Toyota Picnic
in APV-segment
Porsche verslaat Porsche
Mercedes CL-klasse
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
U n 1 2 8 9
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
■IK
Oplage: 100.000
Donderdag 20 juni 1996
Lees verder op pagina 3
McLaren BMW kon het succes van vorig jaar niet evenaren.
*er
1,
1
i nipt
Tony Vos
jfbak,
id
■(D)
Autotest:
Daewoo FSO
Lees verder
V
Rover 220SD
Celina
in dit nummer
o.a.:
pag.3
pag. 5
Onterechte
belangstelling
Jaargang 8
Nummer 25
Le Mans - In het
weekend van 15 en 16
juni werd de 64e editie
van de fameuze 24 Uur
verreden. Vorig jaar nog
was de onophoudelijke
regen van grote invloed
op het verloop van de
wedstrijd. Dit jaar
zorgde de zon voor
tropische temperaturen,
waartegen zowel de
deelnemers als de ruim
250.000 toeschouwers
zich maar met moeite
konden beschermen.
Davy Jones, Manuel
Reuter en Alexander
Wurz wonnen de race in
de door Joest
geprepareerde TWR
Porsche.
>ort.
i we uit
liser.
sn-
itionale
smet
Over het
t waarop
eden
tigd.
circuit
mg gereden
vorden zat er
rorpen, gebouwd
motor verhuisde
Iden en de wagen
>reder en vooral
iger werd.
I
twee achterste stoelen
kunnen makkelijk wordt
verwijderd, terwijl de
middelste exemplaren
kunnen worden weggeklapt.
Hierdoor kan de
bagageruimte in stappen
worden uitgebreid via 1100 tot
maximaal 1800 liter. De voor
zijde oogt wat Honda-achtig.
De koplampen bestaan uit
dubbele ronde units achter
één glas. De achterkant is
zeer kenmerkend door de ruit
die 'om het hoekje' gaat.
Deze week
22 en 23 juni
Italia a Zandvoort
zondag 23 juni
Indy Cars te Portland
ITC op de Norisring (D)
ADAC Oldtimerfestival
op de Nürburgring
bijzonder gevarieerd
startveld dat mede door het
uitgekiende reglement van de
ACO in vrij grote mate aan
elkaar gewaagd was.
Tijdens de trainingen werd dit
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410-5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
De derde ronde van het
Auto Trader Dutch werd
een overwinning voor de
Duitser Michael
Neumeister, die zijn
landgenootBonny
Melkus op de finish
achter zich wist te
houden. Beiden
bestuurden een BMW
320i. Mitsubishi Carisma
coureur Sandra van der
Sloot eindigde op de
derde plaats en klom
daarmee op naar de
tweede plaats in het
algemeen klassement.
Frans Verschuur, winnaar
van de Pinksterraces, kon
door bandenproblemen
niet meekomen maar
behield de leiding in de
tussenstand.
911 GT1 ontwc
en getest. De r
naar het midc’
die langer, bre
veel lager wet
Met twee van deze door Mobil
en Warsteiner gesponsorde
bolides betrad Porsche de
Franse arena. De
voorbereidingen waren zeer
'gründlich' en de wagens
werden bemand door
absolute topcoureurs als
Hans-Ioachim Stuck, Thierry
Boutsen en Yannick Dalmas.
Ook bij McLaren had men niet
stil gezeten. De F.l GTR werd
verder ontwikkeld tot een
echte race sportwagen en
BMW besloot om dit jaar een
heus fabrieksteam in te
zetten. De preparatie werd in
handen gegeven van Bigazzi,
het Italiaanse team dat voor
de Beierse motorenfabrikant
al zoveel successen boekte in
de toerwagenracerij.
nog eens bevesti
13,6 km lange c
een etmaal lar
moest gaan wc
minder dan drie seconden
verschil tussen de eerste acht
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
243 dagen
Een volledig nieuw model
ontwerpen was niet alleen
zeer kostbaar maar zou ook te
lang gaan duren en dus werd
in de recordtijd van 243 dagen
de totaal vernieuwde Porsche
geklasseerde wagens.
De pole-position was voor de
Joest Porsche van Martini,
Alboreto en Theys, terwijl de
beide Porsches 911 GT1
duidelijk de snelste Grand
Turismos waren.
