Chrysler Stratus LX Convertible
9
r!
Indrukwekkende verschijning
Mazda MPV
VAN BAAST
Frans Lelieveld tweede bij
"Autotechnicus van het Jaar
Proton Tiara op AX-basis
en
d
Cuore onder de f.15.000,
IAM1
»E N
NIEUW
DE
sta<
CHRYSLER STRATUS CONVERTIBLE
staat in onze showroom
NIEUVIE MAZDA MPV
iat in onze showroom
CHRYSLER
996'— pagina 2
zekerheid;
ling
a. WA-extra
sico bij voorr-
van diverse
E
el:013-46839II
>go.
18.950,-
km 12.950,-
km 19.750,-
24.750,-
23.750,-
10.750,-
13.950,-
an 17.950,-
km 18.950,-
i 10.950,-
8.900,-
18.950,-
18.750,-
12.950,-
in het Jaar’.
Vervolg van pagina 1
Prijzei
lat is
:asions I
AUTOTEST
are
usting.
Ipl
laats
e (in heel
nische manke-
rij en he
tofverl
De Hoogt 12A
Telefoon (0416) 36 39 93
LOON OP ZAND VRIJDAG KOOPAVOND TOT 20.00 UUR
ring;
r bij Quality
39.950, -
49.950, -
23.500,
39.950, -
39.950,
33.950,
55.000,
55.950,
59.950,
69.950,
22.950,
29.950,
49.950, -
w BOVAG-
som
ij de
ihet
Alle
dallic of
lak
eleratie 0-100 in 11,8 sec.
bruik: stadscyclus 15,8
liter/100 km, buitenwegcyclus
8,4 liter/100 km, gecombineerd
11,1 liter/100 km
Prijs: f.87.390,=
mnische gegevens:
k en type: Chrysler Stratus
ivertible LX
ital cilinders: 6 in V-vorm
nderinhoud: 2497 cc
76 mm
ij 5850
automatisch enkele
centimeters omlaag.
De stoelen bieden een
comfortabele zit.
De veiligheidsgordels zijn
inclusief oprolautomaat in de
rugleuning van de
voorstoelen geïntegreerd.
De stoelen zijn elektrisch
verstelbaar met uitzondering
van de rugleuning.
Gemiddeld verbruikte onze
testauto 1 liter Eurosuper op
iets minder dan 8 kilometer.
ipel: 218 Nm bij 4400 tr/min
letingen: lengte 4,90 meter,
edte 1,78 meter
vicht: 1560 kg
het
rbruik is aan de
et comfort van
e grote auto staat op een
g niveau. Een beveiliging
r de cabriokap is meer dan
us Convertible is een
pvolger van de
i. De auto is typisch
rans wat betreft rij-
happen, formaat en
waardoor hij een vraagbaak
is voor zijn collega's. Ook zijn
'honger' naar de nieuwste
ontwikkelingen op het gebied
van electronica scoorden
hoog.
Het wer
voor Frans
al dat hij 1
genomint
Nada*
AMAZING MAZDA DEALER
rondom een double wishbone
ophanging toe die voor veel
comfort zorgt, en daarbij
moeten we bedenken dat de
versies voor de Amerikaanse
markt slapper zijn afgeveerd.
Het motorenprogramma van
de Convertible is rechtstreeks
uit de sedan overgenomen.
De 2 liter 16-klepper levert 131
pk en heeft standaard een
vijfbak. De door ons gereden
2,5 liter V6 met 4 kleppen per
cilinder komt tot 163 pk bij
5850 tr/min en een koppel van
218 Nm bij 4400 tr/min. De 1560
kg zwar
haal
voorbumper zijn grote ronde
mistlampen opgenomen.
Over de flanken loopt een
smalle, meegespoten
stootstrip en ook de
portierkrukken zijn van een
laklaagje voorzien. De fraaie
vijfspaaks lichtmetalen
velgen zijn standaard.
De achterlichtunits zijn ovaal
van vorm en bevatten alle
lichtfuncties. Het derde
remlicht is bovenop het
kofferdeksel geplaatst.
De bagageklep opent niet tot
op de bumper.
De bagageruimte heeft een
behoorlijk vloeroppervlak,
maar het geheel is niet al te
hoog. Een niet al te royale
vakantiebagage kan echter
makkelijk mee in de ruimte
van 292 liter.
