Peugeot 306 GTi, 406 Turbo en 806 2.1 TD Krachtige motorversies Niemand meer zonder bromfietscertificaat op brom- of snorfiets 4f3 miljoen auto's rond eeuwwisseling Koreanen groeien door d? I INS Meer vervoer over de weg en S IIIII MESS - KT 196 pagina 10 DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 6 juni 1996 pagina 11 p stijl, comfort karakteristieke :qelei i in 14 fwerking, stuur- laf 37.990,-°. 10,-°. De Rover En de Rover Som dus snel bij ie >oind ie de: ig ‘me Prijs Mathilde PoelsB.V. ren en [oed tie Overcapaciteit Toch is er een keerzijde. Analisten waarschuwen dat de ongebreidelde expansie van de Koreaanse auto- industrie, van 3,3 miljoen stuks dit jaar tot zo'n 6 miljoen ssor hiervoor iet vermogen van i van iet voortc een th CBR.l op de nieuwe lat de 2,1 tarder is Er zijn merken die hun nieuwe modellen eerst leveren met de meest krachtige motoren en daarna de programma's naar beneden uitbouwen. Peugeot doet dat andersom en brengt deze zomer drie krachtige motorversies van de 306,406 en 806. Overigens drie totaal verschillende krachtbronnen: 16-klepper, turbo en turbodiesel. rs. Kosten id lopen scholen srd. Dit mogelijkheden voor produktie in Afrika. Fabrieken in Botswana en Zimbabwe weerspiegelen een grenzeloos vertrouwen in de groei van de automobiliteit. s als een /el het heeft nog lande 2 liter 16- Alleen werden 9.950,- T 9.950,- T 9.950,- T 9.950,- G 9.950,- T 9.950, - T 8.950, - T 7.950, - T 7.950, - T 9.950, - T 7.950, - G 9.950, - T 8.950, - T 7.950, - T 8.950, - T 9.950, - T 5.950, - 6.950, - G O 5.950, - T 7.950, - G 8.950, - T 4.950, - T 9.950, - T 9.950,- T 7/950,- T Zesbak De nieuwe 306 GTi steeds de bestaar kleppen motor, k^ in de ■n voorbumper, iegels. airbag, lichtmetalen velgen, elektrisch bediende portierruiten, hoofdsteunen achter, velours bekleding, hoofdsteunen achter en houtsierlijsten op het dashboard. en Rover 600. van 10,8 miljard kilometer. In het binnenlands vervoer ging vorig jaar 398,1 miljoen ton aan lading over de weg, 7,1 miljoen ton meer dan in 1994. Het internationale wegvervoer was vorig jaar goed voor 111,3 miljoen ton, ofwel 6 miljoen ton meer dan in 1994. Vrijstellingen Brom- en snorfietsers, geboren vóór 1 juni 1980, hoeven geen examen af te leggen. Zij dienen wel een certificaat bij zich te dragen. Tegen betalinc van 25 gulden kunnen zij dit De expansiedrang van de Koreaanse auto- industrie lijkt voorlopig geen grenzen te kennen. Met een totale produktie van 2.7 miljoen auto's in 1995 is het land in korte tijd opgerukt naar een vijfde plaats op de produktieranglijst in de wereld. orzien van alle ien. De vanafprijs zal sf.65.500,= komen te Invalidenvoertuigen en Brommobielen Ook een brommobiel wordt als j bromfiets beschouwd. Dus moet de bestuurder van zo’n brommobiel een certificaat hebben. Voor berijders van gemotoriseerde invalidenvoertuigen gelden an dere regels dan voor brom- en snorfietsen. Zij hoeven geen bromfietscertificaat te hebben, mits hun voertuig aan bepaalde eisen voldoet. Zo moet het voertuig ingericht zijn j voor invalidenvervoer, niet breder zijn dan 1.10 m, niet sneller gaan dan 45 km/h en het mag geen bromfiets zijn, n eenheden rond de eeuwwisseling, het land in het jaar 2003 opzadelt met een overcapaciteit van circa 3 miljoen auto's. Ook wordt de roep om een exportcontingent voor Koreaanse auto's sterker. Vorig jaar werden bijvoorbeeld 160.000 auto's vanuit Korea naar Europa verscheept (+60%), terwijl de Europese fabrikanten slechts 7.000 auto's in Korea afzetten. (Bron: Rai Actueel) en de unieke Aanvraagkaart Wie een theorie-examen wil doen, kan zich zodra hij of zij 16 jaar is inschrijven via een rijschool of bij een van de CBR-lokaties. Daarna valt een oproepkaart in de bus met daarop vermeld waar en wanneer het theorie-examen wordt afgenomen. Bij het