Chrysler Stratus LX Convertible 9 r! Indrukwekkende verschijning Mazda MPV VAN BAAST Frans Lelieveld tweede bij "Autotechnicus van het Jaar Proton Tiara op AX-basis en d Cuore onder de f.15.000, IAM1 »E N NIEUW DE sta< CHRYSLER STRATUS CONVERTIBLE staat in onze showroom NIEUVIE MAZDA MPV iat in onze showroom CHRYSLER 996'— pagina 2 zekerheid; ling a. WA-extra sico bij voorr- van diverse E el:013-46839II >go. 18.950,- km 12.950,- km 19.750,- 24.750,- 23.750,- 10.750,- 13.950,- an 17.950,- km 18.950,- i 10.950,- 8.900,- 18.950,- 18.750,- 12.950,- in het Jaar’. Vervolg van pagina 1 Prijzei lat is :asions I AUTOTEST are usting. Ipl laats e (in heel nische manke- rij en he tofverl De Hoogt 12A Telefoon (0416) 36 39 93 LOON OP ZAND VRIJDAG KOOPAVOND TOT 20.00 UUR ring; r bij Quality 39.950, - 49.950, - 23.500, 39.950, - 39.950, 33.950, 55.000, 55.950, 59.950, 69.950, 22.950, 29.950, 49.950, - w BOVAG- som ij de ihet Alle dallic of lak eleratie 0-100 in 11,8 sec. bruik: stadscyclus 15,8 liter/100 km, buitenwegcyclus 8,4 liter/100 km, gecombineerd 11,1 liter/100 km Prijs: f.87.390,= mnische gegevens: k en type: Chrysler Stratus ivertible LX ital cilinders: 6 in V-vorm nderinhoud: 2497 cc 76 mm ij 5850 automatisch enkele centimeters omlaag. De stoelen bieden een comfortabele zit. De veiligheidsgordels zijn inclusief oprolautomaat in de rugleuning van de voorstoelen geïntegreerd. De stoelen zijn elektrisch verstelbaar met uitzondering van de rugleuning. Gemiddeld verbruikte onze testauto 1 liter Eurosuper op iets minder dan 8 kilometer. ipel: 218 Nm bij 4400 tr/min letingen: lengte 4,90 meter, edte 1,78 meter vicht: 1560 kg het rbruik is aan de et comfort van e grote auto staat op een g niveau. Een beveiliging r de cabriokap is meer dan us Convertible is een pvolger van de i. De auto is typisch rans wat betreft rij- happen, formaat en waardoor hij een vraagbaak is voor zijn collega's. Ook zijn 'honger' naar de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van electronica scoorden hoog. Het wer voor Frans al dat hij 1 genomint Nada* AMAZING MAZDA DEALER rondom een double wishbone ophanging toe die voor veel comfort zorgt, en daarbij moeten we bedenken dat de versies voor de Amerikaanse markt slapper zijn afgeveerd. Het motorenprogramma van de Convertible is rechtstreeks uit de sedan overgenomen. De 2 liter 16-klepper levert 131 pk en heeft standaard een vijfbak. De door ons gereden 2,5 liter V6 met 4 kleppen per cilinder komt tot 163 pk bij 5850 tr/min en een koppel van 218 Nm bij 4400 tr/min. De 1560 kg zwar haal voorbumper zijn grote ronde mistlampen opgenomen. Over de flanken loopt een smalle, meegespoten stootstrip en ook de portierkrukken zijn van een laklaagje voorzien. De fraaie vijfspaaks lichtmetalen velgen zijn standaard. De achterlichtunits zijn ovaal van vorm en bevatten alle lichtfuncties. Het derde remlicht is bovenop het kofferdeksel geplaatst. De bagageklep opent niet tot op de bumper. De bagageruimte heeft een behoorlijk vloeroppervlak, maar het geheel is niet al te hoog. Een niet al te royale vakantiebagage kan echter makkelijk mee in de ruimte van 292 liter. Een cabriolet als de Stratus moet natuurlijk Èoveel mogelijk open worden gereden. Het openen van de kap is een eenvoudig werkje. srd een lange avond ns op 23 mei. Hij wist j tot de tien leerden behoorde, iiudat uren waren verstreken werd ook duidelijk dat hij bij de eerste drie zou zitten. Na lang wachten werd hij tot tweede uitgeroepen, en dc niet alleen een waardering voor Frans zelf, maar ook voor het bedrijf waar hij werkt en het merk dat hij vertegen woordigd. Frans