Honda Civic Coupé 1.6i LS
1
IR
S
Een andere blik in de ogen
Toekomst electrische auto's
Audi design-stimuleringsprijs
Peugeot op de Spaanse markt
Waardering voor Volvo
'E.
Samenwerking Toyota
en Panasonic
e!
9
in
vice
b
LR-ZJ-48
pagina 10
d(J
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 13 juni 1996 pagina 1,1
ijkinc
in lichte
is
ran de
....21.950,-
OND
lijn
tc BV
3-4634355
f zal een
I worde
sluitii
;opend:
3 uur.
j//een
ini bij:
steld.
sn daar
ter
in de
sn
f foto's I
iedimer
15.245,-
17.950,-
19.950,-
350,-
350,-
300,-
300,-
500,-
950,-
750,-
Problemen
Wil de electrische auto echt
toekomst krijgen, dan dienen
er nog goede oplossingen te
“zicht, al is
vürkap op
lerdelen
1 toont
sren en een
rcreet g°
in creati’
van de
iesign-stimi
logen en een korte
1. De gezamenlijk
1de en
actief is
van ele
De nieuws
fabriek Pa
Co Ltd.
worden
ogelijk ontzien. Toyota heeft jqqi6
st voornemen om spoedig in 1
d.
ind is
Imotor.
Audi AG wil jong, nieuw designtalent stimuleren
en schrijft daarom dit jaar voor het eerst de
Internationale Audi Design Förderpreis
(Internationale Audi design-stimuleringsprijs) uit.
Als thema is gekozen voor: "Leven in beweging".
Voor deze stimuleringsprijs is een bedrag van
150.000 dollar gereserveerd. Dit bedrag wordt niet
in de vorm van geldprijzen uitgekeerd, maar zal
gebruikt worden voor realisering van de
uitverkoren ontwerpen.
Instap
De instap is voor de
voorpassagiers uitere1-1
Achterpassagiers woru-
aangeraden aan de rechter
zijde hun toegang te zoeken.
De passagiersstoel schuift
namelijk bij het
vooroverklappen helemaal
naar voren, waardoor een
ruime doorgang wordt
verkregen. Wordt de stoel
daarna weer teruggeklapt,
dan kan deze weer helemaal
■«nieuw worden afgesti
nvoorstelbaar dat mei
Japan nog niet iets op
vonden heeft.
bestuurderszijde zien we
troën hebben
irktaandeel van
bagagevolume van 405 liter
beschikbaar en dat is voor dit
type auto uiterst royaal.
Het derde remlicht zit aan de
onderzijde van de achterruit
en zou beter tegen het dak
geplaatst kunnen worden
voor een maximaal effect.
Het uiterlijk wordt verder
compleet gemaakt door
keurige wieldoppen, getint
glas, stootstrips op de
flanken, elektrisch bediende
buitenspiegels en een
L dakantenne. De portieren
worden centrale vergrendeld
met een afstandsbediening.
<baarhei<
rriendelij
Ireven ai
14.950,
16.950,
17.950,
17.950,
17.950,
5.950,
14.950,
15.950,
18.950,
Z’Ï2J50’,
18.950,
10.950,-
8.950,-
16.950,-
9.950,-
10.950,-
........9.950,-
22.950,-
8.950,-
6.950,-
21,950,-
Wielbasis
De Civic Coupé is 4,46 meter
lang en dat is fors voor een
auto die in principe op een
middenklasser is gebaseerd.
Deze lengte komt overigens
met de sedan overeen, terwijl
de lange wielbasis van 2,62
meter op alle Civic's wordt
aangetroffen. De carrosserie
heeft overigens ten opzichte
id van
lijke electrisch
luto's. Binnen
ure worden
shita's kennis,
chcapaciteit en
:tiefaciliteiten
bineerd met Toyota's
how op het gebied van
hoog vermc
oplaadtijd.
ontwikkeld
geproduceerde accu's zullen
te koop zijn voor producenten
van electrische voertuigen in
de hele wereld. De toekomst
van electrische voertuigen
wordt hierdoor aanzienlijk
verbeterd.
