Mazda MPV Trekauto van het Jaar '96 Chrysler Stratus LE Limited To &n. y fl 1 3 o 3 Royaal bemeten DAGEN TOT HET JAAR 2000 - s*: se tot s dit jaar .6. I TJ nlijk Bijlage van: De Tilburgse Koerier Walk-in S1U Donderdag 6 juni 1996 Tj voor in dit ink ild. Lees verder op pagina 3 lijk sses, 1 ig Tony Vos mopZai :hot,Ois Autotest Lees verder in dit nummer 806 2.1 TD o.a.: pag. 3 pag. 11 Chrysler Stratus LX Convertible Peugeot 306 GTi 406 Turbo en ed èn i prima graag. Vrijwel ieder zichzelf respecterend merk is druk doende een eigen plaats op de markt van ruimtewagens te verkrijgen. Pioniers als Renault en Chrysler hebben de laatste twee jaar flink gezelschap gekregen. Mazda komt daar nu op de Nederlandse markt bij met de MPV, een naam die eigenlijk niets meer aan het toeval overlaat. Jaargang 8 Nummer 23 in ting Oplage: 100.000 Xantia Break 2.0 in de klasse boven de f.45.000,=. dus zich in sgang is jrkt en het is passagiers serst moeten verkregen. Er kan gekozen worden uit een 2 liter 16- klepper of een 2,5 liter V6. De opties worden zonder meerprijs geleverd, zodat de 2.0 LE Limited f.49.995,= kost. De 6-pitter komt op f.62.995,=. ructies ■blijven -Idan zitplaatsen. De toeg' hierdoor zeer beperl ronduit lastig dat pa op deze bank e« uitstappen. )96 pagina 28 s Grand Prix van 1 (gelopen weekend erreden op het ci -lona, werd e rinning voor ~!Schumc~' ..„an moest bulge- cueuze z ovh bedier slektrisch .tenspiegels en sndeling De wedstrijd voor de Europa Cup Renault Sport Spider, verreden in het raamprogramma van de Grand Prix te Barcelona, werd gewonnen door de Fransman Frank Lagorce. Donald Molenaar eindigde keurig als vierde terwijl Michael Bleekemolen vanaf een negentiende startplaats toch nog achtste werd. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Contrastkleur De vrij lange neus eindigt in de chroom omlijnde grille. De bumpers en portiergrepen worden in de carrosseriekleur uitgevoerd, terwijl tegen meerprijs de onderzijde inclusief de bumpers in een Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: ^dinsdag 22.00 uur Onlangs organiseerde de Kampeer en Caravankampioen van de ANWB voor de zesde keer de verkiezing tot 'Trekauto van het Jaar'. In 1991 kwam de Nissan Primera als eerste overwinnaar over de streep, de jaren daarop gevolg door onder meer de Citroen Xantia, Volkswagen Golf, Subaru Impreza en Nissan Maxima. Alle deelnemende auto's, die van een nieuw model of nieuw type zijn, worden contrastkleur kan worden uitgevoerd. De spatborden zijn zowel voor als achter boven de wielen iets uitgebouwd en de aldus onstane belijning zet z de portieren voort. De passagiers kunnen via vier normale portieren naar binnen, terwijl aan de achterzijde een grote vijfde deur is geplaatst. Een deel van de achterlichten gaat met deze klep omhoog. Het standaard bagagevolume is beperkt tot 236 liter, maar de auto biedt dan wel zitplaatsen aan maximaal acht personen. Iedere Mazda MPV heeft standaard drie zitrijen. Achterin staat een bank die neerklapbaar is of worden versteld en kent helaas geen zithoek- of hoogteinstelling. Daardoor is de ondersteuning van de bovenbenen niet optimaal. Het meubilair is overtrokken met een velours stof, waarvan de middenbaan kleur heeft meegekregen, die we ook weer terugvinden op de portierpanelen. Opbergruimte De Mazda MPV heeft een soort van symmetrisch dashboard. In het middenzit de console met klok en bediening van de verwarming en naar links en rechts zijn de vormen vrijwel gelijk. Alleen is in ons geval aan de linker zijde het instrumentarium geplaatst dat compleet is uitgerust met een toerenteller. Natuurlijk krijgt de MPV standaard twee airbags. Beide motorvarianten worden gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak die wordt bediend met een 'geknikte' pook op de vloer. De bediening gaat soms wat stroef. Opbergruimte is er in VoorJos Verstappen was het Spaanse weekend er een om gauw te vergeten. Na alle roddels en geruchten omtrent zijn positie binnen het team en zijn verhouding met Tom Walkinshaw leek het in eerste instantie een goede wedstrijd voor Jos te worden. De regen