Toyota Picnic in APV-segment Porsche verslaat Porsche Mercedes CL-klasse DAGEN TOT HET JAAR 2000 U n 1 2 8 9 Bijlage van: De Tilburgse Koerier ■IK Oplage: 100.000 Donderdag 20 juni 1996 Lees verder op pagina 3 McLaren BMW kon het succes van vorig jaar niet evenaren. *er 1, 1 i nipt Tony Vos jfbak, id ■(D) Autotest: Daewoo FSO Lees verder V Rover 220SD Celina in dit nummer o.a.: pag.3 pag. 5 Onterechte belangstelling Jaargang 8 Nummer 25 Le Mans - In het weekend van 15 en 16 juni werd de 64e editie van de fameuze 24 Uur verreden. Vorig jaar nog was de onophoudelijke regen van grote invloed op het verloop van de wedstrijd. Dit jaar zorgde de zon voor tropische temperaturen, waartegen zowel de deelnemers als de ruim 250.000 toeschouwers zich maar met moeite konden beschermen. Davy Jones, Manuel Reuter en Alexander Wurz wonnen de race in de door Joest geprepareerde TWR Porsche. >ort. i we uit liser. sn- itionale smet Over het t waarop eden tigd. circuit mg gereden vorden zat er rorpen, gebouwd motor verhuisde Iden en de wagen >reder en vooral iger werd. I twee achterste stoelen kunnen makkelijk wordt verwijderd, terwijl de middelste exemplaren kunnen worden weggeklapt. Hierdoor kan de bagageruimte in stappen worden uitgebreid via 1100 tot maximaal 1800 liter. De voor zijde oogt wat Honda-achtig. De koplampen bestaan uit dubbele ronde units achter één glas. De achterkant is zeer kenmerkend door de ruit die 'om het hoekje' gaat. Deze week 22 en 23 juni Italia a Zandvoort zondag 23 juni Indy Cars te Portland ITC op de Norisring (D) ADAC Oldtimerfestival op de Nürburgring bijzonder gevarieerd startveld dat mede door het uitgekiende reglement van de ACO in vrij grote mate aan elkaar gewaagd was. Tijdens de trainingen werd dit Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410-5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur De derde ronde van het Auto Trader Dutch werd een overwinning voor de Duitser Michael Neumeister, die zijn landgenootBonny Melkus op de finish achter zich wist te houden. Beiden bestuurden een BMW 320i. Mitsubishi Carisma coureur Sandra van der Sloot eindigde op de derde plaats en klom daarmee op naar de tweede plaats in het algemeen klassement. Frans Verschuur, winnaar van de Pinksterraces, kon door bandenproblemen niet meekomen maar behield de leiding in de tussenstand. 911 GT1 ontwc en getest. De r naar het midc’ die langer, bre veel lager wet Met twee van deze door Mobil en Warsteiner gesponsorde bolides betrad Porsche de Franse arena. De voorbereidingen waren zeer 'gründlich' en de wagens werden bemand door absolute topcoureurs als Hans-Ioachim Stuck, Thierry Boutsen en Yannick Dalmas. Ook bij McLaren had men niet stil gezeten. De F.l GTR werd verder ontwikkeld tot een echte race sportwagen en BMW besloot om dit jaar een heus fabrieksteam in te zetten. De preparatie werd in handen gegeven van Bigazzi, het Italiaanse team dat voor de Beierse motorenfabrikant al zoveel successen boekte in de toerwagenracerij. nog eens bevesti 13,6 km lange c een etmaal lar moest gaan wc minder dan drie seconden verschil tussen de eerste acht De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. 