Peugeot 306 GTi, 406 Turbo en 806 2.1 TD
Krachtige motorversies
Niemand meer zonder
bromfietscertificaat op brom- of snorfiets
4f3 miljoen auto's rond eeuwwisseling
Koreanen groeien door
d?
I
INS
Meer vervoer over de weg
en
S
IIIII
MESS -
KT
196 pagina 10
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 6 juni 1996 pagina 11
p stijl, comfort
karakteristieke
:qelei
i in 14
fwerking, stuur-
laf 37.990,-°.
10,-°. De Rover
En de Rover
Som dus snel bij
ie
>oind
ie de:
ig
‘me
Prijs
Mathilde PoelsB.V.
ren en
[oed
tie
Overcapaciteit
Toch is er een keerzijde.
Analisten waarschuwen dat
de ongebreidelde expansie
van de Koreaanse auto-
industrie, van 3,3 miljoen
stuks dit jaar tot zo'n 6 miljoen
ssor hiervoor
iet vermogen van
i van
iet
voortc
een th
CBR.l
op de
nieuwe
lat de 2,1
tarder is
Er zijn merken die hun nieuwe modellen eerst
leveren met de meest krachtige motoren en daarna
de programma's naar beneden uitbouwen. Peugeot
doet dat andersom en brengt deze zomer drie
krachtige motorversies van de 306,406 en 806.
Overigens drie totaal verschillende krachtbronnen:
16-klepper, turbo en turbodiesel.
rs. Kosten
id lopen
scholen
srd. Dit
mogelijkheden voor produktie
in Afrika. Fabrieken in
Botswana en Zimbabwe
weerspiegelen een
grenzeloos vertrouwen in de
groei van de automobiliteit.
s als een
/el het
heeft nog
lande 2 liter 16-
Alleen werden
9.950,- T
9.950,- T
9.950,- T
9.950,- G
9.950,- T
9.950, - T
8.950, - T
7.950, - T
7.950, - T
9.950, - T
7.950, - G
9.950, - T
8.950, - T
7.950, - T
8.950, - T
9.950, - T
5.950, -
6.950, -
G
O
5.950, - T
7.950, - G
8.950, - T
4.950, - T
9.950, - T
9.950,- T
7/950,- T
Zesbak
De nieuwe 306 GTi
steeds de bestaar
kleppen motor, k^
in de
■n voorbumper,
iegels.
airbag, lichtmetalen velgen,
elektrisch bediende
portierruiten, hoofdsteunen
achter, velours bekleding,
hoofdsteunen achter en
houtsierlijsten op het
dashboard.
en Rover 600.
van 10,8 miljard kilometer. In
het binnenlands vervoer ging
vorig jaar 398,1 miljoen ton
aan lading over de weg, 7,1
miljoen ton meer dan in 1994.
Het internationale
wegvervoer was vorig jaar
goed voor 111,3 miljoen ton,
ofwel 6 miljoen ton meer dan
in 1994.
Vrijstellingen
Brom- en snorfietsers, geboren
vóór 1 juni 1980, hoeven geen
examen af te leggen. Zij
dienen wel een certificaat bij
zich te dragen. Tegen betalinc
van 25 gulden kunnen zij dit
De expansiedrang van de Koreaanse auto-
industrie lijkt voorlopig geen grenzen te kennen.
Met een totale produktie van 2.7 miljoen auto's in
1995 is het land in korte tijd opgerukt naar een
vijfde plaats op de produktieranglijst in de wereld.
orzien van alle
ien. De vanafprijs zal
sf.65.500,= komen te
Invalidenvoertuigen en
Brommobielen
Ook een brommobiel wordt als j
bromfiets beschouwd. Dus
moet de bestuurder van zo’n
brommobiel een certificaat
hebben. Voor berijders van
gemotoriseerde
invalidenvoertuigen gelden an
dere regels dan voor brom- en
snorfietsen. Zij hoeven geen
bromfietscertificaat te hebben,
mits hun voertuig aan
bepaalde eisen voldoet. Zo
moet het voertuig ingericht zijn j
voor invalidenvervoer, niet
breder zijn dan 1.10 m, niet
sneller gaan dan 45 km/h en het
mag geen bromfiets zijn, n
eenheden rond de
eeuwwisseling, het land in
het jaar 2003 opzadelt met een
overcapaciteit van circa 3
miljoen auto's. Ook wordt de
roep om een exportcontingent
voor Koreaanse auto's sterker.
Vorig jaar werden
bijvoorbeeld 160.000 auto's
vanuit Korea naar Europa
verscheept (+60%), terwijl de
Europese fabrikanten slechts
7.000 auto's in Korea afzetten.