nivelleerde de vermogensverschillen met de andere wagens en het kwam nu echt op stuurmanskunst aan. In ronde 48 lag Jos op een prachtige vijfde positie. Op het natste deel van de baan verstoorde een klein moment van onachtzaamheid echter ruw en onverwacht de droom van het Arrows team en alle Nederlandse autosportfans. De jonge Limburger stond naast de piste in het gras en over de boordradio kwam maar één woord; 'shit'!... onderverdeeld in prijsklass terwijl er ook een speciaal dieselsegment is. Daarom zijn er uiteindelijk vier klasse- overwinnaars, maar de auto met in absolute zin de meeste punten krijgt de uiteindelijke titel. In de prijsklasse tot f.32.500,= zegevierde i de Mitsubishi Colt 1.6 In een beperkte oplage is de Stratus van Chrysler leverbaar in een Limited uitvoering. De carrosserie is gespoten in een donker groene metaallok. Lichtmetalen velgen zijn standaard, terwijl deze versie een chromen grille heeft. Deze grille draagt de Amerikaanse versie (de Chrysler Cirrus) altijd. Het interieur is bekleed met een beige stof, waardoor een chique geheel is het interieur voldoende. Er zijn vier portierbakken, een lade onder de passagiersstoel (GLX) en een dashboardkas*;* voor handen. Luxueuze zake: als vier elektrisch bediende portierruiten, ele' verstelbare buitt centrale vergrer behoren tot het standaardpakket. Ook is het stuurwiel in hoogte verstelbaar en hebben de versies met V6-motor standaard cruise-control. Een auto die op de Amerikaanse markt verkocht wordt, heeft uiteraard bekerhouders, in dit geval van het opklapbare type geplaatst tegen de passagiersstoel. De radiovoorbereiding bestaat niet alleen uit een antenne en bekabeling, maar ook vier speakers. De bestuurders stoel kar alleen in de lengterichti De zevende Indy Car race op de oval van Milwaukee werd gewonnen door Michael Andretti. De omstreden coureur van het Newman-Haas team reed een prima wedstrijd en pakte enkele ronden voor het einde de koppositie door na een herstart Al Unserjr. de loef af te steken. De leider in de tussenstand, Reynard- Honda coureur Jimmy Vasser, kwam er deze keer niet aan te pas en moest genoegen nemen met een tiende plaats. Het was overigens helemaal geen goed weekend voor de Honda motoren, de top zes op Milwaukee waren Ford en Mercedes. Deze week 7 tot 9 juni ELE Rally en Rallysprint rondom Eindhoven zondag 9 juni Indy Cars te Detroit ITC op het stratencircuit van Helsinki Formule Opel Euroserie te Spa Francorchamps De MPV van Mazda is een grote auto. De lengte van 4,67 meter is als fors, terwijl hij met 1,825 meter erg breed is uitgevallen. Nieuw is de MPV echter niet, de auto is al enkele jaren leverbaar in de VS en Japan. Het uiterlijk van de MPV lijkt meer op een terreinauto dan op een ruimtewagen waarbij veelal de motorkap en voorruit in eikaars verlengde staan. Een Japanner wordt in de meeste gevallen vooraf gegaan door zijn fototoestel. Die hangt altijd in de aanslag klaar op zijn buik, want net als veel Amerikanen doen ze een bepaalde vakan tiebestemming in zeer korte tijd en kijken pas bij thuiskomst waar ze eigenlijk allemaal geweest zijn. Op deze herinneringen teren ze dan weer een jaar voort. Als ik Japanners tegenkom op autotentoonstelling is het eigenlijk niet anders. Het zijn voor een deel modejournalisten, maar ook veel medewerkers van de diverse autofabrikanten die hun spionagewerk geheel in de openheid doen. De kleinste details worden hierbij op de gevoelige plaat vastgelegd. Ieder klepje of kastje gaat open, iedere schroefbare constructie moet eraan geloven en onder de motorkap wordt al een volledige rol volgeschoten. Het is bekend dat Japanse fabrikanten meesters zijn in het namaken en het veelal technisch verbeteren. Door de enorme druk en concurrentie zijn de Europese merken de laatste jaren wakker geworden, wat vooral heeft geleid tot een hogere kwaliteit en efficiëntere produktiemethoden. Toch sta ik nog steeds versteld dat de Japanse merken sommige onhandige construe iedere keer weer t gebruiken. Ik doel c bijvoorbeeld op de zogenaamde walk-in systemen om de achterpassagiers bij een tweedeurs auto