243 dagen Een volledig nieuw model ontwerpen was niet alleen zeer kostbaar maar zou ook te lang gaan duren en dus werd in de recordtijd van 243 dagen de totaal vernieuwde Porsche geklasseerde wagens. De pole-position was voor de Joest Porsche van Martini, Alboreto en Theys, terwijl de beide Porsches 911 GT1 duidelijk de snelste Grand Turismos waren. Met vrijwel directe ingang voert Mercedes een nieuwe naamgeving voor de Coupé- versie van de S-klasse. Deze grote tweedeurs gaat voortaan als CL door het leven, waardoor de auto een aparte status binnen het programma krijgt. Net zoals de SL en SLK een aparte lijn binnen de Mercedes- En evenals bij Porsche prijkten ook bij McLaren BMW klinkende namen op de rijderslijst: Nelson Piquet, Steve Soper en Jacques Laffite. in de passagiersstoel ter voorkoming van het onnodig in werking treden van de airbags en een regensensor. De SL krijgt deze regensonsor ook alsmede een antidoorslipregeling en de sensor ter herkenning van de voorpassagier. De prijzen zijn ondanks deze veranderingen gelijk gebleven. beschadigd raakte dat ook de tweede 911 GT1 zich voor herstel aan de box moest melden. Dit soort kleine problemen kostte het fabrieksteam van Porsche uiteindelijk de overwinning maar met twee volkomen nieuwe wagens op de plaatsen twee en drie eindigen is niet bepaald een schande. Reinhold Joest gelederen vormen, zo vormen ook de CL en de volgend jaar te verschijnen CLK een aparte coupé-klasse. De CLK is gebaseerd op de E-klasse en biedt plaats aan vier personen. De uitrusting van de CL- klasse is uitgebreid met standaard parkeerhulp, xenon-koplampen, een sensor De klassieke auto krijgt steeds meer belangstelling en dat is voor een deel onterecht en van voorbijgaande aard. Wat is ér namelijk aan de hand. Sinds 1 april vorig jaar is een auto van 25 jaar en ouder vrijgesteld van de zogenaamde Houderschapsbelasting, de opvolger van de wegenbelasting. Wie daar even een rekenmachine bijpakt, zal snel kunnen zien dat dit voor een lichte auto zo'n vijfhonderd gulden per jaar betekent dat dit bij een zwaarder exemplaar tot zo'n vijftienhonderd gulden kan oplopen. Overigens is het voordeel bij diesel en LPG natuurlijk groter. Voorts zijn er plannen om LPG aantrekkelijker te maken. De overheid lijkt eindelijk door te hebben dat LPG de meest schone brandstof is die op dit moment verkrijgbaar is. Men heeft daarom plannen LPG goedkoper te maken. Daarom denkt nu menig Nederlanders, ha, ik neem een grote klassieke auto op gas en dan rijd ik gratis. Juist, en dat is nu precies een grote onwaarheid. Immers een auto rijdt nooit gratis. Een klassieke auto verbruikt over het algemeen wat meer brandstof dan een modern exemplaar, waardoor men meer geld kwijt is. Moderne auto's hebben lange service- intervallen, terwijl modellen van welet juist veel frequenter onderhoud nodig hebben. Doordat gebruik gemaakt moet worden van schaarse onderdelen komt de kostenpost 'onderhoud en reparatie' veel duurder uit. U ziet het voordeel al langzaam wegebben. Het belangrijkste blijft natuurlijk dat men uit een soort van ideologie dagelijks in een klassieke auto moet gaan rijden, iets wat belangrijker is dan het kostenaspect. Het is daarom nu al makkelijk te voorspellen dat er nog even een run op de meer courante klassieke auto's zal blijven bestaan, maar dat deze overdreven belangstelling over een jaar of twee voorbij zal zijn en dat de auto's in kwestie dan tegen weggeefprijzen weer worden aangeboden... Hitte Het was erg heet in Le Mans en dat werd toch wel als een nadeel beschouwd voor de GT's. De temperaturen in de cockpits van de gesloten wagens liepen op tot 70 graden celcius en dit vergde erg veel van de rijders. Desondanks namen de beide Mobil Porsches, bestuurd door Yannick Dalmas en Bob Wollek, meteen na het groene licht de leiding over van Joest en raasden als eersten langs de hoofdtribune. Lang kon men dit echter niet volhouden want de Joest prototypen waren gewoon een fractie per ronde sneller en aan het einde van het eerste uur lag de spider van Jones, Reuter en Wurz op kop. Bij het