(Bron: Rai Actueel)
en de unieke
Aanvraagkaart
Wie een theorie-examen wil
doen, kan zich zodra hij of zij
16 jaar is inschrijven via een
rijschool of bij een van de
CBR-lokaties. Daarna valt een
oproepkaart in de bus met
daarop vermeld waar en
wanneer het theorie-examen
wordt afgenomen. Bij het
examen moet de kandidaat
meenemen: een ingevulde en
ondertekende
'aanvraagkaartbromfietsexa
men', een pasfoto en een
geldig legitimatiebewijs.
De aanvraagkaart voor het
bromfietsexamen is voor f
50,55 verkrijgbaar bij
rijscholen en het CBR.
bromfietscertificaat heeft
behaald, moet toch in het bezit
zijn van een officieel
bromfietscertificaat.
Nederlandse bedrijven
hebben vorig jaar meer dan
een half miljard ton aan
goederen over de weg
vervoerd.
Het is voor het eerst dat de
grens van een half miljard ton
werd gepasseerd. De
afgelopen dertig jaar is het
tonnage van over de weg ver
voerde goederen verdubbeld.
Ook het aantal gereden
kilometers in het wegvervoer
nam vorig jaar verder toe.
Daarmee is het eind echter
nog lang niet in zicht, want de
branchevereniging voor de
auto-industrie KAMA in Seoul
rekent binnen vijf jaar op een
jaarproduktie van 4,3 miljoen
wagens en een verdubbeling
van de export tot ruim 2
miljoen voertuigen. Om deze
doelstelling te kunnen
realiseren hebben de
Koreaanse fabrikanten
Hyundai, Daewoo, Kia en
Ssangyong hun gezamenlijke
investeringsbudget voor het
lopende jaar met 30 procent
opgevoerd tot 5,2 miljard
dollar.
Veroveren
Hoewel brancheanalisten het
groeitempo van de Koreanen
vergelijken met dat van de
meerklepper nagenoeg zijn
verdwenen. De motor
presteert uitstekend over zijn
totale toerenbereik en hoeft
niet noodzakelijk op toeren
gehouden te worden. De auto
weegt 1136 kg en kan een top
halen van 220 km/u.
Belangrijker is het korte
sprintje van 0 tot 100 km/u in
8,5 seconden. Natuurlijk is de
motor in het interieur wel te
horen, maar door de
uitgebalanceerde loop zijn er
geen hinderlijke resonanties.
Tussenacceleraties verlopen
vliegensvlug en rijdend in de
Franse Alpen lijkt de 306 GTi
helemaal in zijn element.
Behendig schuift de fransoos
door krappe hairpins en
accelereert daarna weer snel
door. De voorwielen worden
aangedreven via een
handgeschakelde zesbak. De
eerste vijf overbrengingen
liggen lekker dicht op elkaar.
'papiertje' aanvragen
CBR-examencentrum of bij 1
postkantoor. Daarna krijgt d
aanvrager het certificaat
thuisgestuurd. Wel een
pasfoto en een geldig
legitimatiebewijs meenemen
naar postkantoor of CBR. Wie
al een rijbewijs A of B heeft en
op een brom- of snorfiets stapt,
is vrijgesteld van de plicht een
bromfietscertificaat te hebben.
Men dient het rijbewijs dan
wel bij zich te dragen. Want
brom- en snorfietsers, die het
cer-tificaat of rijbewijs niet
kunnen tonen, lopen bij
aanhouding het risico 110
gulden boete te moeten
betalen.
terwijl juist de zesde
versnelling bedoeld is 1
overdrive waarbij zowe
geluidsniveau als het
brandstofverbruik worden
teruggebracht.
De 306 GTi is alleen leverbaar
met een driedeurs
carrosserie. Het uiterlijk is ten
opzichte van de S16 overigens
nauwelijks veranderd. De
lichtmetalen velgen zijn van
een nieuw ontwerp. Verder is
de auto voorzien van
mistlampen i
meegespoten vc„_r
meegespoten buitenspit
brede stootstrips op de
flanken en getint glas. Het
interieur ziet er tegelijk
sportief en chique uit. De
stoelen en achterbank zijn
bekleed met een combinatie
van leer en alcantara. De
stoelen hebben stevige
randen en bieden een goed
ondersteunde zit. De
achterbank is in twee
ongelijke delen neerklapbaar,
want ondanks de sportieve
aspiraties verliest deze 306 de
praktische bruikbaarheid niet
uit het oog. De
standaarduitrusting omvat
verder ABS, elektrisch
bediende portierruiten,
centrale vergrendeling met
afstandsbediening,
buitentemperatuurmeter,
airbag en een startcode. De
prijs zal rond de f .52.500,=
komen te liggen.
Het beroepsgoederenvervoer
transporteerde het afgelopen
jaar 3,88,6 miljoen ton (+4,1%).
