Honda Legend 1 VW Golf GTI is 20 jaar Statig en klassiek Grotere af zet lichtmetalen wielen 'Ei Hoger markt aandeel DAF Innovatieprijs voor Corsa Eco 3 Ir— n n n o B B B B B a d De nieuwe Honda Legend Op verzoek te bezichtigen Auto Accent B B B üt au i umaa i - uonaeraag t> juni 1 yyp - pagina b DE I ILBUH<jbt IMJEHIEH 16 pagina 4 9 lijn lan I tm Sauvage :m .3 GS :m .0 GA :m Hg de Special :m .0 Spirit HONDA Sprendlingenstraat 27, Oisterwijk telefoon: 013-5215959 km 1982 volgde 1.8 m Gö“Ll-’J6 isch schuifdak isdie ramen mk iet alen velgen dak ekrachtiging vergrendeling rewerend glas ddelop 37,17 vice Auto Oisterwijk B.V. lILJj lopend: uur. Sportonderstel In de herfst van 1975 werd op betere ibanden Deze resultaten zorgden voor een derde notering in de respectievelijke klasses. illeen mi bij: A 1.3 SXL kwaliteits- aarborg OMdatuhet^e/if/ Goirkestraat 144a, Tilburg telefoon: 013-5430700 1.8 XLD sedan ie iet hun .3 GS Village i gemiddeld ver- de 1.5 turbodiesel 1 ilometer. De populaire Volkswagen Golf GTi is 20 jaar. De auto met de temperamentvolle rijprestaties is een groot succes geworden. Op dit moment is de Golf GTi zelfs in twee verschillende motorversies leverbaar met 115 en 150 pk. inke i. Maar irmgeving tatige. □p is een armsteun it die in twee >ogte verstelbaar is een ruimte 1 om een zonnebril i. De twee rders zijn netjes erkt tussen de len. Honda gebruikt isolc reed op het traject van Turijn naar Monte C~rlo. Tijdens deze zuinigheidsrally reden ook twee produktiemodellen van de Opel Corsa mee. De 1,2 liter realiseerde een bruik van 1 op 22,27 terwijl liter verstookte op 25,9 kilor Wie oog in oog staat met de 4,98 meter lange Legend'ziet direct dat de ontwerpers van het Japanse merk nadrukkelijk gekeken hebben naar de S-klasse van Mercedes. Er zijn nu eenmaal in de topklasse maar drie modellen die echt meetellen en dat zijn naast de genoemde Mercedes de BMW 7-serie en Jaguar XJ. X automaat GTI .0 Lifestyle n zijn bekleed, zodat de achterpassagiers nie schoenen kunnen beschadigen. Voorin is de Legend van alle luxe voorzien. Bij de lay-out van het dashboard moeten we weer aan de S-klasse van Mercedes denken. Vooral de vorm van de overkapping en de plaatsing van de uitstroomopeningen zorgen daarvoor. Het instrumentarium is verdeeld over drie afzonderlijke klokken, die alleen afleesbaar zijn als het contact aan staat. Het dashboardkastje biedt alleen ruimte aan het instructieboekje. Wel zijn er portierbakken en een vak tussen de voorstoelen. Hierbovenop aangebacht a, standen in hoe is. Tegen dak i uitgespaardi op te bergen, bekerhoude- weggewerkt tussen i voorstoelen. Honda op de console en portierpanelen diverse kunststof panelen die op echt hout moeten lijken. Je kunt over de schoonheid hiervan discussiëren, maar het is uitermate vreemd dat de pookknop een andere tint heeft. De afzet van lichtmetalen wielen voor personenauto's en 4x4 voertuigen is in 1995 ten opzichte van 1994 met 8 procent gestegen. Totaal werden in het afgelopen jaar 360.000 aluminium wielen op de Nederlandse vervangingsmarkt verkocht. Ten opzichte van 1993 steeg de af zet in 1994 reeds met 5 procent. De groei zet dus door. Deze afzetstijging wordt volgens de branche organisatie VACO verklaard door de toegenomen belang stelling van de particuliere automobilist om zijn of haar auto aan te passen aan persoonlijke designwensen. Lichtmetalen wielen bieden, naast een meer persoonlijke styling, voordelen op het gebied van maatnauwkeurigheid, warmte-afvoer van de 1 en vormvastheid. De aanschaf van deze wielen is mogelijk bij aankoop van een nieuwe auto (als standaard, als optie of als tijdelijk Driehoekig Dhr. B. Waterman, directeur van Honda Nederland, vindt het jammer dat mensen die in het segment van de Legend een auto kopen veelal afgaan op de naam van het produkt en veel minder kijken wat ze voor hun geld krijgen. Wellicht dat het voor Honda veel beter is met een afwijkend ontwerp te komen. Het moet toch niet zo moelijk zijn om een bekend ontwerpbureau een flir1 voorzet te laten geven, wie de driehoekige achterlichten, de chroom omlijnde grille en de vorm van het profiel en de C-stijlen ziet, kan toch niet anders dan aan een S-klasse van Mercedes denken. Afgezien van de vorr is de Legend een sta WAGEN oio >d., vele extra's n Schakelmomenten De electronica houdt de auto op