Met de samenwerking tus
de derde autofabrikant te
bestaat uit vijf leden: Prof. Dr.
h.c. Dieter Rams,
juryvoorzitter (Duitsland),
Dott. Arch. Gae Aulenti
(Italië), Prof. Dr.h.c. Kenji
Èkuan (Japan), Ross
Lovegrove (Groot-Brittanië) en
Peter Schreyer, Audi AG.
Aspirant-deelnemers kunnen
nadere informatie met
betrekking tot de
Internationale Audi design-
sma stimuleringsprijs krijgen via;
sden Audi AG, Audi Design Preis
igen Office, D-85045 Ingolstads,
itief Duitsland. Telefoon 0049 841
4900, fax: 0049841 89 6195 of
via Irene Bieszke, Hoofd
Public Relations BU Audi,
telefoon 033 4949 381, fax: 033
49503 04.
Toyota Motor Corporation en electronicaconcern
Matsushita Electric Industrial zijn een joint venture
aangegaan voor de ontwikkeling, productie en
verkoop van oplaadbare nikkel-ijzer hydride (Ni
MH) accu's voor electrisch aangedreven
voertuigen. De gezamenlijke onderneming, met de
naam Panasonic E(lectric) V(ehicle) Energy Co Ltd.,
krijgt een startkapitaal van circa 30 miljoen gulden
en zal begin 1997 operationeel zijn.
De Ni-MH acct
kwaliteiten al
electrisch aan
wereld en een van de grootste
electronica-concerns wordt
onder meer ingespeeld op de
milieu-eisen in Californië,
waar in het jaar 2003 elke
tiende verkochte auto geen
schadelijke uitlaatgassen
mag produceren. Vooralsnog
kunnen alleen electrisch
aangedreven auto's aan die
eis voldoen. De
samenwerking onderstreept
ook nog eens Toyota's ambitie
om auto's te bouwen die veilig
zijn en het milieu zoveel
mogelijk oi
het voornemen om spot—;,
Californië de elektrisch
aangedreven FunCruiser te
gaan verkopen.
De nieuwste generatie Honda Civic uit Japan
kenmerkt zich vooral door het front met de zeer
eigenzinnige en fors uitgevallen koplampen. De in
Engeland geproduceerde vijfdeurs heeft deze
aanblik nog niet, maar de Amerikaanse Civic
Coupé heeft zojuist een facelift ondergaan om beter
bij het vernieuwde imago van de drie- en vierdeurs
Civic aan te sluiten.
Onderstel
Was de eerste versie van de
Civic Coupé nog met twee
motoren te koop, de nieuwste
variant is er alleen als 1.6i LS.
De motor is de bekende 1,6
liter met 4 kleppen per
cilinder en een vermogen van
105 pk bij 6200tr/min.
De krachtbron levert een
keurig koppel van 140 Nm bij
4500 tr/min. Presteren doet
deze kwieke auto
bovengemiddeld. De
beweging vanuit stilstand
naar de 100 km/u duurt slechts
10,1 seconden terwijl een top
gehaald kan worden van 190
km/u. Naast de soepel
schakelende vijfbak is ook
een viertraps automaat te
kiezen. Hierbij loopt de top
bescheiden terug naar 187
km/u en duurt de acceleratie
11,4 seconden. De motor is
mooi stil en de souplesse
opmerkelijk hoog.
Honda gebruikt bij de hele
worden gevonden voor een
aantal problemen, zoals het
uithoudingsvermogen van de
accu's en de kosten.
Matsushita houdt zich al een
groot aantal jaren bezig met
onderzoek naar en
ontwikkeling van oplaadbare
Ni-MH accu's, terwijl Toyota
is in de ontwikkeling
lectrischè voertuigen.
ve gezamenlijk
Panasonic EV Energy
zal naar verwachting
sn opgericht in
-tember dit jaar en begin
37 operationeel worden.