examen moet de kandidaat meenemen: een ingevulde en ondertekende 'aanvraagkaartbromfietsexa men', een pasfoto en een geldig legitimatiebewijs. De aanvraagkaart voor het bromfietsexamen is voor f 50,55 verkrijgbaar bij rijscholen en het CBR. bromfietscertificaat heeft behaald, moet toch in het bezit zijn van een officieel bromfietscertificaat. Nederlandse bedrijven hebben vorig jaar meer dan een half miljard ton aan goederen over de weg vervoerd. Het is voor het eerst dat de grens van een half miljard ton werd gepasseerd. De afgelopen dertig jaar is het tonnage van over de weg ver voerde goederen verdubbeld. Ook het aantal gereden kilometers in het wegvervoer nam vorig jaar verder toe. Daarmee is het eind echter nog lang niet in zicht, want de branchevereniging voor de auto-industrie KAMA in Seoul rekent binnen vijf jaar op een jaarproduktie van 4,3 miljoen wagens en een verdubbeling van de export tot ruim 2 miljoen voertuigen. Om deze doelstelling te kunnen realiseren hebben de Koreaanse fabrikanten Hyundai, Daewoo, Kia en Ssangyong hun gezamenlijke investeringsbudget voor het lopende jaar met 30 procent opgevoerd tot 5,2 miljard dollar. Veroveren Hoewel brancheanalisten het groeitempo van de Koreanen vergelijken met dat van de meerklepper nagenoeg zijn verdwenen. De motor presteert uitstekend over zijn totale toerenbereik en hoeft niet noodzakelijk op toeren gehouden te worden. De auto weegt 1136 kg en kan een top halen van 220 km/u. Belangrijker is het korte sprintje van 0 tot 100 km/u in 8,5 seconden. Natuurlijk is de motor in het interieur wel te horen, maar door de uitgebalanceerde loop zijn er geen hinderlijke resonanties. Tussenacceleraties verlopen vliegensvlug en rijdend in de Franse Alpen lijkt de 306 GTi helemaal in zijn element. Behendig schuift de fransoos door krappe hairpins en accelereert daarna weer snel door. De voorwielen worden aangedreven via een handgeschakelde zesbak. De eerste vijf overbrengingen liggen lekker dicht op elkaar. 'papiertje' aanvragen CBR-examencentrum of bij 1 postkantoor. Daarna krijgt d aanvrager het certificaat thuisgestuurd. Wel een pasfoto en een geldig legitimatiebewijs meenemen naar postkantoor of CBR. Wie al een rijbewijs A of B heeft en op een brom- of snorfiets stapt, is vrijgesteld van de plicht een bromfietscertificaat te hebben. Men dient het rijbewijs dan wel bij zich te dragen. Want brom- en snorfietsers, die het cer-tificaat of rijbewijs niet kunnen tonen, lopen bij aanhouding het risico 110 gulden boete te moeten betalen. terwijl juist de zesde versnelling bedoeld is 1 overdrive waarbij zowe geluidsniveau als het brandstofverbruik worden teruggebracht. De 306 GTi is alleen leverbaar met een driedeurs carrosserie. Het uiterlijk is ten opzichte van de S16 overigens nauwelijks veranderd. De lichtmetalen velgen zijn van een nieuw ontwerp. Verder is de auto voorzien van mistlampen i meegespoten vc„_r meegespoten buitenspit brede stootstrips op de flanken en getint glas. Het interieur ziet er tegelijk sportief en chique uit. De stoelen en achterbank zijn bekleed met een combinatie van leer en alcantara. De stoelen hebben stevige randen en bieden een goed ondersteunde zit. De achterbank is in twee ongelijke delen neerklapbaar, want ondanks de sportieve aspiraties verliest deze 306 de praktische bruikbaarheid niet uit het oog. De standaarduitrusting omvat verder ABS, elektrisch bediende portierruiten, centrale vergrendeling met afstandsbediening, buitentemperatuurmeter, airbag en een startcode. De prijs zal rond de f .52.500,= komen te liggen. Het beroepsgoederenvervoer transporteerde het afgelopen jaar 3,88,6 miljoen ton (+4,1%). "Per 1 juni 1996 moeten alle brom- en snorfietsers over een bromfietscertificaat beschikken. Om dit certificaat te krijgen, dient men een theorie- examen af