ontving voor dit uitstekende resultaat een De vergrendeling boven de voorruit kan snel worden losgemaakt. Daarna hoeft men alleen maar even op een knop te drukken om het geheel elektrisch te laten neerklappen. Achterin de bagageruimte ligt een los afdekzeil dat heel eenvoudig is aan te brengen. Het is alleen een absolute misser dat de kap geen enkele vorm van beveiliging kent. Drukt men rijdend op de snelweg per ongeluk op de knop die vlak bij de automaat-hendel is gesitueerd, dan gaat de kapje keurig omhoog en waait vervolgens de verre verte in. Ook met kinderen voorin die graag met hun vingers overal aanzitten of een hond die een stapje opzij zet, is dit ronduit gevaarlijk. ■ysler biedt de Stratus ivertible aan voor .990,=. Voor dat bedrag gt men de 2 liter 16-klepper onder meer de lederen leding, automaat, cruise- trol, mistlairipen en ctrische stoelverstelling st missen. Wie dat imaal wel wenst, koopt de moeten wennen. Bij inparkeren is het immers niet de meest gebruiksvriendelijke auto. een neerklapbare achterbank, hoofdsteunen op de voorstoelen, afsluitbare tankdop, rechter buitenspiegel en verstevigingsbalken in de portieren. Met deze aanbieding verwacht Daihatsu Holland een flinke positie te krijgen in het prijssegment tot f. 15.000,=. De Nederlandse Daihatsu-dealers bieden vanaf nu een Cuore aan voor een prijs van f. 14.995,=. Een scherpe aanbieding daar deze auto wordt afgeleverd met drie jaar fabrieksgarantie. De zuinige 3 cilinder Cuore heeft verder getint glas, rembekrachtiging, Prijzen De prijslijst van de Mazda MPV start bij f.63.995,= voor de turbodiesel LX. Dezelfde auto als GLX komt op f.67.995,=. Kiezen we voor de V6 dan kost de LX f.66.995,= en de GLX f.70.995,-. Daar mogen we dan voor de goede orde direct duizend gulden bij optellen, omdat de MPV alleen wit als standaardkleur heeft, 1 andere lakken zijn metal mica. Voor de two-tone 1c wordt f.1.750,= extra in rekening gebracht. Als Amerikanen auto's bouwen voelen ze zich het liefst niet beperkt door afmetingen. Dat lijkt bij de nieuwe Chrysler Stratus Convertible ook het geval te zijn, want dit 4,90 meter lange slagschip is een ronduit indrukwekkende verschijning. Deze nieuwe auto volgt de LeBaron Convertible op. We reden de versie met V6-motor. Sinds 5 april is in Maleisië de Proton Tiara te koop, een auto die gebaseerd is op de Citroen AX. Citroen sloot in september 1995 een licentie-overeenkomst met Proton. Twee dagen na de marktintroductie waren Dat de nieuwe cabriolet van Chrysler Stratus heet, wil niet zeggen dat de auto van de bestaande sedan is afgeleid. Technisch zijn er wel de nodige overeenkomsten, maar de carrosserie is van de grond af aan nieuw opgebouwd. Daardoor konden direct de nodige verstevigingen worden ingebouwd. Aan beide kanten wordt een stabilisatorstang gemonteerd. ABS behoort toe aan de GLX-uitvoering. De basis LX-uitgave moet dit missen. Verder bestaat het verschil tussen LX en GLX uit onder meer dakrelings en de schuiflade onder de passagiersstoel. De GLX kent bovendien meer optiemogelijkheden zoals een elektrisch bediend glazen schuif/kanteldak en de twee captain chairs. i bij 44C are 'open Chrysler' rit hiermee een verdienstelijke topsnelheid van ruim 190 km/u en trekt in nog geen 12 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. De voorwielen worden aangedreven via een viertraps automaat met een pook op de vloer. Het overschakelen van deze bak geschiedt redelijk soepel zolang er maar rustig worden gereden. Het motorgeluid is bijzonder fraai en klinkt als muziek op de achtergrond. De bediening gaat licht en Airconditioning