Een cabriolet als de Stratus
moet natuurlijk Èoveel
mogelijk open worden
gereden. Het openen van de
kap is een eenvoudig werkje.
srd een lange avond
ns op 23 mei. Hij wist
j tot de tien
leerden behoorde,
iiudat uren waren verstreken
werd ook duidelijk dat hij bij
de eerste drie zou zitten. Na
lang wachten werd hij tot
tweede uitgeroepen, en dc
niet alleen een waardering
voor Frans zelf, maar ook voor
het bedrijf waar hij werkt en
het merk dat hij vertegen
woordigd. Frans ontving voor
dit uitstekende resultaat een
De vergrendeling boven de
voorruit kan snel worden
losgemaakt. Daarna hoeft
men alleen maar even op een
knop te drukken om het
geheel elektrisch te laten
neerklappen. Achterin de
bagageruimte ligt een los
afdekzeil dat heel eenvoudig
is aan te brengen. Het is
alleen een absolute misser
dat de kap geen enkele vorm
van beveiliging kent. Drukt
men rijdend op de snelweg
per ongeluk op de knop die
vlak bij de automaat-hendel
is gesitueerd, dan gaat de
kapje keurig omhoog en waait
vervolgens de verre verte in.
Ook met kinderen voorin die
graag met hun vingers overal
aanzitten of een hond die een
stapje opzij zet, is dit ronduit
gevaarlijk.
■ysler biedt de Stratus
ivertible aan voor
.990,=. Voor dat bedrag
gt men de 2 liter 16-klepper
onder meer de lederen
leding, automaat, cruise-
trol, mistlairipen en
ctrische stoelverstelling
st missen. Wie dat
imaal wel wenst, koopt de
moeten wennen.
Bij inparkeren is het immers
niet de meest
gebruiksvriendelijke auto.
een neerklapbare achterbank, hoofdsteunen
op de voorstoelen, afsluitbare tankdop,
rechter buitenspiegel en verstevigingsbalken
in de portieren. Met deze aanbieding
verwacht Daihatsu Holland een flinke positie
te krijgen in het prijssegment tot f. 15.000,=.
De Nederlandse Daihatsu-dealers bieden
vanaf nu een Cuore aan voor een prijs van
f. 14.995,=. Een scherpe aanbieding daar deze
auto wordt afgeleverd met drie jaar
fabrieksgarantie. De zuinige 3 cilinder Cuore
heeft verder getint glas, rembekrachtiging,
Prijzen
De prijslijst van de Mazda
MPV start bij f.63.995,= voor de
turbodiesel LX. Dezelfde auto
als GLX komt op f.67.995,=.
Kiezen we voor de V6 dan kost
de LX f.66.995,= en de GLX
f.70.995,-.
Daar mogen we dan voor de
goede orde direct duizend
gulden bij optellen, omdat de
MPV alleen wit als
standaardkleur heeft, 1
andere lakken zijn metal
mica. Voor de two-tone 1c
wordt f.1.750,= extra in
rekening gebracht.
Als Amerikanen auto's bouwen voelen ze zich het
liefst niet beperkt door afmetingen. Dat lijkt bij de
nieuwe Chrysler Stratus Convertible ook het geval
te zijn, want dit 4,90 meter lange slagschip is een
ronduit indrukwekkende verschijning. Deze nieuwe
auto volgt de LeBaron Convertible op. We reden de
versie met V6-motor.
Sinds 5 april is in Maleisië de Proton Tiara
te koop, een auto die gebaseerd is op de
Citroen AX. Citroen sloot in september 1995
een licentie-overeenkomst met Proton.
Twee dagen na de marktintroductie waren
Dat de nieuwe cabriolet van
Chrysler Stratus heet, wil niet
zeggen dat de auto van de
bestaande sedan is afgeleid.
Technisch zijn er wel de
nodige overeenkomsten,
maar de carrosserie is van de
grond af aan nieuw
opgebouwd. Daardoor konden
direct de nodige
verstevigingen worden
ingebouwd.
Aan beide kanten wordt een
stabilisatorstang
gemonteerd. ABS behoort toe
aan de GLX-uitvoering. De
basis LX-uitgave moet dit
missen. Verder bestaat het
verschil tussen LX en GLX uit
onder meer dakrelings en de
schuiflade onder de
passagiersstoel. De GLX kent
bovendien meer
optiemogelijkheden zoals een
elektrisch bediend glazen
schuif/kanteldak en de twee
captain chairs.
i bij 44C
are 'open Chrysler'
rit hiermee een
verdienstelijke topsnelheid
van ruim 190 km/u en trekt in
nog geen 12 seconden vanuit
stilstand naar de 100 km/u.
De voorwielen worden
aangedreven via een
viertraps automaat met een
pook op de vloer.