te leggen", zegt Rob Kant, voorzitter BOVAG-afdeling verkeersopleidingen. "Jeugdige bromfietsers zijn vaak betrokken bij verkeersongevallen. Wat mede komt doordat ze weinig verkeerskennis hebben. Op de basisschool wordt aandacht aan de verkeersregels besteed. Daarna staat de verkeersles jaren op een laag pitje totdat de jongeren autorijles gaan nemen. Samen met het bravoure-gedrag dat bij hun leeftijd hoort, leidt dit tot een onevenredig hoge betrokkenheid bij ongelukken. Tot voor kort konden jongeren zonder veel verkeerskennis en inzicht in de risico's een snor- of bromfiets besturen." 110 pk wordt bereikt bij 4300 tr/min terwijl het forse koppel van 250 Nm bij 2000 tr/min volledig van zich laat profiteren. De relatief zware 806, die goed is voor 1578 kg, presteert hiermee netjes, getuige de top van 175 km/u en acceleratie van 0 tot 100 km/u in 14,1 seconden. De diesel is lekker stil, maar er moet voor vlotte tussenacceleraties wel nadrukkelijk geschakeld worden. Gelukkig levert Peugeot de nieuwe krachtige turbodiesel in de 806 in combinatie met alle bestaande uitrustingsvarianten, zodat kan worden gekozen uit de SR, ST en SV uitvoeringen. Wat uiterlijk betreft zijn er geen veranderingen doorgevoerd, al prijkt 1 grille voortaan het Peugeot-logo. Omdat de 2, liter motor iets zwac dan de bestaande krachtbronnen is de wielophanging zo gewijzigd dat de auto dezelfde bodemvrijheid heeft gehouden. De vanafp. rond de f.65.500,= komt liggen. Exameneisen Personen, geboren op of na 1 juni 1980, en die zich per snor- of bromfiets in het verkeer willen begeven, moeten --taan dus eerst slagen voor theorie-examen van het 1. Dit wordt af genomen in de bestaande CBR- examencentra. Qua opzet is dit audio-visuele examen gelijk aan het theorie-examen voor motor- of autorijbewijs. Het omvat 50 vragen, die men met 'ja' of 'nee' moet beantwoorden. De examenafbeeldingen en - vragen worden gepresenteerd vanuit het perspectief van de bromfietser. Ook de inhoud van het examen houdt direct verband met het verkeersgedrag van brom- en snorfietsers. Rijden op een autosnelweg komt dus niet aan de orde. Wèl wordt zoveel mogelijk ingegaan op gewenst verkeersinzicht en verantwoord gedrag. Dit naast het toetsen van specifieke regelkennis. "Om te slagen mag de kandidaat van de 50 vragen er maximaal vijf fout hebben", zo schetst Rob Kant de exameneisen. Nieuw logo In het segment ruimtewagens is Peugeot sinds 1994 vertegenwoordigd met de 806. Deze auto wordt samen met de Citroen Evasion, Fiat Ulysse en Lancia Zeta geproduceerd in het Noordfranse Valenciennes. Deze vier auto's samen waren in 1995 goed voor een eerste plaats in het ruimte-auto- segment. Dieselrijders waren bij de 806 tot voor kort aangewezen op de 1,9 liter turbo met een vermogen van 92 pk bij 4000 tr/min. Deze motor is maar liefst goed voor 60 procent van de totale omzet. Daarom zal de toevoeging van een extra krachtige diesel door velen zeer worden gewaardeerd. Peugeot heeft de bekende 2,1 liter met 12 kleppen en een turbocompressc uitgekozen. Het Theorielessen Wie zich op het examen wil voorbereiden, kan een cursus volgen bij een rijschool of bij Veilig Verkeer Nederland, danwel gebruik maken van initiatieven die door s worden georganiseer laatste gebeurt vaak in samenwerking met een rijschool. De bromfiets-theorielessen mogen alleen worden gegeven door spe ciaal hiervoor opgeleide bromfiets-instructeurs voor een theorieavona van 10 tot 15 gulden. Praktijklessen zijn niet verplicht. Er is ook geen praktijkexamen. Diploma's en certificaten afgegeven door WN hebben geen wettelijke status. Wie al zo'n WN- kondigde Daewoo, na overname van het Poolse FSO, onlangs het 'offensief in Europa' aan. Het concern beschikt inmiddels over fabrieken in Roemenië, Uzbekistan, Iran, India, China, Vietnam, Indonesië en de