Honda Civic Coupé 1.6i LS 1 IR S Een andere blik in de ogen Toekomst electrische auto's Audi design-stimuleringsprijs Peugeot op de Spaanse markt Waardering voor Volvo 'E. Samenwerking Toyota en Panasonic e! 9 in vice b LR-ZJ-48 pagina 10 d(J DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 13 juni 1996 pagina 1,1 ijkinc in lichte is ran de ....21.950,- OND lijn tc BV 3-4634355 f zal een I worde sluitii ;opend: 3 uur. j//een ini bij: steld. sn daar ter in de sn f foto's I iedimer 15.245,- 17.950,- 19.950,- 350,- 350,- 300,- 300,- 500,- 950,- 750,- Problemen Wil de electrische auto echt toekomst krijgen, dan dienen er nog goede oplossingen te “zicht, al is vürkap op lerdelen 1 toont sren en een rcreet g° in creati’ van de iesign-stimi logen en een korte 1. De gezamenlijk 1de en actief is van ele De nieuws fabriek Pa Co Ltd. worden ogelijk ontzien. Toyota heeft jqqi6 st voornemen om spoedig in 1 d. ind is Imotor. Audi AG wil jong, nieuw designtalent stimuleren en schrijft daarom dit jaar voor het eerst de Internationale Audi Design Förderpreis (Internationale Audi design-stimuleringsprijs) uit. Als thema is gekozen voor: "Leven in beweging". Voor deze stimuleringsprijs is een bedrag van 150.000 dollar gereserveerd. Dit bedrag wordt niet in de vorm van geldprijzen uitgekeerd, maar zal gebruikt worden voor realisering van de uitverkoren ontwerpen. Instap De instap is voor de voorpassagiers uitere1-1 Achterpassagiers woru- aangeraden aan de rechter zijde hun toegang te zoeken. De passagiersstoel schuift namelijk bij het vooroverklappen helemaal naar voren, waardoor een ruime doorgang wordt verkregen. Wordt de stoel daarna weer teruggeklapt, dan kan deze weer helemaal ■«nieuw worden afgesti nvoorstelbaar dat mei Japan nog niet iets op vonden heeft. bestuurderszijde zien we troën hebben irktaandeel van bagagevolume van 405 liter beschikbaar en dat is voor dit type auto uiterst royaal. Het derde remlicht zit aan de onderzijde van de achterruit en zou beter tegen het dak geplaatst kunnen worden voor een maximaal effect. Het uiterlijk wordt verder compleet gemaakt door keurige wieldoppen, getint glas, stootstrips op de flanken, elektrisch bediende buitenspiegels en een L dakantenne. De portieren worden centrale vergrendeld met een afstandsbediening. <baarhei< rriendelij Ireven ai 14.950, 16.950, 17.950, 17.950, 17.950, 5.950, 14.950, 15.950, 18.950, Z’Ï2J50’, 18.950, 10.950,- 8.950,- 16.950,- 9.950,- 10.950,- ........9.950,- 22.950,- 8.950,- 6.950,- 21,950,- Wielbasis De Civic Coupé is 4,46 meter lang en dat is fors voor een auto die in principe op een middenklasser is gebaseerd. Deze lengte komt overigens met de sedan overeen, terwijl de lange wielbasis van 2,62 meter op alle Civic's wordt aangetroffen. De carrosserie heeft overigens ten opzichte id van lijke electrisch luto's. Binnen ure worden shita's kennis, chcapaciteit en :tiefaciliteiten bineerd met Toyota's how op het gebied van hoog vermc oplaadtijd. ontwikkeld geproduceerde accu's zullen te koop zijn voor producenten van electrische voertuigen in de hele wereld. De toekomst van electrische voertuigen wordt hierdoor aanzienlijk verbeterd. Met de samenwerking tus de derde autofabrikant te bestaat uit vijf leden: Prof. Dr. h.c. Dieter Rams, juryvoorzitter (Duitsland), Dott. Arch. Gae Aulenti (Italië), Prof. Dr.h.c. Kenji Èkuan (Japan), Ross Lovegrove (Groot-Brittanië) en Peter Schreyer, Audi AG. Aspirant-deelnemers kunnen nadere informatie met betrekking tot de Internationale Audi design- sma stimuleringsprijs krijgen via; sden Audi AG, Audi Design Preis igen Office, D-85045 Ingolstads, itief Duitsland. Telefoon 0049 841 4900, fax: 0049841 89 6195 of via Irene Bieszke, Hoofd Public Relations BU Audi, telefoon 033 4949 381, fax: 033 49503 04. Toyota Motor Corporation en electronicaconcern Matsushita Electric Industrial zijn een joint venture aangegaan voor de ontwikkeling, productie en verkoop van oplaadbare nikkel-ijzer hydride (Ni MH) accu's voor electrisch aangedreven voertuigen. De gezamenlijke onderneming, met de naam Panasonic E(lectric) V(ehicle) Energy Co Ltd., krijgt een startkapitaal van circa 30 miljoen gulden en zal begin 1997 operationeel zijn. De Ni-MH acct kwaliteiten al electrisch aan wereld en een van de grootste electronica-concerns wordt