Honda Legend
1
VW Golf GTI is 20 jaar
Statig en klassiek
Grotere af zet
lichtmetalen wielen
'Ei
Hoger markt
aandeel DAF
Innovatieprijs voor
Corsa Eco 3
Ir—
n
n
n
o
B
B
B
B
B
a
d
De nieuwe Honda Legend
Op verzoek te bezichtigen
Auto Accent
B
B
B
üt au i umaa i - uonaeraag t> juni 1 yyp - pagina b
DE I ILBUH<jbt IMJEHIEH
16 pagina 4
9
lijn
lan
I
tm
Sauvage
:m
.3 GS
:m
.0 GA
:m
Hg
de
Special
:m
.0 Spirit
HONDA
Sprendlingenstraat 27, Oisterwijk
telefoon: 013-5215959
km
1982 volgde
1.8
m
Gö“Ll-’J6
isch schuifdak
isdie ramen
mk
iet alen velgen
dak
ekrachtiging
vergrendeling
rewerend glas
ddelop 37,17
vice
Auto Oisterwijk B.V.
lILJj
lopend:
uur.
Sportonderstel
In de herfst van 1975 werd op
betere
ibanden
Deze resultaten zorgden voor een derde
notering in de respectievelijke klasses.
illeen
mi bij:
A
1.3 SXL
kwaliteits-
aarborg
OMdatuhet^e/if/
Goirkestraat 144a, Tilburg
telefoon: 013-5430700
1.8 XLD sedan
ie
iet hun
.3 GS Village
i gemiddeld ver-
de 1.5 turbodiesel 1
ilometer.
De populaire Volkswagen Golf GTi is 20 jaar. De
auto met de temperamentvolle rijprestaties is een
groot succes geworden. Op dit moment is de Golf
GTi zelfs in twee verschillende motorversies
leverbaar met 115 en 150 pk.
inke
i. Maar
irmgeving
tatige.
□p is een armsteun
it die in twee
>ogte verstelbaar
is een ruimte
1 om een zonnebril
i. De twee
rders zijn netjes
erkt tussen de
len. Honda gebruikt
isolc
reed op het traject van Turijn naar Monte
C~rlo. Tijdens deze zuinigheidsrally reden
ook twee produktiemodellen van de Opel
Corsa mee.
De 1,2 liter realiseerde een
bruik van 1 op 22,27 terwijl
liter verstookte op 25,9 kilor
Wie oog in oog staat met de
4,98 meter lange Legend'ziet
direct dat de ontwerpers van
het Japanse merk
nadrukkelijk gekeken hebben
naar de S-klasse van
Mercedes. Er zijn nu eenmaal
in de topklasse maar drie
modellen die echt meetellen
en dat zijn naast de genoemde
Mercedes de BMW 7-serie en
Jaguar XJ.
X automaat
GTI
.0 Lifestyle
n
zijn bekleed, zodat de
achterpassagiers nie
schoenen kunnen
beschadigen.
Voorin is de Legend van alle
luxe voorzien. Bij de lay-out
van het dashboard moeten we
weer aan de S-klasse van
Mercedes denken. Vooral de
vorm van de overkapping en
de plaatsing van de
uitstroomopeningen zorgen
daarvoor. Het
instrumentarium is verdeeld
over drie afzonderlijke
klokken, die alleen
afleesbaar zijn als het contact
aan staat. Het
dashboardkastje biedt alleen
ruimte aan het
instructieboekje. Wel zijn er
portierbakken en een vak
tussen de voorstoelen.
Hierbovenop
aangebacht a,
standen in hoe
is. Tegen dak i
uitgespaardi
op te bergen,
bekerhoude-
weggewerkt tussen i
voorstoelen. Honda
op de console en
portierpanelen diverse
kunststof panelen die op echt
hout moeten lijken. Je kunt
over de schoonheid hiervan
discussiëren, maar het is
uitermate vreemd dat de
pookknop een andere tint
heeft.
