Mazda MPV
Trekauto van het Jaar '96
Chrysler Stratus LE
Limited
To
&n.
y fl 1 3 o 3
Royaal
bemeten
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
-
s*:
se tot
s dit jaar
.6.
I
TJ
nlijk
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
Walk-in
S1U
Donderdag 6 juni 1996
Tj
voor
in dit
ink
ild.
Lees verder op pagina 3
lijk
sses,
1
ig
Tony Vos
mopZai
:hot,Ois
Autotest
Lees verder
in dit nummer
806 2.1 TD
o.a.:
pag. 3
pag. 11
Chrysler Stratus LX
Convertible
Peugeot 306 GTi
406 Turbo en
ed èn
i prima
graag.
Vrijwel ieder zichzelf
respecterend merk is
druk doende een eigen
plaats op de markt van
ruimtewagens te
verkrijgen. Pioniers als
Renault en Chrysler
hebben de laatste twee
jaar flink gezelschap
gekregen. Mazda komt
daar nu op de
Nederlandse markt bij
met de MPV, een naam
die eigenlijk niets meer
aan het toeval overlaat.
Jaargang 8
Nummer 23
in
ting
Oplage: 100.000
Xantia Break 2.0 in de klasse
boven de f.45.000,=.
dus
zich in
sgang is
jrkt en het is
passagiers
serst moeten
verkregen. Er kan gekozen
worden uit een 2 liter 16-
klepper of een 2,5 liter V6.
De opties worden zonder
meerprijs geleverd, zodat de
2.0 LE Limited f.49.995,= kost.
De 6-pitter komt op f.62.995,=.
ructies
■blijven
-Idan
zitplaatsen. De toeg'
hierdoor zeer beperl
ronduit lastig dat pa
op deze bank e«
uitstappen.
)96 pagina 28
s Grand Prix van 1
(gelopen weekend
erreden op het ci
-lona, werd e
rinning voor
~!Schumc~'
..„an moest
bulge-
cueuze z
ovh bedier
slektrisch
.tenspiegels en
sndeling
De wedstrijd voor de
Europa Cup Renault Sport
Spider, verreden in het
raamprogramma van de
Grand Prix te Barcelona,
werd gewonnen door de
Fransman Frank Lagorce.
Donald Molenaar eindigde
keurig als vierde terwijl
Michael Bleekemolen vanaf
een negentiende startplaats
toch nog achtste werd.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Contrastkleur
De vrij lange neus eindigt in
de chroom omlijnde grille.
De bumpers en portiergrepen
worden in de carrosseriekleur
uitgevoerd, terwijl tegen
meerprijs de onderzijde
inclusief de bumpers in een
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
^dinsdag 22.00 uur
Onlangs organiseerde de
Kampeer en
Caravankampioen van de
ANWB voor de zesde keer de
verkiezing tot 'Trekauto van
het Jaar'. In 1991 kwam de
Nissan Primera als eerste
overwinnaar over de streep,
de jaren daarop gevolg door
onder meer de Citroen Xantia,
Volkswagen Golf, Subaru
Impreza en Nissan Maxima.
Alle deelnemende auto's, die
van een nieuw model of
nieuw type zijn, worden
contrastkleur kan worden
uitgevoerd. De spatborden
zijn zowel voor als achter
boven de wielen iets
uitgebouwd en de aldus
onstane belijning zet z
de portieren voort. De
passagiers kunnen via vier
normale portieren naar
binnen, terwijl aan de
achterzijde een grote vijfde
deur is geplaatst. Een deel
van de achterlichten gaat met
deze klep omhoog. Het
standaard bagagevolume is
beperkt tot 236 liter, maar de
auto biedt dan wel
zitplaatsen aan maximaal
acht personen. Iedere Mazda
MPV heeft standaard drie
zitrijen. Achterin staat een
bank die neerklapbaar is of
worden versteld en kent
helaas geen zithoek- of
hoogteinstelling. Daardoor is
de ondersteuning van de
bovenbenen niet optimaal.
Het meubilair is overtrokken
met een velours stof, waarvan
de middenbaan kleur heeft
meegekregen, die we ook
weer terugvinden op de
portierpanelen.
Opbergruimte
De Mazda MPV heeft een soort
van symmetrisch dashboard.
In het middenzit de console
met klok en bediening van de
verwarming en naar links en
rechts zijn de vormen vrijwel
gelijk. Alleen is in ons geval
aan de linker zijde het
instrumentarium geplaatst
dat compleet is uitgerust met
een toerenteller. Natuurlijk
krijgt de MPV standaard twee
airbags. Beide
motorvarianten worden
gekoppeld aan een
handgeschakelde vijfbak die
wordt bediend met een
'geknikte' pook op de vloer. De
bediening gaat soms wat
stroef. Opbergruimte is er in
VoorJos Verstappen was
het Spaanse weekend er een
om gauw te vergeten.