onder meer ingespeeld op de milieu-eisen in Californië, waar in het jaar 2003 elke tiende verkochte auto geen schadelijke uitlaatgassen mag produceren. Vooralsnog kunnen alleen electrisch aangedreven auto's aan die eis voldoen. De samenwerking onderstreept ook nog eens Toyota's ambitie om auto's te bouwen die veilig zijn en het milieu zoveel mogelijk oi het voornemen om spot—;, Californië de elektrisch aangedreven FunCruiser te gaan verkopen. De nieuwste generatie Honda Civic uit Japan kenmerkt zich vooral door het front met de zeer eigenzinnige en fors uitgevallen koplampen. De in Engeland geproduceerde vijfdeurs heeft deze aanblik nog niet, maar de Amerikaanse Civic Coupé heeft zojuist een facelift ondergaan om beter bij het vernieuwde imago van de drie- en vierdeurs Civic aan te sluiten. Onderstel Was de eerste versie van de Civic Coupé nog met twee motoren te koop, de nieuwste variant is er alleen als 1.6i LS. De motor is de bekende 1,6 liter met 4 kleppen per cilinder en een vermogen van 105 pk bij 6200tr/min. De krachtbron levert een keurig koppel van 140 Nm bij 4500 tr/min. Presteren doet deze kwieke auto bovengemiddeld. De beweging vanuit stilstand naar de 100 km/u duurt slechts 10,1 seconden terwijl een top gehaald kan worden van 190 km/u. Naast de soepel schakelende vijfbak is ook een viertraps automaat te kiezen. Hierbij loopt de top bescheiden terug naar 187 km/u en duurt de acceleratie 11,4 seconden. De motor is mooi stil en de souplesse opmerkelijk hoog. Honda gebruikt bij de hele worden gevonden voor een aantal problemen, zoals het uithoudingsvermogen van de accu's en de kosten. Matsushita houdt zich al een groot aantal jaren bezig met onderzoek naar en ontwikkeling van oplaadbare Ni-MH accu's, terwijl Toyota is in de ontwikkeling lectrischè voertuigen. ve gezamenlijk Panasonic EV Energy zal naar verwachting sn opgericht in -tember dit jaar en begin 37 operationeel worden. Hij zal zijn gevestigd op het terrein van de Hamanako- fabriek van de Matsushita Battery Industrial Co Ltd. in Kosai, Shizuoka. Het startkapitaal wordt voor 60 procent ingebracht door Matsushita en 40 procent komt van Toyota. De huidige Civic-koper kan uit maar liefst vijf modellen kiezen. Want naast de twee-, drie-, vier- en vijfdeurs is er ook nog de zomerse CRX. Met de Civic Coupé heeft Honda de laatste jaren goede zaken gedaan. Na het verdwijnen van de vorige generatie CRX waren er bij het merk 'doorgroeiers' die nog wel een coupé wilden hebben, maar meer ruimte achterin zochten. Deelname is mogelijk voor studenten en starters in alle designdisciplines, voor mode ontwerpers, ontwerpers van sieraden of grafische ontwerpers, voor ingenieurs, maar ook voor architecten en filmmakers. De prijsvraag richt zich uitsluitend tot teams van ontwerpers die in een multidisciplinair samenwerkingsverband bij de uitwerking van het theme hun creatieve mogelijkhec bundelen. "Het aanmoedic van geëngageerd, innovat design is maar één aspect van onze visie", aldus Peter Schreyer, hoofd Design bij Audi AG en jurylid. "Ik ben ervan overtuigd dat het bovendien uitermate belangrijk is om teamgeest tussen de verschillende creatieve disciplines te bevorderen." Door het grote dieselaanbod komt Peugeot goed mee op de Spaanse markt, omdat maar liefst 60% van alle nieuw verkochte auto's in dit lai voorzien van een dieselir Peugeot en Citi samen een mai 22,6 procent. De nummer twee is het VAG- concern met naast VW en Audi het Spaanse merk Seat. Renault is een goede derde met 12,5 procent aandeel. Dat betekent dat de Franse fabrikanten zo'n 35% van Spaanse markt in handei hebben. Peugeot produceerde in Villaverde bij Madrid vorig jaar 116.000 auto's, verdeeld over de 306 en 205. Overigens is dit de enige fabriek die de 205 nog maakt. In 1995 van de bestaande Coupé alleen een facelift ondergaan. Het profiel van de auto is ongewijzigd, terwijl ook aan de achterzijde weinig nieuws te vinden is. Boven de meegespoten voorbumper met grote luchtinlaat zit de Honda-familie-grille aan beide kanten geflankeerd door de nieuwe koplampunits waarin alle lichtfuncties zijn gegroepeerd. De grille en koplampen bepalen voornamelijk het gezi J de vorm van de motor1- deze gewijzigde onderc aangepast. Het profiel de lange voorportieren iets oplopende carrosserielijn. opni De achterlichtunits zijn fors Onv uitgevallen en scharnieren in J- gedeeltelijk met de kofferklep gevo mee. Hierachter is een Aan i auto's. De teruggang was vooral te danken aan de modelwissel 405/406. Over de eerste maanden van 1996 is het marktaandeel weer gestegen naar 11,2 procent. De 306 is op dit moment in Spanje nummer 1 in zijn segment, terwijl vooral de 406 diesel een aardig partijtje meeblaast. 