De afzet van lichtmetalen
wielen voor personenauto's
en 4x4 voertuigen is in 1995
ten opzichte van 1994 met 8
procent gestegen. Totaal
werden in het afgelopen jaar
360.000 aluminium wielen op
de Nederlandse
vervangingsmarkt verkocht.
Ten opzichte van 1993 steeg
de af zet in 1994 reeds met 5
procent. De groei zet dus door.
Deze afzetstijging wordt
volgens de branche
organisatie VACO verklaard
door de toegenomen belang
stelling van de particuliere
automobilist om zijn of haar
auto aan te passen aan
persoonlijke designwensen.
Lichtmetalen wielen bieden,
naast een meer persoonlijke
styling, voordelen op het
gebied van
maatnauwkeurigheid,
warmte-afvoer van de 1
en vormvastheid. De
aanschaf van deze wielen is
mogelijk bij aankoop van een
nieuwe auto (als standaard,
als optie of als tijdelijk
Driehoekig
Dhr. B. Waterman, directeur
van Honda Nederland, vindt
het jammer dat mensen die in
het segment van de Legend
een auto kopen veelal afgaan
op de naam van het produkt
en veel minder kijken wat ze
voor hun geld krijgen.
Wellicht dat het voor Honda
veel beter is met een
afwijkend ontwerp te komen.
Het moet toch niet zo moelijk
zijn om een bekend
ontwerpbureau een flir1
voorzet te laten geven,
wie de driehoekige
achterlichten, de chroom
omlijnde grille en de vorm
van het profiel en de C-stijlen
ziet, kan toch niet anders dan
aan een S-klasse van
Mercedes denken.
Afgezien van de vorr
is de Legend een sta
WAGEN
oio
>d., vele extra's
n
Schakelmomenten
De electronica houdt de auto
op diverse punten in de gaten
en regelt waar nodig bij. Zo
worden de voorwielen van de
Legend aangedreven via een
automatische viertraps
versnellingsbak met fuzzy
logic. Dit betekent dat de
schakelmomenten volledi
door de omstandigheden
worden bepaald. Iemand die
sportief zijn gaspedaal intrapt
zal merken dat de bak later
schakelt, dan iemand die
rustig gaat flaneren. Ook bij
rijden in de bergen zorgt het
systeem voor het afremmen
op de motor.
Natuurlijk is de Legend
standaard voorzien van ABS.
De sensoren die hierbij
worden gebruikt, dienen ook
haast wat klassiek gelijnde
auto die een hoge
afwerkingskwaliteit kent. De
auto is aan de buitenzijde
voorzien van meegespoten
bumpers, portiergrepen en
buitenspiegels, lichtmetalen
velgen, getint glas en een
elektrisch bediend glazen
schuif/kanteldak.
Wat onderstel en techniek
betreft is de nieuwste versie
gebaseerd op zijn voorganger,
die vreemdgenoeg veel meer
een eigen gezicht had. De vier
wielen zijn onafhankelijk
opgehangen volgens het door
Honda veelvuldig gebruikte
double wishbone principe. Dit
zorgt voor een goede demping
en afvering, zodat overhellen
en deinen niet voorkomt,
maar toch een hoogstaand
comfort wordt bereikt. Overal
in de auto is ernaar gestreeft
trillingen en geluiden zoveel
mogelijk terug te dringen,
door bijvoorbeeld
electronisch geregelde
motorsteunen toe te pass
Desondanks is er bij hoge
snelheden wat winde
de voorste portieren t
en staan ook aandrijf
bandengeruis i
buiten spel. Mc
keurig aan de e
geldende snell
houdt of daar iets
komt, zal de Leg»
aangenaam stm<
ervaren.
De lichtgewicht Corsa is voorzien van een
direct ingespoten zestienkleps
turbodieselmotor die gemiddeL-
voor de Traction Control. Dit
systeem moet ervoor zorgen
dat bij verlies van grip de
wielen niet gaan doorslippen.
Helemaal vlekkeloos werkten
beide systeem echter niet. Bij
fors remmen blokkeerden de
wielen eerst voordat het ABS
in werking trad. Hetzelfde
gold voor de Traction Control.