diverse punten in de gaten en regelt waar nodig bij. Zo worden de voorwielen van de Legend aangedreven via een automatische viertraps versnellingsbak met fuzzy logic. Dit betekent dat de schakelmomenten volledi door de omstandigheden worden bepaald. Iemand die sportief zijn gaspedaal intrapt zal merken dat de bak later schakelt, dan iemand die rustig gaat flaneren. Ook bij rijden in de bergen zorgt het systeem voor het afremmen op de motor. Natuurlijk is de Legend standaard voorzien van ABS. De sensoren die hierbij worden gebruikt, dienen ook haast wat klassiek gelijnde auto die een hoge afwerkingskwaliteit kent. De auto is aan de buitenzijde voorzien van meegespoten bumpers, portiergrepen en buitenspiegels, lichtmetalen velgen, getint glas en een elektrisch bediend glazen schuif/kanteldak. Wat onderstel en techniek betreft is de nieuwste versie gebaseerd op zijn voorganger, die vreemdgenoeg veel meer een eigen gezicht had. De vier wielen zijn onafhankelijk opgehangen volgens het door Honda veelvuldig gebruikte double wishbone principe. Dit zorgt voor een goede demping en afvering, zodat overhellen en deinen niet voorkomt, maar toch een hoogstaand comfort wordt bereikt. Overal in de auto is ernaar gestreeft trillingen en geluiden zoveel mogelijk terug te dringen, door bijvoorbeeld electronisch geregelde motorsteunen toe te pass Desondanks is er bij hoge snelheden wat winde de voorste portieren t en staan ook aandrijf bandengeruis i buiten spel. Mc keurig aan de e geldende snell houdt of daar iets komt, zal de Leg» aangenaam stm< ervaren. De lichtgewicht Corsa is voorzien van een direct ingespoten zestienkleps turbodieselmotor die gemiddeL- voor de Traction Control. Dit systeem moet ervoor zorgen dat bij verlies van grip de wielen niet gaan doorslippen. Helemaal vlekkeloos werkten beide systeem echter niet. Bij fors remmen blokkeerden de wielen eerst voordat het ABS in werking trad. Hetzelfde gold voor de Traction Control. Vanuit stilstand met volgas wegrijden veroorzaakte eerst kort het doorslippen van de wielen. Een Japanse ingenieur kon hiervoor geen verklaring geven en merkte na een korte proefrit met de betreffende auto op dat alles in orde was. De 3,5 liter 24-kleppen motor uit de nieuwe Legend is gebaseerd op de bestaande krachtbron met 3,2 liter inhoud. Deze soepele motor levert haar maximale vermogen van 205 pk bij 5200 tr/min en komt tot een koppel van 297 Nm bij 2800 tr/min. Dit koppel is voor 90% over een breed toerenbereik van 1800 tot 5400 tr/min beschikbaar. De soeplesse is daarom groot en er is een top mogelijk van 215km/u. De motor doet wat geluid betreft op de achtergrond zijn werk en maakt van de 1625 kg wegende Legend een vlot presterende auto. Het is alleen jammer dat de besturing wat vager wordt naarmate de snelheid stijgt en dan moet vooral gedacht worden aan een gang boven de 160km/u. jassen. „_gere ndgeruis bij m te horen jf- en s niet helemaal laar wie zich wettelijk Iheidslimieten ts bovenuit .egend als een stille auto Het marktaandeel van DAF Trucks boven 6 ton GVW steeg in de Westeuropese markt van 7,4 procent in 1994 tot 8,6 procent in 1995, zo blijkt uit een jaarverslag. De stijging deed zich in vrijwel alle landen voor, maar in Nederland was er een daling van 30,4 tot 29,6 procent. In de zware sector (boven 15 ton) ging het marktaandeel van DAF in West-Europa omhoog van 7,8 naar 8,8 procent. Opvallend was de verdubbeling van de verkoop in Frankrijk. De totale verkopen stegen met 21,5 procent van 21154 tot 25.701 eenheden. In Nederland werden 16.656 truckchassis gebouwd, een toename met 48 procent in vergelijking met de 11.239 in 1994. Geheugen De met leer beklede stoelen bieden een stevige, comfortabele zit. Vooral de bestuurdersstoel is in ruime mate elektrisch verstelbaar, terwijl de standen van drie bestuurders in het geheugen vast te zetten zijn. Zaken als een verstelbare stuurkolom, twee airbags, vier elektrisch bediende portierruiten, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, centrale vergrendeling met afstandsbediening gekoppeld aan een alarmsysteem, verwarmde bestuurdersstoel en cruise-control ontbr-eken uiteraard niet. Honda levert de Legend in slechts één zeer complete uitgave voor f.131.900,=. actiemodel) of separaat als zelfstandige aankoop van een complete set wielen bij de bandenspecialist