Met vrijwel directe ingang
voert Mercedes een nieuwe
naamgeving voor de Coupé-
versie van de S-klasse. Deze
grote tweedeurs gaat
voortaan als CL door het
leven, waardoor de auto een
aparte status binnen het
programma krijgt. Net zoals
de SL en SLK een aparte lijn
binnen de Mercedes-
En evenals bij Porsche
prijkten ook bij McLaren BMW
klinkende namen op de
rijderslijst: Nelson Piquet,
Steve Soper en Jacques
Laffite.
in de passagiersstoel ter
voorkoming van het onnodig
in werking treden van de
airbags en een regensensor.
De SL krijgt deze regensonsor
ook alsmede een
antidoorslipregeling en de
sensor ter herkenning van de
voorpassagier. De prijzen zijn
ondanks deze veranderingen
gelijk gebleven.
beschadigd raakte dat ook de
tweede 911 GT1 zich voor
herstel aan de box moest
melden. Dit soort kleine
problemen kostte het
fabrieksteam van Porsche
uiteindelijk de overwinning
maar met twee volkomen
nieuwe wagens op de
plaatsen twee en drie
eindigen is niet bepaald een
schande.
Reinhold Joest
gelederen vormen, zo vormen
ook de CL en de volgend jaar
te verschijnen CLK een aparte
coupé-klasse. De CLK is
gebaseerd op de E-klasse en
biedt plaats aan vier
personen.
De uitrusting van de CL-
klasse is uitgebreid met
standaard parkeerhulp,
xenon-koplampen, een sensor
De klassieke auto krijgt
steeds meer
belangstelling en dat is
voor een deel onterecht
en van voorbijgaande
aard. Wat is ér namelijk
aan de hand. Sinds 1
april vorig jaar is een
auto van 25 jaar en ouder
vrijgesteld van de
zogenaamde
Houderschapsbelasting,
de opvolger van de
wegenbelasting. Wie
daar even een
rekenmachine bijpakt,
zal snel kunnen zien dat
dit voor een lichte auto
zo'n vijfhonderd gulden
per jaar betekent dat dit
bij een zwaarder
exemplaar tot zo'n
vijftienhonderd gulden
kan oplopen. Overigens
is het voordeel bij diesel
en LPG natuurlijk groter.
Voorts zijn er plannen om
LPG aantrekkelijker te
maken. De overheid lijkt
eindelijk door te hebben
dat LPG de meest schone
brandstof is die op dit
moment verkrijgbaar is.
Men heeft daarom
plannen LPG goedkoper
te maken. Daarom denkt
nu menig Nederlanders,
ha, ik neem een grote
klassieke auto op gas en
dan rijd ik gratis. Juist, en
dat is nu precies een
grote onwaarheid.
Immers een auto rijdt
nooit gratis. Een
klassieke auto verbruikt
over het algemeen wat
meer brandstof dan een
modern exemplaar,
waardoor men meer geld
kwijt is. Moderne auto's
hebben lange service-
intervallen, terwijl
modellen van welet
juist veel frequenter
onderhoud nodig
hebben. Doordat gebruik
gemaakt moet worden
van schaarse onderdelen
komt de kostenpost
'onderhoud en reparatie'
veel duurder uit. U ziet
het voordeel al langzaam
wegebben. Het
belangrijkste blijft
natuurlijk dat men uit
een soort van ideologie
dagelijks in een
klassieke auto moet gaan
rijden, iets wat
belangrijker is dan het
kostenaspect. Het is
daarom nu al makkelijk
te voorspellen dat er nog
even een run op de meer
courante klassieke auto's
zal blijven bestaan, maar
dat deze overdreven
belangstelling over een
jaar of twee voorbij zal
zijn en dat de auto's in
kwestie dan tegen
weggeefprijzen weer
worden aangeboden...
Hitte
Het was erg heet in Le Mans
en dat werd toch wel als een
nadeel beschouwd voor de
GT's. De temperaturen in de
cockpits van de gesloten
wagens liepen op tot 70
graden celcius en dit vergde
erg veel van de rijders.
Desondanks namen de beide
Mobil Porsches, bestuurd door
Yannick Dalmas en Bob
Wollek, meteen na het groene
licht de leiding over van Joest
en raasden als eersten langs
de hoofdtribune. Lang kon
men dit echter niet volhouden
want de Joest prototypen
waren gewoon een fractie per
ronde sneller en aan het einde
van het eerste uur lag de
spider van Jones, Reuter en
Wurz op kop. Bij het
fabrieksteam uit Stuttgart
maakte men zich echter nog
geen zorgen want het kleine
verschil in snelheid zou goed
gemaakt worden door het feit
dat de GT's dankzij een
grotere tankinhoud minder
pitstops hoefden te maken. De
strategie stak goed in elkaar
maar 24 uur racen is erg lang
en er zijn een hoop dingen die
verkeerd kunnen gaan. Om
negen uur 's avonds
begonnen de eerste
problemen voor Porsche.
