook plezierig mee.
De Rover 200-serie heeft een
prima onderstel met voor een
onafhankelijke constructie en
achter een semi-
onafhankelijk H-frame en
schroefveren. Zowel voor als
achter wordt een
stabilisatorstang
gemonteerd, waardoor
overhellen in bochten er
nauwelijks bij is. De afvering
is comfortabel, maar zeker
niet slap. De voor deze klasse
De aangemaakte lak gaat
twee kanten op. Een deel gaat
naar de lakstraat waar de
carrosserie wordt gespoten,
met de rest worden bumpers
en spiegels op kleur gebracht.
Voor een auto met een
speciale lakkleur geldt een
gelijke levertijd als voor een
Ypsilon met standaardlak. De
meerprijs voor een Kaleidos-
kleur bedraagt f.960,
ongeacht of het een effen,
metallic of mica lak betreft.
meier, oreeaie i,c
Gewicht: 1104 kg
Prestaties: topsnelheid 170
acceleratie 0-100 in 12,91
Verbruik: bij 90 km/u 3,9
liter/100 km
bij 120 km/u 5,5 lii
stadsverkeer 6,0 1
Prijs: f.37.990,=
Warwick werd gekweld door
een breed scala van kleine en
grote problemen, variërend
van een falend electronisch
systeem tot een onderweg
verloren rechter voorwiel. 1
Isolatie
Wie op de achterbank gaat
zitten, zal merken dat er
voldoende beenruimte
beschikbaar is. Dit is echter
vooral verkregen door de
zitting aan de korte kant te
houden. De hoofdruimte is
voldoende.
De Rover 220SD is een zeer
plezierige veelrijder. De auto
is door zijn bescheiden
afmetingen uitermate
handelbaar in druk verkeer
en biedt bij hogere snelheden
veel comfort. De uitrusting is
alles behalve kaal te noemen,
terwijl we over de isolatie ook
alleen maar vol lof kunnen
zijn. Naast de dieselversie
levert Rover ook een 1>,4 liter
benzinemotor met 8 of 16
kleppen, een 1,6 liter 16-
1.0 Lifestyle
1.3 GS Village
B
De concurrentie kende zijn
eigen problemen. Zo kwamen
de beide fabriekswagens van
Bigazzi niet verder dan een
achtste en elfde plaats. De
beste McLaren was overigei
de als vierde geklasseerde
auto van het West
Competition tëam, bestuurd
door John Nielsen, Thomas
Bscher en BMW testrijder
Peter Kox die met een
ijzersterk optreden een zeer
goede indruk achter liet.
Cadillac-gezicht, brede
bumpers en typische
achterlichten die optisch i
de volle breedte van de ai
lopen.
Het interieur is op de
Amerikaanse smaak
aangepast met een nieuw
ontworpen middenconsole
met automatische airco,
bekerhouders en extra
boordinstrumenten. In
oktober verschijnt de Catera
in de Amerikaanse
showrooms.
Begin juni liep in de Opel-
fabriek te Russelsheim de
eerste Cadillac Catera van
band. Deze kleine Cadillac i
gebaseerd op de Europese
Opel Omega MV6 en wordt
gewoon tussen de Omega's
geproduceerd. Jaarlijks
verwacht het merk zo'n 30.000
stuks van deze auto te gaan
maken en op de Amerikaanse
markt af te leveren. De Catera
is vooral bedoeld voor jonge,
succesrijke Amerikanen. De
auto heeft een kenmerkend
Wat direct opvalt bij de Rover
220SD zijn de behoorlijk bolle
vormen. Door de ronde lijnen
van het dak, de vorm van de
achterportieren en de brede
achterkant staat de nieuwe,
kleine Rover er krachtig en
gedrongen bij. Met zijn lengte
van 3,97 meter behoort de auto
tot de kleinere auto's in het
segment als het om de
buitenafmetingen gaat.
Vijfdeurs
Om bij het begin te beginnen
heeft de 220SD natuurlijk de
bekende Rover-grille
uitgevoerd in chroom. Dit
edele metaal komen we
overigens verder op deze auto
niet meer tegen. Rover heeft
er vanaf gezien om kost wat
kost chique details op de auto
aan te brengen. De
koplampen hebben een
ingewikkelde vorm en de
richtingaanwijzers zitten
onder hetzelfde glas.
Ondanks de aanwezigheid
van een grille, gaat het
grootste deel van de lucht
gewoon via de voorbumper
naar binnen. De bumpers zijn
in alle gevallen in de
carrosseriekleur gespoten.
Dat geldt niet voor de
stootstrips op de flanken, de
portiergrepen, ruitomlijsting
en buitenspiegels. Deze
vormen een keurig contrast
met de rest. Door alles in
dezelfde kleur te spuiten
wordt een auto vaak veel te
steriel. De dieselversie is
alleen als vijfdeurs leverbaar.