910.000 nieuw afgeleverde auto's in 1994, viel de Spaanse markt vorig jaar terug naar 834.000 nieuwe registraties, veroorzaakt door het aflopen van een aantal stimulerende maatregelen van de overheid. Sinds 1 januari is de tegenhanger van onze BPM in Spanje verlaagd, waardoor de markt in het eerste kwartaal weer met 8 procent is gegroeid. Vooral het B- en C- segement (106 en 306) zijn in Spanje van groot belang en maken liefst 75% van de totaalmarkt uit tegen een Europees gemiddelde van 34 ijving van voertuigen, in de doelstellingen van uwe onderneming is het eren van de prestaties ilaadbare Ni-MH-accu's verlagen van hun :tiekosten. Nikkel-ijzer e accu's vormen de s stand der techniek en licht, compact en ig mogelijk, met een Jury Onder het mott beweging" kun tekeningen of f dia's) van driec I schetsontwerp, ingestuurd. Oo I films zijn welkom. In geval kunnen de voc cu's hebben hun il bewezen in de tngedreven iuiser, die vorig e rally voor sch aangedreven auto's ndinavië met acht won en sindsdien erkt geproduceerd len ingediend. E ingsdatum is 15 september 1996. Een de beste ontwerpen, worden met het stimuleringsbedrag 150.000 dollar gereal Audi wil hierdoor jor ontwerpers, die imm dikwijls niet over vol financiële middelen I beschikken, een kan om concreet gestalte aan hun creativiteit. De jury van de Intern I Audi des hetzelfde fenomeen, alleen schuift daar de zitting niet naar voren en moeten achterpassagiers zich echt naar binnen wurmen. De achterbank biedt redelijk de ruimte. De beenruimte is fors, vooral door een korte zitting van de achterbank. De hoogte achterin is niet meer dan redelijk, maar in vergelijking van andere coupés in dit segment scoort de Honda uitstekend. Het interieur is vooral ii grijstinten uitgevoerd. Het instrumentarium is compleet met een toerenteller. Zowel in het stuurwiel als boven het dashboardkastje is een rst royaal, airbag opgenomen, orden De verwarming en ventilatie worden met een combinatie van druk-en schuifknoppen bediend op de console. De stuurkolpm kan in hoogte worden aangepast. Verder worden de portierruiten elektrisch bediend en kan de rugleuning van de achterbank in delen worden neergeklapt om langere voorwerpen te vervoeren. De Civic Coupé maakt een bijzonder verzorgde indruk en biedt een royale uitrusting. Het bekende Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power heeft vorig jaar onder 43.000 Amerikanen een marktonderzoek naar klantentevredenheid uitgevoerd. In de einduitslag vinden we vier Japanse merken en op de derde plaats Volvo als enige Europeaan. Vooral de auto's die in het Belgische Gent worden gemaakt stemmen zeer tot tevredenheid. In het onderzoek wordt gekeken hoeveel opmerkingen de respondenten maken per 100 auto's. Er is overigens een duidelijke verbetering over de hele linie te bemerken. Werden er in 1993 gemiddeld nog 110 opmerkingen per 100 auto's gemaakt, in 1994 waren er dat 103 en vorig jaar 100 opmerkingen. De Belgische Volvo 850 kreeg slechts 68 opmerkingen per 100 auto's. Daarmee heeft Volvo de zogenaamde 'European Plant Award' gekregen van J.D. Power. De nummer 1 was over 1995 Lexus met 54 opmerkingen. De tweede plaats wordt bezet door Infinity, die vorig jaar nog nummer 1 was. Na Volvo op de derde positie volgen Honda en Toyota. laats jaar dt electr in Scc overn al bef wordt. Matst resea: produ gecon know toepas aandi Eén v< de nie verbe van O] en hel snde ationale ringsprijs an seerd. iriginele 'geen isionale >rden sën voor dat rstellen te (PAL) >nd erstel. Dat betekent dat :owel voor- als achter de echisch nog steeds loogstaande double vishbone ophanging wordt oegepast. Hiermee weet ionda bij de Coupé een ceurig compromis tussen sportiviteit en comfort te verkrijgen, waarbij de serlijkheid gebied te zeggen lat de Coupé vooral naar de :omfort-kant neigt. Zijn Amerikaanse afkomst

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 27