Rover 220SD te CE! LeMans 1996 Meer dan 100 kleuren voor Lancia Y ROVER Gebalde kracht Opel start produktie Catera tl b B B B B B B B B B Automobielbedrijf BINK IQ2% rg en wice i d B B B P.P.E.E DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 20 juni 1996 - pagina 3 )96 pagina 2 km 31 Sauvoge km km 31 )km 3LS km 1.0 GA km km Ikm 1.0 Special wore 5 wogen. km 3LS I km 1.0 Spirit Ikm i Van 1.6 ondt Ond km 3 LX km isec. km srwijl ktrisch schuifdak ktrische ramen khoak it metalen velgen uifdak Vervolg van pagina 1 urbekraditiging icurrent problen itr. vergrendeling Een rmtewerend glas ms Rijn AUTOTEST Li 1.8 kwaliteits waarborg izzi niet liter/100 km 3 liter/100 km tover luto Winkler Prinsstraat 24 Tel. 013-420143 ide i is KI 3L 11.6 CLX vw km van Jones, ie geen rardige lemen. Tekst en foto's: Kees van der Velden laktinten ongesteld uit loUeuren die zijn m in voortdurend s vaten. De Joest Porsche 1 Reuter en Wurz kende noemenswaa proble eopend: 10 uur. 3LX automaat Technische gegevens: Merk en type: Rover 220SD Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1994 cc Boring x slag: 84,5 x 89 mm Vermogen: 86 pk bij 4500 tr/min Koppel: 170 Nm bij 2000 tr/min Afmetingen: lengte 3,973 meter, breedte 1,688 meter Jan Lammens in de Courage Porsche wacht op het startsein voor de warm-up. alleen uni bij: Onze twee andere landgenoten in de race, Jan Lammers en Cor Euser, brachten het er minder goed vanaf. De Courage Porsche van Andretti, Lammers en Directe inspuiting Rover levert in de 220SD een bijzonder plezierige dieselmotor. Het gaat in een blanke laklaag. Op het moment dat de auto zich bij de lakstraat meldt, wordt de gevraagde lakkleur direct door de computer aangemaakt. De laktinten worden samer vijftig basiskk opgeslagen bewegende krachtig en zorgt voor goede prestaties bij een gunstig verbruik. De uitrusting van de 220SD is op niveau. In navolging van Italië komt nu het Kaleidos kleurenprogramma voor de Lancia Y ook in ons land beschikbaar. Dat betekent dat de klant voortaan naast de 12 basiskleuren kan kiezen uit maar liefst honderd andere tinten, variërend van effen, metallic en mica. Samen met de diverse interieurkleuren kan iederen zijn eigen Ypsilon creëeren, waarvan er waarschijnlijk geen tweede in het land rondrijdt. Elke dealer krijgt een display waarop de 112 verschillende kleuren te vinden zijn, terwijl ook een uitgebreide brochure beschikbaar is. Uiteraard is de lakstraat in de Lancia-fabriek te Melfi volle dig aangepast om zoveel kleuren te kunnen spuiten. Iedere lak wordt afgedekt met De nieuwe Rover 200 is een vlot gelijnde verschijning met meer binnenruimte dan men aan de buitenzijde zou Het eerste model dat Rover weer volledig in eigen huis ontwikkelde na een lange periode van samenwerking met Honda, is de nieuwe 200- serie. Met dit model zoekt het merk aansluiting in de middenklasse. De auto is beschikbaar als drie ën vijfdeurs en kan met een rijke schakering aan motoren worden geleverd. Wij kozen voor de vijfdeurs met 2 liter direct ingespoten dieselkrachtbron. is een zwarte dakspoiler geplaatst waarin het derde remlicht is opgenomen. Natuurlijk zijn getint glas en een achterruitwisser standaard. Het Rover- embleem vinden we niet alleen op de grille en boven de nummerplaat, maar ook op de C-stijlen. In de bumpers is een sierstrip aangebracht. De Rover 220SD is een leuk ogende auto, maar als de enkele typische Rover-details zouden worden weggelaten zou dit model ook bij andere merken gemaakt kunnen zijn. heeft voor de acceleratie van 0 tot 100 km/u niet meer dan 12,9 seconden nodig. Kortom een vlotte, stille diesel, die zeker bij tussenacceleraties menigeen zal verbazen. De turbocompressor is snel tot actie te porren en helpt dan ook plezierig mee. De Rover 200-serie heeft een prima onderstel met voor een onafhankelijke constructie en achter een semi- onafhankelijk H-frame en schroefveren. Zowel voor als achter