Rover zoekt voor deze auto
vooral de zakelijke
automobilist die hoge
praktische bruikbaarheid van
zijn vervoermiddel vergt. De
achterklep heeft een redelijke
breedte, al loopt deze aan de
onderkant naar elkaar toe
vanwege de relatief forse
lichtunits. Boven de achterruit
principe om dezelfde machine
als in de grotere 620D. Het is
een 2 liter met directe
inspuiting en een
turbocompressor.
De intercooler moet de
Nederlandse uitvoering van
de 220SD missen, maar dat is
absoluut geen bezwaar. De
krachtbron is goed voor een
maximaal vermogen van 86
pk bij 4500 tr/min en een flink
koppel van 170 Nm bij 2000
tr/min. Het motorgeluid wordt
keurig gedempt, waardoor de
geluidsproduktie zich op een
comfortabel niveau bevindt.
Ook geluiden van banden en
aandrijving zijn nauwelijks
waarneembaar. De 1104 kg
zware 220SD haalt een
topsnelheid van 170 km/u en
dertiende plaats op 39 ronden
achter de winnaars was het
resultaat. Voor Cor Euser was
het weekend nog zwarter. In
de aanvangsfase leidde zijn
gele Marcos de GT2 klasse
maar na drie uur racen gaf de
motor de geest.
Ook geen van de in totaal zes
Ferrari's kwam door de nacht
en zo was de winnende Joest
Porsche van Jones, Reuter en
Wurz eigenlijk een van de
einige wagens die geen
oblemen kende. Naast dat
jetje extra geluk dat je nodig
hebt om een race als Le Mans
te winnen was deze equipe
ook terdege voorbereid.
Teambaas Reinhold Joest
kent Le Mans immers als geen
ander. In de jaren zeventig
1 was hij zelf actief als coureur
J en in de jaren tachtig begon
hij zijn eigen team. Zowel in
1984 als '85 wist een van zijn
wagens de zege te behalen, in
1985 zelfs in een rechtstreeks
duel met het fabrieksteam.
Een huzarenstukje dat Joest
dit jaar dus wist te herhalen.
Gedurende de rest van het
sportwagenseizoen houdt
Porsche de 911 GT1 in eigen
beheer maar volgend jaar
komt de nieuwe bolide ook ter
beschikking van de klanten.
Wellicht komt Joest dan wel
met deze 911 naar Le Mans op
jacht naar een vierde zege.
nokkenastiming, bekend uit
de MG F.
Het gemiddelde
brandstofverbruik van deze
direct ingespoten turbodiesel
ligt met 1 op 16,5 op een
bescheiden niveau. Het is zeer
waarschijnlijk dat als de auto
nog wat meer kilometers heeft
gereden, dit verbruik nog wat
gunstiger zal uitkomen.
Rover begint zijn 200-reeks
met de 214i driedeurs voor
f.30.490,=. De 220SD komt op
f.37.990,=. Maar er is ook een
eenvoudiger uitgerust 220D
voor f.35.490,=. De 214Si 3-
deurs kost f.31.990,= terwijl de
sportieve 200vi f.43.990,= moet
opleveren.
geopend, waarna ook de
achterklep met een druk op de
knop is te ontgrendelen. Aan
de afstandsbediening is ook
tegelijk de wegrijbeveiliging
en een alarmsysteem
gekoppeld. Het compacte
dashboard is aardig
vormgegeven en is compleet
met een toerenteller. Boven de
middenconsole zit een
digitaal klokje, terwijl in de
console zelf de
bedieningsorganen van de
verwarming en ventilatie te
vinden zijn alsmede enkele
andere knoppen en
inbouwruimte voor de radio.
Boven het dashboardkastje en
de plaats voor de eventuele
passagiersairbag is een
houten paneeltje
aangebracht. Ook de plaat
rond de draaiknoppen van de
verwarming is van een nerfje
voorzien, maar hier is het
duidelijk dat het om een
plasticsoort gaat. Verder kan
voor het interieur nog een
extra houtpakket worden
verkregen bestaande uit
zelfklevend materiaal, ter
Philips een houtnerf
radio/cassettespeler levert.
Overigens is de inrichting
van het interieur wat eentonig
van kleur. De materialen zijn
vooral in zwart en donkergrijs
uitgevoerd. Op de stoelen
jr en de zeer sportieve
Houtpakket
worden gelukkig nog twee
soorten bekleding gebruikt,
die voor een deel ook weer op
de portieren terugkomt. De
stoelen zijn niet overdreven
groot, maar door een goede
vorm van de kussens wordt er
toch een uitstekende steun
gegeven en kunnen veel
kilometers comfortabel
worden afgelegd. In het
stuurwiel is standaard een
airbag opgenomen. De
buitenspiegels worden
handmatig versteld, terwijl de
voorportierruiten elektrisch