"Per 1 juni 1996 moeten alle brom- en snorfietsers
over een bromfietscertificaat beschikken. Om dit
certificaat te krijgen, dient men een theorie-
examen af te leggen", zegt Rob Kant, voorzitter
BOVAG-afdeling verkeersopleidingen.
"Jeugdige bromfietsers zijn vaak betrokken bij
verkeersongevallen. Wat mede komt doordat ze
weinig
verkeerskennis hebben. Op de basisschool wordt
aandacht aan de verkeersregels besteed. Daarna
staat de verkeersles jaren op een laag pitje totdat
de jongeren autorijles gaan nemen. Samen met het
bravoure-gedrag dat bij hun leeftijd hoort, leidt dit
tot een onevenredig hoge betrokkenheid bij
ongelukken. Tot voor kort konden jongeren zonder
veel verkeerskennis en inzicht in de risico's een
snor- of bromfiets besturen."
110 pk wordt bereikt bij 4300
tr/min terwijl het forse koppel
van 250 Nm bij 2000 tr/min
volledig van zich laat
profiteren. De relatief zware
806, die goed is voor 1578 kg,
presteert hiermee netjes,
getuige de top van 175 km/u
en acceleratie van 0 tot 100
km/u in 14,1 seconden. De
diesel is lekker stil, maar er
moet voor vlotte
tussenacceleraties wel
nadrukkelijk geschakeld
worden.
Gelukkig levert Peugeot de
nieuwe krachtige turbodiesel
in de 806 in combinatie met
alle bestaande
uitrustingsvarianten, zodat
kan worden gekozen uit de
SR, ST en SV uitvoeringen.
Wat uiterlijk betreft zijn er
geen veranderingen
doorgevoerd, al prijkt 1
grille voortaan het
Peugeot-logo. Omdat de 2,
liter motor iets zwac
dan de bestaande
krachtbronnen is de
wielophanging zo gewijzigd
dat de auto dezelfde
bodemvrijheid heeft
gehouden. De vanafp.
rond de f.65.500,= komt
liggen.
Exameneisen
Personen, geboren op of na 1
juni 1980, en die zich per snor-
of bromfiets in het verkeer
willen begeven, moeten
--taan dus eerst slagen voor
theorie-examen van het
1. Dit wordt af genomen in
de bestaande CBR-
examencentra. Qua opzet is
dit audio-visuele examen
gelijk aan het theorie-examen
voor motor- of autorijbewijs.
Het omvat 50 vragen, die men
met 'ja' of 'nee' moet
beantwoorden.
De examenafbeeldingen en -
vragen worden gepresenteerd
vanuit het perspectief van de
bromfietser. Ook de inhoud
van het examen houdt direct
verband met het
verkeersgedrag van brom- en
snorfietsers. Rijden op een
autosnelweg komt dus niet
aan de orde. Wèl wordt zoveel
mogelijk ingegaan op gewenst
verkeersinzicht en
verantwoord gedrag. Dit naast
het toetsen van specifieke
regelkennis. "Om te slagen
mag de kandidaat van de 50
vragen er maximaal vijf fout
hebben", zo schetst Rob Kant
de exameneisen.
Nieuw logo
In het segment ruimtewagens
is Peugeot sinds 1994
vertegenwoordigd met de 806.
Deze auto wordt samen met
de Citroen Evasion, Fiat
Ulysse en Lancia Zeta
geproduceerd in het
Noordfranse Valenciennes.
Deze vier auto's samen waren
in 1995 goed voor een eerste
plaats in het ruimte-auto-
segment. Dieselrijders waren
bij de 806 tot voor kort
aangewezen op de 1,9 liter
turbo met een vermogen van
92 pk bij 4000 tr/min. Deze
motor is maar liefst goed voor
60 procent van de totale
omzet.
Daarom zal de toevoeging
van een extra krachtige diesel
door velen zeer worden
gewaardeerd. Peugeot heeft
de bekende 2,1 liter met 12
kleppen en een
turbocompressc
uitgekozen. Het
Theorielessen
Wie zich op het examen wil
voorbereiden, kan een cursus
volgen bij een rijschool of bij
Veilig Verkeer Nederland,
danwel gebruik maken van
initiatieven die door s
worden georganiseer
laatste gebeurt vaak in
samenwerking met een
rijschool.
De bromfiets-theorielessen
mogen alleen worden
gegeven door spe
ciaal hiervoor opgeleide
bromfiets-instructeurs
voor een theorieavona
van 10 tot 15 gulden.