Hij zal zijn gevestigd op het
terrein van de Hamanako-
fabriek van de Matsushita
Battery Industrial Co Ltd. in
Kosai, Shizuoka. Het
startkapitaal wordt voor 60
procent ingebracht door
Matsushita en 40 procent
komt van Toyota.
De huidige Civic-koper kan
uit maar liefst vijf modellen
kiezen. Want naast de twee-,
drie-, vier- en vijfdeurs is er
ook nog de zomerse CRX. Met
de Civic Coupé heeft Honda
de laatste jaren goede zaken
gedaan. Na het verdwijnen
van de vorige generatie CRX
waren er bij het merk
'doorgroeiers' die nog wel een
coupé wilden hebben, maar
meer ruimte achterin zochten.
Deelname is mogelijk voor
studenten en starters in alle
designdisciplines, voor mode
ontwerpers, ontwerpers van
sieraden of grafische
ontwerpers, voor ingenieurs,
maar ook voor architecten en
filmmakers. De prijsvraag
richt zich uitsluitend tot teams
van ontwerpers die in een
multidisciplinair
samenwerkingsverband bij
de uitwerking van het theme
hun creatieve mogelijkhec
bundelen. "Het aanmoedic
van geëngageerd, innovat
design is maar één aspect van
onze visie", aldus Peter
Schreyer, hoofd Design bij
Audi AG en jurylid. "Ik ben
ervan overtuigd dat het
bovendien uitermate
belangrijk is om teamgeest
tussen de verschillende
creatieve disciplines te
bevorderen."
Door het grote dieselaanbod
komt Peugeot goed mee op de
Spaanse markt, omdat maar
liefst 60% van alle nieuw
verkochte auto's in dit lai
voorzien van een dieselir
Peugeot en Citi
samen een mai
22,6 procent.
De nummer twee is het VAG-
concern met naast VW en
Audi het Spaanse merk Seat.
Renault is een goede derde
met 12,5 procent aandeel. Dat
betekent dat de Franse
fabrikanten zo'n 35% van
Spaanse markt in handei
hebben.
Peugeot produceerde in
Villaverde bij Madrid vorig
jaar 116.000 auto's, verdeeld
over de 306 en 205. Overigens
is dit de enige fabriek die de
205 nog maakt. In 1995
van de bestaande Coupé
alleen een facelift ondergaan.
Het profiel van de auto is
ongewijzigd, terwijl ook aan
de achterzijde weinig nieuws
te vinden is. Boven de
meegespoten voorbumper
met grote luchtinlaat zit de
Honda-familie-grille aan
beide kanten geflankeerd
door de nieuwe koplampunits
waarin alle lichtfuncties zijn
gegroepeerd. De grille en
koplampen bepalen
voornamelijk het gezi J
de vorm van de motor1-
deze gewijzigde onderc
aangepast. Het profiel
de lange voorportieren
iets oplopende
carrosserielijn. opni
De achterlichtunits zijn fors Onv
uitgevallen en scharnieren in J-
gedeeltelijk met de kofferklep gevo
mee. Hierachter is een Aan i
auto's. De teruggang was
vooral te danken aan de
modelwissel 405/406.
Over de eerste maanden van
1996 is het marktaandeel weer
gestegen naar 11,2 procent.
De 306 is op dit moment in
Spanje nummer 1 in zijn
segment, terwijl vooral de 406
diesel een aardig partijtje
meeblaast.
910.000 nieuw afgeleverde
auto's in 1994, viel de Spaanse
markt vorig jaar terug naar
834.000 nieuwe registraties,
veroorzaakt door het aflopen
van een aantal stimulerende
maatregelen van de overheid.