wordt een stabilisatorstang gemonteerd, waardoor overhellen in bochten er nauwelijks bij is. De afvering is comfortabel, maar zeker niet slap. De voor deze klasse De aangemaakte lak gaat twee kanten op. Een deel gaat naar de lakstraat waar de carrosserie wordt gespoten, met de rest worden bumpers en spiegels op kleur gebracht. Voor een auto met een speciale lakkleur geldt een gelijke levertijd als voor een Ypsilon met standaardlak. De meerprijs voor een Kaleidos- kleur bedraagt f.960, ongeacht of het een effen, metallic of mica lak betreft. meier, oreeaie i,c Gewicht: 1104 kg Prestaties: topsnelheid 170 acceleratie 0-100 in 12,91 Verbruik: bij 90 km/u 3,9 liter/100 km bij 120 km/u 5,5 lii stadsverkeer 6,0 1 Prijs: f.37.990,= Warwick werd gekweld door een breed scala van kleine en grote problemen, variërend van een falend electronisch systeem tot een onderweg verloren rechter voorwiel. 1 Isolatie Wie op de achterbank gaat zitten, zal merken dat er voldoende beenruimte beschikbaar is. Dit is echter vooral verkregen door de zitting aan de korte kant te houden. De hoofdruimte is voldoende. De Rover 220SD is een zeer plezierige veelrijder. De auto is door zijn bescheiden afmetingen uitermate handelbaar in druk verkeer en biedt bij hogere snelheden veel comfort. De uitrusting is alles behalve kaal te noemen, terwijl we over de isolatie ook alleen maar vol lof kunnen zijn. Naast de dieselversie levert Rover ook een 1>,4 liter benzinemotor met 8 of 16 kleppen, een 1,6 liter 16- 1.0 Lifestyle 1.3 GS Village B De concurrentie kende zijn eigen problemen. Zo kwamen de beide fabriekswagens van Bigazzi niet verder dan een achtste en elfde plaats. De beste McLaren was overigei de als vierde geklasseerde auto van het West Competition tëam, bestuurd door John Nielsen, Thomas Bscher en BMW testrijder Peter Kox die met een ijzersterk optreden een zeer goede indruk achter liet. Cadillac-gezicht, brede bumpers en typische achterlichten die optisch i de volle breedte van de ai lopen. Het interieur is op de Amerikaanse smaak aangepast met een nieuw ontworpen middenconsole met automatische airco, bekerhouders en extra boordinstrumenten. In oktober verschijnt de Catera in de Amerikaanse showrooms. Begin juni liep in de Opel- fabriek te Russelsheim de eerste Cadillac Catera van band. Deze kleine Cadillac i gebaseerd op de Europese Opel Omega MV6 en wordt gewoon tussen de Omega's geproduceerd. Jaarlijks verwacht het merk zo'n 30.000 stuks van deze auto te gaan maken en op de Amerikaanse markt af te leveren. De Catera is vooral bedoeld voor jonge, succesrijke Amerikanen. De auto heeft een kenmerkend Wat direct opvalt bij de Rover 220SD zijn de behoorlijk bolle vormen. Door de ronde lijnen van het dak, de vorm van de achterportieren en de brede achterkant staat de nieuwe, kleine Rover er krachtig en gedrongen bij. Met zijn lengte van 3,97 meter behoort de auto tot de kleinere auto's in het segment als het om de buitenafmetingen gaat. Vijfdeurs Om bij het begin te beginnen heeft de 220SD natuurlijk de bekende Rover-grille uitgevoerd in chroom. Dit edele metaal komen we overigens verder op deze auto niet meer tegen. Rover heeft er vanaf gezien om kost wat kost chique details op de auto aan te brengen. De koplampen hebben een ingewikkelde vorm en de richtingaanwijzers zitten onder hetzelfde glas. Ondanks de aanwezigheid van een grille, gaat het grootste deel van de lucht gewoon via de voorbumper naar binnen. De bumpers zijn in alle gevallen in de carrosseriekleur gespoten. Dat geldt niet voor de stootstrips op de flanken, de portiergrepen, ruitomlijsting en buitenspiegels. Deze vormen een keurig contrast met de rest. Door alles in dezelfde kleur te spuiten wordt een auto vaak veel te steriel. De dieselversie is alleen als vijfdeurs leverbaar. Rover zoekt voor deze auto vooral de zakelijke automobilist die hoge praktische bruikbaarheid van zijn vervoermiddel vergt. De