Praktijklessen zijn niet
verplicht. Er is ook geen
praktijkexamen. Diploma's en
certificaten afgegeven door
WN hebben geen wettelijke
status. Wie al zo'n WN-
kondigde Daewoo, na
overname van het Poolse
FSO, onlangs het 'offensief in
Europa' aan. Het concern
beschikt inmiddels over
fabrieken in Roemenië,
Uzbekistan, Iran, India,
China, Vietnam, Indonesië en
de Filippijnen. De andere
Koreaanse fabrikanten
kunnen bogen op
vergelijkbare lijsten met
verstigingen in het
buitenland. Hyundai, nummer
één in Korea, ziet grote
Vaandeldrager
De Peugeot 406 werd in
oktober vorig jaar
geïntroduceerd en heeft een
succesvolle start gehad. Heel
even mag de nieuwe 2 liter
Turbo in de luxueuze SV-
versie de rol van
vaandeldrager in het
programma spelen. Immers
voor het einde van het jaar
verschijnt een variant met een
nieuwe V6-motor. De 2 liter
turbo is reeds bekend uit de
806 en 605. De motor is niet
gewijzigd en levert
onveranderd 150 pk bij 5300
tr/min en een koppel van 235
Nm bij 2500 tr/min. De
turbocompressor die aan deze
8-klepper is toegevoegd levert
over een breed toerenbereik
een vrijwel constante druk.
Hierdoor blijft de duw in de
rug vanaf zo'n 2000 toeren
achter wege en helpt het
blaasapparaat lang mee.
Hierdoor is de 406 Turbo
bijzonder krachtig en
presteert uitstekend. Een
topsnelheid van 210 km/u en
acceleratie van 0 tot 100 in 10,3
seconden zijn immers dik in
orde. In ons vlakke land zijn
weinig heuvels, maar wie de
406 Turbo in bergachtig
gebied uitprobeert, raakt er
vrijwel direct van overtuigd
dat een turbocompressor
meer voor een motor doet dan
een reeks extra kleppen. Door
simpelweg het gaspedaal in
te trappen, reageert de 2 liter
direct zonder dat je als
bestuurder het idee krijgt dat
de techniek een loopje met je
neemt. Peugeot koppelt de
turbomotor uitsluitend aan de
meest luxueuze uitvoering.
Voor zo'n f.56.500,= biedt deze
auto ABS, mistlampen voor,
verstelbaar stuurwiel met
alle onderdelen opnieuw
bekeken, lichter gemaakt en
beter uitgebalanceerd.
Hierdoor loopt de motor
makkelijker rond en wordt
een hoger vermogen en
koppel bereikt. Vooral door de
167 pk bij 6500 tr/min staat de
306 GTi op eenzame hoogte in
zijn klasse. Het maximale
koppel van 193 Nm bij 5500
tr/min mag er overigens ook
wezen. Een groot voordeel van
alle wijzigingen is dat de
specifieke nadelen van een
Dit maakte het CBS recent
bekend.
Het CBS constateert dat het
beroepsgoederenvervoer
voortdurend toegeneemt ten
koste van het eigen vervoer.
Voor het eerst deed het CBS
onderzoek naar de 500.000
lichte bestelauto's die in ons
land rondrijden. Die
vervoeren voornamelijk eigen
produkten van bedrijven en
particulieren en zijn goed
(voor een vervoersprestati
Overigens is het volgen
zo'n bromfiets-cursus ni«
verplicht, evenmin als er een
opleidingsverplichting
bestaat voor het motor- of
auto-examen. Men kan zich de
theorie ook via zelfstudie
meester maken. Daarvoor zijn
in de boekhandel
verschillende boeken te koop
met daarin de theorie en
oefenvragen.
Wie het bromfietsexamen met
goed gevolg aflegt, krijgt het
certificaat direct mee.
Overigens is iedereen die op
een brom- of snorfiets stapt
'certificaatplichtig', ongeacht
de leeftijd. Dus ook ouderen
die een brom- of snorfiets
berijden. Ook voor berijders
van een Spartamet (fiets met
hulpmotor) geldt de
certificaatplicht.
De sportieve modellen in de
306-reeks zijn behoorlijk popu
lair, al gingen van de snelste
306 S16 in ons land slechts
enkele tientallen over de
toonbank. Toch heeft het merk
gemeend de top-306 nog
sneller te maken, door met
name technisch de auto onder
de loep te nemen.
Japanse autobouwers in de
jaren zeventig is er toch een
belangrijk verschil: gingen de
Japanse merken pas na jaren,
onder druk van een 'dure yen'
en toenemende
exportbeperkingen, over tot
het 'veroveren' van
buitenlandse markten met
eigen transplants, de
Koreanen hebben hun
vleugels reeds in een zeer
vroeg stadium van hun
ontwikkeling over de wereld
uitgeslagen.
Met uitzondering van
Australië zijn de Koreaanse
merken in vrijwel alle landen
van de wereld
vertegenwoordigd. Zo
ihet
e
een
'en.
de
ijn.
het
Hij
kan