Sinds 1 januari is de
tegenhanger van onze BPM in
Spanje verlaagd, waardoor de
markt in het eerste kwartaal
weer met 8 procent is
gegroeid. Vooral het B- en C-
segement (106 en 306) zijn in
Spanje van groot belang en
maken liefst 75% van de
totaalmarkt uit tegen een
Europees gemiddelde van 34
ijving van voertuigen,
in de doelstellingen van
uwe onderneming is het
eren van de prestaties
ilaadbare Ni-MH-accu's
verlagen van hun
:tiekosten. Nikkel-ijzer
e accu's vormen de
s stand der techniek en
licht, compact en
ig mogelijk, met een
Jury
Onder het mott
beweging" kun
tekeningen of f
dia's) van driec
I schetsontwerp,
ingestuurd. Oo
I films zijn welkom. In
geval kunnen de voc
cu's hebben hun
il bewezen in de
tngedreven
iuiser, die vorig
e rally voor
sch aangedreven auto's
ndinavië met
acht won en sindsdien
erkt geproduceerd
len ingediend. E
ingsdatum is 15
september 1996. Een
de beste ontwerpen,
worden met het
stimuleringsbedrag
150.000 dollar gereal
Audi wil hierdoor jor
ontwerpers, die imm
dikwijls niet over vol
financiële middelen
I beschikken, een kan
om concreet gestalte
aan hun creativiteit.
De jury van de Intern
I Audi des
hetzelfde fenomeen, alleen
schuift daar de zitting niet
naar voren en moeten
achterpassagiers zich echt
naar binnen wurmen.
De achterbank biedt redelijk
de ruimte. De beenruimte is
fors, vooral door een korte
zitting van de achterbank.
De hoogte achterin is niet
meer dan redelijk, maar in
vergelijking van andere
coupés in dit segment scoort
de Honda uitstekend.
Het interieur is vooral ii
grijstinten uitgevoerd.
Het instrumentarium is
compleet met een
toerenteller. Zowel in het
stuurwiel als boven het
dashboardkastje is een
rst royaal, airbag opgenomen,
orden De verwarming en ventilatie
worden met een combinatie
van druk-en schuifknoppen
bediend op de console.
De stuurkolpm kan in hoogte
worden aangepast. Verder
worden de portierruiten
elektrisch bediend en kan de
rugleuning van de
achterbank in delen worden
neergeklapt om langere
voorwerpen te vervoeren.
De Civic Coupé maakt een
bijzonder verzorgde indruk en
biedt een royale uitrusting.
Het bekende Amerikaanse onderzoeksbureau
J.D. Power heeft vorig jaar onder 43.000
Amerikanen een marktonderzoek naar
klantentevredenheid uitgevoerd. In de
einduitslag vinden we vier Japanse merken
en op de derde plaats Volvo als enige
Europeaan. Vooral de auto's die in het
Belgische Gent worden gemaakt stemmen
zeer tot tevredenheid. In het onderzoek wordt
gekeken hoeveel opmerkingen de
respondenten maken per 100 auto's. Er is
overigens een duidelijke verbetering over de
hele linie te bemerken. Werden er in 1993
gemiddeld nog 110 opmerkingen per 100
auto's gemaakt, in 1994 waren er dat 103 en
vorig jaar 100 opmerkingen. De Belgische
Volvo 850 kreeg slechts 68 opmerkingen per
100 auto's. Daarmee heeft Volvo de
zogenaamde 'European Plant Award'
gekregen van J.D. Power. De nummer 1 was
over 1995 Lexus met 54 opmerkingen. De
tweede plaats wordt bezet door Infinity, die
vorig jaar nog nummer 1 was. Na Volvo op de
derde positie volgen Honda en Toyota.
laats
jaar dt
electr
in Scc
overn
al bef
wordt.
Matst
resea:
produ
gecon
know
toepas
aandi
Eén v<
de nie
verbe
van O]
en hel
snde
ationale
ringsprijs
an
seerd.
iriginele
'geen
isionale
>rden
sën voor
dat
rstellen
te (PAL)
>nd erstel. Dat betekent dat
:owel voor- als achter de
echisch nog steeds
loogstaande double
vishbone ophanging wordt
oegepast. Hiermee weet
ionda bij de Coupé een
ceurig compromis tussen
sportiviteit en comfort te
verkrijgen, waarbij de
serlijkheid gebied te zeggen
lat de Coupé vooral naar de
:omfort-kant neigt. Zijn
Amerikaanse afkomst