Het overschakelen van deze
bak geschiedt redelijk soepel
zolang er maar rustig worden
gereden. Het motorgeluid is
bijzonder fraai en klinkt als
muziek op de achtergrond.
De bediening gaat licht en
Airconditioning
De is van een fraai materiaal
gemaakt. De buitenlaag is
goed geïsoleerd, terwijl er
ook nette binnenkap is
ingebracht. De achterruit is
in glas en voorzien van
verwarming. Bij regenachtig
weer echter is het in de
Stratus snel vochtig en dan
biedt de standaard
airconditioning de oplossing.
Helemaal perfect is de
sluiting van de kap niet.
Als het wat harder regent
druppelt het water langzaam
langs de ruit aan
bestuurderskant binnen.
En moet u zoals in ons geval
tijdens deze omstandigheden
even wachten bij het loket van
McDonalds met geopende
ruit, neem dan maar enkele
handdoeken mee.
Het interieur van de Stratus
komt bijzonder luxueus over.
Die uitstraling wordt
verkregen door de dikke
vloerbedekking, de standaard
lederen bekleding en de
(nep)houten panelen op
dashboard en deurpanelen.
Het dashboard lijkt sterk op
dat van de Stratus sedan met
>rede instrumentarium,
n voldoende
roomopeningen, in de
ole zit een uitstekende
daard audio-installatie
de dubbele bekerhouder
fraai prijzenpakket. Zo mat
hij onder meer de TT in Ass
gaan bezoeken en krijgt da
een VIP-behandeling.
De verkiezing tot
'Autotechnicus van het Jaa:
wordt georganiseerd door
Stichting J aarprijzen
Automobielbranche waarin
de BOVAG, RAI, ANWB en
INNOVAM zijn verenigd. Als
sponsors deden dit jaar mee
Berg-o-Tool, Gedore, Karcher,
Wurth en Shell. Overigens is
het niet de eerste keer dan
Frans Lelieveld hoge ogen
gooit. In 1993 was hij al
genomineerd voor de
verkiezing tot 'Automonteur
van het Jaar', de voorganger
van deze nieuwe verkiezing.
De spanning zat er 23 mei jl. in
het Nationaal Automuseum in
Raamsdonksveer goed in. Op
die dag werden namelijk de
winnaars bekend gemaakt in
I de verkiezing tot
'Autotechnicus vai
Een groot aantal
autobedrijven in het hele land
hadden monteurs
ingeschreven. Na een
voorselectie werden alle
resterende bedrijven door de
jury bezocht en de monteurs in
kwestie beoordeeld op hun
prestaties. Zo ook Frans
I Lelieveld, werkzaam bij
Renault-dealer Van der Boe
in Tilburg. Hij scoorde bij di
jury veel waardering op he
gebied van parate kennis,
Cab Forward
Ook de Stratus Convertible is
ontworpen volgens het
zogenaamde Cab-Forward-
Design. Het
passagiersgedéelte is vrij ver
naar voren gebracht en de
neus is relatief kort.
De koplampen en
richtingaanwijzers zitten
achter één langgerekte
beglazing. De grille heeft in
het midden één spijl met
daarop het Chrysler-logo.
b In de meegespoten
dashboardkastje is zeer
srkt van inhoud, maar er
ren ook spullen worden
sborgen in de smalle
ierbakken en een
jorlijk vak tussen de
stoelen dat met de sleutel
uiten is. De auto heeft
daard twee airbags,
ijruiten kunnen elektrisch
TILBURG: Mascagnistraat 531013-4563956
OISTERWIJK: Burg. Vogelslaan 1013-5288201
's HERTOGENBOSCH: Balkweg 6, 073-6430310
Torsiestijf
De Chrysler Stratus
Convertible is een van de
spaarzame cabrio's die royaal
plaatsbieden aan vier tot vijf
personen. De achterbank is
ruim bemeten en ook de
beenruimte is dik in orde.
De instap is bij geopende kap
heel royaal. Maar, hoe dan
ook, comfortabel achterin
zitten in een cabrio is vooral
bij hogere snelheden niet
mogelijk vanwege de enorme
hoeveelheid rijwind. Voorin is
het zelfs onder koude
omstandigheden met de
ruiten omhoog prima te doen.
De carrosserie is niet
helemaal torsiestijf, want bij
wegoneffenheden voel je de
er al 4762 orders voor de Tiara genoteerd.
Ook de Citroëns ZX en Xantia worden in dit
land geassembleerd. Rond het jaar 200
zullen er jaarlijks zo'n 50.000 stuks van de
Tiara worden geproduceerd.
2 liter
opg
bel:
VOO
te s
k