Filippijnen. De andere Koreaanse fabrikanten kunnen bogen op vergelijkbare lijsten met verstigingen in het buitenland. Hyundai, nummer één in Korea, ziet grote Vaandeldrager De Peugeot 406 werd in oktober vorig jaar geïntroduceerd en heeft een succesvolle start gehad. Heel even mag de nieuwe 2 liter Turbo in de luxueuze SV- versie de rol van vaandeldrager in het programma spelen. Immers voor het einde van het jaar verschijnt een variant met een nieuwe V6-motor. De 2 liter turbo is reeds bekend uit de 806 en 605. De motor is niet gewijzigd en levert onveranderd 150 pk bij 5300 tr/min en een koppel van 235 Nm bij 2500 tr/min. De turbocompressor die aan deze 8-klepper is toegevoegd levert over een breed toerenbereik een vrijwel constante druk. Hierdoor blijft de duw in de rug vanaf zo'n 2000 toeren achter wege en helpt het blaasapparaat lang mee. Hierdoor is de 406 Turbo bijzonder krachtig en presteert uitstekend. Een topsnelheid van 210 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 10,3 seconden zijn immers dik in orde. In ons vlakke land zijn weinig heuvels, maar wie de 406 Turbo in bergachtig gebied uitprobeert, raakt er vrijwel direct van overtuigd dat een turbocompressor meer voor een motor doet dan een reeks extra kleppen. Door simpelweg het gaspedaal in te trappen, reageert de 2 liter direct zonder dat je als bestuurder het idee krijgt dat de techniek een loopje met je neemt. Peugeot koppelt de turbomotor uitsluitend aan de meest luxueuze uitvoering. Voor zo'n f.56.500,= biedt deze auto ABS, mistlampen voor, verstelbaar stuurwiel met alle onderdelen opnieuw bekeken, lichter gemaakt en beter uitgebalanceerd. Hierdoor loopt de motor makkelijker rond en wordt een hoger vermogen en koppel bereikt. Vooral door de 167 pk bij 6500 tr/min staat de 306 GTi op eenzame hoogte in zijn klasse. Het maximale koppel van 193 Nm bij 5500 tr/min mag er overigens ook wezen. Een groot voordeel van alle wijzigingen is dat de specifieke nadelen van een Dit maakte het CBS recent bekend. Het CBS constateert dat het beroepsgoederenvervoer voortdurend toegeneemt ten koste van het eigen vervoer. Voor het eerst deed het CBS onderzoek naar de 500.000 lichte bestelauto's die in ons land rondrijden. Die vervoeren voornamelijk eigen produkten van bedrijven en particulieren en zijn goed (voor een vervoersprestati Overigens is het volgen zo'n bromfiets-cursus ni« verplicht, evenmin als er een opleidingsverplichting bestaat voor het motor- of auto-examen. Men kan zich de theorie ook via zelfstudie meester maken. Daarvoor zijn in de boekhandel verschillende boeken te koop met daarin de theorie en oefenvragen. Wie het bromfietsexamen met goed gevolg aflegt, krijgt het certificaat direct mee. Overigens is iedereen die op een brom- of snorfiets stapt 'certificaatplichtig', ongeacht de leeftijd. Dus ook ouderen die een brom- of snorfiets berijden. Ook voor berijders van een Spartamet (fiets met hulpmotor) geldt de certificaatplicht. De sportieve modellen in de 306-reeks zijn behoorlijk popu lair, al gingen van de snelste 306 S16 in ons land slechts enkele tientallen over de toonbank. Toch heeft het merk gemeend de top-306 nog sneller te maken, door met name technisch de auto onder de loep te nemen. Japanse autobouwers in de jaren zeventig is er toch een belangrijk verschil: gingen de Japanse merken pas na jaren, onder druk van een 'dure yen' en toenemende exportbeperkingen, over tot het 'veroveren' van buitenlandse markten met eigen transplants, de Koreanen hebben hun vleugels reeds in een zeer vroeg stadium van hun ontwikkeling over de wereld uitgeslagen. Met uitzondering van Australië zijn de Koreaanse merken in vrijwel alle landen van de wereld vertegenwoordigd. Zo ihet e een 'en. de ijn. het Hij kan

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 39