Na alle roddels en geruchten
omtrent zijn positie binnen
het team en zijn verhouding
met Tom Walkinshaw leek
het in eerste instantie een
goede wedstrijd voor Jos te
worden. De regen
nivelleerde de
vermogensverschillen met
de andere wagens en het
kwam nu echt op
stuurmanskunst aan.
In ronde 48 lag Jos op een
prachtige vijfde positie.
Op het natste deel van de
baan verstoorde een klein
moment van
onachtzaamheid echter ruw
en onverwacht de droom
van het Arrows team en alle
Nederlandse autosportfans.
De jonge Limburger stond
naast de piste in het gras en
over de boordradio kwam
maar één woord; 'shit'!...
onderverdeeld in prijsklass
terwijl er ook een speciaal
dieselsegment is. Daarom zijn
er uiteindelijk vier klasse-
overwinnaars, maar de auto
met in absolute zin de meeste
punten krijgt de uiteindelijke
titel. In de prijsklasse tot
f.32.500,= zegevierde i
de Mitsubishi Colt 1.6
In een beperkte oplage is de
Stratus van Chrysler
leverbaar in een Limited
uitvoering. De carrosserie is
gespoten in een donker
groene metaallok.
Lichtmetalen velgen zijn
standaard, terwijl deze versie
een chromen grille heeft. Deze
grille draagt de Amerikaanse
versie (de Chrysler Cirrus)
altijd. Het interieur is bekleed
met een beige stof, waardoor
een chique geheel is
het interieur voldoende. Er
zijn vier portierbakken, een
lade onder de passagiersstoel
(GLX) en een dashboardkas*;*
voor handen. Luxueuze zake:
als vier elektrisch bediende
portierruiten, ele'
verstelbare buitt
centrale vergrer
behoren tot het
standaardpakket. Ook is het
stuurwiel in hoogte
verstelbaar en hebben de
versies met V6-motor
standaard cruise-control. Een
auto die op de Amerikaanse
markt verkocht wordt, heeft
uiteraard bekerhouders, in dit
geval van het opklapbare
type geplaatst tegen de
passagiersstoel. De
radiovoorbereiding bestaat
niet alleen uit een antenne en
bekabeling, maar ook vier
speakers.
De bestuurders stoel kar
alleen in de lengterichti
De zevende Indy Car race
op de oval van Milwaukee
werd gewonnen door
Michael Andretti.
De omstreden coureur van
het Newman-Haas team
reed een prima wedstrijd en
pakte enkele ronden voor
het einde de koppositie door
na een herstart Al Unserjr.
de loef af te steken. De leider
in de tussenstand, Reynard-
Honda coureur Jimmy
Vasser, kwam er deze keer
niet aan te pas en moest
genoegen nemen met een
tiende plaats. Het was
overigens helemaal geen
goed weekend voor de
Honda motoren, de top zes
op Milwaukee waren Ford
en Mercedes.
Deze week
7 tot 9 juni
ELE Rally en Rallysprint
rondom Eindhoven
zondag 9 juni
Indy Cars te Detroit
ITC op het stratencircuit van
Helsinki
Formule Opel Euroserie te
Spa Francorchamps
De MPV van Mazda is een
grote auto. De lengte van 4,67
meter is als fors, terwijl hij
met 1,825 meter erg breed is
uitgevallen. Nieuw is de MPV
echter niet, de auto is al
enkele jaren leverbaar in de
VS en Japan. Het uiterlijk van
de MPV lijkt meer op een
terreinauto dan op een
ruimtewagen waarbij veelal
de motorkap en voorruit in
eikaars verlengde staan.
Een Japanner wordt in de
meeste gevallen vooraf
gegaan door zijn
fototoestel. Die hangt
altijd in de aanslag klaar
op zijn buik, want net als
veel Amerikanen doen ze
een bepaalde vakan
tiebestemming in zeer
korte tijd en kijken pas bij
thuiskomst waar ze
eigenlijk allemaal
geweest zijn. Op deze
herinneringen teren ze
dan weer een jaar voort.
Als ik Japanners tegenkom
op autotentoonstelling is
het eigenlijk niet anders.
Het zijn voor een deel
modejournalisten, maar
ook veel medewerkers van
de diverse
autofabrikanten die hun
spionagewerk geheel in
de openheid doen.
De kleinste details worden
hierbij op de gevoelige
plaat vastgelegd. Ieder
klepje of kastje gaat open,
iedere schroefbare
constructie moet eraan
geloven en onder de
motorkap wordt al een
volledige rol
volgeschoten. Het is
bekend dat Japanse
fabrikanten meesters zijn
in het namaken en het
veelal technisch
verbeteren. Door de
enorme druk en
concurrentie zijn de
Europese merken de
laatste jaren wakker
geworden, wat vooral
heeft geleid tot een hogere
kwaliteit en efficiëntere
produktiemethoden.
Toch sta ik nog steeds
versteld dat de Japanse
merken sommige
onhandige construe
iedere keer weer t
gebruiken. Ik doel c
bijvoorbeeld op de
zogenaamde walk-in
systemen om de
achterpassagiers bij een
tweedeurs auto makkelijk
te laten instappen.