Vanuit stilstand met volgas
wegrijden veroorzaakte eerst
kort het doorslippen van de
wielen. Een Japanse
ingenieur kon hiervoor geen
verklaring geven en merkte
na een korte proefrit met de
betreffende auto op dat alles
in orde was.
De 3,5 liter 24-kleppen motor
uit de nieuwe Legend is
gebaseerd op de bestaande
krachtbron met 3,2 liter
inhoud. Deze soepele motor
levert haar maximale
vermogen van 205 pk bij 5200
tr/min en komt tot een koppel
van 297 Nm bij 2800 tr/min. Dit
koppel is voor 90% over een
breed toerenbereik van 1800
tot 5400 tr/min beschikbaar.
De soeplesse is daarom groot
en er is een top mogelijk van
215km/u. De motor doet wat
geluid betreft op de
achtergrond zijn werk en
maakt van de 1625 kg
wegende Legend een vlot
presterende auto. Het is
alleen jammer dat de
besturing wat vager wordt
naarmate de snelheid stijgt
en dan moet vooral gedacht
worden aan een gang boven
de 160km/u.
jassen.
„_gere
ndgeruis bij
m te horen
jf- en
s niet helemaal
laar wie zich
wettelijk
Iheidslimieten
ts bovenuit
.egend als een
stille auto
Het marktaandeel van DAF Trucks boven 6 ton GVW
steeg in de Westeuropese markt van 7,4 procent in 1994
tot 8,6 procent in 1995, zo blijkt uit een jaarverslag. De
stijging deed zich in vrijwel alle landen voor, maar in
Nederland was er een daling van 30,4 tot 29,6 procent. In
de zware sector (boven 15 ton) ging het marktaandeel
van DAF in West-Europa omhoog van 7,8 naar 8,8
procent. Opvallend was de verdubbeling van de
verkoop in Frankrijk.
De totale verkopen stegen met 21,5 procent van 21154
tot 25.701 eenheden. In Nederland werden 16.656
truckchassis gebouwd, een toename met 48 procent in
vergelijking met de 11.239 in 1994.
Geheugen
De met leer beklede stoelen
bieden een stevige,
comfortabele zit. Vooral de
bestuurdersstoel is in ruime
mate elektrisch verstelbaar,
terwijl de standen van drie
bestuurders in het geheugen
vast te zetten zijn. Zaken als
een verstelbare stuurkolom,
twee airbags, vier elektrisch
bediende portierruiten,
elektrisch verstelbare en
verwarmde buitenspiegels,
centrale vergrendeling met
afstandsbediening gekoppeld
aan een alarmsysteem,
verwarmde bestuurdersstoel
en cruise-control ontbr-eken
uiteraard niet. Honda levert
de Legend in slechts één zeer
complete uitgave voor
f.131.900,=.
actiemodel) of separaat als
zelfstandige aankoop van een
complete set wielen bij de
bandenspecialist of het
garagebedrijf. De VACO
signaleert dat er een trend is
om grotere maten wielen aan
te schaffen. De afzetgroei ligt
vooral in het matengamma 16
en 17 inch.
Bij het uitbrengen van de derde generatie Legend,
praat Honda nog steeds over een leerproces. In
Japan en vooral de Verenigde Staten is deze grote
Honda al vele jaren een groot succes, maar de
Europese klant is blijkbaar gevoeliger voor zaken
als uitstraling en imago. De Legend wordt in juni
leverbaar in één zeer complete uitvoering.
Er zijn 150 verschillende
merken lichtmetalen wielen.
De 20 wielenimporteurs
distribueren daarvan ruim 60
merken via
bandenservicebedrijven en
garagebedrijven. Zij
vertegenwoordigen met deze
60 merken ruim 85% van de
afzet van lichtmetalen wielen.