of het garagebedrijf. De VACO signaleert dat er een trend is om grotere maten wielen aan te schaffen. De afzetgroei ligt vooral in het matengamma 16 en 17 inch. Bij het uitbrengen van de derde generatie Legend, praat Honda nog steeds over een leerproces. In Japan en vooral de Verenigde Staten is deze grote Honda al vele jaren een groot succes, maar de Europese klant is blijkbaar gevoeliger voor zaken als uitstraling en imago. De Legend wordt in juni leverbaar in één zeer complete uitvoering. Er zijn 150 verschillende merken lichtmetalen wielen. De 20 wielenimporteurs distribueren daarvan ruim 60 merken via bandenservicebedrijven en garagebedrijven. Zij vertegenwoordigen met deze 60 merken ruim 85% van de afzet van lichtmetalen wielen. Armsteun De grote bagageklep kan van binnenuit of met de sleutel worden geopend. Er is een volume beschikbaar van 450 liter en dat is voor een model van dit formaat niet meer dan normaal. De passagiers achterin hebben weinig reden tot klagen. De met leer beklede bank biedt een comfortabele zit. De half verzonken hoofdsteunen kunnen maar in beperkte mate versteld worden. Het klimaatsbeheersingssysteem kan achterin afzonderlijk worden geregeld. Een aardig detail is dat de onderzijden van de voorstoelen met tapijt de 1,8 liter motor. In 1983 kwam de Golf GTi II op de markt, was groter, comfortabeler en veiliger dan eerste versie. In 1985 verscheen een tweede motorversie, de 16-klepper. Door de ontwikkeling van het uitlaatgasreinigingssysteem met geregelde katalysatoren kreeg de Golf GTi een vermogen van 107 pk en de GTi 16V van 129 pk. G-lader De Volkswagen-fabriek in Wolfsburg ging in 1990 weer een stap verder door de GTI G60 uit te brengen, een auto met G-lader en een vermogen van 160 pk. In november van dat jaar liep de eenmiljoenste Golf GTi van de band. In de zomer van 1991 introduceerde VW de derde generatie Golf en de GTi was natuurlijk weer van de partij. Deze derde generatie is nog steeds leverbaar met een 2 liter motor van 115 pk of de zestienklepper van 150 pk. Deze laatste haalt een top van 215 km/u en accelereert in 8,7 seconden van 0 tot 100 km/u. Er zijn in de wereld verschillende Golf GTi-clubs opgericht met vele enthousiaste aanhangers. In het Guinness Book of Records staat zelfs een clubevenement waarbij 752 Golfs GTi achter elkaar werden gezet. Twintig jaar geleden had een middenklasse-auto een topsnelheid van 165 km/u. De Golf GTi beschikte echter over een vermogen van 110 pk, bereikte een top van 182 km/u en accelereerde in 9,2 seconden van 0 tot 100 km/u. Het succes ontstond eigenlijk toevallig. Begin jaren zeventig had de Volkswagen- fabriek in Wolfsburg een opvolger voor de Kever nodig en niet bepaald een sportauto. Alle werkzaamheden waren gericht op de ontwikkeling van de 'normale' Golf. De technici werkten aan de sportieve tuning van de motor en ontwikkelden een eerste, supersnel testmodel. Deze auto werd enthousiast ontvangen en zo werd iets, dat als geniale inval begon, al snel omgezet in een officiële ontwikkelingsopdracht met de code EA 195 en met de omschrijving: "Betreft: sportversie Volkswagen Golf". de Automobieltentoonstelling in Frankfurt het eerste type van deze Golf tentoongesteld als Golf GTi. De bezoekers van de autotentoonstelling waren enthousiast en een jaar later, in 1976, liepen de eerste 6.067 Golfs GTi van de band. De viercilinder Golf-motor werd van een nieuwe cilinderkop voorzien en leverde met het mechanische inspuitsysteem K-jetronic een vermogen van 110 pk. De auto was in twee kleuren leverbaar: marsrood en diamant-zilver. De Golf GTi was sober uitgerust: geen verchroomde maar matzwart gelakte onderdelen, geen afsluitbaar dashboardkastje, maar wel sportstoelen, een sportonderstel en niet te vergeten een ongehoord temperament. De Golf GTi werd erg populair bij jonge, sportieve kopers. Vanaf het begin is de auto continu verbeterd. In 1979 werd de vijfversnellingsbak leverbaar. Vanaf 1981 was de auto ook in vijfdeursuitvoering verkrijgbaar en in 1! De experimentele Opel Corsa Eco 3 heeft de Innovation Prize '96 gewonnen tijdens de ECO Carlo. Tour of Europe. Deze prijs werd gegeven vanwege het zeer lage brandstofverbruik en de gebruiksmogelijkheden voor de toegepaste technieken in de nabije toekomst. jGG*RP498l

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 33