achterklep heeft een redelijke breedte, al loopt deze aan de onderkant naar elkaar toe vanwege de relatief forse lichtunits. Boven de achterruit principe om dezelfde machine als in de grotere 620D. Het is een 2 liter met directe inspuiting en een turbocompressor. De intercooler moet de Nederlandse uitvoering van de 220SD missen, maar dat is absoluut geen bezwaar. De krachtbron is goed voor een maximaal vermogen van 86 pk bij 4500 tr/min en een flink koppel van 170 Nm bij 2000 tr/min. Het motorgeluid wordt keurig gedempt, waardoor de geluidsproduktie zich op een comfortabel niveau bevindt. Ook geluiden van banden en aandrijving zijn nauwelijks waarneembaar. De 1104 kg zware 220SD haalt een topsnelheid van 170 km/u en dertiende plaats op 39 ronden achter de winnaars was het resultaat. Voor Cor Euser was het weekend nog zwarter. In de aanvangsfase leidde zijn gele Marcos de GT2 klasse maar na drie uur racen gaf de motor de geest. Ook geen van de in totaal zes Ferrari's kwam door de nacht en zo was de winnende Joest Porsche van Jones, Reuter en Wurz eigenlijk een van de einige wagens die geen oblemen kende. Naast dat jetje extra geluk dat je nodig hebt om een race als Le Mans te winnen was deze equipe ook terdege voorbereid. Teambaas Reinhold Joest kent Le Mans immers als geen ander. In de jaren zeventig 1 was hij zelf actief als coureur J en in de jaren tachtig begon hij zijn eigen team. Zowel in 1984 als '85 wist een van zijn wagens de zege te behalen, in 1985 zelfs in een rechtstreeks duel met het fabrieksteam. Een huzarenstukje dat Joest dit jaar dus wist te herhalen. Gedurende de rest van het sportwagenseizoen houdt Porsche de 911 GT1 in eigen beheer maar volgend jaar komt de nieuwe bolide ook ter beschikking van de klanten. Wellicht komt Joest dan wel met deze 911 naar Le Mans op jacht naar een vierde zege. nokkenastiming, bekend uit de MG F. Het gemiddelde brandstofverbruik van deze direct ingespoten turbodiesel ligt met 1 op 16,5 op een bescheiden niveau. Het is zeer waarschijnlijk dat als de auto nog wat meer kilometers heeft gereden, dit verbruik nog wat gunstiger zal uitkomen. Rover begint zijn 200-reeks met de 214i driedeurs voor f.30.490,=. De 220SD komt op f.37.990,=. Maar er is ook een eenvoudiger uitgerust 220D voor f.35.490,=. De 214Si 3- deurs kost f.31.990,= terwijl de sportieve 200vi f.43.990,= moet opleveren. geopend, waarna ook de achterklep met een druk op de knop is te ontgrendelen. Aan de afstandsbediening is ook tegelijk de wegrijbeveiliging en een alarmsysteem gekoppeld. Het compacte dashboard is aardig vormgegeven en is compleet met een toerenteller. Boven de middenconsole zit een digitaal klokje, terwijl in de console zelf de bedieningsorganen van de verwarming en ventilatie te vinden zijn alsmede enkele andere knoppen en inbouwruimte voor de radio. Boven het dashboardkastje en de plaats voor de eventuele passagiersairbag is een houten paneeltje aangebracht. Ook de plaat rond de draaiknoppen van de verwarming is van een nerfje voorzien, maar hier is het duidelijk dat het om een plasticsoort gaat. Verder kan voor het interieur nog een extra houtpakket worden verkregen bestaande uit zelfklevend materiaal, ter Philips een houtnerf radio/cassettespeler levert. Overigens is de inrichting van het interieur wat eentonig van kleur. De materialen zijn vooral in zwart en donkergrijs uitgevoerd. Op de stoelen jr en de zeer sportieve Houtpakket worden gelukkig nog twee soorten bekleding gebruikt, die voor een deel ook weer op de portieren terugkomt. De stoelen zijn niet overdreven groot, maar door een goede vorm van de kussens wordt er toch een uitstekende steun gegeven en kunnen veel kilometers comfortabel worden afgelegd. In het stuurwiel is standaard een airbag opgenomen. De buitenspiegels worden handmatig versteld, terwijl de voorportierruiten elektrisch

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 23