fabrieksteam uit Stuttgart maakte men zich echter nog geen zorgen want het kleine verschil in snelheid zou goed gemaakt worden door het feit dat de GT's dankzij een grotere tankinhoud minder pitstops hoefden te maken. De strategie stak goed in elkaar maar 24 uur racen is erg lang en er zijn een hoop dingen die verkeerd kunnen gaan. Om negen uur 's avonds begonnen de eerste problemen voor Porsche. Hans Stuck kreeg na een aanvaring met de Courage van Phillipe Alliot problemen met de bodemplaat en de noodzakelijke reparatie kostte twaalf minuten ofwel zo'n drie ronden. Terwijl deze reparatie uitgevoerd werd ploegde Dalmas op het rechte stuk van Mulsanne door een zandbak waarbij een remleiding zodanig i 199t> pagina» Standaard worden de voorwielen aangedreven via een handgeschakelde vijf terwijl een automaat met bedieningshendel aan de stuurkolom ook tot de mogelijkheden behoort. De 2 liter motor kennen de Carina E en FunCrui Voor Arrows coureur Jos Verstappen was de Canadese Grand Prix al na tien ronden voorbij. De motor gaf de geest en Jos kon uitstappen. Van de acht races tot nu toe wist Verstappen slechts een keer aan de finish te komen. Teambaas Tom Walkinshaw is echter naarstig op zoek naar een nieuwe krachtbron, terwijl de huidige motorenbouwer Brian Hart aangekondigd heeft dat hij vanaf de Engelse Grand Prix een nieuwe motor in kan zetten. Voorlopig zal Verstappen dus nog even geduld moeten hebben en zich niet moeten laten verleiden tot fouten zoals in Monaco en Spanje. Gevarieerd startveld De fabrieks Porsches en McLarens moesten in de GT- klasse de strijd aanbinden met wagens als de Ferrari F.40, de Nissan Skyline GTR, de Chrysler Viper en de exotische Lister Jaguar, maar ook met hun eigen klanten: privé-teams met 911 EVO's en McLarens. Naast de GT- wagens waren er bovendien veertien Le Mans prototypen ingeschreven, waaronder de met Porsche turbo motoren uitgeruste open wagens van Courage, Joest en Kremer, de Ferrari SP 333 en Oldsmobile uit het Amerikaanse IMSA kampioenschap. Al met al een De Grand Prix van Canada, afgelopen weekend verreden op het circuit Gilles Villeneuve te Montreal, werd gewonnen door de Britse Williams-Renault rijder Damon Hill die daarmee zijn vijfde seizoenszege behaalde. Hill heeft in het kampioenschap nu een voorsprong van 21 punten op zijn jongere teamcollega Jacques Villeneuve, die tweede werd op de naar zijn vader vernoemde piste. Michael Schumacher viel uit met een kapotte transmissie. De Ferrari van Schumi was overigens tegen de verwachtingen in dit weekend al uitgerust met de nieuwe neussectie. De standaard veiligheidsuitrusting bestaat uit een hooggeplaatst derde remlicht, twee airbags, ABS en gordelspanners voorin. In het najaar komt Toyota met een compacte ruimtewagen op de markt, de Picnic. Deze auto werd eerder als prototype (Ipsum) getoond op de afgelopen Tokyo Motor Show. De Picnic biedt ruimte aan zes personen en wordt voortgestuwd door een 2 liter 16-kleppen motor van 128 pk. Wat betreft lengte en breedte komt de Picnic sterk met de Carina E overeen, maar het dak is uiteraard hoger. De In 1995 was het debuterende McLaren superieur in de Franse klassieker. Het merk behaalde niet alleen de eindoverwinning maar bezette ook nog eens vier posities in de top vijf. Boven dien werd de internationale BPR GT-serie door de BMW motoren uitgeruste Britse superwagen gewonnen. Het was duidelijk dat de EVO versie van de Porsche 911 niet opgewassen was tegen dit geweld en de Stuttgarters, sportwagenbouwers bij uitstek, zinden dan ook op een sportieve revanche. Ê.ISTBH I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 21