De is van een fraai materiaal gemaakt. De buitenlaag is goed geïsoleerd, terwijl er ook nette binnenkap is ingebracht. De achterruit is in glas en voorzien van verwarming. Bij regenachtig weer echter is het in de Stratus snel vochtig en dan biedt de standaard airconditioning de oplossing. Helemaal perfect is de sluiting van de kap niet. Als het wat harder regent druppelt het water langzaam langs de ruit aan bestuurderskant binnen. En moet u zoals in ons geval tijdens deze omstandigheden even wachten bij het loket van McDonalds met geopende ruit, neem dan maar enkele handdoeken mee. Het interieur van de Stratus komt bijzonder luxueus over. Die uitstraling wordt verkregen door de dikke vloerbedekking, de standaard lederen bekleding en de (nep)houten panelen op dashboard en deurpanelen. Het dashboard lijkt sterk op dat van de Stratus sedan met >rede instrumentarium, n voldoende roomopeningen, in de ole zit een uitstekende daard audio-installatie de dubbele bekerhouder fraai prijzenpakket. Zo mat hij onder meer de TT in Ass gaan bezoeken en krijgt da een VIP-behandeling. De verkiezing tot 'Autotechnicus van het Jaa: wordt georganiseerd door Stichting J aarprijzen Automobielbranche waarin de BOVAG, RAI, ANWB en INNOVAM zijn verenigd. Als sponsors deden dit jaar mee Berg-o-Tool, Gedore, Karcher, Wurth en Shell. Overigens is het niet de eerste keer dan Frans Lelieveld hoge ogen gooit. In 1993 was hij al genomineerd voor de verkiezing tot 'Automonteur van het Jaar', de voorganger van deze nieuwe verkiezing. De spanning zat er 23 mei jl. in het Nationaal Automuseum in Raamsdonksveer goed in. Op die dag werden namelijk de winnaars bekend gemaakt in I de verkiezing tot 'Autotechnicus vai Een groot aantal autobedrijven in het hele land hadden monteurs ingeschreven. Na een voorselectie werden alle resterende bedrijven door de jury bezocht en de monteurs in kwestie beoordeeld op hun prestaties. Zo ook Frans I Lelieveld, werkzaam bij Renault-dealer Van der Boe in Tilburg. Hij scoorde bij di jury veel waardering op he gebied van parate kennis, Cab Forward Ook de Stratus Convertible is ontworpen volgens het zogenaamde Cab-Forward- Design. Het passagiersgedéelte is vrij ver naar voren gebracht en de neus is relatief kort. De koplampen en richtingaanwijzers zitten achter één langgerekte beglazing. De grille heeft in het midden één spijl met daarop het Chrysler-logo. b In de meegespoten dashboardkastje is zeer srkt van inhoud, maar er ren ook spullen worden sborgen in de smalle ierbakken en een jorlijk vak tussen de stoelen dat met de sleutel uiten is. De auto heeft daard twee airbags, ijruiten kunnen elektrisch TILBURG: Mascagnistraat 531013-4563956 OISTERWIJK: Burg. Vogelslaan 1013-5288201 's HERTOGENBOSCH: Balkweg 6, 073-6430310 Torsiestijf De Chrysler Stratus Convertible is een van de spaarzame cabrio's die royaal plaatsbieden aan vier tot vijf personen. De achterbank is ruim bemeten en ook de beenruimte is dik in orde. De instap is bij geopende kap heel royaal. Maar, hoe dan ook, comfortabel achterin zitten in een cabrio is vooral bij hogere snelheden niet mogelijk vanwege de enorme hoeveelheid rijwind. Voorin is het zelfs onder koude omstandigheden met de ruiten omhoog prima te doen. De carrosserie is niet helemaal torsiestijf, want bij wegoneffenheden voel je de er al 4762 orders voor de Tiara genoteerd. Ook de Citroëns ZX en Xantia worden in dit land geassembleerd. Rond het jaar 200 zullen er jaarlijks zo'n 50.000 stuks van de Tiara worden geproduceerd. 2 liter opg bel: VOO te s k

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 31