Hans Stuck kreeg na een
aanvaring met de Courage
van Phillipe Alliot problemen
met de bodemplaat en de
noodzakelijke reparatie
kostte twaalf minuten ofwel
zo'n drie ronden. Terwijl deze
reparatie uitgevoerd werd
ploegde Dalmas op het rechte
stuk van Mulsanne door een
zandbak waarbij een
remleiding zodanig
i 199t> pagina»
Standaard worden de
voorwielen aangedreven via
een handgeschakelde vijf
terwijl een automaat met
bedieningshendel aan de
stuurkolom ook tot de
mogelijkheden behoort.
De 2 liter motor kennen
de Carina E en FunCrui
Voor Arrows coureur Jos
Verstappen was de
Canadese Grand Prix al
na tien ronden voorbij. De
motor gaf de geest en Jos
kon uitstappen. Van de
acht races tot nu toe wist
Verstappen slechts een
keer aan de finish te
komen. Teambaas Tom
Walkinshaw is echter
naarstig op zoek naar een
nieuwe krachtbron,
terwijl de huidige
motorenbouwer Brian
Hart aangekondigd heeft
dat hij vanaf de Engelse
Grand Prix een nieuwe
motor in kan zetten.
Voorlopig zal Verstappen
dus nog even geduld
moeten hebben en zich
niet moeten laten
verleiden tot fouten zoals
in Monaco en Spanje.
Gevarieerd startveld
De fabrieks Porsches en
McLarens moesten in de GT-
klasse de strijd aanbinden
met wagens als de Ferrari
F.40, de Nissan Skyline GTR,
de Chrysler Viper en de
exotische Lister Jaguar, maar
ook met hun eigen klanten:
privé-teams met 911 EVO's en
McLarens. Naast de GT-
wagens waren er bovendien
veertien Le Mans prototypen
ingeschreven, waaronder de
met Porsche turbo motoren
uitgeruste open wagens van
Courage, Joest en Kremer, de
Ferrari SP 333 en Oldsmobile
uit het Amerikaanse IMSA
kampioenschap. Al met al een
De Grand Prix van
Canada, afgelopen
weekend verreden op het
circuit Gilles Villeneuve
te Montreal, werd
gewonnen door de Britse
Williams-Renault rijder
Damon Hill die daarmee
zijn vijfde seizoenszege
behaalde. Hill heeft in het
kampioenschap nu een
voorsprong van 21 punten
op zijn jongere
teamcollega Jacques
Villeneuve, die tweede
werd op de naar zijn
vader vernoemde piste.
Michael Schumacher viel
uit met een kapotte
transmissie. De Ferrari
van Schumi was
overigens tegen de
verwachtingen in dit
weekend al uitgerust met
de nieuwe neussectie.
De standaard
veiligheidsuitrusting bestaat
uit een hooggeplaatst derde
remlicht, twee airbags, ABS
en gordelspanners voorin.
In het najaar komt Toyota met
een compacte ruimtewagen
op de markt, de Picnic. Deze
auto werd eerder als
prototype (Ipsum) getoond op
de afgelopen Tokyo Motor
Show.
De Picnic biedt ruimte aan zes
personen en wordt
voortgestuwd door een 2 liter
16-kleppen motor van 128 pk.
Wat betreft lengte en breedte
komt de Picnic sterk met de
Carina E overeen, maar het
dak is uiteraard hoger. De
In 1995 was het debuterende
McLaren superieur in de
Franse klassieker. Het merk
behaalde niet alleen de
eindoverwinning maar
bezette ook nog eens vier
posities in de top vijf. Boven
dien werd de internationale
BPR GT-serie door de
BMW motoren uitgeruste
Britse superwagen
gewonnen. Het was duidelijk
dat de EVO versie van de
Porsche 911 niet opgewassen
was tegen dit geweld en de
Stuttgarters,
sportwagenbouwers bij
uitstek, zinden dan ook op een
sportieve revanche.
Ê.ISTBH
I