makkelijk te laten instappen. De passagiersstoel schuift naar voren en de rugleuning klapt voorover. Prima, zou je zeggen. Maar op het moment dat de rugleuning wordt teruggeklapt, is de stoel geblokkeerd en moet de afstelling weer van voor af aan beginnen. Erg onhandig, want er is geen enkel Europees merk dat deze constructie heeft. Wij gebruiken in Europa andere systemen, waardoor de stoel keurig de ingestelde positie houdt. Grappig is het om te zien dat bijvoorbeeld de in Engeland geproduceerde Nissan Micra wel de juiste constructie heeft, terwijl in Japan geproduceerde tegenhangers en andere auto's van hetzelfde merk nog steeds het onhandige walk-in systeem kennen. Ik zal de Japanse fotografen er de komende tentoonstelling maar eens op wijzen... Twee motoren Mazda levert de MPV met twee motoren, die we nog niet eerder in Europa zagen. Benzinerijders krijgen direct een 3 liter V6 met 3 kleppen per cilinder. Het maximale vermogen van 148 pk wordt bereikt bij 4700 tr/min. Daarnaast wordt een redelijk koppel geleverd van 230 Nm bij 4000 tr/min. De 1610 kg zware MPV haalt hiermee een prima topsnelheid van 185 km/u en heeft 13,9 seconden nodig om de 100 km/u vanuit stilstand te halen. De V6 is niet overdreven snel als het om tussenacceleraties gaat, maar de machine doet voorin Veelrijders zullen liever voor een turbodiesel kiezen, in dit ast]® geval een 4 cilinder met 3 if en kleppen per zuiger en een inhoud van 2,5 liter. Hiermee wordt een vermogen behaald van 115 pk bij 3400 tr/min en een koppel van 277 Nm bij 2000 tr/min. In het dieselsegment scoorde Peugeot met de 406 1.9 SLdt. Eervolle vermeldingen zijn er voor de Mazda 121, Rover 216, Volvo S40 en Chrysler Voyager. De auto die in totaal de meeste punten kreeg, is de Peugeot 406 SLdt. De bijbehorende trofee is inmiddels aan vertegen woordigers van Peugeot in Nederland overhandigd. De prestaties liggen op een iets lager niveau (topsnelheid 165 km/u, acceleratie 0-100 km/u in 16,4 seconden) maar de motor komt vooral bij lage toeren veel krachtiger over. Stuurbekrachtiging is uiteraard standaard. Mazda voorziet de MPV van een modem onderstel met voor McPherson veerpoten en achter een multilink constructie. Op het circuit van Hockenheim werd de derde meeting voor de Duitse STW Cup afgewerkt. Er werd gebruik gemaakt van de kleine, bochtige omloop en daarbij was het ook nog eens nat, hetgeen er voor zorgde dat de vierwielaangedreven Audi's niet te stuiten waren. Emanuel Pirro won dan ook zowel de sprint als de race en Karl Wendlinger zat er deze keer met een derde en een tweede plaats eveneens goed bij. Wederom was BMW coureur Steve Soper de enige niet Audi rijder die de koplopers kon volgen. Met nog zes races te gaan heeft Pirro een voorsprong van maar liefst 75 punten op Soper en dus lijkt het nu of nooit voor Audi. Tussen de f.32.500,= en f.45.000,= kwam de Nissan Almera 1.6 als beste uit de test gevolgd door de Citroen De Grand Prix van Spanje, afgelopen weekend verreden op het circuit van Barcelona, werd een overwinning voor de Duitser Michael Schumacher. In de trainingen moest de Ferrari coureur buigen voor Williams rijders Hill en Villeneuve maar in de volkomen verregende wedstrijd was Schumacher een klasse apart. Daar waar de meesten in het rond gingen, op elkaar botsten of van de baan gleden had de tweevoudig wereldkampioen zijn bolide volledig onder controle en maakte zijn blunder van Monaco meer dan goed. volledig kan worden uitgenomen. Ook op de middelste zitrij beschikt de Mazda over een bank, waarvan de rugleuning verstelbaar is. Ook deze bar kan uit de auto worden getik Daarna is er een gigantisch laadvolume beschikbaar. In plaats van de tweede zitrij kunnen er tegen meerprijs twee zogenaamde captain chairs met opklapbare armleuningen worden besteld. Deze stoelen staan echter vast gemonteerd en beperken de inzetbaarheid van de MPV. De rugleuning van de middelste bank moet in z'n geheel naar voren worden geklapt om toegang te geven tot de achterste Nz-TN-e: Will I «■■O *■■11 siissl KCK-C 1 -L -PK M1OS

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 29