Armsteun
De grote bagageklep kan van
binnenuit of met de sleutel
worden geopend. Er is een
volume beschikbaar van 450
liter en dat is voor een model
van dit formaat niet meer dan
normaal. De passagiers
achterin hebben weinig reden
tot klagen. De met leer
beklede bank biedt een
comfortabele zit. De half
verzonken hoofdsteunen
kunnen maar in beperkte
mate versteld worden. Het
klimaatsbeheersingssysteem
kan achterin afzonderlijk
worden geregeld. Een aardig
detail is dat de onderzijden
van de voorstoelen met tapijt
de 1,8 liter motor. In 1983
kwam de Golf GTi II op de
markt, was groter,
comfortabeler en veiliger dan
eerste versie. In 1985
verscheen een tweede
motorversie, de 16-klepper.
Door de ontwikkeling van het
uitlaatgasreinigingssysteem
met geregelde katalysatoren
kreeg de Golf GTi een
vermogen van 107 pk en de
GTi 16V van 129 pk.
G-lader
De Volkswagen-fabriek in
Wolfsburg ging in 1990 weer
een stap verder door de GTI
G60 uit te brengen, een auto
met G-lader en een vermogen
van 160 pk. In november van
dat jaar liep de eenmiljoenste
Golf GTi van de band.
In de zomer van 1991
introduceerde VW de derde
generatie Golf en de GTi was
natuurlijk weer van de partij.
Deze derde generatie is nog
steeds leverbaar met een 2
liter motor van 115 pk of de
zestienklepper van 150 pk.
Deze laatste haalt een top van
215 km/u en accelereert in 8,7
seconden van 0 tot 100 km/u.
Er zijn in de wereld
verschillende Golf GTi-clubs
opgericht met vele
enthousiaste aanhangers. In
het Guinness Book of Records
staat zelfs een clubevenement
waarbij 752 Golfs GTi achter
elkaar werden gezet.
Twintig jaar geleden had een
middenklasse-auto een
topsnelheid van 165 km/u. De
Golf GTi beschikte echter
over een vermogen van 110
pk, bereikte een top van 182
km/u en accelereerde in 9,2
seconden van 0 tot 100 km/u.
Het succes ontstond eigenlijk
toevallig. Begin jaren
zeventig had de Volkswagen-
fabriek in Wolfsburg een
opvolger voor de Kever nodig
en niet bepaald een
sportauto. Alle
werkzaamheden waren
gericht op de ontwikkeling
van de 'normale' Golf. De
technici werkten aan de
sportieve tuning van de motor
en ontwikkelden een eerste,
supersnel testmodel. Deze
auto werd enthousiast
ontvangen en zo werd iets, dat
als geniale inval begon, al
snel omgezet in een officiële
ontwikkelingsopdracht met
de code EA 195 en met de
omschrijving: "Betreft:
sportversie Volkswagen
Golf".
de Automobieltentoonstelling
in Frankfurt het eerste type
van deze Golf tentoongesteld
als Golf GTi. De bezoekers
van de autotentoonstelling
waren enthousiast en een jaar
later, in 1976, liepen de eerste
6.067 Golfs GTi van de band.
De viercilinder Golf-motor
werd van een nieuwe
cilinderkop voorzien en
leverde met het mechanische
inspuitsysteem K-jetronic een
vermogen van 110 pk. De auto
was in twee kleuren
leverbaar: marsrood en
diamant-zilver. De Golf GTi
was sober uitgerust: geen
verchroomde maar matzwart
gelakte onderdelen, geen
afsluitbaar dashboardkastje,
maar wel sportstoelen, een
sportonderstel en niet te
vergeten een ongehoord
temperament.
De Golf GTi werd erg populair
bij jonge, sportieve kopers.
Vanaf het begin is de auto
continu verbeterd. In 1979
werd de vijfversnellingsbak
leverbaar. Vanaf 1981 was de
auto ook in
vijfdeursuitvoering
verkrijgbaar en in 1!
De experimentele Opel Corsa Eco 3 heeft de
Innovation Prize '96 gewonnen tijdens de ECO Carlo.
Tour of Europe. Deze prijs werd gegeven
vanwege het zeer lage brandstofverbruik en
de gebruiksmogelijkheden voor de toegepaste
technieken in de nabije toekomst.
jGG*RP498l