De passagiersstoel schuift
naar voren en de
rugleuning klapt
voorover. Prima, zou je
zeggen. Maar op het
moment dat de rugleuning
wordt teruggeklapt, is de
stoel geblokkeerd en moet
de afstelling weer van
voor af aan beginnen.
Erg onhandig, want er is
geen enkel Europees merk
dat deze constructie heeft.
Wij gebruiken in Europa
andere systemen,
waardoor de stoel keurig
de ingestelde positie
houdt. Grappig is het om
te zien dat bijvoorbeeld de
in Engeland
geproduceerde Nissan
Micra wel de juiste
constructie heeft, terwijl in
Japan geproduceerde
tegenhangers en andere
auto's van hetzelfde merk
nog steeds het onhandige
walk-in systeem kennen.
Ik zal de Japanse
fotografen er de komende
tentoonstelling maar eens
op wijzen...
Twee motoren
Mazda levert de MPV met
twee motoren, die we nog niet
eerder in Europa zagen.
Benzinerijders krijgen direct
een 3 liter V6 met 3 kleppen
per cilinder. Het maximale
vermogen van 148 pk wordt
bereikt bij 4700 tr/min.
Daarnaast wordt een redelijk
koppel geleverd van 230 Nm
bij 4000 tr/min. De 1610 kg
zware MPV haalt hiermee een
prima topsnelheid van 185
km/u en heeft 13,9 seconden
nodig om de 100 km/u vanuit
stilstand te halen. De V6 is
niet overdreven snel als het
om tussenacceleraties gaat,
maar de machine doet voorin
Veelrijders zullen liever voor
een turbodiesel kiezen, in dit
ast]® geval een 4 cilinder met 3
if en kleppen per zuiger en een
inhoud van 2,5 liter. Hiermee
wordt een vermogen behaald
van 115 pk bij 3400 tr/min en
een koppel van 277 Nm bij
2000 tr/min.
In het dieselsegment scoorde
Peugeot met de 406 1.9 SLdt.
Eervolle vermeldingen zijn er
voor de Mazda 121, Rover 216,
Volvo S40 en Chrysler
Voyager. De auto die in totaal
de meeste punten kreeg, is de
Peugeot 406 SLdt.
De bijbehorende trofee is
inmiddels aan vertegen
woordigers van Peugeot in
Nederland overhandigd.
De prestaties liggen op een
iets lager niveau (topsnelheid
165 km/u, acceleratie 0-100
km/u in 16,4 seconden) maar
de motor komt vooral bij lage
toeren veel krachtiger over.
Stuurbekrachtiging is
uiteraard standaard.
Mazda voorziet de MPV van
een modem onderstel met
voor McPherson veerpoten en
achter een multilink
constructie.
Op het circuit van
Hockenheim werd de derde
meeting voor de Duitse STW
Cup afgewerkt. Er werd
gebruik gemaakt van de
kleine, bochtige omloop en
daarbij was het ook nog eens
nat, hetgeen er voor zorgde
dat de vierwielaangedreven
Audi's niet te stuiten waren.
Emanuel Pirro won dan ook
zowel de sprint als de race
en Karl Wendlinger zat er
deze keer met een derde en
een tweede plaats eveneens
goed bij. Wederom was BMW
coureur Steve Soper de
enige niet Audi rijder die de
koplopers kon volgen.
Met nog zes races te gaan
heeft Pirro een voorsprong
van maar liefst 75 punten op
Soper en dus lijkt het nu of
nooit voor Audi.
Tussen de f.32.500,= en
f.45.000,= kwam de Nissan
Almera 1.6 als beste uit de test
gevolgd door de Citroen
De Grand Prix van Spanje,
afgelopen weekend
verreden op het circuit van
Barcelona, werd een
overwinning voor de Duitser
Michael Schumacher. In de
trainingen moest de Ferrari
coureur buigen voor
Williams rijders Hill en
Villeneuve maar in de
volkomen verregende
wedstrijd was Schumacher
een klasse apart. Daar waar
de meesten in het rond
gingen, op elkaar botsten of
van de baan gleden had de
tweevoudig
wereldkampioen zijn bolide
volledig onder controle en
maakte zijn blunder van
Monaco meer dan goed.
volledig kan worden
uitgenomen. Ook op de
middelste zitrij beschikt de
Mazda over een bank,
waarvan de rugleuning
verstelbaar is. Ook deze bar
kan uit de auto worden getik
Daarna is er een gigantisch
laadvolume beschikbaar. In
plaats van de tweede zitrij
kunnen er tegen meerprijs
twee zogenaamde captain
chairs met opklapbare
armleuningen worden
besteld. Deze stoelen staan
echter vast gemonteerd en
beperken de inzetbaarheid
van de MPV. De rugleuning
van de middelste bank moet
in z'n geheel naar voren
worden geklapt om toegang
te geven tot de achterste
Nz-TN-e:
Will
I
«■■O
*■■11
siissl
KCK-C 1
-L
-PK
M1OS